Jordanië wijst steeds meer christenen het land uit Nieuw liedboek: kerkenraden aan zet Domies gluurhoes Meditatie Reformatorisch Dagblad Kerk en Godsdienst woensdag 30 januari 2008 PAGINA 2 Kerkredactie AMMAN - Jordanië heeft de druk verhoogd op buitenlandse christenen om het land te verla ten, zo meldt Compass Direct gisteren. Een fors aantal christe nen die al lange tijd in het ko ninkrijk woonden, moesten de afgelopen dertien maanden het land uit. Plaatselijke kerken zien het be leid als een aanval op hun wettig bestaan. Ze vrezen dat de tradi tionele godsdienstige tolerantie in het land zal verdwijnen. De autoriteiten hebben vorig jaar ten minste 27 buitenlandse christelijke gezinnen en indivi duen een verblijfsvergunning ge weigerd. Een aantal van hen werkte met plaatselijke kerken samen of studeerden aan een christelijk seminarie, zo heeft Compass bevestigd. Op één geval na hebben de au toriteiten geweigerd een verkla ring voor hun besluiten te geven. Maar verscheidene mensen die werden uitgewezen, verklaarden tegenover'Compass dat zij door de inlichtingendienst waren on dervraagd op het punt van evan geliseren onder moslims. „Zij zeiden dat ik een bedrei ging was voor de veiligheid in Jordanië en dat ik de samen leving destabiliseer", zegt Hannu Lahtinen, een Finse predikant die vorige maand het land ver liet. Hoewel niet illegaal, druist „pu bliek proselitisme" (bekerings ijver) van christenen onder mos lims in tegen het regeringsbe leid, zo meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken van de Ver enigde Staten in zijn jaarlijks rapport over de godsdienstige vrijheid in Jordanië. Een Jordaanse woordvoerder zegt Compass echter dat de rege ring alleen buitenlanders het land uitwijst die de wet overtre den hebben of oneerlijk zijn ge weest in hun verzoek om een verblij fsvergunning. Volgens voorgangers van vijf of fïciële evangelische gemeenten in Jordanië, die door de regering gezien worden als "genootschap pen", hebben de autoriteiten lan ge tijd een grote vrijheid aan godsdienstige minderheden toe gekend. Plaatselijke kerkleiders vrezen nu dat deze tolerantie on der druk komt te staan. Delegatie Wereldraad naar Kenia GENEVE (ANP) - De Wereldraad van Kerken stuuxt een delegatie naar Kenia om de kerken in het Afrikaanse land te steunen in de huidige periode van geweld. De vertegenwoordiging van ze ven personen verblijft tot zon dag in het Oost-Afrikaanse land. Dat heeft de Wereldraad gisteren laten weten. Na de verkiezingen van december heeft het geweld tussen aanhangers van president Mwai Kibaki en oppositieleider Raia Odïnga zeker 700 mensen het leven gekost. Ongeveer 250.000 mensen moesten hun woningen ontvluchten. De ker ken proberen de beide partijen tot elkaar te brengen. Een van de delegatieleden is de Nederlandse Geeske Zanen, bestuurslid van de internationale christelijke vrouwenorganisatie YWCA. Jaco van der Knijff APELDOORN - De Interkerkelij ke Stichting voor het Kerklied werkt in opdracht van onder andere de synode van de Protes tantse Kerk in Nederland (PKN) aan een nieuw liedboek, dat in 2012 moet verschijnen. Inmid dels zijn de kerkenraden aan zet. Unaniem besloot de synode van de Protestantse Kerlc in Neder land in april vorig jaar dat er in 2012 een nieuw liedboek moet komen. Reden? Het Liedboek voor de kerken (1973), dat in veel gemeenten wordt gebruikt, is na dertig jaar aan vernieuwing toe. „Niet iedereen kan zich nog vin den in het taalgebruik en het muzikale karakter van het huidi ge Liedboek. Om die reden wor den er ook veel liederen uit an dere bundels gebruikt. Een nieuw liedboek is van belang voor de eenheid van de kerk", al dus de synode. Naast de Protestantse Kerk doen ook de Algemene Doopsge zinde Sociëteit, de Remonstrant se Broederschap en de Vrijzinni ge Geloofsgemeenschap NPB mee aan het project, dat is uitbe steed aan de Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied (ISK). Ook andere kerkgenootschappen toonden inmiddels belangstel ling. Zo hebben de Nederlands Gereformeerde Kerken zich aan gemeld om mee te doen, en over wegen ook de Gereformeerde Kerken wij gemaakt om te parti ciperen in het ISK-projéct. Ds. Pieter Endedijk (1954) uit Didam is per 1 oktober aange steld als coördinator van het liedboekproject. De predikant, te vens kerkmusicus, is momenteel bezig redactionele werkgroepen samen te stellen die elk een on derdeel van het nieuwe liedboek voor hun rekening gaan nemen. Een oproep aan deskundigen om zich aan te melden voor deelna me, heeft een groot aantal be langstellenden opgeleverd, aldus Endedijk. Zo'n vijftig mensen gaan straks in de werkgroepen aan de slag. Voorbeeldkatern Ook de (wijk)kerlcenraden en de classicale vergaderingen binnen de Protestantse Kerk worden in- DIDAM - Ds. Pieter Endedijk uit Didam is aangesteld als coördinator van het liedboekproject. „We houden een open procedure, die hopelijk de acceptatie bevordert. Ik ben niet bang voor mensen die meepraten." Foto Jaco Klamer geschakeld. Binnenkort krijgen alle kerkenraden een voorbeeld- katern waarin liederen staan af gedrukt die mogelijk in de ver schillende categorieën in het nieuwe liedboek een plaats zul len krijgen. Twee bijgevoegde cd's geven de ambtsdragers een beeld van hoe een en ander hoort te klinken. Daarnaast wordt iedere kerkenraad ge waagd aan te geven welke bun dels momenteel binnen de ge meente in gebruik zijn, welke ca tegorieën uit het voorbeeldlca- tem als een belangrijke vernieu wing worden gezien, en welke men'eventueel mist. De classicale vergaderingen ver zamelen vervolgens de gegevens van alle kerkenraden, waarna het nieuwe liedboek op de agen da van de classis moet komen. Daarbij zou het goed zijn als er niet alleen vergaderd maar ook gezongen wordt, aldus het syno- debestuur van de Protestantse Kerk. In oktober inventariseert liet synodesecretariaat de uit komsten van de vergaderingen en belegt het een bezinningsdag voor de classicale vergaderingen en het moderamen. Vervolgens wordt volgend voorjaar de syno de geïnformeerd, die de bevin dingen aan de ISK doorgeeft. Endedijk is een voorstander van een zo breed mogelijke aan pak. „Het moet een open proces zijn en blijven." Daarom mag de eindgebruiker van meet af aan door middel van supervisoren en klankbordgroepen meelrijken en meedoen. „We houden een open procedure, die hopelijk de accep tatie bevordert. Ik ben niet bang voor mensen die meepraten." Allegaartje Kritiek op het project bleef niet uit. Al in een woeg stadium waarschuwden deskundigen dat het gevaar dreigt dat de nieuwe bundel een allegaartje zal wor den. Zo schreef hymnoloog dr. Jan Smelik in deze krant: „Het proberen samen te brengen van de PICN-diversiteit in één officiële bundel is een prachtig streven, maar lijkt me meteen ook de achilleshiel van het project. Ten minste, wanneer men niet wil uitkomen bij een karakterloze bundel die vlees noch vis is en waarin te veel liederen staan die talig en muzikaal beneden de maat zijn." Ook de musici Toon Hagen en Ronald van Driinen zijn bezorgd. Zij schreven in oktober het pam flet "Nieuwe adem", waarin ze hun bezwaren op een rij zetten. Doordat in de geplande opzet veel verschillende vormen een plaats krijgen, wordt het geheel erg fragmentarisch, denken ze. „Plaats geven aan zo veel moge lijk stijlen komt op ons kramp achtig over. Waarom niet het denken in stijlen loslaten en kwaliteit van tekst en muziek als uitgangspunt nemen? Te vrezen valt dat een liedboek voor de breedte van de kerk in de prak tijk weinig diepgang krijgt." Ds. Endedijk zegt het signaal van de organisten „heel serieus" te nemen. „De waag of het een kwalitatief goede bundel wordt, is een heel goede. Ook voor de ISK en voor mij is de kwaliteit van de liederen een grote zorg én uitgangspunt. We proberen een zo goed mogelijke bundel voor een zo groot mogelijk gedeelte van de kerk te maken. Dat die breedte ten koste zal gaan van de diepgang, daarmee ben ik het niet eens." Gereformeerde Bond Hier en daar werd met spanning gekeken welke houding de Gere formeerde Bond (GB) binnen de Protestantse Kerk in zou nemen ten aanzien van het nieuwe lied boek, Ds. A. F. Troost bijvoor beeld riep in het Nederlands Dagblad de GB op mee te doen aan het liedboekproject. Hij schreef te hopen dat „héél de Protestantse Kerk in Nederland met liefde mee zal doen in het voorbereidingstraject, óók die ge meenten die in de zondagse diensten tot op heden alleen de kleine bundel "Enige Gezangen" gebruiken. Wie weet hoe mooi juist dat liedboek worden kan als óók 'het meest orthodoxe deel' van de kerlc wiendelijlc en gelo vig zijn geluid laat horen." Ook ds. G. de Fijter, preses van de generale synode van de Pro testantse Kerlc, riep de GB op zich positief op te stellen. Tij dens de ledenvergadering van de GB stelde hij vorig jaar dat de lcerlc in haar geheel groot belang heeft bij „een liedboek met liede ren die de gemeente bepalen bij de Schrift, bij schuldbelijdenis, vergeving, verzoening en ver nieuwing." Het zou volgens ds. De Fijter „tot zegen van de kerlc zijn wanneer er straks een lied boek komt dat ook binnen uw kring geestelijk weerklank zou vinden. Een bedboek waarin het inhoudelijk klassieke lied be waard is. Misschien niet in eerste instantie voor het gebruik in de eredienst, maar wel voor het ge bruik thuis, in de huisdïenst, op verenigingen en dergelijke." Inmiddels heeft de GB bij mon de van algemeen secretaris drs. P. J. Vergunst de kerkenraden op geroepen zich positief op te stel len. In de Waarheidswiend van vorige weelc stelde Vergunst „dat we nu als leden van de kerk ge roepen zijn ons in te zetten voor een liedboek dat een Bijbels-re formatorisch karakter heeft." Het is daarom volgens hem van groot belang dat er, nu de ver schillende werkgroepen worden samengesteld, „deskundige theo logen, neerlandici, musici en lieddichters zijn die vanuit een gereformeerde overtuiging hun inbreng willen leveren." Inmid dels hebben diverse mensen uit GB-kring „hun verantwoordelijk heid genomen en zich voor een werkgroep aangemeld", weet Vergunst. Hij benadrukt dat het nu niet de waag is of het nieuwe lied boek te zijner tijd in de gemeen ten gebruikt gaat worden. „Dat laatste is nü geen discussiepunt. Vanuit de doelstellingen van de Gereformeerde Bond om de lcerlc in gebondenheid aan de gerefor meerde belijdenis te dienen, zet ten we ons nu in voor een kwali tatief goed. Bijbels, reformato risch bedboek" 2008 jaar van het RELIGIEUS erfgoed Maand: januari Provincie: Groningen Petruskerk Pieterburen J. van 't Hul PIETERBUREN - De dominee van Pieterburen had, lang gele den, een pastorietuin,. Domies toen, met een tuinhuis, Domies toenhoes. Daar werkte hij aan zijn preken. Het verhaal gaat dat hij, dankzij de grote ramen aan de straatzijde, ondertussen het dorp overzag, om te bekij ken wat z'n schaapjes deden. Het prieel werd ook wel "Do mies gluurhoes" genoemd. De middeleeuwse Petruskerk ligt als een plaatje naast een botani sche tuin (woeger de tuin van de dominee), met een rode beuk, grote platanen en een monu mentale wilg, rozenperken, stin- zenplanten. De pastorie is in 1961 afgebro ken. Het was tot 1881 een zoge naamde pastorieboerderij (in het Gronings "weem"), want vele ge neraties (pastoors en) predikan ten waren niet alleen pastor, maar ook boer. Om in hun le vensonderhoud te voorzien, hiel den ze ook koeien en kippen. De "weem" verdween. Maar aan de straatzijde staat nog steeds het oude catechisatiegebouw. Boven de deur staat in steen gebeiteld "Godsdienstonderwijs, 1888". Men schenkt er nu koffie en thee. Het pad naar de lcerlc loopt langs de dobbe, een middeleeuw se drinlcwaterpoel waar het vee werd gedrenkt. Rechts ligt de pastorietuin, de "sbngertoen", met slingerpaden en glooiingen, een bruggetje en een banlc, een antieke zonnewijzer en een krui dentuin. Door hoge ramen valt in de lcerlc het licht naar binnen, Naast de preekstoel hangen collecte- zalclcen aan een lange stoic. Op het orgelbabcon staat een orgel van Leichel. Het lege rugpositief is nog van Arp Schnitger. De deur in de noordbeuk, aan gebouwd in de zeventiende eeuw, tegenover de kansel, was tot in de twintigste eeuw de in gang voor de vrouwen. Mannen kwamen onder de toren naar binnen. Men zat ook gescheiden in de kerlc, vrouwen aan de noordkant, mannen aan de zuid kant. In het gangpad liggen bij elkaar de laatste pastoor en de eerste predikant begraven. 1: De Petruskerk van Pieterburen ligt in een tuin, vroeger de tuin van de dominee. 2: Het prieel van de dominee. 3: Kerkhof. 4: Catechisatiegebouw. 5: De preekstoel, met houtsnijwerk van de Joodse eredienst, de tempelbouw en de ark van Noach. Foto's rd, Anton Dommerhoit Adres: Hoofdstraat 76, 9968 AG Pieterburen. Telefoon: 0595-528636. Website: www.domiestoen.nl. Openingstijden: Van april tot no vember zijn lcerlc (van 14.00 tot 17.00 uur) en theeschenkerij (van 10.3,0 tot 17.00 uur) geopend, be halve op maandag. De tuin is het hele jaar toegankelijk. Op ver zoek worden er groepen bezoe kers rondgeleid. Extra activiteiten: Er is een route uitgestippeld in de tuin langs planten uit de Bij bel. In de lcerlc is een tentoonstel ling te zien over de predikant in de negentiende eeuw. Dit is de eerste aflevering in een twaalfdelige serie over het Jaar van het Religieus Erfgoed. Volgende maand: Friesland. refdag.nl/religieus erfgoed voor meer foto's. Wie een speciale band heeft met een kerkgebouw kan foto's en tekst (max. 250 woorden) sturen naar erfgoed@refdag.nl. Inzendingen worden geplaatst op refdag.nl/religieuserfgoed. Hoop „Indien Ik niet gekomen was, en tot u gesproken had, zij hadden geen zonden..." Johannes 15:22 Als u blijft weigeren in Christus te geloven, gaat Jezus verder en zegt: Nu hebben zij geen voorwend sel meer voor hun zonden. Deze uitspraak is aan de ene kant verschrikkend en dreigend, aan de andere zijde de meest moedgeven de evangelische verklaring die wij wensen kunnen. Im mers, indien er voor ons al len, die onder het Evange lie leven geen voorwendsel voor onze zonden is, wan neer wij in Jezus niet gelo ven en Zijn verlossing ver werpen, veronderstelt dit vanzelf dat wij in Hem tot onze zaligheid geloven mo gen. Dat niemand dan twij- fele over de vraag: Mag ik in de Heere Jezus Christus geloven opdat ik het eeu wige leven hebbe? Mag ik zo zondig als ik ben tot Hem de toevlucht nemen? Mag ik in vrijmoedig ver trouwen kinderlijk toegaan tot de troon van de genade om barmhartigheid te vin den en geholpen te worden ter bekwamer tijd? „Mag ik?" Wij moeten. Het is een gebod van God, de Schepper van hemel en aarde. Doen wij het niet, wij zondigen zwaar en heb ben geen voorwendsel voor onze zonden. Ga dan tot Hem, verlegen zondaren en val op uw knieën met sme king en geween. Hij zal u niet verstoten als u in waar heid tot Hem komt! Ewaldus Kist, predikant te Dordrecht ("Leerredenen", 1840) Beroepingswerk PROTESTANTSE KERK IN NED. Bedankt: voor Nieuw-Stads- kanaal (herv., Oosterkadekerk), W. C. P. Bevelander te Alblas- serdam (herv.). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Meppel, W. J. A. Ester te Kornhorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Oostkapelle, L. Terlouw te Barendrecht; te Terwolde-De Vecht, C. van Krimpen te Oud-Beijerland. Paus: Aalmoes is oefening in ascese UTRECHT/VATICAANSTAD (ANP) - Aalmoezen geven is niet al leen een concrete manier om de noodlijdende te hulp te lcomen, maar oolc een ascetische oefe ning om ons van de gebonden heid aan aardse goederen te be vrijden. Dat schrijft paus Benedictus XVI in zijn vastenboodschap, die het Vaticaan gisteren heeft gepubli ceerd. Volgende weelc begint op Aswoensdag de vastentijd: de veertig dagen tot Pasen waarin de rooms-katholieken worden opgeroepen tot gebed en vasten, maar ook tot het geven van geld aan mensen wie het materieel minder goed gaat. Benedictus waarschuwt dat de mens nooit de slaaf van materi- eel bezit mag worden. Hij herin nert aan de uitspraak van Jezus: Gij kunt niet God en de Mam mon dienen. Het geven van aal moezen helpt om de voortduren de verleiding van geld en goede ren te overwinnen. Paus waarschuwt voor verleiding van wetenschap VATICAANSTAD (ANP/RTR) - Paus Benedictus XVI heeft giste ren gewaarschuwd voor de „ver leidelijke" la-achten van de we tenschap, die de menselijke spi ritualiteit verlagen. In een tijd dat de exacte weten schappen wonderbaarlijke vorde ringen malcen, is het verleidelijk de identiteit van de mens geheel te willen definiëren. Om niet zo'n weg in te slaan moeten we tenschappers ook recht doen aan het antropologisch, filosofisch en theologisch onderzoek dat in zicht geeft in juist het mysterie van de mens. Geen enkele weten schap kan zeggen wie de mens is, vanwaar hij komt en waar heen hij gaat, zei Benedictus in het Vaticaan tegen deelnemers aan een conferentie van de aca demie van wetenschappen in Pa rijs en de pauselijke academie van wetenschappen. De paus onderstreepte dat de mens geen vrucht van toeval of van chemische processen is.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2008 | | pagina 2