Prorail voelt niets voor parlementaire enquête
MABECA
labo hamert op
verhuismobiliteit
Nederland leert les van 1953pas na vijftig jaar
Constar
dagblad voor de bouw
DDI
MEGA-BLOCK
Bekistingen
en steigers
CobouwWeerlijn
10900-97281
Onenigheid over prijs leidt
tot storten brandbaar afval
Amstelland pakt stedelijke
herontwikkeling creatief aan
JUEMPDl
A VAN
Cobouw
VANDAAG
7 aanbestedingen
en 8 uitslagen
/NCVESTA"^
Vacatures in
bouw vastgoed
info@novesta.nl
telefoon 0522-243248
za zo ma Vrijdag 31 januari 2003
tmmcïënl economie
Hoofdredacteur IJ. Kraal Uitgever: Ten Hagen Stam bv Postbus 49 2501 CA Den Haag Telefoon redactie: 070 - 3045700 Fax:070-3045804 E-mail: cobouw@wlahs.nl Internet: http://www.cobouw.nl
147° jaargang, nummer 21
Hefschuifkering
jSSSf» A II y II I' voor Marktgang 2
Inrichting van
tweede Maasvlakte 5
Dakrandpaneel
van kunststof 11
Opinie
Bouwberichten
Service
5
7/13
II
Claim van 2,5 miljard om spoornet op orde te krijgen
Ingrid Koenen
utrecht - Prorail, waarin het
vroegere Raiiinfrabeheer is op
gegaan, ziet niets in een parle
mentaire enquête naar het on
derhoud van het spoor en het
functioneren van de NS. "Naar
ons idee is daar geen aanleiding
voor", aldus woordvoerder
Drent.
De organisatie wyst naar politiek
Den Haag voor de slechte staat
van het spoornet en vindt dat haar
valt niets te verwijten. Prorail is
van plan een claim van 2,5 miljard
euro by de formateur neer te leg
gen om het spoornet weer op orde
te krijgen. Een bedrag van tussen
1,5 en 2 miljard is nodig om ach
terstallig onderhoud weg te wer
ken en nog eens een miljard om
het spoor maximaal te benutten.
Het Rijk is namelijk verantwoorde
lijk voor de staat van de rails. Ver
keer en Waterstaat heeft echter dit
jaar een bedrag van 753 miljoen
gereserveerd voor het spoor. Daar
is tijdens de begrotingsbehande
ling al 100 miljoen euro bijgeko
men, maar het bedrag is bij lange
na niet genoeg om de achterstan
den weg te werken.
In Den Haag overheerst de opvat
ting dat de poütiek niet op de
hoogte was. GroenLinks vindt
zelfs dat de Tweede Kamer ver
keerd is voorgelicht en dringt aan
op een parlementaire enquête.
Prorail vindt het onterecht dat nu
het verwijt klinkt dat zy te weinig
aandacht zou hebben gevraagd
voor de problemen. "Wij hebben
jaarlijks een begroting ingediend
en het is aan de politiek om priori
teiten te stellen. Die keus is steeds
anders geweest", is de stelling van
Prorail.
"Er is de afgelopen jaren te veel
aandacht geweest voor winst en
verzelfstandiging. Vanaf 1995 zyn
onze budgetten nooit verhoogd.
Daardoor zijn de noodzakelijke in
vesteringen in vernieuwing ach
terwege gebleven. Lapwerk in
plaats van vervanging", vat Drent
de problemen samen. De schakel
kast by Utrecht Centraal bijvoor
beeld had vorig jaar al vervangen
moeten zijn, maar daar is geen
geld voor. Hetzelfde geldt voor de
bovenbouw van honderden kilo
meters spoor. Bovenleidingen,
ballastbed en wissels zijn hard aan
vernieuwing toe.
Doorgelicht
Prorail voelt niets voor een parle
mentaire enquête. "We zyn doorge
licht door de Rekenkamer en de en
quêtecommissie bouwnijverheid
heeft een onderzoek naar ons func
tioneren ingesteld. Daar kwam
niets onoorbaars uit. Ook van het
achterhouden van informatie of
strafbare feiten is niets gebleken.
Voor een enquête is volgens ons
geen aanleiding", licht Drent toe.
Minister De Boer (verkeer) sloeg
in december alarm over de deplo
rabele toestand van het spoor,
maar heeft geen geld. "Ik ben me
rotgeschrokken", zei hij onlangs
in een interview met Cobouw.
Jan van Staveren
den haag - De Nederlandse
waterbouwkunde is bezig
met het wegwerken van een
skelet uit de kenniskast. Al
meer dan vijftien jaar is be
kend dat bij de kust hogere
golven optreden dan waar
mee bij de uitvoering van de
Deltawerken rekening is ge
houden. Metingen moeten de
goede gegevens alsnog boven
water halen.
Een extreem hoge waterstand
door eren combinatie van vloed
en noordwesterstorm heeft in
de nacht van 31 januari op 1 fe
bruari 1953 voor dijkdoorbra
ken in Zeeland, Zuid-Holland en
Noord-Brabant gezorgd. Bij de
overstromingen kwamen 1835
mensen om het leven.
De Deltawerken die in het kader
van de Deltawet zijn uitgevoerd,
bood bewoners langs de Neder
landse kust een veiligheid tegen
overstroming door een dyk-
hoogte die toereikend moet zijn
voor een waterstand die eens in
de tienduizend jaar zouden kun
nen voorkomen, de veiligheid
volgens de zogenoemde Del
tanorm. Gekozen werd voor
verkorting van de kustlijn door
het afsluiten van de open zeear
men, behalve de Westerschelde
en de Nieuwe Waterweg. Ver
standig gekozen randvoorwaar
den voor waterstand, golven en
wind moesten ervoor zorgen dat
oude en nieuwe waterkeringen
in de Delta op veilige hoogte
werden ontworpen.
Hogere periode
Bij uitvoering van de Storm
vloedkering Oosterscheide is
begin jaren tachtig echter al
vastgesteld dat golven met een
hogere periode tot aan de ke
ring doordrongen dan in de ge
hanteerde randvoorwaarden
was voorzien. Dat daardoor het
gewenste veiligheidsniveau in
werkelijkheid niet zou worden
gehaald, was bekend. Een ver
hoging van de golfperiode geeft
een evenredige verhoging van
de golfoploop. Bij duinen geldt
dat een golf met een hogere pe
riode een grotere afstand nodig
heeft om te worden afgeremd.
Er spoelt meer zand weg over
een groter gebied. Dat moet dan
weer met zand worden aange
vuld.
Het blijft onduidelijk waarom
die kennis niet in de randvoor
waarden is verwerkt. Er zou
geen geld zijn geweest voor
Dichten van het gat in de dijk bij Rampaartsedijk op 24 juli 1953.
Archieffoto Spaamestad
meer metingen of het uitwerken
van gegevens van bestaande
meetpalen langs de kust gezien
de inspanning om de Deltawer
ken op tijd af te krijgen. Daarbij
komt dat het wijzigen van de
randvoorwaarden zeker invloed
zal hebben gehad op het tijdstip
van voltooien van de Storm
vloedkering Oosterscheide en
daarna de Stormvloedkering in
de Nieuwe Waterweg als laatste
grote project van de Deltawer
ken.
Onlangs heeft de Technische Ad
viescommissie voor de Waterke
ringen (TAW) een advies aan
staatssecretaris Schultz van Ha-
egen (waterstaat) gestuurd met
daarin de aanbeveling metingen
te doen naar de periode van gol
ven op diep water en bij de wa
terkeringen in ondiep water.
Bekend
De TAW schrijft dat al sinds
1987 bekend is dat op diep wa
ter golven met grotere periode
voorkomen dan zijn opgenomen
in de randvoorwaarden die nu
worden gehanteerd om de vei
ligheid van de waterkeringen
vast te stellen. Onderzoek van
WL| Delft Hydraulics naar de
onderbouwing van het TAW-ad-
vies onderschrijft het advies in
hoofdlijnen. Met het optreden
van hogere golven is twintig
jaar lang niks gedaan en nu heb
ben we een veiligheidspro
bleem. Maar dat is niet acuut,
bezweren de deskundigen ons.
Meer over de watersnood op
pagina 3 en 9.
Prins: Tenietdoen Deltawerken dreigt
Prins Willem-Alexander waar
schuwt in een tv-documentai-
re voor het tenietdoen van de
Deltawerken. "Het is van
groot belang om te blijven in
vesteren in goed waterbeheer
in ons land, willen we een wa
tersnoodramp als in 1953
voorkomen. Niets doen heeft
grote gevolgen. Het zou zelfs
zo erg kunnen zijn dat als we
niets doen, zowel voor de ri
vieren als voor de zee, dat dat
betekent dat alles wat wij heb
ben geïnvesteerd in de Delta
werken, aan het einde van de
ze eeuw teniet is gedaan." De
reportage met de prins wordt
zaterdag rond 15.10 uur uitge
zonden als onderdeel van het
NOS-herdenkingsprogramma
over de watersnoodramp.
Betonwaren BV
(0344)-611222
www.constar.nl
Tel.: 0345 - 619020
Fax: 0345 - 613301
ook DlOutinord
Stalen bekistingen
&B.V.FTEG CONSUL: 1
24 uur pc
voor de
matie
baar
:r dag actuele weersinfor
bouw per regio opvraag
Slechte borging
oorzaak ongeluk
zoetermeer - Een wrakke borging
is vermoedelijk de oorzaak van
een ernstig bouwongeluk in de
Oosterheem, een wijk in Zoeter
meer. Dat maakt de Arbeidsin
spectie bekend.
Door het ongeluk overleed een
bouwvakker. Hij werd verpletterd
toen een betonnen muur met een
gewicht van 13 ton omviel. Vol
gens C. van Dijk, inspecteur bij de
Arbeidsinspectie, is nog niet dui
delijk wat er precies aan de bor
ging mankeerde. Daarom is het
ook nog niet duidelijk of de be
treffende aannemer, Dura Ver
meer, iets te verwijten valt. Van
Dyk verwacht over een maand
meer te weten over de juiste toe
dracht. Eerst worden rekenmodel
len gemaakt en vragen gesteld aan
leveranciers van het materiaal dat
op de bouwplaats is gebruikt..
Van onze parlementaire redactie
den haag - Omdat afvalverwer
kingsinstallaties en aanbieders
van afval het niet eens konden
worden over de prijs, is het vuilnis
niet in de oven, maar in strijd met
de regels op de stortplaats beland.
Dat antwoordt staatssecretaris
Van Geel (milieu) op kamervragen
van CDA-kamerlid Koopmans.
Hoewel verbrandingsinstallaties
hun maximum nog niet hadden be
reikt, is toch brandbaar afval ge
stort. Dat is in Nederland verboden.
In geval van nood kan alleen de
staatssecretaris van VROM daartoe
een ontheffing verlenen.
Van Geel heeft, toen hy vernam van
de overschietende capaciteit van de
installaties, per 1 januari een alge
heel stortverbod uitgevaardigd
voor huishoudelijk afval. Daarmee
kon hy echter niet voorkomen dat
ander brandbaar afval niet in de in
stallaties belandde.
Vorig jaar is byna twee ton brand
baar afval gestort omdat de elf ver
brandingsinstallaties die ons land
telt, het aanbod niet konden ver
werken. Nu hebben de installaties
wel ruimte, maar is volgens de
staatssecretaris de pry's het knel
punt.
Koopmans maakt zich sinds hy in
mei 2002 in de Tweede Kamer is
gekozen, bezorgd om de export
van afval. Hy vreest dat over de
grens alsnog wordt gestort wat in
Nederland niet mag. Van Geel be
nadrukt dat volgens hem de ex
port vooral bestaat uit nuttige toe
passing.
Gemeenteraad stemt
in met Euroborg
Groningen - FC Groningen speelt
vanaf het jaar 2005 in een nieuw
stadion aan de oostkant van de
stad. De Groningse gemeenteraad
heeft ingestemd met het voorstel
van burgemeester en wethouders
voor een lening van 15 miljoen eu
ro voor het Euroborg-stadion. Het
complex omvat ook kantoren, wo
ningen, een casino, bioscopen en
uitgaansgelegenheden.
Van de vier collegepartijen stemde
alleen GroenLinks tegen, omdat de
party vindt dat FC Groningen meer
huur zou moeten betalen. De ge
meente Groningen hecht sterk aan
de bouw van het nieuwe stadion
omdat dit een impuls is voor de
ontwikkeling van een geheel nieu
we wyk en kantorenpark aan de
oostkant van de stad. De bouw van
de Euroborg gaat nu volgens de
planning deze zomer beginnen.
De begroting van Verkeer en Wa
terstaat voorziet dit jaar in 100 mil
joen extra voor het onderhoud,
maar dat is by lange na niet ge
noeg. Ook in de Tweede Kamer was
tot op heden weinig interesse voor
de staat het spoor. De parlementa
riërs focusten zich met name op de
problemen bij de NS, het materieel
en de conducteurs. Nu de omvang
van de problemen van het onder
houd begint door te dringen, vormt
zich een breder politiek draag
kracht voor een Spoedwet Spoor.
Bouwbeurs op
www.cobouw.nl
den haag - Evenals bij de vo
rige beurs wordt ook deze
keer op de website van Co
bouw, www.cobouw.nl, ex
tra aandacht geschonken aan
de Internationale Bouwbeurs
2003 die van maandag 3 fe
bruari tot en met zaterdag 8
februari plaatsvindt in
Utrecht.
In het dossier Bouwbeurs
kunt u de artikelen vinden
uit de Cobouw-beursspecial.
Met ingang van morgen zal
het dossier dagelijks worden
aangevuld met nieuws vanaf
de beurs.
Theo Leoné
den haag - De uitdaging bij uit
stek voor 2003 is om de ver
huismobiliteit op gang te hou
den. Dat vindt algemeen direc
teur P. Wetselaar van Rabo
Vastgoed. Economen van de
bank adviseren de overdrachts
belasting af te schaffen of voor
taan flexibel toe te i
Wetselaar is ervan overtuigd dat de
doorstroming het best is gediend
met het effectief inspelen op de
wensen van de consument. Wetse
laar bepleit fiscale maatregelen en
een meer op de vraag gerichte
planontwikkeling. "Geen enkele
party kan in zijn eentje de verhuis-
keten in gang houden. Ontwikke
laars. bouwers erv ontwerpers zul
len evenals de overheid al hun cre
ativiteit en ondernemerschap uit de
kast moeten halen", aldus de direc
teur van Rabo Vastgoed.
Over de links en rechts gesugge
reerde prijsdalingen van woningen
maakt Wetselaar zich niet zo druk.
Veel belangrijker is in zyn ogen een
vlotte doorstroming die een funda
ment kan leggen onder de herstruc
turering van de binnensteden.
De Stafgroep Economisch Onder
zoek van de Rabobank verwacht
dat ondanks de structurele en con
juncturele afzwakking van de
vraag, het achterblijvende aanbod
van nieuwbouwwoningen ook de
komende jaren zal blijven zorgen
voor krapte op de huizenmarkt.
"Door structurele oorzaken - zoals
starre regelgeving en capaciteits
problemen by de overheid en in de
bouwsector - is het aanbod van
nieuwbouwwoningen al geruime
tyd ontoereikend. Ook de sterke af
name van het aantal bouwvergun
ningen is geen goed teken voor de
productie in 2003", stelt J. Aarts.
De economen van de Rabobank
constateren een eenmalige ont
spanning van de woningmarkt,
doordat de mensen alvorens te ko
pen eerst proberen hun eigen wo
ning van de hand te doen. "Gezien
de gematigd positieve verwachtin
gen zal het aantal gedwongen ver
kopen waarschijnlijk niet tot sub
stantiële verruiming van het aan
bod leiden. De structurele krapte
op de woningmarkt blyft bestaan."
Het meest waarschijnlijke scenario
volgens de Rabobank is komende
jaren een gestage prijsontwikkeling
van 2 tot 4 procent. Gaandeweg
worden daardoor de huizen weer
beter betaalbaar. Forse prijsdalin
gen over een brede linie lijken
hoogst onwaarschijnlijk.
Mocht het conjuncturele herstel
een stuk langer uitblijven dan ver
wacht, dan moet rekening worden
gehouden rivit een verdere afkal
ving van het consumentenvertrou
wen, een minder gunstige inko
mensontwikkeling en een verdere
toename van de werkloosheid. De
koopbereidheid zou dan onder
druk kunnen komen met het risico
van een algehele prijsdaling.
Starters
"De betaalbaarheidsrisico's liggen
dan vooral by de hypotheken die
in de afgelopen jaren zijn afgeslo
ten. Starters hebben als gevolg
van de sterke prijsstijgingen de
grenzen van hun hypothecaire fi
nanciering opgezocht. Vaak heb
ben ze meer schuld dan hun wo
ning waard is", aldus Aarts.
De onderzoeker stelt vast dat afge
lopen tien jaren vraag en aanbod op
de markt voor koopwoningen
steeds verder uit elkaar zyn gaan
lopen. Om de doorstroming te be
vorderen geeft de econoom in over
weging de overdrachtsbelasting af
te schaffen of te flexibiliseren. Ko
pers zouden een extra prikkel krij
gen als ze weten dat een deel van de
overdrachtsbelasting wordt terug
gegeven by een verhuizing binnen
enkele jaren.
Michel moet Odeon voor die am
bitie ongeveer 300 tot 400 wo
ningen per jaar ontwikkelen.
Daarvoor wil hij een poule van
projecten samenstellen waaraan
in verschillende tempo's wordt
gewerkt. Odeon, dat per 1 febru
ari met ongeveer vijf medewer
kers van start gaat, voert op het
moment verkennende gesprek
ken met gemeenten. Michel
hoopt het personeelsbestand van
Odeon in drie jaar tijd uit te kun
nen breiden naar zo'n dertig
mensen.
Odeon richt zich by herontwikke
ling van stedelijk gebied niet al
leen op woningen. Scholen, be
drijfsruimten en winkelpanden
worden ook door de nieuwe on
derneming aangepakt.
Aernout Bouwman
Amsterdam - Amstelland MDC
gaat met een nieuw bedrijf de
markt voor stedelijke heront-
wikkeling op. Onder de naam
Odeon zoekt de projectont
wikkelaar oude wijken en
buurten in steden door heel
het land. Bij de herontwikke
ling van het gebied streeft
Odeon ernaar de oude gebou
wen en sfeer van het stadsdeel
zo veel mogelijk te behouden.
De nieuwe onderneming staat on
der leiding van H. Michel, voor
malig directeur van de uit de cor
poratiewereld afkomstige project
ontwikkelaar De Principaal. Mi
chel boekte met de formule van
Odeon veel succes by zyn voor
malige werkgever.
Amstelland verwacht binnen drie
jaar op een omzet van 35 tot 50
miljoen euro te zitten. Volgens
Op pagina 2:
Herstructureren met gevoel en r
peet voor sfeer en geschiedenis.
wist u dat wij vrijblijvend sloopadvies geven!
bekijk nü onze vernieuwde website
www.avanliempd.nl
sintoedenrode maastricht