Witte senioren zijn uit blikveld verdwenen Opinie Informatie De Oud Rotterdammer - - Krant voor de 50-plusser Dinsdag 20 januari 2009 pagina 7 Eindelijk is er aandacht voor de oudere, blanke Rotterdammer die in zijn zeer veranderende wijk is blijven wonen. In deze opinie een aantal onthutsende bevindingen van de onder zoekers van de Stichting Platform Rotterdam. Reacties kunnen worden gestuurd naar info@deoudrotterdammer.nl Scherper dan de acht aanbevelingen van het Sociaal Platform Rotterdam (SPR) in zijn rapport Witte Senioren is de analyse die is gemaakt over vooral de oudere (autochtone) buurtbewoner die niet naar buiten Rotterdam is verhuisd. "Soms blijven ze er, omdat ze de emotionele en financiële kosten van verhuizing te hoog vinden, maar vaker omdat zij zich nog verbonden voelen met hun buurt en er hun netwerken en herinneringen hebben. Deze witte senioren blijven achter in hun vertrouwde buurt, die almaar minder vertrouwd wordt. En dus trekken zij zich verder terug in hun eigen almaar krimpende netwerken", zo wordt al in de inleiding de spijker op de kop geslagen. De politieke bestuurders krijgen er van langs. Deze witte senioren - teleurge steld, verzuurd, vervreemd - lijken in de jonge, multiculturele stad Rotterdam volledig uit het blikveld verdwenen. Volgens het SPR is te lang vergeten aan deze groep (extra) aandacht te beste den. "Hun welzijn en welbevinden is immers essentieel voor het creëren van een leelbare buurt voor iedereen." Jammer is dat in het rapport niet dui delijk kan worden gemaakt om hoeveel ouderen met dergelijke problemen het gaat. In het algemeen waren er per 1 januari 2007 in Rotterdam 87.780 65-plussers. Door de veijonging van de stad verandert de krimpende groep ouderen ook van kleur. Het aantal seni oren van niet-Nederlandse achtergrond neemt verhoudingsgewijs toe. De SPR durft de stelling aan dat er de afgelopen jaren weinig aandacht is geweest voor de oudere autochtone Rotterdammers. Een stukje verleden wordt nogal nostalgisch geschetst. "De witte senioren woonden in homogene buurten met een actief straatleven, waar generaties bij elkaar woonden, waar in iedere straat minstens drie winkels te vinden waren en waar grote sociale betrokkenheid én controle was. Daar kwam verandering in toen de buren, op zoek naar grotere en betere woningen, begonnen weg te trekken." De blanke autochtonen die achterble ven/voelden zich erg verbonden met hun buurt. "Met de instroom van andere bewoners (lees: vooral allochtonen) en het overlijden van oude vrienden en familieleden zagen zij hun wereldje van vroeger steeds verder inkrimpen. De sociale cohesie en de waarden en normen waar zij zo aan hechtten, ver dwenen langzaam uit het straatbeeld. Zij zagen zichzelf geconfronteerd met de afbraak van de voorzieningen, buurthuizen en buurtwinkels waar zij elkaar ontmoetten en de teloorgang en verloedering van hun vertrouwde omgeving. Ze werden een minderheid temidden van andere minderheden." Natuurlijk zijn er in hun buurten ook nieuwe winkeliers gekomen van niet-Nederlandse afkomst. Maar daar komen de witte senioren nauwelijks. Op een enkele winkelier na. Zo wordt als goed voorbeeld de Marokkaanse visboer in het Oude Noorden genoemd. "Een vriendelijke kletsmajoor, waar de witte senioren 's zomers in de nj staan voor haring met een praatje." Het lukt de witte senioren ook met meer eigen netwerken te onderhouden en herkenning in de buurt te realiseren. "Door brede angst voor discriminatie en racisme worden zij niet geloofd. Ze merken dat de Marokkaanse oudere om een Marokkaanse ouderenadviseur mag vragen, maar 'mogen' zelf niet zeggen dat ze een Nederlander willen spreken. Op de multiculturele buurtmaaltijd zien ze dat de Hollandse hap ontbreekt", zo wordt zonder enige terughoudendheid in het rapport vastgesteld. Het zou helpen 'als de Hollandse etni citeit en leefstijl' dezelfde erkenning krijgen als die van andere groepen in hun buurt. "Ze hebben zich hun hele leven lang 'rot gewerkt' en voelen zich niet meer gezien. Ze zijn grootleve ranciers van vrijwilligerswerk, maar ervaren weinig respect vanuit de maat schappij. De eerbied die hun grootou ders kregen, zien zij nu niet terug. Ze zijn de 'klagers in de achterstandswijk' geworden, hun talenten en kwaliteiten worden met gezien." Onderlinge ontmoetingen zijn volgens het rapport een eerste stap. Dat is gebleken uit een eerder onderzoek van Pluspunt, het expertisecentrum voor ouderen in Rotterdam, in samenwer king met studenten van de Hogeschool Rotterdam. "De oudere Rotterdammers willen vooral ontmoetingsmogelijkhe den; gewoon een kopje koffie of thee en een praatje," En: "Na verloop van tijd gaan ze vaak koffie voor elkaar schenken, activitei ten organiseren en zelfs voor elkaar zorgen." In de overheidsuitgaven (van vooral de gemeente) moet volgens de SPR nu ook maar eens een principiële keuze worden gemaakt voor meer seniorenwelzijn. "De afgelopen vijftien tot twintig jaar vond m Rotterdam, in navolging van de landelijke trend, een sterke verschui ving plaats naar zorg en hulpverlening, vaak ten koste van welzijn. Dat pakte vooral slecht uil voor de meer kwets bare ouderen in onze samenleving die nog zelfstandig thuis wonen en niet zorgbehoevend zijn." We zijn zeer benieuwd hoe de politiek op dit rapport zal reageren. Het gehele advies is te lezen op www. spr.rotterdam.nl Hans Roodenburg Erf- en schenkingsrecht Vader deelt alles met vriendin Mijn ouders zijn langgeleden gescheiden en mijn moeder is ook al langgeleden overleden. Alles is toen naar mijn vader overgegaan. Mijn vader heeft nadien een huis gekocht en is op een gegeven moment gaan samenwonen met een vrouw met wie hij een samenlevingscontract heeft. Kan ik nu al mijn erfenis opeisen bij leven van mijn vader? Kan hij mij überhaupt onterven als hij over lijdt? Kan hij aan zijn vriendin alles nalaten? U kunt natuurlijk met bij leven van uw vader al zijn eventuele nalaten schap opeisen. Hij kan per testament wel bepalen waar zijn nalatenschap naar toe gaat Waarschijnlijk heeft hij op grond van het samenlevings contract inmiddels ook een testament laten opstellen Bijna iedere notaris adviseert dat. Echter kinderen kun nen na zijn overlijden een beroep doen op de legitieme portie, het minimale erfdeel voor kinderen. Het komt er dus indirect op neer dat ouders hun kinderen niet kunnen onterven. De kinderen moeten wel daartoe zélf stappen ondernemen. dus hun legitieme portie opeisen als de ouder is overleden. Uw vader kan inderdaad een langst levende testament met zijn vriendin laten opmaken en/of goederen en geld naar haar overhevelen (schen ken). Niettemin kunnen kinderen na zijn overlijden een beroep doen op hun erfdeel dat dan wel betrekking heeft op het saldo van de erflater op dat moment. Sociale voorzieningen Eén jaar IOAW valt samen met lijfrente Ik heb binnenkort recht op een lOAW-uitkering van I jaar tot ik 65 jaar ben. Tegelijkertijd gaat mijn verzekeringsmaatschappij een lijfrente uitkeren per zelfde ingangs datum. De lijjrente komt uit een lijfrentekapitaal dal ik afgesloten heb met mijn gouden handdruk, verkre gen bij mijn ontslag. Op de polis is een stamrechtclausule van toepas sing. Mag ik deze lijfrente naast mijn IOAW-uitkering behouden.* Uw IOAW-uitkering is feitelijk een bijstandsuitkering zonder dat een vermogenstoets plaatsvindt. Uw lijfrente-uitkenng slaat hier dus ge heel los van als het aantoonbaar een uitkering uit vennogen is. Wij menen dat, als het stamrecht van toepassing is, de lijfrente als vermogen mag worden beschouwd. Maar we weten ook dat dit in som mige gemeenten heel discutabel is. Als bij hen met duidelijk is dat het echt een lijfrente uit eigen vermo gen is, dan willen ze die nog wel eens korten op de IOAW-uitkering, doordat zij soms menen dat u uw lijfrente-uitkering 'in verband met' arbeid hebt gekregen. Het hangt er ook vanaf hoe het stamrecht is omschreven. Als maar enigszins uit de polis blijkt dat deze als gouden handdruk is gegeven vanwege een arbeidsovereenkomst, dan ziet een sociale dienst zijn kans schoon daarover moeilijk te gaan doen! Dus het ligt er maar aan hoe uw gemeente erover denkt! We raden u aan bij de sociale dienst in uw ge meente op te vragen hoe men tegen een stamrecht aankijkt als een IOAW aan de orde is. Gaan ze een korting toepassen dan kunt u weliswaar een juridische procedure in gang zetten, maar daarvan is de uitkomst ongewis. Met nog slechts één jaar te gaan voor uw 65ste üjkt het ons ook niet erg zinvol omdat u zich dan een heleboel 'gedoe' op de hals haalt (met bureaus van rechtshulp, enz.). Financiële kwesties Zwager laat schulden aan zijn vrouw na Onze zwager is onlangs overleden. Tijdens zijn ziekbed heeft zijn vrouw ontdekt dat hij bij verschillende maatschappijen geld had geleend. Van al deze leningen en financie ringen voor aankopen wist zij niets. Thans willen de schuldeisers het bedrag op haar verhalen en dat is niet misselijk, namelijk ongeveer 55.000. Het is krankzinnig dat onze zwager zonder kredietcontrole al die leningen kon aangaan met zijn lage inkomen. Nu hij is overleden heeft zijn vrouw met een beneficiaire verklaring gepoogd afstand te nemen van de schulden van haar man. Maar dat mag niet. want zij was met hem tol zijn overlijden in gemeenschap van goederen getrouwd. Als zij de schulden van haar man wil aflossen, moet zij van haar AOW 600 euro per maand afdragen. Dat is niet te doen! IVat kan zij er nog aan doen? Dit lijkt ons een zaak voor de rechtswinkel of sociale advocatuur. Die vrouw heeft natuurlijk zelf ook behoorlijk wat 'veronachtzamingen' op haar geweten. Ze had zeker ook moeten beseffen dat zij in gemeen schap van goederen was gehuwd, hetgeen consequenties heeft over en weer. Het enige waarin zij juridisch nog kans van slagen heeft is het feit dat haar overleden man allerlei leningen heeft afgesloten zonder haar daarin te kennen. Het gaat er nog niet eens om dat hij dat niet mag doen, maar de geldschieters hadden ook toestemming moeten hebben van de in gemeenschap van goederen getrouwde partner van deze man. Kennelijk is dat niet gebeurd. We willen niet aanmatigend zijn, maar het komt ook vaak voor dat echtgenoten toch in een of andere vorm goedkeuring hebben gegeven, of door een onduidelijke handte kening, waardoor de geldschieters gedekt zijn. In dat geval is de ellende van deze vrouw met meer te overzien. Daarom verwijzen wij ook naar een sociale raadsman die haar kan bijstaan in deze onverkwikke lijke affaire!

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2009 | | pagina 4