Suikeroom betaalt mpressionjsmë' deVerdieping Beethoven als Amnesty-activist Combattimento Consort viert feest Mondriaan Trouw VRIJDAG 31 JANUARI 2003 PAGINA 14 ISIIMCT IVUI1J I Het betaalde voetbal kijkt aan tegen de bo dem van de clubkas. De KNVB ziet met lede ogen hoe traag de clubs sane ren, zei directeur Kesler gisteren al in Trouw. Sommige clubs teren noodgedwongen op fi nanciële steun van de ge meente. Vandaag: het mag niet van Brussel, maar het gebeurt toch. Subsidies Wouter Bax en George Marlet De competitie wordt nog span nend. Groningen en Breda gaan samen aan kop. De gemeenten wel teverstaan, niet de voetbalclubs. Breda koopt het stadion van NAC voor 15,7 miljoen euro; Groningen leent ruim 15 miljoen euro aan FC Groningen om het Euroborg-sta dion te kunnen bouwen. Goede der de is Nijmegen, dat 12 miljoen euro uittrekt om het Goffert-stadion te kopen. De gemeenteraden van Breda, Gronin gen en Nijmegen hebben deze week zonder al te veel gezeur ingestemd met de omvangrijke leningen. Die zijn im mers op 'marktconforme' voorwaarden verstrekt. De voetbalclubs betalen de le ning met rente en aflossing gewoon te rug. Het is voor gemeenten de bezwe ringsformule om de Europese Commis sie van het lijf te houden. Want het da gelijkse bestuur van de Europese Unie volgt de financiële transacties tussen de gemeenten en de clubs met argusogen. In juli vorig jaar waarschuwde de Eu ropese Commissie dat vele Nederlandse gemeenten met vuur spelen. Voetbal is een product, van een onderneming die inkomsten haalt uit entreegeld, uit zendrechten, sponsoring en adverten ties. De clubs zijn onderworpen aan de ingewikkelde wetgeving van de EU, be doeld om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Nationale overheden mogen hun clubs slechts beperkt financieel te hulp schieten. Doen ze dat wel, dan geven ze 'hun' club namelijk ongeoorloofd een voorsprong op de tegenstanders. Giften, leningen of andere financiële steun mo gen alleen met uitdrukkelijke toestem ming vooraf van de Europese Commis sie. Zo simpel en rechtlijnig als de Com missie het voorstelt, werkt het in de praktijk echter niet. De Nederlandse overheid haalt het niet meer in zijn hoofd om noodlijdende bedrijven of be drijfstakken overeind te houden met subsidies. Maar het voetbal is ver boven deze economische wetmatigheid ver heven. De club is heilig voor de sup porters en onmisbaar voor het prestige van de stad. Geen burgemeester of wet houder wil de geschiedenis ingaan als degene die het betaald voetbal de nek heeft omgedraaid. In de gemeenteraden verstomt de kritiek op hoge salarissen van spelers en bestuurders als het op stemmen aankomt. Slechts een enkelipg geeft tegengas. David de Jong van de Christenunie in Groningen: „Vergeleken met de kunst en cultuursector zijn de salarissen bij FC Groningen gigantisch. Daar kan de club best in snijden. Dan spelen ze maar in de eerste divisie." Gemeenteraden nemen de vaak on doorzichtige en wankele financiële on derbouwing voor lief. Als er al toezicht is, dan op afstand. De gemeente wil niet op de stoel van het clubbestuur gaan zitten. Marcel Lodewick, tot begin dit jaar gemeentelijk commissaris bij MW in Maastricht: „Het is heel simpel om de stekker eruit te trekken. Maar dan heb je ook nooit betaald voetbal meer in de stad en ben je een deel van de cul tuur kwijt" De gemeente Maastricht ondersteunt MW met een subsidie van 910 000 eu ro en een garantstelling van 1,36 mil joen euro. Inderdaad, die subsidie is ge woon staatssteun. Laat de Europese Commissie maar komen, zegt de ge meenteraad uitdagend. „Wij geven staatssteun aan de publieke zaak", zegt FOTO JÖRGEN CARIS woordvoerster Liesbeth den Duik. „De subsidie is voor ons meer dan geld voor een private onderneming. De brief van de Europese Commissie is voor ons geen aanleiding om van dat principiële standpunt af te stappen." Andere gemeenten met betaald voet bal proberen uit het vaarwater van 'Brussel' te blijven. Het aankopen van een stadion is een veelgebruikte alter natieve route om clubs uit het moeras te trekken. Dat vindt de Europese Com missie goed, op voorwaarde dat de club een 'marktconforme' huurprijs betaalt en het stadion ook voor andere evene menten wordt gebruikt. De gemeenten kregen vorig jaar het Nederlandse kabinet aan hun zijde. Die verklaarde in een reactie op de brief uit Brussel het financieel steunen van voet balclubs niet als staatssteun te be schouwen. Volgens het kabinet is pro fessioneel voetbal heilzaam voor de 'so- Voetbalclubs kunnen haast niet failliet gaan: de gemeente komt wel over de brug dale en culturele cohesie'. Dit stand punt hoeft de Commissie er niet van te weerhouden toch sancties op te leggen, bijvoorbeeld door clubs te dwingen om de subsidies weer in te leveren, met een boete. Dat kan het einde van een voet balclub betekenen. Maar overtredingen kunnen lang on opgemerkt blijven. In de praktijk heb ben de Brusselse ambtenaren geen tijd om alle mogelijke gevallen van onge oorloofde overheidssteun uit te pluizen. Meestal komt de Commissie pas in actie als een 'concurrerende' voetbalclub zich officieel over een rivaal beklaagt. Dat kan lang duren, want alle clubs en hun gemeenten hebben wel een manier uitgedokterd om elkaar te helpen. Sla pende honden wakker maken is in nie- mands belang. Het ministerie van bin nenlandse zaken is nog bezig met een inventarisatie van 'gemeentesteun'. Alkmaar heeft al het verzoek gekregen om de 'marktconformiteit' van grond- transacties met voetbalclub AZ door een taxateur te laten onderzoeken. Tot woede van de plaatselijke middenstand heeft de gemeente voor één euro bijna 60 000 vierkante meter grond aan een vastgoedbedrijf van AZ-voorzitter Diclc Scheringa 'verkocht". Op de vrije markt was de prijs al gauw zeven miljoen eu ro. Een onafhankelijk taxateur moet be oordelen of de transactie door de Euro pese beugel kan. Geen eenvoudige klus, zegt Jacques Boeve van bedrijfsmakel- aardij DTZ Zadelhoff. „Of een stadion marktconform wordt verhuurd, is moeilijk transparant te maken. Geen enkel stadion in Nederland is rendabel te exploiteren. De huurprijs wordt nor maal gesproken bepaald als een per centage van de investeringen. Maar die berekening wordt moeilijk als er te wei nig rendement overblijft." Tot het tegendeel is bewezen, schermt elk college met de 'marktcon forme' huurprijs die de voetbalclub moet betalen. Nijmegen redeneert als volgt: de stad leent 12 miljoen euro om het Goffert-stadion te kunnen kopen. Rente en aflossing van de lening komen uit de 'marktconforme huurprijs'. De boodschap is duidelijk: de aankoop kost de burger per saldo niets, terwijl NEC er wel bij vaart. Hoogleraar vastgoed Piet Eichholz: „Het lijkt geen subsidie, maar dat is het natuurlijk wel. In plaats van een sta dion had er wat anders kunnen staan: woningen, kantoren of een winkelcen trum. Daar kun je als gemeente veel mee verdienen. Maar het geld gaat naar het voetbal, waar de samenleving al zo veel aan betaalt en waar gigantisch wordt verdiend aan reclame en televi sierechten." Financiële adviesbureaus hebben een goede klant aan gemeenten. Zij willen zoveel mogelijk garanties dat het ge meenschapsgeld goed wordt besteed. De gemeenteraad van Nijmegen heeft Deloitte Touche laten uitzoeken of voetbalclub NEC een reserve moet aan leggen om vijfjaar lang de huur van het Goffert-stadion te kunnen betalen. In Arnhem onderzoekt Ernst Young de boeken van Vitesse. Van de uitkomsten hangt af of Vitesse gebruik mag maken van een gemeentelijk krediet van 5,4 miljoen euro. De constructies hebben een hoog vestzak-broekzak-gehalte. De gemeen te Breda koopt het voetbalstadion van NAC voor 15,7 miljoen euro. Daarmee kan NAC 5 miljoen euro aan de banken terugbetalen en een door de gemeente verstrekte lening van 4,2 miljoen euro Bffinlffliin'Wi t/m 25 mej aflossen. „Gezond voetbal hoort bij een stad als Breda", sprak een trotse wet houder J. Oomen twee weken geleden. Een bedrijf met zo'n financiering zou het niet lang uithouden, maar voetbal clubs kunnen met de overheid als sui keroom haast niet failliet gaan. De ge meente komt toch wel over de brug. Bo vendien: er is al zoveel in de club geïn vesteerd dat het zonde is om de steun te staken. Burgemeester Leers van Maastricht kondigde in september vorig jaar nog 'harde maatregelen' aan tegen MW, dat de gemeente verkeerd zou hebben geïn formeerd. Tegen de afspraken in pas seerde het MW-bestuur tot drie keer toe de gemeentelijk toezichthouder. De burgemeester deed boos, maar vier maanden later blijkt de kwestie geheel te zijn verdampt. Voormalig toezicht houder Lodewick berustend:Als je het als gemeente keihard speelt, loopje het gevaar dat je de club gaat meebesturen. Dat wil de gemeente niet. Dus kun je hooguit zeggen dat je niet gelukkig bent dat afspraken niet worden nage leefd. Echte sancties zijn er niet." Het Brusselse sanctiebeleid bestaat inderdaad alleen nog maar op papier. De eerste club die geld aan de overheid moet terugbetalen, moet nog worden aangewezen en is waarschijnlijk geen Nederlandse. In Spanje en Italië, bij voorbeeld. mengt de overheid zich nog veel sterker in het toegankelijk houden van de sport die een groot deel van het electoraat aan de buis kluistert of naar het stadion doet komen. De lobby van uit deze landen in Brussel, is sterk. Wat het voetbal bovendien mist, is echte concurrentie zoals in de zaken wereld. Toen bleek dat Franse autofa brikanten met overheidssteun in be scherming werden genomen, aarzelden hun Europese concurrenten geen mo ment met het indienen van een klacht in Brussel. Hun klanten konden weglo pen om een Frans vehikel te kopen. Maar waarom zou het Maastrichtse MW supporters werven onder de Feye- noord-aanhang in Rotterdam? Doorslaggevend is echter dat alle par tijen boter op het hoofd hebben. „Wie heeft er belang bij om dit aan de kaak te stellen? Daar durft toch niemand zijn vingers aan te branden", zegt een insi der. MW-fan Marcel Lodewick: „Heel veel mensen beleven plezier aan het voetbal. Dat ga je ze als gemeente toch niet afnemen?" Opera Peter van der Lint De eerste tekst in het program maboekje bij de nieuwe 'Fide- lio'-enscenering van De Neder landse Opera is 'De verklaring van de rechten van de mens en van de burger' zoals uitgevaardigd door de nationale vergadering van het Franse volle in 1789. In de laatste scène van de voorstelling wordt het toneel overspoeld door blauw helmen, cameraploegen, ramp toeristen en regeringsfunctiona rissen. Die laatsten spelden de po litieke gevangene Florestan en zijn reddende echtgenote Leonore (alias Fidelio) eremetaal op - de overige gevangenen participeer den echter niet in de euforie die Beethoven dan muzikaal ontke tent; de meute (inclusief de pers) laat hen links liggen. Het was zeker een cynisch beeld dat regisseur Robert Carsen voorschotel de, maar daarom riep men geen boe woensdagavond in het Muziek theater. Boe's die overigens ook een storm aan bravo's ontketenden. De opkomst vanuit de zaal van de ge noemde blauwhelmen en camera ploegen rukte de boe-roepers te veel uit de droom, uit het sprookje van opera - men zit er in eerste instantie voor een avondje uit en niet om nog eens het wereldleed over zich uitge stort te krijgen - toch? Onbedoeld smeet Carsen met die blauwhelmen bovendien de Nederlandse Srebreni- ca-schandvlek in het gezicht van die argeloze uitgaanders, twee dagen na dat het eindrapport van de commis sie-Bakker gepresenteerd was. Nee. erg gemakkelijk was deze voorstelling niet, maar wel buitenge meen spannend, keeltoesnoerend en logisch. Een schitterende vondst was het om de stem van de kwade genius, gouverneur Pizarro, meedogenloos via megafoons te versterken en de ge vangenen op het podium hun stem te ontnemen - het koor zong on zichtbaar vanuit de orkestbak. De op komst van die stomme gevangenen op de enorme en angstaanjagende luchtplek van de gevangenis was een magisch stil moment. Onderdrukkers hebben een stem, onderdrukten niet, leek de boodschap van Carsen. On derdrukten krijgen pas stem en ge zicht als organisaties als Amnesty In ternational zich ermee bemoeien. De simpele kaars - symbool van Amnes ty - speelde in de enscenering een ontroerende rol. Carsen had goed be grepen dat Beethoven in onze tijd on getwijfeld een Amnesty-activist zou zijn geweest. Vooral in het eerste bedrijf werd het begrip 'angst' met een hoofdlet ter A geschreven. Onaangename, na voelbare angst waarmee vergeleken de poging van de recente 'Fidelio' van de Vlaamse Opera afgedaan kan wor den als poppenkast-angst. Onaange naam werd het vooral met de op komst van Pizarro, sinister belicht. De nasale megafoonstem en de vele gestreepte gevangenispakken, maak ten de link naar Dachau en Ausch witz onontkoombaar. Dat deze Pizar ro ook nog eens last heeft van smet vrees en om de haverklap als een morbide Pilatus zijn handen wast, voegde navrant een detail aan deze perverseling toe. Alan Held acteerde en zong Pizarro geweldig. Hij moest als het ware in de echo van zijn eigen versterkte spreekstem zingen, maar was onver- sterkt minstens zo indrukwekkend. Charlotte Margiono. in een laat sta dium ingevallen voor een zieke col lega, overtuigde volledig in de titel rol. De manier waarop zij de climax van de opera - 'Töt erst sein Weib!' - vocaal hart en ziel gaf, zal ik niet licht vergeten. Ook haar fantastisch gezongen grote aria, belicht door een enkel kaarsje, was een hoogtepunt. Geen wonder dat dirigenten als Si mon Rattle en Nikolaus Harnoncourt in haar hun Fidelio zagen. Ruth Zies- ak (Marzelline) was ook al zo'n per fecte rolbezetting. Torsten Kerl (Flo restan) vergiste zich tijdens zijn gro te scène in de opbouw dusdanig dat hij aan het: slot daarvan vocaal in stortte. Giinter von Kannen (Rocco) en Christian Baumgartel (Jaquino) zon gen goed, maar onzorgvuldig waar door dirigent Edo de Waart voortdu rend alert moest blijven. De onder steuning uit de bak van het Rotter dams Philharmonisch Orkest was mede daardoor rommelig. De Waart pompte de vaart en het drama er goed in, maar iets meer discipline zou geen kwaad kunnen. Het slot koor was nu net zo'n wirwar als de berg gevangenispakken die als slot beeld overbleef. In Muziektheater op 1,4, 7,10,13.16,19 en 22 februari. Gevangenen zonder stem. FOTO MARCO BORGGREVE Muziek Sandra Kooke Het Combattimento Consort Amsterdam bestaat twintig jaar en viert dat met drie dagen concerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Pièce de résistan- ce is Purcells "The Fairy Queen', dat dinsdag al in het Utrechtse Vredenburg was te horen. On danks de wisselvallig opererende solisten werd het daar door het aanstekelijke spel van het consort een feestelijke avond. Het eerste applaus was niet voor de muziek, maar voor een kus. De bas Michael George kuste countertenor Patrick van Goethem na een scène over een herder die een herderinne tje probeert te verleiden en daar niet helemaal in slaagt. Wat heeft dat te maken met Shakespeare's 'Midsum- memight's Dream', waarop The Fai ry Queen' is gebaseerd? Helemaal niets. Purcell en zijn onbekende li brettist schreven in 1692 muzikale intermezzi (masques) bij het een eeuw eerder geschreven toneelstuk. Daarin gaven ze commentaar op de ideeën die in Shakespeare's werk aan de orde komen. Dronken poëten, zwanen, elfjes, apen en Chinezen: al les werd uit de kast gehaald om het Engelse publiek te vermaken in deze voorloper van de opera. En door het zapkarakter is de muziek bij uitstek op zijn plaats in de 21ste eeuw. Door de gedreven en fantasievolle wijze van musiceren van het Com battimento Consort en het Neder lands Kamerkoor onder leiding van Jan Willem de Vriend kwam Purcells feestelijke muziek dinsdagavond licht en sprankelijk uit de verf, met als hoogtepunt het melancholieke 'The plaint', waarin violiste Eva Ste- geman de sopraan Lynne Dawson in de schaduw stelde. Dawson had haar avond niet. Ge hinderd door een hoofddeksel dat het meest leek op een treurwilg van voor zong ze voor de pauze onzuiver en onzeker. Na de pauze, toen ze het ding afhad gedaan, revancheerde ze zich heel behoorlijk. Dat kan niet ge zegd worden van Anthony Rolfe Johnson, die wel erg ongemotiveerd in de partituur stond te turen en ook qua stem nog maar een schim is van de zanger die ruim tien jaar geleden in de Monteverdi-opera's van De Ne derlandse Opera schitterde. De jonge Patrick van Goethem is veelbelovend, maar zong te zacht en te bleekjes om indruk te maken. En zo bleef alleen Michael George gemakkelijk over eind, behalve dan toen hij als dron kelap meesterlijk over het toneel stuntelde. Vrijdagavond spelen Pieter Derksen (cla vecimbel) en Melvyn Tan (pianoforte) wer ken uit de tijd dat het eerste instrumen door het tweede werd verdrongen. Zater dagavond wederom "The Fairy Queen Zondagmiddag meesterwerken van Rebel Biber, Leopold Mozart (de vader van) en an deren. Alles in het Concertgebouw in Am sterdam. HetU Zondagochtend Concert op weg naar abstractie i HAL Investments B V Radio Kamerorkest dirigent: Frans Bruggen soliste: Charlotte Margiono, sopraan Traetta: Sinfonia en Chaconne ui Antigona Weber: Aria's uit Der Freischütz Wagner: Ouverture Die Feen Beethoven: Vierde Symfonie; Ouverture Leonore 3 en aria uit Fidelio Zaterdag 1 februari 14.15 uur Concertgebouw Amsterdam 2 februari 2003, Grote Zaal, 11 uur Radio Philharmonisch Orkest Holland Groot Omroepkoor Mare SoUStrot dirigent Pieter Wispelwey cello Dutilleux - Celloconcert 'Tout un monde lointain' Roussel - Evocations, op. 15 13,- (CJP 6,50) Kassa 020-6718345 Uitlijn 0900-0191 (eojopm) Mw A-Orsay, rar,>3 rlaMU!,lrt Museum, Te»* Oen Haag! ROTTERDAM www.kunsthal.nl

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 3