Co Eger kan barre
ellende niet vergeten
Door de lens van Hartog
De Oud
Krant voor de 50-plusser
Dinsdag 20 januari 2009
pa9ina 11
- Co Eger bij de vrachtwagen van zijn werkgever, waarmee hij evacués van de Alblasserwaard
vervoerde naar de Ahoy'hal Privéfoto Co Eger -
meer mensen werden vervoerd vanaf
de brug bij Alblasserdam, was de
voorraad na zes ritten opgepeuzeld.
Waardering
In barre omstandigheden zijn Neder
landers uniek en bereid direct hulp te
bieden, flitste het door Eger heen. Hij
zag in de colonne wagens meerijden
van onder meer Van Melle's Biscuits
en Toffeefabrieken, de Schiedamse
koek- banket en beschuitfabriek W.
Kester, Johs. Vnjmoed en Zonen van
de gelijknamige Schiedamse distil
leerderij, likeurstokerij en wijnhandel.
Ook vrachtwagens van transporton
derneming Johan W. Vos, distilleer
derij J.H. Henkes en verhuisbedrijf
Gebr. Nijman vervoerden evacués.
Elf uur 's avonds reed Co Eger het
fabrieksterrein weer op en trof daar
Gerard van Buuren. Het Rode Kruis
had hem geïnformeerd en bedankt
voor het beschikbaar stellen van
de vrachtauto en dat zijn chauffeur
onderweg was naar Overschie. De za
terdag daarop werd bij huize Eger een
grote taart bezorgd door Co's collega
Tom Struyk met tussen de rozetten
van marsepein in chocoladeletters de
boodschap: 'Héél hartelijk dank voor
je inzet. Wij zijn erg trots op jou.'
Het gebaar deed Co goed, zijn adem
stokte even in de keel.
- Een speelgoed brandweerladderwagen voor deze jonge evacué in deAhoy'-hal. Ondanks de
ellende kan zijn moeder glimlachen Foto verzameling J van der Schoor -
Watersnoodramp 1953:
Jor van de Stap belde zondagmorgen 1 februari 1953 in Overschie in de Chalonstraat 19a aan bij
het ouderlijk huis van ex-deelraadvoorzitter Co Eger. Verbaasd deed moeder Eger de deur open.
De fabriekschef was naar de banketbakkerij, chocolade en suikerwerkfabriek van v/h G.J. van
Buuren Zn. N.V. aan de Delftweg 84 geweest voor het opstoken van de ketel. Co Eger werkte
als chauffeur bij het bedrijf en Jor vroeg hem te spreken. Hij vertelde de verbaasde Co dat er
dijken doorgebroken waren en vroeg of hij naar de fabriek wilde komen.
Diamond-vrachtwagen van het bedrijf
naar de Ahoy'-hal aan de Wytema-
weg te rijden voor instructies van het
Rode Kruis. De hal stond op de plek
van eerst het Dijkzigt Ziekenhuis, nu
Erasmus Medisch Centrum. Co kreeg
opdracht naar Alblasserdam te rijden.
Even voordat hij wilde vertrekken,
werd hij op de schouder getikt, door
mededirecteur Karei van Buuren, die
hem bedankte voor het opofferen van
zijn vrije dag om hulp te bieden. Co
zei dat hij het voelde als zijn plicht
voor de slachtoffers op Goeree-
Overflakkee en Zeeland. Ook in
Rotterdam stond het water op de kade
van de Nieuwe Maas en gingen som
mige delen van de stad gebukt onder
wateroverlast. Van Buuren had zijn
personenwagen afgeladen met blikken
kokosmakronen, gevulde koeken en
rondo's. Hij en Co Eger zetten die in
de Diamond, want de koeken zouden
wel eens van pas kunnen komen.
Daarna reed Co zo snel hij kon naar
'Alblasserdam. Aan dc andere kant van
de brug over de Noord hield de Rijks
politie hem tegen. Het gevaar bestond
dat de dijk, waar reeds water overheen
stroomde, het ging begeven en het
kolkende water Co en vrachtauto zou
den verzwelgen, Soldaten vervoerden
op boerenwagens, getrokken door
paarden en tractoren, bewoners uit het
gebied naar de brug.
Gastgezin
Co en andere chauffeurs reden in
colonne de evacués naar Stadion
Feijenoord of deAhoy'-hal. De hal
bood een zielig beeld van verkleumde
gezinnen met kleine kinderen, baby's
en veel ouderen en deed Co denken
aan de Tweede Wereldoorlog. Nu.
56 jaar later, komen bij hem zulke
tneste beelden nog steeds boven
bij de jaarlijkse herdenking van de
Watersnoodramp. In de Ahoy'hal
werden de evacués opgevangen door
het Rode Kruis en legereenheden en
voorzien van warme soep, dekens .en
andere eerste hulp. Daarna werden
de slachtoffers naar gastgezinnen
gebracht in Moerkapelle, Zevenhui
zen, Moordrecht en Woerden. Bij het
vertrek naar Rotterdam wees Co Eger
zijn passagiers op de koekblikken, dat
ze die moesten openen en de inhoud
verdelen. Dat viel in goede aarde. De
voorraad was na de eerste rit bijna op.
Karei van Buuren had dat voorzien.
Met verse voorraad stond hij op de
Wytemaweg in afwachting van het
volgende vertrek. Doordat er steeds
Als vanzelf dacht Eger aan gaten in
de boorden van de Schie, na de storm
van die nacht. Naar het nieuws op de
radio had hij nog niet geluisterd. Van
der Stap vertelde dat door het storm
geweld dijken in de Alblasserwaard,
Zuid-Holland, Zeeland en Goeree-
Overflakkee bezweken of overstroomd
waren en er dringend hulp nodig was
bij het evacueren van mensen. Co
bedacht zich geen moment en sprong
op zijn fiets. Het was hondenweer. Het
stormde verschrikkelijk, het hagelde
en sneeuwde bij een temperatuur van
tegen de nul. Co dacht even op de
Noordpool te fietsen.
Plicht
Bij de fabriek schetste directeur
Gerard van Buuren de emst van de
situatie en hij vroeg Co met de 'grote'
- Ook met schepen van de Spido werden
slachtoffers van de watersnoodramp opgehaald,
waarna ze naar Stadion Feijenoord, deAhoy'-
hal of het ziekenhuis werden vervoerd
Hn&P JÊ r I lit hot riil/o nonotiov/onorohiof \;on etoriefotonroof Uonl/ Horton /QA\
fd hij in IS
Voet in Capelle aan den Ussel. Dit /aar verschijnt een boek met bijzondere en treffende foto's, die Henk Hartog overal in Rotterdam schoot. Voet
Uil hel rijke negatievenarchief van stadsfotograaf Henk Hartog (30) mbmmoe m t# tmoetm
Transport 2de Van Brienenoordbrug
Het transport van de 2de Van Brienenoordbrug,
vanaf constructiebedrijf Grootint in Zwijndrecht
naar het Eiland van Brienenoord in Rotterdam-
IJsselmonde, trok 16 en 17 februari 1989 enorme
belangstelling. Duizenden mensen bevolkten de
oevers langs de vaarroute, net als bij de glorieuze
intocht van stoomschip Rotterdam op 4 augustus
2008. Sleepboten trokken de ponton met het
287,5 meter lange brugdeel via de Oude Maas,
tussen en onder de Spijkenisser- en Botlekbrug
door, naar de Nieuwe Maas om via de Konings
haven en de tot de laatste millimeter geopende
Koninginne- en Hefbrug naar de plaats van
bestemming te varen. Een armada aan schepen
begeleidde het bijzondere transport, dat gladjes
en zonder noemenswaardig oponthoud verliep.
Het was een onvervalst staaltje Hollands vakman
schap. Op 20 en 21 februari werd hel gevaarte
tussen de brughoofden gevaren, opgevijzeld en
geplaatst op vijftien centimeter ten westen van
de boog van de 1ste Van Brienenoordbrug, die
er sinds 1964 ligt. Deze boogbrug is niet elders
geconstrueerd, maar werd dankzij een speciale
techniek ter plekke gebouwd. Koningin Juliana
opende 1 februari 1965 onder grote belangstel
ling de brug officieel en liep er met hoogwaar
digheidsbekleders overheen. De bouw van de
2e Van Brienenoordbrug begon in 1986 en op
1 mei 1990 werd de brug opengesteld voor het
wegverkeer. Het jaar daarvoor was op 24 juni de
brugklep geplaatst, gebouwd bij Hollandia Kloos
in het nabije Kinderdijk. Het karakteristieke
brugwachtershuis moest verdwijnen. Daarvoor in
de plaats kwam een nieuw bedieningshuis aan de
oostkant van de brug. Bewoners van Kralingse-
veer kregen 29 oktober 1987 te maken met een
overstroming, veroorzaakt door een dijkdoor
braak bij het opspuiten van grond voor de brug.
Ook een volkstuincomplex aan het Toepad werd
bedekt door een laag modder.