Hntirmlutionair voor nieuws- en Advertentieblad Zeeland. Gemeenteraad. Spoor- en bootverbiiidingen. FEUILLETON. Langs eigen Spoor. No. 997. Zaterdag 1 Maart 1913 10e Jaargang. ABONNEMENT: Per drie maanden binnen. Tet Neuzen ƒ1,Franco per post: voor Nederland ƒ1,10. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaars, Postdirec teuren en Brievengaarders. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op Feestdagen, bij den Uitgever D. H. L1TT001J Az. te TER NEUZEN. Inzending van advertentlSn vóór uren op den dag der uitgave. ADVERTENTIËN: Van 1—4 regels 0,40. Voor eiken regel meer ƒ0,10. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde adver tentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. INGEZONDEN STUKKEN TE RICHTEN AAN DE REDACTIE; ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIE?! TE BEZORGEN BIJ i DEN UITGEVER. Advertentiën voor dit blad worden aangenomen tot 's namiddags I UUR op den dag der uitgave. De Burgemeester der gemeente TER NEUZEN maakt bekend, dat eene Openbare Verga dering van den Gemeenteraad zal worden ge houden op Dinsdag den 4 Maart 1913, des voor middags te 10 ure. Ter Neuzen, den 28 Febr. 1913. De Burgemeester voornoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. Door den heer Van Rompu, lid van Gede puteerde Staten werd het volgend schrijven gezonden aan de Commissie van Advies voor spoorwegdienstregelingen Neuzen, 25 Februari 1913. In de vergadering van de Commissie van advies voor spoorwegdienstregeiingen van Donderdag 23 Januari 1913 werd onder no. 41 aan de orde gesteld, naar aanleiding van een brief van liet lid der Commissie voor Zuid-Holland„het inleggen van een sneltrein van Rotterdam vërtrekkende circa 7.30 voor middag naar Bergen-op-Zoom, Goes, Middel burg en Vlissingen, waardoor men deze plaat sen respectievelijk reeds te 8.50, 9.30, 9.50 en 10 uur zal kunnen bereiken." Het komt mij voor, dat het inleggen van den gevraagden trein toejuiching zou ver dienen. De eerste trein uit de richting Roo sendaal komt thans te Middelburg aan om 9.03 en te Vlissingen om 9.12 voormiddag van laatstgenoemde plaats bestaat gelegenheid, om per Provinciale boot over te steken naar Neuzen om 9.20 en naar Breskens om 9.50. Ten einde van deze gelegenheid gebruik te kunnen maken, moet men van Rotterdam reeds vertrekken op het zeer vroege morgen uur van 4.45. Benut men deze gelegenheid niet, dan kan men te Middelburg niet aan komen vóór 11.56 (vertrek uit Rotterdam 9.18) en te Vlissingen niet vóór 10.45 (vertrek uit Rotterdam 8.33), terwijl men uit laatstge noemde plaats naar Neuzen en Breskens niet kan oversteken vóór 12.10. Een groot deel van den dag is dan ook reeds verloren. Verdient dus het inleggen van den gevraag den morgen-sneltrein alle aanbeveling, de vraag rijst, of er niet nog meer gemak en voordeel 3) „Thuis, thuis, thuis, en nog eens thuis," moppert Frans. ..Mag ik dan niets hebben. Moet ik als een ouwe man aan mijn stoel ge bonden blijven Zit er wat kwaads in als ik naar Braams ga „Och nee," komt moeder, „maar je weet, vader is nu eenmaal zoo en daar is geen ver anderen aan. Doe me nu 't plezier en wees op tijd thuis Frans, terwille van vader. Je weet, we hebben al verdriet genoeg." Er ligt in die schijnbaar heel kalm uitgespro ken woorden een toon van stil-gedragen leed. Op Frans lippen zweeft een bitter antwoord. Maar hij bedwingt zich. Hij houdt zielsveel van zijn moeder en wil haar niet graag grieven. „Nu goed," zegt hij, „maar dan bedank ik méteen. Zóó wil ik niet meer meedoen. Je wordt er om uitgelachen door sommigen en de anderen zeggen 't wel niet, maar ze denken er toch net eender over. Wat heb je er zoo an De andere maand wordt ik twintig en ik word behandeld of ik er tien was." van zoude te halen zijn. De voorgestelde trein zou te Vlissingen aankomen omstreeks 10 uur. De Provinciale boot naar Breskens ver trekt 9.50. Later stellen van die boot kan bezwaren opleveren, omdat dan wellicht de correspondentie op de van Breskens vertrek kende tram in gevaar zou komen. Overweging verdient het derhalve, den gevraagden trein iets vroeger van Rotterdam te laten afrijden. Nog beter zou het zijn, wanneer hij ook correspondentie zou kunnen geven op de van Vlissingen te 9.20 naar Neuzen vertrekkende boot. Deze kan niet later worden gesteld, omdat zij na aankomst te Neuzen onmiddelijk moet terugkeeren, ten einde van Vlissingen de per trein van 12.04 aldaar aangebrachte reizigers over te brengen naar Breskens en daarna in omgekeerden zin de te Breskens om 12,38 aangekomen reizicers en post te brengen naar Vlissingen voor den trein van 1.27. De gevraagde trein zou dus te Vlissingen moeten aankomen bijvoorbeeld om 9.12, in welk geval de thans om 9.12 aankomende stoptrein no. 337 een tiental minuten zou moeten worden vervroegd. Ten einde dit resultaat te bereiken, zou de gevraagde sneltrein van Rotterdam moeten vertrekken omsrreeks 6.37 voormiddag. Im mers, per middagsneltrein vertrekkende van Rotterdam (D. P.) 3.03, komt men te Vlis singen aan om 5.38, dus in 2 uur en 35 mi nuten om te Vlissingen aan te komen 9.12, moet men dus van Rotterdam (D. P.) ver trekken 6.37. Het vertrekuur wordt dan wel is waar 53 minuten vroeger dan het lid der Commissie van Zuid-HoUand had voorgesteld, maar liet komt dan in elk geval nog nagenoeg 2 uur later dan men thans moet vertrekken, om te Vlissingen dezelfde correspondentie te halen. I11 de tweede plaats zou de voorgestelde trein gemak kunnen opleveren voor het Ooste lijk deel van Zeeumsch- Vlaanderen, wanneer hij stopte te Vlake. Dit gebeurt thans ook reeds met de sneltreinen nos 105 naar en 106 van Vlissingenhet lijdt geen twijfel, dat, wanneer de door de provincie Zeeland aan gelegde tramverbinding tusschen het station Vlake en de haven van Hansmeert in exploi tatie zal zijn, dit station nog meer zal worden begeerd en gebruikt door de reizigers voor liet land van Hulst. En mochten de Staten van Zeelund overgaan tot het in exploitatie brengen van eene stoombootlijn van Hansmeert over Hoedekenskerke naar Neuzen hetgeen ik zeer goed mogelijk acht dan wordt de waarschijnlijkheid nog grooter, dat Vlake een druk station zal worden. In de derde plaats zou de in te leggen sneltrein de gelegenheid openen, eene groote Hij windt zich op en maakt zich boos. „Zóó mag je niet praten Frans. Je spreekt over je vaderDenk daaraan." En ze kijkt haar zoon aan met een zachten, kalmeeren den blik. In eens houdt Frans stil. „Ik zal thuis zijn, moeder." „Goed jongen." 't Is weer stil in het vertrek. En de klok tikt kalm voort, regelmatig, lang zaam, zeker, secuur. 't Is, als wordt het Frans te eng hier. Hij heeft nog al den tijd, maar maakt zich toch reeds tot vertrek gereed. „Ga-je nu al zegt vrouw Gravels. „Ja moeder, 'k loop nog een eindje om. 't Is hier zoo benauwd." Ja, dat is het. Maar moeder voelt wel, dat dit de reden niet is. „Nu moeder, tot van avond. Dag!" „Dag Frans." De deur sluit zich achter den vertrekkende. Vrouw Gravels zucht. HOOFDSTUK II. Een vader. Moeder Gravels zucht. Of ze er reden toe heeft Haar oogenschijnlijke rust eu kalmte is als verbetering in het verkeer in de omgekeerde richting in het leven te roepen. Reeds sedert lang wordt geklaagd, dat trein 340, van Vlis singen vertrekkende te 9.10 voormiddag en te Roosendaal aankomende te 11.13, geene aan sluiting op den van daar te 11.06 naar België en Frankrijk vertrekkenden trein 103. De oogenschijnlijk voor de hand liggende remedie, om het vertrekuur van dien trein een minuut of tien te vervroegen, zou een zeer nadeeligen invloed hebben. Thans toch is de toestand als volgt Voor trein 340 worden de reizigers uit het Oostelijk deel van Zeeumsch- Vlaanderen, het zoogenaamde vijfde district, aangebracht per Provinciale boot, welke om 7.50 van Neuzen is vertrokken. (Deze boot heeft dan reeds eene reis van Vlissingen naar Breskens v. v. ge maakt en is om 6.30 van Vlissingen gevaren. Het uur van vertrek uit Neuzen kan in ver band daarmede niet vroeger worden gesteld). Ten einde de aansluiting van deze boot op trein 340 te verzekeren, is de Provincie reeds genoodzaakt geweest, het aanleggen aan het tusschenveer Borsselen prijs te geven, ten on gerieve van de reizigers uit die plaats en het omliggende land van Zuid-Beveland, die nu de gelegenheid missen, om op een behoorlijk morgenuur Walcheren te bereiken. Desniet tegenstaande kan het bij slecht tij of een groot aantal passagiers toch nog voorkomen, dat trein 340 te Vlissingen door de met de boot aangebrachte reizigers niet wordt gehaald, in welk geval zij ruim drie uren te Vlissingen moeten blijven. Voor de reizigers uit het land van Hulst, die te Vlake genoemden trein willen halen, is de aansluiting ook niet zeker. Van genoemd station vertrekken thans de omnibusser (later de tram) naar Hansmeert na aankomst van trein 337 om 8.08zij moeten terug zijn om 10.12 voor trein 340, zoodat eene tijdruimte van twee uur en vier minuten beschikbaar is. Rèkent men nu 20 minuten voor den rit naar Hansmeert en 30 minuten voor den overtocht per boot naar Walzoorden, dan blijven niet meer dan 24 minuten over vooroverstappen trein-omnibus, omnibus-boot, boot-steiger Wal zoorden en hetzelfde in omgekeerde richting. Nu zal vermoedelijk de tram wel eenige verbetering brengen, maar daar staat tegen over, dat maar al te vaak trein 337 te Vlake te laat aankomt en dat herhaaldelijk de groote drukte in den mond der haven te Hansmeert voor de stoomboot eenige minuten oponthoud veroorzaakt. Het is dus duidelijk, dat de aan sluiting op trein 340 te Vlake alles behalve verzekerd is en dat vervroeging van liet ver trekuur van dien trein niet alleen de reizigers zou dupeeren, maar ook het geregeld vervoer de schijnbaar onbewogen oppervlakte van een krater, maar waaronder het kookt. Gaan we een aantal jaren terug. We treffen vader en moeder Gravels aar;in hetzelfde huisje. Frans en Catharina zijn beiden nog in hun schooljaren. Voor 't oog is het een gelukkig gezin. Geen ziekte of tegenspoed klopt aan hun deur. De kinderen groeien voorspoedig op. Gravels verdient genoeg om in de behoeften te voorzien en, al kost het moeders volle overleg, ze blijven toch buiten schulden en komen knap en heel voor den dag. Gravels werkt op een fabriek. Al van dat hij een aankomende jongen is af. Hij is iemand van weinig woorden. Kort aangebonden. Wat hij zegt moet geschieden. Zijn wil is wet. Van toegeven plooien en schipperen weet hij niet. Door en door conservatief. Wat één maal zoo was, behoort zoo te blijven. En zijn vaderlijk woordt geldt voor zijn beide kinderen als een wet van Meden en Perzen. Daar zijn ze reeds vroeg aan gewend. Ongodsdienstig is hij niet, gansch niet. Niet graag zou hij zijn plaats in de groote Kerk, die hij al sinds jaren heeft bezet, ledig laten en het zou voor zijn bewustzijn geen Zondag geweest zijn, indien hij niet 's morgens en 's avonds ter preek was geweest. Wie er preekte en mat er gepreekt werd, hinderde hem minder. Dat waren dingen die de dominees van post en pakketten onzeker zou maken. De oplossing van alle moeilijkheden bij dit vraagstuk is door de Commissie van toezicht op de stoombootdiensten van de provincie Zeeland aan de hand gedaan bij brief van 5 Juli 1912, V no. 98, aan den heer Directeur- Generaal der Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen, den Minister van Water staat, den Raad van toezicht op de spoorweg diensten en den Inspecteur der Posterijen en Telegraphic te Middelburg. Wanneer een snel trein kon worden ingelegd, vertrekkende van Vlissingen omstreeks 9.35, stoppende te Middelburg, Goes, Vlake (omstreeks 10.151 en Bergen op-Zoom, zou deze te Roosendaal aan komen omstreeks 10.56. De meeste reizigers, welke met de 7.50 boot uit Neuzen te Vlis singen worden aangebracht, zijn voor deze stations bestemd en zouden dus met dezen sneltrein gebaat zijn. Voor de bewoners van Walcheren en Zuid-Beveland zou het een groot gemak en tijdsbesparing opleveren, indien zij een snelverhinding te Roosendaal hadden. De aansluiting aldaar op den trein van 11.06 naar Parijs zou verkregen zijn. De bedoelde sneltrein nu, Vlissingen naar Roosendaal, welke zoo veel gemak en voordeel zou opleveren, kan worden verkregen, door den gevraagden tiein van Rotterdam te Vlis singen te laten aankomen te 9.12 en te laten vertrekken te 9.35. Op dezè wijze zou tusschen Rotterdam eener- zijds, Zuid-Beveland, Walcheren en Zeeumsch- Vlaanderen anderzijds in beide richtingen verkregen worden eene belangrijke verbetering, waardoor de aansluitingen zekerder worden gemaakt, de belangen van het reizend publiek worden gediend en vooral ook voor het post vervoer in hooge mate de kans op spoedige en zekere bestelling aanmerkelijk zou stijgen. Ook in den avonddienst zou m. i. eene ver betering van groot belang kunnen worden gebracht. Bij den Provincialen stoombootdienst is in overweging, om, zoodra de tram Hans meertVlake in exploitatie zal zijn gebracht hetgeen binnen korten tijd kan worden ver wacht den dienst tusschen Walzoorden en Hansmeert uit te breiden met eene vaart in den avond, waardoor de reizigers, welke uit Holland te Vlake zijn aangevoerd per trein 845 te 8.23, nog naar Zeeumsch-Vlaanderen kunnen oversteken. Van Amsterdam vertrek kende C. S. 4.15 of W. P. 4.16 kan men dan nog denzelfden avond Hulst bereiken. In verband hiermede zou het wenschelijk zijn, dat de sneltrein 182, van Vlissingen vertrek kende 7.46, te Vlake stopte. Voor Walcheren en ZuidBeveland zou daardoor een late aan sluiting met het land van Hulst verkregen wordendaarvan zou ook gebruik kunnen maar onder elkander moesten uitmaken. Daar konden ongeleerde en ongeletterde menschen als hij zich niet het hoofd mee breken. Maar godsdienst moest er wezen. Dat stond als een paal voor hem boven wateren wie daaraan wou tornen, was zijn vriend niet. Trouwens, vrienden hield hij er niet op na. Hij zocht ze niet en hij vond ze niet. Éénzelvig van aard, en met zich zelf volkomen tevreden, meed hij liefst het bijzijn van anderen. En zoo sloot hij zich hoe langer hoe meer op in een kleinen kring van enge, bekrompen denkbeel den. De waarheid, die ook hier van alleen vrij kan maken, bleef hem vreemd. Hij rekende het zich een plicht, trouw ter kerk te gaan, maar liij kwam er al sinds jaren precies eender uit als hij er inkwam. Ook in huis moest stipt uit deu bijbel gelezen worden. Niets werd ooit overgeslagen, van Genesis 1 tot Openbaringen 22 volgden de kapittels elkaar steeds zoo geregeld op als een uurwerk de seconden aftiktmaar 't bleef bij den vorm en buiten de gezette tijden werd het woord Gods nimmer ter hand genomen. Hij was stipt en eerlijk wie had iets op hem aan te merken De hoovaardij groeide met de jaren in zijn binnenste tot een vastgewortelden en breed- getakten boom, waarvan de vruchten waren zelfvoldaanheid en zelfingenomenheid. (Wordt vervolgd.) DOOR ZELANDIA.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1913 | | pagina 1