Dr. Süss roept lutheranen opnieuw op tot actie
Grondvlak
Meditatie
„Naardense Bijbel
rekt Nederlands
soms wat te ver op
Leider Kazachstan wil
zending beperken
Reformatorisch Dagblad
Kerk en Godsdienst
dinsdag 29 januari 2008 PAGINA 2
Het vonnis
„Indien Ik niet gekomen
was, en tot u gesproken
had, zij hadden geen
zonden."
Johannes 15:22
Er zal geen voorwendsel
voor onze zonden overblij
ven, wanneer wij in ons on
geloof en onze onbekeer-
lijkheid volharden.
Hoe noodzakelijk is het
dan dat de zondaar de
stem van God gehoorzaam
wordt. Verbeeld u eens de
ontzettende toestand van
een mens, die daar staat
voor het oordeel van de op
perste Rechter en die geen
voorwendsel heeft voor zijn
zonden.
Hij kan niets tot zijn ver
ontschuldiging inbrengen.
Hij is ten volle schuldig aan
de heiligste plichten tegen
God en de mensen. Schul
dig aan de verwerping van
het aanbod van de genade,
aan de versmading van de
liefde van de Heiland. Hij is
schuldig aan het in de wind
slaan van alle vermaningen
van een barmhartig God.
Schuldig aan de hardnekki
ge volharding in het
kwaad, niettegenstaande
de allerteerste drangreden
van de liefde, die zijn hart
had moeten breken.
Zo staat hij daar voor die
grote Rechter, Wiens al
ziend oog tot op de bodem
van zijn hart ziet. Hij is door
niets te misleiden en door
grondt alle uitvluchten vol
komen.
Zo staat hij daar voor die
Rechter, de mens die de
verlossing van Christus ver
worpen heeft. Nu blijft er
geen slachtoffer meer over
voor zijn zonden.
De straf die hij tegemoet-
gaat, is zwaarder dan die
van Sodom en Gomorra, die
geen zonde hadden in ver
gelijking met deze zonden.
Ewaldus Kist,
predikant te Dordrecht
("Leerredenen", 1840)
Beroepingswerk
PROTESTANTSE KERK IN NED.
Bedankt: voor Bodegraven
(herv. wijkgem. 2), F. Hoek te
IJsselmuiden-Grafhorst (herv.).
HERSTELD HERV. KERK
Beroepen: te Nijkerk-Zwarte-
broek/Terschuur, N. den Ouden
te Genemuiden.
Bedankt: voor Hasselt Rouveen
Zwolle e.o., P. den Ouden te
Wouterswoude.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Genemuiden, C.
A. van Dieren te Rijssen-Noord.
OUD GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Terneuzen, C. L.
Onderdelinden te Oldebroek.
Ds. J. Bezemer overleden
MIDDELBURG - Op 25 januari is
ds. J. Bezemer overleden. Jacob
Bezemer werd geboren op 9
november 1930 in Stolwijk.
Hij studeerde theologie in
Utrecht en werd in 1961 her
vormd predikant te Wolsum.
Daarna stond hij te Augustinus-
ga (1965), Beverwijk-Heemskerk
(1970), Westlcapelle (1976) en
Geldermalsen (1985). Ds.
Bezemer ging in 1992 met emeri
taat.
Inventarisatie
tekort aan
organisten
Cultuurredactie
APELDOORN - Uit een on
derzoek van bureau Kaski
bleek recent dat binnen
de Protestantse Kerk in
Nederland (PKN) over een
aantal jaar een tekort aan
organisten en kerkmusici
zal ontstaan.
Deze krant probeert in
kaart te brengen of het
probleem van het organis
tentekort ook binnen de
gereformeerde gezindte
speelt of dreigt te gaan
spelen.
Is er in uw kerkelijke ge
meente sprake van een te
kort aan organisten?
Voorziet u als kerken
raad over tien jaar een
probleem?
Speelt u als organist zon
dags in 'vreemde' gemeen
ten, omdat deze zelf geen
organist hebben?
Laat het de redactie we
ten. Mail naar cul-
tuur@refdag.nl. Binnen
kort zal de redactie in
een aantal artikelen de
kwestie aan de orde stel
len.
Appèl Kerk en
Israël belegt dag
rond "Luther en
zijn leugens"
Kerkredactie
AMSTERDAM - De lutheranen
dienen de anti-Joodse uitspra
ken in het werk van Maarten Lu
ther „met schrik" te signaleren,
er afstand van te nemen, er spijt
over te betuigen en zich ervoor
te verontschuldigen. „Maar
daarmee", zei dr. René Süss gis
termorgen in Amsterdam, „is de
klus nog niet geklaard."
De Lutheronderzoelcer verzorgde
de hoofdlezing op de jaarlijkse
conferentie van het Appèl Kerk
en Israël binnen de Protestantse
Kerk, in de Amsterdamse Rode
Hoed. Thema was dit keer "Lu
ther en zijn leugens - Antisemi
tisme in het hart van de christe
lijke theologie".
In zijn referaat keerde dr. Süss
zich opnieuw tegen de onlangs
verschenen uitgave "Martin Lu
ther. Zijn leven, zijn werlc" (uitg.
Kok, Kampen). „Welk beeld van
Luther wordt ons hierin gepre
senteerd? Helaas, een sterk gere
toucheerd, vergoelijkend beeld."
Vooral de manier waarop de
houding van de reformator ten
opzichte van de Joden en in de
boerenoorlog wordt beschreven,
stemt volgens hem „niet vrolijk."
Naar Süss' oordeel hebben we in
Luther „niet alleen met een theo
logische anti-judaïst te maken,
zoals in het geval van Karl Barth;
maar vooral met een rabiate an
tisemiet."
Niet ver genoeg
De Lutherse Wereld Federatie
(LWF) nam in 1983 nadrukkelijk
afstand van de geschriften waar
in Luther anti-Joodse standpun
ten inneemt, waaronder "Over
de Joden en hun leugens" - dat
Süss recent in het Nederlands
vertaalde. Voor de laatste is de
LWF hiermee echter niet ver ge
noeg gegaan. Süss: „Het heeft
weinig zin om zich te veront
schuldigen voor Luthers anti-
Joodse uitingen en aanvallen op
de Joden als men verzuimt klip
en ldaar de structurele, theologi
sche samenhang aan te tonen
van die uitingen en aanvallen."
Het wachten is op een verkla
ring van de LWF waarin dat wel
gebeurt, gaf hij aan. „En üc ben.
wel zo onbescheiden om te me
nen dat mijn studie "Luthers the
ologisch testament" kan dienen
tot de nodige verheldering op dit
punt." Overigens verbraken de
Nederlandse lutheranen eerder
deze maand het contact met
Süss.
Als voorbeeld van hoe het
moet, wees de voormalige her
vormde predikant (nu actief bin
nen de Joodse gemeenschap) op
de verklaring van de Evangelisch-
Lutherse Kerk in Beieren uit
1998. Daarin wordt gesteld dat
de kerk zich van alle anti-judaïs-
me in de lutherse theologie
dient te distantiëren. „Hierbij
moeten", aldus de verklaring,
„Ook de grote
humanist Eras
mus was Joden
bepaald niet
gunstig gezind"
„niet alleen zijn strijdschriften
tegen de Joden, maar alle plaat
sen onder de loep worden geno
men waarin Luther het geloof
van de Joden ongenuanceerd als
religie van de werkgerechtigheid
tegenover het Evangelie plaatst."
Programma
In Süss' optiek zou het volgende
„programma" moeten worden
uitgevoerd. In de eerste plaats
dienen de (Nederlandse) luthera
nen Luthers anti-Joodse uitspra
ken „met schrik" te signaleren,
er afstand van te nemen, er spijt
over te betuigen en zich ervoor
te verontschuldigen.
Maar daarmee is de klus nog
niet geklaard, „zoals velen me
nen." „Dit is pas het voorwerk",
zei Süss, „dit zijn pas de EHBO-
activiteiten."
Vervolgens moet er namelijk
„nauwgezet studie gemaakt wor
den van Luthers teksten in het
kader van zijn Schriftgebruik om
na te gaan of het om incidenten
dan wel om constanten gaat. Ik
heb in mijn proefschrift aange
toond dat er sprake is van conti
nuïteit, dat er een anti-Joodse
structuur in Luthers uitlatingen
aanwijsbaar is."
Zijn we het daarover eens ge
worden, aldus Süss, „dan volgt
het met zoveel woorden afwijzen
van het anti-Joodse paradigma
dat Luther aan die structuur
heeft ontleend en het ontwikke
len van alternatieven. Deze pun
ten zouden gaandeweg in kerke
lijke verklaringen hun neerslag
moeten vinden, opdat men er
zich op kan beroepen. Een grote
verantwoordelijkheid rust dus
op de kerk van nu."
Meerdere wegen
Gistermiddag bespraken de con
ferentiegangers in groepen een
mogelijke „alternatieve" christe
lijke theologie, zoals voorgesteld
door de theologen Paul van Bu
ren, Friedrich Marquardt en Ma-
nuela Kalsky. Laatstgenoemde
wil vooral het spoor van de Ame
rikaanse theologe Rosemary Rad-
ford Ruether volgen. Alle volken
hebben het recht op hurt eigen
openbaringservaringen, aldus
Ruether. „Er is niet een, maar er
zijn meerdere wegen die naar
het heil van God leiden."
Opnieuw onheil
Prof. dr. J. B. G. (Hans) Jansen, die
begin jaren tachtig het gerucht
makende werk "Christelijke the
ologie na Auschwitz - Theologi
sche en kerkelijke wortels van
het antisemitisme" publiceerde,
verwacht niet dat er aan Süss'
oproep gehoor gegeven zal wor
den, zei hij gistermorgen desge
vraagd. Blij is hij er wel mee dat
de thematiek opnieuw in de be
langstelling staat. Overigens con
stateerde Süss zelf in zijn lezing
dat er van de „bredere discussie"
die hij naar aanleiding van zijn
boek (2006) had verwacht nog
niet zo veel is terechtgekomen.
„Zal dat na vandaag anders wor
den?" zo vroeg hij zich af.
Prof. Jansen: „Zeker met het
vertalen van Luthers boek "Over
de Joden en hun leugens" heeft
Süss ons een grote dienst bewe
zen. üc neem het de lutheranen
ook kwalijk dat zij hebben beslo
ten het contact met hem te ver
breken. Als kerk kun je dat niet
maken, vind ik."
Enige moeite zegt de hervorm
de theoloog er wel mee te heb
ben „dat Süss elke keer, als een
refrein, de verbinding legt tussen
Luther en de Holocaust. Ilc denlc
dat je historisch niet kunt verifi
ëren dat daar een rechte lijn tus
sen ligt. Luther heeft wel het kli
maat geschapen waarin, in de
19e en 20e eeuw, het antisemitis
me kon floreren."
Prof. Jansen -niet te verwarren
met de Utrechtse arabist- vreest
dat luthers anti-Joodse teksten
de komende decennia wel eens
opnieuw „onheil" teweeg zouden
kunnen gaan brengen. „Mensen
kunnen zich hierbij ook beroe
pen op Luther: hij was toch de
grote reformator? En ik moet
zeggen: Juist gisteren heb üc nog
wat van hem zitten lezen, maar
je schrikt je echt wezenloos."
Overigens: dat ook de grote, als
tolerant bekend staande, huma
nist Erasmus, de Joden bepaald
niet gunstig gezind was, weet
nauwelijks iemand, constateert
prof. Jansen, die hier in het we
tenschappelijk tijdschrift van de
Stichting Auschwitz een essay
aan wijdde. Eramus' Jodenhaat
was echter „diepgeworteld en
mateloos", zo blijkt bijvoorbeeld
uit het boek "Wurzeln des Anti-
semitismus" van de Lutherlcen-
ner Heilco A. Oberman. Prof. Jan
sen: „Maar ook Erasmus ligt zeer
gevoelig, weet ik uit ervaring."
refdag.nl voor de volledige lezing
van dr. Süss.
Kerkredactie
VUGHT - Met de Naardense Bij
bel had ds. P. Oussoren maar
één doel voor ogen: de schade
die je aanbrengt door het verta
len van de Bijbel uit het He
breeuws en Grieks zo veel mo
gelijk beperken. Critici noemen
het Nederlands dat hij in 'zijn'
Bijbel gebruikt echter „Neder-
hebreeuws" en „Nedergrielcs".
Ze vinden dat ds. Oussoren de
Nederlandse taal soms wat te
ver oprekt in zijn vertaling.
Zeven drukken, 17.000 verkochte
exemplaren. Albert Ronhaar van
uitgeverij Skandalon (Vught) is
niet ontevreden. „De dundruk-
uitgave van de Naardense Bijbel
is momenteel niet meer te ver
krijgen. Maar gelukkig is de uit
gave 2008, zoals we die hier noe
men, al wel een heel stuk lichter
dan de tafeluitgave. Hoe dan
ook: de belangstelling voor de
Êijbelvertaling van Pieter Ousso
ren is groter dan we eerst had
den gedacht."
Door middel van het boekje
"Van aanschijn tot zaaizaad" pro
beert Skandalon de Naardense
Bijbel nog meer bekendheid te
geven. In het promotieboekje
gaat Theo van Willigenburg in
vierentwintig lemma's van a tot
z in op vragen van lezers. Verta
ler ds. Oussoren geeft de ant
woorden en licht toe waarom hij
voor een bepaalde vertaling, een
bepaalde stijlvorm of een be
paald woord heeft gekozen.
Vroomvogel
Waarom wordt er in de Naarden
se Bijbel bijvoorbeeld nauwelijks
nog gesproken over goddelozen?
En waar zijn de Joden en de hei
denen gebleven? En hoe ziet een
vroomvogel er eigenlijk uit? En
waarom heeft de vertaler-predi
kant zo veel mogelijk gekozen
voor de tegenwoordige tijd?
Het zijn vragen die steeds weer
terugkomen, weet Ronhaar.
„Daarom leek het ons goed ds.
Oussoren te laten uitleggen
waarom er in deze vertaling voor
bepaalde uitdrukkingen en ver
taalprincipes gekozen is."
In het boekje van uitgeverij
Skandalon krijgt niet alleen ds.
Oussoren de ruimte om zijn ver
taling toe te lichten, maar
schrijft ook een criticus een
hoofdstuk. Prof. dr. J. Dubbink,
bijzonder hoogleraar Bijbelse
theologie aan de Vrije Universi
teit van Amsterdam, gaat in een
„essay" in op allerlei bijzonder
heden in de Naardense Bijbel. En
natuurlijk heeft deze „bewonde
raar" van de Naardense Bijbel
tussen de kleine kritiekpuntjes
door vooral ook veel lof voor de
Naardense Bijbel.
Altijd schade
Zo valt prof. Dubbink ds. Ousso
ren volmondig bij als hij schrijft
dat bij het vertalen van de Bijbel
de schade zo veel mogelijk be
perkt dient te worden. Want hoe
zorgvuldig je ook te werk gaat:
vertalen richt altijd schade aan.
Daarom eindigt de Amsterdamse
hoogleraar zijn essay met de
wens dat „geen andere tekst dan
de grondtekst van Oude en Nieu
we Testament ooit 'gecanoni
seerd' zal worden."
Ds. Oussoren op zijn beurt zal
prof. Dubbink hierin overigens
ongetwijfeld weer bijvallen. Hij
heeft immers altijd aangegeven
dat zijn vertaling bedoeld is om
mensen die de grondtalen niet
kunnen lezen toch, zij het vanaf
de zijlijn, te laten meelezen in
het Hebreeuws en in het Grieks.
De Naardense Bijbel is volgens de
Utrechtse predikant bedoeld om
mensen „onder water" te laten
meekijken naar wat er werkelijk
gebeurt in het Hebreeuws of het
Grieks.
En dat meekijken levert, aldus
prof. Dubbink, soms mooie ver
gezichten op. Maar tegelijk leidt
het letterlijk vertalen volgens
hem soms ook tot het inbrengen
van informatie „die de oorspron
kelijke tekst juist niet bevatte, of
althans niet op de nadrukkelijke
manier die het in de vertaling
krijgt." Zo heeft volgens de hoog
leraar het Hebreeuwse telsys-
teem „op zich geen andere bete
kenis dan het onze. "Honderd ja
ren en vijfjaren" in plaats van
"honderdenvijfjaar" wekt de in
druk dat er met die formulering
iets heel bijzonders aan de hand
is, terwijl dat niet het geval is."
Getallenmystiek, noemt prof.
Dubbink dat.
In drie gevallen in het Oude
Testament, onder andere in Ge
nesis 23:1, moet er volgens prof.
Dubbink echter wel voor deze
vorm van vertalen gekozen wor
den omdat daar in de grondtekst
drie keer "jaar" voorkomt.
Kerkredactie
ASTANA - De president van Ka
zachstan, Noersoeltan Nazarba-
jev, beschouwt buitenlandse
zendelingen als een bedreiging
voor de nationale stabiliteit en
zou hun activiteiten wettelijk
willen inperken.
In het Centraal-Aziatische land
zijn duizenden zendingsorgani
saties werkzaam, aldus de Duitse
protestantse nieuwsdienst Idea.
Hun activiteiten zijn echter niet
te controleren, verklaarde presi
dent Nazarbajev eerder deze
maand op een bijeenkomst van
zijn partij Noer Otan, in de Ka-
zachse hoofdstad Astana.
„Wij zijn een seculiere staat,
waarin religie en staat geschei
den zijn", zei Nazarbajev. „Maar
dat betekent niet dat wij tot een
vuilnisberg voor alle mogelijke
religieuze bewegingen worden",
zo citeert de Moscow Times het
staatshoofd. Volgens de Kazachse
president moet zijn partij „de
structieve fenomenen", zoals re
ligieus radicalisme en politiek
extremisme, weerstaan, bericht
te het persagentschap Interfax
naar aanleiding van de uitspra
ken van de president.
Kazachstan telt 15,2 miljoen in
woners, van wie zo'n 65 procent
moslim is. Het overige deel van
de bevolking bestaat voor het
grootste deel uit Russen, van wie
velen tot de Orthodoxe Kerk be
horen. Daarnaast zijn er in het
land kleine protestantse gemeen
ten, lutheranen en baptisten.
AMSTERDAM - In de Amsterdamse Rode Hoed had gisteren de jaarlijkse conferentie plaats van het Appèl Kerk en Israël binnen de Protestantse Kerk. Dr. René Süss, auteur van de studie "Lu
thers theologisch testament. Over de Joden en hun leugens" (2006), verzorgde de hoofdlezing, over "Luther en zijn leugens". Gistermiddag gingen de conferentiegangers in groepen in ge
sprek over de vraag of er een christelijke theologie mogelijk is die niet bedreigend is voor Joden. Foto Michael Jacobs
ri honderd jaar. Kerkenraad en gemeente
willen dit feit die dag herdenken in een
samenkomst in de Adventslcerk aan de
Laan van Nieuw Blankenburg 4, zo meldt
het christelijke gereformeerde orgaan De
Wekker. Het jubileum wordt verder ge
vierd op zaterdag 12 april met een „fees
telijk samenzijn" van 10.00 tot 16.00 uur
in de Adventslcerk.
Vernieling kerk Oost-Souburg
De historische kerk in Oost-Souburg is al
enige tijd het doelwit van vandalisme.
Vorige week werden de ramen aan de
zuidzijde van het kerkgebouw ingegooid.
Dat gebeurde in oktober en november vo
rig jaar ook al, zo meldt dagblad de PZC.
Op twee plaatsen zijn vijf rijen ruitjes
met stenen kapotgegooid. Een vrijwilli
ger van de kerk ontdekte de vernieling en
de stenen gisterochtend rond tien uur.
Deze alarmeerde kerlcrentmeester De Vis
ser, die aangifte deed bij de politie.
De politie is bezig met een onderzoek,
maar zegt vooralsnog geen verdachten te
hebben. Ook is het niet duidelijk of er
ooggetuigen zijn van de vernielingen. De
kerlc van de Souburgse protestantse ge
meente heeft ramen van antiek glas. De
ze zijn tijdelijk gerepareerd met gewoon
glas. Het is nog niet duidelijk wanneer er
weer antiek glas in de ramen zit. „Dat
heeft een extra lange levertijd", vertelt
kerlcrentmeester De Visser.
Er zijn plannen om de ramen te beveili
gen met gaas of kunststof. Het is echter
de vraag of dat financieel haalbaar is.
Ook moet er rekening mee worden ge
houden dat de kerk een monument is.
„We kunnen dus niet zomaar iets plaat
sen en het mag niets afdoen aan de uit
straling van het monument", aldus de
kerlcrentmeester.
De rubriek Grondvlak is bedoeld voor
nieuws vanuit plaatselijke gemeenten. Be
richten die voor plaatsing in aanmerking
lcomen, kunnen gemaild worden naar:
gi-ondvlak@refdag.nl. Post lean gestuurd
worden naar: Reformatorisch Dagblad, t.a.v.
kerkredactie, Postbus 670, 7300 AR Apel
doorn.
Redactie: W. H. van Egdom en A. Groothedde
De Lichtboog in Houten
Burgemeester C. H. J. Lamers heeft zater
dag in Houten het nieuwe gebouw van de
Nederlands gereformeerde kerk, De
Lichtboog, geopend. De gemeente heeft
met name de laatste jaren een „onstuimi
ge groei" doorgemaakt, zo meldt zij op
haar website, en telt nu ongeveer 1200 le
den, inclusief gastleden. „Mensen met al
le mogelijke kerkelijke achtergronden
hebben zich aangesloten, alsmede een
groeiend aantal mensen dat tot geloof ge
komen is vanuit een niet-lcerkelijke ach
tergrond."
Oude kerk geref. gem. Tholen
Het voormalige kerkgebouw van de gere
formeerde gemeente aan de Hoogaars-
straat te Tholen wordt waarschijnlijk hal
verwege dit jaar gesloopt. Dat zegt de ei
genaar van de grond, projectontwikke
laar Aan de Stegge, in het dagblad de
PZC.
In de plaats van het kerkgebouw komen
acht zogenaamde patiowoningen. Het
oorspronkelijke plan ging niet door we
gens gebrek belangstelling. In december
zijn de nieuwe typen huizen in de ver
koop gegaan. Het is de bedoeling dat hal
verwege dit jaar het kerkgebouw wordt
gesloopt, zodat begonnen lean worden
met de bouw van de woningen.
De gereformeerde gemeente in Tholen
nam enkele jaren geleden een nieuw
kerkgebouw in gebruüc in de nieuwe wijk
Stadszicht.
Samenwerking luthersen
Lutherse gemeenten in het oosten van
Nederland zijn met elkaar in gesprek
over mogelijke samenwerking. Het gaat
om de gemeenten van Apeldoorn, Zut-
phen, Doesburg, Doetinchem en Arnhem.
Dat meldt het lutherse orgaan Elldcwar-
taal.
Alle gemeenten hebben in de nabije
toekomst te maken met ontwikkelingen
zoals teruglopende ledentallen, emerita-
ten van predikanten en nieuwe beroepin
gen.
De gemeenten van Apeldoorn, Arnhem
en Zutphen hebben aangegeven in de
iiieuw te vormen protestantse gemeen
ten in de drie plaatsen als lutherse ge
meente zelfstandig te willen blijven. In
de Protestantse Kerlc kunnen lutherse ge
meenten, net als hervormde gemeenten
en gereformeerde kerken, ervoor kiezen
zelfstandig voort te bestaan. Omdat de
drie lutherse gemeenten daarvoor geko
zen hebben, kijken ze nu naar de moge
lijkheid van eventuele regionale samen
werking. De lutherse gemeente in Deven
ter is wel opgegaan in de nieuw gevorm
de protestantse gemeente.
De lutherse gemeenten in Doesburg en
Doetinchem zijn in gesprek met de loka
le protestantse (wijlc)gemeenten over sa
menwerking. In Nijmegen beraden de lu
theranen zich nog op de toekomst.
Geref. gem. Wageningen 75 jaar
Op zaterdag 9 februari is het 75 jaar gele
den dat er in Wageningen een gerefor
meerde gemeente werd geïnstitueerd, zo
meldt het jongste nummer van De Saam
binder. Ter gelegenheid hiervan wordt 's
middags een bijeenkomst gehouden voor
leden en oud-leden. Deze begint om 15.30
uur. De predikant van de gemeente, ds. F.
Mulder, zal een meditatie verzorgen. Ook
wordt er een herdenkingsboek gepresen
teerd, geschreven door L. Vogelaar uit
Scherpenzeel. Het boelc is van 9 tot en
met 29 februari te koop voor 20 euro,
daarna voor 29,50 euro (exclusief porto
kosten) en lean worden besteld bij W.
Nieuwenhuizen van de commissie her
denkingsboek: 0318-415378, en wnieu-
wenhuizen@ldilcsafe.nl.
Cgk Rozenburg 100 jaar
De christelijke gereformeerde lcerlc in Ro
zenburg bestaat op donderdag 14 februa-
HOUTEN - Burgemeester C. H. J. Lamers heeft zaterdag De Lichtboog, het nieuwe kerkge
bouw van de Nederlands gereformeerde kerk in Houten, geopend. Foto Erik Kottier
i