als proef speelde in het Amstel- veense Poppentheater had Theo Fransz, die mij al getipt was als regisseur, daar ook meteen affini teit mee." Voor mij. 47 jaar en opge groeid in Australië, was Hitier ie mand die het gezicht van Europa had veranderd, maar zelf had ik er niets mee. Ik heb wel altijd historische onderwerpen gehad, maar uit een ver verleden, nooit van dichtbij. Ook heb ik vaak met monsters - 'Frankenstein', 'Macbeth' - op het toneel ge staan. En ja, dit is ook een mon ster." Sinds Neville Tranter vijfen twintigjaar geleden met zijn Stuffed Puppet Theatre in Neder land neerstreek, heeft hij zich ontwikkeld tot een poppenspeler van wereldformaat met een heel eigen stijl. Hij baseert zich voornamelijk op klassieke thema's en speelt, in binnen- en vooral buitenland, uit sluitend voor volwassenen. Hij is bespeler en tegenspeler tegelijk van zijn vaak manshoge poppen met immer zeer expressieve kop pen. Hij heeft de gave die magische sfeer te scheppen die je in de poppen doet geloven als volwaar dige karakters. Elk met een eigen motoriek en typerende mimiek, die dicht langs het karikaturale schuren. Juist dat maakt hun ver schijning zo adembenemend plastisch. Opvallend aan de Hitier en de Goebbels in 'Schicklgruber' is hun wat sinistere uitstraling en hun schele uitkijk. „Die glim mende bal in het midden van het ene oog", zegt Tranter, „drukt sluwheid uit, en die andere in de ooghoek staat voor wantrouwen. Zo krijg je in één oogopslag een dubbelbeeld van hun karakter. Dat maakt hen interessanter en gevaarlijker." „Er zit in de hele voorstelling geen enkel nazi-symbool. Twee jaar geleden moesten wegens klachten hakenkruisen op pos ters van een Britse theatersolo 'Adolf worden afgeplakt. Ik wil de perse niet dat zoiets nu zou gebeuren. Dat zou de aandacht afleiden. Om diezelfde reden heb ik het stuk niet 'Hitier' genoemd, maar 'Schicklgruber' (met de 'alias'-toevoeging), naar de vroe gere boerse familienaam, die Hoe brutaler, hoe schrijnender de dreiging door Hitiers vader al was veran derd. Om te herkennen waar het overgaat, heb je nazi-symbolen niet eens nodig. Kijk, dit jongetje in z'n lichtbruine pakje en de rode band om zijn arm: dat asso cieer je toch zo met de Hitlerju- gentl." Het stuk speelt op de dag van Hitiers verjaardag, die Tranter symboliseert in een reusachtige knalrode taart: „Verder is ieder een in grauwe, donkergrijze kleuren gekleed. Eva Braun als eeuwige bruid in het zwart met alleen een witte sluier. Iedereen wacht op de dood. hoe men ook z'n best doet dat te ontkennen. De enige kleurrijke figuur is de Dood: voor hem is het echt feest!" Tranter laat zien hoe de Dood tussen de starre, beenloze geüniformeerden heel soepel en dansant kan bewegen met een hals die als bij een vogel om zijn eigen as kan draaien: „Zelf speel ik Heinz Linge, Hitiers adjudant, hier bediende van iedereen. Hij is het centrale personage. In zijn kop - hij heeft het in werkelijk heid overleefd - komt alles weer tot leven. Zijn drama is, dat hij degenen voor wie hij moet zor gen ook moet doden, namelijk de zes kinderen - vijf meisjes en een jongen - van Goebbels." Uit een zak haalt Tranter vijf bijna iden tieke meisjesfiguurtjes, in afne mende grootte, met witte jurkjes en verbaasde ronde mondjes: „Zij zijn de onschuld, als tegenwicht van al het kwaad. Zij staan voort durend op de achtergrond als stil le getuigen." „'Schicklgruber' is mijn meest toegankelijke stuk tot nog toe. Misschien omdat de tekst zo hila risch is. Dat is heerlijk spelen. Hoe brutaler, hoe schrijnender de dreiging van buiten nu en dan voelbaar wordt. Juist met poppenl kun je een publiek ontvankelijk maken voor zo'n zwaar thema. Dat zit 'm in het primaire. Spon taan, en sterker dan mensen, kunnen poppen daardoor op ge voelens werken, ontroering te weegbrengen. Het wordt mense lijker. zou je kunnen zeggen. Het maakt zo'n stuk universeler dan alleen een verhaal over Hitler in de bunker. Het gaat over mensen in een extreme situatie." 'Schicklgruber, alias adolf hitier' door Stuffed Puppet Theatre gaat vanavond in première in Bellevue Amsterdam j (t/m 2-2): Ned. en intern, tournee: in Ned. voorl. o.a.: Heerlen 11-2 Gronin gen 15+16-2, Leiden 18+19-2, Utrecht 5+6-3, Eindhoven 14-3, Lochem 27-3. Vlissingen 4-3, Arnhem 11-4; info: 033- 4652660. KANSARME FOTO'S In de sneuvelrubriek 'foto's die de krant niet halen' vandaag de Chinese die een levende slang via haar neusgat uit haar mondholte haalt. Ze deed haar bijzondere verrichting tijdens het Chinees Nieuwjaar in Peking. Daar is gis teren het Jaar van de Geit begon nen. En verder de brandweer die in ergens in Canada een uurlang be zig was een jongetje van elf te be vrijden dat klem was geraakt in Goebbels en Hitier.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 4