Prorail voelt niets voor parlementaire enquête MABECA labo hamert op verhuismobiliteit Nederland leert les van 1953pas na vijftig jaar Constar dagblad voor de bouw DDI MEGA-BLOCK Bekistingen en steigers CobouwWeerlijn 10900-97281 Onenigheid over prijs leidt tot storten brandbaar afval Amstelland pakt stedelijke herontwikkeling creatief aan JUEMPDl A VAN Cobouw VANDAAG 7 aanbestedingen en 8 uitslagen /NCVESTA"^ Vacatures in bouw vastgoed info@novesta.nl telefoon 0522-243248 za zo ma Vrijdag 31 januari 2003 tmmcïënl economie Hoofdredacteur IJ. Kraal Uitgever: Ten Hagen Stam bv Postbus 49 2501 CA Den Haag Telefoon redactie: 070 - 3045700 Fax:070-3045804 E-mail: cobouw@wlahs.nl Internet: http://www.cobouw.nl 147° jaargang, nummer 21 Hefschuifkering jSSSf» A II y II I' voor Marktgang 2 Inrichting van tweede Maasvlakte 5 Dakrandpaneel van kunststof 11 Opinie Bouwberichten Service 5 7/13 II Claim van 2,5 miljard om spoornet op orde te krijgen Ingrid Koenen utrecht - Prorail, waarin het vroegere Raiiinfrabeheer is op gegaan, ziet niets in een parle mentaire enquête naar het on derhoud van het spoor en het functioneren van de NS. "Naar ons idee is daar geen aanleiding voor", aldus woordvoerder Drent. De organisatie wyst naar politiek Den Haag voor de slechte staat van het spoornet en vindt dat haar valt niets te verwijten. Prorail is van plan een claim van 2,5 miljard euro by de formateur neer te leg gen om het spoornet weer op orde te krijgen. Een bedrag van tussen 1,5 en 2 miljard is nodig om ach terstallig onderhoud weg te wer ken en nog eens een miljard om het spoor maximaal te benutten. Het Rijk is namelijk verantwoorde lijk voor de staat van de rails. Ver keer en Waterstaat heeft echter dit jaar een bedrag van 753 miljoen gereserveerd voor het spoor. Daar is tijdens de begrotingsbehande ling al 100 miljoen euro bijgeko men, maar het bedrag is bij lange na niet genoeg om de achterstan den weg te werken. In Den Haag overheerst de opvat ting dat de poütiek niet op de hoogte was. GroenLinks vindt zelfs dat de Tweede Kamer ver keerd is voorgelicht en dringt aan op een parlementaire enquête. Prorail vindt het onterecht dat nu het verwijt klinkt dat zy te weinig aandacht zou hebben gevraagd voor de problemen. "Wij hebben jaarlijks een begroting ingediend en het is aan de politiek om priori teiten te stellen. Die keus is steeds anders geweest", is de stelling van Prorail. "Er is de afgelopen jaren te veel aandacht geweest voor winst en verzelfstandiging. Vanaf 1995 zyn onze budgetten nooit verhoogd. Daardoor zijn de noodzakelijke in vesteringen in vernieuwing ach terwege gebleven. Lapwerk in plaats van vervanging", vat Drent de problemen samen. De schakel kast by Utrecht Centraal bijvoor beeld had vorig jaar al vervangen moeten zijn, maar daar is geen geld voor. Hetzelfde geldt voor de bovenbouw van honderden kilo meters spoor. Bovenleidingen, ballastbed en wissels zijn hard aan vernieuwing toe. Doorgelicht Prorail voelt niets voor een parle mentaire enquête. "We zyn doorge licht door de Rekenkamer en de en quêtecommissie bouwnijverheid heeft een onderzoek naar ons func tioneren ingesteld. Daar kwam niets onoorbaars uit. Ook van het achterhouden van informatie of strafbare feiten is niets gebleken. Voor een enquête is volgens ons geen aanleiding", licht Drent toe. Minister De Boer (verkeer) sloeg in december alarm over de deplo rabele toestand van het spoor, maar heeft geen geld. "Ik ben me rotgeschrokken", zei hij onlangs in een interview met Cobouw. Jan van Staveren den haag - De Nederlandse waterbouwkunde is bezig met het wegwerken van een skelet uit de kenniskast. Al meer dan vijftien jaar is be kend dat bij de kust hogere golven optreden dan waar mee bij de uitvoering van de Deltawerken rekening is ge houden. Metingen moeten de goede gegevens alsnog boven water halen. Een extreem hoge waterstand door eren combinatie van vloed en noordwesterstorm heeft in de nacht van 31 januari op 1 fe bruari 1953 voor dijkdoorbra ken in Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant gezorgd. Bij de overstromingen kwamen 1835 mensen om het leven. De Deltawerken die in het kader van de Deltawet zijn uitgevoerd, bood bewoners langs de Neder landse kust een veiligheid tegen overstroming door een dyk- hoogte die toereikend moet zijn voor een waterstand die eens in de tienduizend jaar zouden kun nen voorkomen, de veiligheid volgens de zogenoemde Del tanorm. Gekozen werd voor verkorting van de kustlijn door het afsluiten van de open zeear men, behalve de Westerschelde en de Nieuwe Waterweg. Ver standig gekozen randvoorwaar den voor waterstand, golven en wind moesten ervoor zorgen dat oude en nieuwe waterkeringen in de Delta op veilige hoogte werden ontworpen. Hogere periode Bij uitvoering van de Storm vloedkering Oosterscheide is begin jaren tachtig echter al vastgesteld dat golven met een hogere periode tot aan de ke ring doordrongen dan in de ge hanteerde randvoorwaarden was voorzien. Dat daardoor het gewenste veiligheidsniveau in werkelijkheid niet zou worden gehaald, was bekend. Een ver hoging van de golfperiode geeft een evenredige verhoging van de golfoploop. Bij duinen geldt dat een golf met een hogere pe riode een grotere afstand nodig heeft om te worden afgeremd. Er spoelt meer zand weg over een groter gebied. Dat moet dan weer met zand worden aange vuld. Het blijft onduidelijk waarom die kennis niet in de randvoor waarden is verwerkt. Er zou geen geld zijn geweest voor Dichten van het gat in de dijk bij Rampaartsedijk op 24 juli 1953. Archieffoto Spaamestad meer metingen of het uitwerken van gegevens van bestaande meetpalen langs de kust gezien de inspanning om de Deltawer ken op tijd af te krijgen. Daarbij komt dat het wijzigen van de randvoorwaarden zeker invloed zal hebben gehad op het tijdstip van voltooien van de Storm vloedkering Oosterscheide en daarna de Stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg als laatste grote project van de Deltawer ken. Onlangs heeft de Technische Ad viescommissie voor de Waterke ringen (TAW) een advies aan staatssecretaris Schultz van Ha- egen (waterstaat) gestuurd met daarin de aanbeveling metingen te doen naar de periode van gol ven op diep water en bij de wa terkeringen in ondiep water. Bekend De TAW schrijft dat al sinds 1987 bekend is dat op diep wa ter golven met grotere periode voorkomen dan zijn opgenomen in de randvoorwaarden die nu worden gehanteerd om de vei ligheid van de waterkeringen vast te stellen. Onderzoek van WL| Delft Hydraulics naar de onderbouwing van het TAW-ad- vies onderschrijft het advies in hoofdlijnen. Met het optreden van hogere golven is twintig jaar lang niks gedaan en nu heb ben we een veiligheidspro bleem. Maar dat is niet acuut, bezweren de deskundigen ons. Meer over de watersnood op pagina 3 en 9. Prins: Tenietdoen Deltawerken dreigt Prins Willem-Alexander waar schuwt in een tv-documentai- re voor het tenietdoen van de Deltawerken. "Het is van groot belang om te blijven in vesteren in goed waterbeheer in ons land, willen we een wa tersnoodramp als in 1953 voorkomen. Niets doen heeft grote gevolgen. Het zou zelfs zo erg kunnen zijn dat als we niets doen, zowel voor de ri vieren als voor de zee, dat dat betekent dat alles wat wij heb ben geïnvesteerd in de Delta werken, aan het einde van de ze eeuw teniet is gedaan." De reportage met de prins wordt zaterdag rond 15.10 uur uitge zonden als onderdeel van het NOS-herdenkingsprogramma over de watersnoodramp. Betonwaren BV (0344)-611222 www.constar.nl Tel.: 0345 - 619020 Fax: 0345 - 613301 ook DlOutinord Stalen bekistingen &B.V.FTEG CONSUL: 1 24 uur pc voor de matie baar :r dag actuele weersinfor bouw per regio opvraag Slechte borging oorzaak ongeluk zoetermeer - Een wrakke borging is vermoedelijk de oorzaak van een ernstig bouwongeluk in de Oosterheem, een wijk in Zoeter meer. Dat maakt de Arbeidsin spectie bekend. Door het ongeluk overleed een bouwvakker. Hij werd verpletterd toen een betonnen muur met een gewicht van 13 ton omviel. Vol gens C. van Dijk, inspecteur bij de Arbeidsinspectie, is nog niet dui delijk wat er precies aan de bor ging mankeerde. Daarom is het ook nog niet duidelijk of de be treffende aannemer, Dura Ver meer, iets te verwijten valt. Van Dyk verwacht over een maand meer te weten over de juiste toe dracht. Eerst worden rekenmodel len gemaakt en vragen gesteld aan leveranciers van het materiaal dat op de bouwplaats is gebruikt.. Van onze parlementaire redactie den haag - Omdat afvalverwer kingsinstallaties en aanbieders van afval het niet eens konden worden over de prijs, is het vuilnis niet in de oven, maar in strijd met de regels op de stortplaats beland. Dat antwoordt staatssecretaris Van Geel (milieu) op kamervragen van CDA-kamerlid Koopmans. Hoewel verbrandingsinstallaties hun maximum nog niet hadden be reikt, is toch brandbaar afval ge stort. Dat is in Nederland verboden. In geval van nood kan alleen de staatssecretaris van VROM daartoe een ontheffing verlenen. Van Geel heeft, toen hy vernam van de overschietende capaciteit van de installaties, per 1 januari een alge heel stortverbod uitgevaardigd voor huishoudelijk afval. Daarmee kon hy echter niet voorkomen dat ander brandbaar afval niet in de in stallaties belandde. Vorig jaar is byna twee ton brand baar afval gestort omdat de elf ver brandingsinstallaties die ons land telt, het aanbod niet konden ver werken. Nu hebben de installaties wel ruimte, maar is volgens de staatssecretaris de pry's het knel punt. Koopmans maakt zich sinds hy in mei 2002 in de Tweede Kamer is gekozen, bezorgd om de export van afval. Hy vreest dat over de grens alsnog wordt gestort wat in Nederland niet mag. Van Geel be nadrukt dat volgens hem de ex port vooral bestaat uit nuttige toe passing. Gemeenteraad stemt in met Euroborg Groningen - FC Groningen speelt vanaf het jaar 2005 in een nieuw stadion aan de oostkant van de stad. De Groningse gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel van burgemeester en wethouders voor een lening van 15 miljoen eu ro voor het Euroborg-stadion. Het complex omvat ook kantoren, wo ningen, een casino, bioscopen en uitgaansgelegenheden. Van de vier collegepartijen stemde alleen GroenLinks tegen, omdat de party vindt dat FC Groningen meer huur zou moeten betalen. De ge meente Groningen hecht sterk aan de bouw van het nieuwe stadion omdat dit een impuls is voor de ontwikkeling van een geheel nieu we wyk en kantorenpark aan de oostkant van de stad. De bouw van de Euroborg gaat nu volgens de planning deze zomer beginnen. De begroting van Verkeer en Wa terstaat voorziet dit jaar in 100 mil joen extra voor het onderhoud, maar dat is by lange na niet ge noeg. Ook in de Tweede Kamer was tot op heden weinig interesse voor de staat het spoor. De parlementa riërs focusten zich met name op de problemen bij de NS, het materieel en de conducteurs. Nu de omvang van de problemen van het onder houd begint door te dringen, vormt zich een breder politiek draag kracht voor een Spoedwet Spoor. Bouwbeurs op www.cobouw.nl den haag - Evenals bij de vo rige beurs wordt ook deze keer op de website van Co bouw, www.cobouw.nl, ex tra aandacht geschonken aan de Internationale Bouwbeurs 2003 die van maandag 3 fe bruari tot en met zaterdag 8 februari plaatsvindt in Utrecht. In het dossier Bouwbeurs kunt u de artikelen vinden uit de Cobouw-beursspecial. Met ingang van morgen zal het dossier dagelijks worden aangevuld met nieuws vanaf de beurs. Theo Leoné den haag - De uitdaging bij uit stek voor 2003 is om de ver huismobiliteit op gang te hou den. Dat vindt algemeen direc teur P. Wetselaar van Rabo Vastgoed. Economen van de bank adviseren de overdrachts belasting af te schaffen of voor taan flexibel toe te i Wetselaar is ervan overtuigd dat de doorstroming het best is gediend met het effectief inspelen op de wensen van de consument. Wetse laar bepleit fiscale maatregelen en een meer op de vraag gerichte planontwikkeling. "Geen enkele party kan in zijn eentje de verhuis- keten in gang houden. Ontwikke laars. bouwers erv ontwerpers zul len evenals de overheid al hun cre ativiteit en ondernemerschap uit de kast moeten halen", aldus de direc teur van Rabo Vastgoed. Over de links en rechts gesugge reerde prijsdalingen van woningen maakt Wetselaar zich niet zo druk. Veel belangrijker is in zyn ogen een vlotte doorstroming die een funda ment kan leggen onder de herstruc turering van de binnensteden. De Stafgroep Economisch Onder zoek van de Rabobank verwacht dat ondanks de structurele en con juncturele afzwakking van de vraag, het achterblijvende aanbod van nieuwbouwwoningen ook de komende jaren zal blijven zorgen voor krapte op de huizenmarkt. "Door structurele oorzaken - zoals starre regelgeving en capaciteits problemen by de overheid en in de bouwsector - is het aanbod van nieuwbouwwoningen al geruime tyd ontoereikend. Ook de sterke af name van het aantal bouwvergun ningen is geen goed teken voor de productie in 2003", stelt J. Aarts. De economen van de Rabobank constateren een eenmalige ont spanning van de woningmarkt, doordat de mensen alvorens te ko pen eerst proberen hun eigen wo ning van de hand te doen. "Gezien de gematigd positieve verwachtin gen zal het aantal gedwongen ver kopen waarschijnlijk niet tot sub stantiële verruiming van het aan bod leiden. De structurele krapte op de woningmarkt blyft bestaan." Het meest waarschijnlijke scenario volgens de Rabobank is komende jaren een gestage prijsontwikkeling van 2 tot 4 procent. Gaandeweg worden daardoor de huizen weer beter betaalbaar. Forse prijsdalin gen over een brede linie lijken hoogst onwaarschijnlijk. Mocht het conjuncturele herstel een stuk langer uitblijven dan ver wacht, dan moet rekening worden gehouden rivit een verdere afkal ving van het consumentenvertrou wen, een minder gunstige inko mensontwikkeling en een verdere toename van de werkloosheid. De koopbereidheid zou dan onder druk kunnen komen met het risico van een algehele prijsdaling. Starters "De betaalbaarheidsrisico's liggen dan vooral by de hypotheken die in de afgelopen jaren zijn afgeslo ten. Starters hebben als gevolg van de sterke prijsstijgingen de grenzen van hun hypothecaire fi nanciering opgezocht. Vaak heb ben ze meer schuld dan hun wo ning waard is", aldus Aarts. De onderzoeker stelt vast dat afge lopen tien jaren vraag en aanbod op de markt voor koopwoningen steeds verder uit elkaar zyn gaan lopen. Om de doorstroming te be vorderen geeft de econoom in over weging de overdrachtsbelasting af te schaffen of te flexibiliseren. Ko pers zouden een extra prikkel krij gen als ze weten dat een deel van de overdrachtsbelasting wordt terug gegeven by een verhuizing binnen enkele jaren. Michel moet Odeon voor die am bitie ongeveer 300 tot 400 wo ningen per jaar ontwikkelen. Daarvoor wil hij een poule van projecten samenstellen waaraan in verschillende tempo's wordt gewerkt. Odeon, dat per 1 febru ari met ongeveer vijf medewer kers van start gaat, voert op het moment verkennende gesprek ken met gemeenten. Michel hoopt het personeelsbestand van Odeon in drie jaar tijd uit te kun nen breiden naar zo'n dertig mensen. Odeon richt zich by herontwikke ling van stedelijk gebied niet al leen op woningen. Scholen, be drijfsruimten en winkelpanden worden ook door de nieuwe on derneming aangepakt. Aernout Bouwman Amsterdam - Amstelland MDC gaat met een nieuw bedrijf de markt voor stedelijke heront- wikkeling op. Onder de naam Odeon zoekt de projectont wikkelaar oude wijken en buurten in steden door heel het land. Bij de herontwikke ling van het gebied streeft Odeon ernaar de oude gebou wen en sfeer van het stadsdeel zo veel mogelijk te behouden. De nieuwe onderneming staat on der leiding van H. Michel, voor malig directeur van de uit de cor poratiewereld afkomstige project ontwikkelaar De Principaal. Mi chel boekte met de formule van Odeon veel succes by zyn voor malige werkgever. Amstelland verwacht binnen drie jaar op een omzet van 35 tot 50 miljoen euro te zitten. Volgens Op pagina 2: Herstructureren met gevoel en r peet voor sfeer en geschiedenis. wist u dat wij vrijblijvend sloopadvies geven! bekijk nü onze vernieuwde website www.avanliempd.nl sintoedenrode maastricht

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 1