De Watersnoodkrant Hoe veilig is het nu eigenlijk? Inez Flameling is biologe. Ze werkt bij Rijkswaterstaat en ze heeft een boek geschreven over de ramp. Of eigenlijk over veiligheid. De mensen die de ramp hebben meegemaakt, voelden zich gewoon veilig, ze dachten niet veel na bij de risico's, net als wij nu. En toch gebeurde wat niemand zich kon voorstellen. Hoe zit het nu eigenlijk? In haar boek kun je lezen hoe veilig het nu echt is en wat er nog zou moeten gebeuren. Er staan verhalen in van veel verschillende mensen en veel foto's, plaatjes en tabellen. Bij het boek hoort ook een CD-rom, met bijvoorbeeld oude Polygoon-filmpjes over de ramp en kaarten van over stroomde gebieden. Berekenen van risico's Bij Rijkswaterstaat berekenen ze niet alleen de kans op overstromingen, maar ook wat de gevolgen zijn. Daar heb ben ze een rekensommetje voor: risico kans x gevolg. Inez noemt de twee uitersten: "Als je een weiland met een lage dijk hebt, waar alleen koeien staan en geen mensen wonen, is de kans op doorbraak heel groot, maar de gevol gen zullen klein zijn. "Als we op vakantie gaan zonder brandverzekering, maken we ons zorgen. Maar de kans dat ons huis afbrandt, is kleiner dan de kans dat er weer een overstroming komt" De koeien kunnen waarschijnlijk gered worden, omdat tegenwoordig vierentwintig uur van tevoren gewaar schuwd wordt bij kans op stormvloed. Wel zal de boer nog enige jaren last hebben van het zout in de grond. Voor de Amsterdamse binnenstad geldt het tegenovergestelde. De kans op overstromingen is hier extreem laag, maar als het gebeurt, dan zijn de gevolgen natuurlijk verschrikkelijk omdat er zoveel mensen wonen en werken. In 1953 heb ben we eigenlijk nog geluk gehad, omdat het water in de rivieren extreem laag stond. Bij Nieuwerkerk hebben ze een dijk kunnen dichten door er een schip in te varen. Anders zou het water ook in de Randstad gekomen zijn, zeker tot aan Leiden." Ze laat een kaartje zien van hoe Nederland er dan uitgezien zou hebben. "Nederland zou in één klap een ontwikkelingsland geworden zijn. Denk maar aan hoe belangrijk de Randstad voor onze economie is." 'Rampgestuurd' Inez: "Het ministerie van ver keer en waterstaat heeft een waterenquête gehouden. Ze wilden weten hoe veilig de mensen in Nederland zich bij het water voelen. Daaruit bleek dat de mensen eigenlijk niet zo erg stilstaan bij de risico's. Het gaat al weer zo lang goed." Ze vertelt dat we altijd pas maatregelen nemen als er een ramp gebeurd is. Nadat in 1916 het Zuiderzeegebied overstroomde, werd de Afsluitdijk gebouwd. Na de ramp in 1953 kwamen de Deltawerken. En na de bijna- ramp in het rivierengebied van 1995, waarbij een kwart miljoen mensen werd geëva cueerd, werden de rivierdij ken zes meter verhoogd. Maatregelen zijn dus 'ramp- gestuurd'. "Als het kalf ver dronken is, dempt men de put", zegt Inez. "Vroeger hoorde je van de dijkgraaf, die voor het onderhoud van de dijken verantwoordelijk is, ook wel de uitspraak: 'Geef ons heden ons dagelijks brood en eens in de honderd jaar een watersnood.' Daar mee bedoelden ze dat de mensen af en toe wakker moesten schrikken, omdat ze anders geen geld over had den voor de dijken." Watersnoodramp 1953 20.000 koeien verdronken 12.000 varkens verdronken 1750 paarden verdronken 2750 schapen en geiten ver dronken 166.000 hoenders en eenden verdronken Mobieltje Maar kunnen we eigenlijk wel zo doorgaan? Inez: "Het is nu natuurlijk in een heleboel opzichten veiliger dan in 1953. De Deltawerken zijn klaar en er zijn betere waar schuwingssystemen geko men. Er is televisie en Inter net. En denk maar aan je mobieltje. Als je nu in nood zit, kun je altijd bellen. Bij de WTC-crash van n september 2001 in New York was er al een website over de crash, vóórdat het tweede vliegtuig zich in de tweede toren boor de. Dat was vijftig jaar gele den natuurlijk heel anders. Het duurde drie dagen voor dat heel Nederland wist hoe erg het was. In de eerste kranten werd over vijftig doden gesproken. De volgen de dag werd het getal hon derdvijftig genoemd, pas daarna werd duidelijk dat het er veel en veel meer waren." Kans van i op 4000 Door de Deltawerken en door de verbeterde communicatie voelen we ons veilig. We kun nen ons niet meer voorstel len dat een zeedijk kan bre ken. Als we op vakantie gaan zonder brandverzekering, maken we ons zorgen. Maar de kans dat ons huis af brandt, is kleiner dan de kans dat er weer een overstroming komt. Het is vreemd om je dat te realiseren. Bij Rijks waterstaat hebben ze de kans op een grote overstroming berekend. Inez zegt over de risico's: "Zoals de situatie nu is, kan dat in Zeeland eens in de vierduizend jaar gebeu ren. En dat geeft ons een vei lig gevoel, want dan denken we dat het pas over vierdui zend jaar gebeurt, als we er toch niet meer zijn. Na ons de zondvloed. Terwijl deze kansberekening natuurlijk betekent dat het net zo goed dit jaar kan gebeuren. Ook zijn er zwakke plekken, waar het risico groter is." Hogere dijken? Rijkswaterstaat is aan het onderzoeken hoe het er voor staat met de Nederlandse waterverdediging, om nu al voorzorgsmaatregelen te kunnen nemen en niet pas als het te laat is. Veel mensen denken dat de dijken hoger moeten. Dat lijkt logisch. Als het water stijgt en de bodem daalt, verhoog je de dijken. Maar dat is niet onbeperkt. Want het is niet alleen ver schrikkelijk duur, het kost steeds meer energie om het water weg te pompen en het verhoogt ook de kans op grote schade. Inez geeft een voorbeeld: "In China hebben ze rivierdijken van wel vijftien meter hoog. Als die breken, zijn er even hoge vloedgolven. Ter verge lijking, in 1953 waren de vloedgolven in Zeeland onge veer drie meter hoog. In China zijn de laatste honderd jaar zes miljoen mensen ver dronken." De laatste jaren is ook duide lijk geworden wat de gevol gen van de Deltawerken zijn. "Ze hebben ons veiligheid tegen het water gegeven, maar er zijn ook negatieve kanten. Het plan van de Deltawerken hield in dat dij ken verhoogd werden, dat zeegaten afgesloten werden en dat er dammen gelegd werden. Dat heeft veel gevol gen voor de natuur gehad. Voor het water en het land. Voor de vissen en de vogels." "Bij de WTC-crash van n september 2001 in New York was er al een website over de crash, vóórdat het tweede vliegtuig zich in de tweede toren boorde. Dat was vijftig jaar geleden natuurlijk heel anders."

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 2003 | | pagina 5