F, ssie m 23J RFPORTAfiF Terstall en Van Uchelen op toernee In het voetspoor van zijn films reist de Amsterdamse regisseur Eddy Terstall de wereld over. Hij moet de eerste mag wel zijn vaderland vertegenwoordigen. Waarin Eddy en acteur/trriend Marc van Uchelen twee studenten uit Ben Nederland een bananer republiek is. cent nog zien, maar n uitleggen waarom Eddy Terstall in Benin foto marc van uchelen EDDY TERSTALL K ZIT aan de zwembadbar van het Shera ton Hotel in Cotonou, de grootste stad van Benin. Benin ligt ingeklemd tussen het tu multueuze Nigeria en een rits ministaat jes aan de golf van Guinee. In het meest stabiele van die buurlanden, Ivoorkust, is net een staatsgreep aan de gang. Het is hier 'the talk of the town". Benin is een baken van rust geworden ha een periode waarin het het wereldrecord 'frequen te staatsgrepen' had gevestigd En het minst tumultueze plekje is waarschijnlijk wel het Benin Sheraton. Verre van gezellig. Vage Chi nese functionarissen in jaren-zeventig lobby en een karaokebar waar Libanese zakenlieden zich vermaken met Oost-Europese gastvrou wen van plezier. Naast mij zit Mare van Uchelen. Omdat ik me een beetje Kuifje in Afrika voel, noem ik hem meestal Bobby. Toen ik laatst met hem en Ric ky Koole in Moskou zat, noemde ik hem 'Slin gertje' en Ricky gewoon Ricky. In Moskou zaten we met dezelfde opdracht. Een opdracht die we al over de hele wereld met meer of minder glans hadden vervuld; de vertoning van één van onze films luister bij zetten om bij te dragen aan het verstevigen van de band tussen ons land en het gastland. Dat doen we dan door een vraag en antwoord sessie met de lokalen na de film en persconfe renties en dergelijke bij te wonen. Ook 'min gelen' met geestverwanten en collegae ter plekke hoort bij de opdracht. Nu zitten Bobby en ik tegenover twee lokale filmstudenten' ze heten 'bril' en 'zonder bril'. Ze hebben twee lange speelfilms op video ge maakt die leuk lopen in Beninese zalen. Slice of life films over het stadsleven van Cotonou. Een beetje de Beninese Robert-Jan Westdijk en Eddy Terstall, toen die nog jonge honden wa ren. Er was meteen een band. We wilden me teen weten of er ook een Beninees Markje van Uchelen bestond, of belangrijker nog; een Be ninese Kim van Kooten en of die al getrouwd was. Nu hebben Bril en Zonderbril de kans om de films in wat meer ontwikkelde filmlanden als Burkina Faso (waar het vermaarde filmfes tival van Ouagadougou plaatsvindt) en het lichtelijk in brand staande Ivoorkust te verto nen. Daarvoor moet het videomateriaal wor den overgezet op film. Of wij er bij kunnen helpen. We kunnen het 'Hubert Balsfonds' benaderen, opperen wij. of beter gezegd, opper ik. Bobby doet even of hij geen Frans spreekt en mon stert de borstpartijen van een roedel Zuid- Afrikaanse stewardessen die in het zwembad plonsen en die belaagd worden door verwen de Libanese blaagjes. "Die Libanezen willen kezen," rijmt Bobby. "Die Maronieten willen tieten," vul ik aan. "Die Falangisten willen fis ten" bedenken we gelijktijdig. Nu weet ik van de film Irreversible dat fistfucken in het ffans 'fister' is ('vous fisterez'.'ils fisteront') Bril en Zonderbril deden volgens mij net of ze het niet hoorden. Net zoals Bobby nog steeds deed of hij geen Frans sprak Ik elimineer direct de illusie dat ikzelf een zak geld mee heb genomen. Ik leg de studen ten uit dat de makers zelf in Nederland van speelfilms niet rijk worden en dat ik op geen van mijn zes films iets verdiend had. "Maar in de aankondigingsberichten rond onze komst stond dat een aantal film behoor lijk succesvol waren" Ik leg ze uit dat in ons filmland de passieve sector goed kan boek houden Zo goed dat zelfs bij een film die aan veertien landen verkocht wordt geen cent bij de mensen terechtkomt die ervoor gewerkt hebben. Ze vertellen me dat ze een situatie zoals ik zo juist beschreef ook kennen uit eigen land; veel machtsmisbruik en witteboordencrimi naliteit. ook in hun prille filmwereld. Met kenmerkende Beninese beleefdheid en vriendelijkheid merkt een van de studenten opeens op dat Bobby toch wel verdomd veel lijkt op de jonge hoofdrolspeler uit L'Assault van Fons Rademakers; Marc van Uchelen Het is hem ook, zeg ik, enigszins verbaasd over de reikwijdte van de Oscar-winnende Mu- lischverfilming, alleen Bobby is zijn artiesten naam. Ook Alex van Warmerdam blijken ze te ken nen, zoals op veel plekken in de franstalige wereld. Hoe het met hem staat, willen ze we ten. "Die heeft al vier jaar niets gemaakt." Ge frons tegenover mij"Is hij ziek dan?" Ik leg ze uit dat er in Nederland vrijwel geen subsdie is voor film. Dat zelfs al zou de film subsidie verdrievoudigd worden we per hoofd van de bevolking pas net geen laatste in Euro pa meer zouden zijn. OP HUN beleefde gesputter dat Nederland toch tot de rijkere landen van Europa be hoort leg ik vervolgens uit wat de belas ting investeringsregel is, hoe zogenaamde 'ar rangeurs' (dat woord is hetzelfde in het Frans) daar erg rijk mee zijn geworden en hoe voor heen doodfatsoenlijke producenten verwer den tot een soort opportunistische koppelba zen (zonder het Franse woord daarvoor te kunnen vinden) met een bespottelijk soort films tot gevolg.. Ik leg ze uit wat ik met 'ge maakt voor de videoplanken' bedoel, wat lob bykoningen zijn, vertel over het provincialis me dat leidde tot het draaien in het Engels. Ik geef wat voorbeelden van vaderlandse film dialogen en probeer uit te leggen waarom Je roen Krabbé in de wandelgangen Barbra wordt genoemd en hoe politici op aftitelingen van Nederlandse films terechtkomen Zo gek als bij ons is het in Benin niet, stelt Zonderbril vast: "Benin is weliswaar een ont wikkelingsland en het is qua nepotisme en zakkenvullerij wel bar en boos, maar blijk baar toch niet zo erg als aux Pays Bas. In het buurland Togo, daar zijn dat soort praktijken nog wel voor te stellen", zegt Bril. Togolezen zijn de Belgen van West-Afrika. Als de avond is gevallen en we op een scooter tje door donker Cotonou scheuren, weet Bob by me van dat voorstel af te houden. "We zijn hier immers om de culturele banden te verste vigen. mijnheer Kuifje," schalt hij boven het geluid van de gammele scootertjes uit. "We staan als natie al zo voor lui omdat we het WK niet hebben gehaald en door dat opperettehu- welijk met de dochter van weet men tot in donker Afrika dat wij nog steeds geen repu bliek zijn. Men neemt ons nauwelijks nog seri eus". Even daarna zitten we in het bij de locals favo riete eettentje 'Mama Benin' in een prachtige modderige Afrikaanse back-alley. "Even nog een lokaal salmonellaatje scoren" zegt Bobby, die de eerste drie dagen van onze missie al leen op de hotelkamer had doorgebracht als slachtoffer van een 'biftec saignant'. Bobby's ongerief is een van de thema's tijdens onze nabeschouwende mijmeringen. We hebben het over de aandoenlijke oude 35 millimeter- projector waar onze film met donderend ge raas doorheen werd gejaagd en spreken onze lichte teleurstelling uit over het feit dat veel lokalen niet graag op de foto willen, terwijl 'ze' (lees; de vrouwen) toch zo'n mooi volk zijn Voodoo is de religie van driekwart van de Beninezen en 'fetish-aanhangers' gaan niet graag op de foto. We beloven elkaar echt werk te maken van de hulp aan de twee onvervaar de Beninese studenten. Stomverbaasd hadden ze onze klaagzang over de Nederlandse film aangehoord. Lag het nou wel in het verlengde van onze taakstelling die neerkomt op het verstevigen van de culturele banden om je eigen filmcultuur zo door de mangel te halen? Was het niet in tegenspraak met onze culturele missie om tegenover de studenten zo negatief uit de school te klap pen? Was het in het licht van onze opdracht met contraproductief te verraden dat het land dat het hunne als 'targetland' voor ontwikke lingshulp ziet en dat er putten helpt bouwen, op filmgebied een bananenrepubliek is'' We voelen dat we gefaald hebben in onze primai re doelstelling. Maar ja, wij zijn er niet de ty pes naar om er om te gaan liegen. Gelukkig hebben we wel wijselijk gezwegen over de po litieke situatie in ons land van het afgelopen jaar. Sommige dingen houd je als diplomaat nu eenmaal wél onder de pet. FINANCIAL Straatbeeld in Cotonou Hei PAROOL vrijdag 24 januari 2003

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 12