Alles wat u moet weten om te reizen met de RET 40 jaar metro Sloop CS Adressen en openingstijden V*"*™ We rijden u graag'- Pagina 12 Dinsdag 22 januari 2008 De Oud Rotterdammer - - Krant voor de 50-pIusser !Ï=T en meer ov Met veel plezier laat ik u weten dat u vanaf nu elke maand iets over ons oerRotterdamse bedrijf kunt lezen in De Oud-Rotterdammer. De krant is jong, maar niet meer weg te denken uit Rotterdam en omgeving. De krant is een goede mix van actualiteiten, historisch nieuws en andere wetenswaardig heden. De RET krijgt altijd veel belangstel ling voor haar geschiedenis. De Oud-Rot terdammer is een goed podium om u ook hierover iets te vertellen. Uit de enorme belangstelling voor de krant blijkt hoe goed de mix van informatie is. Vanwege de verbondenheid van De Oud- Rotterdammer met Rotterdam en omstreken, leveren wij dan ook graag elke maand een bijdrage aan de krant. De lezers van De Oud- Rotterdammer zijn ook onze reizigers. Via deze krant kan de RET deze doelgroep nog beter bereiken. Wat kunt u van ons verwachten? Allerlei wetenswaardigheden, zoals over de OV- chipkaart, belangrijke telefoonnummers van de RET, maar dus ook iets over de historie van ons bedrijf. Ik wens u veel leesplezier toe. Pedro Peters, Algemeen directeur Vrijdag 9 februari 1968 opende prin ses Beatrix de eerste metrolijn, van Centraal Station tot Zuidplein. Zij deed dat tijdens een bijeenkomst in De Doe len, die door ongeveer 1800 mensen werd bijgewoond. De dag daarna volgde een spetterend vuurwerk op het Schouwburgplein. Tienduizenden Rotterdammers verzamelden zich voor de Doelen. Maandag 26 juni 1968 waren de werk zaamheden aan tunnels en sporen zover gevorderd dat de eerste metrotrein zich onder de rivier kon wagen. Langzaam en zeer voorzichtig reed treinstel 15 's morgens om half tien de tunnel binnen met technici van de toenmalige afdelingen Elektrisch Materieel, Weg en Werken, de dienst Gemeentewerken, Werkspoor Utrecht en Smit Slikkerveer. Na een minuut of vijf reed het treinstel het metrostation Leuvehaven binnen en had daarmee het contact tussen beide Maasoevers tot stand gebracht. Tijdens de tweede rit door de tunnel ging het al sneller, met 60,70 kilometer per uur zoefde men door de tunnel. En nu... Het gebied tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer verstedelijkt in hoog tempo. Op een groot aantal plekken verrijzen Vinex- en bedrijvenlocaties. Steeds meer mensen heb ben behoefte aan comfortabel openbaar ver voer om snel te kunnen reizen tussen huis, werk en recreatieplek. RandstadRail biedt de oplossing met openbaar vervoer waar reizigers behoefte aan hebben: frequent, stipt, comfortabel en betrouwbaar. De light- railvoertuigen rijden door de stad en maken tevens gebruik van metro- en treinspoor RandstadRail maakt voor het grootste deel gebruik van bestaand spoor, zoals de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. Deze bestaande verbindingen zijn omgebouwd en gekoppeld aan het lokale tram- of metronet. Op het traject Den Haag - Rotterdam rijdt RandstadRail vooralsnog tot eind 2008 tot Rotterdam Hofplein. Vanaf eind 2008 rijdt RandstadRail door naar Rotterdam CS en vanaf medio 2009 wordt doorgereden naar Slinge. Woensdag 16 januari gaf Jeannette Baljeu wethouder Verkeer en Vervoer Rotterdam, het officiële startsein voor de sloop van het oude NS - gebouw. Een belangrijke mijlpaal voor de projecten RandstadRail en Rotterdam Centraal. Tot die tijd was het de laatste kans het vijftig jaar oude gebouw te bewonderen. De sloop Hoe worden Met de 0V-chip-kaart betaalt u niet langer per zone. maar per mijn reiskosten gereisde kilometer. Het2007 voltariefin de regio berekend? Rotterdam is €0,11 per kilometer. Daarnaast betaalt u per enkele reis eenmalig het basistarief van 0,70 Als u reist met een persoonlijke 0V-chipkaart en recht heeft op leeftijdsgebonden reductie krijgt u automatisch korting van 34% over het eindbedrag, f Reist u met een sterabonnement, dan zijn de tarieven afhankelijk van de ~Jr\ geldigheidsduur en de sterwaarde van uw abonnement. %r j Check de feiten! I1=T van het Centraal Station is een grote stap vooruit in de bouw van het nieuwe metro station en een stap dichterbij de realisatie van de nieuwe openbaar vervoerterminal. Het huidige Centraal Station heeft vijftig jaar dienst gedaan. Bij het ontwerpen van het gebouw (1957) heeft architect Sybold van Ravesteyn zich laten inspireren door de Itali aanse stationsarchitectuur. Het resultaat was een gebouw met in het midden een centrale hal met twee vleugels met kantoorruimten. Omdat dit gebouw niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd, en met het oog op het groeiend aantal reizigers, is besloten een nieuw Rotterdam Centraal te bouwen. Rotterdam krijgt een aantrekkelijke, dynami sche en goed functionerende OV-terminal. Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt een vervoersknooppunt van regionale en interna tionale betekenis. Kan ik met Kinderen (4t/m 11 korting reizeny jaar) en ouderen (vanaf 65 jaar) reizen met hun persoonlijke 0V-chipkaart automatisch tegen een reductietarief. Ook andere reizigers kunnen op de persoonlijke 07- chipkaart met korting reizen, met de Metro betaling van €5,-of 20, - heeft u een maand lang terecht recht op 20% of 40% korting op al uw RET-metroreizen op saldo, incl RandstadRailErsamuslijn. Inde toekomst geldt deze kortingsmaandkaart voor heel de RET. Check de feiten! Handig om Hoofdkantoor Bezoekadres: Vasteland 80 tel: 010-4476911 Postadres: Postbus 112 3011 BN Rotterdam fax:010-4475215 3000 AC Rotterdam RET-verkoopadressen Let op: in verband met de feestdagen wijken de openingstijden op sommige dagen af! RET Servicewinkel maandag t/m vrijdag zaterdag zondag Coolsingel 141 09:00- 18:30 (op 09:00- 17:00 12:00-17:00 koopavonden tot 21:00) Verkoop- 8r informatiepunten maandag t/m vrijdag zaterdag zondag Stationsplein Centraal Station 06:00 - 23:00 07:00 - 23:00 12:00-17:00 Metrostation 07:00-21:00 (op 09:00- 19:00 10:30-18:30 Beurs/Churchillplein koopavonden tot 21:30) Metrostation Zuidplein 06:00 - 23:00 07:00 - 23:00 08:00- 23:00 Metrostation Spijkenisse Centrum 06:30- 18:30 08:00- 18:15 09:00- 11:00 en 11:30-16:15 Metrostation Capelsebrug 07:00- 18:30 08:00- 17:30 09:00 - 11:00 en 11:30-16:15 Vestigingen Kleiweg Kleiweg 244,3051 SN Rotterdam Hilledijk 2e Rosestraat 21,3072 AT Rotterdam Hillegersberg Kootsekade 19,3051 PC Rotterdam Kralingen Oostzeedijk 100,3063 BG Rotterdam Waalhaven Schulpweg 651,3088 NA Rotterdam Sluisjesdijk Waalhaven NZ7,3087 BH Rotterdam 's-Gravenweg Nautastraat 2,3065 SP Rotterdam Metro RandstadRail RandstadRail wordt ter hoogte van het Centraal Station gekoppeld aan het metro net. Hiermee wordt een directe verbinding gemaakt tussen de Erasmuslijn en de bestaande lijn naar Den Haag en komt er een directe lightrailverbinding vanaf Slinge via Centraal Station en Blijdorp naar Den Haag. Het huidige metrostation CS wordt vernieuwd en vergroot met een extra spoor. Het nieuwe metrostation CS is 125 meter lang en ligt 9 meter diep.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2008 | | pagina 7