3. Vooruitzien - De Toekomstvisie HARINGVUETDAM VOORDELTA BROUWERSOAM ^HELLEGATSPLflN HOLLANDSDIEP OOSTERSCHELDEKERING.- OOSTERSCHELDEmSTQAl 'ZANQKREEKDAM,-. LvOAND' 3ESTERDAM WESTERSCHELDE Vervolg Herdenking Watersnoodramp vijftig jaar na dato Estuaria: Een estuarium is een overgangsgebied tussen één of meerdere rivieren en de zee, waar de watermassa in beweging is onder invloed van de rivierwaterafvoer en het getij, bestaande uit drie zones: I. een zoetwatergetijdengebied 2. een middengebied waar zoet rivierwater en zout zeewater zich mengen 3. een kustzone. Een natuurlijk estuarium wordt gekenmerkt door tal van geleidelijke overgangen gradiënten). Tussen zee en rivier enerzijds en tussen water en land anderzijds. Processen als het getij, de afvoer van zoet water, de menging van zout en zoet water, de diversiteit in sedimentatie en erosie en de natuurlijke dynamiek estuariene dynamiek) spelen alle een belangrijke rol. Door de natuurlijke dynamiek ontstaan gradiënten van hoog naar laag, van droog naar nat, van zoet naar zout en van zand naar klei. van de estuariene dynamiek of de 'zee- gatdynamiek'. De voordelen hiervan zijn legio: het opnieuw verbinden van de Deltawateren kan een bijdrage leveren aan de oplossing van de hoogwaterpro- blematiek van de benedenrivieren en de Schelde; de scheepvaart is er bij gebaat door minder lange schuttijden; het is goed voor de natuur, want de kwaaltjes van de verschillende Deltawateren gene zen en er zal opnieuw visintrek kunnen plaatsvinden; de visserij zal ervan pro fiteren, onder andere door een betere zaadval van mosselen door de aanwezig heid van zoet/zout-overgangen; wonen aan het water wordt hoog gewaardeerd, mits de kwaliteit van dat water goed is en dat is met deze oplossing te realiseren; ook de recreatie, met name de water sport, zal er wél bij varen door de al gehele kwaliteitsverbetering van het oppervlaktewater en door nieuwe vaar routes." Voorzichtigheid geboden Van Kempen waarschuwt: "Maar ook hier loeren de nadelen om de hoek: door het weer met elkaar in verbinding brengen van de Deltawateren gaan de waterpeilen fluctueren, dus stijgen en dalen, terwijl de infrastructuur rondom de wateren is ingesteld op vaste waterpeilen. Als het peil in het Volkerak-Zoom- meer te hoog wordt, komt de afwatering van West- Brabant in gevaar. Een ander nadeel kan zijn, dat er zout of brak water komt op plekken waar nu nog zoet water ingelaten wordt voor de landbouw." Blauw is het daar mee eens, maar relati veert tegelijkertijd: "Óf dat gebeurt, is afhankelijk van de manier waarop de ver bindingen tussen de Delta wateren hersteld worden. Maar als het gebeprt, zul je inderdaad alternatieven moeten aandragen. En uiter aard zullen we er ook voor moeten waken, dat we de verworvenheden van de Deltawerken - veiligheid en ontslui ting - behouden en waar mogelijk ver sterken." Provinciale goedkeuring Deze maand - dus nog in februari 2003 - zullen Provinciale Staten van de provincies Zeeland en Noord-Brabant een (hopelijk positief) besluit nemen over de reeds door hun Gedeputeerde Staten goedgekeurde ontwerpvisie voor de Deltawateren. De besluitvorming van Provinciale Staten van de provincie Zuid-Holland zal daar na volgen. "Dan kunnen we eindelijk beginnen", besluit Blauw. "Want al heb ben we in de afgelopen twee jaar al veel voorbereidend werk verzet, het échte werk, in de vorm van een concreet werk plan voor de meerjarige zoektocht naar de beste oplossingen voor huidige en toekomstige problemen, gaat zich in 2003 afspelen." Er is een zeker minimum aan zoet water nodig om de Deltawateren weer te laten functioneren als overgangsgebied tussen de rivieren en de Noordzee. Dat minimum moet ook onder omstandigheden met lage rivier afvoer en beschikbaar blijven. De bodems van het Haringvliet en het Hollands Diep zijn sterk vervuild." Blauw van de provincie Zeeland meldt nog enkele ecologische nadelen: "De strikte scheiding tussen de Deltawateren - de compartimentering - leidt tot nog meer problemen, waaronder de enorme zandhonger van de Oosterschelde, waar door per jaar circa 74 hectaren schorren, slikken en platen onder water ver dwijnen. De aantrekkelijkheid van het Deltagebied als overwinteringsplaats en foerageergebied voor (trek)vogels neemt af, we constateren slechtere zaadval van de mosselen en verminderde visintrek, omdat de vissen letterlijk hun neus stoten tegen de dammen en de dijken... Kortom: het voordeel veiligheid van de Deltawerken blijkt veel nadelen in zich te herbergen!" Klimaatveranderingen Witter: "Naast de nodige schaduwkanten van de Deltawerken op ecologisch, economisch en recreatief gebied staan we ook aan de vooravond van nieuwe klimatologische ontwikkelingen. Behalve de temperatuur (met 1-2 graden) gaat ook de zeespiegel fors stijgen, met misschien wel meer dan een halve meter in de komende honderd jaar! Het weer wordt onstuimiger, waar door de golfhoogtes zullen toenemen met naar verwachting dertig procent. De neerslag neemt niet alleen toe, maar de buien zullen ook heftiger worden. Ook de rivierafvoeren nemen toe en krijgen een grilliger patroon: zowel veel hoger in de winter als veel lager in de zomer. Volgens het door Rijkswaterstaat uitge voerde 'Spankracht'-onderzoek zal in de toekomst extra bergingsruimte voor water nodig zijn in de Zeeuwse Delta om te voorkomen dat steden als Rotterdam en Dordrecht gaan onder lopen. En tenslotte daalt de bodem nogal flink: in Zeeland verwacht men voor 2050 een bodemdaling tussen de 5 en 20 centimeter!" Nieuwe inzichten Zowel de schaduw kanten van de Deltawerken als de te ver wachten klimaatveranderingen vragen om toekomstgerichte oplossingen. "Bij voorkeur vanuit één integrale visie", vindt Blauw, "en dat is ook precies de centrale gedachte achter het project Delta InZicht. De oplossingen richten zich primair op de gebieden ecologie, waterkwaliteit en veiligheid, maar daar naast moeten we natuurlijk zoveel mogelijk kansen pakken voor win/win situaties voor onder meer landbouw, vis serij, scheepvaart, wonen, recreatie en industrie. Bij alle verschillende manieren om naar de problematiek te kijken, voert voortdurend één nadeel de boventoon: de strikte scheiding tussen de afzonderlijke Deltawateren. Een voor de hand liggen de oplossingsrichting is dan: het weer in verbinding brengen van de Deltawateren, zowel onderling als met de rivieren en de zee. We noemen dit wel: het herstellen Het weer opnemen van de Delta- wateren in het rivierensysteem komt de veiligheid van het benedenrivierenge bied ten goede. Dit geldt vooral voor Rotterdam en Dordrecht/Rijnmond en de Drechtsteden. Maar het mag niet zo zijn, dat de huidige problemen van het rivierengebied worden verplaatst naar West-Brabant, waar zich nu al in de huidige situatiesregelmatig problemen voordoen. Ergo: niet afwentelen, maar oplossen! Bron: Delta InZicht, een integrale visie op de Deltawateren, 2002, pagina 29. In het landelijk beleid (Vierde Nota Waterhuishouding; Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening; Anders omgaan met water in de 2le eeuw, Derde Kustnota, Spankrachtstudie, Noodoverloopgebieden, Droogtestudie e.a.) wordt 'aansluiten bij natuurlijke processen' genoemd als belangrijke leidraad voor toekomstig waterbeheer. Dit uit zich onder meer in beleidsconcepten als 'Ruimte voor de Rivier' en de trits vasthouden-bergen-afvoeren. Zoveel mogelijk met de natuur en het water mee in plaats van er tegen in, is de nieuwe gedachte... Bron: Delta InZicht, een integrale visie op de Deltawateren, 2002, pagina 20 en 51. De zorg voor de waterstaat ligt al heel lang bij waterstaatsorganisaties. met als meest bekende waarschijnlijk wel Rijkswaterstaat. Deze uitvoerende dienst van het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de zorg voor de zogenaamde rijkswateren, de grote rivieren en het IJsselmeer. De waterschappen afhankelijk van hun taak of het werkgebied ook wel (hoog)heemraadschap. polderdistrict of zuiveringsschap genoemd - zorgen voor de overige wateren. Op dit moment zijn in West-Brabant nog vijl' waterschappen verantwoordelijk voor het waterbeheer, maar vanaf 2004 zullen deze in gefuseerde vorm als één nieuw waterschap fungeren. Het hoogheemraadschap en de waterschappen zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit (waterfova/iVeiMbeheer), voor de hoeveelheid van het oppervlaktewater (watcrA'iiwiwc/i.vbeheer) én voor het beheer en onderhoud van de dijken (waterA'mngszorg). Onder meer door het zuiveren van afvalwater en het baggeren van vervuilde wateigangen dragen de waterschappen bij aan verbetering van de kwaliteit van het oppervlaktewater. Door het regelen van de waterpeilen in zowel de grotere rivieren als de kleinere watergangen - zoals beken en sloten - én door het beheren en onderhouden van de dijken beschermen de waterschappen West-Brabant tegen overstromingen. In drie artikelen in de huis-aan-huis-bladen in West-Brabant slaan de West-Brabantse waterschappen even stil bij de Watersnoodramp, de maatregelen van het Deltaplan en het Zwakke Plekkenplan en bij de nieuwe ideeën over het waterbeheer-van-de-loekomsl. De drie artikelen verschijnen op 29 januari, op 5 februari en op 12 februari en hebben dezelfde thema's als het project Delta 2003: Terugblikken (de ramp). Leren (de maatregelen) en Vooruitzien (de toekomst) Dit is het derde deel van de trilogie. Bovendien zijn dankzij een eenmalige subsidie van de Provincie Noord-Brabant vanaf 1 maart a.s. de drie artikelen in brochurevorm verkrijgbaar, Voor meer informatie kunt u terecht op de websites van de waterschappen (www.hwb.nl www.markenweerijs.nl www.land-nassau.nl www.dongestroom.nl www.scheldekwartier.nl) op www.deltainzicht.nl en op www.delta2003.nl Uitgave: de West-Brabantse waterschappen foto's: Rijkswaterstaat Directie Zeeland tekst: Hendrickx ©ommunicatie (Breda) vormgeving: Reklameburo Van de Watering (Halsteren)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 1