Kruisje en pentagram hand in hand Meesterlijke muziek van nurkse Noord-Ier Het tijdperk Conny Stuart, altijd speels en ironisch Nederlands Dagblad LICHTE MUZIEK Het Katern vrijdag "31 januari 2003 5 door johan bakker en herman veenhof Faces of China Tony Overwater. JIM 751 48 De muziek op Faces of China werd oor spronkelijk gemaakt voor de documentai refilm 'Een Chinees Gezicht'. In deze docu mentaire worden drie hedendaagse Chine se dichters geportretteerd. Van de compo sities van Tony Overwater, Joost Lijbaart, Maarten Ornstein en Fay Claassen werd destijds maar een gedeelte benut. Nu ko men de deels uitgeschreven en deels geïm proviseerde stukken volledig tot hun recht op deze prachtige cd. Contrabas, percussie en klarinet schilderen samen, maar af en toe ook individueel, ontroerende portret jes. Het zijn vaak maar korte werkjes, die beginnen met Chinees aandoende thema's, en daarna uitwaaieren in muzikale solo's. Opvallend is de rol van zangeres Claassen die geen teksten zingt maar slechts melo dielijnen. Op deze midprice-cd is bovendien een videoclip te vinden met bijpassende beelden uit China. Benjamin Herman plays Jaki Byard AL 73235 Saxofonist Benjamin Herman is vooral be kend als bandleider van The New Cool Col lective. Hij houdt zich echter ook met seri euzere muzikale zaken bezig. Onlangs ver scheen een cd waarop hij met topmuzikan- ten uit het jazzcircuit een ode brengt aan de Amerikaanse pianist Jaki Byard (1923- 1999). Deze Byard, die in het orkest van Charles Mingus speelde, schreef stukken die ten onrechte in de vergetelheid zijn ge raakt. Samen met de Franse pianist Pierre Christophe, die les kreeg van Byard, be sloot Herman deze jazzmuziek weer onder de aandacht te brengen. Herman bewijst dat hij niet alleen een muzikale gangmaker is, maar ook dat hij zijn instrument tot in 'de'perfectie beheerst. Voor pianist Chris tophe is er eveneens een glansrol. Hij haalt halsbrekende toeren uit, zoekt de grenzen van de improvisatiemogelijkheden op, maar vindt telkens op wonderbaarlijke wij ze de weg weer terug. Samen met bassist Jos Machtel en drummer Joost van Schaik wordt de muziek van Byard uiterst span nend gespeeld, (jb) Brainwashed George Harrison. EMI 7243 5 41969 2 8 Groot nieuws uit Groot-Brittannië: vijfhon derd bandjes met opnamen van de Beatles, in 1970 gestolen, zijn terecht. Er zijn zelfs arrestaties verricht in verband met de der tig jaar oude diefstal. Die vond plaats in Twickenham, de vondst was bij Amster dam. Het gaat om opnamen, gesprekken, songs en flarden daarvan en vooral ruzies, in de periode tussen de witte dubbelelpee (1968) en de zwanenzang van de Beatles, Let It Be (1970). Werktitel van de banden is: de Get Back-tapes. Dat nummer vormt de verbindende schakel. Paul McCartney wilde na de enorm uitgewerkte, conceptu ele muziek van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band en The White Album een simpe lere, akoestische plaat maken. Misschien komt die er alsnog. EMI dubt nog, mede omdat er in maart al een live-plaat van de dan zestigjarige McCartney op stapel staat. Bovendien was er net de klapper met de 27 nummer 1-hits en verkoopt het laatste al bum van George Harrison ook nog goed. Dfé'plaat heet Brainwashed (ook de titel van het laatste nummer waarin hij aan geeft hoe media en mode massaal mensen hersenspoelen) en kan worden beschouwd als zijn geestelijk testament. Het paradoxa le van Harrison was dat hij oprecht was, gespeend van materiële jacht, altijd bezig in de tuin en ook na dertig jaar nog vast overtuigd van de Hare Krishna. De laatste plaat, compact, hecht, helder en uitste kend, dankzij de regisserende hand van ELO's Jeff Lynne, ademt de rust en vrede op basis van een geloofsmisvatting. In het op merkelijke nummer 'P2 Vatican Blues' neemt hij nogal bitter afstand van de Rooms-Katholieke Kerk, waarin de weesge groetjes zijns inziens niet opwegen tegen misbruik en onderdrukking. Harrison ging vredig heen, dat gun je iedereen. Maar hij vond rust in fictie, en dat geeft een naar gevoel. Hij spoelde zijn hersens zelf. (hv) In Ede vindt een kleine revolutie plaats. Schijnbaar vanuit het niets winnen muziekfestivals onder de naam Peacedog snel aan populariteit. Hoewel de initiatiefnemers allemaal christen zijn, mogen de muziekavonden dat predikaat niet dragen. Want juist de mix van seculier en religieus maakt Peacedog uniek. En niet onomstreden. door maarten vermeulen aat christelijke punk, metal, hardcore en hiphop samen met het seculiere equivalent daarvan? Volgens het Flevo Festi- ene helft dan gaat bidden voor het eten, ont staan er snel boeiende gesprekken." Voor Karei Smouter is Peacedog het best sa men te vatten met 'elkaar tot nadenken stem men'. Om dat te bereiken, is er meer dan alleen muziek, want plannen heeft hij genoeg. „Bij val en de EO-jongerendag niet, want daar spelen uitsluitend bands met op z'n minst een christelij ke achtergrond. Ook andere concertorganisators zijn huiverig voor het toelaten van 'wereldse' bands op hun festivals. Volgens Max Paans is de combinatie uitstekend te verdedigen. De Peacedog-avonden in Ede zijn daar het beste bewijs voor, aldus de veertigjarige jeugdouderling uit de Nederlands Gereformeerde Kerk in dezelfde plaats. Snoeiharde muziek Begin 2000 komt Karei Smouter, zoon van de pre dikant onder wie Paans als ouderling fungeert, met een voorstel bij Paans: een concertavond ge vuld met punk, metal en hardcore. Snoeiharde en soms agressieve muziek, daar houdt Smouter van. Het is een succes. Ruim tweehonderd, voorname lijk christelijke, jongeren komen opdagen en ook de samenwerking tussen de domineeszoon en de jeugdouderling verloopt voorspoedig. Aangemoe digd door het succes besluiten de twee, samen met enkele vrienden, nog meer concerten te orga niseren. Een naam is al snel gevonden: Peacedog. „We hebben natuurlijk wel even gediscussieerd, maar de meeste namen waren of te zweverig of van een enorm 'koffiebar'-gehalte. Peacedog klinkt lekker", legt Paans uit. Daarbij is het de ti tel van een nummer van The Cult, een band waar vooral de ouderling warm voor loopt. „Peacedog is straattaal voor een B-52 bommenwerper. The Cult gebruikt het op een cynische manier om hun afkeer van oorlog te demonstreren." Waren op de eerste concertavond alleen christe lijke bands uitgenodigd, bij het maken van serieu zere plannen voor Peacedog werd besloten te zoe ken naar een combinatie van seculier en christe lijk. Paans: „Er bestaat nog steeds een grote kloof tussen gospel en seculiere muziek. Wij zoeken juist de wisselwerking. Niet op een arrogante ma nier: 'wij zijn christenen en jullie moeten iets van ons leren', wel door een open houding. Waarom zouden wij niets van niet-christenen kunnen le ren?" De jeugdouderling ziet een verband met 'goed rentmeesterschap'. „Alle mensen achter Peacedog hebben één doel: God groot maken. Tegelijkertijd willen we wel kritisch blijven. Kijk bijvoorbeeld naar de vleesindustrie. Als christenen zouden we het goede voorbeeld moeten geven, maar niet- christenen zijn daarin vaak veel actiever." Water en wijn Door christelijke en niet-christelijke bands door elkaar heen te laten spelen, lijkt het op het eerste gezicht dat Peacedog water bij de wijn doet, er kent Paans. „Toch is dat absoluut niet zo. Het is geen compromis, wel werken op het scherp van de snede. Door ook bands uit het seculiere circuit uit te nodigen, komen er jongeren op Peacedog af die niemand bereikt." Van een verborgen agenda met bekeringsmotie ven is overigens geen sprake. „Het doel is contact te krijgen met jongeren. Wat beweegt ze? Een bij werking kan zijn dat ze geraakt worden door het Evangelie, dat willen we niemand door de strot duwen. Het valt me op dat we slecht communice ren als kerk, dat er nog steeds een enorme kloof ligt tussen de kerk en de buitenwereld. Op Peace dog wordt die kloof minder groot." Overigens kan niet alles op de muziekavonden. Er zijn twee vereisten waaraan iedere band moet voldoen: niet tegen de mensheid en niet tegen re ligie. „Een islamitische punkband? Haha, ja. dat zou dus ook kunnen. Lijkt me erg interessant", al dus Paans. Hoewel het een 'bijzaak' is, komen er mensen tot geloof door Peacedog, weet de ouderling. „Ik weet dat een zanger van een niet-cristelijke band zich bekeerd heeft. Tijdens een festival eten de leden van verschillende bands ook met elkaar. Als de voorbeeld een wereldwijde gebedsactie. Een week lang wordt er ieder moment van de dag er gens ter wereld gebeden. Die actie kunnen we af sluiten met een Peacedog-festival." Ook wil hij de muziekavonden uitbreiden met ge dichten en theater. En bij het zomerfestival moet er een kunsthal, een skatebaan en een discussie ruimte komen. Want discussiëren doet Smouter graag. „Tijdens een Peacedog-avond vertelde een artiest ineens vanaf het podium dat ze voorstan der van abortus was. De volgende band was daar juist heel erg tegen en legde aan het publiek uit waarom. Dan heb je een discussie waarbij ieder een in zijn waarde blijft. Jongeren met kruisjes om de nek gaan bij wijze van spreken hand in hand met leeftijdgenoten met pentagrammen aan een ketting." Een pentagram is een vijfpuntig symbool waarmee black metal-aanhangers zich profileren. Smouter voelt ook de spanning waarin Peacedog balanceert. „Ik kan geen harde lijn trekken en zeggen: die bands mogen wel komen en die niet. De grens is het spanningsveld zelf, lijkt het. In sommige gevallen moet je echt bidden om wijs heid. Overigens had ik er in eerste instantie grote moeite mee ook niet-christelijke bands te laten spelen op Peacedog. Nu ben ik daar blij om. Bij Peacedog hoor je soms iets datje nog niet eer der gehoord hebt. Het is dan goed om te zien dat de bands en het publiek respect voor elkaar heb ben, dat ze naar elkaar durven te luisteren." De eerstvolgende Peacedog-avond vindt plaats op 7 februari in de Kei in Ede. www.peacedog. org Uitverkoren. De carrière van Conny Stuart Paul Blom. Uitg. Strengholt/Theater In stituut Nederland Amsterdam, 2002; 404 blz., €24,95 Portret Conny Stuart. 4CD BIS 041 door herman veenhof Ze is nu 89 jaar oud, Conny Stuart, en vastbesloten nooit meer in de publici teit te treden. Uitverkoren, heet de biografie van haar loopbaan als chans- onnière en dame van het theater en de musical. Vijftien jaar geleden zette Conny Stuart een punt achter haar ac tieve theatercarrière. Sindsdien heeft ze het toneel niet meer betreden. Wel liet ze nog één keer haar stem horen: in de heropmaak van de Annie M.G. Schmidt-musical Heerlijk duurt het langst van enkele jaren geleden. Alle andere verzoeken om ergens aan mee te werken, legde Stuart naast zich neer. Na bijna vijftig jaar was het mooi geweest. Of zoals ze in het boek letter lijk zegt: 'Ik vind dat ik voorbij ben'. Het is typerend voor de ironie, maar ook voor de wat wrange scherpte waarmee ze decennia lang uit de hoek kon komen. Uitverkoren. Die titel intrigeert, maar slaat op het lied waarmee ze, aan de piano begeleid door Louis van Dijk, op 23 november 1986 afscheid nam op het Schevenings Cabaret Gala. Het is een ironisch afscheid van het publiek, waarvan alleen de christenen de on bedoelde dubbele bodem zullen waar nemen ('Het is aangeboren, ik ben uit verkoren'). Het lied is een van de minder sterke teksten van Annie M.G. Schmidt, de schrijfster die Conny Stuart als geen ander kon uitvoeren. Het is het slot nummer van een box met vier cd's die Stuarts opgenomen oeuvre weergeeft. Dat omspant de periode 1940-1986. De box is uitmuntend gedocumen teerd, prachtig uitgegeven en de vier uur muziek is mooi geremasterd. Van de 65 liederen en liedjes werden er 33 nooit eerder op plaat of schijf gezet en staan er 15 voor het eerst op cd. Na tuurlijk hoor je de 'Hoezepoes' (een speelse parodie op glamour met ge bruik van klassieke thema's) en 'Wat voor weer zou het zijn in Den Haag'. Maar je hoort vooral veel verrassend en tot nu toe onbekend materiaal. Het is een beeld van een tijdperk, van de emancipatie van de vrouw vooral, maar altijd speels en ironisch. De tijd geest komt mee in de parodieën op met hormonen volgespoten Olympi sche krachtpatseressen, in een verruk kelijke tekst van Hella Haasse ('Yvon ne de spionne'), maar helaas ook in de bastaardvloek die een keer of vier klinkt, niet eens welgemeend, maar waarschijnlijk omdat het woord rijmt op 'verstomt'. Paul Blom. senior wetenschappelijk medewerker van het Theater Instituut Nederland, nam in 1995 het initiatief voor een boek over de omvangrijke carrière van Conny Stuart. Dat is uit eindelijk een 'geautoriseerde' versie van haar levensverhaal. Aan de ene kant is dat goed, want zo kon de in middels bijna negentigjarige theater persoonlijkheid zelf nog heel wat zin volle bijdragen leveren aan het eind resultaat. Aan de andere kant is dat een risico; wat haar echt onwelgeval lig was, staat er wellicht niet in. Gelukkig is daar altijd Conny Stuart zelf nog. De oude dame kijkt met eni ge afstand terug op haar eigen carriè re. Ze plaatst kritische noten bij haar activiteiten en legt de vinger op zere plekken uit het verleden. Bovendien is ze voor een artiest bescheiden; ze lijkt sarcastisch tevreden met het feit dat ze voor driekwart van Nederland ver geten is, of een schim uit een ver ver leden. Te komisch Stuart, op 5 september 1913 als Cor nelia van Meijgaard geboren in het Overijsselse Wijhe, wist al snel wat ze wilde worden: zangeres. Na een - ze ker voor die tijd - wild jong leven, waarin de HBS werd verlaten zonder diploma, maakte ze als twintiger haar debuut als chansonnière. Ze behoorde al snel tot de muzikale beroemdheden van de periode voor de oorlog. Het was Wim Sonneveld die haar overhaalde om aan het cabaret te gaan. Vanaf 1939 stond ze ook vaak voor de radiomicrofoon van (meestal) de AVRO; in een tijd dat alles nog 'live' de lucht in ging. Toch kreeg ze steeds meer twijfels over de rol van 'leading lady' in het ca baret. Stuart vond dat ze te komisch werd; ze wilde graag serieus genomen worden. De uitnodiging van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink om de hoofdrol in hun allereerste musical 'Heerlijk duurt het langst' te spelen, kwam als geroepen. Vanaf 1965 ont wikkelde ze zich tot de eerste vrouwe lijke musicalster van Nederland. Ze bleef het duo Schmidt-Bannink heel lang trouw, ook al was cabaret uiteindelijk niet de manier om ook als toneelspeelster en tragediènne au se- rieux genomen te worden. Dat werd ze pas tijdens het Amsterdamse Theaterfestival 1987, toen ze al ver in de zeventig was. Nog geen jaar later noteerde ze in haar plakboek: 'Einde van de carrière'. Met een wetenschappelijke nauwkeu righeid vertelt Blom over het verloop van de carrière van Conny Stuart. Het is een wat ongemakkelijk boek, vlees noch vis. Aan de ene kant is het haar verhaal, aan de andere kant is het geen echt persoonlijke biografie en ook geen tijdsbeeld met context. www.tin.nl www.brigadoon.nl Nieuwe biografie van Van Morrison Can You Feel The Silence. Van Morrison. A new bio graphy Clinton Heylin. Uitg. Pen guin/Viking London, 2002; 560 blz., 18,99 Britse pond. door herman veenhof De nieuwste biografie van het feno meen Van Morrison is zo dik als de Bij bel. Dat zal de nurkse goedzak uit het Noord-Ierse knorrend en knauwend beamen. Van Morrison heeft een on bedaarlijke hekel aan de media en dus kreeg ook Heylin, die eerder het stan daardwerk over Bob Dylan schreef, geen medewerking van de man die zich alleen in zijn muziek wenst te ui ten. Wel tegenwerking in de vorm van juridische haaien en een stop op de NDf Muziekagenda Postbus 111 3770 AC Barneveld fax 0342.411.611 muziek@no.nl zaterdag 1 februari DORDRECHT - Grote Kerk -19.00 u. chr. Urker visserskoor Crescendo o.l.v. Louwe Kramer: Piet Baars- sen, bariton; Maria Baas, harp; Harm Hoeve en Lennert Knops, or gel. HASSELT - Grote of Stephanuskerk - 20.00 u. samenzang: Minne Veld man, orgel. Opname cd. NIEUWERKERK AAN DEN IjSSEL - Oude Dorpskerk - 20.00 u. Arjen Uitbeijerse, orgel; Marga Kreft, fluit; Rianne Kreft. panfluit; Moni ca van der Giessen, sopraan. RIDDERKERK - Singelkerk (Kerksin- gel 1) -19.30 u, koor- en samen- zangavond m.m.v. herv. gem. zangver. Vox Jubilans o.l.v. Pieter Stolk; Jan Mulder, orgel. Collecte voor Ridderkerks echtpaar Peter en Marjolijn den Hoedt t.b.v. evan gelisatiewerk in België. UITHUIZEN - Geref. kerk (Hoofd straat Oost) -14.00 u, cursus regi stratie (deel 1 en 2) van VGK dis trict 1Docent: Sietze de Vries. Het tweede deel van de cursusmiddag vindt plaats in op het Schnitger-or- gei in de Herv. Kerk. UTRECHT - Domkerk - 15.30 u. koor en orkest van de Domcantorij o.l.v. Remco de Graas; Jan Jansen, orgel m.m.v. tenorsolist, strijkor kest, celesta, slagwerk en orgel. J.C. Bach (motet 'Herr, nun lassest du deinen Diener in Friede fah- ren"), Barbe (Canticum Simeonis), J.S. Bach ('Der Geist hilft uns're Schwachheit auf' en 'Komm, Jesu. komm'). WINSUM - De Poort - 20.00 u. ka merkoor Laurentius Ensemble (Baflo) o.l.v. Jelke Hamersma; Roe lof van Luit, orgel; Els Beelen, sopraan; symphonieorkest Sunore d'Amatori. Mozart (Mis in G). Bach (cantate 150), Vivaldi (Psalm 113 en 116). maandag 3 februari AMSTERDAM - Beth Shalom (Kaste lenstraat 80) - 20.00 u, culturele avond t.b.v. Sanz-Laniado Medisch Centrum, Netanya, Israël m.m.v. Elzas Kwartet en Edwin Rabbie, voordracht. donderdag 6 februari VLAARDINGEN - Grote Kerk -12.45 u, Aad Zoutendijk, orgel. Glinka, Mendelssohn. Roguski, Rowsthor- ne, Archer. vrijdag 7 feb raw GRONINGEN - Jozefkerk - 20.15 u. The Tallis Scolars o.l.v. Peter Phil lips. Parsons. Byrd, White, Tallis. zaterdag 8 februari AMSTERDAM - Noorderkerk (Noor- dermarkt) -14.00 u, Sweelinck Ba- rokorkest (bestaande uit leerlin gen oude muziek van het Conser vatorium Amsterdam) o.l.v. Lucy van Dael. Bach (Orkestsuite no. 3; Derde Brandenburgs Concert). APELDOORN - Mariakerk (Stations straat) - 15.30 u. barokorkest. in strumentale en vocale solisten van de Muziekkring De Nederlandse Cantorij o.l.v. Maarten Kooij; Piet Dhont, barokhobo; Gonny van der Maten, orgel. Bach (cantate 169 voor altsolo; cantate 84 voor sopraansolo). BERGAMBACHT - Herv. Kerk -19.00 u, muzikaal kinderfeest m.m.v. Ka- rel Bogerd: Peter Boele, orgel. DRACHTEN - De Fontein (De Kol ken 89) - 20.00 u. orgelconcert door leden van District Fryslan van de Vereniging van Gereformeerde Kerkorganisten (VGK) m.m.v. ins trumentalisten. Ook samenzang. FARMSUM - Hervormde Kerk - 20.00 u, Martin Mans, orgel. Im provisaties. LIENDEN - Herv. Kerk - 19.30 u, zangavond t.b.v. Stichting De On dergrondse Kerk (SDOK) m.m.v. jeugdkoor De Jonge Lofstem (Randwijk); Chr. Betuws Jongeren koor (Kesteren); jongeren Jehuda (Wilnis); instrumentalisten. Ook samenzang. ROTTERDAM - Bergsingelkerk - 16.00 u, Arjen Leistra, orgel. ROUVEEN - Centrum voor Kerkmu ziek (Oude Rijksweg 436) - 19.00 u, Zingend naar de Zondag m.m.v. jong mannenkoor Soli deo Gloria (Urk) o.l.v. Jaap Kramer; Harry Ha mer, orgel. Ook samenzang. ULRUM - Geref. Kerk (Schapen- weg) - 20.03 u. gospelgroep Young Spirit. Presentatie live-cd. UTRECHT - Domkerk -15.30 u. Jan en David Jansen, orgel; Kees Jan de Koning, bas; Nico Brandon en Ma ria del Mar Escarabajal, viool; Caro line Rijkmans, altviool; Elske Tin bergen, cello; Harry de Jong, con trabas. J.S. Bach. (Preludium en fuga in e- moll. Concerto in D-dur voor orgel en orkest; cantate Ich habe ge- nug). VORCHTEN - Herv. Kerk - 20.00 u. concert van stichting Vom Himmel hoch m.m.v. Ab Weegenaar. orgel: Paul Czerwinski, poëzievoor- dracht; The Anido Guitarduo; Met- te Rooseboom, sopraan; Liereley- ers; gregoriaans ensemble Grego- riana. ZWIJNDRECHT - Oude Kerk - 20.00 u.John Propitius, orgel. Improvisa ties op verzoek. Ook samenzang. mond van veel Morrison-companen. Heylin kan dan ook geen sympathiek portret meer schetsen. Zijn conclusie: wat een rijke bron van meesterlijke muziek, maar wat een onmogelijke vent. Morrison komt er niet sympathiek af in de foliant die aan hem is gewijd; maar dat is geen nieuws. Een 'autobio graphy' die in 1997 verscheen heette In His Own Words en bestaat uit 44 hoofdstukken, waarvan het op twee na laatste iets schetst van zijn persoon en leven. Van Morrison wil duidelijk niets kwijt over zichzelf. En dat is jam mer. Er zijn namelijk drie Van Morris- ons. De eerste is de drinkende dicta tor, die na een nacht doorzakken zijn borrelgenoten een flinke klap geeft, 'zodat jullie niet vergeten dat ik erbij was'. Die Van Morrison was onlangs nog twee keer in Nederland en het was opvallend hoe hij zijn bandleden met vingertoppen regisseerde, hevig ontstemd als maar een maat werd af geweken van de bestelde order. De tweede Van is de heremiet, die zich terugtrekt in Ierse onherbergzaam heid, stenen hutjes zonder stroom of water (de fles whiskey mag mee) en peinst over het leven en de zin daar van. Het is de Van van The Philosop her's Stone, zoals de dubbelcd met fraaie oude opnames heette, nog nooit ontdekte juweeltjes uit een periode van veertig jaar, die hij vlak voor de millenniumwisseling presenteerde. De derde Van Morrison, dat is de christen met 'een forse slok mythisch- Keltische inslag'. Die Van duikt op bij periodes, zoals in het begin van de ja ren zeventig met platen als Tupelo Honey (1971) en twintig jaar later op Hymns to the Silence (1991), Enligh tenment (1990) en Avalon Sunset (1989). Deze Van Morrison kan jubelen, dank zeggen, God als zijn grote liefde prij zen, maar even makkelijk weer de weg inslaan naar de Godin Sophia van de Wijsheid. Of hij breekt los in plane- tenjacht, zoals op het album Astral Weeks, magistraal, maar ook typerend voor de geestverruimende jaren ze ventig. Kritisch Kortom, een mannetje van 57 dat even gecompliceerd en moeilijk is als klein en dik. Heylin legt zijn ziel en muziek goed bloot en sprak zoveel in timi en collega's, dat het een fascine rend portret is geworden, een kritisch portret ook, en dat zal de oude blaas balg wel waarderen. Aan slijmballen heeft hij nog meer hekel dan aan jour nalisten. Drie constanten in zijn carrière: zijn geloof, zijn loyaliteit aan Belfast en zijn afschuw van de platenwereld als business ('big time operators', schold hij in een blues op het album In Exile). Drank en slecht humeur konden zijn geloof niet wegwassen. Maar Heylin geeft wel aan dat juist in de jaren ne gentig op dat terrein een zekere vlak heid valt te noteren. Net zoals zijn maatje Dylan steekt Van Morrison zijn geloof onder stoelen of banken. Oude- mannen-cynisme lijkt ervoor in de plaats te komen en het gebrek aan of afwijzen van verdere reflectie; beiden toeren ze zoveel rond, dat er niets an ders meer lijkt te zijn: Down the Road heet dan ook de nieuwste plaat van Van. Een hele goede, dat wel. Belfast De plaat stamt uit 2002 en staat vol met hedendaagse versies van oude nummers, die Van Morrison even ei gengereid als respectvol covert. Dat heeft alles te maken met zijn tweede constante, de loyaliteit aan Belfast. Van is opgegroeid in Hyndford Street in een arme, protestantse buurt van de Noord-Ierse hoofdstad. Als 'Belfast Cowboy' richtte hij de band Them op, maakte midden jaren zestig hits als Gloria (schreeuw uit: 'djieeloaarieej') en als 'Van the Man' lijken zijn song teksten wel gedrenkt in een stadsplat tegrond van zijn geboorteplaats. De meeste namen zijn hard-protestants zoals Sandy Row en Orangefield, maar het gaat ook om Downpatrick en de Grand Opera House. Niet voor niets heet een sleutelelpee van Van Morris on en de ook zeer Ierse Chieftains My Irish Heartbeat(1988). Van Morrison heeft altijd zeer gehecht aan zijn eigen zelfstandigheid en de mogelijkheid om ter plekke van plan of koers te veranderen; hij heeft dan ook altijd ruzie met zijn omgeving. Platenboeren kwamen en gingen en altijd is er wel een proces vanwege ontslagen medewerkers. Ook hier valt op hoe nurks de Ier is; een eigen website kwam er nooit, al is www.harbour.sfu.ca een puike starter. Ook zijn geboortehuis in Belfast mocht nooit museum worden. Van besteedde tienduizenden ponden aan advocaten om de plaquette eraf te krijgen waarop staat dat hij hier ter wereld kwam. Tevergeefs, het ding zit er nog steeds op.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 3