Alles wat u moet weten om te reizen met de RET
40 jaar metro
Sloop CS
Adressen en
openingstijden V*"*™
We rijden u graag'-
Pagina 12
Dinsdag 22 januari 2008
De Oud Rotterdammer -
- Krant voor de 50-pIusser
!Ï=T en meer ov
Met veel plezier laat ik u weten dat
u vanaf nu elke maand iets over ons
oerRotterdamse bedrijf kunt lezen in
De Oud-Rotterdammer. De krant is
jong, maar niet meer weg te denken
uit Rotterdam en omgeving.
De krant is een goede mix van actualiteiten,
historisch nieuws en andere wetenswaardig
heden. De RET krijgt altijd veel belangstel
ling voor haar geschiedenis. De Oud-Rot
terdammer is een goed podium om u ook
hierover iets te vertellen. Uit de enorme
belangstelling voor de krant blijkt hoe goed
de mix van informatie is.
Vanwege de verbondenheid van De Oud-
Rotterdammer met Rotterdam en omstreken,
leveren wij dan ook graag elke maand een
bijdrage aan de krant. De lezers van De Oud-
Rotterdammer zijn ook onze reizigers. Via
deze krant kan de RET deze doelgroep nog
beter bereiken.
Wat kunt u van ons verwachten? Allerlei
wetenswaardigheden, zoals over de OV-
chipkaart, belangrijke telefoonnummers van
de RET, maar dus ook iets over de historie
van ons bedrijf.
Ik wens u veel leesplezier toe.
Pedro Peters,
Algemeen directeur
Vrijdag 9 februari 1968 opende prin
ses Beatrix de eerste metrolijn, van
Centraal Station tot Zuidplein. Zij deed
dat tijdens een bijeenkomst in De Doe
len, die door ongeveer 1800 mensen
werd bijgewoond. De dag daarna
volgde een spetterend vuurwerk op
het Schouwburgplein. Tienduizenden
Rotterdammers verzamelden zich voor
de Doelen.
Maandag 26 juni 1968 waren de werk
zaamheden aan tunnels en sporen zover
gevorderd dat de eerste metrotrein zich
onder de rivier kon wagen. Langzaam en
zeer voorzichtig reed treinstel 15 's morgens
om half tien de tunnel binnen met technici
van de toenmalige afdelingen Elektrisch
Materieel, Weg en Werken, de dienst
Gemeentewerken, Werkspoor Utrecht en
Smit Slikkerveer. Na een minuut of vijf reed
het treinstel het metrostation Leuvehaven
binnen en had daarmee het contact tussen
beide Maasoevers tot stand gebracht. Tijdens
de tweede rit door de tunnel ging het al
sneller, met 60,70 kilometer per uur zoefde
men door de tunnel.
En nu...
Het gebied tussen Den Haag, Rotterdam en
Zoetermeer verstedelijkt in hoog tempo. Op
een groot aantal plekken verrijzen Vinex- en
bedrijvenlocaties. Steeds meer mensen heb
ben behoefte aan comfortabel openbaar ver
voer om snel te kunnen reizen tussen huis,
werk en recreatieplek. RandstadRail biedt
de oplossing met openbaar vervoer waar
reizigers behoefte aan hebben: frequent,
stipt, comfortabel en betrouwbaar. De light-
railvoertuigen rijden door de stad en maken
tevens gebruik van metro- en treinspoor
RandstadRail maakt voor het grootste
deel gebruik van bestaand spoor, zoals de
Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. Deze
bestaande verbindingen zijn omgebouwd en
gekoppeld aan het lokale tram- of metronet.
Op het traject Den Haag - Rotterdam rijdt
RandstadRail vooralsnog tot eind 2008 tot
Rotterdam Hofplein. Vanaf eind 2008 rijdt
RandstadRail door naar Rotterdam CS en
vanaf medio 2009 wordt doorgereden naar
Slinge.
Woensdag 16 januari gaf Jeannette
Baljeu wethouder Verkeer en Vervoer
Rotterdam, het officiële startsein voor
de sloop van het oude NS - gebouw.
Een belangrijke mijlpaal voor de
projecten RandstadRail en Rotterdam
Centraal.
Tot die tijd was het de laatste kans het vijftig
jaar oude gebouw te bewonderen. De sloop
Hoe worden Met de 0V-chip-kaart betaalt u niet langer per zone. maar per
mijn reiskosten gereisde kilometer. Het2007 voltariefin de regio
berekend? Rotterdam is €0,11 per kilometer. Daarnaast betaalt u per enkele reis
eenmalig het basistarief van 0,70 Als u reist met een persoonlijke
0V-chipkaart en recht heeft op leeftijdsgebonden reductie krijgt u automatisch
korting van 34% over het eindbedrag,
f Reist u met een sterabonnement, dan zijn de tarieven afhankelijk van de
~Jr\ geldigheidsduur en de sterwaarde van uw abonnement.
%r j Check de feiten! I1=T
van het Centraal Station is een grote stap
vooruit in de bouw van het nieuwe metro
station en een stap dichterbij de realisatie
van de nieuwe openbaar vervoerterminal.
Het huidige Centraal Station heeft vijftig jaar
dienst gedaan. Bij het ontwerpen van het
gebouw (1957) heeft architect Sybold van
Ravesteyn zich laten inspireren door de Itali
aanse stationsarchitectuur. Het resultaat was
een gebouw met in het midden een centrale
hal met twee vleugels met kantoorruimten.
Omdat dit gebouw niet meer voldoet aan
de eisen van deze tijd, en met het oog op
het groeiend aantal reizigers, is besloten een
nieuw Rotterdam Centraal te bouwen.
Rotterdam krijgt een aantrekkelijke, dynami
sche en goed functionerende OV-terminal.
Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt een
vervoersknooppunt van regionale en interna
tionale betekenis.
Kan ik met Kinderen (4t/m 11
korting reizeny jaar) en ouderen
(vanaf 65 jaar) reizen
met hun persoonlijke
0V-chipkaart automatisch
tegen een reductietarief. Ook andere
reizigers kunnen op de persoonlijke 07-
chipkaart met korting reizen, met de Metro
betaling van €5,-of 20, - heeft u een
maand lang terecht recht op 20% of 40%
korting op al uw RET-metroreizen op saldo,
incl RandstadRailErsamuslijn. Inde
toekomst geldt deze kortingsmaandkaart
voor heel de RET.
Check de feiten!
Handig om
Hoofdkantoor
Bezoekadres: Vasteland 80
tel: 010-4476911
Postadres:
Postbus 112
3011 BN Rotterdam
fax:010-4475215
3000 AC Rotterdam
RET-verkoopadressen
Let op: in verband met de feestdagen wijken de openingstijden op sommige dagen af!
RET Servicewinkel
maandag t/m vrijdag
zaterdag
zondag
Coolsingel 141
09:00- 18:30 (op
09:00- 17:00
12:00-17:00
koopavonden tot 21:00)
Verkoop- 8r informatiepunten
maandag t/m vrijdag
zaterdag
zondag
Stationsplein Centraal Station
06:00 - 23:00
07:00 - 23:00
12:00-17:00
Metrostation
07:00-21:00 (op
09:00- 19:00
10:30-18:30
Beurs/Churchillplein
koopavonden tot 21:30)
Metrostation Zuidplein
06:00 - 23:00
07:00 - 23:00
08:00- 23:00
Metrostation Spijkenisse Centrum
06:30- 18:30
08:00- 18:15
09:00- 11:00 en
11:30-16:15
Metrostation Capelsebrug
07:00- 18:30
08:00- 17:30
09:00 - 11:00 en
11:30-16:15
Vestigingen
Kleiweg
Kleiweg 244,3051 SN Rotterdam
Hilledijk
2e Rosestraat 21,3072 AT Rotterdam
Hillegersberg
Kootsekade 19,3051 PC Rotterdam
Kralingen
Oostzeedijk 100,3063 BG Rotterdam
Waalhaven
Schulpweg 651,3088 NA Rotterdam
Sluisjesdijk
Waalhaven NZ7,3087 BH Rotterdam
's-Gravenweg
Nautastraat 2,3065 SP Rotterdam
Metro RandstadRail
RandstadRail wordt ter hoogte van het
Centraal Station gekoppeld aan het metro
net. Hiermee wordt een directe verbinding
gemaakt tussen de Erasmuslijn en de
bestaande lijn naar Den Haag en komt er
een directe lightrailverbinding vanaf Slinge
via Centraal Station en Blijdorp naar Den
Haag. Het huidige metrostation CS wordt
vernieuwd en vergroot met een extra spoor.
Het nieuwe metrostation CS is 125 meter
lang en ligt 9 meter diep.