„Christelijk geloof kan spot aanvaarden" „De kerk is per definitie gericht op de wereld" VN bemiddelt in conflict over toegang Tempelberg Kerkelijke pers De Wachter Sions Contact Om Sions Wil j ZoGezegd Meditatie Reformatorisch Dagblad Kerk en Godsdienst zaterdag 2 februari 2008 PAGINA 2 Kerkredactie LEIDEN - „Spotten met God en Christus is toegestaan, omdat de gekruisigde Christus de Spot prent is, Die God van Zichzelf gegeven heeft." Zo luidt een van de stellingen bij het proef schrift van M. W. Dekker. Op IS februari promoveert hij in Utrecht op een studie naar de theologie van Eberhard Jüngel. Dekker verdedigde zijn stelling gisteravond in de Lokhorstlcerk te Leiden in een debat over blas femie. Zijn opponent was prof. dr. J. F. Goud, bijzonder hoogle raar wijsgerige theologie aan de CGK beleggen symposium over uitdagingen voor de zending Kerkredactie APELDOORN - De uitdrukking "missionaire gemeente" is een pleonasme en dient vermeden te worden, stelt drs. J. van Mulli- gen. „De belijdenis spreekt over het bewaren en vermeerderen van de kerk, maar dat bewaren is uiteindelijk dienstbaar aan het vermeerderen. De lcerk is per definitie gericht op de we reld." Deputaten zending van de Chris telijke Gereformeerde Kerken (CGK) belegden gisteren in Apel doorn een symposium met als thema "Zending, een wereldwij de uitdaging!". Aanleiding was onder meer het komen en gaan van enkele zendingsdeputaten, het tachtigjarig bestaan van de zending van de CGK en het af scheid van prof. dr. P. J. (Flip) Buys, leider van het Mukhanyo Theological College te KwaNde- bele in Zuid-Afrika, dat door de CGK gesteund wordt. De emeritus predikant ds. J. van Mulligen (onlangs nam hij af scheid als zendingsdeputaat) liet aan de hand van de Psalmen zien hoe missionair gericht deze zijn, gezien de vele keren dat er sprake is van de "volken" en de "aarde". „De Psalmen belijden God als Schepper, Eigenaar en Koning van heel de aarde. Hij heeft het recht om te oordelen, macht uit te oefenen, de volken te richten. Een psalmenzingende gemeente, die weet wat ze zingt, is zich steeds weer opnieuw van haar missionaire karakter be wust" Zending blijft een uitdaging voor alle tijden. „En naarmate de tijden zich toespitsen, zullen we haast moeten maken. Naarmate we de jongste dag zien naderen zullen kerkelijke begrotingen ten gunste van de zending rui mer en royaler moeten worden. De grote aandacht die we beste- Universiteit Utrecht. Het debat was georganiseerd door de Kring van Episcopius, een samenwer kingsverband tussen de Remon strantse Gemeente Leiden en het Remonstrants Seminarium. Aanleiding voor het slechts ma tig bezochte debat was een arti kel in het tijdschrift Theologisch Debat. Daarin stelde Goud dat hij spot vooral als een positief verschijnsel en een aansporing tot zelfonderzoek beschouwt. Prof. dr. J. Hoek, hoogleraar the ologie in Leuven en Kampen, stelde dat godslastering uit into lerantie voortkomt en bestreden moet worden. Tijdens het debat lichtte prof. den aan het welzijn van ons ei gen kerkelijk leven staat op ge spannen voet met de indrukwek kende breedte die de Bijbel blad zijde na bladzijde toont." Gereformeerde zending in een andere wereld, was het thema van de bijdrage van prof. Buys. Er is een globaliserende wereld ont staan, met veel stromen van mi granten en vluchtelingen en met een steeds meer stedelijk karak ter. Een wereld die lijdt aan hon ger, armoede, ziekte, en vooral aan aids'. „Een van de grootste uitdagingen voor de Afrikaanse kerk is om de in toekomst naar schatting 2 miljoen weeskinde ren in Afrika te bereiken voor Je zus Christus. Gebeurt dat niet, dan krijg je wellicht 2 miljoen criminelen." Ondanks de vele crises is de we reld rijp voor de verkondiging van het Evangelie. Daarvan is Buys overtuigd. „Europa is post christelijk, en begint in hoog tempo antichristelijk te worden. Het christendom in Afrika groeit het snelst ter wereld, met 400.000 christenen per jaar. Ker ken schieten daar als pad denstoelen uit de grond, maar er is een groot tekort aan opleidin gen en aan opgeleide predikan ten." Drs. J. van 't Spijker, de nieuwe docent missiologie aan de Theo logische Universiteit Apeldoorn (TUA) en in het verleden werk zaam in Mozambique, stelde dat de boodschap van een predikant van de inheemse cultuur veel meer zeggingskracht heeft dan van een westerse. Zendingsconsulent ds. A Hil- bers zette de nieuwe strategie van de CGK-zending uiteen: elke gemeente krijgt haar eigen (zen- dingsjproject. Voorheen was dat elke classis, maar dat werkte on voldoende, aldus ds. Hilbers. „Hier is sprake van een nieuwe trend, die in de Christelijke Gere formeerde Kerken echter wel ou de papieren heeft. De kern van het zendingswerk zat vanouds in de plaatselijke gemeente." De zending van de CGI< streeft ernaar om in de periode van 2008 tot 2010 alle 185 kerken ac tief te krijgen voor 185 projec ten. Goud toe dat spot en kritiek hel pen om een beter zicht te krijgen op de aard van het eigen geloof. „Het is voor christenen vaak moeilijk om te achterhalen of het echt om de eer van God gaat of meer om de eer van zichzelf. Door spot leert men zichzelf ken nen." Hij vindt de vrijheid van meningsuiting een te groot goed om die te laten inperken en stelt voor om het blasfemieartikel in de- wet maar op te heffen. Als mensen boos worden, omdat God bespot wordt, heeft het vol gens prof. Goud vaak met een onjuist godsbeeld van die perso nen te maken. „Zij die in het ge weer komen, zijn vaak mensen Kerkredactie JERUZALEM - De Unesco, een onderdeel van de Verenig de Naties, bemiddelt in het conflict tussen Israël. Jordanië en moslimgeestelijken over de bouw van een opgang van af het plein voor de Klaag muur in Jeruzalem tot de Tem pelberg. Dat heeft de directeur-generaal van de Unesco, ICoichiro Mat- suura, verklaard tegenover het Israëlische dagblad Ha'aretz. Het interview werd gehouden in het kader van een bezoek dat Mat- wiens God een driftige God is, Die beledigingen niet verdraagt. Die mensen hebben angst voor straf als ze niet optreden. God kan er wel tegen", aldus prof. Goud. Dekker zei het eens te zijn met de analyse van prof. Hoek, die het lasteren van God vergeleek bij het lasteren van een eigen kind. „Een gelovige die hoort of ziet dat er met God gespot wordt, lijdt pijn", zei Dekker. „Christenen kunnen, diep ge raakt worden door ongelovigen die hen totaal niet aanvoelen." Dat bracht hem echter niet tot de constatering dat spotten met God verboden zou moeten wor- suura volgende wëelc brengt aan Israël. Twee weken geleden was er in Jeruzalem over de kwestie een ontmoeting tussen vertegen woordigers van Israël, Jorda nië en de Waqf. Jordanië ziet zichzelf als de hoeder van de islamitische heiligdommen op de Tempelberg en voerde voor 1967 het werkelijke be heer over de zowel voor Joden als moslims heilige plaats. De Waqf is een college van moslim geestelijken dat de dagelijkse gang van zaken op de Tempel berg regelt. Vorige week keurde de stad Je- den. Dekker: „Spotten met God en Christus is toegestaan, omdat de gekruisigde Christus de Spot prent is die God van Zichzelf ge geven heeft. Christus was een spot toen Hij aan het kruis hing. God draait alles om. Hij heeft de wijsheid tot dwaasheid gemaakt en Hij heeft de macht tot zwak heid gemaakt in het kruis van Christus. God spot met deze we reld en Hij spot in de kruisiging met Zichzelf" Concluderend zei Dekker dat spot weliswaar pijn doet, maar dat verbieden niet de goede reac tie is. „De juiste reactie is om als een spotbeeld deel te hebben aan het spotbeeld van Christus. Het ruzalem de aanleg van een nieu we brug vanaf het plein voor de Klaagmuur naar de zogenaamde Morenpoort officieel goed. De Morenpoort is de enige toegang voor Joden en toeristen tot de Tempelberg. Begin vorig jaar ontstond grote opschudding in Jeruzalem toen de Israëlische autoriteiten be gonnen met de aanleg van een nieuwe, brede toegang naar het Tempelplein. De oude toegang had door een aardbeving, enkele jaren terug, schade opgelopen en stond op instorten. De nieuwe opgang moest een tijdelijke toe- gangsbrug vervangen. christelijk geloof is uniek en kan vanuit de uniciteit de spot met God en Christus aanvaarden." Met deze houding is het vol gens hem mogelijk om als chris ten in een open plurale samenle ving te staan. Hij wist niet of de islam deze flexibiliteit ook kan opbrengen. „Ik vraag me af of in het godsbeeld van de islam plaats is voor spot met Allah, die verschijnt in kracht en wijsheid. Als de islam spot niet kan aan vaarden, hebben we in het Wes ten nog een lange weg te gaan." Mogen christenen spotten met anderen, vroeg een aanwezige. Dekker zei dat men zich met een ander moet kunnen identifice ren. „Als men dat doet, zal men niet zo gauw spotten." Het moet echter niet zo zijn, zei hij, dat men uit angst dingen gaat verzwijgen. Hij wilde een uitzondering maken voor kunst uitingen. „Met een kunstuiting overstijg je het kwetsen. Een fo totentoonstelling of uitspraken van een conferencier liggen op een ander terrein dan vloeken." Prof Goud vindt doelbewust kwetsen niet geoorloofd, maar hij voegde eraan toe dat velen niet in de gaten hebben dat ze anderen kwetsen. Hij ziet niet in hoe met veto's verder te komen, omdat de vrijheid van menings uiting een groot goed is. Deugden „Zoekt gerechtigheid zoekt zachtmoedigheid misschien zult gij verborgen worden in de dag van de toorn des Heeren." Zefanja 2:3 Mijn vrienden, in deze tekst staat ook een belofte die de profeet van de Heere moest uitspreken en aan ons mocht vervuld worden. Dat de dag van de toorn van de Heere genadig aan ons mocht voorbijgaan. Nu hebben wij ons te on derzoeken of wij aan de conditie die in deze belofte vervat is, bij aanvang of voortgang, wel voldaan hebben, of trachten te vol doen. Immers, wij hebben daarnaar zonder uitstel en met alle ernst te staan, als het enige middel om in tijd en eeuwigheid behouden te worden. Ach, weinigen zijn er onder ons die zover komen als hier bevolen wordt en als er geëist wordt om Gods tijdelijk en eeuwig oordeel te ontvlie den. Hoe velen zijn er niet die de ware gerechtigheid, zoals die in Christus is, niet eens kennen. Hoe velen die nog heimelijk en in de praktijk hun eigen gerech tigheid oprichten door te steunen op hun uiterlijke zedigheid en godsdienstig heid en wat dies meer zij. Zij eisen loon op al hun ar beid. Ze zijn net als die hoogmoedige farizeeër in het Evangelie die God dankte omdat hij niet was gelijk andere mensen, zoals hoereerders en vloekers, maar dat hij een eerlijk en onberispelijk leven had. Die mensen bidden, zingen psalmen en gaan ten avondmaal. Met die jonge ling zeggen zij: Al deze din gen heb ik onderhouden van mijn jeugd af aan. Joachimus Mobachius, predikant te Nijkerk ("Christelijke zedekunst", 1741) Kerk in Actie en ICCO bieden hulp aan Afghanistan UTRECHT (ANP) - De protestant se hulporganisaties ICCO en Kerk in Actie trekken 40.000 eu ro uit voor noodhulp aan de in woners van Afghanistan. Zeker 300 mensen zijn daar vorige week omgekomen door hevige sneeuwval en extreme koude. Dat hebben beide organisaties donderdag bekendgemaakt. Het geld gaat via Christian Aid Af ghanistan vooral naar voedsel pakketten voor families in de westelijke provincie Herat. Evert van Bodegom, coördina tor noodhulp van ICCO en Kerk en Actie, keerde donderdag uit het Aziatische land terug. Hij be zocht de hoofdstad Kabul en He rat. Van Bodegom constateerde dat de winter in Afghanistan on gewoon streng is. De tempera tuur daalt 's nachts tot onder de 25 graden onder nul. Veel vee is omgekomen en daardoor drei gen voedseltekorten. LEIDEN - In de Lokhorstkerk te Leiden werd gisteravond een debat gehouden over blasfemie. De avond was georganiseerd door een samenwerkingsverband tussen de Remonstrantse Ge meente Leiden en het Remonstrants Seminarium. Foto Fbps/René Zoetemelk Omdat het gebied rond de Tem- drukkelijk bemiddelaar en geen pelberg van grote archeologische partij zijn. waarde is, beschuldigden mos- De Tempelberg in de Oude Stad lims de Israëlische regering er- van Jeruzalem werd in 1967 tij van schade te willen toebrengen dens de Zesdaagse Oorlog door aan de locatie en aan de op de Israël veroverd op Jordanië. Op Tempelberg gelegen islamitische de heuvel hebben de Eerste en heiligdommen, waaronder de al- de Tweede Joodse tempel ge- Aqsamoskee. Het leidde tot relle- staan. De Tempelberg is daar- tjes bij de bouwplaats. mee voor Joden de meest heilige Volgens Matsuura heeft het ge- plaats ter wereld. Het enige over- sprek tussen de drie partijen blijfsel van de Tweede Tempel is over het conflict nog niet tot een de zogenaamde Klaagmuur, offi- oplossing geleid. Maar hij het cieel de Westelijke Muur. Na de zich wel optimistisch uit over de verovering in 1967 kregen Joden kansen dat de partijen er de lco- voor het eerst in bijna 2000 jaar mende weken toch ui ticomen. Bij weer zeggenschap over deze het overleg wil de Unesco na- plaats. CU-SGP komt op voor kinderen in Bulgarije Kerkredactie BRUSSEL - „De Europese Unie mag niet schromen om de sub sidies voor sociale en regionale ontwikkeling in landen als Bul garije en Roemenië toe te snij den op kinderzorg. Het is van groot belang dat er op korte ter mijn verbetering komt." Dat stelt de Eurofractie Christen- Unie-SGP. De fractie reageert op het bezoek dat staatssecretaris Timmermans van Europese Za ken gisteren aan Bulgarije bracht naar aanleiding van een BBC-documentaire eerder deze week. Daaruit blijkt dat kinderen in een Bulgaars tehuis verwaar loosd worden. De Euroffactie houdt zich al langere tijd bezig met dit onder werp. Afgelopen jaar stelde zij voor geld te reserveren op de EU- begroting 2008 voor kinderzorg in Bulgarije en Roemenië. Dat voorstel kreeg geen meerder heid. De Euroffactie legt zich hier niet bij neer. „Bulgarije is nu lid van de Europese Unie. De EU wil doorgaan voor een gebied waar een zekere gerechtigheid, vrede en welstand heerst." Europarlementariër Beider ver blijft in maait in Bulgarije om met de christelijke organisatie Kom over en help te kijken hoe het met de zorg is gesteld. De Wachter Sions In De Wachter Sions (orgaan van de Gereformeerde Ge meenten in Nederland) gaat L. M. P. Scholten in op de le zing die dr. H. van den Belt recent hield voor predikanten van de Gereformeerde Bond. Daarin zei deze ook dat de PKN een „noodkerlc" is in af wachting van het herstel van Rome. „Om met het laatste te begin nen, we hebben onze ogen uit gewreven toen we dat lazen. Ie mand die even tevoren nog ge zegd heeft zijn uitgangspunt te nemen in wat de geloofsbelij'de- nis zegt over de ware en de val se kerlc, ziet de PKN als een noodkerk in afwachting van het herstel van Rome! Dat dan niemand zegge dat voor de Heere toch niets te wonderlijk is. Dat betoont Hij telkens wanneer roomse men sen uit dat diensthuis uitgeleid worden en tot bekering komen. Maar voor Rome als instituut is geen enkele grond om haar be kering te verwachten. Onze va deren zagen niet uit naar de be kering van Rome. Zij verwacht ten haar totale ondergang in het laatst der dagen, op grond van wat Gods Woord ons leert. Zie daarvoor alleen al de aan kondiging van het zware oor deel Gods over de hoer van Ba- bel in het zeventiende, acht tiende en negentiende hoofd stuk van het laatste Bijbel boek." Contact „Laat ons eten en drinken, want morgen sterven wij." Ei genlijk zijn dit heel merkwaar dige woorden, schrijft ds. H. IC Sok uit Drogeham in Contact (uitgave van de Bond van Christelijke Gereformeerde Vrouwenverenigingen). „Het merkwaardige in deze woorden is dat ze laten zien, dat het vooral de dood is die de ze stemming oproept! Het re dengevende voegwoord "want" is zo merkwaardig: laat ons eten en drinken, want morgen sterven wij. Als je dat goed op je in laat werken, dan doe je een frappante ontdekking. Want de mensen die daadwer kelijk overgaan tot dat „eten en drinken", die hollen en draven wel om tot en met te genieten, en hun leven schijnt wel een aaneenschakeling van genoe gens, maar in feite is hun uit gangspunt om tot dat leven te komen heel zwaarmoedig. „Laat ons eten en drinken, want morgen sterven wij." De dood is het motief om te leven zoals ze leven. Eigenlijk zeggen ze: het leven is maar niks, het is maar een damp, een droom, het is zo voorbij en daarom: eten en drinken, grijp je kansen. U zegt, maar zo is het met ons als kerkmensen niet. Nee? Zijn wij dan zo veel beter geworden dan de mensen vroeger? We hebben gezien dat 1 Korinthe 15:32 een aanhaling is van een tekst uit Jesaja. Jesaja moest constateren dat het oolc de leef wijze van het verbondsvolk, het volk van de Heere, was gewor den. Ook het volk van God leef de op een manier die deze woorden ook toepasbaar maak ten op hen. En de vraag laat zich stellen hoe dat zit met ons vandaag. In hoeverre is ons le ven gestempeld door deze le venshouding van enkel eten en drinken, wat zeggen wil: alleen maar aandacht voor het hier en nu? Geheel anders is het als we, door genade, zicht mogen heb ben op de opstanding van Christus uit de doden. Geheel anders is het als we door gena de niet aan de oppervlakte blij ven hangen en ons leven be paald wordt door de weten schap dat ons een beter lot be reid is. Zijn we daar al verrukt over geworden? Bent u al verrukt over het feit dat door het geloof uw leven al lang veilig is opge borgen bij God in de hemel? Hebt u daar al persoonlijk ze kerheid over? Zekerheid over het feit dat u bij hen zult horen die op de dag van Christus' we derkomst hun eeuwige erfenis in bezit zullen nemen? Als dat zo is, dan zal dat ons leven hier en nu toch ook stem pelen. Dan is ons levensmotto niet: Laten we eten en drinken, want morgen sterven wij. Inte gendeel, dan is ons levensmotto (en wat een troost is dat!): Laten we eten en drinken in dank baarheid, want morgen..., mor gen leven wij Om Sions wil Er wordt wat gemopperd op het weer, stelt ds. W. Visscher uit Amersfoort vast in Om Sions Wil (pastoraal blad voor de gereformeerde gezindte). Hem trof een stukje van Cal vijn. „Er wordt wat afgemopperd op het weer. Soms doen we dat on bewust. Het is de vraag of dat eigenlijk wel kan. De gedachte dat God alles regeert zou op dit punt enigszins voorzichtig moeten maken. Een dergelijke voorzichtigheid klinkt ook door in de volkswijsheid dat het maar goed is dat de mens niets te vertellen heeft over het weer, anders zou daar ook nog oorlog over kunnen ontstaan! Toch vond ik onlangs een stukje bij Calvijn dat veel te denken gaf. We laten zijn on derwijs onderstaand volgen. Het lean ons veel leren over din gen waar we wellicht niet zo bij stilstaan. Bij de behandeling van het derde gebod van de wet des Heeren gaat Calvijn verrassend en uitvoerig in op ons spreken over de weersgesteldheid. We lezen bij hem het volgende: „Nu rest nog, dat wij met alle eerbied over God zullen spre ken, ook wanneer men handelt over Zijn werken. Hoe moet dat? Wel, bijvoorbeeld bij het spreken over het weer, hetzij dat het mooi weer is, hetzij dat het regent. Dat zijn tekenen van de majesteit Gods. Als Hij ons ongunstig weer zendt, be wijst Hij zich Rechter om ons Zijn toorn te doen gevoelen, op dat wij tot onderzoek onzer zonden komen om te zuchten en tot berouw te worden ge bracht. Als wij echter, in plaats van ons te verootmoedigen voor God en smart te hebben Hem te hebben beledigd, ge melijk zijn (boos zijn), zoals we zien, dat de mensen boos zeggen: moet dit weer zo lang aanhouden? en we nemen niet de toevlucht tot onze God en vragen Hem niet om vergeving voor onze zonden en met de rest is het navenant - ik breng slechts een voorbeeld bij om ons te tonen, dat, wan neer wij over Gods werken hebben te spreken, wij Hem dan als Vader in Zijn goedheid moeten gewaar worden, ofwel als Rechter in Zijn strengheid" (Calvijn, Het gepredikte Woord, deel IV, pag. 69). Het is opmer kelijk dat Calvijn het derde ge bod een dergelijke actuele spits geeft." V „Mijn ervaring is dat bijna nie mand meer zo precies weet wat theologie eigenlijk is." Dr. Susanne Hennecke, systematica aan het departement godgeleerdheid van de Uni versiteit Utrecht, In een interview met het studentenblad Areopagus. „Men moet niet alle eieren in één doosje stoppen." Ultraorthodoxe Talmoedgeleerden leren dat God de Joden een gunst heeft bewe zen door ze over de gehele wereld te ver spreiden, schrijft Wilfred Jacobs In Vrede over Israël (orgaan christelijke gerefor meerde deputaten Kerk en Israël). „Arminius is nodig voor een krachtige evangelisatie, maar volgelingen van Calvijn bewaren de vruchten van de evangelisatie beter." Missioloog Guus Kessler en ECM-Neder- landdirecteur Diederick Eikelboom in een opinieartikel in het ND (31 januari). „God boog mijn zin, die voor mijn leeftijd te zeer gehard was geworden, door een plotselinge bekering en bracht die tot ge hoorzaamheid." Met jongerenblad Daniël besteedt in een serie aandacht aan het werk van Calvijn. „Is een herbestemming niet vaak regelrecht in strijd met de Geest die eeuwenlang in het gebouw werkte en mensen zegende?" Het Centraal Weekblad vraagt zich af of we er wel zo blij mee moeten zijn om als een kerkgebouw een herbestemming krijgt. „Toch zijn er niet heel veel aan wijzingen dat religie herleeft in de vaderlandse letteren." Getry van der List in de rubriek Spiritueel in het weekblad Elsevier. „Veel meer dan de 95 stellingen, de Rijksdag in Worms („Hier sta ik, ik kan niet anders") en het Lu- therlied („Een vaste burcht") is het doorgaans .niet." Wat weten we in Nederland nog over Lu ther? vraagt Kees van der Horst zich af in Drieluik (maandblad van drie kerken in Amersfoort). „Wil ik dit zelf? Nee. Moet ik er mee stoppen? Ja. Noem het maar mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar." Jan Louis Burggraaf, „de beste fusieadvo caat van Nederland" en „refo", in de Ge- zinsGids over het feit dat hij af en toe ook op zondag werkt. „In één generatie is in Den Haag een hele rij kerkgebouwen en predikantsplaatsen opgeheven." We realiseren ons nog onvoldoende dat we echt In een periode van afval leven, zegt dr. P. J. Visser uit Den Haag in De Waar heidsvriend (orgaan van de Gereformeerde Bond). „Vroeger, ja vroeger dan kwam de dominee tenminste nog eens een keertje langs. Soms wel twee of drie keer per jaar." Een reactie die ambtsdragers zullen her kennen, schrijft Andries Peterson (Dokkum) in het christelijke gereformeerde Kerkblad voor het Noorden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2008 | | pagina 2