Hntirmlutionair
voor
nieuws- en Advertentieblad
Zeeland.
Gemeenteraad.
Spoor- en bootverbiiidingen.
FEUILLETON.
Langs eigen Spoor.
No. 997.
Zaterdag 1 Maart 1913
10e Jaargang.
ABONNEMENT:
Per drie maanden binnen. Tet Neuzen ƒ1,Franco
per post: voor Nederland ƒ1,10.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaars, Postdirec
teuren en Brievengaarders.
Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond,
uitgezonderd op Feestdagen,
bij den Uitgever D. H. L1TT001J Az. te TER NEUZEN.
Inzending van advertentlSn vóór uren op den dag der uitgave.
ADVERTENTIËN:
Van 1—4 regels 0,40. Voor eiken regel meer ƒ0,10.
Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde adver
tentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend.
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
INGEZONDEN STUKKEN TE RICHTEN AAN DE REDACTIE; ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIE?! TE BEZORGEN BIJ i DEN UITGEVER.
Advertentiën voor dit blad worden
aangenomen tot 's namiddags I UUR op
den dag der uitgave.
De Burgemeester der gemeente TER NEUZEN
maakt bekend, dat eene Openbare Verga
dering van den Gemeenteraad zal worden ge
houden op Dinsdag den 4 Maart 1913, des voor
middags te 10 ure.
Ter Neuzen, den 28 Febr. 1913.
De Burgemeester voornoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester.
Door den heer Van Rompu, lid van Gede
puteerde Staten werd het volgend schrijven
gezonden aan de Commissie van Advies voor
spoorwegdienstregelingen
Neuzen, 25 Februari 1913.
In de vergadering van de Commissie van
advies voor spoorwegdienstregeiingen van
Donderdag 23 Januari 1913 werd onder no.
41 aan de orde gesteld, naar aanleiding van
een brief van liet lid der Commissie voor
Zuid-Holland„het inleggen van een sneltrein
van Rotterdam vërtrekkende circa 7.30 voor
middag naar Bergen-op-Zoom, Goes, Middel
burg en Vlissingen, waardoor men deze plaat
sen respectievelijk reeds te 8.50, 9.30, 9.50 en
10 uur zal kunnen bereiken."
Het komt mij voor, dat het inleggen van
den gevraagden trein toejuiching zou ver
dienen. De eerste trein uit de richting Roo
sendaal komt thans te Middelburg aan om
9.03 en te Vlissingen om 9.12 voormiddag
van laatstgenoemde plaats bestaat gelegenheid,
om per Provinciale boot over te steken naar
Neuzen om 9.20 en naar Breskens om 9.50.
Ten einde van deze gelegenheid gebruik te
kunnen maken, moet men van Rotterdam
reeds vertrekken op het zeer vroege morgen
uur van 4.45. Benut men deze gelegenheid
niet, dan kan men te Middelburg niet aan
komen vóór 11.56 (vertrek uit Rotterdam 9.18)
en te Vlissingen niet vóór 10.45 (vertrek uit
Rotterdam 8.33), terwijl men uit laatstge
noemde plaats naar Neuzen en Breskens niet
kan oversteken vóór 12.10. Een groot deel
van den dag is dan ook reeds verloren.
Verdient dus het inleggen van den gevraag
den morgen-sneltrein alle aanbeveling, de vraag
rijst, of er niet nog meer gemak en voordeel
3)
„Thuis, thuis, thuis, en nog eens thuis,"
moppert Frans. ..Mag ik dan niets hebben.
Moet ik als een ouwe man aan mijn stoel ge
bonden blijven Zit er wat kwaads in als ik
naar Braams ga
„Och nee," komt moeder, „maar je weet,
vader is nu eenmaal zoo en daar is geen ver
anderen aan. Doe me nu 't plezier en wees
op tijd thuis Frans, terwille van vader. Je
weet, we hebben al verdriet genoeg."
Er ligt in die schijnbaar heel kalm uitgespro
ken woorden een toon van stil-gedragen leed.
Op Frans lippen zweeft een bitter antwoord.
Maar hij bedwingt zich.
Hij houdt zielsveel van zijn moeder en wil
haar niet graag grieven.
„Nu goed," zegt hij, „maar dan bedank ik
méteen. Zóó wil ik niet meer meedoen. Je
wordt er om uitgelachen door sommigen en
de anderen zeggen 't wel niet, maar ze denken
er toch net eender over. Wat heb je er zoo
an De andere maand wordt ik twintig en ik
word behandeld of ik er tien was."
van zoude te halen zijn. De voorgestelde trein
zou te Vlissingen aankomen omstreeks 10
uur. De Provinciale boot naar Breskens ver
trekt 9.50. Later stellen van die boot kan
bezwaren opleveren, omdat dan wellicht de
correspondentie op de van Breskens vertrek
kende tram in gevaar zou komen. Overweging
verdient het derhalve, den gevraagden trein
iets vroeger van Rotterdam te laten afrijden.
Nog beter zou het zijn, wanneer hij ook
correspondentie zou kunnen geven op de van
Vlissingen te 9.20 naar Neuzen vertrekkende
boot. Deze kan niet later worden gesteld,
omdat zij na aankomst te Neuzen onmiddelijk
moet terugkeeren, ten einde van Vlissingen
de per trein van 12.04 aldaar aangebrachte
reizigers over te brengen naar Breskens en
daarna in omgekeerden zin de te Breskens om
12,38 aangekomen reizicers en post te brengen
naar Vlissingen voor den trein van 1.27.
De gevraagde trein zou dus te Vlissingen
moeten aankomen bijvoorbeeld om 9.12, in
welk geval de thans om 9.12 aankomende
stoptrein no. 337 een tiental minuten zou
moeten worden vervroegd.
Ten einde dit resultaat te bereiken, zou de
gevraagde sneltrein van Rotterdam moeten
vertrekken omsrreeks 6.37 voormiddag. Im
mers, per middagsneltrein vertrekkende van
Rotterdam (D. P.) 3.03, komt men te Vlis
singen aan om 5.38, dus in 2 uur en 35 mi
nuten om te Vlissingen aan te komen 9.12,
moet men dus van Rotterdam (D. P.) ver
trekken 6.37.
Het vertrekuur wordt dan wel is waar 53
minuten vroeger dan het lid der Commissie
van Zuid-HoUand had voorgesteld, maar liet
komt dan in elk geval nog nagenoeg 2 uur
later dan men thans moet vertrekken, om te
Vlissingen dezelfde correspondentie te halen.
I11 de tweede plaats zou de voorgestelde
trein gemak kunnen opleveren voor het Ooste
lijk deel van Zeeumsch- Vlaanderen, wanneer
hij stopte te Vlake. Dit gebeurt thans ook
reeds met de sneltreinen nos 105 naar en 106
van Vlissingenhet lijdt geen twijfel, dat,
wanneer de door de provincie Zeeland aan
gelegde tramverbinding tusschen het station
Vlake en de haven van Hansmeert in exploi
tatie zal zijn, dit station nog meer zal worden
begeerd en gebruikt door de reizigers voor
liet land van Hulst. En mochten de Staten
van Zeelund overgaan tot het in exploitatie
brengen van eene stoombootlijn van Hansmeert
over Hoedekenskerke naar Neuzen hetgeen
ik zeer goed mogelijk acht dan wordt de
waarschijnlijkheid nog grooter, dat Vlake een
druk station zal worden.
In de derde plaats zou de in te leggen
sneltrein de gelegenheid openen, eene groote
Hij windt zich op en maakt zich boos.
„Zóó mag je niet praten Frans. Je spreekt
over je vaderDenk daaraan." En ze kijkt
haar zoon aan met een zachten, kalmeeren
den blik.
In eens houdt Frans stil.
„Ik zal thuis zijn, moeder."
„Goed jongen."
't Is weer stil in het vertrek.
En de klok tikt kalm voort, regelmatig, lang
zaam, zeker, secuur.
't Is, als wordt het Frans te eng hier.
Hij heeft nog al den tijd, maar maakt zich
toch reeds tot vertrek gereed.
„Ga-je nu al zegt vrouw Gravels.
„Ja moeder, 'k loop nog een eindje om. 't Is
hier zoo benauwd."
Ja, dat is het.
Maar moeder voelt wel, dat dit de reden
niet is.
„Nu moeder, tot van avond. Dag!"
„Dag Frans."
De deur sluit zich achter den vertrekkende.
Vrouw Gravels zucht.
HOOFDSTUK II.
Een vader.
Moeder Gravels zucht.
Of ze er reden toe heeft
Haar oogenschijnlijke rust eu kalmte is als
verbetering in het verkeer in de omgekeerde
richting in het leven te roepen. Reeds sedert
lang wordt geklaagd, dat trein 340, van Vlis
singen vertrekkende te 9.10 voormiddag en te
Roosendaal aankomende te 11.13, geene aan
sluiting op den van daar te 11.06 naar België
en Frankrijk vertrekkenden trein 103. De
oogenschijnlijk voor de hand liggende remedie,
om het vertrekuur van dien trein een minuut
of tien te vervroegen, zou een zeer nadeeligen
invloed hebben. Thans toch is de toestand
als volgt
Voor trein 340 worden de reizigers uit het
Oostelijk deel van Zeeumsch- Vlaanderen, het
zoogenaamde vijfde district, aangebracht per
Provinciale boot, welke om 7.50 van Neuzen
is vertrokken. (Deze boot heeft dan reeds eene
reis van Vlissingen naar Breskens v. v. ge
maakt en is om 6.30 van Vlissingen gevaren.
Het uur van vertrek uit Neuzen kan in ver
band daarmede niet vroeger worden gesteld).
Ten einde de aansluiting van deze boot op
trein 340 te verzekeren, is de Provincie reeds
genoodzaakt geweest, het aanleggen aan het
tusschenveer Borsselen prijs te geven, ten on
gerieve van de reizigers uit die plaats en het
omliggende land van Zuid-Beveland, die nu
de gelegenheid missen, om op een behoorlijk
morgenuur Walcheren te bereiken. Desniet
tegenstaande kan het bij slecht tij of een groot
aantal passagiers toch nog voorkomen, dat
trein 340 te Vlissingen door de met de boot
aangebrachte reizigers niet wordt gehaald, in
welk geval zij ruim drie uren te Vlissingen
moeten blijven.
Voor de reizigers uit het land van Hulst,
die te Vlake genoemden trein willen halen,
is de aansluiting ook niet zeker. Van genoemd
station vertrekken thans de omnibusser (later
de tram) naar Hansmeert na aankomst van
trein 337 om 8.08zij moeten terug zijn om
10.12 voor trein 340, zoodat eene tijdruimte
van twee uur en vier minuten beschikbaar is.
Rèkent men nu 20 minuten voor den rit naar
Hansmeert en 30 minuten voor den overtocht
per boot naar Walzoorden, dan blijven niet
meer dan 24 minuten over vooroverstappen
trein-omnibus, omnibus-boot, boot-steiger Wal
zoorden en hetzelfde in omgekeerde richting.
Nu zal vermoedelijk de tram wel eenige
verbetering brengen, maar daar staat tegen
over, dat maar al te vaak trein 337 te Vlake
te laat aankomt en dat herhaaldelijk de groote
drukte in den mond der haven te Hansmeert
voor de stoomboot eenige minuten oponthoud
veroorzaakt. Het is dus duidelijk, dat de aan
sluiting op trein 340 te Vlake alles behalve
verzekerd is en dat vervroeging van liet ver
trekuur van dien trein niet alleen de reizigers
zou dupeeren, maar ook het geregeld vervoer
de schijnbaar onbewogen oppervlakte van een
krater, maar waaronder het kookt.
Gaan we een aantal jaren terug.
We treffen vader en moeder Gravels aar;in
hetzelfde huisje. Frans en Catharina zijn beiden
nog in hun schooljaren. Voor 't oog is het
een gelukkig gezin. Geen ziekte of tegenspoed
klopt aan hun deur. De kinderen groeien
voorspoedig op. Gravels verdient genoeg om
in de behoeften te voorzien en, al kost het
moeders volle overleg, ze blijven toch buiten
schulden en komen knap en heel voor den dag.
Gravels werkt op een fabriek. Al van dat
hij een aankomende jongen is af. Hij is iemand
van weinig woorden. Kort aangebonden. Wat
hij zegt moet geschieden. Zijn wil is wet.
Van toegeven plooien en schipperen weet hij
niet. Door en door conservatief. Wat één
maal zoo was, behoort zoo te blijven. En zijn
vaderlijk woordt geldt voor zijn beide kinderen
als een wet van Meden en Perzen. Daar zijn
ze reeds vroeg aan gewend.
Ongodsdienstig is hij niet, gansch niet. Niet
graag zou hij zijn plaats in de groote Kerk,
die hij al sinds jaren heeft bezet, ledig laten
en het zou voor zijn bewustzijn geen Zondag
geweest zijn, indien hij niet 's morgens en
's avonds ter preek was geweest. Wie er
preekte en mat er gepreekt werd, hinderde
hem minder. Dat waren dingen die de dominees
van post en pakketten onzeker zou maken.
De oplossing van alle moeilijkheden bij dit
vraagstuk is door de Commissie van toezicht
op de stoombootdiensten van de provincie
Zeeland aan de hand gedaan bij brief van
5 Juli 1912, V no. 98, aan den heer Directeur-
Generaal der Maatschappij tot exploitatie van
Staatsspoorwegen, den Minister van Water
staat, den Raad van toezicht op de spoorweg
diensten en den Inspecteur der Posterijen en
Telegraphic te Middelburg. Wanneer een snel
trein kon worden ingelegd, vertrekkende van
Vlissingen omstreeks 9.35, stoppende te
Middelburg, Goes, Vlake (omstreeks 10.151 en
Bergen op-Zoom, zou deze te Roosendaal aan
komen omstreeks 10.56. De meeste reizigers,
welke met de 7.50 boot uit Neuzen te Vlis
singen worden aangebracht, zijn voor deze
stations bestemd en zouden dus met dezen
sneltrein gebaat zijn. Voor de bewoners van
Walcheren en Zuid-Beveland zou het een
groot gemak en tijdsbesparing opleveren, indien
zij een snelverhinding te Roosendaal hadden.
De aansluiting aldaar op den trein van 11.06
naar Parijs zou verkregen zijn.
De bedoelde sneltrein nu, Vlissingen naar
Roosendaal, welke zoo veel gemak en voordeel
zou opleveren, kan worden verkregen, door
den gevraagden tiein van Rotterdam te Vlis
singen te laten aankomen te 9.12 en te laten
vertrekken te 9.35.
Op dezè wijze zou tusschen Rotterdam eener-
zijds, Zuid-Beveland, Walcheren en Zeeumsch-
Vlaanderen anderzijds in beide richtingen
verkregen worden eene belangrijke verbetering,
waardoor de aansluitingen zekerder worden
gemaakt, de belangen van het reizend publiek
worden gediend en vooral ook voor het post
vervoer in hooge mate de kans op spoedige
en zekere bestelling aanmerkelijk zou stijgen.
Ook in den avonddienst zou m. i. eene ver
betering van groot belang kunnen worden
gebracht. Bij den Provincialen stoombootdienst
is in overweging, om, zoodra de tram Hans
meertVlake in exploitatie zal zijn gebracht
hetgeen binnen korten tijd kan worden ver
wacht den dienst tusschen Walzoorden en
Hansmeert uit te breiden met eene vaart in
den avond, waardoor de reizigers, welke uit
Holland te Vlake zijn aangevoerd per trein
845 te 8.23, nog naar Zeeumsch-Vlaanderen
kunnen oversteken. Van Amsterdam vertrek
kende C. S. 4.15 of W. P. 4.16 kan men dan
nog denzelfden avond Hulst bereiken. In
verband hiermede zou het wenschelijk zijn,
dat de sneltrein 182, van Vlissingen vertrek
kende 7.46, te Vlake stopte. Voor Walcheren
en ZuidBeveland zou daardoor een late aan
sluiting met het land van Hulst verkregen
wordendaarvan zou ook gebruik kunnen
maar onder elkander moesten uitmaken. Daar
konden ongeleerde en ongeletterde menschen
als hij zich niet het hoofd mee breken. Maar
godsdienst moest er wezen. Dat stond als een
paal voor hem boven wateren wie daaraan
wou tornen, was zijn vriend niet. Trouwens,
vrienden hield hij er niet op na. Hij zocht
ze niet en hij vond ze niet. Éénzelvig van
aard, en met zich zelf volkomen tevreden,
meed hij liefst het bijzijn van anderen. En zoo
sloot hij zich hoe langer hoe meer op in een
kleinen kring van enge, bekrompen denkbeel
den. De waarheid, die ook hier van alleen vrij
kan maken, bleef hem vreemd. Hij rekende
het zich een plicht, trouw ter kerk te gaan,
maar liij kwam er al sinds jaren precies eender
uit als hij er inkwam. Ook in huis moest
stipt uit deu bijbel gelezen worden. Niets
werd ooit overgeslagen, van Genesis 1 tot
Openbaringen 22 volgden de kapittels elkaar
steeds zoo geregeld op als een uurwerk de
seconden aftiktmaar 't bleef bij den vorm
en buiten de gezette tijden werd het woord
Gods nimmer ter hand genomen. Hij was stipt
en eerlijk wie had iets op hem aan te merken
De hoovaardij groeide met de jaren in zijn
binnenste tot een vastgewortelden en breed-
getakten boom, waarvan de vruchten waren
zelfvoldaanheid en zelfingenomenheid.
(Wordt vervolgd.)
DOOR ZELANDIA.