'Brug der zuchten' over Oude Maas veroorzaakte veel irritatie 'Effies zonder dolle' 50+ kan inschrijven voor Charlois' Songfestival Gezocht: Vrijwillige lesgeefsters De Oud Rotterdammer - - Krant voor de 50-plusser Dinsdag 22 januari 2007 pagina 23 Na het succes van het in 2000 versche nen 'Rotterdamse wijsheden' verscheen op woensdag 16 januari het boekje 'De mooiste Rotterdamse uitspraken'. De bekende Rotterdamse auteur Gerhardt Mulder verzamelde voor dit boekje typisch Rotterdamse uitspraken die de echte Rotterdammer bekend in de oren zullen klinken. Een echte Rotterdammer 'lus gin luiewaivenkoffie', 'eet mèzze tiengeboje' en gaat ter ontspanning 'kassie kijken' of een 'kino tjèkke'. Voor hen die het Rotterdams niet machtig zijn, is achter in het boekje een lijst met verklaringen opgenomen. Benieuwd wat driej aargarant iehaar, krotekoker of kakkestoelemaie betekent? Het boekje is voor 5,95 verkrijgbaar bij de beter gesorteerde boekhandels. Afgelopen zondag is in café-restaurant en amusementscentrum Wereldhaven aan de Sluisjesdijk 2 in Rotterdam- Charlois de eerste voorronde van het Charlois' Songfestival gehouden. De andere voorronden zijn op zondag 3 en 17 februari en zaterdag 1 maart met aan sluitend een halve finale op zaterdag 8 en de grote finale op zaterdag 15 maart. De feestelijke prijsuitreiking is zaterdag 5 april Op zondagen is de aanvang 17.00 uur en op de zaterdagen 20.00 uur. De winnaar krijgt een cd-opname aange boden en voor de drie hoogst eindigden zijn stevige geldprijzen beschikbaar: respectievelijk 500,250,150 euro. Bo vendien is er 100 euro beschikbaar voor een extra talentvolle deelnemer. Er doen kandidaten mee uit heel Nederland en de organisatie hoopt ook op deelname van 50+. Inschrijven kost niets en kan bij Angel-lique: angel-lique@hotmail.com of 0616-812093. Het evenement is voor iedereen gratis toegankelijk. Het LOV maakt je wereld groter. We zoeken nieuwe vrijwilligsters: Rotter damse vrouwen die het leuk vinden bui tenlandse vrouwen te ontmoeten en les te geven in de Nederlandse taal. Ze staan open voor verschillende levensopvat tingen en culturen. Onderwij servanng of ervaring met lesgeven zijn niet nodig. Geduld en creativiteit zijn handig. Het LOV biedt een introductiecursus, een lespakket op maat om mee te werken, goede en deskundige begeleiding en een reiskostenvergoeding. Een lestraject duurt één jaar (m.u.v. vakanties) en kost ongeveer drie uur per week. Heeft u interesse in vrijwilligerswerk bij het LOV? Neem contact op met één van onze medewerksters: 010-4439053 of kijk op onze website: www.lovrotterdam.nl. Wal in Hoogvliet was toen een buslijnenknoop punt. In de jaren vijftig begon men ook met het maken van plannen voor een tweede brug over de Oude Maas: dc Botlekbrug. Op 16 maart 1954 werd de eerste overspanning van de hef- brug even ten noorden van Spijkenisse op zijn plek gehesen. Het laatste deel werd ingevaren op 2 maart 1955. De opening van de nieuwe oeververbinding verrichtte de Rotterdamse burgemeester, mr. G.E. van Walsum, op 29 juni 1955. Vanaf dat moment gaf dat lucht aan de altijd verstopte Spijkemsserbrug. Tien jaar later, op 2 december 1965, besloot de gemeenteraad tot verbreden met een derde rijstrook op de Botlekbrug. Later werd ook nog een vierde rijstrook opengesteld; een gerecon strueerd fietspad. Toen was al duidelijk dat alleen de bouw van een brede tunnel onder de Oude Maas een oplossing kon bieden aan het almaar toenemende verkeersaanbod. Het aantal brugopeningen veroorzaakte dagelijks op beide oevers ellenlange files. Om deze enigszins het hoofd te bieden, maakte het Openbaar Lichaam Rijnmond op 2 februari 1967 bekend dat de Spijkenisserbrug nog hetzelfde jaar drieëneenhalve meter zou worden opgevij zeld. Als gevolg hiervan werd de doorvaart van de Botlekbrug lager dan die van de Spijkenisser brug. Voor Gemeentewerken Rotterdam was dat reden om vijfjaar later ook te beginnen aan het opvijzelen van de Botlekbrug. In 1976 werd begonnen met de aanleg van de Botlektunnel, wat voorspoedig verliep. Nadat de tunneldelen, die waren gebouwd in het bouwdok Van Bnenenoord bij het gelijknamige eiland, op g hun plaats waren afgezonken, opende directeur ir. G. Plantema van Gemeentewerken de tunnel op 19 december 1978 door het verwijderen van I een kopschot. Hij sprak daarbij de verwachting uit dat de tunnel over één jaar voor het verkeer j zou zijn opengesteld. Het duurde evenwel iets langer. Minister ir. D.S. Tuijnman van Verkeer en Waterstaat stelde in aanwezigheid van onder I anderen burgemeester A.A. van der Louw van Rotterdam op 2 april 1980 de Botlektunnel voor het verkeer in gebruik. Opnieuw was de infrastructuur tussen Rotterdam, Spijkenisse, het Botlekgebied en de Europoort aanzienlijk verbeterd. De tramstellen en goederentreinen van de RTM die reden op het traject Oost- voorne-Rotterdam leidden jarenlang tot grote ergernis op de Spijkenisserbrug. Tot ieders opluchting werd die ergernis Ïop 23 september 1965 deels weggeno men. De RTM verving de tramdienst toen grotendeels door een autobusdienst. I 3 De 'Brug der zuchten' bleef echter ook na het jl verdwijnen van de treinen een enorme flessen- ■i hals met dagelijks langdurige verkeersopstop- pingen. Burgemeester P.J. Bliek van Spijkenisse sprak daar op 24 januari 1975 in zijn nieuw- jaarsrede zijn verontrusting over uit. Uitstel van y vervanging van de heikele oeververbinding zou volgens hem catastrofaal zijn. Bliek waarschuw de dat, als de brug overdag enkele uren door een defect zou blijven hangen, de chaos niet meer te overzien zou zijn. Bij hogere besturen, die hadden ingestemd met de vernieuwing en verbreding van de Moer- dijkbrug, was dat ook duidelijk. Nadat die oeververbinding over het Hollands Diep gereed was, kregen oude Moerdijkbrugdelen een nieuw leven, nu als Spijkenisserbrug. Op 11 juli 1978 s werd de brug van vier overspanningen geopend. De bouwkosten bedroegen 60 miljoen gulden. De bredere verbinding was een verlichting, maar na een brugopening waren er toch altijd weer files en nog eens files. Net als die aan het afnemen zijn, moet er weer een schip onder de brug door - Eén van de vier portalen van de oude Moerdijkbrug wordt onder de helbrug van de oude Spjkenisserbmg door gevaren om daarna op zijn plek te worden gehesen - en speelt het verhaal overnieuw, 24 uur per dag. Gedurende jaren was de stoom- en later diesel- tram van de Rotterdamsche Tramweg Maat schappij (RTM) de enige verbinding van en naar Rotterdam en de dorpen en steden op Voome Putten. De tramlijn werd in 1904 in gebruik ge nomen. Dat was direct na het gereedkomen van de bouw van de Spijkenisserbrug en daar hebben de treinen 62 jaar overheen gereden. Om vooral Hoogvliet en ook het in ontwikke ling zijnde Europoort- en Botlekgebied goed bereikbaar te maken met het openbaar vervoer, nam in de jaren vijftig het gemeentebestuur van Rotterdam het besluit meerdere buslijnen in te stellen. De maatregel werd ingesteld omdat Hoogvliet was aangewezen voor woningbouw voor de wederopbouw van Rotterdam. De Oude - - De nieuwe Spijkenis serbrug in aanbouw van delen van de oude Moerdijkbrug. Onder de brugdelen is de oude Spij kenisserbrug zichtbaar. Foto's collectie Rein Wolters -

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2008 | | pagina 12