Bladgoud op de stad Stiekem eventjes naar Maxima kijken Zaterdag IC9 ZATERDAG 1 FEBRUARI 2003 HAAGSCHE COURANT HL Gerard Stevers: 'Ik ben nog (ang niet klaar met Den Haag.' foto Frank Jansen Projectontwikkelaar Gerard Stevers wordt getaxeerd op een vermogen van een half miljard euro, alleen al in Den Haag bezit hij duizend panden. En niet op de minste locaties. Het Lange Voorhout, het Noordeinde, het Nassauplein, de Denneweg en natuurlijk het winkelcentrum Haagsche Bluf: een misleidende naam, want Stevers bluft zelden. door Casper Postmaa Je' moet wel erg wereldvreemd zijn om projectontwikkelaar Gerard Stevers (1954) niet te herkennen als een Hage nees. Want daarvoor is hij te zeer de op telsom van alle Haagse typetjes die de af gelopen jaren door de media zijn gepro duceerd. Nonchalant gekleed - vale spij kerbroek, gifgroen shirt - niet bang om eet) grote plat-Haagse bek op te zetten en tussen zijn vingers smeult altijd een siga ret. Vroeger zeiden ze, Gerard is een bluffer- tje. Hij grijnst. Weer een Marlboro, nog een koffie en zegt dan: "Dat dachten er vroeger wel meer." Tegenwoordig wordt zijn Geste Groep se rieus genomen, de cijfers geven daar ook aanleiding toe. Alleen al in Den Haag be zit hij meer dan duizend panden en zijn vermogen wordt geschat op tussen de één en anderhalf miljard gulden. Hij her haalt de bedragen met een glimlach. "Dat zeggen ze", antwoordt hij, "maar fk zeg er helemaal niets over." Wel wil hij uitleggen hoe hij zijn handel heeft opgezet. "Mijn eerste pandje stond aan het Spui, nummer 281. Dat heb ik twintig jaar geleden opgeknapt met subsi die. Daar had ik een auto van kunnen ko pen. Heb ik niet gedaan, ik kocht van het geld nog een huisje, toen dat klaar was, stond ik weer voor dezelfde vraag. Inves teren of toch maar een nieuwe auto. Weet je wanneer ik een auto heb ge kocht? Vijftien jaar later." Sinds de aftrap aan het Spui is Stevers als een stofzuiger door Den Haag gegaan. Geen plek in de binnenstad, of hij heeft er bezittingen. Zeker als het om de betere locaties gaat, zoals Noordeinde, Nassau plein of Lange Voorhout. Een van zijn laatste aanwinsten is restaurant Bali in Scheveningen. Amper aangekocht, staat het al in de steigers. Stevers komt woor den tekort om de staat van het pand aan te geven: "Erbarmelijk Volledig naar z'n klote geholpen. En smerig! Ik heb een slo per gebeld en gezegd: je mag alles meene men wat je mooi vindt. Ik wil niets meer terugzien. Ik geloof dat we alleen al vijf honderd kilo saté in de container hebben gegooid." "Toen het restaurant slecht liep hebben ze het wit geverfd, alsof dat zou helpen. Er is een potsierlijk, wanstaltig gebouw van gemaakt. Wij gaan het helemaal res taureren, weer echte ouwe leien op het dak, de gevel wordt gereinigd en op nieuw gevoegd en een mooie serre erach ter. Op de begane grond en in de kelder denken we aan een restaurant in kasteel achtige sfeer, boven maken we vijf hotel appartementen. Ook het parkeren voor de deur verdwijnt. Als je nou op zo'n fan tastische plek in Scheveningen zit, dan of fer je het terras toch niet op voor vier auto's." Regels Zelfs is niet uitgesloten, dat de kasteels feer van het nieuwe etablissement kracht wordt bijgezet door vlammende toort sen, of gaslampen tegen de buitengevel. Als het tenminste van de brandweer mag. Een gevoelig punt. "Ik heb niets tegen de brandweer of bouw- en woningtoezicht, alleen vind ik het vervelend als ze elkaar tegenwerken en ik daar de dupe van word", legt Stevers uit. "Ik heb altijd ge leerd dat één plus één twee is, maar als je in Den Haag wilt bouwen kan het wel eens vijf worden door al die tegengestel de regelgeving. Als je eens wist met hoe veel ambtenaren ik moet praten voordat er iets kan gebeuren." Een van de plannen waarover Stevers he vig met het gemeentelijk apparaat botste is het gebouw dat nu al de Baljurk is ge doopt. Het zal verrijzen op de hoek van de Kettingstraat en het Achterom, zijn bij naam heeft het te danken aan de door zichtige metalen voile die over de gevel hangt. De decoratie leunt op een pilaar die scherp als als een stiletto in de straat steekt. De welstandscommissie wil niets van deze frivoliteit weten, dus moet de ge meenteraad volgende week oordelen over de modieuze toevoeging. Stevers kan haarfijn uitleggen waarom de raad het met hèm eens moet zijn. "Zö", hij wijst op het ontwerp, "is het inderdaad een prachtige baljurk met een naaldhak eronder, als je dat ding weghaalt hangt er een vaatdoek." Wel een monumentale dweil. Niet alleen vanwege de omvang, ook door het geko zen materiaal. Stevers denkt aan titani um, of 18-karaats bladgoud. "Tuurlijk is het allemaal duur, maar wat heb je aan een simpel coatinkje. Dan is dat ding bin nen vijf jaar gitzwart. Doe het dan met een goed. Let op, het gaat er straks fantas tisch uitzien. Aangelicht door spots en la serstralen." Ironie De ironie is natuurlijk dat de man die tien jaar geleden nog voor een bluffertje werd versleten pas voor vol werd aange zien toen hij een winkelcentrum had ge bouwd dat hij de Haagsche Bluf noemde. Een mengeling van moderne architec tuur en kopieèn van historische pandjes. Hij kreeg er prijzen en loftuitingen voor, maar tot nu toe niet genoeg klanten: "Het gaat steeds beter. Ik had niet voor zien dat ik me zo kapot moest vechten voor een beetje naamsbekendheid. De media hebben het goed opgepikt. Niet al leen hier, eigenlijk overal. Er komen zelfs filmploegen uit Japan. Op diverse plek ken willen ze de formule nabootsen, al leen Hagenaars kunnen het moeilijk vin den. Maar ik heb er alle vertrouwen en de huurders ook. Er is één winkel vertrok ken, Godiva, maar dat bedrijf heeft alle winkels in Nederland gesloten." Dat hij daaruit lering heeft getrokken blijkt uit zijn volgende project, een win kelcentrum voor kinderen dat nu al de 'Drie Koekjes' is gedoopt. "Omdat het een plek is die uit de loop ligt, heb ik voor een naam gekozen die lijkt op de Drie Hoekjes. Weet tenminste heel Den Haag waar het is", vertelt Stevers. "Omdat het een wat afgelegen locatie is, ontkom je niet aan een thema. Je moet iets hebben waarvoor mensen echt naar je toe komen. Schoenen of kleding, dat schiet niet op, daar ligt de hele binnen stad vol mee. Als ik dan toch mag kiezen, hebben kinderen altijd mijn voorkeur. Dat is de toekomst en bovendien heb ik er zelf drie. Dus weet ik dat winkels op ou ders zijn afgestemd en niet op kinderen. Die lopen zich te vervelen. Het was toch een crime als je met je moeder naar de stad moest om overal te passen." In de 'Drie Koekjes', dat waarschijnlijk zo mer 2004 zal openen, is het kind koning. Het warenhuis krijgt een sprookjesachti ge aankleding in de sfeer van Disney. Op de twee verdiepingen is plaats voor twaalf winkels, die de hele wereld van het kind omvatten. "Dus dingen die je al voor de geboorte koopt, tot spullen die ze op school nodig hebben", legt Stevers uit, "alles wordt zo opgesteld dat vooral kinderen het goed kunnen zien." Kopen en spelen zullen hand in hand gaan. Snoep is daarbij het leidende the ma, met als middelpunt een glijbaan die als koekjesmachine is verpakt. Hij ver trekt op de eerste verdieping en daalt via de begane grond af naar de kelder. "Je gaat een oven in en komt er beneden op de lopende band weer uit. Ik denk ook aan bijzondere effecten met de lucht van gebakken koekjes en rook. Dit soort din gen is mijn kracht. Altijd iets onver wachts doen." Discotheek Die manier van denken vindt ook zijn weerslag op een andere plek in de Ketting straat waar nu nog discotheek de 'Jetlag Lounge' draait. Niet voor lang meer, want Stevers heeft tot ongenoegen van de Haagse Stadspartij per 1 juni de huur opgezegd. Er kan straks nog wel worden gedanst maar dan vooral door dertigplus sers. Stevers haakt daarmee aan bij de ge schiedenis van het gebouw, want in het verre verleden werd de functie van bios coop gecombineerd met die van een caba ret-dancing, onder de naam Florida. Stevers vindt niet dat hij de jongeren het centrum uitjaagt. "Het is mijn bedoeling om die buurt te upgraden door middel van horeca voor het hele gezin. Je kunt daar dus straks ook overdag een hapje eten. Ja en wat die discotheek betreft. Ie dereen roept maar dat hij moet blijven terwijl die zaal niet meer dan driehon derd vierkante meter groot is. Als je wilt zien hoe jongeren zich tegenwoordig ver pozen, kom je al gauw in megadiscothe- ken terecht. Twee- tot drieduizend man is niks. Dus welke toegevoegde waarde heeft de Jetlag Lounge voor de jeugd? Ga je vervolgens kijken waar dertigplussers een dansje kunnen maken, dan blijkt dat Den Haag niets te bieden heeft. Dus wie wordt er nou eigenlijk tekort gedaan." Als het aan hem ligt, schuiven oudere jongeren volgend jaar over de dansvloer op muziek van Louis Prima, Elvis, Beat les, Stones en Beach Boys. Jaren vijftig en zestig dus. "Maar als iemand The Ket chup Song wil horen, moet dat ook kun nen", vindt Stevers, die de voormalige dis co/bioscoop modern wil restaureren: "Die prachtige voorgevel wordt opge knapt, de pantserdeuren verdwijnen en aan de achterkant zetten we glas-in-lood ramen zodat het licht door het gebouw stroomt. Pas toen we het gekocht had den, ontdekten we dat het niet eens een monument was. Dat wil ik rechtzetten, want als dat pand ooit in andere handen komt mag het niet opnieuw verloede ren." Stevers denkt niet dat het snel zo ver komt. Hij verkoopt zelden of nooit iets. ook dat eerste pandje aan het Spui heeft hij behouden en bovendien denkt hij niet aan stoppen. Er zijn nog te veel ambi ties en te veel plannen: "Ik ben nog lang niet klaar met Den Haag." In ijltempo schetst hij zijn ideeën voor de toekomst, de meeste wil hij dicht bij huis uitvoeren. "Je moet werken waar je roots liggen. Als ik in Amsterdam zou wil len bouwen, ben ik oud voordat ik einde lijk weet hoe die stad in elkaar zit, In Den Haag ken ik elk pand en elke straal." Een project dat hij binnen enkele jaren gaat aanpakken, is een wooncomplex waar ouderen en jongeren naast elkaar le ven. "Ik wil de ouderen weer terug in de stad hebben. Waarom bergen we die men sen na hun pensioen in een bos op? De stad is toch veel leuker. Ik denk aan een concentratie van minimaal 120 wonin gen op loopafstand van de binnenstad, zeventig procent ouderen, de rest jonge ren en beneden gewoon restaurants zo dat er volop contact met de buitenwerelc is." Totaalvisie Later zal hij ook zijn totaalvisie op he wonen neerzetten, belooft hij. Een com plete wijk waar de bouwers van Ypen burg en Leidschenveen nog van zulle: opkijken. "Ben je er geweest? Heb je di boompjes gezien, dat is toch geen groen Wat is er in godsnaam voor kinderen i: zo'n wijk te beleven. Het is allemaal z knullig gedaan. En puur commercieel. Zc veel mogelijk grond gebruiken om te bot wen, waardoor er geen ruimte voor vooi zieningen over is. Ik wil het allemaal i een keer goed doen. Dus een perfect combinatie van wonen en recreëren. Me groene speelplaatsen voor kinderen, ee: zwembad en tennisbanen." Hij steekt nog een sigaret op, maakt eei gebaar naar het raam van waaruit je in d verte de stad kunt zien liggen: "Ik bom met mijn gevoel en met mijn hart. I weet wat mensen willen, omdat ik tusse; het volk sta. Ik ben elektricien gewees' heb geleerd met mijn handen te werker Ondanks alle interviews in kranten en o televisie, kan ik nog steeds door de sta lopen zonder dat ze me herkenner Want mensen kunnen zich niet voorste: len dat ik er zó uitzie." Maxima en Alexander: met z'n tweeën zelden op straat, foto Reuters Een jaar geleden stond Nederland op zijn kop. Op 2 februari vorig jaar was het eindelijk zover. Maxima zei 'ja' en Carel Kraayenhof speelde Adios Nonino. Nederland pinkte een traantje weg. Daarna verdwenen ze uit beeld. Hoe gaat het eigenlijk met het jonge paar? door Christl Visser Willem-Alexander en Maxima doen wel eens inkopen op het Noordeinde. Maar niet sa men. Dat zou te veel opvallen, weet de buurt. Voor de rest merkt Den Haag niet veel van de aanwezigheid van het koninklijk paar. Ze wo nen er, zolang hel nog duurt, maar zijn nage noeg onzichtbaar. Na het huwelijk werd het vrij plotseling stil rond de prins en zijn prin ses. Wat doen ze toch, vroegen mensen zich af. Precies een jaar geleden stond Nederland op •zijn kop. Wie er niet bij kon zijn, installeerde zich 's ochtends voor de televisie. Kopje kof fie, koekje, voorpret. Hoe zou ze eruit zien? Om even voor tienen was het zover. Maxima en Willem-Alexander verlieten het konink lijk paleis op de Dam, stapten in de - gehuur de - Rolls Royce en reden naar de Beurs van Berlage, waar burgemeester Job Cohen hen zou trouwen. In de Nieuwe Kerk stond bando- neanist Carel Kraayenhof al klaar. Hij ging Adios Nonino spelen, de tango die heel Ne derland nu kent. Het was een stralende dag, warm bijna. De ko ninklijke gasten die in bont kwamen, zaten te puffen. Tijdens de rijtour scheen de zon op de gouden koets. Er werd een klein meelbom- metje gegooid, maar daar bleef het bij. Het protest had niets om het lijf. Amsterdam feestte liever met het bruidspaar mee. De vijf kussen op het balkon werden met gejuich be groet. Na een late lunch ging het paar op huwelijks reis. De eerste foto kwam uit St.Moritz. Daar na verdwenen ze vijf weken uit beeld. Na de wittebroodsweken namen ze hun intrek in het huis van de prins, vlak naast het werkver- blijf van zijn moeder aan het Noordeinde in Den Haag. Daar wonen ze nog steeds. Maar opvallen doen ze niet. Discretie Ze horen er op een rustige manier bij. De om geving omringt hen met discretie. "Dat is toch de Haagse manier om met het konink lijk huis om te gaan", zegt de bedrijfsleidster van een van de winkels waar Maxima wel eens iets koopt. "Als ze hier is, zie je de ande re klanten wel stiekem eventjes kijken, maar iedereen laat haar gewoon winkelen." En zo moet het ook, vindt ze. "In de Hoog straat en aan het Noordeinde horen we toch een beetje bij elkaar. Ik heb een winkel en zij hebben een paleis, maar voor mijn gevoel zijn het toch een beetje de buren." Zo heel vaak wagen de buren zich overigens niet op straat. Soms komt Willem-Alexander voorbij, soms Maxima. Met zijn tweetjes zijn ze zelden. Apart zijn ze minder herkenbaar. Een jonge vent in een spijkerbroek, een blon de vrouw in een dikke winterjas: daar zijn er zoveel van. Wie niet goed kijkt, ziet de recher cheurs die hen volgen over het hoofd. Be drijfsleider Van Kempen van interieurzaak Warnars, schuin tegenover het onderkomen van de prins: "Eerlijk gezegd merk ik meer van de formatie dan van het jonge paar. Sinds de verkiezingen is het een komen en gaan bij het paleis." De hoop dat hun aanwezigheid in Den Haag de hofstad extra glans zou geven, is niet uitge komen. De prins en prinses hechten niet aan veel uiterlijk vertoon, ze geven geen daveren de partijen, ze zijn, zoals veel jonggetrouw den, bezig met hun eigen besognes. Hun nieuwe huis. Hun werk. Hun toekomst. De verbouwing van villa Eikenhorst in Wasse naar - het vroegere onderkomen van prinses Christina - vordert. Het paar hoopt er voor de zomer zijn intrek te nemen. Of dat lukt. is nog de vraag. Er moet nog veel gebeuren, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst. Niet alleen moet de villa aan de eisen van de tijd en aan de smaak van Willem-Alexander en Maxima worden aangepast, ook de beveili ging stelt zo haar eisen. Toen Christina en haar ex Jorge Guillermo er woonden, kon worden volstaan met een paar camera's en een dubbele heg. Voor de bewaking van de troonopvolger en zijn vrouw is meer nodig. Vloerbedekking Maar Alexander en Maxima hebben meer aan hun hoofd dan vloerbedekking kiezen en meubeltjes kopen. Sinds hun huwelijk zijn ze veel op pad geweest. Eerst een offici eel bezoek aan Ghana, toen naar de Neder landse Antillen en Aruba, een reis die voortij dig werd afgebroken vanwege de moord op Pirn Fortuyn. In augustus vervolgden ze hun kennismakingstoernee, daarvoor waren ze al weer naar de Baltische Staten geweest. Voor zijn werk - het watermanagement - waren ze ook op de VN-top voor duurzame ontwikke ling in Johannesburg. Maxima vervolgde ondertussen het voor haar uitgezette inburgeringstraject. Ze wilde na haar huwelijk bewust een poosje buiten de schijnwerpers blijven om de Nederlandse samenleving op een rustige manier beter te le ren kennen. Want de bezoeken die ze tijdens haar verloving aan de provinciehoofdsteden bracht, maakten haar wel reuze populair, maar droegen niet zozeer bij aan verdieping van kennis. Dankzij het programma dat Maxima het afgelopen jaar volgde lukte dat wel. De prinses dook in het Nederlandse onder wijs- en jeugdbeleid, woonde in dat verband een congres bij van de Vereniging van Neder landse Gemeenten, volgde zittingen van de Raad van State en studeerde op de ins en outs van het Nederlandse staatsrecht. Om haar te helpen werd in september Pien Zaaijer, voorheen hoofd van de afdeling be stuur en wetgeving van het ministerie van Binnenlandse Zaken, als Maxima's persoon lijk adviseur aangesteld. Zij zal de prinses ook bijstaan als ze dit jaar meer naar buiten treedt. Publieke taken In de komende maanden zal er, zo wordt ver wacht, geleidelijk aan meer zicht komen op Maxima's publieke taken. Recent werd bijvoorbeeld al bekend dat ze be trokken wordt bij de Prins-Clausleerstoel voor ontwikkelingssamenwerking. De Uni versiteit van Utrecht en het Institute of So cial Studies in Den Haag benoemen om de beurt een wetenschapper die de leerstoel zal bekleden. Maxima wordt voorzitter van het comité - de 'board of trustees' - dat de benoe mingen voorbereidt. Ook het Oranjefonds heeft haar aandacht Het fonds - een fusie tussen het fonds dat het prinselijk paar op hun trouwdag cadeau kreeg van de bevolking en het Juliana Wel- zijnsfonds - heeft als doelstelling 'het bevor deren van cohesie in de samenleving' De veronderstelling dat de prinses 'dus' ac tief wordt op het gevoelige terrein van de in tegratie, is echter te voorbaardig, weet de Rijksvoorlichtingsdienst. "Zover is het nog niet." Als moderne jonge vrouw met een goede op leiding zal Maxima beslist iets willen doen wat betekenis heeft. Hoewel haar staatsrech telijke positie beperkingen met zich mee brengt, kan anno 2003 moeilijk verwacht worden dat zij zich tevreden stelt met een plek in de schaduw.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 5