de Verdieping religie en filosofie Gevaarlijk voor Joden werd het sinds Wagner Gekwetst Mohammed-gevoel van een moslimleider Rk kerk wijst stoken tegen Memisa af 'NI Laatste kans tegen Sow Trouw VRIJDAG 31 JANUARI 2003 PAGINA 12 Er is een nieuw boek over de Holocaust van twee gerenommeerde Amerikaanse historici, R.J. Van Pelt en D. Dwork. Hun stelling: „De massamoord door de nazi's op de Joden had zijn wortels niet in christelijk antisemitisme, maar in de ketterjachten van de Inquisitie en in de terreur tijdens de Franse Revolutie." Deze week waren beide auteurs in Nederland en Trouw sprak met hen. Jodenvervolging Ton Gijnen Iee", benadrukt Van Pelt, „dit is niet het zoveelste boek over de Holocaust". Co-auteur Dwork vult aan: „Er zijn weliswaar bibliotheken vol geschreven over alle mogelijke aspecten van de jo denmoord, maar er bestond tot dus ver geen studie naar de samenhang van dit alles. In die lacune hebben wij nu voorzien." Debórah Dwork is hoogleraar geschie denis van de Holocaust aan de universi teit van Yale en directeur van het stu diecentrum voor Holocaust en genoci de aan de universiteit van Clark, beide in de VS. Haar collega Robert Jan van Pelt, van oorsprong Nederlander, is hoogleraar cultuurgeschiedenis aan de universiteit van Waterloo, Ontario, Ca nada. Samen schreven ze in 1997 een veelgeroemde studie over Auschwitz. Deze week waren ze in Amsterdam om hun nieuwe boek te promoten. Van Pelt: „Na 1945 was de massa moord op joden, zigeuners en homo seksuelen lange tijd slechts een voet noot bij het beschrijven van de Tweede Wereldoorlog. Dat bleef zo tot midden jaren zestig." Dwork: „Toen kwam het Eichmann- proces en kregen de Joodse slachtoffers ineens een stem, een gezicht. Daar naast begon een nieuwe generatie kri tische vragen te stellen aan de oudere: „Pa, wat deed jij tijdens de oorlog?" En de stemming sloeg radicaal om. Sinds dien lijkt het alsof het tussen 1939 en 1945 alléén om de Holocaust is gegaan. Al het andere wordt in dat licht beke ken." „Wij willen met onze studie de za ken weer wat meer in evenwicht bren gen. We doen dat door te onderstrepen dat de Holocaust zich afspeelde tijdens een uiterst wrede oorlog waarvan, be halve Joden, zigeuners en homoseksu elen, ook miljoenen anderen het slachtoffer werden. Zo vermoordden de nazi's ook systematisch Russische krijgsgevangenen omdat die 'minder waardige Slaven' waren." In tegenstelling tot wat veel anderen bewe ren stelt u beiden dat er geen rechte lijn Auschwitz 1945: de brillen. loopt van het traditionele christelijke anti- judaïsme naar het op vernietiging gerichte racistische antisemitisme van de nazi's. U ziet de wortels veeleer liggen in het niets en niemand ontziende optreden van de Inquisi tie tegen christelijke ketters en in de Terreur tijdens de Franse Revolutie. Dat is opmerke lijk. Van Pelt: „Ik ben de laatste om te zeg gen dat in de Middeleeuwen de kerk de Joden fatsoenlijk heeft behandeld. Maar ze streefde nooit naar hun uit roeiing. Dat gold ook voor de wereldlij ke macht. Zowel de theologie als de politieke filosofie hanteerden de stel ling dat er in de christelijke wereld een plaats was voor joden. Geen goede plaats, want het waren nu eenmaal 'de moordenaars van Jezus', maar in elk geval een plek. Dat had God zo veror donneerd. „Dit gold niet voor ketters. Zij hadden hun doopsel verraden en het verbond met Christus verbroken, en dat kon niet worden geduld. Terwijl van tijd tot tijd theologisch gemotiveerde, maar in feite op politieke gronden gebaseerde, pogroms tegen Joden plaatsvonden, werden de christelijke ketters systema tisch vervolgd. Het enige doel dat de Inquisitie voor ogen stond was hun algehele vernietiging. „Dat idee overheerste nog sterker tijdens de Terreur. Robespierre en de zijnen wilden een nieuwe, verlichte maatschappij. De enige manier om dat te bereiken was, in hun ogen, door de koninklijke familie en de aristocratie uit te moorden. En dus stierven hon derden aristocraten onder de guilloti ne. Niet om wat zij hadden gedaan, maar om wie ze waren, namelijk repre sentanten van de oude orde. „Hiermee werd de doos van Pandora geopend en heeft men een politiek ge ïntroduceerd die op massamoord be rustte. Hanteerden de Inquistitie en de Franse revolutionairen haar om dege nen te elimineren die het ideaal van een religieuze eenheidsstaat c.q. 'ver lichte' maatschappij blokkeerden, de nazi's zouden later er het uitroeien mee legitimeren van mensen die zij zagen als belemmering van hun raciaal utopia." Wanneer werd het, in de ongeveer honderd vijftig jaar die er liggen tussen Robespierre en Hitier, voor de Joden voor het eerst echt gevaarlijk? Van Pelt: „Gevaarlijk werd het toen in de lering rond de componist Richard Wagner het anti-judaïsme a la Nietz sche een fusie aanging met het racisme van lieden als de Fransman de Gobi- neau, en het moderne antisemitisme werd geboren. Wagners schoonzoon Stewart Chamberlain stelde Duits-zijn gelijk aan ariër-zijn. Tot dan kon een Jood altijd de grens oversteken door zich te laten dopen. Nu verdween die optie. Het ging niet langer om wat Joden geloofden, maar om wat ze wa ren. „Dit gebeurde aan het einde van een eeuw, de 19de, en in een land, Duits land, dat in de verwarrende confronta tie met een nieuwe tijd, de Joden was gaan zien als de wortels van alle kwaad. Links kapittelde hen als 'kapi talisten', rechts als 'socialisten' en 'cul- tuurbedervers'. Men noemde ze een probleem dat dringend moest worden opgelost. De Eerste Wereldoorlog bracht gewenning aan massaal geweld, waardoor de laatste morele barrières werden geslecht om het joodse probleem via de gaskamers 'te regelen'. Niet voor niets hadden vrijwel allen die aan nazi kant betrokken zijn geweest bij de Ho locaust. in 1914-1918 aan het front ge vochten." U beschrijft het optreden van Gesina van der Molen. De streng gereformeerde juriste be hoorde tot de oprichters van het illegale 'Trouw'. In de oorlog redde ze Joodse baby's van de dood, maar na 1945 was ze de drijvende kracht achter het besluit Joodse weeskinderen van wie niet vaststond dat ze van orthodoxe huize waren, bij hun christe lijke pleegouders te laten en hen niet onder de hoede te stellen van Joodse instanties. Waarom dit verhaal? Dwork: „Omdat het zicht geeft op de wijze waarop zelfs na 1945 christenen over joden dachten. Als representant van de dominante, christelijke cultuur meende Van der Molen dat zij het recht had vast te stellen wie Joods was en wie niet. En Joods waren in haar ogen alleen de orthodoxe joden. Voor hen was er een eigen plek in de Neder landse, christelijke samenleving. De anderen waren vanuit haar optiek niet- Uitspraken Hirsi Ali Koert van der Velde f lc houd van Mohammed, met heel mijn hart. Hij is mijn lei draad, mijn idool." Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Ayhan Tonca (36) spreekt met liefde over de profeet, aan wie hij dag en nacht zegt de denken. „Wat moet ik doen, en wat niet: Mohammeds leven geeft het ant woord. En als ik het niet meer weet, dan vraag ik God: laat mij leven zoals het grote voorbeeld dat u ons gegeven hebt. Ik wil zijn zoals hij." Voor moslims als Tonca is Moham med de ideale mens. Tonca is de voor zitter van de TICF, de grootste mos keekoepel in Nederland waarbij de 143 gematigde moskeen in Nederland zijn aangesloten die door de Turkse overheid worden gecontroleerd. Mo hammeds goedheid kende volgens Tonca geen grenzen. „Hij is voor mij het voorbeeld van mildheid, liefde en vergevingsgezindheid." Anderen heb ben hun Mohammed opgetuigd met opzienbarendere kwaliteiten: zijn li chaam had geen schaduw, vliegen me den zijn kleren en zijn haren waren onbrandbaar. En in hun streven de perfecte mens te imiteren laten zij htm baard staan, plassen ze zittend, en eten ze de hele dag dadels. Tonca, die op zijn derde naar Neder land kwam, gelooft in een andere Mo hammed, die meer past bij deze tijd: de zijne lijkt meer op een barmhartige Jezus. Dus, wat zou Mohammed heb ben gedaan met Ayaan Hirsi Ali, de vrouw die hem 'woest* maakt omdat zij de Grote Profeet en daarmee 'een miljard moslims' inclusief Tonca zelf beledigde? Tonca: „Ik denk er serieus over om vrijdag, na het gebed in de moskee, persoonlijk aan God te vra gen deze vrouw te vergeven". Hirsi Ah heeft Mohammed onlangs een perverse than genoemd, en staat niet in de Koran een passage die verge ving misschien toch een heel klein beetje een probleem maakt? De straf voor wie de boodschapper bestrijden, heeft God ooit aan de boodschapper zelf geopenbaard „Dat zij gedood of gekruisigd worden of het afhakken van him handen of hun voeten aan weerszijde of dat zij uit het land ver bannen worden" (soera 5; vers 33). De Koran is een meerstemmig boek, werpt Tonca tegen, en het is aan de ge lovige die stem eruit te halen waarvan hij denkt dat die het meeste bij zijn ideale Mohammed past. „Mohammed heeft een van zijn ergste vijanden, wiens naam ik even vergeten ben, ge woon vergeven. Ook dat staat in de Koran. Mohammeds vergevingsgezind heid kunnen wij moeilijk evenaren, maar ik ga het toch proberen." Tonca legt uit dat zijn beeld van Mo hammed niet alleen steunt op de Ko ran, maar ook op de overlevering en op zijn eigen oordeel, dat nu eenmaal wordt gevormd door de cultuur waar in hij leeft. Zo verandert het beeld van Mohammed met de tijd. „Het geloof moet mee tot het einde der tijden, en moet zich dus steeds aanpassen." Tonca is vooral woest op Hirsi Ali omdat ze zou liegen over de profeet. Maar wds Mohammed 'naar onze hui dige maatstaven' dan geen tiran? Ton ca snapt het niet, dus leest hij desge vraagd een passage uit de beroemde Mohammed-biografie van Maxime Ro- dinson, over het lot van zevenhonderd mannen van een opstandige joodse stam in Medina. „De volgende dag liet hij [Mohammed] op de markt van Me dina grote kuilen graven. Men bracht er de joden, in groepen aan elkaar ge bonden, heen, onthoofdde hen een voor een aan de rand van de kuilen en wierp ze erin." Tonca kent dit inci dent niet, hoewel het ook kort in de Koran staat (33; 26). Hij probeert: „In een oorlog vallen helaas altijd doden. Misschien was het uit zelfverdediging. Het was een ruige tijd." Dan: „Als je dit zo leest, is het barbaars, maar ik geloof het met." En ten slotte: „Ik zal het onze imam vragen". Dan de vraag of Hirsi Ali's stelling dat Mohammed vanwege zijn huwelijk met Aïsja pervers was echt 'een leu gen' was. En of de profeet zo het slech te voorbeeld gaf. Toen hij 53 jaar was trouwde hij met het negenjarige meis je Aisja. („Ik schreeuwde: O! O!, tot ik buiten adem was", zou ze later heb ben gezegd.) Tonca reageert: „In die tijd was zoiets volkomen normaal. Het gaf Aïsja bescherming en status. Maar tegenwoordig kan zoiets natuurlijk niet meer, dat begrijpt iedere moslim. Het gaat erom dat Mohammed in zijn tijd vooruitstrevend was. Dat moet ons inspireren om tegenwoordig ook voor uitstrevend te willen zijn." Als moslimvrouwen in Nederland menen precies zo te mogen leven als moderne niet-moslimvrouwen, dan staat hun formeel niets in de weg, meent Tonca. „Iedereen die gelooft in God en in zijn profeet is een moslim. Ik geloof dat moslimvrouwen andere verantwoordelijkheden hebben gekre gen dan mannen en dat ze een hoofd doekje behoren te dragen. Moslim vrouwen die zich niet als zodanig ge dragen, begaan volgens mij een zonde. Maar wie ben ik om over anderen te oordelen? Ook ik ben immers een zon daar. Het oordeel over moslimvrou wen die als mannen proberen te le ven, is aan God en aan niemand an ders. Ook zij zijn welkom in de mos kee." Dat Mohammed sommige mos lims inspireert tot het slaan van hun vrouw, mag misschien waar zijn, maar dan hebben zij de emancipatoir be doelde boodschap van de profeet niet begrepen, stelt Tonca, die overigens ontkent dat er onevenredig veel mos limvrouwen in blijf-van-mijn-lijf-hui- zen zitten. „Vorig jaar hebben we een hele reeks thema-avonden gehouden over huiselijk geweld. Doe ons dus niet af als vrouwenonderdrukkers." Tonca gelooft dat Hirsi Ali 'alleen maar kwetst om te kwetsen', en dat is wat hem extra boos maakt, zegt hij. Zich inleven in haar verhaal wil hij daarom niet, stelt hij. Denkt Tonca dat joods en mochten dus bekeerd wor den. Daaraan lag de gedachte ten grondslag dat christen worden het bes te is wat een Jood kan overkomen. Het was een mening die christenen 1600 jaar hebben gehuldigd. En sommigen doen dat nog steeds. „Het speelde ruim vier jaar geleden een rol bij de heiligverklaring van de rooms-lcatholiek en non geworden Jo din Edith Stein, een van de miljoenen slachtoffers van de Holocaust. Rome had dit nooit mogen doen. Hiermee wekte het de suggestie dat ze was ver gast om haai- katholiek-zijn, terwijl dat er in werkelijkheid niets mee te maken had. Ze werd enkel en alleen vermoord omdat ze Jodin was. Bij bezoeken aan rk scholen in de VS kreeg ik, op mijn vraag wie Edith Stein was, van leerlin gen én leraren als antwoord: „Een ka tholieke martelares". Geen woord over haar Jood-zijn." In een toespraak stelde u:A's de kerken zich tijdens de oorlog openlijk hadden uitgespro ken tegen de genocide op de Joden was er mogelijk geen Holocaust geweest". Vergeet u dan gemakshalve niet dat de echte schuldige Hitler was? Dwork: „Natuurlijk berust de primaire verantwoordelijkheid voor de Holo caust bij de nazi's. Dat neemt niet weg dat de toenmalige katholieke kerklei ders een zware verantwoordelijkheid dragen voor het feit dat zij in overgrote meerderheid hebben gezwegen, te meer omdat in die tijd het gezag van de kerk een groot gewicht in de maat schappelijke schaal legde. „Dat Pius XII, zoals het verhaal gaat, 'erg bedroefd' was over wat er met de Joden gebeurde, interesseert me geen donder. Hij had zijn verantwoordelijk heid als paus dienen te nemen en zijn stem moeten verheffen tegen alle de portaties en moordpartijen. Ook al zou dit het martelaarschap van hem en anderen hebben betekend. Want dat is de ultieme plicht van alle christenen: Jezus volgen naar Golgotha." Van Pelt: „Het kenmerkt de uniciteit van onze menselijke soort dat we, zit tend in een overvolle boot, niet zeg gen: 'Er moeten er een paar overboord, zodat de rest kan overleven', maar: 'Dan verdrinken we maar met z'n al len'. De kerken hadden de gelovigen moeten herinneren aan deze plicht tot fundamentele solidariteit met de an der en zeggen: 'Wij dienen één te blij ven met onze vervolgde Joodse broe ders en zusters, ook al kost dat ons het leven'. Dat de paus en andere kerklei ders dit niet hebben gezegd maakt ze tot schandvlekken van hun geloof en van de mensheid als zodanig." Debórah Dwork en Robert Jan van Pelt: De Holocaust, een geschiedenis; ISBN 9053528431; Boom Amsterdam; 504 blz.; 25,- hij en zijn geloofsgenoten woedend blijven worden, iedere keer dat ie mand weer iets vervelends over de is lam zegt, of zal er langzaamaan een laagje eelt op de prikkelbare ziel ko men? „Bij ons staan waarden als eer en trots nog hoog in het vaandel. Heel jammer dat deze in Nederland niet meer gelden als deugd. Veel Turken voelen zich door dit soort incidenten steeds minder welkom. Maar dat laag je eelt zal er wel komen, denk ik, al lo pen we daarin natuurlijk achter bij de christenen. Geef ons de tijd." advertentie rrnrrrrr Paasproject 'Ga...', met op de Viertafe het landschap en aan de kapstok de pelgrimsspullen; en verder tips voor de Stille Week, project tellen naar Pink steren, Hemelvaart, projectliederen BONNEFOOI 18 zondagen 144 pag abon.€34,- per jaar (los nummer €13,50' IBÉÉEEÉKEBSI] Van onze redactie religie filosofie AMSTERDAM - IJvert de katholieke ontwikkelingsorganisatie 'Cordaid' voor abortus in de derde wereld? Opnieuw trekt het behoudende Ka tholiek Nieuwsblad ten strijde. Me misa (onderdeel van Cordaid) gaat nota bene zondag in de mis onder rooms-katholieken collecteren voor 'veilige abortus', insinueert het blad. De rk kerk hekelt dit 'samen zweren' tegen Memisa. Negen jaar geleden voerde het Katho liek Nieuwsblad (KN) voor het eerst campagne tegen Memisa. Deze grote katholieke medische hulporganisatie liet zich volgens KN toen in met con doomverspreiding in de strijd tegen aids. De bisschoppen riepen Memisa ter verantwoording en dreigden haar af te voeren van het collecteschema. Opnieuw zet het KN, vlak vóór de jaarlijkse Memisa-collecte druk op de ware besteding van katholiek geef- geld. In het geval van Memisa's ver meende steun aan abortus heeft KN overigens wel een omweg nodig. Niet Memisa (voorpagina) maar koepel Cordaid ligt op de korrel en wel om dat Cordaid deel uitmaakt van een internationaal netwerk. Share-net, en dit ijvert met zoveel woorden voor 'veilige abortus'. Voor dit Share-net doet iemand het woord die volgens KN „een mewerker van Cordaid" is. maar volgens Cordaid zelf daar al ruim een jaar weg is. Cordaid is niet blij met het herhaalde stoken van KN tegen de organisatie. Vorig jaar maak te het blad ook een project in Peru verdacht - volgens Cordaid enkel om dat de partnerorganisatie werd ge noemd op een website waar ook pro- abortusorganisaties figureren. Direc teur Kruijssen van Cordaid onder streept dat zijn organisatie geen pro abortus programma's steunt, wél projecten voor vrouwen die na een onveilige abortus in problemen zijn. Volgens Kruijssen is Share-net een tamelijk informeel netwerk, waai' vooral informatie en ervaringen wor den uitgewisseld op het terrein van hiv/aids-problematiek. Cordaid erkent dat er wel eens spanningen zijn tus sen de hulp en de leer. In een brief aan de bisschoppen heeft Kruijssen verzekerd dat voor Cordaid het steunen van een abortus praktijk onbespreekbaar is. Hij noemt de berichtgeving van KN tendentieus en deels feitelijk onjuist. Een woordvoerder van de bisschop pen noemt de reactie van Kruijssen op eerste lezing betrouwbaarder dan wat het Katholiek Nieuwsblad deze week op samenzwerende toon te berde brengt Hij onderstreept dat de bisschoppen en Cordaid op gezette tijden direct overleggen over gevoelige onderwer pen als aidspreventie. UTRECHT - Kerkenraden van gere formeerde kerken en Samen-op- Weggemeenten komen 29 maart bijeen om zich te bezinnen op hun positie in de toekomstige Protes tantse Kerk in Nederland (PKN). De beraadsdag in Nijkerk moet hen be ter in staat stellen te besluiten over de fusie van de hervormde, gerefor meerde en lutherse kerken. Dat hebben de Sow-kerken gisteren laten weten. Als de drie protestantse kerken besluiten samen te gaan, kan een gereformeerde kerkenraad niet meer uit het kerkverband stappen. Ook krijgt de landelijke kerk meer toezicht op het beheer van het vermo gen. Veel plaatselijke kerken hebben grote moeite met deze inmiddels veel besproken veranderingen. Ze worden van gereformeerde zijde betwist om dat daar vanouds de plaatselijke auto nomie juist voorop staat. In een poging een dreigende scheu ring in eigen gelederen te voorkomen, ging de gereformeerde synode vorig jaar december akkoord met een be zinningsdag over de gevoelige kwes tie. Het bestuur van het behoudende Confessioneel Gereformeerd Beraad (CGB) zit in de voorbereidingscommis sie van de bijeenkomst. Het CGB leidt het gereformeerde verzet tegen de voorgenomen drastische inperking van de plaatselijke zelfstandigheid. Personen Nederlandse hervormde kerk Beroepen: te Woerden-C. G. van Meij- eren te Hierden. Intrede 2/2: te Ochten D. Verkuil uit Bleiswijk; te Oud-Beijerland M. Messe- maker uit Kamerilc; te Zutphen O.G. Haasnoot uit Deventer. Gereformeerde kerken Afscheid: van Oude Wetering A.H.B. Breukelaar, naar Laren/Blaricum/- Eemnes. Gereformeerde kerken vrijgemaakt Beroepen: te Eindhoven D. Noort te Bussum/Huizen; te Leens E.J. Meijer kand. te Kampen. Oud gereformeerde gemeenten Afscheid 5/2: van Rijssen A. Kort, naar Krimpen aan de IJssel.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 2