geplaagde gebied
deVerdieping 29
Trouw zaterdag 6 november 2010
-■> I
enkele decennia later, als een nieu
we generatie was aangetreden, ver
slapte de aandacht. Met vaak desa
streuze gevolgen. Tot en met de
ramp van 1953.
Heeft Nederland wat geleerd van
de geschiedenis en was de ramp van
1953 dus de laatste?
Met die vraag eindigt het boek. Van
de deskundige betrokkenen die de
vraag krijgen voorgeschoteld durft
slechts een enkeling er volmondig
'ja' op te zeggen. 'Het water blijft on
voorspelbaar en mensen blijven
mensen', zo brengt professor Pier
Velünga (hoogleraar klimaatveran
dering en waterveiligheid in Wage-
ningen) zijn aarzeling onder woor
den.
Toch zijn de deskundigen het er
over eens dat Nederland nu voor het
eerst in de geschiedenis anticipeert
op een mogelijke ramp. Niet langer
wordt de put gedempt nadat het kalf
is verdronken, maar wordt er reke
ning gehouden met wat ons moge
lijk te wachten staat. Inclusief de zee
spiegelstijging.
Er is geen land waar de veiligheids
norm zo hoog ligt als bij ons', zegt
deltacommissaris Wim Kuijken. Hij
is begin dit jaar aangesteld door de
regering voor de coördinatie van de
nieuwe Deltawet. Toch pleit hij - met
de nieuwe Deltacommissie - voor
het nog verder aanscherpen van die
normen. 'Want als in het westen van
ons land, waar tweederde van het na
tionaal inkomen wordt verdiend,
iets misgaat, zijn we gewoon wég.
Daarom is het ook economisch van
levensbelang dat we de veiligheids
normen zeer hoog leggen'.
Die boodschap kreeg de kersverse
staatssecretaris van Verkeer en Wa
terstaat Joop Atsma afgelopen don
derdag op het eerste Nationale Delta
congres in Scheveningen dan ook
mee naar het nieuwe kabinet: zorg
ervoor dat 1953 echt de laatste ramp
was en ga niet bezuinigen op onze
veiligheid.
Atsma (CDA) zei dat waterveilig
heid een topprioriteit is voor het ka
binet: „En daar doen we geen conces
sies aan".
Tegelijkertijd wees hij erop dat het
lopende hoogwaterbeschermings
programma duurder dreigt uit te
vallen dan was begroot. „En we kun
nen geen oplossingen kopen met
extra geld." Hij verwacht volgend
jaar duidelijkheid te hebben over de
investeringen die tot 2020 gedaan
zullen moeten worden.
Kees Slager: Watersnood, geïllustreerd
met duizend foto's, gewicht 4,5 kilo.
ISBN: 9789071359163, €69.
Vanaf vandaag in de boekhandel. Ook te
bestellen via www.debuitenspelers.nl
(geen verzendkosten).
Over de foto's
Boven links: De kerktoren en omge
ving van Kruiningen, op Zuid-Beve
land, gezien vanaf de Welhoeks
traat.
Boven midden: Vrijdag 6 november
1953: hoogspanning bij Ouwer-
kerk, waar de vierde en laatste
Phoenix caisson op zijn plaats
wordt gevaren. Om vier minuten
vóór middernacht wordt het laatste
dijkgat van het rampgebied geslo
ten.
Boven rechts: Zeven maanden lang
trotseert - aan de Verseputseweg
vlakbij Kerkwerve - de enige stolp
boerderij van Schouwen-Duiveland
het vaak woedende water. Als eind
augustus het gat bij Schelphoek
eindelijk is gedicht en de polder
droogvalt, blijkt hij zo zwaarbe-
schadigd dat alsnog tot afbraak
wordt besloten.
Onder rechts: Het verdronken dorp
Oude Tonge vanuit de lucht op Goe-
ree-Overflakkee. Hele straten zijn
weggevaagd, het wrakhout hoopt
zich op tussen de huizen die nog
overeind staan. Met 305 doden is
het de zwaarst getroffen plaats van
het rampgebied.
Onder links: Aangespoelde kada
vers in het verlaten dorp Dreischor
op Schouwen-Duiveland.
1 FOTO BEELDBANK ZEELAND, ARCHIEF
SJAAK VAN LOO
2, 3 en 4 FOTO RYKEL TEN KATE. ARCHIEF
GEMEENTE SCHOUWEN-DUIVELAND
5 FOTO HENRY SCHMALTZ