Als een lam tussen de wolven Méns en Reformatorisch Dagblad vrijdag 25 januari 2008 PAGINA Advocaat Sietse Voogt: In kerkelijk conflict gaat het er vaak grover aan toe dan in werelds geschil 17 lak voor het gesprek stuurt'de 45-jarige advo caat uit Berkel en Rodenrijs spontaan nog per mail een routebeschrijving naar zijn voormalig tuinders- huis onder de rook van Rotterdam. Het tekent de man die zowel bij collega's als cliënten bekendstaat als toegankelijk, vriendelijk en aimabel. Bovenal roemen juristen zijn kwaliteiten op het terrein van botsende grondrechten: de vrijheid van godsdienst of vereniging aan de ene kant en het verbod om te discrimineren aan de andere kant. Voogt een gerespecteerde pleitbezorger? Er is geen enkele sprake van het uitkomen van een jongens droom, verzekert de jurist lachend. „Ik had me in geschreven voor de studie medicijnen, maar werd uitgeloot. Daarom ging ik rechten studeren in Lei den, met de gedachte dat ik altijd nog kon overstap pen." Met zijn uiteindelijke studie- en beroepskeuze is Voogt thuis een buitenbeentje: twee zussen zijn verpleegkundige, een broer en een zus zijn beiden huisarts. Kerkelijk gezien staat Voogt minder alleen in het gezin, ondanks zijn overstap van de Gereformeerde Kerk synodaal naar een evangelische gemeente. Zijn oudste zus ging hem daarin als eerste voor. „In de kerkelijke gemeente van Rijswijk waar ik opgroeide, brandde in mijn jeugdjaren de Schriftkritiek los. Kritische vragen over de daadwerkelijke opstanding van de Heere Jezus of het opslokken van Jona door de vis kregen de overhand. Zelf geloofde ik daar wel in. Maar was.fk nu gek of zat de gemeente fout met het in twijfel trekken van de historische feiten? Dat vroeg ik me sterk af. Ik ging andere kerken bezoe ken, preken beluisteren en boeken lezen. Zodoende kwam ik in aanraking met evangelist Nol Esmeijer uit Hoenderloo, die aan de wieg heeft gestaan van de Evangelische Omroep." Via een evangelisatietent op een camping in Zie- rikzee kwam Voogt in aanraking met de evangeli sche gemeente de Brandaris in Rotterdam en besloot daar kerkelijk onderdak te zoeken. Inmiddels is hij al elf jaar een van de oudsten van deze gemeente, die ruim 400 man herbergt. Hij gaat met een zekere regelmaat zelf voor in de diensten. Welke plaats heeft uw gemeente binnen het geheel van de evangelische beweging? „De Brandaris is een missionaire gemeente en lid van de Evangelische Alliantie. We hebben geen ei gen leerstellingen, maar willen Jezus Christus leren kennen en Hem gehoorzamen. Voor leden van een pinkstergemeente gaat het er bij ons in een eredienst te weinig uitbundig aan toe, maar voor mensen uit de reformatorische hóek is het weer niet rustig ge noeg. Ten opzichte van de reformatorische kerken leggen wij ook meer de nadruk op de gaven van de Heilige Geest en ziekenzalving." In deze krant kwamen drie weken geleden enkele mensen aan het woord die vanuit een evangelische ge meente overstapten naar een kerk van gereformeerde signatuur. Ze misten hetonderwijsvanu.it Gods Woord, vonden dat de christelijke vrijheid erg ver was door gevoerd en dat er weinig zondebesef was in hun voor malige gemeente. „Dat gevaar ligt zeker op de loer. We moeten erop alert zijn dat de vorm de inhoud niet over neemt. We kunnen uitbundig zingen met de han den in de lucht, terwijl het lied zelf ons nog weinig zegt. Het is echter evenmin een bewijs van gezond geestelijk leven als we alleen met orgelbegeleiding Hij pleitte voor RPF-leider Leen van Dijke in het strafbankje. Stond de gewetensbezwaarde trouwambtenaar Nynke Eringa uit Leeuwarden bij voor de Commissie Gelijke Behandeling. Verdedigde het Hoornbeeck College in hoger beroep. Nu neemt hij het in de rechtszaal op voor de mannenbroeders van de SGP. Advocaat Sietse Voogt staat zijn mannetje in procedures waar de vrijheid van godsdienst of vereniging een cruciale rol speelt. „Wilders hoeft mij niet te bellen." Ewout van der Staaij zingen terwijl de teksten ons niets doen. Jaarlijks ga ik met mijn gezin naar de Opwekkings conferentie in Biddinghuizen. Ik vind het geweldig als we aan het slot van de bijeenkomst met mensen uit de pinksterbeweging en leden uit een gerefor- meei'de gemeente samen het heilig avondmaal kun nen vieren. Ik vind het prima om te discussiëren over allerlei kerkelijke verschillen, maar dat hoeft niet altijd de geestelijke eenheid in de weg te staan. Het is verlei delijk om steeds onderlinge geschilpunten te bena drukken, maar we moeten niet vergeten ook naar de wereld om ons heen te kijken. We zitten zo snel al leen maar in ons eigen kringetje, terwijl als iemand van buitenaf in de gemeente zou komen, het gevaar aanwezig is dat hij bij zichzelf denkt: waar gaat dit nu over? Zelf hecht ik eraan om in mijn doen en laten geen onnodige afstand naar niet-christenen te creëren. Ook niet in mijn woorden. We moeten als christen benaderbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. Dat blijkt knap lastig." Leert de praktijk niet dat een gemeente met een sterk accent op de wereld vaak een gemeente wordt met een wereldse uitstraling? „Dat is inderdaad een risico. Als we niemand an ders bij ons toelaten, is het ongetwijfeld gemakkelij ker om eigen opvattingen te handhaven. Het is wel iswaar een veilige weg, maar geen Bijbelse. De Heere Levensloop Mr. drs. S. 0. Voogt LL.M. (1962) is getrouwd en vader van Joëlle (12), Micha (11), Thirza (9) en Esther (7). Tussen 1980 en 1986 doorliep hij in Leiden twee studies rechten (privaatrecht en een vrij doctoraal administratief recht). Hij schreef een doctoraalscriptie over de Algemene wet gelijke behandeling, met als titel: "Geloven doe je in de kerk!?". Na zijn Leidse periode behaalde hij in Londen een "masters degree" (LL.M.) Engels recht. Voogt begon in 1988 als advocaat bij het toenmalige kantoor Dutilh, Van der Hoeven en Slager. Sinds eind 1990 werkt hij bij Moree Gelderblom Advocaten in Rotterdam. Sinds 1 januari 1994 is hij lid van de maatschap. Jezus zegt in Lukas 10: „Ik zend u als lammeren in het midden der wolven." Dan zijn we kwetsbaar en lopen we het gevaar om te worden verscheurd. Maar het is niet onze opdracht om als zoutpotjes bij el kaar te blijven zitten, al is het wel van belang om, voordat we naar anderen toe stappen, te weten waar we zelf staan." Wat kunnen evangelische gemeenten leren van refor matorische kerken en andersom? „Ik voel veel verbondenheid met reformatori sche kerken, maar ze zouden in mijn ogen minder vormelijk moeten zijn. En laat ik eens een oud testamentische uitdrukking gebruiken: evangelische gemeenten zouden wel eens wat meer de vreze des Heeren mogen benadrukken. Daar bedoel ik eer bied voor een heilig God mee. In onze diensten lijkt het misschien wel eens alsóf we voor de gezelligheid bij Hem kunnen binnenlopen. Er moet ook ontzag voor God blijven." 13e preken die Voogt voor de gemeenteleden van de Brandaris houdt, hebben vaak een actuele spits. Zo ging hij laatst in het kader van een maandserie over relaties uitgebreid in op. de positie van alleen staanden. Hebben singles het zwaar? „Ik ben zelf tot mijn 3 le vrijgezel geweest. Op mijn Een bijzonder specialisme van Voogt betreft de bescherming van grondrechten, met name de relatie tussen de godsdienstvrijheid en het antidiscriminatiebeginsel. Over dit thema heeft hij diverse publicaties op zijn naam staan. Hij staat op dit moment de SGP bij in de juridische procedures rond de vrouwenkwestie. Vorig jaar was hij in hoger beroep betrokken bij de zaak rond het Hoornbeeck College, dat volgens het gerechtshof in Arnhem een leerling ten onrechte weigerde met het oog op zijn identiteit. In zijn vrije tijd is Voogt actief als oudste van de evangelische gemeente de Brandaris in Rotterdam. 27e heb ik een zware burn-out gehad. Ik was op dat moment koud twee jaar aan de slag als advocaat, maar nam te veel hooi op mijn vork. Daardoor liep ik een forse dreun op. Met het oog op mijn eigen sores durfde ik aanvankelijk geen relatie aan te kno pen, al ben ik uiteindelijk wel getrouwd. Het valt me wel vaak op dat juist in christelijk Nederland al leenstaanden er.een beetje bij lijken te hangen. Zij krijgen vaak opmerkingen te horen in de trant van: „Ach, wat zielig voor je dat je nog niet getrouwd bent." Of: „Ben je niet te kritisch?" Zonder dat het wordt uitgesproken, proeven singles dan vaak de ge dachte dat het aan jezelf ligt als je op oudere leeftijd nog geen relatie hebt. Juist alleenstaanden kunnen veel betekenen in Gods Koninkrijk. Toen ik nog niet getrouwd was, las ik veel meer theologische boeken dan nu ik een gezin heb. In de lijn van wat Paulus in 1 Korinthe 7 schrijft, is het voluit Bijbels om naar alleenstaan den toe te benadrukken welke grote rol ze kunnen spelen. Kijk maar naar mensen als Lydia, Dorcas en Febe of Dietrich Bonhoeffer, moeder Teresa en majoor Bosshardt." In een eerdere preek ging u uitgebreid in op het omgaan met conflicten. Waarom koos u juist dit thema? „Conflicten komen helaas vaak voor in christelijke organisaties en kerkelijke gemeenten. Het is schok kend te moeten constateren dat het er in een kerke lijk conflict vaak nog grover aan toegaat dan in een werelds geschil. We willen allemaal gelijk hebben en als het moet gebruiken we daar zelfs geniepige trucs voor en gieten daar nog een christelijk sausje overheen. Denk bijvoorbeeld aan uitdrukkingen als dat iemand meent de Geest te hebben, tegenover de ander die dan vleselijk zou zijn. Niet de vraag of wij gelijk hebben moet voor ons centraal staan. Het gaat erom of de ander in ons iets herkent van de gezindheid van Christus Jezus, zo als Paulus in Filippensen 2 beschrijft. De Zoon van God heeft Zich vernederd tot de dood aan het kruis. Als beide partijen in een conflict wat meer van die gezindheid zouden vertonen, kwamen geschillen minder snel voor de rechter. Vergeet ook nooit dat een rechterlijke uitspraak een conflict niet oplost, maar alleen een praktische uitweg biedt. Wat innerlijk kapot is, wordt niet plotsklaps hersteld. Daarom moet een gang naai de rechter altijd tweede keus zijn. Als twee partijen samen op de knieën zouden gaan in een conflict en God vragen om hulp en vergeving voor de eigen fouten, dan mogen we daar veel van verwachten." p Imuim tien jaar geleden stond Voogt toenmalig RPF-leider Van Dijke bij, toen Henk Krol van de GayKrant de politicus voor de rechter had gedaagd vanwege zijn uitspraken in de Nieuwe Revue van maart 1996 („Waarom zou een praktiserend ho moseksueel beter zijn clan een dief?"). Uiteindelijk sprak de Hoge Raad Van Dijke vrij. Nu heeft Henk Krol recent aangegeven dat hij voor Van Dijke groot respect heeft gekregen en dat hij denkt dat diens uitspraken anders zijn bedoeld dan ze destijds in de pers zijn gekomen. Hoe kijkt u zelf terug op die zaak? „Ik heb de zaak rond Van Dijke als een. kantelpunt ervaren. Het bleek niet mogelijk om duidelijk te vertellen waar hij voor stond. Het leek alsof we van Advocaat Sietse Voogt: „Ik hecht eraan om in mijn doen en laten geen onnodige afstand naar niet-chris tenen te creëren. Ook niet in mijn woorden. We moe ten als christen benaderbaar en toegankelijk zijn voor iedereen." Foto RD, Anton Dommerholt een andere planeet waren, zo venijnig waren de re acties. De homobeweging keek naar mij alsof ik de Iraanse ayatollah Khomeini in hoogsteigen persoon was. Gelukkig oordeelde de Hoge Raad uiteindelijk dat het antidiscriminatiebeginsel niet boven de vrij heid van godsdienst of vereniging staat. Dat is een belangrijk markeringspunt, maar het was frustre rend om bij een lager rechtscollege te ervaren dat er nauwelijks begrip was voor bepaalde geloofs opvattingen, zodat Van Dijke in eerste instantie wel werd veroordeeld." Datzelfde gevoel bekroop u toen u het moest opnemen voor de gewetensbezwaarde trouwambtenaar Nynke Eringa uit Leeuwarden, voor wie ontslag dreigde? „Absoluut. Mensen begrijpen steeds minder wat iemands geloofsopvatting nog te maken heeft met bijvoorbeeld het voltrekken van een homohuwelijk. Je moet gewoon je werk doen en je geloof thuisla ten, zo redeneren velen. De media-aandacht voor de zaak-Eringa was ook enorm heftig. Zowel bij de zaak rond Van Dijke, bij die van Eringa, als nu bij de SGP-zaak is me opgevallen hoe snel media een inge wikkelde kwestie reduceren tot enkele oneliners en dat andere media die klakkeloos overnemen. Er is nauwelijks ruimte om nuances in zulke zaken voor het voetlicht te brengen." Zijn we in Nederland op weg naar een morele dictatuur van de seculiere meerderheid? „Dat zou ik zo nooit zeggen. Er is wel een dui delijke lijn zichtbaar van het ontstaan van de Al gemene wet gelijke behandeling naar de uitspraak van het Flaagse gerechtshof vorige maand, waarin de staat werd gelast maatregelen te nemen tegen de SGP omdat die partij vrouwen zou discrimineren. De ruimte om eigen opvattingen op basis van hei- geloof in te nemen, wordt kleiner. Dat is niet zozeer een juridische ontwikkeling, als wel een geestelijke. Laten we echter niet direct gaan piepen als het lasti ger wordt, maar alles in het juiste perspectief blijven zien. In Nederland worden geen christenen in con tainers gestopt en- vervolgens in zee gedumpt." Behalve de SGP verdedigt u nu ook een Rotterdamse moslim die een baan niet kreeg, omdat hij weigert vrouwen een hand te geven. Kunt u als christen advo caatvan een moslim zijn? „De buitenwacht vereenzelvigt vaak een advocaat met zijn cliënt. Mijn rol is beperkt. Niet mijn opvat tingen staan ter discussie, maar die van mijn cliënt. Ik word als advocaat geroepen de belangen van mijn cliënt zo goed mogelijk te verdedigen. Mijn per soonlijke visie doet niet ter zake. Ieder mens heeft recht op verdediging, maar er is wel een vertrou wensrelatie tussen een advocaat en zijn cliënt no dig. Ik zie mezelf nog niet met verve een abortusarts verdedigen." „Ik heb erover nagedacht of ik de belangen van de Rotterdamse moslim goed kan behartigen. Het is een prima kerel, al hebben we volstrekt tegen overgestelde geloofsopvattingen. Mijn opdracht is echter om zijn zakelijke belangen zo goed mogelijk te behartigen. Dan zou het onverteerbaar zijn als ik iemand vanwege een andere geloofsopvatting op voorhand zou uitsluiten. Op grond van de Algeme ne wet gelijke behandeling mag dat ook niet." Kan uw Amsterdamse partijgenote Lont een beroep op u doen als zij zich zou moeten verdedigen voor haar uitspraak dat homoseksualiteit de geestelijke dood ver dient? „Ik denk het wel. Wat zij heeft gezegd, is de tradi tionele christelijke opvatting over homoseksualiteit. De vraag is alleen wat ze daarmee heeft willen zeg gen en in welke context ze dat bedoelt. Juist in deze tijd moeten we voorzichtig zijn met onze woorden. Homoseksualiteit is een te complexe materie om daar met zevenmijlslaarzen doorheen te lopen." Mag PW-leider Wilders u bellen? Lachend: „Nou, nee. Die zou ernstig in de categorie mensen vallen waar ik zo weinig affiniteit mee heb dat ik die niet ten volle zou kunnen verdedigen." U bent lid van de ChristenUnie. EO-presentator Knevel sluit op termijn een fusie van het CDA en de Christen- Unie niet uit. Hoe kijkt u daartegen aan? „Ik ben tevreden met de manier waarop de Chris tenUnie zich in dit kabinet profileert. Een samen gaan tussen deze twee partijen zie ik nog niet zo snel zitten. De ChristenUnie heeft in haar algemeenheid gesproken een sterkere binding aan Gods Woord dan het CDA. Overigens bidden we in mijn ge meente wel voor alle christelijke politici. We hebben ook voor de SGP gebeden toen ze zich weer voor de rechter moest verantwoorden." Neemt het werk als advocaat veel tijd in beslag? „Voor mij staat God op één, het gezin op twee, mijn werk op drie en de activiteiten voor de ge meente op vier. Zo probeer ik. 's ochtends en 's avonds altijd met de kinderen te eten, ook als dat ten koste gaat van het lunchen met collega's. Twee jaar geleden werd bij mij een sterk verdacht kwaad aardige tumor geconstateerd. Na de operatie bleek ik óf wonderbaarlijk te zijn genezen óf hadden de artsen de ziekte niet goed vastgesteld. Net als in mijn burn-outperiode heeft dat me geleerd wat wel en niet belangrijk is in het leven. Ik was me op die momenten eens temeer bewust van mijn eigen be perktheid, zwakheid en afhankelijkheid."

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2008 | | pagina 2