Inrichting tweede Maasvlakte noodzakelijk Cobouw Opinie Aanleg spooraansluitingen versnellen Gemiddeld Lippenstift Vrijdag 17 januari 2003 i In de nacht van 3 I janu ari op I februari over spoelde Zuidwest-Neder land. Het KNMI voor spelde 'Guur weer en ge vaarlijk hoogwater'. Zo'n 1835 mensen wer den door een stormvloed verrast en kwamen om. Menselijk leed waar de overlevenden nog met veel verdriet over kun nen napraten. Een op pervlakte van pakweg 200.000 hectare grond overstroomde en 5000 huizen werden verwoest. Het zijn vooral de 'wa ter-experts' die nu met het achteraf-geanalyseer in de belangstelling staan. Een parlementaire enquête hadden we des tijds nog niet. Was Rijks waterstaat dan hiervoor verantwoordelijk gehou den? En zal het nu nooit meer onveilig met het zeewater worden? Wie gaat het ons de komende dagen vertellen? De onderhandelingen en gedachtevorming over de aanleg en de inrichting van de Tweede Maasvlakte voltrekken zich in rap tempo. Een innoverend, nog duidelijk te formuleren kabinetsbeleid is volgens Robbert Coops van cruciale betekenis voor de economische ontwik keling en positionering van de Rotterdamse haven binnen Europa. Zo i.c. de spoorvoorziening in de Rotter damse haven in Europees perspectief bijzonder kwetsbaar. De concurrentie positie ten opzichte van Antwerpen, maar zeker ook ten opzichte van Bre men en Hamburg is zeker op den duur niet sterk genoeg. De positie van de Duitse havens is vooral versterkt, omdat de Deutsche Bahn eigenaar is geworden van de strategisch zo belangrijke Alpen tunnels. Weliswaar vormt de aanleg van de Betuweroute en het Havenspoor een goede kans voor de bedrijfseconomi sche groei van overslagbedrijven in Rotterdam, maar er zal beslist nog fors geïnvesteerd moeten worden. Hans Vervat, mana ging director van een representatief bedrijf Morcon Ter minal pleitte recentelijk in een bijeen komst in het 'Spoorcafé', onder regie van Quality Rail Rotterdam ook voor meer politieke aandacht. Vervat: "Er is in dit opzicht nog een wereld voor het belang en het volume van de railinfrast ructuur te winnen." Het uiterst beschei den aandeel lading - zo'n 2 procent - dat zijn bedrijf nu nog via het spoor ver voert kan en zal opgekrikt kunnen wor den. Een voorwaarde voor het welsla gen is dat er nog wel hard gewerkt zal moeten worden aan het verbeteren van het slechte imago van het spoor. Die 'wake-up call' richtte Vervat vooral aan het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotter dam, dat in dat opzicht een specifieke verantwoordelijkheid heeft. Morcon concentreert zich op overslagactivitei- ten, zoals containers. In 2002 werden zo'n 520.000 containers behandeld. Het bedrijf is gevestigd op drie locaties, Waalhaven, MoerdijkenBrittaniëhaven, die alle direct aangesloten zyn op het spoor. Er is sprake van een lichte ver schuiving ten faveure van het spoor, maar die zou verder versterkt kunnen worden door een betere servicegericht heid van de raildistributeurs. Net zoals het containeroverslagbedrijf ECT, zal ook Morcon zich gaan vestigingen op de nieuwe Maasvlakte. De aanwezigheid van railinfrast- ructuur en van 'low budget' ter minals is daarbij een vereiste. De overheid - en dus ook de Euro pese Commissie - zal een derge lijke ontwikke ling echter wel blijvend moeten stimule ren. Het gegeven dat de railmobiliteit hoog op de Europese prioriteitenlijst staat met als belangrijkste punt spoorli- beralisatie is in dat opzicht hoopge vend. Maar ook het ministerie van Ver keer en Waterstaat - Directoraat-Gene raal Goederenvervoer - zou het spoor meer prioriteit moeten willen geven. Ook de feitelijke aanleg van de spoor aansluitingen en terminals zou versneld moeten worden, zeker ook op de tweede Maasvlakte. Doorgeschoten Het lijkt er volgens my op alsof de toe passingen van de Europese regelgeving op het gebied van veiligheid en stan daardiseringen, maar ook op het gebied Column Volgens de laatste prognose van het EIB zal de bouwproductie in 2003 met 2,5 procent teruglopen. Dit nadat ook in het vorig jaar een productiedaling plaatsvond. In 2003 zal de pijn in alle regio's voelbaar zijn met een min van 4 in Zuid en een daling van 1,5 pro cent in West als uitersten. Vorig jaar was er nog een ver schil van plussen en minnen. Noord en Oost waren positief, de beide andere re gio's scoorden ne gatief. De mate waarin bouwbe drijven in een be paalde regio een vergelijkbare ont wikkeling door maken, hangt me de af van de pen delafstand die bij het verwerven van werk nog aan vaardbaar wordt geacht. Naast verschillen in groei of krimp is er natuurlijk een groot verschil in marktvolu- me. Het westen heeft veruit het grootste marktaandeel met in 2003 ruim 21,5 miljard euro van de in totaal 42.8 miljard euro bouwproductie. Het zuiden komt op de helft van het westen. Het oosten doet niet veel onder voor het zuiden en het noorden sluit de rij met 4,3 miljard euro. Niet voor iedere deelmarkt geldt dezelfde verhouding. De onder- houdsmarkt in de b&u bijvoor beeld is voor de helft in het wes ten gesitueerd, maar als het gaat om herstel en verbouw van wo ningen komt het westen lang niet aan dit aandeel. En ook in de gww tellen Zuid en Oost flink mee. Het is altijd interessant om te zien of de prognoses van de pro ductie die het EIB opstelt sporen met de opvattingen van de bouw bedrijven. Dat is lang niet altijd het geval. De vraag die dan op komt is, of de beroepsvoorspel lers het beter weten dan d,e be drijven die op de markt actief zijn. Een vast patroon is, dat be drijven hun eigen omzet zich be ter zien ontwikkelen dan die voor de gehele bedrijfstak. Dat is een goed teken, want het getuigt van geloof in eigen kracht. Men zal trachten de markt te ver slaan. In een stagnerende markt, zoals op dit moment, vergt dit een extra inspanning, aangezien het marktaandeel bij concurren ten moet worden weggekaapt. Buur Het kopen van omzet door het overnemen van een bedrijf is een middel, maar telt voor de autono me groei die een bedrijf voor ogen heeft niet mee. De omzet groeide volgens de door het EIB geënquêteerde be drijven in 2002 met 1,5 procent. Corrigeren we dit cijfer voor de prijsstijging in dat jaar, dan res teert een daling van het produc tievolume. Er is sprake van grote verschillen in de gerapporteerde cijfers. Als voor beeld noem ik het noorden en het zuiden. In Noord scoorde b&u en gww beiden ne gatief met min 3,3 en min 0,8 procent. In Zuid was de ontwikke ling tegengesteld: een plus van 3,8 procent voor de b&u en een da ling met 3,9 pro cent voor de gww. Opmerkelijk is vervolgens de blik op de toekomst door de bedrijven. Twee regio's (Oost en West) voorspellen een klein min netje in de gww, terwijl Noord en plus van bijna 2 procent laat De b&u-bedrijven in Noord ver wachten geen omzetstijging, ter wijl de andere regio's het op een toename van rond 3 procent hou den. Tussen 80 en 90 procent van de bedrijven denkt in 2003 winst te behalen. Vraagje echter in meer algemene zin naar hun oor deel over hun vooruitzichten dan is dat in de b&u nog op grote schaal positief, maar in de gww geeft de helft van de bedrijven aan de vooruitzichten als slecht te beoordelen. Het grootbedrijf is in de gww daarbij somberder dan het midden- en kleinbedrijf. De prognoses van het EIB zijn somberder dan de vooruitzichten die het gemiddelde bouwbedrijf zichzelf toedenkt. Zoals gezegd getuigt dit van een positieve op vatting en het geloof in eigen kracht. Door een individueel bouwbedrijf kan de EIB-progno- se zonder meer verslagen wor den. Als de richting en omvang van de prognoses echter kloppen kan dit niet gelden voor de ge middelde uitspraak van de be drijven. Misschien mag je zo'n ge middelde wel niet berekenen. Adri Buur l^-^[ Ingezonden brieven Lezersbrieven kunnen pas voor publicatie in aanmerking komen als zij zijn voorzien van een volledige naam en adres van de inzender. Bij plaatsing volstaat de krant met vermel ding van de naam van de inzender en de woonplaats. De lezersbrieven dienen kort en bondig te zijn en zich te beperken tot één onderwerp. Het feit dat een brief in Cobouw wordt afgedrukt betekent niet automatisch dat de redactie het met de strekking eens is. Zij behoudt zich overigens het recht voor tot inkorten. Misplaatst Zonder inhoudelyk te willen reage ren op het artikel zelf heb ik met enige verbazing kennis genomen van de gebruikte illustratie by het artikel 'Veel te hoge kosten bij grondsanering' door drs. mr. J. Oostveen in Coboutv, dinsdag 7 ja nuari 2003. Het betreft hier name lijk een foto van de sanering van de gashouders op de lokatie Wes tergasfabriek Amsterdam, uitge voerd door de combinatie Markus bv/Boskalis Dolman bv. Onder verwijzing naar een tweetal eerder in Cobouw geplaatste artikelen wil ik er op wijzen dat de maatregelen die by dit project zijn genomen, om zowel omwonenden als werk nemers te beschermen en stank overlast te voorkomen, niet kun nen worden geschaard onder de kop 'onnodige kosten...voor niet bestaande gezondheidsrisico's'. De gezondheidsrisico's waren, ze ker voor de betrokken werkne mers, zeer reëel en derhalve de ge troffen maatregelen zeker niet overbodig. Kortom, een in myn ogen misplaatste illustratie dus. H.W. van Dam, Boskalis Dolman BV te Rotter dam Uw mening Opvallend omvangrijke railverbindingen bij de inrichting van de eerste Maasvlakte. Archieffoto anp van 'high-tech' zijn doorgeschoten, waardoor de railinfrastructuur minder makkelijk kan concurreren met vervoer over water of over de weg. Ook is het uit geven van Europese licenties naar myn mening zonder meer een kwetsbaar ge geven aan het worden. Van groot belang is de aanleg van de Betuweroute, het Container Uitwisselingspunt Valburg en de Tweede Maasvlakte, maar daarmee wordt nog niet voldaan aan de logistieke en specifieke wensen van het bedrijfsle ven. De lokale spreiding en aanwezig heid van railservicecentra en container uitwisselingspunten zijn vind ik min stens zo belangrijk. Drs. Robbert Coops Adjunct-directeur Winkelman en Van Hessen, adviesbureau voor marketing en communicatie te Den Haag Column Beeld en werkelijkheid komen niet altijd overeen. Niet alleen bij mensen in de bouwsector, maar breed bij mensen in heel Nederland, leven bepaalde beel den over vrouwen die in de bouw werken.Keer op keer is menigeen dan verbaasd een leuke, vlotte vrouw te treffen die er vrouwe lijk uitziet. Bijvoorbeeld een meisje in de bouwopleiding met hoge hakken aan, of een tirnmer- vrouw op een verjaardag met lip stick en oogschaduw. Een ander voorbeeld van vast staande beelden is het volgende. Onlangs presenteerde ik een nieuwe wervingsfolder voor meisjes. Met daarin interviews met meisjes in opleiding en aan het werk. Iemand in de vergade ring riep uit: "Zo iemand als zij, zal je nooit echt in de praktijk zien!" Hij doelde in dit geval op het meisje met een hoofddoekje. Gelukkig kon ik hem vertellen dat hij ongelijk had en zij een échte bouwmeid is. Ze doet vm- bo-bouwtechniek. In eerste in stantie had ze in het vmbo voor uiterlijke verzorging, een echte 'meisjes' richting gekozen. Door haar kennismaking met het vak technisch tekenen, waar ze goed in bleek te zijn, besloot ze de overstap naar de bouw te ma ken. En met plezier! Ze wil nu, net als haar moeder, technisch tekenaar worden. In Irak, waar ze vandaan komt, blijkt het merendeel van de tech nisch tekenaars vrouw te zijn. Het is dus helemaal niet ongewoon dat een allochtone meid voor een technische opleiding kiest. Veel vrouwelijke vluchtelingen zijn vrouwen met een (hogere) techni sche opleiding. Vaak veel meer dan in Nederland. Wij lopen in Ne derland dus achter! Zo heeft een technische oplei ding in Turkije veel meer status dan in Nederland en zie je ook daar veel meer meisjes die dergelijke op leidingen volgen dan in Nederland het geval is. Enkele jaren gele den was ik betrok ken bij een scho lingstraject in Den Haag tot werkvoorbereider of calculator. Ook daar namen relatief veel vrouwen uit Oost-Europese lan den aan deel. Zeer gemotiveerd! Westrienen Allochtone vrouwen zijn dus een prima potentieel. Dus ook vrou wen met een hoofddoekje! De bouwsector heeft baat bij een modern imago, zoals natuurlijk elke sector. Zodat de sector nu en op termijn vol doende instroom kan genereren. Op verschillende fronten werkt men in de sector aan de verbete ring van het ima go: investeren in betere arbeids omstandigheden, werken met een project ToekomstPas voor het vmbo, sinds jaar en dag het orga niseren van beroepenwedstrijden en last but not least de werving van vrouwen. Wat dragen vrou wen dan bij aan een beter imago? Een succesvolle vrouw in een technische functie valt op en le vert een bedrijf positieve publici teit en een positief imago. Een aannemer die een vrouw in dienst neemt, laat zien dat hij een modern bedrijf leidt. Steeds vaker zien we dat klanten, op drachtgevers, financiers, archi tecten en andere samenwerken de partners vrouwen zijn. Banken lopen hierin voor. Jaren geleden kregen zij steeds meer vrouwelijke klanten en merkten het belang om ook vrouwelijke werknemers in te kunnen zetten. Daarbij is het zo dat belangrijke opdrachtgevers zoals gemeenten en woningcorporaties, die zelf streven naar diversiteit, het waarderen dat opdrachtnemers vrouwen in dienst hebben. Als er meer vrouwen instromen in kaderfuncties, wordt duidelijk dat de bouw ook 'schone' beroe pen heeft. Als er meer vrouwen instromen op de bouwplaats, zul len mensen denken dat het met de zwaarte van het werk wel mee zal vallen als ook vrouwen het kunnen. Kortom: meer vrouwen in de bouw geeft een beter imago en daarmee een makkelijker in stroom van de nieuwe generatie. Want vergeet niet de aantrek kingskracht van een bedrijfstak waarin divers samengestelde teams werken. Al dan niet met lipstick. Ineke van Westmenen vroiiioenindebouw@bouw- radius.nl Marcel van Duijn. coördinator/redacteur opinie, stelt uw reacties en bijdragen zeer op prijs. U kunt bellen: (070) 3045829, faxen: (070) 3045804. emailen: cobouw@wkths.nl of schrijven naar Postbus 49. 2501 CA Den Haag. Ook op internet kunt u reageren. De rubriek Opinie is te vinden op: www.cobouw.nl. Artikelen op deze Opiniepagina moeten gelezen worden als de mening van de auteur zelf. Alleen commentaren geven de opvatting van de krant weer. De redactie behoudt zich het recht voor artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten en via inter net of op andere wijze openbaar te maken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 3