Zaterdags Bijvoegsel Een eiland der zaligen Het ferme 'nee' van Duitsland tegen de oorlog in Irak nrc handelsblad Zaterdag 1 februari Zondag 2 februari 2003 Grote-stadsleed: een buurjongen legt een lawinebom ondermijn auto Het wereldbeeld van George Bush, verklaard uitzijnTexaanse wortels Wonen in Delfzijl is niet 'lekker leven aan zee' Lezers hekelen de mediacratie: het is tijd voor staatstelevisie PAGINA 23 PAGINA 25 PAGINA 27 PAGINA 29 redactieadres Postbus 8987 3009 TH Rotterdam 0104066111 zbrieven@nrc.nl ganda van de DDR een prominente rol. Vrede en socialisme waren een eenheid. Het socialisme is gesneuveld, maar, zegt Schorlemmer, het woord vrede heeft een bijzondere en positieve betekenis be houden. Ook al noemden de communis ten hun leger een vredesleger. Schor- lemmer: „Als Bush nu zegt dat hij een diepe weemoed heeft naar vrede, maar tegelijk een hightech-leger van 150.000 man laat marcheren, dan weten bijna al le Oost-Duitsers: die liegt, die wil oor log, die wacht alleen nog op het juiste moment. Wat zich daar afspeelt is pro paganda en wij moeten dat nog geloven ook. Wie net een dictatuur achter zich heeft gelaten staat sceptisch tegenover nieuwe propaganda." Het einde van de DDR heeft volgens Schorlemmer ook bewezen dat conflic ten niet met oorlog opgelost hoeven worden, maar dat vreedzame politiek daadwerkelijk iets kan bewerkstelligen. „We zijn hier in Midden-Europa bij de confrontatie tussen de supermachten een paar keer rakelings aan een catastro fe ontsnapt. Uiteindelijk zijn we niet door een oorlog bevrijd, maar dankzij een concept voor gezamenlijke veilig heid, ontworpen door politici die bereid waren zich in de noden van de ander te verplaatsen. Ook de sluwe woestijnvos Saddam Hussein kan met niet-militaire middelen verwijderd worden." Neo-isolationisme Het Duitse verleden is niet voor iedereen inspiratiebron. Barbara Fuchs van Attac, geboren tijdens een luchtaanval, ont leent de motivatie voor haar antioor- logsengagement volledig aan het huidi ge conflict. „De Tweede Wereldoorlog is geen motief. Ik wil niet dat de aarde en het leven door oorlog worden vernield, alleen omdat anderen hun economische hegemonie willen verstevigen." Voor kunstenaar Klaus Staeck speelt de eigen geschiedenis wel mee. „We hebben ons lesje in de oorlog wel geleerd. Na de oor log werd in het VN-Handvest de hoop op een nieuwe toekomst gedefinieerd. Die regels mag je nu niet zomaar overtre den. Daaruit volgt een grote verant woordelijkheid voor iedereen." Twee weken geleden zaten Staeck en Schorlemmer een avondje met Schroder bijeen in de banketzaal van de kansela rij, samen met twintig andere intellectu elen en kunstenaars. Ze waren er niet ge rust op dat de kanselier zijn rug recht zou houden. De druk uit de Verenigde Staten was groot en minister van Buiten landse Zaken Joschka Fischer had in een vraaggesprek de indruk gewekt dat Duitsland in de Veiligheidsraad wellicht toch zou instemmen met een resolutie die oorlog legitimeert. Duitsland is sinds 1 januari tijdelijk lid van de Raad en neemt vandaag bovendien het voor zitterschap op zich. Als Colin Powell ko mende week nieuwe bewijzen tegen Saddam op tafel legt, hanteert Fischer de voorzittershamer. Gastheer Schroder wist het gezel schap te overtuigen. Staeck: „De rege ring weet dat ze nu niet meer kan zeg gen: 1 april, we zijn van mening veran derd." Van verschillende kanten kreeg Schroder het advies zijn mening dan ook met meer zelfvertrouwen uit te dra gen. Twee dagen later sloot Schroder een Duits 'ja' tegen een oorlogsresolutie ex pliciet uit, de intellectuelen besloten de kanselier openlijk rugdekking te verle nen. Staeck is geen grote bewonderaar van de kanselier („te neoliberaal"), maar gelooft Schroder als hij zegt dat zijn houding niet is ingegeven door louter tactische overwegingen. „Schröder ont dekt een nieuwe rol voor zichzelf." Na alledaagse en Tdeine' politieke kwesties „speel hij nu een internationale rol met veel verantwoordelijkheid. Daar is hij zich zeer van bewust." Ook Schorlem mer kreeg de indruk dat Schröder ook uit „medeleven en begrip" opereert, niet uitsluitend uit opportunisme. Schorlemmer gelooft echter niet dat Schröder zich ziet als de aanvoerder van een nieuwe alliantie. „Dat wil hij hele maal niet." Schröders resolute 'nee' is door de conservatieve pers en de oppositie her haaldelijk als 'neo-isolationisme' onder vuur genomen. De politicoloog Christi an Hacke uit Bonn koestert sympathie voor de argumenten van de regering, maar vindt haar optreden onverant woord. Hij verwijt de Duitse regering dat ze niet handelt als diplomaat, maar als openbaar aanklager. Schröder heeft een veel te groot risico genomen, vindt Hacke. Mocht een oor log toch nog worden afgewend, „dan kun je niet anders dan constateren dat Duitsland daaraan substantieel heeft bijgedragen." Daar staat tegenover dat Duitsland de belangrijkste internatio nale vriendschap op het spel heeft gezet. „Ze hebben geen nuchtere afweging van belangen gemaakt. De relatie met de VS is voor jaren verstoord. Zolang Schröder en Bush aan het bewind zijn, zal het niet meer tot een vertrouwensrelatie ko men." Hacke beschrijft Duitsland als „een ei land der zaligen" dat denkt zonder ar gumenten van buitenlands beleid toe te kunnen. Duitsland is niet in staat om flexibel op het wereldtoneel te opereren. „Bij ons wint dan toch de hang naar het radicale." Dat is zonde, zegt Hacke. De argumenten tegen een oorlog zijn soli de, maar de regering brengt ze zelf in diskrediet. „Het is zo typisch Duits. We hebben het graag absoluut. Zestig jaar geleden werd hier gevraagd: Wolltlhrden totalen Kr/eg?, nu is de vraag: willen jullie de totale vrede? Ik chargeer, maar Schrö ders onverzettelijke 'nee' doet toch den ken aan Luther: Hier sta ik, ik kan niet anders." Het kerkorgel haalt onheilspellend uit. Lied 430 uit de evangelische gezangenbundel. „Gib Frieden h Herr. gib Frieden." De Dreikönigskir- I che is vol, laatkomers moeten staan on- I der het zandsteenreliëf met de Toten- tanz. De meeste bezoekers kennen ge zang 430 uit hun hoofd. Een peuter roept nog opgetogen 'een engel, een en gel', maar wordt met een sissend com mando tot zwijgen gebracht. Het is maandag 27 januari, 17.00 uur. In New York legt Hans Blix net zijn eer ste rapport over de wapeninspecties in Irak voor aan de VN-Veiligheidsraad. In Dresden Neustadt wordt gebeden voor George W. Bush. „O komm,duGeistder Wahrhcit." Predikant Hanno Schmidt, een kleine beweeglijke man met breed uitwaai erend grijs haar, houdt zijn gemeente voor dat de dinosaurussen zijn uitge storven omdat ze te veel pantser hadden en te weinig hersens. „We gaan het ze toch niet nadoen?" Schmidt en de honderden deelnemers aan het maandagvondgebed willen een oorlog in Irak tegenhouden. „We zijn een opsporingscommando op zoek naar vrede, we zijn tegen oorlog, we zijn niet tegen Amerika en al helemaal niet voor Saddam Hussein." De predikant herinnert aan de vlieg tuigbom uit de Tweede Wereldoorlog die een week eerder het verkeer in de binnenstad lamlegde: de gevolgen van een oorlog draag je decennia met je mee. Schmidt is niet optimistisch. „Het is denkbaar dat we te laat vertrokken zijn om de vrede nog te achterhalen, dat we haar achterna rennen, buiten adem, met de tong uit de mond." Maar, citeert hij de vermoorde Duitse verzetsheld en I theoloog Dietrich Bonhoeffer: „Elke omwenteling en elke vernieuwing moet I bij onszelf beginnen." Ook George W. Bush refereerde aan Bonhoeffer toen hij vorig voorjaar Ber lijn bezocht en vriendelijke woorden sprak tot de Bondsdag. In restaurant Tu- cher ging Bush bij die gelegenheid een hapje eten met toen nog 'my good friend, Gurherd'. Gerhard Schröder had Irak des tijds nog niet op zijn radar, Bush wel. Negen maanden later kunnen de Amerikaanse president en de Duitse kanselier niet meer door één deur. De een stoomt op naar de Golf. De ander is in het bevriende, westerse kamp uitge groeid tot de belangrijkste tegenstander van een oorlog. Duitse troepen, zo stelt Schröder sinds augustus keer op keer, zullen niet deelnemen aan een militaire expeditie tegen Saddam Hussein, zelfs niet als de VN daarvoor een rnafTaaar ver schaffen. Sindsdien is Duitsland het mikpunt van sarcasme van de Ameri kaanse minister van Defensie, Donald Rumsfeld. Duitsland, is „een probleem" uit het „oude Europa" waarvoor maar één devies geldt: „Als je eenmaal in een kuil zit, moet je ophouden met graven." Land en kanselier bevinden zich in een tot voor kort ondenkbaar geachte positie. Duitsland, was dat niet de trouwste aller Amerikaanse bondgeno ten? En was Schröder niet de man die op 11 september 2001 maar vijf minuten no dig had om te beslissen waar hij stond: vast aan de zijde van de Verenigde Sta ten? De man van de „onbegrensde soli dariteit". Was Duitsland met deelname aan gevechten in Kosovo en troepen in Afghanistan niet definitief uitgegroeid tot een middelgrote Europese macht, zelfbewust, maar vast verankerd in het westers bondgenootschap? Nu staat Duitsland een beetje alleen op de wereld. Angstvallig klampt de re gering zich vast aan de nieuwe liefde Frankrijk en weet Schröder zich - uiter lijk sinds woensdagavond - omsingeld door louter vrienden van Bush. Berlijn werd niet eens geïnformeerd over de ad hesiebetuiging van acht Europese rege ringen aan de Amerikaanse president. Het is verleidelijk de controverse over Irak te zien als een heroïsche confronta tie tussen twee staatsmannen. Rechts George, patriot, ongeduldig, klaar voor de klap. Links Gerhard, onverzettelijk, opstandig, luis in de pels van de machti ge George. Gerhard Schröder, de vredesduif? Am per. Schröder voert weliswaar een rood groene coalitie aan, maar pleegt met ide alisme behoedzaam om te gaan. „Lucht fietserij is niet mijn afdeling." Wel heeft Schröder een feilloos gevoel voor wat er in zijn land omgaat en aarzelt hij niet daar politieke munt uit te slaan. In sep tember won hij met zijn 'nee' tegen oor log nipt de al verloren gewaande Bonds dagverkiezingen. In de deelstaten Ne- dersaksen en Hessen, waar morgen re gionale verkiezingen zijn, probeert de SPD met de kwestie Irak de eigen achter ban te mobiliseren en een dreigende ne derlaag af te wenden - ook al weet elke scholier dat buitenlands beleid niet in Hannover of Wiesbaden wordt gemaakt. Het 'nee' van Schröder is een waag stuk in buitenlands beleid, maar het sluit naadloos aan bij de aversie tegen een oorlog onder brede lagen van de be volking. Ruim 70 procent van de Duit sers keurt een aanval op Irak volgens opiniepeilingen af. Auschwitz De Duitse argumenten tegen een oorlog zijn legio. Het gevaar dat van Saddam uitgaat rechtvaardigt geen oorlog, er is geen plan voor een post-Saddam-tijd- perk, een nieuwe brandhaard in het toch al licht-explosieve Midden-Oosten is on verantwoord. In een Duits debat over oorlog is het eigen verleden bovendien nooit ver weg. Dat oorlog de slechtst denkbare vorm van politiek is, zei Schrö der deze week, „heeft zich diep in ons collectieve geheugen vastgezet. En dat is „Als ik Powell hoor zeggen dat hij des noods zonder VN-mandaat oorlog wil voeren, dan denk ik: ik zit in de verkeer de film." Alle oorlogen, ook oorlogen die onheil willen voorkomen, betoogt Schorlemmer, ontaarden uiteindelijk in onrecht. „Was de vernieling van deze stad, de vernieling van Dresden, ge rechtvaardigd?" In het oosten is de kritiek op Bush pit tig en wijd verspreid. Tijdens een etentje bij kennissen in Mecklenburg-Voor- Pommern, beiden werkzaam in het be drijfsleven, fileert de gastvrouw eerst het wereldbeeld van de Amerikaanse president om dan pas de gerookte gan- zenborst aan te snijden. In het kort: Bush is gevaarlijk, want bereid om dui zenden te offeren aan het eigen belang, de olie. Het is de herinnering aan de commu nistische dictatuur die in het oosten de De Duitse regering handelt niet als diplomaat, maar als openbaar aanklager aversie tegen de oorlog voedt, zegt Schorlemmer in zijn kantoor in Witten berg, op een steenworp afstand van het graf van de hervormer Maarten Luther. „De Oost-Duitsers hebben onder een su permacht geleden. De DDR was bezet en tegelijk moesten we de Russen onze vrienden noemen en alles goedkeuren wat ze deden omdat zij de goede macht waren. Nu zijn de Russen er niet meer en beweren de Amerikanen dat ze het goe de vertegenwoordigen. Daarom zijn de Oost-Duitsers al bij voorbaat achter dochtig. „De Oost-Duitsers hebben ook langer geleden onder de gevolgen van de Twee de Wereldoorlog. Er was hier geen Mars hallplan, maar een bezettingsmacht die het land leegroofde. De West-Duitsers werden gepamperd, wij geplunderd. De Oost-Duitsers hebben daarom een le vendige herinnering aan oorlog." Het begrip vrede speelde in de propa Waak, bid en blijf thuis. Vooral Duitsers protesteren tegen de dreigende oorlog tegen Irak. Heeft de Duitse volksaard Gerhard Schröder bekeerd tot vredesduif en geïnspireerd te breken met George Bush? Over flakke rende kaarsjes, vrede en socialisme en Oost- Duitse angstvoor nieuwe propaganda. 'Ik wil geen vierkwarts maat, ik wil dansen.' Michel Kerres niet het slechtste [geheugen]." In Dres den ruimt predikant Schmidt de Avond maalstafel. Het woord is aan de gelovi gen. Maandag 27 januari is niet alleen de dag van Hans Blix, zegt een jonge man, het is ook de 5Sste verjaardag van de be vrijding van concentratiekamp Ausch witz. „De kampen zijn niet meer, maar de geest die tot Auschwitz heeft geleid is niet weg. Bidden we dat we die geest kunnen weerstaan." Een vrouw van middelbare leeftijd: „Oog om oog heeft nog nooit vrede gebracht." Een kalende man: „Ik ben atheïst, maar ik wil met jullie mee." Een jonge vrouw brengt groeten over van een vredeswake in Hamburg. Iemand roept in herinnering dat Bush een dag eerder ook naar de kerk is geweest. „Blijf hier", zingt de ge meente, „en waakt met mij, waakt en bidt." Schmidt geeft instructies voor de stil- ken met de honderdduizenden die in de jaren tachtig uit protest tegen kernwa pens door de straten trokken gering - een massabeweging is het niet. Predi kant Schmidt in Dresden, wijzend op zijn gehoor van enkele honderden: „Als ze een lichtshow organiseren rond de Semper Oper, staan hier 50.000 mensen. Moetje nu eens zien. Als ze hun bier en hun bananen hebben, vinden ze het al lang goed." Wel groeien de acties snel in aantal, het hoogtepunt moet een grootse manifestatie worden in Berlijn op 15 fe bruari. De vredesactivisten vormen een hete rogeen gezelschap. Op universiteiten neemt de antiglobaliseringsbeweging Attac het voortouw. „We concentreren ons nu vrijwel volledig op de oorlog", zegt Barbara Fuchs van Attac Duitsland in Berlijn. De vakbonden doen mee. De SPD, de PDS en de Groenen verzorgen elk hun eigen manifestaties. Diverse in stellingen voor Friedesforschung, pole mologie, leveren analyses en argumen ten. Intellectuelen en kunstenaars hebben zich geschaard achter de kunstenaar Klaus Staeck, die vanuit Heidelberg ac tie voert. Hij verzamelde handtekenin gen van onder anderen de zangeres Kat- ja Ebstein en de popzanger Wolfgang Niedecken, van de actrice Hannelore Eisner, de historicus Hans Mommsen, de jonge auteurs Ingo Schulze en Roger Willemsen en, onvermijdelijk, de oude Nobelprijswinnaar Günter Grass. Duit se media laten de chansonnier Konstatin Wecker en de vice-president van uitge verij Burda (onder meer roddelblad Ga la) aan het woord over hun recente ver blijf in Irak. Bijzonder actief zijn de kerken. De nieuwe aartsbisschop van Hamburg, Werner Thissen, oogstte zondag tijdens zijn eerste preek veel applaus met een pleidooi voor een rechtvaardige vrede. In Dresden kan men nu dagelijks terecht voor een vredesgebed: Dreikönigskirche maandag, Frauenkirche woensdag Hoffnungskirche donderdag, Trinita- tiskirche vrijdag. „We gaan door zolang het nodig is", zegt dominee Schmidt. In de nieuwe deelstaten grijpt het ver zet tegen de oorlog terug op netwerken en hoofdrolspelers uit de nadagen van de DDR. In 1989 baarde de predikant Friedrich Schorlemmer in Wittenberg opzien met de actie 'zwaarden tot ploeg scharen' en groeide uit tot het boegbeeld van de vredesbeweging in het oosten. Ook nu staat Schorlemmer weer voor aan. Polemiek is bij hem in goede han den. „Als ik Rumsfeld hoor lachen, weet ik hoe er in de hel gelachen wordt", zegt hij op een SPD-manifestatie in Dresden. Als ik de Amerikaanse minister Rumsfeld hoor lachen, weet ik hoe er in de hel gelachen wordt le omgang die volgt. „Ik wil een vrolijke, geïnspireerde en dansende optocht, geen marstempo zoals vorige week en ook geen vierkwartsmaat." Even later slingert een kleine stoet met flakkeren de kaarsjes over de donkere Augustus- briicke, de wind onbarmhartig in het ge zicht. Voor Duitse vredesactivisten is de con junctuur gunstig. In Keulen bracht de overkoepelende werknemersvakbond DGB vorig weekeinde 10.000 demon stranten op de been. In Geilenkirchen, bij Aken, blokkeerden 400 actievoerders de toegangsweg tot een NAVO-basis. In Leipzig trokken 1.000 mensen vandeNi- colaikirche naar het Amerikaanse con sulaat. Er werd gebeden voor het Euro pese hoofdkwartier van de Amerikaanse strijdkrachten in Stuttgart, er werden leuzen gescandeerd in de straten van Berlijn. Het aantal demonstranten is vergele Anti-oorlogsdemonstranten op het dok von een portiershuisje von de NAVO-luchtmachtbasis in Geilenkirchen, 25 januari 2003. Foto AP Demonstronten tegen de oorlog in Irak bij de Nikolai-kerk in Leipzig, 13 januari 2003. Foto AP

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 2