Kop bojaar verborg Rembrandt impressionisme Dichtregels razen van Rotterdam naar Groningen 'Op tenen trappen doe ik toch wel' De Fidelio van Carsen is een matige les in kunst en politiek Versterking in de Opera? 'De zang krijgt niets bijgepompt' I ^33affri)l l I'll.'J t/m 25 mei post-impressionisme Mondriaan Wethouder wil meer 'design' in Boijmans 10 Vrijdag 31 januari 2003 JeVolltslfcrant Grondige restauratie geeft zelfportret bloot I Van onze medewerkster Wieteke van Zeil I AMSTERDAM Het Rembrandt Research Project (RRP) presenteerde gisteren een nieuw zelfportret van Rem brandt. Het gaat om een werk uit 1634, waar drie jaar later de kop van een bojaar overheen was ge schilderd. 'Door Govert Flinck', zegt restaurator Martin Bijl, 'een leerling van Rembrandt.' Het schilderij werd in 1994 door de Franse eigenaar aan RRP-vooi- iiian professor Ernst van de Wete ring ter inspectie aangeboden. De eigenaar had het vermoeden dat net om een echte Rembrandt ging. Na een grondige restauratie kwam eên tot nu toe onopgemerkt, origi neel zelfportret van Rembrandt te voorschijn, waarop de schilder is te zien in een mantel met bont kraag en een baret op het hoofd. Een foto uit 1935 laat nog het portret zien, zoals dat door Flinck was geschilderd, een langharige than met oorbellen in een slavisch Kostuum. Gedurende de afgelo pen decennia is de overschilde ring verwijderd, aanvankelijk door de vorige eigenaren. Restau rator Martin Bijl heeft tenslotte de 'gekostumeerde Rus letterlijk uit gekleed, tot het zelfportret uit 1634 zichtbaar werd. De restauratie duurde zes jaar. Bijl: 'De keuze om de verf eraf te halen was vreselijk moeilijk, want hoe weet je zeker dat er een volle dig portret onder zit.' Volgens Bijl waren er in het schilderij twee aanwijzingen dat het doek oor spronkelijk door Rembrandt ge maakt was: de handtekening, die iri natte verf was gezet, en het Bet schilderij in 1935 en in huidige staat ADVERTENTIE m m i TIP Ranzige seksgrapjes Drie vriendinnen genieten van hun vrije leventje in The sweetest thing van Roger Kumble Cruel intentions). Maar op het moment dat Christina (Cameron Diaz) ruzie krijgt met een charmante man moet ze natuurlijk wel verliefd op hem worden Maar wanneer je met plaatsvervangende schaamte naar de legendarische Penis song zit te kijken, begrijp je heel goed waarom deze scène er in Amerika uit geknipt werd. Ranzige seksgrapjes voor vrouwen! Per 1 februari 10% CJP-korting bij Ster Uideotheken. WWW.CJP.ML linkeroog. Bijl: 'Dat gekke andere oog was zo houterig geschilderd, dat deed alleen Flinck zo.' Er zijn tot nu toe vier zelfpor tretten van Rembrandt ontdekt, die in zijn eigen atelier zijn over schilderd. Maar dit is de eerste die volledig is teruggebracht in zijn originele staat. Volgens Van de Wetering kon dat nu, omdat het werk in de afgelopen eeuw al meerdere malen is 'gestript' De ontdekking zet volgens Van de Wetering de 'functie' van Rem- brandts zelfportretten in een nieuw daglicht. Dat Rembrandt zichzelf bovenmatig vaak heeft af gebeeld en dat de zelfportretten als koopwaar bedoeld waren, had den de Rembrandt-autoriteiten al eerder vastgesteld. Nu het vierde overschilderde zelfportret is ont dekt, rijst het vermoeden dat Rembrandt zijn zelfportretten in voorraad maakte. Wanneer deze zo lang onver kocht bleven dat ze de gelijkenis met de kunstenaar niet meer aan konden, gaf Rembrandt ze een an dere gedaante. Zo werd het zelf portret uit 1634 omgevormd tot een zogenoemde 'tronie'. Volgens Van de Wetering 'te vergelijken met de schilderijtjes van een zi geunerjongen met traan'. Het Rembrandthuis heeft in het kader van de ontdekking een klei ne tentoonstelling gemaakt over Rembrandts 'verborgen zelfpor tretten'. Binnenkort verschijnt het volgende deel van A Corpus of Rembrandt Paintings, van het RRP, over Rembrandts zelfpor tretten. Rembrandts verborgen zelfportretten, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam T/m 16 maart. Tijdens de vierde Nationale Gedichtendag rijdt een speciale gedichtentrein van Rotterdam naar Groningen. Zes dichters declameren hun werk, flarden poëzie dwarrelen tussen de compartimenten. 'Lemming-lemming, klinkt het nog na-a-a-a.' I Van onze verslaggever Hans Pieter van Stein Callenfels I ROTTERDAM 'Kan ik mijn gedichtenmap hier veilig laten liggen?', vraagt dichter Menno Wigman als hij een coupé van de gedichtentrein verlaat. De inzittenden, die net hebben zitten luisteren naar zijn voordracht van tien gedichten, mompelen instem mend. 'Dacht ik al', zegt Wigman. 'Poëzieliefhebbers kun je wel ver trouwen.' Als hij de deur van het compar timent opentrekt, waaien flarden van gedichten die elders in de trein gedeclameerd worden naar binnen. 'Lawaaipapegaai lemmert tot het lemieren', klinkt er tussen het geraas van de wielen op de rails. De intercity van Rotterdam naar Groningen was gisteren even een Gedichtentrein. In het kader van de vierde Nationale Gedichten dag werden twee belangrijke poë- ziesteden - organisator Poetry In ternational is gevestigd in Rotter dam; Groningen stond ook dit jaar weer bol van de poëzie-activi- leiten - met elkaar verbonden door het rijdende gesproken woord. Zes bekende Nederlandse dichters declameerden hun werk. Een in bontjas gehulde dame zit' allerminst toevallig in de gedich tentrein. Negenenveertig wordt ze vandaag, en om dat te vieren is ze samen met haar partner wil ze de volledige rit naar Groningen mee maken. Haar inspanning wordt beloond, want al op het eerste tra ject zit dichter des vaderlands Gerrit Komrij bij haar in de coupé. In de coupé ernaast is Hagar Peeters net begonnen met een ge dicht uit haar bundel Genoeg ge dicht over de liefde vandaag, als ze ruw wordt onderbroken door een werknemer van Albron die over Gerrit Komrij draagt gedichten voor in de gedichtentrein. de intercom luidkeels zijn gevulde koeken aanprijst. 'Ik dacht dat het de bedoeling was dat mensen met gedichten worden lastig gevallen', zegt ze spottend, 'niet andersom.' Ook Menno Wigman is niet ge wend aan het luidruchtige en hob belige podium. Laat staan om zo dicht op zijn publiek te zitten. 'Het is heel intiem, en tegelijker tijd heel intimiderend. Ik zal voor ik begin even wat gêne moeten overwinnen.' Bijna verontschuldi gend introduceert hij zijn korte, sombere gedichten. 'Mijn pro bleem is dat ik niet goed vrolijke gedichten kan schrijven.' Volgens Jantina Monna van Poetry International had het the ma van de gedichtendag, 'fabels en diergedichten', bijna niet beter gekozen kunnen worden. Want hoe kunnen de woelige politieke tijden van nu beter op de hak ge nomen worden dan door een fa bel? Het genre drijft nu eenmaal op dieren met menselijke eigen schappen en tekortkomingen. 'De duidelijke moraal van de fabel was Balkenende met zijn normen en waarden tijdens de campagne ze ker van pas komen', zei ze 's och tends voor vertrek van de trein in haar openingsspeech. Tijdens die opening, die toepas selijk plaatsvond tussen de vissen van het Oceanium in dierentuin Blijdorp, werden ook de gedich tendagprijzen voor de beste ge dichten van 2002 bekendgemaakt. De jury koos Voor de liefste onbe kende van Ingmar Heytze, Maal tijd met afwezige van Rien Vroe- gindeweij en Cara van Elly de Waard uit zevenenzestig bundels die vorig jaar verschenen. De win nende gedichten worden op an sichtkaarten gedrukt, daarnaast krijgen de dichters elk een geld prijs van 900 euro. Eva Gerlach ontving het eerste exemplaar van de bundel Daar ligt Regisseuse Penny Woolcock schrikt niet terug voor omstreden onderwerpen FOTO HARRY COCK - DE VOLKSKRANT het, die ze speciaal voor deze ge dichtendag schreef. Ook presen teerde Gerrit Komrij zijn gelegen heidsgedicht, want 'als je geen ge legenheidsgedicht kan dichten, moet je eigenlijk helemaal niet dichten'. De favoriet, zoals het heet, gaat over zijn favoriete fabel dier. Een geschubd wezen op stel ten, dat zich door niemand dan de dichter laat aaien. Daar moet je nu eenmaal dichter des vaderlands voor zijn. ADVERTENTIES op weg naar abstractie I Van onze medewerkster Pauline Kleijer I ROTTERDAM Een ruig, modern relatiedrama vol seks en geweld, en een opera-ver- filming over de historische kaping van een cruiseschip. De twee films die de Brits-Argentijnse Penny Woolcock op het filmfestival Rot terdam presenteert, verschillen hemelsbreed. Woolcock, die eerder een aantal televisiedrama's regisseerde, maakte de films praktisch tegelijk; The Principles of Lust was het eerst klaar en werd geselecteerd voor de Tiger Award competitie. Het is het verslag van de zoek tocht van Paul, een jonge schrijver die hevig verliefd wordt op een alleenstaande moeder, maar niet toe is aan een braaf, geregeld be staan. Hij vindt een uitlaatklep in zijn vriendschap met Billy, die hem introduceert in een wereld van kindergevechten, groepsseks en radicale ruilspelletjes. 'Billy is zowel een engel als een duivel', legt Woolcock uit. 'Wat hij doet is amoreel, maar tegelijk is het belangrijk dat er mensen zijn als hij, die grenzen overschrijden en angsten overwinnen. Hij heeft een bevrijdende uitwerking op de geremde Paul.' De regisseuse heeft veel begrip voor Pauls dilemma: kies je voor een liefdevol, veilig bestaan of voor opwindende risi co's? 'Zelf heb ik nog altijd last van die gespletenheid, al ben ik nu in de vijftig. Het leven moet niet te saai, te voorspelbaar worden, dan voel ik me ongemakkelijk.' Woolcock begon pas op late leeftijd met filmmaken. Ze groeide op in Argentinië in een benau wend milieu ('Alles ging volgens strikte regels. Hoe je je moest ge dragen, wat je moest dragen: witte schoenen en een wit handtasje in de zomer, een donkere kleur in de winter waar ze op zestienjarige leeftijd aan ontsnapte door van huis weg te lopen. Ze sloot zich aan bij een experimentele theater- Penny Woolcock FOTO FELIX KALKMAN groep, werd gearresteerd, werd verliefd en reisde naar Spanje. 'Daar zat ik dan op mijn achttien de, met een baby en zonder geld.' Na jaren van eenvoudige baan tjes - afwassen, schoonmaken - rolde Woolcock 'per ongeluk' in de film- en televisiewereld. 'In het begin had ik werkelijk geen be nul', vertelt ze. 'Dat een film uit shots bestaat en dat je die aan elkaar moet plakken, daar kwam ik pas achter toen ik mijn eerste film maakte. Soms krijg ik compli- Filmfestival lilllllifliliiHlll menten vanwege mijn originele stijl - maar ik weet helemaal niet hoe anderen het doen!' Gewoon proberen, is Wool- cocks devies, en dat pakt in haar geval wonderbaarlijk goed uit. Het idee om John Adams' contro versiële opera The Death of Kling- hoffer te verfilmen, onstond uit haar liefde voor zijn muziek - al heeft Woolcock geen muzikale achtergrond. 'Ik kan niet eens no ten lezen, ik vond het best eng.' In The Death of Klinghoffer, over de kaping van het cruise schip Achille Lauro door Pales tijnse terroristen in 1985, waarbij de joodse passagier Leon Kling hoffer werd vermoord en over boord gegooid, spelen operazan gers en acteurs gebroederlijk naast elkaar, en worden beide kanten van het Palestijns-Israëli sche conflict belicht. Het is duidelijk: Woolcock schrikt niet terug voor lastige, om streden onderwerpen. Allebei haar films zijn op een geslaagde manier gewaagd. 'Ik provoceer niet met opzet', legt de regisseuse uit. 'Zeker bij Klinghoffer is het onontkoombaar dat er heftige re acties op komen, maar ik heb ge probeerd zo genuanceerd moge lijk te zijn. Het onderwerp ligt nu eenmaal zo gevoelig, op tenen trappen doe je toch wel. Dan kun je maar beter iedereen beledigen.' The Principles of Lust en The Death of Klinghoffer zijn beide nog te zien op 31-1 en 1-2. >- www.cinema.nl mm.iorsaY<,ari>sen Mu-um.W" Min Den Haag! Beethoven: Fidelio door De Neder landse Opera. Fidelio. Regie: Robert Carsen. Rotterdams Philharmonisch Or kest o.l.v. Edo de Waart Amsterdam, Mu ziektheater. 29/1. T/m 22/2 Beethovens Fidelio gaat door voor een opera, maar dirigent Wilhelm Furtwangler zag er een mis in. Dat is zo gek niet - als je tenminste aanneemt dat het sacrament van het huwelijk wordt gevierd door Leonore, die verkleed als Fidelio het gevang binnendringt om haar geliefde Florestan uit politieke hechtenis te bevrijden. Furtwanglers kijk is ongetwij feld meegewogen door regisseur Robert Carsen bij diens voorberei ding van Fidelio voor De Neder landse Opera. En warempel, Car- sens slot, met tientallen kaarslich tjes als zinnebeeld van hoop, hééft ook trekjes van een hoogmis. Maar meer nog bespeur je het seculiere ritueel van de stille tocht, de hedendaagse processie waarin het persoonlijke wanhopig probeert politiek te worden. Car sen plaatst Fidelio op dit snijpunt van anekdote en ethiek, wat woensdagavond bij de première in Het Muziektheater enig boe maar ook aardig wat bravo opleverde. Het gaat een hele eerste akte goed. Juist als het tussen Fidelio, bewaker Rocco, dochter Marzelli- ne en hulpje Jaquino wat al te huiselijk wordt, maakt Don Pizar- ro zijn entree. De bajesbaas is de enige in burgerkleren en blijkt een technocraat van 't zuiverste water. Opeens krijgt die loodsachtige ruimte met roestige trappen een beklemmend Colditz-gehalte. Wordt het menens wanneer Alan Held als Don Pizarro een tiran- nesk register opentrekt. Des te on heilspellender drukt de stilte als de gevangenen worden gelucht. Geslagen honden zijn het, mond dood gemaakt - listig van Carsen om het 'koor der gevangenen' off stage te laten klinken. Maar gaandeweg de tweede akte slinkt het vuur. Trivialiteiten spe len op, zoals een buikige Florestan die zichtbaar niet op rantsoen is gezet (al klinkt de stem van tenor Torsten Kerl wél gekooid). Als tenslotte de buitenwereld met blauwhelmen en mediahorde binnenstormt, waait de vlam van de voorstelling uit en volgt een matige les kunst en politiek. Zo volharden de bevrijde gevangenen in hun kreupele poses, ook tijdens het slotapplaus. Neemt niet weg dat de belich ting uitgekookt in elkaar steekt. De Nederlandse Opera heeft een gewaagde stap gezet door electronische versterking toe te passen in de nieuwe productie van Beethovens Fidelio. Volgens de Opera gebeurt dit alleen tij dens gesproken dialogen. Het versterken roept niettemin vra gen op, want ook de muziek lijkt hier en daar meegenomen in de oppep-praktijk. Luidsprekers en opspeldmi- crofoons zijn volgens woord voerder Fernandez ingezet op verzoek van de regisseur, de Ca nadees Carsen. Die wil de roem ruchte spreekdialogen in Beet hovens opera voorzien van een akoestisch reliëf. Het systeem maakt mogelijk dat gefluisterde intriges inderdaad op fluister toon worden geacteerd, ver van het publiek. Carsen is nog een stap verder gegaan, door de spreekteksten te onderscheiden in dialogen en 'gedachten'. Deze 'innerlijke ontboezemingen' klinken uit een tweede groep luidsprekers, achterin de zaal. De manipulaties staan volgens Fernandez los van de 'gewone' electronica die het Amsterdamse Muziektheater sinds jaren ge bruikt ais medicijn voor de ge brekkige akoestiek. Dit zoge noemde 'Lares-systeem' voegt via verborgen luidsprekers galm toe aan het geluid, en 'buigt het .om' richting publiek. De systemen leken elkaar tij dens de Fidelio-première niette min te doorkruisen of aan te wakkeren. Gehoord vanuit ver schillende posities in de zaal, de den zich in muzikale gedeelten momenten van vervreemding voor. Zo leek de bariton van Alan Held (Pizarro) in een duet voorzien van electronische ran den, en was de zang van ver schillende vocalisten, ook op grote afstand, soms van een merkwaardige 'nabijheid'. Volgens de Nederlandse Ope ra zijn er echter geen fouten ge maakt aan de knoppen, en wordt er bij zangstemmen en orkest uit principe 'nooit volume bijge- pompt'. Roland de Beer Ook voor de gesproken teksten van Fidelio bedacht Carsen een oplossing. Dialogen klinken ver sterkt vanaf het toneel, inwendige monologen komen uit luidspre kers achterin de zaal, metalige kampspeakers spuwen Don Pizar- ro's bevelen uit. De geluidstech niek struikelt hierbij soms over de eigen vingers en desoriëntatie slaat ook toe op momenten dat microfoons zang of orkestklank lijken te registreren. Charlotte Margiono (Leonore) verving Inga Nielsen; zonder de voorstelling naar zich toe te trek ken, zong ze overtuigend. Aan trekkelijk klonk ook de Marzelli- ne van Ruth Ziesak, bij benade ring zo goed was de Rocco van Günter von Kannen. Allerminst synchroon verliep hun samenwer king met het Rotterdams Philhar monisch Orkest. Daar mag Edo de Waart nog wel wat liefdevolle foltering op loslaten. Guido van Oorschot Radio Kamerorkest dirigent: Frans Brüggen soliste: Charlotte Margiono, sopraan Traetta: Sinfonia en Chaconne ui Antigona Weber: Aria's uit Der Freischütz Wagner: Ouverture Die Feen Beethoven: Vierde Symfonie; Ouverture Leonore 3 en aria uit Fidelio Zaterdag 1 februari 14.15 u Concertgebouw Amsterdam ADVERTENTIE l HAL Investments B.V. ROTTERDAM www.kunsthal.nl I Van onze verslaggever Joost Ramaer I AMSTERDAM De Rotterdamse cultuurwethou der Stefan Hulman (WD) wil dat Museum Boijmans Van Beunin- gen zijn tentoonstellingsbeleid toespitst op 'vormgeving, toege paste kunst en design'. De nieuwe artistiek directeur moet hierin specifiek deskundig zijn. Dat blijkt uit de profielschets voor de zoektocht naar de opvol gervan Chris Dercon, die Hulman donderdag besprak met de com missie Cultuur van de gemeente raad. Manuel Kneepkens van de Stadspartij heeft meteen 'ernstig bezwaar' gemaakt tegen Huimans ideeën over Boijmans. Deze geeft blijk van 'onkunde inzake de schatten in het Museum Boij mans', vindt Kneepkens. Volgens hem zijn Boijmans' collecties oude kunst, moderne kunst en prenten 'veel belangrijker' dan de design-verzameling, 'zeker inter nationaal bezien'. Hulman eist ook dat de opvol ger van Dercon, die op 1 juni weg gaat, 'met veel enthousiasme' sponsors gaat werven en daarbij 'resultaatgericht' te werk gaat. B&W van Rotterdam willen fors bezuinigen op cultuur. 2 februari 2003, Grote Zaal, 11 uur Radio Philharmonisch Orkest Holland Groot Omroepkoor Mare Soustrot dirigent Pieter Wispelwey ceiio Dutilleux - Celloconcert 'Tout un monde lointain' Roussel - Evocations, op. 15 13,-(CJP 6,50) Kassa 020-6718345 Uitlijn 0900-0191 (eo.iopm)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 2