Inrichting tweede
Maasvlakte noodzakelijk
Cobouw Opinie
Aanleg
spooraansluitingen
versnellen
Gemiddeld
Lippenstift
Vrijdag 17 januari 2003 i
In de nacht van 3 I janu
ari op I februari over
spoelde Zuidwest-Neder
land. Het KNMI voor
spelde 'Guur weer en ge
vaarlijk hoogwater'.
Zo'n 1835 mensen wer
den door een stormvloed
verrast en kwamen om.
Menselijk leed waar de
overlevenden nog met
veel verdriet over kun
nen napraten. Een op
pervlakte van pakweg
200.000 hectare grond
overstroomde en 5000
huizen werden verwoest.
Het zijn vooral de 'wa
ter-experts' die nu met
het achteraf-geanalyseer
in de belangstelling
staan. Een parlementaire
enquête hadden we des
tijds nog niet. Was Rijks
waterstaat dan hiervoor
verantwoordelijk gehou
den? En zal het nu nooit
meer onveilig met het
zeewater worden? Wie
gaat het ons de komende
dagen vertellen?
De onderhandelingen en gedachtevorming over de aanleg en de
inrichting van de Tweede Maasvlakte voltrekken zich in rap tempo.
Een innoverend, nog duidelijk te formuleren kabinetsbeleid is volgens
Robbert Coops van cruciale betekenis voor de economische ontwik
keling en positionering van de Rotterdamse haven binnen Europa.
Zo i.c. de spoorvoorziening in de Rotter
damse haven in Europees perspectief
bijzonder kwetsbaar. De concurrentie
positie ten opzichte van Antwerpen,
maar zeker ook ten opzichte van Bre
men en Hamburg is zeker op den duur
niet sterk genoeg. De positie van de
Duitse havens is vooral versterkt, omdat
de Deutsche Bahn eigenaar is geworden
van de strategisch zo belangrijke Alpen
tunnels. Weliswaar vormt de aanleg van
de Betuweroute en het Havenspoor een
goede kans voor de bedrijfseconomi
sche groei van
overslagbedrijven
in Rotterdam, maar
er zal beslist nog
fors geïnvesteerd
moeten worden.
Hans Vervat, mana
ging director van
een representatief
bedrijf Morcon Ter
minal pleitte recentelijk in een bijeen
komst in het 'Spoorcafé', onder regie
van Quality Rail Rotterdam ook voor
meer politieke aandacht. Vervat: "Er is
in dit opzicht nog een wereld voor het
belang en het volume van de railinfrast
ructuur te winnen." Het uiterst beschei
den aandeel lading - zo'n 2 procent -
dat zijn bedrijf nu nog via het spoor ver
voert kan en zal opgekrikt kunnen wor
den. Een voorwaarde voor het welsla
gen is dat er nog wel hard gewerkt zal
moeten worden aan het verbeteren van
het slechte imago van het spoor. Die
'wake-up call' richtte Vervat vooral aan
het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotter
dam, dat in dat opzicht een specifieke
verantwoordelijkheid heeft. Morcon
concentreert zich op overslagactivitei-
ten, zoals containers. In 2002 werden
zo'n 520.000 containers behandeld. Het
bedrijf is gevestigd op drie locaties,
Waalhaven, MoerdijkenBrittaniëhaven,
die alle direct aangesloten zyn op het
spoor. Er is sprake van een lichte ver
schuiving ten faveure van het spoor,
maar die zou verder versterkt kunnen
worden door een betere servicegericht
heid van de raildistributeurs. Net zoals
het containeroverslagbedrijf ECT, zal
ook Morcon zich gaan vestigingen op de
nieuwe Maasvlakte. De aanwezigheid
van railinfrast-
ructuur en van
'low budget' ter
minals is daarbij
een vereiste.
De overheid - en
dus ook de Euro
pese Commissie
- zal een derge
lijke ontwikke
ling echter wel blijvend moeten stimule
ren. Het gegeven dat de railmobiliteit
hoog op de Europese prioriteitenlijst
staat met als belangrijkste punt spoorli-
beralisatie is in dat opzicht hoopge
vend. Maar ook het ministerie van Ver
keer en Waterstaat - Directoraat-Gene
raal Goederenvervoer - zou het spoor
meer prioriteit moeten willen geven.
Ook de feitelijke aanleg van de spoor
aansluitingen en terminals zou versneld
moeten worden, zeker ook op de tweede
Maasvlakte.
Doorgeschoten
Het lijkt er volgens my op alsof de toe
passingen van de Europese regelgeving
op het gebied van veiligheid en stan
daardiseringen, maar ook op het gebied
Column
Volgens de laatste prognose van
het EIB zal de bouwproductie in
2003 met 2,5 procent teruglopen.
Dit nadat ook in het vorig jaar
een productiedaling plaatsvond.
In 2003 zal de pijn in alle regio's
voelbaar zijn met een min van 4
in Zuid en een daling van 1,5 pro
cent in West als uitersten.
Vorig jaar was er nog een ver
schil van plussen en minnen.
Noord en Oost waren positief, de
beide andere re
gio's scoorden ne
gatief. De mate
waarin bouwbe
drijven in een be
paalde regio een
vergelijkbare ont
wikkeling door
maken, hangt me
de af van de pen
delafstand die bij
het verwerven
van werk nog aan
vaardbaar wordt
geacht.
Naast verschillen
in groei of krimp is er natuurlijk
een groot verschil in marktvolu-
me. Het westen heeft veruit het
grootste marktaandeel met in
2003 ruim 21,5 miljard euro van
de in totaal 42.8 miljard euro
bouwproductie. Het zuiden komt
op de helft van het westen. Het
oosten doet niet veel onder voor
het zuiden en het noorden sluit
de rij met 4,3 miljard euro.
Niet voor iedere deelmarkt geldt
dezelfde verhouding. De onder-
houdsmarkt in de b&u bijvoor
beeld is voor de helft in het wes
ten gesitueerd, maar als het gaat
om herstel en verbouw van wo
ningen komt het westen lang niet
aan dit aandeel. En ook in de
gww tellen Zuid en Oost flink
mee.
Het is altijd interessant om te
zien of de prognoses van de pro
ductie die het EIB opstelt sporen
met de opvattingen van de bouw
bedrijven. Dat is lang niet altijd
het geval. De vraag die dan op
komt is, of de beroepsvoorspel
lers het beter weten dan d,e be
drijven die op de markt actief
zijn. Een vast patroon is, dat be
drijven hun eigen omzet zich be
ter zien ontwikkelen dan die
voor de gehele bedrijfstak. Dat is
een goed teken, want het getuigt
van geloof in eigen kracht. Men
zal trachten de markt te ver
slaan. In een stagnerende markt,
zoals op dit moment, vergt dit
een extra inspanning, aangezien
het marktaandeel bij concurren
ten moet worden weggekaapt.
Buur
Het kopen van omzet door het
overnemen van een bedrijf is een
middel, maar telt voor de autono
me groei die een bedrijf voor
ogen heeft niet mee.
De omzet groeide volgens de
door het EIB geënquêteerde be
drijven in 2002 met 1,5 procent.
Corrigeren we dit cijfer voor de
prijsstijging in dat jaar, dan res
teert een daling van het produc
tievolume. Er is sprake van grote
verschillen in de gerapporteerde
cijfers. Als voor
beeld noem ik het
noorden en het
zuiden. In Noord
scoorde b&u en
gww beiden ne
gatief met min
3,3 en min 0,8
procent. In Zuid
was de ontwikke
ling tegengesteld:
een plus van 3,8
procent voor de
b&u en een da
ling met 3,9 pro
cent voor de
gww. Opmerkelijk is vervolgens
de blik op de toekomst door de
bedrijven. Twee regio's (Oost en
West) voorspellen een klein min
netje in de gww, terwijl Noord
en plus van bijna 2 procent laat
De b&u-bedrijven in Noord ver
wachten geen omzetstijging, ter
wijl de andere regio's het op een
toename van rond 3 procent hou
den. Tussen 80 en 90 procent van
de bedrijven denkt in 2003 winst
te behalen. Vraagje echter in
meer algemene zin naar hun oor
deel over hun vooruitzichten dan
is dat in de b&u nog op grote
schaal positief, maar in de gww
geeft de helft van de bedrijven
aan de vooruitzichten als slecht
te beoordelen. Het grootbedrijf
is in de gww daarbij somberder
dan het midden- en kleinbedrijf.
De prognoses van het EIB zijn
somberder dan de vooruitzichten
die het gemiddelde bouwbedrijf
zichzelf toedenkt. Zoals gezegd
getuigt dit van een positieve op
vatting en het geloof in eigen
kracht. Door een individueel
bouwbedrijf kan de EIB-progno-
se zonder meer verslagen wor
den. Als de richting en omvang
van de prognoses echter kloppen
kan dit niet gelden voor de ge
middelde uitspraak van de be
drijven. Misschien mag je zo'n ge
middelde wel niet berekenen.
Adri Buur
l^-^[ Ingezonden brieven
Lezersbrieven kunnen pas voor publicatie in aanmerking komen als zij zijn voorzien van
een volledige naam en adres van de inzender. Bij plaatsing volstaat de krant met vermel
ding van de naam van de inzender en de woonplaats. De lezersbrieven dienen kort en
bondig te zijn en zich te beperken tot één onderwerp. Het feit dat een brief in Cobouw
wordt afgedrukt betekent niet automatisch dat de redactie het met de strekking eens is.
Zij behoudt zich overigens het recht voor tot inkorten.
Misplaatst
Zonder inhoudelyk te willen reage
ren op het artikel zelf heb ik met
enige verbazing kennis genomen
van de gebruikte illustratie by het
artikel 'Veel te hoge kosten bij
grondsanering' door drs. mr. J.
Oostveen in Coboutv, dinsdag 7 ja
nuari 2003. Het betreft hier name
lijk een foto van de sanering van
de gashouders op de lokatie Wes
tergasfabriek Amsterdam, uitge
voerd door de combinatie Markus
bv/Boskalis Dolman bv. Onder
verwijzing naar een tweetal eerder
in Cobouw geplaatste artikelen wil
ik er op wijzen dat de maatregelen
die by dit project zijn genomen,
om zowel omwonenden als werk
nemers te beschermen en stank
overlast te voorkomen, niet kun
nen worden geschaard onder de
kop 'onnodige kosten...voor niet
bestaande gezondheidsrisico's'.
De gezondheidsrisico's waren, ze
ker voor de betrokken werkne
mers, zeer reëel en derhalve de ge
troffen maatregelen zeker niet
overbodig. Kortom, een in myn
ogen misplaatste illustratie dus.
H.W. van Dam,
Boskalis Dolman BV te Rotter
dam
Uw mening
Opvallend omvangrijke railverbindingen bij de inrichting van de eerste Maasvlakte. Archieffoto anp
van 'high-tech' zijn doorgeschoten,
waardoor de railinfrastructuur minder
makkelijk kan concurreren met vervoer
over water of over de weg. Ook is het uit
geven van Europese licenties naar myn
mening zonder meer een kwetsbaar ge
geven aan het worden. Van groot belang
is de aanleg van de Betuweroute, het
Container Uitwisselingspunt Valburg en
de Tweede Maasvlakte, maar daarmee
wordt nog niet voldaan aan de logistieke
en specifieke wensen van het bedrijfsle
ven. De lokale spreiding en aanwezig
heid van railservicecentra en container
uitwisselingspunten zijn vind ik min
stens zo belangrijk.
Drs. Robbert Coops
Adjunct-directeur Winkelman en Van
Hessen, adviesbureau voor marketing
en communicatie te Den Haag
Column
Beeld en werkelijkheid komen
niet altijd overeen. Niet alleen
bij mensen in de bouwsector,
maar breed bij mensen in heel
Nederland, leven bepaalde beel
den over vrouwen die in de bouw
werken.Keer op keer is menigeen
dan verbaasd een leuke, vlotte
vrouw te treffen die er vrouwe
lijk uitziet. Bijvoorbeeld een
meisje in de bouwopleiding met
hoge hakken aan, of een tirnmer-
vrouw op een verjaardag met lip
stick en oogschaduw.
Een ander voorbeeld van vast
staande beelden is het volgende.
Onlangs presenteerde ik een
nieuwe wervingsfolder voor
meisjes. Met daarin interviews
met meisjes in opleiding en aan
het werk. Iemand in de vergade
ring riep uit: "Zo iemand als zij,
zal je nooit echt in de praktijk
zien!" Hij doelde in dit geval op
het meisje met een hoofddoekje.
Gelukkig kon ik hem vertellen
dat hij ongelijk had en zij een
échte bouwmeid is. Ze doet vm-
bo-bouwtechniek. In eerste in
stantie had ze in het vmbo voor
uiterlijke verzorging, een echte
'meisjes' richting gekozen.
Door haar kennismaking met het
vak technisch tekenen, waar ze
goed in bleek te zijn, besloot ze
de overstap naar de bouw te ma
ken. En met plezier! Ze wil nu,
net als haar moeder, technisch
tekenaar worden.
In Irak, waar ze vandaan komt,
blijkt het merendeel van de tech
nisch tekenaars vrouw te zijn. Het
is dus helemaal niet ongewoon dat
een allochtone meid voor een
technische opleiding kiest. Veel
vrouwelijke vluchtelingen zijn
vrouwen met een (hogere) techni
sche opleiding. Vaak veel meer
dan in Nederland. Wij lopen in Ne
derland dus achter! Zo heeft een
technische oplei
ding in Turkije
veel meer status
dan in Nederland
en zie je ook daar
veel meer meisjes
die dergelijke op
leidingen volgen
dan in Nederland
het geval is.
Enkele jaren gele
den was ik betrok
ken bij een scho
lingstraject in
Den Haag tot
werkvoorbereider of calculator.
Ook daar namen relatief veel
vrouwen uit Oost-Europese lan
den aan deel. Zeer gemotiveerd!
Westrienen
Allochtone vrouwen zijn dus een
prima potentieel. Dus ook vrou
wen met een hoofddoekje!
De bouwsector heeft baat bij een
modern imago,
zoals natuurlijk
elke sector. Zodat
de sector nu en
op termijn vol
doende instroom
kan genereren.
Op verschillende
fronten werkt
men in de sector
aan de verbete
ring van het ima
go: investeren in
betere arbeids
omstandigheden,
werken met een
project ToekomstPas voor het
vmbo, sinds jaar en dag het orga
niseren van beroepenwedstrijden
en last but not least de werving
van vrouwen. Wat dragen vrou
wen dan bij aan een beter imago?
Een succesvolle vrouw in een
technische functie valt op en le
vert een bedrijf positieve publici
teit en een positief imago.
Een aannemer die een vrouw in
dienst neemt, laat zien dat hij
een modern bedrijf leidt. Steeds
vaker zien we dat klanten, op
drachtgevers, financiers, archi
tecten en andere samenwerken
de partners vrouwen zijn.
Banken lopen hierin voor. Jaren
geleden kregen zij steeds meer
vrouwelijke klanten en merkten
het belang om ook vrouwelijke
werknemers in te kunnen zetten.
Daarbij is het zo dat belangrijke
opdrachtgevers zoals gemeenten
en woningcorporaties, die zelf
streven naar diversiteit, het
waarderen dat opdrachtnemers
vrouwen in dienst hebben.
Als er meer vrouwen instromen
in kaderfuncties, wordt duidelijk
dat de bouw ook 'schone' beroe
pen heeft. Als er meer vrouwen
instromen op de bouwplaats, zul
len mensen denken dat het met
de zwaarte van het werk wel mee
zal vallen als ook vrouwen het
kunnen.
Kortom: meer vrouwen in de
bouw geeft een beter imago en
daarmee een makkelijker in
stroom van de nieuwe generatie.
Want vergeet niet de aantrek
kingskracht van een bedrijfstak
waarin divers samengestelde
teams werken. Al dan niet met
lipstick.
Ineke van Westmenen
vroiiioenindebouw@bouw-
radius.nl
Marcel van Duijn. coördinator/redacteur opinie, stelt uw reacties en bijdragen zeer op
prijs. U kunt bellen: (070) 3045829, faxen: (070) 3045804. emailen: cobouw@wkths.nl
of schrijven naar Postbus 49. 2501 CA Den Haag.
Ook op internet kunt u reageren. De rubriek Opinie is te vinden op: www.cobouw.nl.
Artikelen op deze Opiniepagina moeten gelezen worden als de mening van de auteur zelf.
Alleen commentaren geven de opvatting van de krant weer. De redactie behoudt zich
het recht voor artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten en via inter
net of op andere wijze openbaar te maken.