Colosseum was heerlijk filmtheater voor jong en oud De Oud Rotterdammer - - Krant voor de 50-plusser Dinsdag 3 februari 2009 pagina 13 - Personeel van Colosseum m de jaren vijftig in de foyer onder de filmzaal Rechts caissière Lente Schoonewil-Nijman en naast haar (met en zonder bezem) Riet en Annie Pols. De namen van de twee dames links zijn met bekend Foto Hennie Schoonewil - De entree voor Colosseum was voor de goedkoopste rangen, stalles of parterre, vier keer zo duur als in de speeltuin. De prijs voor een plaatsbewijs liep op tot tachtig cent voor het balkon en nog eens dertig cent extra als je vorstelijk van de film wilde genieten op frontloge. Dan zat je niet op een houten bank, zoals bij de speeltuin, maar in een comfortabele stoel met bekleding. De lagere rangen hadden een bruine bekleding, terwijl de duurdere waren uitgevoerd in groen, gecombineerd met zilvergelakt hout. Het initiatief voor het theater werd in 1926 genomen door Carel van Zwanenburg, die eigenaar was van het theater Luxor. De architecten W.Th.H. ten Bosch en H. Ie Grand lieten van hun tekentafel een ontwerp geboren worden voor een indrukwek kend complex met woningen, win kels, theater en een café. In dit eerste plan waren twee zalen voorzien: een voor twaalfhonderd bezoekers en de andere met een afmeting van 132 vierkante meter. Vanwege de te hoge bouw- en investeringskosten behoefde dit plan - In augustus 1942 in de rij bij het Colosseum theater. De zijstraat is de Groningerstraat met op de hoek café De Zon, later 6.S. van Dijk Foto verzameling Herman Romer - Als joch van een jaar of vijf ontdekte ik de Beijerlandselaan. Al die winkels rij aan rij vond ik prachtig en bovenal de fotokasten van het Colosseum filmtheater aan de Beijerlandselaan 80. Deze bevonden zich aan weerszijden van de entree, die afsluitbaar was met een schaarbek. De foto's van filmscènes en de affiches van films die werden verwacht, bekeek ik met interesse. Een maal tiener trokken vooral foto's van actrices die pikant waren gekleed mijn aandacht. Helemaal tot de verbeelding sprak wat niet zichtbaar was achter het soms afgeplakte deel van een foto. De censuur was streng, evenals de leeftijdgrens voor de films: alle leeftijden, 14 en 18 jaar. aanpassing door architect P. Dick, die aansluitend ook het interieur ontwierp. De eivormige zaal kreeg hierdoor 'slechts' 1034 plaatsen en een iets kleiner toneel. Twee gang paden verdeelden de rijen stoelen in drie vakken, terwijl de balkonrand en de betimmeringen van de loges waren uitgevoerd in mahonie. De verlichtingsomamenten waren gele verd door Sabino uit Parijs, terwijl de binnenhuisarchitect als bedekking voor de vloer en trappen had gekozen voor smyrnatapijten en lopers. Als technische nieuwigheid bezat het the ater een installatie, die met stoom de koude lucht verwarmde, die bij het optrekken van de enorme podium gordijnen de zaal instroomde. zou blijken, de zaal een uitstekende akoestiek bezorgde. Van Willigen was bioscoopman in hart en nieren. In zijn theater beleef den alle grote films een reprise, zoals 'King Kong', 'I'm not an Angel' en 'Zwei herzen in Dreivierteltakt'. Niet alleen op de eigen gevel maakte Van Willigen reclame voor zijn programma's, ook maakte hij gebruik van een ponywagen met daarop een reclamebord van 5.60 bij 2.80 meter. Voorts liet hij steltlopers en Kil en koud Van Zwanenburg heefi weinig plezier beleefd van zijn geesteskind. Enige jaren na de met tamtam verrichtte opening, verwisselde hij het tijdelijke voor het eeuwige. Zijn weduwe zette het bedrijf voort, maar zag er daarna geen heil meer in. In augustus 1933 deed ze het Colosseum over aan C. van Willi-'gen van de exploitatie maatschappij N.V. Lichtspel Maas. Vobgens de nieuwe eigenaar, die boven het theater ging wonen, had het theater een kil en koud interi eur. Van Willigen sloot de deuren enige tijd voor het uitvoeren van een ingrijpende verbouwing. De verlichting werd vervangen door het toen zeer moderne neon, dat ook rijkelijk werd aangebracht op de buitengevel. Het plafond en een gedeelte van de wanden kregen een nieuwe bekleding die, naar later - De ruime entree van Colosseum met aan weerszijden een grote fotokast en daarboven een fraaie aankondiging van de film die wordt vertoond Foto verzameling Rein Wolters - Ronduit schitterend vond ik de wekelijks wisselende buitenreclame over de volle breedte boven de luifel van het toegangsportiek. Het was een geschilderde persiflage van een scène uit de film, die in die week op het witte doek werd geprojecteerd. Ik vond het ware kunstwerken. Het duurde nog een poos voordat ik op zondagmiddag mijn eerste film mocht gaan zien. Het was er een van Stan Laurel en Oliver Hardy. Met enkele rolprenten van het komische duo had ik eerder al kennisgemaakt in de clubhuiszaal van speeltuinver eniging Afrikaanderplein. Voor tien cent kon je er twee uur je helden aanmoedigen bij de beelden op de witgekalkte muur. verklede personen het winkelend publiek attent maken op zijn films. In het weekeinde waren de voorstel lingen doorgaans tot op de laatste stoel uitverkocht. Daarnaast bracht het Colosseum theatervoorstellingen met sterren als Lou Bandy, Heintje Davids en ook een toen nog héél jonge Toon Hermans. Op de uren dat er geen voorstellingen waren, werd de zaal verhuurd aan allerlei gezelschappen. Rein Wolters Compleet Mijn eerste bezoek aan het even voor Kerstmis 1929 geopende theater maakte me stil. Het prachtige Art Déco interieur en het enorme toneel met alle voorzieningen, kwamen indrukwekkend op me over. En ook het pijporgel, waarvan de speeltafel op een lift naar boven kwam en het hoger gelegen enorme halfronde balkon. Onder de filmzaal bevond zich een foyer met kleedkamers. Kortom: het was een compleet theater en dé trots van Rotterdam-Zuid. Het kon de ver gelijking met theaters op de Rechter Maasoever glansrijk doorstaan.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2009 | | pagina 7