'Brug der zuchten'
over Oude Maas
veroorzaakte veel irritatie
'Effies zonder dolle'
50+ kan inschrijven
voor Charlois'
Songfestival
Gezocht: Vrijwillige
lesgeefsters
De Oud Rotterdammer -
- Krant voor de 50-plusser
Dinsdag 22 januari 2007
pagina 23
Na het succes van het in 2000 versche
nen 'Rotterdamse wijsheden' verscheen
op woensdag 16 januari het boekje 'De
mooiste Rotterdamse uitspraken'. De
bekende Rotterdamse auteur Gerhardt
Mulder verzamelde voor dit boekje
typisch Rotterdamse uitspraken die de
echte Rotterdammer bekend in de oren
zullen klinken. Een echte Rotterdammer
'lus gin luiewaivenkoffie', 'eet mèzze
tiengeboje' en gaat ter ontspanning
'kassie kijken' of een 'kino tjèkke'. Voor
hen die het Rotterdams niet machtig
zijn, is achter in het boekje een lijst met
verklaringen opgenomen. Benieuwd
wat driej aargarant iehaar, krotekoker of
kakkestoelemaie betekent? Het boekje
is voor 5,95 verkrijgbaar bij de beter
gesorteerde boekhandels.
Afgelopen zondag is in café-restaurant
en amusementscentrum Wereldhaven
aan de Sluisjesdijk 2 in Rotterdam-
Charlois de eerste voorronde van het
Charlois' Songfestival gehouden. De
andere voorronden zijn op zondag 3 en
17 februari en zaterdag 1 maart met aan
sluitend een halve finale op zaterdag 8
en de grote finale op zaterdag 15 maart.
De feestelijke prijsuitreiking is zaterdag
5 april Op zondagen is de aanvang
17.00 uur en op de zaterdagen 20.00 uur.
De winnaar krijgt een cd-opname aange
boden en voor de drie hoogst eindigden
zijn stevige geldprijzen beschikbaar:
respectievelijk 500,250,150 euro. Bo
vendien is er 100 euro beschikbaar voor
een extra talentvolle deelnemer. Er doen
kandidaten mee uit heel Nederland en de
organisatie hoopt ook op deelname van
50+. Inschrijven kost niets en kan bij
Angel-lique: angel-lique@hotmail.com
of 0616-812093. Het evenement is voor
iedereen gratis toegankelijk.
Het LOV maakt je wereld groter. We
zoeken nieuwe vrijwilligsters: Rotter
damse vrouwen die het leuk vinden bui
tenlandse vrouwen te ontmoeten en les
te geven in de Nederlandse taal. Ze staan
open voor verschillende levensopvat
tingen en culturen. Onderwij servanng
of ervaring met lesgeven zijn niet nodig.
Geduld en creativiteit zijn handig. Het
LOV biedt een introductiecursus, een
lespakket op maat om mee te werken,
goede en deskundige begeleiding en
een reiskostenvergoeding. Een lestraject
duurt één jaar (m.u.v. vakanties) en kost
ongeveer drie uur per week.
Heeft u interesse in vrijwilligerswerk bij
het LOV? Neem contact op met één van
onze medewerksters: 010-4439053
of kijk op onze website:
www.lovrotterdam.nl.
Wal in Hoogvliet was toen een buslijnenknoop
punt.
In de jaren vijftig begon men ook met het
maken van plannen voor een tweede brug over
de Oude Maas: dc Botlekbrug. Op 16 maart
1954 werd de eerste overspanning van de hef-
brug even ten noorden van Spijkenisse op zijn
plek gehesen. Het laatste deel werd ingevaren
op 2 maart 1955. De opening van de nieuwe
oeververbinding verrichtte de Rotterdamse
burgemeester, mr. G.E. van Walsum, op 29 juni
1955. Vanaf dat moment gaf dat lucht aan de
altijd verstopte Spijkemsserbrug.
Tien jaar later, op 2 december 1965, besloot
de gemeenteraad tot verbreden met een derde
rijstrook op de Botlekbrug. Later werd ook nog
een vierde rijstrook opengesteld; een gerecon
strueerd fietspad. Toen was al duidelijk dat
alleen de bouw van een brede tunnel onder de
Oude Maas een oplossing kon bieden aan het
almaar toenemende verkeersaanbod.
Het aantal brugopeningen veroorzaakte
dagelijks op beide oevers ellenlange files. Om
deze enigszins het hoofd te bieden, maakte het
Openbaar Lichaam Rijnmond op 2 februari 1967
bekend dat de Spijkenisserbrug nog hetzelfde
jaar drieëneenhalve meter zou worden opgevij
zeld. Als gevolg hiervan werd de doorvaart van
de Botlekbrug lager dan die van de Spijkenisser
brug. Voor Gemeentewerken Rotterdam was dat
reden om vijfjaar later ook te beginnen aan het
opvijzelen van de Botlekbrug.
In 1976 werd begonnen met de aanleg van de
Botlektunnel, wat voorspoedig verliep. Nadat de
tunneldelen, die waren gebouwd in het bouwdok
Van Bnenenoord bij het gelijknamige eiland, op g
hun plaats waren afgezonken, opende directeur
ir. G. Plantema van Gemeentewerken de tunnel
op 19 december 1978 door het verwijderen van I
een kopschot. Hij sprak daarbij de verwachting
uit dat de tunnel over één jaar voor het verkeer j
zou zijn opengesteld. Het duurde evenwel iets
langer. Minister ir. D.S. Tuijnman van Verkeer
en Waterstaat stelde in aanwezigheid van onder I
anderen burgemeester A.A. van der Louw van
Rotterdam op 2 april 1980 de Botlektunnel
voor het verkeer in gebruik. Opnieuw was de
infrastructuur tussen Rotterdam, Spijkenisse,
het Botlekgebied en de Europoort aanzienlijk
verbeterd.
De tramstellen en goederentreinen van
de RTM die reden op het traject Oost-
voorne-Rotterdam leidden jarenlang tot
grote ergernis op de Spijkenisserbrug.
Tot ieders opluchting werd die ergernis
Ïop 23 september 1965 deels weggeno
men. De RTM verving de tramdienst toen
grotendeels door een autobusdienst.
I
3 De 'Brug der zuchten' bleef echter ook na het
jl verdwijnen van de treinen een enorme flessen-
■i hals met dagelijks langdurige verkeersopstop-
pingen. Burgemeester P.J. Bliek van Spijkenisse
sprak daar op 24 januari 1975 in zijn nieuw-
jaarsrede zijn verontrusting over uit. Uitstel van
y vervanging van de heikele oeververbinding zou
volgens hem catastrofaal zijn. Bliek waarschuw
de dat, als de brug overdag enkele uren door een
defect zou blijven hangen, de chaos niet meer te
overzien zou zijn.
Bij hogere besturen, die hadden ingestemd met
de vernieuwing en verbreding van de Moer-
dijkbrug, was dat ook duidelijk. Nadat die
oeververbinding over het Hollands Diep gereed
was, kregen oude Moerdijkbrugdelen een nieuw
leven, nu als Spijkenisserbrug. Op 11 juli 1978
s werd de brug van vier overspanningen geopend.
De bouwkosten bedroegen 60 miljoen gulden. De
bredere verbinding was een verlichting, maar na
een brugopening waren er toch altijd weer files
en nog eens files. Net als die aan het afnemen
zijn, moet er weer een schip onder de brug door
- Eén van de vier portalen van de oude Moerdijkbrug wordt
onder de helbrug van de oude Spjkenisserbmg door gevaren
om daarna op zijn plek te worden gehesen -
en speelt het verhaal overnieuw, 24 uur per dag.
Gedurende jaren was de stoom- en later diesel-
tram van de Rotterdamsche Tramweg Maat
schappij (RTM) de enige verbinding van en naar
Rotterdam en de dorpen en steden op Voome
Putten. De tramlijn werd in 1904 in gebruik ge
nomen. Dat was direct na het gereedkomen van
de bouw van de Spijkenisserbrug en daar hebben
de treinen 62 jaar overheen gereden.
Om vooral Hoogvliet en ook het in ontwikke
ling zijnde Europoort- en Botlekgebied goed
bereikbaar te maken met het openbaar vervoer,
nam in de jaren vijftig het gemeentebestuur van
Rotterdam het besluit meerdere buslijnen in
te stellen. De maatregel werd ingesteld omdat
Hoogvliet was aangewezen voor woningbouw
voor de wederopbouw van Rotterdam. De Oude
- - De nieuwe Spijkenis
serbrug in aanbouw van
delen van de oude Moerdijkbrug.
Onder de brugdelen is de oude Spij
kenisserbrug zichtbaar. Foto's collectie
Rein Wolters -