geplaagde gebied deVerdieping 29 Trouw zaterdag 6 november 2010 -■> I enkele decennia later, als een nieu we generatie was aangetreden, ver slapte de aandacht. Met vaak desa streuze gevolgen. Tot en met de ramp van 1953. Heeft Nederland wat geleerd van de geschiedenis en was de ramp van 1953 dus de laatste? Met die vraag eindigt het boek. Van de deskundige betrokkenen die de vraag krijgen voorgeschoteld durft slechts een enkeling er volmondig 'ja' op te zeggen. 'Het water blijft on voorspelbaar en mensen blijven mensen', zo brengt professor Pier Velünga (hoogleraar klimaatveran dering en waterveiligheid in Wage- ningen) zijn aarzeling onder woor den. Toch zijn de deskundigen het er over eens dat Nederland nu voor het eerst in de geschiedenis anticipeert op een mogelijke ramp. Niet langer wordt de put gedempt nadat het kalf is verdronken, maar wordt er reke ning gehouden met wat ons moge lijk te wachten staat. Inclusief de zee spiegelstijging. Er is geen land waar de veiligheids norm zo hoog ligt als bij ons', zegt deltacommissaris Wim Kuijken. Hij is begin dit jaar aangesteld door de regering voor de coördinatie van de nieuwe Deltawet. Toch pleit hij - met de nieuwe Deltacommissie - voor het nog verder aanscherpen van die normen. 'Want als in het westen van ons land, waar tweederde van het na tionaal inkomen wordt verdiend, iets misgaat, zijn we gewoon wég. Daarom is het ook economisch van levensbelang dat we de veiligheids normen zeer hoog leggen'. Die boodschap kreeg de kersverse staatssecretaris van Verkeer en Wa terstaat Joop Atsma afgelopen don derdag op het eerste Nationale Delta congres in Scheveningen dan ook mee naar het nieuwe kabinet: zorg ervoor dat 1953 echt de laatste ramp was en ga niet bezuinigen op onze veiligheid. Atsma (CDA) zei dat waterveilig heid een topprioriteit is voor het ka binet: „En daar doen we geen conces sies aan". Tegelijkertijd wees hij erop dat het lopende hoogwaterbeschermings programma duurder dreigt uit te vallen dan was begroot. „En we kun nen geen oplossingen kopen met extra geld." Hij verwacht volgend jaar duidelijkheid te hebben over de investeringen die tot 2020 gedaan zullen moeten worden. Kees Slager: Watersnood, geïllustreerd met duizend foto's, gewicht 4,5 kilo. ISBN: 9789071359163, €69. Vanaf vandaag in de boekhandel. Ook te bestellen via www.debuitenspelers.nl (geen verzendkosten). Over de foto's Boven links: De kerktoren en omge ving van Kruiningen, op Zuid-Beve land, gezien vanaf de Welhoeks traat. Boven midden: Vrijdag 6 november 1953: hoogspanning bij Ouwer- kerk, waar de vierde en laatste Phoenix caisson op zijn plaats wordt gevaren. Om vier minuten vóór middernacht wordt het laatste dijkgat van het rampgebied geslo ten. Boven rechts: Zeven maanden lang trotseert - aan de Verseputseweg vlakbij Kerkwerve - de enige stolp boerderij van Schouwen-Duiveland het vaak woedende water. Als eind augustus het gat bij Schelphoek eindelijk is gedicht en de polder droogvalt, blijkt hij zo zwaarbe- schadigd dat alsnog tot afbraak wordt besloten. Onder rechts: Het verdronken dorp Oude Tonge vanuit de lucht op Goe- ree-Overflakkee. Hele straten zijn weggevaagd, het wrakhout hoopt zich op tussen de huizen die nog overeind staan. Met 305 doden is het de zwaarst getroffen plaats van het rampgebied. Onder links: Aangespoelde kada vers in het verlaten dorp Dreischor op Schouwen-Duiveland. 1 FOTO BEELDBANK ZEELAND, ARCHIEF SJAAK VAN LOO 2, 3 en 4 FOTO RYKEL TEN KATE. ARCHIEF GEMEENTE SCHOUWEN-DUIVELAND 5 FOTO HENRY SCHMALTZ

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2010 | | pagina 3