Antirevolutionair voor nieuws- en Advertentieblad Zeeland. Uit de Pers. FEUILLETON. De Russische veldtocht van 1812. No. 909. Woensdag 24 April 1912. 9e Jaargang. De Burgemeester van Ter Neuzen De schipbreuk van de Titanic. ABONNEMENT: Per drie maanden binnen Ter Neuzen 1»Franco per post: voor Nederland ƒ1,10. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaars, Postdirec teuren en Brievengaarders. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op Ec-estdagen, bij den Uitgever D. H. LITTOOIJ Az. te TER NEUZEN. ADVERTENTIËN: Van 14 regels ƒ0,40. Voor eiken regel meer ƒ0,10. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde adver tentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Zullen de klachten worden weggenomen De Rotterdammer doet deze vraag naar aanleiding van de indiening van Kolkman's wetsontwerp tot herziening van ons Tarief van invoerrechten. Het blad meent, dat welsprekender dan alle theoretische beschouwingen de vermelding van enkele naakte feiten is en zegt dan Daar was een tijd dat onze leerlooierijen krachtig waren. Thans klaagt de Kamer van Koophandel die met name uit deze industrie haar leden telt„de buitenland- sclie industrie, door de beschermende rechten zelve behoorlijk gedekt, kan nog enkele millioeuen kilo's van hare over productie vrij op de Nederlandsche markt werpen en op deze wijze de meer dan 500 Nederlandsche kuiplooierijen een krachtig werkende rem aanleggen". Daar was een tijd, dat onze buizen- fabricage op een ruim afzetgebied |kon bogen. Thans bracht het Handelsblad het navolgende verslag van eene vergadering van den Bond van Nederlandsche archi tecten, waarop de bekende vrijzinnig- democratische architect Ingenohl zijn be klag deed. Letterlijk luidt het verslag aldus: „Door den 4ieer Ingenohl werd bij de rondvraag ter sprake gebracht een circulaire van de Vereeniging van Neder landsche Buizenfabrikanten. Daar hoopen de voorraden zich dagelijks op, vermindert de afzet, dalen de prijzen en dreigt ontslag voor de arbeiders. En wel voornamelijk 9) Reeds heb ik u gezegd dat de officieren der genie het meest tot het herstellen van brug gen en wegen en tot het doen van verken ningen en ook wel tot het overbrengen van orders werden gebezigd. Toen ik eens den dag voor adjudantsdienst bij den generaal Haxo had en wij in de nabijheid van Wiasma den vijand verkenden, maakte ik eene schets van het terrein en teekende daarop de vijan delijke troepen, zooals ik vermoedde dat zij waren opgesteld. Yan dien tijd af tot Moskou werd ik meestal tot verkenningen gebruikt, wat mjj zeer aangenaam was, daar deze dienst altoos de voorkeur verdiende ten eerste was men steeds vooraan, wat in den oorlog iets streelends heeft en ten tweede had men meer nachtrust, aangezien de duisternis van zelf aan het opnemen van positiën een einde maakte. Te Gjatz voegde zich de luit.-kolonel der genie Speleveld, van Hamburg komende, bij ons. Daarentegen was de kapitein Concho- door de concurrentie van Belgisch en andere buitenlandsche fabrieken. De heer Ingenohl vestigde de aandacht op deze zaak, omdat hem reeds voor enkele jaren gebleken is, dat de Hollandsche buizen beter zijn dan de Engelsche grèsbuizen, die tot nog toe golden voor de beste". Daar was een tijd dat Nederland's scheepsbouw voor de vervaardiging van Neêrland's schepen zorg droeg. In 1850 hield Minister Van Bosse nog met kracht staande dat niet het minste gevaar dreigde dat schepen onder de Nederlandsche vlag varende in het buitenland zouden worden gebouwd. Thans blijkt dat 156,000 ton in Nederland en 159,000 ton in het bui tenland is vervaardigd. Zoo rijst klacht op klacht. Klacht van onze olieslagerijen, onze zeepfabrieken, onze aardewerkfabrieken, onze wolindu strie, onze spijkerfabrieken, onze behangsel papierfabrieken, onze tapijtindustrie, onze klompenmakerijen enzv. enzv. Onze machine-industrie haalt naar ver houding in de verste verte niet bij die van andere landen als Engeland of Duitsch- land, zelfs niet bij die van Zwitserland. Een uitgebreid heir van buitenlandsche agenten kaapt de bestellingen voor den vreemde weg. De levering voor telegrafiebehoeften, ook voor aanzienlijke werken op electrici- teitsgebied geschiedt telkens weer door liet buitenland. Behoudens de gloeilampen- fabricage is de gansche ontwikkeling der electriciteits-industrie buiten onze nijver heid omgega'an. Amsterdam liet in Hon garije zijn tramwagens maken. Zoo rijst klacht op klacht. Zullen die klachten worden weggenomen De verhalen van de schipbreukelingen loo- pen op verschillende punten tamelijk uiteen, maar als het menschen, die een onbeduidend voorval hebben bijgewoond, al zoo moeilijk valt, juist weer te geven, wat zij hebben ge zien, gelijk telkens in rechtsgedingen blijkt, hoeveel te moeilijker moet dat zijn na de ver schrikking van een onheil als het vergaan van de Titanic. De lezer make zich uit de ver halen een voorstelling De Nieuw-Yorksclie berichtgever van de Frankfurter Zeitung heeft met een Zwitsersch fiinancier, Max Stahiin, directeur van de Zwit- sersche Treuliandgesellschaft, gesproken over chelli eens 's nachts met eene opdracht belast zijnde, naar men dacht, tusschen de vijande lijke bivakvuren ingereden en gevangen geno men. Niets is gevaarlijker voor een officier dan die vuren. Het terrein der beide legers is bezaaid met vuren en zeer lichtelijk kan men verdwalen, te meer daar alles slaapt en men slechts van tijd tot tijd, en dikwijls in het geheel niet, door de posten wordt aange roepen. Den 5den September kwamen achtereen volgens de verschillende legerkorpsen voor de positie der Russen bij het dorp Borodino, ten westen van Mosaïsk gelegen en daar moest het bloedige vraagstuk worden opgelost of Moskou in vijandelijke handen zoude vallen. Tot dit einde verkende de keizer van de hoogte bij het dorp Waouewa het Russische leger, en gaf terstond bevel om de door de Russen aangelegde redoute bij het dorp ClLe- wardino aan te grijpen, Een zeer bloedig ge vecht bracht ons in het bezit van dit werk. Terwijl de Keizer uit de verte den aanval gadesloeg, achter zich een gevolg van bijna al de commandeerende generaals met een legio officieren hebbende, viel een granaat, kort in de nabijheid van zijn paard en kwetste bij het springen eenige, oficieren van het gevolg. Hij bleef nog eenige oogenblikken tot een 2de, 3de en 4de granaat het raadzaam maak- liet vergaan van de Titanic, waarop deze met den voorzitter van de Zwitsersche Bankver- eeniging, den overste Simonius de reis maakte. Beide Zwitsers werden gered. Uit het verhaal Stahiin geven w-e het vol gende Zondagavond zaten Simonius en ik na tafel wat te praten tot half twaalf. Het weer was helder en we hadden een mooie sterren lucht. Het was dien avond erg koud gewor den, zoodat de electrische verwarming ge bruikt moest worden. Het schip ging met volle kracht. Alles aan boord was rustig. Wij namen juist afscheid om ons ter ruste te be geven. Elk ging naar zijn hut. Onder het uitkleeden hoorde ik plotseling een dof ge rommel, dat tien seconden aanhield. Een lichte stoot was hieraan voorafgegaan. De schok was te zwak geweest om mij om te werpen. Ofschoon ik in het geheel niet dacht, dat er iets bijzonders gebeurt kon zijn, ging ik even buiten mijn hut aan een hofmeester vra gen, wat er aan de hand was. De man ver zekerde mij, dat er niets gebeurd was en ik ging terug. Intusschen nam ik mij voor eens op het dek te gaan kijken, al had ik ook nog geen vermoeden van hetgeen ons wachtte. Ik kleedde mij weer aan, ditmaal niet in mijn rok, dien ik juist had uitgedaan. Op liet dek vond ik ook Simonius en wij zagen, dat op een der lagere dekken veel ijs verspreid lag in een dikke laag van meer dan twee voet. Het schip liet nu veel stoom uit en waar schijnlijk tengevolge van liet lievig gesis, dat zich liet hooren, vulden zich de dekken met vele passagiers. Van opgewondenheid was geen spoor te merken, want de bemanning verklaarde steeds, dat er niets bijzonders ge beurd was. Kalmeerend was ook de muziek van de scheepskapel, die begon te spelen. De lucht was kalm, geen nevel of wind te be speuren, maar het was veel kouder geworden. Het schip lag stil en nu zagen we aanstalten maken voor het uitbrengen van de redding booten. De bemanning verzekerde echter, dat dit als een maatregel van uiterste voorzichtig heid moest worden beschouwd, waarvoor ech ter geen enkele aanleiding bestond. Toch wer den de dames der eerste klasse verzocht zich aan dek te begeven, waar zij in de booten konden stijgen. Toen Simonius en ik dit zagen, geloofden we, dat het tijd werd ons klaar te maken om het schip te verlaten. Zoo haalde ik de ge wichtigste papieren, die ik in mijn hut had en nam ze mee in den tasch, dien ik hier bij me heb. Op het dek teruggekeerd, vonden we veel vrouwen in de booten, doch er heersch- te geen zenuwachtigheid. Zelfs waren er veel dames, die niet mee wilden en zoo bleven er ten weg te rijden. Vermoedelijk hadden de Russen hem bemerkt, waartoe ook dikwerf de fantastische kleeding van den Koning van Na pels aanleiding gaf, die ofschoon bepaaldelijk een der dappersle krijgslieden, die de geschie denis heeft opgeleverd, de zwakheid had om zich als een hansworst te kleeden. In de nachten van 5 op 6 en van 6 op 7 September bivakkeerden wij in de nabijheid van het dorp Chewardino. Den 6en werd doorgebracht met voorbereidingen voor den aanstaanden veldslag. Behalve eenig tirail- leurvuur aan de voorposten bleef alles dien dag zeer stil. In den nacht van 6 op 7 Sep tember was ik behulpzaam bij het maken van een borstwering voor de artilleriemeer dan 100 stukken geschut werden achter dit aarden bolwerk geplaatst en na het opgaan der zon/ die een schoonen dag verkondigde, braakte op eens deze geheele artilleriemassa haar doodend ijzer tegen den vijand. De loop van dezen beroemden veldslag moet gij aandachtig nalezen en dan zult gij vinden dat, hoewel meer dan 80,000 menschen aan beide zijden tezamen waren gedood of gekwetst, de slag de verlangde uitkomst niet opleverde. Wij bivak keerden in den nacht van den 7den op den 8sten in onze oude positiën. Den geheelen dag was ik in het gevolg van Davot en verscheiden malen werd ik naar de veel plaatsen open. Simonius en ik gingen toen in een van de minst bezette booten, of schoon er geen angst was, de Titanic geheel veilig scheen, de muziek nog altijd doorspeelde en de equipage kalm bleef.' Eenige spanning was daar toch wel te merken. Aan het ver gaan van het reuzenschip dacht echter geen mensch, anders waren de plaatsen in de reddingbooten zeker wel spoedig bezet geweest. Toch was het voorschip al vrij diep gezonken en stonden de machines stil. Maar het elec- trisch licht scheen nog. Voor de booten werden uitgezet, kwamen vele menschen met zwem gordels en nu spoorde de bemanning iedereen aan om zulk een ding aan te doen. Ook kwamen thans stokers en ander personeel boven, die zich op de booten stortten, waar ze door de overige manschap echter weer uitgezet werden. Vervolgens werden onze booten te water gelaten en roeiden we langs de Titanic, eerst de bemanning, daarna afge lost door ons passagiers. Ongeveer 18 booten, elk met 50 menschen waren nu te water. Toen wij het schip verlieten, scheen de op winding aan boord zeer toegenomen. Nood seinen werden gegeven en oogenschijnlijk ont stond er een paniek van belang. Wij voeren drie kwartier rond in een snijdende koude, waarna de Carpatbia ons opnam. We hebben de Titanic niet zien zinken. De Carpathia nam nog een reddingboot op, die klaarblijkelijk leeg was neergelaten geworden. Deze boot was echter toch bemand geworden met men schen, die in het water zwommen en, na een wild gevecht onderling, de boot hadden be klommen. Op die wijze vonden 17 man van de bemanning en een student uit Genève een plaats in die reddingboot. Uit Stalilin's verhaal blijkt wel, dat een groot verlies aan menschenlevens te wijten is aan de omstandigheid, dat de bemanning bij haar pogen om een paniek te voorkomen in een ander uiterste verviel en tegen de passa giers te lang heeft volgehouden, dat er geen gevaar dreigde. Uit New-York wordt een dramatisch verhaal geseind, dat de tweede telegrafist van de Titanic, Bride, van de ramp heeft gedaan. Ik moest, zoo vertelde Bride, den eersten tele grafist Philips om middernacht aflossen. Zondag hadden wij een gebrek aan het toestel ontdekt. Wij werkten 7 uur lang totdat wij een defect onderdeel ontdekten. Dan zou het ons onmogelijk geweest zijn noodsignalen te geven. Vervolgens ging ik slapen. Ik werd wat vroeg wakker en hoorde in bed, dat Philips naar Cape Race seinde. Daar ik wist hoe vermoeid hij was, stond ik onmiddellijk op, zonder mij aan te kleeden en zeide hein, divisiën gezonden om de een of andere order te brengen. Niets overtreft het verschrikkelijke van het slagveld, dat door de Franschen de slag van de Moskwa is gedoopt. Het terrein had niet meer dan 2000 el breedte en bijna 300,000 dappere krijgslieden, ondersteund door eene artillerie van meer dan 1000 stukkeu geschut, vernietigden elkander gedurende twaalf uren lang. De oudste Fransche soldaten herinnerden zich niet ooit zulk een opeenhoping van ge sneuvelden en zwaar verwonden gezien te hebben. Meer dan 40,000 lijken, zoowel van Russen als Franschen, bedekten het gruwe lijke slagveld en 30,000 Fransche gekwetsten lagen verspreid in een land waar aan geen hospitalen te denken was. De Russen lieten maar weinig gekwetsten achter, wel een be wijs hoe goed hunne maatregelen getroffen waren, daar er zeker wel evenveel als aan onze zijde waren. De ongelukkigen werden naar de ambulances gebracht, die in de na bijgelegen bosschen werden ingericht. Doch de meesten stierven spoedig aan hunne won den, door koude, honger en gemis van alles om hunne smarten te verminderen. (Wordt vervolgd.) d Inzending van advertentiSn vóór uren op den dag der uitgave. INGEZONDEN STUKKEN TE RICHTEN AAN DE REDACTIE; ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES TE BEZORGEN BIJ DEN UITGEVER. Advertentiën voor dit blad worden aangenomen tot 's namiddags I UUR op den dag der uitgave. heeft de eer hierbij ter kennis van de ingezetenen te brengen dat hij iederen werkdag, zoo mogelijk van des voórmiddags 9 tot 12 en des namiddags van 2 tot 4 uur voor hen te spreken zal zijn ten stadhuize ter behartiging van de belangen der gemeente. Zoodra hij zich in deze gemeente heeft gevestigd, zal er gelegenheid zijn hem buiten de hierboven aangeduide tijden ten zijnen huize te spreken. Hij zal gaarne bereid zijn hen die zulks mochten verlangen ter behartiging van hunne belangen en welvaart naar zijn vermogen met raad en hulp bij te staan. Ter Neuzen, 19 April 1912. De Burgemeester voornoemd, J. HUIZINGrA. (verhaald door een ooggetuige, wijlen den Kolonel der Genie A. KOOL.) Verhalen van Schipbreukelingen.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1912 | | pagina 1