Break versterkt positie populaire Peugeot Voorkeur wmm Reformatorisch Dagblad zaterdag 1 februari 2003 PAGINA Cilinderinhoud: 1997 cc; maximumvermogen: 100 kW/138 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 190 Nm bij 4100 tprnf acceleratie 0-100 km/h: 9,5 seconden; topsnellieid: 200 km/h. aten, gewicht en prijs Lengte: 4419 mm; breedte: 1757 mm; hoogte: 1544 mm; wielbasis: 2708 mm; gewicht: 1270 kilogram; inhoud bagageruimte: 562-1805 liter; brandstoftank: 60 liter. Peugeot 307 Break 2.0 16V XS: 22.320. De Peugeot 307 is een succesnummer van formaat. De auto sleepte niet al leen de felbegeerde titel Auto van het Jaar in de wacht, maar wist tevens vele harten voor zich te winnen. En dat worden er alleen maar meer. De popu laire middenklasser heeft inmiddels versterking gekregen van de 307 Break, die op verzoek zelfs met zeven zitplaatsen geleverd kan worden. - binnenruimte - weggedrag - gevoeligheid voor korte oneffenheden Over een gebrek aan aanbod in het middensegment heb je als consument bepaald niet te klagen. Wie een gezin met twee of drie kinderen heeft en dat combineert met kampeerverlangens of een fors bemeten hond, kan eigenlijk niet om een stationwagen heen. Of de klant moet verleid worden door een ver tegenwoordiger uit het gestaag groeien de legioen middenklasse-MPV's. Deze auto's hebben echter behalve meer functionaliteit en extra zitplaatsen niet veel extra te bieden. Reden genoeg voor fabrikanten om nog steeds een aantal kaarten te zetten op de stationwagen, waarvan de popula riteit door de jaren heen een vaststaand feit is gebleken. Het aanbod onder streept dat met verve. Auto's als de Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Renault Mégane en uiteraard de Peu geot 306 worden voor een belangrijk deel in de extra royaal bemeten carros serievariant op de weg gezet. Het is evenwel minder vanzelfsprekend dat er met de introductie van een nieuwe mo delgeneratie tegelijk een nieuwe station wagen in de showroom staat. De 307 Break bijvoorbeeld heeft een jaartje op zich laten wachten. Dat wachten is op het eerste gezicht de moeite waard geweest. De 307 Break kenmerkt zich, net als de hatchbackver- sies, door zijn relatief hoge koetswerk, waardoor de auto een kloeke en royale indruk maakt. De Fransoos ziet er stevig en solide uit. De auto oogt correct, maar tegelijk conservatief. Peugeot heeft niet bijster veel lef gehad toen de contouren van de 307 Break werden vastgelegd. Het is overigens de vraag of de doel groep, van dit soort auto's daarop zit te wachten. Renault mag dan een specta culaire Mégane op de markt gebracht hebben terwijl Ford met de Focus ook verrassend uit de hoek kwam, de com positiefoto's van de nieuwe Opel Astra eh de Volkswagen Golf laten zien dat de conservatieve school dit segment nog stevig in haar greep heeft. De enige fri voliteit waarop de 307 Break betrapt kan worden zijn de guitige achterlichten, die voor een deel grenzen aan de achterruit. En de grote glazen dakruit van de 307 SW, de zevenpersoons 307 Break, ge tuigt van originaliteit. De Peugeot 307 Break is leverbaar met drie benzinemotoren en een drietal di- De Break is een aangename aanvulling op het succesvolle 307-programma van Peugeot. Foto's RD, Anton Dommerholt reet ingespoten commonrail turbodie sels. Diesels zijn er met een 50 kW/70 pk sterke 1,4-litervariant en tweemaal een 2,0-literversie, waarvan de maximum vermogens uiteenlopen van 66 kW/ 90 pk tot 81 kW/110 pk. De benzinege- stookte basis wordt gevormd door een wat benepen 55 kW/75 pk sterke 1,4 li ter achtklepper, gevolgd door een stuk ken vlottere 80 kW/110 pk leverende 1,6 liter zestienklepper. Meer plezier geeft de krachtbron die de testauto aandrijft. Deze machine meet een cilinderinhoud van 2,0 liter en brengt een maximumvermogen van 100 kW/138 pk bij 6000 tpm via de Het dashboard oogt niet verrassend, maar is wel overzichtelijk ingedeeld en keurig afgewerkt. voorwielen op het wegdek. Het maxi mumkoppel bedraagt 190 Nm bij 4100 tpm. De 1270 kilogram zware 307 Break weet met deze motor onder de kap in 9,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te sprinten en kan op verzoek uithalen naar een top snelheid van 200 km/h. Het spreekt voor zich dat de eigenaar van de snelste 307 Break weinig reden tot klagen heeft. Zelfverzekerd Desondanks voelt de 307 Break niet overdreven vinnig aan. Uit eerdere erva ring weten we dat de 1,6-litervariant ge woon oké is, maar tegelijk voldoende aanleiding geeft om de basismotorise- ring domweg af te raden. Die machine valt met recht in de categorie misplaats te bezuiniging. De beproefde 2,0-liter- variant daarentegen bevalt prima. De machine is mooi stil en de karakteristiek stemt tot tevredenheid. De gemiddelde consumptie bedraagt 1 op 11,8 en daar is mee te leven. Spaarzaam is echter an ders. De 307 Break is een fijne auto om mee te rijden. De Fransoos is stabiel en het onderstel toont zich prettig informatief. De 307 Break laat zich daardoor zelfver zekerd berijden. Hij gedraagt zich voor spelbaar in bochten en laat zich niet snel van de wijs brengen. Overhelneigingen toont hij nauwelijks en pas bij extreem rijgedrag reageert de 307 met gedoseerd onderstuur. De Peugeot is verder prettig comfortabel, al zouden korte oneffen heden wat minder nadrukkelijk doorge geven mogen worden. De besturings installatie is prima, al haalt de 307 niet het niveau van de Ford Focus. Daarvoor mist de 307 net even wat scherpte. De handgeschakelde vijfversnellingsbak en de remmen kunnen de toets der kritiek eveneens goed doorstaan. De Peugeot 307 is in het middenklas sesegment zonder twijfel de koning van de binnenruimte. Dat geldt voor de hatchbackvarianten, maar vooral voor de Break. De auto is wat hoger dan ge middeld -waardoor sowieso al een ruimtelijk indruk ontstaat- en beschikt over een opvallende hoeveelheid been ruimte achterin. En dat constateren we in deze klasse toch maar al te vaak an ders. Voorin is het uitstekend toeven. Het dashboard oogt net als de buitenzij de niet bepaald verrassend maar is over zichtelijk ingedeeld en keurig afgewerkt. De stoelen zijn lekker stevig en bieden een lekkere portie zijdelingse ondersteu ning. De verstelmogelijkheden zijn in orde, al zou een hoekverstelling de be stuurdersstoel niet misstaan. Achterbank De 307 Break heeft een normale drie- persoonsachterbank, de 307 SW is voor zien van drie separate stoelen op de middelste rij die tevens uitneembaar zijn. Achterin worden op verzoek even eens twee stoelen gemonteerd, zodat de 307 SW als een echte zevenpersoonssta- tionwagen leverbaar is. Voor de goede orde dient vermeld te worden dat de achterste stoelen met de rijrichting mee geplaatst zijn en niet omgekeerd, zoals Volvo bijvoorbeeld in de V70 aanbiedt. Zonder- extra zitplaatsen meet de baga geruimte een inhoud van 562 liter. Zij is daarmee royaal van omvang. Desge wenst kan het laadvolume uitgebreid worden tot maar liefst 1805 liter. Overi gens wordt de bagage aan het oog van passanten onttrokken door een afdek- systeem dat slecht sluit en onpraktisch in gebruik is. Peugeot levert de 307 Break in drie verschillende uitvoeringen. De prijslijst opent met een bedrag van 17.550 euro voor de 1.4 XR, die standaard voorzien is van onder andere ABS, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, window- bags, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienba- re voorramen en dakrails. Vanaf 18.910 euro levert Peugeot de 1.6 16V XR, die voor dat bedrag niet alleen veel grotere spierballen heeft, maar tevens standaard voorzien is van cruise control. Succes Wie nog eens 1140 euro extra in de Fransoos ziet er goed uit en blinkt uit in de eigenschappen die een stationwagen behoort te hebben. De auto is de groot ste in zijn klasse en kan als enige met ze ven zitplaatsen worden geleverd. Verder kan de auto bogen op goede rijeigen- schappen en is de hij prettig comforta bel. De prijsstelling en de standaarduit rusting zijn in lijn met de concurrentie, zodat niet anders geconcludeerd kan worden dat de 307 Break en de 307 SW het succes van de serie alleen maar zul len vergroten. knip heeft, kan kiezen voor de XS, die goede sier maakt met items zoals hoog teverstelling op de passagiersstoel, arm- steunen aan de voorstoelen, aircondi tioning, verlichte make-upspiegels en een met leer bekleed stuurwiel. Voor datzelfde bedrag extra ten opzichte van de XR levert Peugeot de XT, die ten op zichte van de XS andere bekleding heeft en geen lederen stuurbekleding, maar wel wat extra bergvakken en een 12- voltsaansluiting. Ten opzichte van de 1,6-litervariant is de 2,0-literversie met een meerprijs van 2270 euro fors duurder. Voor dat be drag zijn de fraaie 16 inch lichtmetalen velgen wel standaard. De 307 SW ten slotte is niet leverbaar met de 1,4 liter achtklepper en staat vanaf 21.050 euro in de prijslijst. Bij dat. bedrag zijn het reeds genoemde glazen dakraam, licht metalen velgen, lederen stuurwielbekle- ding en elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels standaard. Peugeot heeft met de 307 Break en 307 SW een schot in de roos gedaan. De Snelheidscontroles De verkeerspolitie van het Korps Lande lijke Politiediensten controleert van maandag 3 tot en met zondag 9 februari dagelijks op snelheid op de A2 (Amster dam-Utrecht-Eindhoven en de randweg Eindhoven), de A9 (Alkmaar-Diemen), de AIO (ringweg Amsterdam), de A12 (Driebergen-Gouda), de A13 (Rotter dam-Den Haag) en de N65 (Vught-Til- burg). Evenals op maandag 3 februari op de A12 (t.h.v. Driebergen-Rijsen- burg) en de A73 (t.h.v. Boxmeer); dins dag 4 februari op de A2 (t.h.v. Maars- sen) en de A12 (t.h.v. Bunnik); woensdag 5 februari op de Al (t.h.v. Barneveld) en de A27 (t.h.v. Werken dam); donderdag 6 februari op de A2 (t.h.v. Ouder-Amstel) en de A27 (t.h.v. Hilversum); vrijdag 7 februari op de A4 (t.h.v. Leidschendam) en de A59 (t.h.v. Moerdijk); zaterdag 8 februari op de A12 (t.h.v. Ede) en de A17 (t.h.v. Roosendaal) en op zondag 9 februari op de A4 (t.h.v. Leiden) en de A76 (t.h.v. Heerlen).. Caravans in Jaarbeurs De Jaarbeurs in Utrecht biedt van 13 tot en met 19 september onderdak aan „de grootste kampeer- en caravanbeurs voor consumenten in Nederland." De Kam peer Caravan Jaarbeurs komt in de plaats van de tot dusver jaarlijks gehou den Kampeer 8c Caravan RAI. De Am sterdamse RAI kon niet meer garande ren dat het evenement elk jaar in oktober en in dezelfde omvang kon worden gehouden. De beurs moest irt ieder geval wijken voor de tweejaarlijkse BedrijfsautoRai. De leden van de Kam peer- en Caravanafdeling van de RAI Vereniging vonden dit onaanvaardbaar en besloten met de Utrechtse Jaarbeurs in zee te gaan. Daartoe richtten ze een nieuwe brancheorganisatie op: de Ver eniging voor de Kampeer- en Caravan Industrie (KCI). De Kampeer 8< Cara van Jaarbeurs heeft dit jaar plaats vlak voor de grote, internationale caravan show in Düsseldorf. Avis Avis Europe, marktleider in autover huur in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Azië, heeft een overeenkomst getekend waarmee de aankoop van on derdelen van Budget International is ge moeid, inclusief het recht tot gebruik van het Budgetmerk in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Overigens is de website van Avis Auto verhuur (www.avis.nl) vernieuwd. De nieuwe site maakt het onder andere mo gelijk een prijsopgaaf en een online- booking te maken binnen slechts 90 se conden en in vier eenvoudige stappen. De vernieuwde site is inmiddels geïntro duceerd in veertien Europese landen. Airbus A380-800 De Maleisische luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines heeft een principe overeenkomst gesloten met Airbus voor de levering van zes nieuwe toestellen van het type Airbus A380-800. De eerste drie nieuwe toestellen worden begin 2007 afgeleverd. De toestellen bieden elk plaats aan 555 passagiers. Designcentrum Nissan is een Europees designcentrum rijker. Het staat in Londen en speelt een hoofdrol in de ontwikkeling van model len voor de Europese markt. LD WA Beuk Touringcars heeft de eerste Neder landse bus met het zogenaamde LDWA- systeem. Het Lane Departure Warning Assistant-systeem geeft een geluidje af als het voertuig links of rechts van de weg dreigt te raken. Dit dankzij een ca mera die de wegmarkering registreert. De chauffeur houdt de controle over de bus, LDWA dient alleen ter ondersteu ning. De bus met LDWA is onderdeel van een proef van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, waaraan ook 35 vrachtwagens meedoen. Botsproeven Tijdens de laatste crash test van Euro- NCAP is dit keer geen vijfsterrenkwalifi- catie uitgedeeld. Wel is voor de derde keer een auto beloond met drie sterren voor de voetgangersveiligheidstest; de hoogste score tot dusver. Die eer viel de MG TF te beurt. Bij de laatste proeven, waarvan deze week de resultaten bekend zijn geworden, werden zes auto's op Opel Astra Stationwagon 2.2 16V Sport Edition: 23.445 De Opel Astra behoort net als de Volkswagen Golf in middels tot de oudgedien den in de middenklasse. Desalniettemin geldt de populaire Duitser nog al tijd als een aantrekkelijke auto. Met de 107 kW/ 147 pk sterke 2,2 liter vier- cilinder onder de motor kap is de Astra een bijzonder vlotte jongen. Als Sport Edition is de auto bovendien voorzien van interessante items zoals ABS, sportstoelen, air conditioning, lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel en elektrisch be- dienbare zijramen. Ford Focus Wagon 2.0 16V Trend: 22.750 Op het wegdek is de Ford - Focus nog altijd ongesla gen. De Ford ligt als een huis en stuurt opvallend strak. Tot voor kort gold de 96 kW/130 pk sterke 2,0 li ter zestienklepper als de meest krachtige van de se rie, maar met de komst van de Focus ST170 en straks de Focus RS zal deze variant resoluut naar, de middenmoot worden ver wezen. Bij de Trend zijn zaken zoals sportstoelen, lederen stuurwiel, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare zijramen, airconditioning en een audiosysteem met cd-speler standaard. Volkswagen Golf Variant 2.0 Sportline: 23.660 De Volkswagen Golf zal net als de Opel Astra nog dit jaar worden afgelost door een opvolger. En dat mag inmiddels ook wel, want meer nog dan voor Opel geldt voor de Golf dat de nog altijd populaire middenklasser zich in zijn nadagen met moeite staande kan houden in het competitieve geweld. Zo heeft de 85 kW/115 pk sterke 2,0 liter achtklepper in deze vergelijking simpelweg te weinig in huis. Als Sportline steekt de Golf overigens wel prettig in de spulletjes. Lichtmetalen velgen, sportstoelen, airconditioning en elektrisch bedien bare voorramen zijn standaard. hun botsveiligheid getest. In de catego rie roadsters scoorde de Audi TT Road ster vier sterren voor veiligheid voor in zittenden. Bij de voetgangersveiligheid bleef de sterrenteller op nul staan. De MG TF scoorde ook vier sterren bij vei ligheid voor inzittenden en drie sterren voor voetgangersveiligheid. Eerder haal den de Daihatsu Sirion en de Honda CR-V drie sterren op dit onderdeel. In de klasse van grote familieauto's werd de Skoda Su perb getest. Deze auto scoorde vier sterren voor inzitten denveiligheid. Bij voetgangersveiligheid behaalde de grote Skoda geen sterren. De BMW X5 was de enige auto in de cate gorie "grote off- roaders" die tegen de muur ging. De resul taten: vier sterren voor veiligheid voor inzittenden en één ster voor voetgan- gersveiligheid. Als "kleine off- roader" werd de Mit subishi Pajero Pinin aan een botsproef onderworpen. Deze auto bleef steken op drie sterren bij veilig heid voor inzittenden en één ster bij voetgangersveiligheid. De hagelnieuwe Opel Meriva, die valt in de categorie mini-MPV's, haalde vier ster ren voor inzittendenveiligheid en één ster voor voetgangersveiligheid. Wegenatlas Op zoek naar een klein dorpje in Duits land of Italië? De nieuwe ANWB We genatlassen van deze landen bieden 1:300.000-kaarten op A4-formaat. Daarmee hebben deze een detailniveau waarop alle dorpjes te vinden zijn. Beide atlassen bevatten een kaartrand (infor matie over wegnummers en afstanden) en als extraatje een overzichtskaart van Europa (schaal 1:4.000.000). De atlassen zijn verkrijgbaar bij alle ANWB-ver- kooppunten, boekhandels, warenhuizen en via internet (anwb.nl) en kosten 10,95 euro per stuk. Tomahawk Een van de meest spectaculaire onthul lingen op de afgelopen autotentoonstel ling in Detroit was de Dodge Tomahawk van Chrysler. De Tomahawk is geboren uit een wild idee van een van de ontwerpers om een motorfiets te ontwikkelen met de 8,3 liter VI 0-motor van de Viper. Het resultaat is even buitenissig als in drukwekkend: de 507 pk sterke krachtbron bezorgt de Tomahawk een theoretische top snelheid van 676 km/h, terwijl het rijdende pro totype in 2,5 seconde naar 96 km/h (60 mphj zou moeten kunnen sprinten. Voor extra stabiliteit beschikt de Dodge-motorfiets over vier wielen. Een par- keersteun is dus over bodig. Hoewel seriepro ductie is uitgesloten, overweegt de Chrysler Group speciaal voor de echte liefhebbers een kleine oplage van maxi maal honderd Dodge Tomahawks te gaan bouwen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 4