Rode daken in het blauw 26 deVerdieping Watersnood Trouw zaterdag 6 november 2010 Altijd is de Zeeuwse watersnood een ramp in zwart en wit geweest. Dankzij de vondst van meer dan honderd dia's krijgen de februaridagen van 1953 plotseling kleur. Auteur Kees Slager heeft ze verzameld in zijn boek 'Watersnood'. Kees Slager Massaal trekken de persfoto grafen vanaf 1 februari 1953 het zuidwestelijk rampgebied in. En hoewel de gieren de storm in de loop van de dag al flink begint af te zwakken, toch blijft er in de verdronken polders nog meer dan genoeg sfeer over om het drama vast te leggen in honderden indrukwekkende beelden. Sommige foto's staan bij hen die getuige waren van de ramp nog altijd op het netvlies gegrift. Wekenlang staan niet alleen de la-anten, maar ook de geïllustreerde bladen vol fotoreportages en nog die zelfde maand verschijnt het foto boek 'De ramp', waarvoor veel be kende fotografen hun werk belange loos afstaan. Het boek bereikt een voor die tijd ongekende oplage van meer dan zeshonderdduizend exem plaren. Iedereen wil het hebben, ook al omdat de opbrengst bestemd is voor het Rampenfonds. Alle foto's, zowel in het boek als in de bladen, zijn zwart-wit. Anno 1953 zijn de technische mogelijkheden om kleurenfoto's af te drukken nog zeer beperkt. Kranten kunnen ze niet plaatsen en ook een blad als Panorama, dat al wel regelmatig kleu renfoto's op de omslag zet, brengt de watersnood in uitsluitend zwart-wit- foto's. Kennelijk leent de ramp zich niet voor zoiets frivools als een kleu renfoto, de ramp is zwart-wit. En vooral zwart. In het buitenland ligt dat anders. Paris Match, het blad waar de beste fo tografen van de wereld in publice ren, heeft op 14 februari een kleu renfoto van de ramp op de omslag. Die is gemaakt door de Haagse foto graaf Ed van Wijk. Wie goed kijkt, ziet dat de foto niet alleen geënsce neerd is, maar ook ingekleurd. Ed van Wijk heeft geen kleurenfoto's gemaakt tijdens zijn tochten door het rampgebied. Kleurenfoto's wa ren absoluut niet interessant voor de beroepsfotografen, omdat er geen af zetmarkt voor was. Toch worden er in de dagen en we ken na 1 februari wel degelijk kleu renfoto's geschoten. Dat gebeurt door fotografen voor wie de verkoop baarheid geen rol speelt. Ze fotogra feren niet in opdracht maar doen het puur uit liefhebberij. Om te beginnen is daar de Ameri kaanse helikopterpiloot Henry Schmalz. Hij hoort bij de geallieerde troepen in West-Duitsland die Ne derland te hulp schieten. Tijdens zijn vluchten boven Goeree-Over- flakltee maakt hij luchtfoto's. Jaren later wordt hij voor zijn reddings werk benoemd tot officier in de Orde van Oranje Nassau. Zijn zoon brengt tijdens de vijftig- :j ste herdenking van de ramp in 2003 U de dia's naar het Watersnoodmuse-1 um in Ouwerkerk. Gepubliceerd zijn ze echter nooit. Op Schouwen-Duiveland maken twee mannen in de dagen en weken na de ramp ook volop kleurendia's. Rylcel ten Kate uit Zierikzee is een van hen. Hij heeft een drogisterij en fotohandel en is een verwoed na tuurfotograaf, die zelfs al voor de oorlog kleurenfoto's heeft gemaakt. Omdat Zierikzee - omgeven door een nooddijk van zandzakken - min of meer droog blijft op het verdron ken eiland, wordt hij niet geëvacu eerd en grijpt hij zijn kans om.zijn stad en de desolate omgeving in kleur vast te leggen op tientallen dia's. Ook Jaap van den Berge wordt niet naar elders afgevoerd. Hij woont in het in de duinrand gelegen Haamste de, waar hij een fotowinkel heeft. Oolc Van den Berge draait meerma len een diarolletje in zijn toestel en fotografeert het westelijk deel van het verdronken eiland. Het werk van de beide fotografen wordt nooit gepubliceerd. Als ze be gin jaren negentig kort na elkaar overlijden worden hun fotocollec ties geschonken aan het gemeente archiefvan Schouwen-Duiveland. Ook in het zwaar getroffen ooste lijk deel van Zuid-Beveland worden in de weken na de ramp kleurenfo to's gemaakt. Verzamelaar Sjaalc van Loo krijgt ze in 2005 in handen, maar weet de identiteit van de fotograaf niette achterhalen. Voor het boek 'Watersnood' zijn alle dia's dit jaar schoongemaakt en ge restaureerd, zodat ze op groot for maat en in volle glorie - sommige over twee pagina's - konden worden afgedrukt. Sommige hebben hun kleur zo goed behouden dat het lijkt alsof ze gisteren zijn gemaakt. Zo zorgen deze unieke kleuren beelden ervoor dat de watersnood in eens wat minder in een grijs verle den lijkt te üggen. Februari 1953 is een 'moderne' ramp geworden. Kennelijk leende de ramp zich niet voor zoiets frivools als een kleurenfoto, de ramp is zwart-wit; vooral zwart Over de foto's Boven: In de verte het silhouet van Zierikzee en op de voorgrond ge bouwen aan voorheen de Kooiweg. Midden links: Wekenlang zoeken speciale lijlcenploegen het ramp gebied af naar slachtoffers, zoals hier onder ICruiningen op Zuid- Beveland. Midden rechts: Het zwaar bescha digde Hotel Smalheer op de hoek van de Nieuwe Haven en de Hoofd poortstraat in Zierikzee. Onder: Per schip is er voor de bevol king van Zierikzee schoon drinkwa ter aangevoerd dat hier in de Post- straat, met een tankauto van Zee- landia, wordt verdeeld. 13 en 4 FOTO RYKEL TEN KATE, ARCHIEF GEMEENTE SCHOUWEN-DUIVELAND 2 FOTO BEELDBANK ZEELAND, ARCHIEF SJAAK VAN LOO

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2010 | | pagina 2