Een boom vol appels in de winter Maak van eten geen machtsstrijd Mensen 19 „Tekening laat zien wat kind op een andere manier niet kan uiten wijzer Reformatorisch Dagblad vrijdag 25 januari 2008 PAGINA Het lijkt een heel gewone tekening. Een boom met appels, in de stam zit ergens-in het midden een gat. Een uil loert door de opening. Pedagoge Froukje Zijlstra (55) uit Moergestel ziet er meer in: „Dit is duidelijk een kindje dat een trauma heeft opgelo pen." Iedere tekening is volgens haar uniek. „Deze boom zou iemand an ders nooit precies zo hebben kunnen maken. Dat is het mooie." Mariska Dijkstra-Wolters Een tekening in de prullenbak gooien is volgens pedagoge Zijlstra uit den boze. Maar die te lang laten hangen ook. „Een tekening is een weergave van een levensverhaal van een kind. Het is een momentopname, want een kind ont wikkelt zich. Razendsnel. Een tekening van een paar maanden oud toont dan ook een heel ander verhaal dan een te kening die vandaag is gemaakt. Zelfs een paar dagen maakt al verschil." Zijlstra noemt zich behalve pedagoog ook kindertekeningenanalist. Dat houdt concreet in dat ze kinderen tekeningen laat maken en daaruit informatie over het kind haalt. „Omdat jonge kinderen nog heel sterk vanuit zichzelf, vanuit het onbewuste tekenen, zegt een tekening veel over het kind. Over hoe het zich voelt, wat hem dwarszit en wat indruk heeft gemaakt op het kind. Wat een kind niet met woorden kan uiten, laat hij in z'n tekening zien." Aan de hand van een probleemstelling maken de kinderen die Zijlstra behan delt een tekening, in een "therapeutische setting". Daarna maakt de pedagoge een verslag met handvatten en tips voor de ouders of leerkrachten. Zijlstra's fascinatie voor kinderteke ningen komt niet uit de lucht vallen. Voordat ze pedagogiek studeerde, volg de ze eerst twee jaar de kunstacademie. „Ik had niet genoeg talent om een groot kunstenaar te worden, maar ik heb daar wel geleerd naar kunst te kijken." Kleine kinderen doen als het ware van- nature wat kunstenaars moeite kost. „Ieder kind tekent Als dat niet zo is, moet je aan de bel gaan trekken. En erachter ko men waarom hij of zij dat niet doen." Kriskras-ananas Kinderen ontwikkelen zich in hun tekenkunst overal ter wereld hetzelfde. „Kinderen van twee beginnen met krassen in een ronde vorm. Kinderen noemen dat vaak de kriskras-ananas. Daarna maken ze een rondje met een stip erin -het teken van zichzelf in de baarmoeder, waar ze vandaan komen- en daarna volgt een kruisvorm: rechte lijnen dwars op elkaar. Als ze dat gaan tekenen, zijn de kinderen vaak gaan staan en lopen. Als het kind een jaar of drie is, kan de eerste mensfiguur zich openbaren: een combinatie van de vo rige twee vormen." De eerste mensfiguren heten "kop- poters", omdat het hoofd aan de benen vastzit. Zijlstra: „Later komt daar vaak een romp tussen. En er komen armen aan, met eventueel de zogenoemde hark- handen. Hoe beter een kind zich bewust raakt van zijn eigen lichaam, hoe gevul der de tekening wordt: stokjes voor de benen worden dikker. Als het kind rond de zes jaar is, volgt er vaak een halsje tussen de romp en het hoofd." De ontwikkeling is overal ter wereld hetzelfde, maar kan door derden wor den verstoord. „Ik woonde ooit enkele jaren in Japan. Het viel me op dat kin deren daar allemaal dezelfde soort pop petjes tekenen, omdat dat al heel jong zo wordt aangeleerd. Beter gezegd: leer krachten leren kinderen af om vanuit zichzelf te tekenen." Het vanuit zichzelf laten tekenen is de belangrijkste les die de Brabantse wil meegeven. „Laat kinderen maar lekker hun gang gaan en bemoei je er als ou ders vooral niet te veel mee. Door het tekenen ontwikkelen ze zich, verwerken ze gebeurtenissen in hun leven." Niet verraden Zijlstra herkent dat sommige ouders hun kinderen graag het tekenen willen aanleren, bijvoorbeeld hoe een mens of een huis in elkaar zit. „Maar je moet de dingen niet verraden. Kinderen ont dekken dat vanzelf, als ze daaraantoe zijn." Wel is het volgens de pedagoge van belang kinderen het juiste materiaal aan te bieden. „Ik geef kinderen altijd mooi, stevig papier dat niet gemakkelijk omkrult. Daarmee geef je als ouder of opvoeder aan dat je het belangrijk vindt wat ze te vertellen hebben. Iemand die Pedagoge Froukje Zijlstra, hier met een tekening van een kriskras-ananas, her kent dat sommige ouders hun kinderen graag het tekenen willen aanleren. „Maar je moet de dingen niet verraden. Kinderen ontdekken dat vanzelf, als ze daar aan toe zijn." Foto's Bert Jansen tekent, laat zich in het hart 'kijken." Zijlstra is een fel tegenstander van viltstiften. „Zeker omdat ze vaak te jong worden aangeboden. Al die felle kleu ren zijn echt iets van de hedendaagse maatschappij. Op kinderen hebben ze het effect van een disco: het geeft veel te veel prikkels. Krijt of potlood is het ma teriaal van een kunstenaar. Omdat daar makkelijker een kunstwerk mee groeit. Een streep is nooit verkeerd, je kunt hem uitgummen. Of wat bijwerken en zo'n streep wordt toch weer iets." Kleurgebruik Tijdens de eerste sessie stelt de peda goge kinderen altijd eerst op hun ge mak. Pas dan motiveert ze hen te gaan tekenen. „Ik zeg vaak: „Je mag een huis, een boom of een mens tekenen." Maar ik laat hen ook vrij om iets anders te kiezen. Jongens tekenen in plaats van een huis ook wel een boot of een auto." Ze pakt er wat tekeningen bij. „Ieder kind heeft z'n eigen manier van tekenen. Deze boom zou iemand anders nooit precies zo hebben kunnen maken. Dat is het mooie." Zelf kijkt ze als eerste naar de algeme ne indruk die een tekening geeft: is ze vrolijk of droe vig. „Vaak is dat af te leiden uit het kleurgebruik. Maar er is meer. Een kind dat heel klein tekent, kan daarmee uitdruk ken dat het heel onzeker is." Voor de inter pretatie van de te keningen grijpt ze onder meer terug op de psychoana lyticus Jung. „Een poort symboli seert de geboorte en de dood, een zon de buiten wereld en bij een huis gaat het vaak om het kind zelf. Een open huis, waar je als het ware van buitenaf de tafel ziet staan, geeft de open hou ding aan die voor kinderen tot een jaar of acht natuurlijk is. Het dak van het huis symboliseert het hoofd; het denken. Heeft een kind een neurologisch probleem, dan laat het dat soms in de driehoek onder het dak zien. Een huis dat niet is gegrond, dus ergens in de lucht zweeft, zegt iets over hoe het kind in het leven staat. Dat kan betekenen dat het weinig houvast ervaart." Het meisje dat de appelboom in de winter tekende -een duidelijk teken dat er iets belangrijks is te vertellen- maakte ook een boom met een gat. „Ook dat is zo'n symbool dat bij veel kinderteke ningen op een traumatische, of nog niet verwerkte gebeurtenis duidt. Naast de boom tekende ze zichzelf, maar er was l- te zien dat ze het mensfiguurtje zeker drie keer had uitgegumd." Ze wijst op de algemeenheden in de tekeningen. Te concreet wil ze niet wor den. „Ik vind het risico groot dat ouders met allerlei ideeën in hun hoofd naar te keningen van hun kinderen gaan kijken. En hen -onbewust- gaan manipuleren anders, in hun ogen 'beter' te gaan te kenen. Dat zou kinderen kunnen scha den. De kinderen vertellen zelf wel wat ze hebben getekend. Zo vertellen ze hun levensverhaal. Een verhaal waar je naar moet luisteren. De belevingswereld van het jonge kind is zo anders als die van ons volwassenen." Meer informatie: Iyse.nl. kindertekeningana- Tijdens de eerste sessie stelt Zijlstra kinderen op hun gemak. I „Een open huis geeft de open houding van het kind aan." Vraag: Hoe moeten we omgaan met het eetpatroon van onze dochter van 15? Zij is altijd al een slechte eter geweest. Mijn man is bang dat ze niet genoeg bin nenkrijgt en zegt daar ook wat van. Zelf maak ik me er minder druk om, hoewel ik haar erop attendeer dat ze in de groei is. De huisarts zegt dat het eten vanzelf wel komt. Onze dochter geeft als verklaring dat ze minder eet oifidat het eten achter haar beugel gaat zitten. Drs. H. D. Keus-Jonker Het geschetste probleem is herken baar voor veel ouders. Het ene kind is kieskeurig, het andere eet te veel en het volgende eet te weinig. Ouders kunnen zich er veel zorgen over maken. In bovengenoemd probleem gaat het om een slechte eter. Nu is de vraag wanneer een kind te weinig eet lastig te beantwoorden. Het is moeilijk aan te geven wat weinig is. Wat voor het ene kind weinig is, kan voor het andere genoeg zijn. Het ene kind heeft meer voedsel nodig dan het andere, bijvoor beeld omdat het meer energie verbruikt of sneller groeit. Sommige kinderen hebben geen behoefte aan veel eten. Belangrijk is om te weten of er sprake is van onder- of overgewicht. Beugel Bij een eetprobleem is het belangrijk na te gaan wat de oorzaak ervan zou kunnen zijn. Het kan om diverse facto ren gaan. In bovengenoemd probleem geeft het kind zelf aan dat dit te maken heeft met het dragen van een beugel. Tips Dit is mogelijk. De ouders moeten hierover in gesprek gaan met hun kind. Blijkt dat door het dragen van een beugel het kind te weinig voedings stoffen binnenkrijgt, dan moeten ze samen zoeken naar alternatieven. Het kan ook zijn dat de dochter de beugel als alibi gebruikt. Een moge lijke oorzaak kan worden gezocht in de relationele sfeer. Ouders hebben grote invloed op het eetgedrag van hun kinderen. Hoe is de onderlinge relatie? Hoe reageren ouders op het eetgedrag van hun kind? „Als pubers geen aandacht krijgen, kunnen ze vervallen in een oude tactiek, namelijk het niet eten." De persoon op de foto heeft geen betrekking op het onder werp. Foto RD, Henk Visscher Eetproblemen kunnen een onderdeel zijn van de puberteit en de strijd om onafhankelijkheid. Een kind kan een houding hebben van: ik bepaal zelf wel wat en hoeveel ik eet; ik kan wel voor mijzelf zorgen. Ook heeft in de puberteit soms een herhaling van het gedrag uit de peutertijd plaats, name Laat het kind meehelpen bij het koken en samenstellen van de maaltijd. Laat het kind het eten van de andere gezinsleden opscheppen. Dat betrekt het meer bij de maaltijd. Zorg zo veel mogelijk voor regelmaat. Eet samen op vaste tijden. Geef het kind positieve aandacht en praat met elkaar, maar niet over te weinig eten. Dwing niet tot eten. Maak van eten geen machtsstrijd. Ga als vader eens alleen met de dochter uit eten. lijk niet eten om aandacht te krijgen. De puberteit kan een zeer verwar rende tijd zijn. Aan de ene kant hebben pubers hun ouders niet nodig, maar aan de andere kant hebben ze schreeu wend behoefte aan aandacht. Als ze die aandacht niet krijgen, kunnen pubers vervallen in een oude tactiek, namelijk het niet eten. Slanke vrouw Gebrek aan eetlust is zo onbewust een middel om meer aandacht te krijgen. Omdat ouders weten hoe belangrijk eten is, letten ze er juist op hoeveel een kind eet. Als ouders te veel aandacht besteden aan niet eten, geeft dat de pu ber tevens een machtsgevoel. De puber gaat zich verzetten tegen een ouder die hem tot eten dwingt, plaatst op deze manier zijn wil tegenover de wil van de ander. Invloed vanuit de omgeving kan ook een belangrijke rol bij eetproble men spelen. Met name meisjes worden in de puberteit erg gevoelig voor hun uiterlijk en het ideaalbeeld van de slanke vrouw. Ook kunnen psychische factoren de eetlust doen afnemen. Bijvoor beeld: vrees om te worden afgewezen, ongerustheid over het uiterlijk, zorgen over vriendschappen, gevoelens van eenzaamheid. Een teveel aan snoep, onregelmatige maaltijden en te weinig slaap kunnen de eetlust eveneens tijdelijk remmen. Hoe lossen ouders dit probleem op? In ieder geval dienen ze ervoor te zor gen dat het kind voldoende positieve aandacht krijgt. Ook pubers moeten ervaren dat hun ouders van hen hou den. Dat betekent: tijd vrijmaken voor het kind. Er moet sprake zijn van een betekenisvolle relatie. Ouders dienen proberen te zorgen voor een positieve gezinssfeer waarin het kind zich veilig voelt. Zij moeten ook laten merken dat ze van hem hou den en het belang van zijn welzijn op het oog hebben. Een puber smacht naar respect en eigenwaarde. Op deze leeftijd zijn twij fel aan zichzelf en gevoelens van min derwaardigheid sterker dan ooit. Juist gedurende deze periode van twijfel aan zichzelf ligt de persoonlijkheid van het kind onder vuur. Prettige maaltijd Wanneer ouders alleen maar letten op het eetgedrag en verder weinig optrek ken met hun kind, zou het wel eens kunnen zijn dat het eetgedrag op deze manier in stand wordt gehouden. Dan schiet de opvoeding ernstig tekort. Probeer van de maaltijd iets prettigs te maken, zonder dwang of haast, en breng het eten opgewekt en zonder nadruk op tafel. Dit kan een kind al geweldig helpen in het ontwikkelen van een goede eetgewoonte. Niet voor niets geldt de maaltijd als een gebeurte nis waarbij het gaat om de gezamen lijkheid, het bij elkaar zijn. Dan moet het geen spannende gebeurtenis zijn. De stemming is een factor die de smaak kan bederven. Een teveel aan standjes en opmerkingen kan afkeer van eten in de hand werken. Verdriet, tegenzin en spanningen doen het kind met lange tanden of helemaal niet eten. Door meningsverschillen kunnen ze dan „geen hap door de keel krijgen." Ze hebben al „gegeten en gedronken." Hevige emotionele contacten, spanningen en opwinding rond het eten werken dus negatief op het eetgedrag. Eetproblemen kunnen erg ver velend zijn. Soms zijn ze zorgwekkend. De meeste problemen lossen vanzelf echter gelukkig op. Over het algemeen is de beste manier om de aandacht niet te richten op het eetgedrag, maar te werken aan een goede relatie waarin het kind ervaart dat het waardevol is. Drs. Keus is oud-docente pedagogiek aan hogeschool Driestar educatief, echtgenote en moeder van drie volwassen kinderen. Vragen Hebt u vragen over opvoeding? Leg ze (anoniem) voor aan de deskundigen van de vragenrubriek Eigenwijzer. Dat kan door de situ atie en de (gezins)omstandigheden liefst uitvoerig te mailen naar op- voeding@refdag.nl of op te sturen naar RD, t.a.v: redactie Mensen, Postbus 670, 7300 AR Apeldoorn.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2008 | | pagina 3