Co Eger kan barre ellende niet vergeten Door de lens van Hartog De Oud Krant voor de 50-plusser Dinsdag 20 januari 2009 pa9ina 11 - Co Eger bij de vrachtwagen van zijn werkgever, waarmee hij evacués van de Alblasserwaard vervoerde naar de Ahoy'hal Privéfoto Co Eger - meer mensen werden vervoerd vanaf de brug bij Alblasserdam, was de voorraad na zes ritten opgepeuzeld. Waardering In barre omstandigheden zijn Neder landers uniek en bereid direct hulp te bieden, flitste het door Eger heen. Hij zag in de colonne wagens meerijden van onder meer Van Melle's Biscuits en Toffeefabrieken, de Schiedamse koek- banket en beschuitfabriek W. Kester, Johs. Vnjmoed en Zonen van de gelijknamige Schiedamse distil leerderij, likeurstokerij en wijnhandel. Ook vrachtwagens van transporton derneming Johan W. Vos, distilleer derij J.H. Henkes en verhuisbedrijf Gebr. Nijman vervoerden evacués. Elf uur 's avonds reed Co Eger het fabrieksterrein weer op en trof daar Gerard van Buuren. Het Rode Kruis had hem geïnformeerd en bedankt voor het beschikbaar stellen van de vrachtauto en dat zijn chauffeur onderweg was naar Overschie. De za terdag daarop werd bij huize Eger een grote taart bezorgd door Co's collega Tom Struyk met tussen de rozetten van marsepein in chocoladeletters de boodschap: 'Héél hartelijk dank voor je inzet. Wij zijn erg trots op jou.' Het gebaar deed Co goed, zijn adem stokte even in de keel. - Een speelgoed brandweerladderwagen voor deze jonge evacué in deAhoy'-hal. Ondanks de ellende kan zijn moeder glimlachen Foto verzameling J van der Schoor - Watersnoodramp 1953: Jor van de Stap belde zondagmorgen 1 februari 1953 in Overschie in de Chalonstraat 19a aan bij het ouderlijk huis van ex-deelraadvoorzitter Co Eger. Verbaasd deed moeder Eger de deur open. De fabriekschef was naar de banketbakkerij, chocolade en suikerwerkfabriek van v/h G.J. van Buuren Zn. N.V. aan de Delftweg 84 geweest voor het opstoken van de ketel. Co Eger werkte als chauffeur bij het bedrijf en Jor vroeg hem te spreken. Hij vertelde de verbaasde Co dat er dijken doorgebroken waren en vroeg of hij naar de fabriek wilde komen. Diamond-vrachtwagen van het bedrijf naar de Ahoy'-hal aan de Wytema- weg te rijden voor instructies van het Rode Kruis. De hal stond op de plek van eerst het Dijkzigt Ziekenhuis, nu Erasmus Medisch Centrum. Co kreeg opdracht naar Alblasserdam te rijden. Even voordat hij wilde vertrekken, werd hij op de schouder getikt, door mededirecteur Karei van Buuren, die hem bedankte voor het opofferen van zijn vrije dag om hulp te bieden. Co zei dat hij het voelde als zijn plicht voor de slachtoffers op Goeree- Overflakkee en Zeeland. Ook in Rotterdam stond het water op de kade van de Nieuwe Maas en gingen som mige delen van de stad gebukt onder wateroverlast. Van Buuren had zijn personenwagen afgeladen met blikken kokosmakronen, gevulde koeken en rondo's. Hij en Co Eger zetten die in de Diamond, want de koeken zouden wel eens van pas kunnen komen. Daarna reed Co zo snel hij kon naar 'Alblasserdam. Aan dc andere kant van de brug over de Noord hield de Rijks politie hem tegen. Het gevaar bestond dat de dijk, waar reeds water overheen stroomde, het ging begeven en het kolkende water Co en vrachtauto zou den verzwelgen, Soldaten vervoerden op boerenwagens, getrokken door paarden en tractoren, bewoners uit het gebied naar de brug. Gastgezin Co en andere chauffeurs reden in colonne de evacués naar Stadion Feijenoord of deAhoy'-hal. De hal bood een zielig beeld van verkleumde gezinnen met kleine kinderen, baby's en veel ouderen en deed Co denken aan de Tweede Wereldoorlog. Nu. 56 jaar later, komen bij hem zulke tneste beelden nog steeds boven bij de jaarlijkse herdenking van de Watersnoodramp. In de Ahoy'hal werden de evacués opgevangen door het Rode Kruis en legereenheden en voorzien van warme soep, dekens .en andere eerste hulp. Daarna werden de slachtoffers naar gastgezinnen gebracht in Moerkapelle, Zevenhui zen, Moordrecht en Woerden. Bij het vertrek naar Rotterdam wees Co Eger zijn passagiers op de koekblikken, dat ze die moesten openen en de inhoud verdelen. Dat viel in goede aarde. De voorraad was na de eerste rit bijna op. Karei van Buuren had dat voorzien. Met verse voorraad stond hij op de Wytemaweg in afwachting van het volgende vertrek. Doordat er steeds Als vanzelf dacht Eger aan gaten in de boorden van de Schie, na de storm van die nacht. Naar het nieuws op de radio had hij nog niet geluisterd. Van der Stap vertelde dat door het storm geweld dijken in de Alblasserwaard, Zuid-Holland, Zeeland en Goeree- Overflakkee bezweken of overstroomd waren en er dringend hulp nodig was bij het evacueren van mensen. Co bedacht zich geen moment en sprong op zijn fiets. Het was hondenweer. Het stormde verschrikkelijk, het hagelde en sneeuwde bij een temperatuur van tegen de nul. Co dacht even op de Noordpool te fietsen. Plicht Bij de fabriek schetste directeur Gerard van Buuren de emst van de situatie en hij vroeg Co met de 'grote' - Ook met schepen van de Spido werden slachtoffers van de watersnoodramp opgehaald, waarna ze naar Stadion Feijenoord, deAhoy'- hal of het ziekenhuis werden vervoerd Hn&P JÊ r I lit hot riil/o nonotiov/onorohiof \;on etoriefotonroof Uonl/ Horton /QA\ fd hij in IS Voet in Capelle aan den Ussel. Dit /aar verschijnt een boek met bijzondere en treffende foto's, die Henk Hartog overal in Rotterdam schoot. Voet Uil hel rijke negatievenarchief van stadsfotograaf Henk Hartog (30) mbmmoe m t# tmoetm Transport 2de Van Brienenoordbrug Het transport van de 2de Van Brienenoordbrug, vanaf constructiebedrijf Grootint in Zwijndrecht naar het Eiland van Brienenoord in Rotterdam- IJsselmonde, trok 16 en 17 februari 1989 enorme belangstelling. Duizenden mensen bevolkten de oevers langs de vaarroute, net als bij de glorieuze intocht van stoomschip Rotterdam op 4 augustus 2008. Sleepboten trokken de ponton met het 287,5 meter lange brugdeel via de Oude Maas, tussen en onder de Spijkenisser- en Botlekbrug door, naar de Nieuwe Maas om via de Konings haven en de tot de laatste millimeter geopende Koninginne- en Hefbrug naar de plaats van bestemming te varen. Een armada aan schepen begeleidde het bijzondere transport, dat gladjes en zonder noemenswaardig oponthoud verliep. Het was een onvervalst staaltje Hollands vakman schap. Op 20 en 21 februari werd hel gevaarte tussen de brughoofden gevaren, opgevijzeld en geplaatst op vijftien centimeter ten westen van de boog van de 1ste Van Brienenoordbrug, die er sinds 1964 ligt. Deze boogbrug is niet elders geconstrueerd, maar werd dankzij een speciale techniek ter plekke gebouwd. Koningin Juliana opende 1 februari 1965 onder grote belangstel ling de brug officieel en liep er met hoogwaar digheidsbekleders overheen. De bouw van de 2e Van Brienenoordbrug begon in 1986 en op 1 mei 1990 werd de brug opengesteld voor het wegverkeer. Het jaar daarvoor was op 24 juni de brugklep geplaatst, gebouwd bij Hollandia Kloos in het nabije Kinderdijk. Het karakteristieke brugwachtershuis moest verdwijnen. Daarvoor in de plaats kwam een nieuw bedieningshuis aan de oostkant van de brug. Bewoners van Kralingse- veer kregen 29 oktober 1987 te maken met een overstroming, veroorzaakt door een dijkdoor braak bij het opspuiten van grond voor de brug. Ook een volkstuincomplex aan het Toepad werd bedekt door een laag modder.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2009 | | pagina 6