De warmste, kleurrijkste profeet van Koude Oorlog de Verdieping religie en filosofie De tulp als symbool voor de Hollandse natuur 'Bij uitvaartmis geen ruimte voor mooi woordje familie of vrienden' VS-ambassadeur bekritiseert Vaticaan De terreur van de actualiteit Personen agenda Sanctus p pip Bil li: 1 |Jj TrOUW ZATERDAG 1 FEBRUARI 2003 PAGINA 14 Twee weken geleden had hij oud en broos tussen zijn bewonderaars zijn negentigste vetjaardag nog gevierd in de dom van Limburg aan de Lahn, gisteren stierf hij - 'Spekpater' Werenffied van Straaten, aartsbedelaar, aartsreactionair en zonder twijfel een van de kleurrijkste geestelijken uit het Nederlandse taalgebied van na de oorlog. In memoriam Pieter van der Ven Werenfried van Straaten was de naastenliefde in persoon, maar niemand wist waarschijnlijk zo voluit te genieten van alle aan dacht voor hemzelf als hij. Telkens was er wel weer een aanleiding, een jubileum of kroonjaar om te vieren, met de simpele pater in het middel punt en bisschoppen in de entoura ge. En telkens, als de sentimenten stevig waren bewerkt, brak het mo ment aan van de onvermijdelijke collecte voor een van de talloze pro jecten. In totaal heeft de Spekpater in een halve eeuw zo'n twee- drie miljard (euro) van de kerkgangers losgepraat. De Nederlander Flip van Straaten werd in Mijdrecht geboren. Hij sloot zich aan bij de Vlaamse norbertijnen in Tongerlo ('witheren') en was daar nog bijna weggestuurd wegens zijn slechte gezondheid. De (meer-eisende) kapu cijnen wezen deze brekebeen met zijn TBC al meteen af. Vlak na de oorlog trok hij zich het lot aan van de Duitse vluchtelingen, die vooral uit de DDR en Polen het communisme hadden ontvlucht. Voor Werenfried was het communisme be slist een erger kwaad dan het nazisme. Werenfried van Straaten bleek een ongewoon natuurtalent Hij verbond de gave van het woord aan bekommer nis met mensen in nood, maar ook aan een gewiekstheid die de ergste oplich ters hem konden benijden. In de jaren zestig vergeleek de Keulse kardinaal Frings hem met de Mongoolse verove raar Dzenghis Khan: waar Werenfried voorbij was gegaan viel er voor een ander geen halm graan, geen cent meer te oogsten. Maar in de katholieke kerk zijn er meer met heilige eloquentie begaafd als het over bedelen gaat. Toen Latijns- Amerika nog niet in Werenfrieds vizier was kreeg hij een verzoek om hulp van een bisschop daar. Nee inderdaad, diens kerk werd niet vervolgd, er lag 'Spekpater' Werenfried van Straaten en zijn kapelwagen (1991 FOTO PETER HILZ ook geen communistische vijand op de loer, maar de nood was hoog en er bestond wel degelijk gevaar voor revo lutie in de regio. Nu helpen, aldus de bisschop, zou zeker goedkoper zijn dan wachten tot het grote kwaad was ge schied. De pater wist het wel te waar deren: zo'n argument had hijzelf kun nen verzinnen. Wat in 1947 als een privéactie begon van een jonge pater voor zielige Duit sers - spek bedelen bij Vlaamse boerin nen - groeide spoedig uit tot een cari tatieve multinational: Kerk in Nood/ Oostpriesterhulp. Na het spek en de tweedehands kleding kwamen de ka pelwagens, omgebouwde bussen en goe derenwagens waarin paters Oost-Euro pa afreisden om van priesters versto ken gelovigen aan missen, kerkboe ken, kinderbijbels en catechismussen te helpen, beurzen voor priesterstu denten, in Polen, Litouwen, Letland. Honderden Volkswagentjes voor 'rug zak-kapelaans' die alleen een fiets van de parochie te leen hadden. Later: drukkerijen, radio- en tv-zenders, pe riodieken, videoprogramma's. Met zo veel fondsen kun je wat. In de jaren zestig, zeventig koerste het Vaticaan met zijn Ostpolitik naar werkzame verhoudingen met de lan den in het Oostblok. Net als iedereen ging het Vaticaan er vanuit dat de tweedeling van het continent zou blij ven en dat men er gezamenlijk maar het beste van moest zien te maken. Werenfried van Straaten, 1913-2003 Iedereen? Nee, in Königstein bad, hoopte, geloofde Werenfried dagelijks dat hij de val van het communisme zou meemaken. En hij handelde ernaar. Bij hem geen compromissen met de god loochenaars en vervolgers aan gene zij de van het IJzeren Gordijn. Hij zat ze dwars, maar daarmee ook de behoed zame diplomatie van paus Paulus VI en diens rechterhand kardinaal Casaroli. Het conflict liep nog hoog op; uiteinde lijk koos het Vaticaan voor de dubbele strategie: de fluwelen handschoenen van Casaroli én de ongepolijste bedel- pater en profeet van de Koude Oorlog. Die draaide er altijd wat ongemakke lijk omheen als hem naar zijn betrek kingen met de CIA, Pinochet, de Con tra's in Nicaragua en andere dubieuze bondgenoten in de strijd tegen het rode gevaar werd gevraagd. In 1991 lanceerde Van Straaten zijn oude idee van de kapelwagen opnieuw. Nu iets fonkelnieuws, een van alle ge makken voorziene truck van Van Hoof in Lier. Zijn droom: tientallen van die wagens tot in de verre uithoeken van Kazachstan en Siberië om er de men sen van spirituele leeftocht en rechte leer te voorzien. Maar de tijden waren dramatisch veranderd. Van Straaten zag in: de echte Kerk in Nood was niet (alleen) in Slowakije of Oekraïne, maar hier. Werenfried van Straaten was inder tijd bevriend met de megafilantroop van behoudend rooms-katholiek Ne derland, vakantieparkman Piet Derk- sen. De Spekpater kreeg in de goede tijd miljoenen van Derksen, zei hij. Jaarlijks. De pater van het spek en het aardse slijk was niet gelukkig met de ontwik keling in de wereld, en in de eigen kerk. Hij zag na de val van het commu nisme Europa vooral ten prooi vallen aan horizontalisme en consumentis me. Hij wilde de verticale dimensie bevorderen, vooral door steun aan con servatieve seminaries en kloosters. Net als indertijd bij het imperium van Piet Derksen blijft de twijfel in het geval van de Spekpater of de zo briljant vergaarde miljarden welbesteed zijn. Er zal vast en zeker buiten zijn kring met bewondering, maar toch ook met afgunst, worden getreurd dat zulk een dadendrang en die talenten zo schaars zijn onder degenen die de kerk van de Spekpater toch vooral zien als achter hoede en behoudzucht. Zij hebben dan weer de troost dat voor die andere kant de pater heel erg uniek was en zijn dood een gevoelig verhes. Recensie Koert van der Velde Als inpoldering het gevolg is van de protestantse cultuur van onze voorouders, van welke cultuur zijn dan de tegenwoordige projec ten om 'woeste natuur' te scheppen een uiting? In de onlangs versche nen bundel 'De zwijgende natuur' doen de verschillende wetenschap pers een poging om verbanden te zien tussen onze veranderende hou ding tegenover de natuur en levens beschouwing. De uitwerking van het geloof dat de christen een rentmeester is van God heeft in de Middeleeuwen dramatische gevolgen gehad. Omstreeks 800 begint men vooral vanuit kloosters de uitge strekte wildernis die het tegenwoordi ge Nederland was in cultuur te bren gen, dijkjes te maken en veengebieden te ontwateren. Maar hierdoor verzakte het land en toen aan het einde van de Middeleeuwen de zeespiegel steeg, was dat catastrofaal. In deze tijd ont stonden de Zuiderzee en de Biesbosch. Om het water te beheersen was nu een activistische en wetenschappelijke houding nodig. Het protestantisme verschafte hiervoor de inspiratie, zoals de beroemde socioloog Max Weber heeft laten zien. De arbeidzame selfma de Hollander drukte zijn nieuwe hou ding met een nieuw symbool uit: de tulp. De eerste werd in 1571 door de Leid- se botanicus Clusius uit Turkije geïm porteerd. De tulp bleek een zeer plasti sche bloem, die in oneindig veel varië teiten kon worden gekweekt. Er ont stond een ware windhandel met deze kunstmatige bloem, die het kunstmati ge landschap symboliseerde. De wind molen stond voor zes dagen werken, de tulp voor de zondagse rust. Terwijl Romantici in de omringende landen de schoonheid van wilde na tuur ontdekten, hield de Hollander het bij zijn kunstmatige tulp - in de stille vens idealiseerden de Nederlanders het landschap dat ze zelfgemaakt heb ben, stelde de filosoof Hegel vast. Deze houding als control freak bereik te haar hoogtepunt na de Watersnood ramp van februari 1953. De kunstna tuur moest nu rigoureus worden ge transformeerd. Dynamische ecosyste men dienden plaats te maken voor or dentelijke, controleerbare natuur. Water en land, zoet en zout water wer den gescheiden. Parallel met het proces van ontkerke lijking lijkt ons natuurbegrip in een crisis. Megaprojecten om de natuur klein te krijgen zijn 'uit', echte natuur is 'in'. De duinen bij Schoorl werden on langs doorstoken, polders moeten weer natuurgebied worden, rivieren krijgen de vrije loop. De nieuwe projec ten lijken op 'grootschalig tuinieren', en hebben weinig te maken met het ideaal de natuur zijn gang te laten gaan. De vraag of het wel echt is, kwelt. Bart Voorsluis red: De Zwijgende Natuur. Na tuurervaring tussen betovering en onttove ring. Meinema 2002. €12,50, p 87. Van onze redactie religie filosofie AMSTERDAM - De rlc aartsbisschop van Newark (bij New York) wil paal en perk stellen aan het gebruik dat familie en vrienden in de uitvaart mis het woord voeren. Dezen zou den hun mooie woorden over de dierbare maar bij de groeve, in het mortuarium of crematorium moe ten afsteken. In de mis moet de priester de preek te houden. Volgens aartsbisschop John Myers is het met die goedbedoelde herdenkin gen compleet uit de hand gelopen. Voor een gelovige overweging over de blijde boodschap bij het sterven is ter nauwernood nog ruimte, want in som mige missen grijpt de een na de ander naar de microfoon om een anekdote, een herinnering, een ontboezeming of gedicht voor te dragen. Gelovigen zijn niet blij met de oeka ze die terug wil draaien wat in betrek kelijk korte tijd is ingeburgerd. Enke le decennia geleden was de kerk vrij wel monopolist De nabestaanden konden alleen met de portemonnee enige invloed uitoefenen op de mate van luxe in de mis - eerste, tweede of derde klasse -, ritueel en teksten la gen vast. Dat is veranderd. Velen rich ten zich nu tot de kerk als consumen ten die a la carte begraven willen wor den. Zij willen dan vorm en inhoud bepalen en dat kan botsen met een kerk die meer wil zijn dan een ruimte die men met bedienaar erbij afhuurt. Vikgens mag. dr. J. Hermans, secre taris topman van de Nationale raad voor liturgie, is dit punt in ons land niet aan de orde. De bisschoppen hier redeneren: het is niet nodig en zelfs niet per se wenselijk iedere katholiek met een complete eucharistieviering uit te varen. Voor overledenen en/of nabestaanden met geringe kerkelijke betrokkenheid kan een gebedsdienst meer gepast zijn. Daarbinnen is grote re ruimte voor lekeninbreng. Van onze redactie religie filosofie ROME - De Amerikaanse ambassa deur bij de Heftige Stoel heeft onge kend scherpe kritiek geuit op het verzet van het Vaticaan tegen een Amerikaanse aanval op Irak. Als het in de jaren '30 niet met Hitier op een akkoordje was gegooid, was de wereld wellicht een tragedie be spaard gebleven, zei ambassadeur Jim Nicholson tegen het persbureau Reuters. Daarmee verwees hij indi rect naar het concordaat dat de paus sloot met nazi-Duitsland. „Heeft de geschiedenis ons dan niets geleerd", vroeg Nicholson zich af. Toen Europa in de jaren '30 Hitier niet durfde aan te pakken maar 'vrede tot elke prijs' verkondigde, „hebben we geleerd wat de consequenties zijn als er niet vroegtijdig doortastend wordt opgetreden". Begin deze week had kardinaal- staatssecretaris Angelo Sodano. de hoogste curieprelaat, zich tegen, een Amerikaanse aanval op Irak uitge sproken, omdat hierdoor ruim een miljard moslims „geïrriteerd" zouden worden. De Amerikanen hadden vol gens Sodano kennelijk niets van de oorlog in Vietnam geleerd. Nicholson zei „zeer ontstemd" te zijn over de opmerkingen van de kar dinaal omdat die tijdens een onderlin ge ontmoeting daarover had gezwe gen. Verder wees hij erop dat het Vati caan eerder had gezegd dat het aan de Verenigde Naties is om een beslissing te nemen over een oorlog tegen Irak. „Als je dat zegt, moet je ook afwach ten welk besluit de internationale ge meenschap neemt", aldus Nicholson. advertentie STICHTING ALLE-DAG-KERK Middagpauzedienst iedere woensdag van 12.40 -13 uur, vooraf samenzang. Engels Herv. Kerk, Begijnhof, Amsterdam Voorganger: Organist: 5/2 ds. D. M. van de Linde, Rotterdam Rob van Dijk 12/2 ds. A. A. van Essen, Heerenveen Everhard Zwart 19/2 ds.J. Korf, Den Haag WimMagré 26/2 ds. J. G. Meynen, Haarlem Wim Margé De diensten worden op dinsdag op dezelfde tijd uitgezonden via Radio Bloemendaal. 269 M, 1116 kHz. Info: tel. 020-6623164 of 020-6221921 ofwww.alledagkerk.nl Oude meesters Hans Driessen Men zou het de grootste ziekte van onze tijd kun nen noemen: de waan dat elke vernieuwing een verbetering is en niet een verslechtering. Een van de ergerlijkste symptomen van deze ziekte is de eis tot actualiteit. Vooral producenten van boeken voldoen er braaf aan. Hoe vaak lees je niet op flapteksten of in voorwoorden bij heruitgaven van oude werken dat het betreffende boek 'nog steeds actueel is' of dat het 'antwoord geeft op vragen die ook nu nog gesteld worden', of dat het 'nog niets aan actualiteit heeft ingeboet', of - minder di rect - dat 'de problematiek ook de huidige lezer nog aanspreekt.' Niets schijnt zo funest te zijn voor de verkoopcijfers van een werk als de verdenking bij de con sument dat hij zich iets laat aan smeren dat 'uit de tijd' is. De toe komstige lezer mocht eens den ken dat hij zijn kostbare tijd zou verdoen aan het lezen van 'verou derde boeken'. Een ander woord voor actuali teit is 'de waan van de dag'. Iedere krantenlezer, iedere televisiekij ker wordt er elke dag opnieuw mee overspoeld. Het lijkt wel of deze waan met de dag meer greep op ons krijgt. En dat komt doordat we in het publieke domein steeds meer als consument worden aan gesproken, namelijk als iemand die moet worden verleid om geld uit te geven. Niet alleen de recla me, maar ook de soaps en de lifes tyle- en feel-good-programma's hebben maar één doel: de consu ment zodanig te hersenspoelen dat hij zodra hij het woorden 'nieuw' en 'vernieuwd' hoort, meteen naar zijn portemonnee grijpt. 'Vernieuwd' en 'beter' wor den voorgesteld als synoniem. De reclame heeft haar werk goed gedaan. De consument vraagt steeds vaker uit zichzelf om nieuwe dingen of om nieuwe prikkels om de verveling te ver drijven. De hang naar het nieuwe is tegelijk de oorzaak en het ge volg van de verveling. Verveling en vernieuwing zijn twee constan ten die elkaar steeds sneller afwis selen. Ook in de politiek heeft de ver veling toegeslagen. De hang naar het nieuwe is medebepalend ge weest voor de uitslag van de re cente verkiezingen. Het blijkt dat een politicus steeds korter mee gaat; en dat komt niet doordat we zijn verhaal al kennen maar door dat we op zijn gezicht zijn uitge keken. Het succes van Fortuyn, Balkenende en Bos is niet in de eerste plaats gebaseerd op hun (al dan niet nieuwe) ideeën (of op hun 'gedachtegoed' zoals dat zo deftig heet) maar op hun frisse ui terlijk en hun capriolen. De Roliti- cus moet op een olifant gaan zit ten, in een skelter rondjes rijden of in allerlei onbenullige program ma's figureren. Het publiek (het stemvee) wil vermaakt worden. De culturele sector is evenmin bestand gebleken tegen de waan van de dag. Ook hier zijn de verve ling, de hang naar het nieuwe en de daaruit voortvloeiende sensa tiezucht geïnfiltreerd. Op het to neel en in de expositieruimtes wordt de cultuurconsument met steeds buitenissiger kunstproduc ties geconfronteerd - 'vervreem ding' wordt dat met een nette term genoemd. De literatuur, het boek, is in middels een product geworden als alle anderen. Het moet aan de le zer-consument verkocht worden, of - minder fraai gesproken - het moet hem door de strot worden geduwd. De lezer dient het nieuw ste te lezen, niet het beste (De tijd loze filosoof Schopenhauer had dit al anderhalve eeuw geleden opgemerkt en er de spot mee ge dreven: „Men denkt dat het met boeken hetzelfde is als met eie ren, namelijk dat ze vers geconsu meerd moeten worden.") Hij moet het idee krijgen dat hij ook bij de winnaars hoort. Vandaar de enor me boekpiramides in de boekhan dels. Vandaar ook de met de regel maat van de klok terugkerende hy pes (Voskuil, Donna Tart, Geert Mak, Lulu Wang en noem ze maar allemaal op). Je moet sterk in je schoenen staan om je er niet door te laten meesleuren. Het is de filosofie die zich van nature verzet zich tegen de eis van actualiteit, tegen de waan van de dag: ze geeft geen antwoorden - of beter gezegd: ze stelt geen vragen - die de actualiteit haar in geeft, nee, ze stelt juist vragen die boven de tijd zweven, met andere woorden vragen die in het verle den gesteld werden, in het heden gesteld worden en in de toekomst gesteld zullen worden. Deze tijdloosheid, deze reserve tegen de tijdgeest, maakt juist de kracht van de filosofie uit. Omdat de filosofie tijdloos is, is ze van alle tijden. Maar het tijdloze is al leen tijdloos als het nooit actueel is geweest en het nooit zal wor den. Een actuele filosofie bestaat niet. Zodra de filosofie actueel wordt is ze al verouderd. Zodra ze zich inlaat met de waan van de dag is ze vals. Het is meer dan ooit tijd om de oude meesters van filosofie en li teratuur in stelling te brengen te gen de waan van de dag, tegen de uitwassen van het moderne leven, tegen de vluchtigheid van het con sumentengedrag, ook in de cul tuur! Laat dit voortaan het devies zijn: „Alleen wat de eeuwen ge trotseerd heeft is van waarde; al het nieuwe is verdacht!" Hans Driessen, filosoof en vertaler te Nijmegen, verzorgde de afgelopen maanden wekelijks deze rubriek over 'Oude meesters' en hun commentaar op al dan niet actuele gebeurtenissen. Dit is de laatste aflevering. Nederlandse hervormde kerk Bedankt: voor Harderwijk (wijkge- meente 1) B.J. van Vreeswijk te Vee- nendaal. Gereformeerde kerken Beroepen: te Foudgum-Raard c.a. en HantumJ.P. Boomsma, kandidaat te Hantum, die dit beroep heeft aange nomen. Gereformeerde kerken (vrijge maakt) Beroepen: te Amersfoort-Emiclaer J.H. Smit te Brunssum-Treebeek. Marc Chagall en het Hooglied van Salomo, lezing met dia's door Eef Ephraïm, 6,13 en 20/2, Opstandings- kerk. Den Haag, 070-3606284. Amsterdamse Jo Claes e.a. „EOs t Meer dan 500 heiligen herkennen Meer dan 500 heiligen worden op alfabetische volgorde van attribuut gerangschikt. pap., 320 blz. «ITOtVEfMJ^^KOK otudentenekklesia Bijeenkomsten in De Rode Hoed Keizersgracht 102 Zo. 11.00 uur Agenda februari Zo. 2 Alex van Ligten Zo. 9 Ton Honig Zo.16 Alex van Heusden Zo.23 Kees Kok Secretariaat: Keizersgracht 96 tel..020-6260540 Uit de inhoud: Interview met Pim van Lommei over de bijnadoodervaring Liever gewoon dood Dromen tijdens het rouwproces De dood, een doorgaande levensweg Leven en dood in zen en vele andere boeiende artikelen. Prana 135, 96 blz., ge/7/.; pb €6,25 Jaarabonnement, 6 nrs: 28,50 in boekhandel en kiosk Uitgeverij Ankh-Hermes Tel. (0570) 67 89 00

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 2