Twaalf mensen bezoeken de maan Opstand van de naoorlogse generatie De vonkende magie van The Beatles Scholengemeenschap geboren Trouw nmen Trouw JOHN F. KENNEDY 'En daarom, als een vrij man, ben ik er trots op te zeggen: 'Ich bin ein i Berliner!' MARTIN LUTHER KING 'Ik heb een droom dat mijn vier kleine kinderen eens worden beoordeeld naar hun karakter. MENEER DE UIL 'Zo, nu maar knus naar jullie warme nestjes. En I denk erom: oogjes dicht i en snaveltjes toe.' VRIJDAG 31 DECEMBER 1999 PAGINA 34 ALEXANDER DUBCEK 'We willen een socialisme 19 6 0 scheppen dat zijn menselijk gezicht niet 19 7 0 heeft verloren.' Door Ruud van Haastrecht, met bijdragen van-Jaap de Berg, Margriet van den Berg (cartografie), Fred Buddenberg, Joep Engels, Esther Hageman, Cécile van der Harten (fotoredactie), Hans Nauta, Lex Oomkes, Cees Straus, Mark Traa, Jan Visser. Opmaak: Misja Steinmetz. Eindredactie: Gerbert van Loenen, Harriet Salm, Willem Schoonen. Studentenprotest Ruimtevaart Mark Traa HOUSTON - Zelden zal een uit spraak zoveel mensen koude ril lingen hebben bezorgd. „Het is een kleine stap voor een mens, maar een grote sprong voor de mensheid", zegt de Amerikaan Neil Armstrong als hij op 21 juli 1969 als eerste mens voet zet op de maan. De hele wereld ziet hoe Armstrong en zijn collega Edwin 'Buzz' Aldrin op een an dere wereld lopen. De landing van de Eagle op de maan is een zenuwslopende aan gelegenheid geweest. Nadat het fragiel ogende, insectachtige ge vaarte zich losmaakt van het moe derschip met daarin de derde as tronaut Michael Collins, wordt een aanvliegroute ingezet die blijkt te eindigen in een vlakte vol grote keien. Armstrong loodst de Eagle op handbediening over het gevaarlijke terrein, en vervolgens over een krater.Met een brand stofvoorraad die toereikend is voor nog maar twintig seconden, zetten de twee hun schip aan de grond. Armstrong: „The Eagle has landed". De vluchtleiders steken sigaren op. Wereldwijd zitten er 528 miljoen mensen Voor de buis. Vervolgens moetenl de beide as tronauten een druk programma afwerken. Belangrijkste opdracht: het meenemen van maanstenen. Snel schept Armstrong een zakje vol dat hij opbergt in de maanlan der. Daarna worden de meege brachte wetenschappelijke instru menten geplaatst. En de Ameri kaanse vlag niet te vergeten, die wegens afwezigheid van wind op de maan in model wordt gehou den door een metalen spiraal. Er is meer ceremonieel dat de astronauten moeten afwikkelen. President Nixon belt hen vanuit het Witte Huis, ze onthullen een plaquette op het onderstel van de Eagle dat op de maan achterblijft. Ook laten ze een microchip achter met daarop boodschappen van 73 staatshoofden, onder wie konin- ginjuliana, en een reeks medailles en insignes van overleden ruimte vaarders. Na tweeënhalf uur ke ren de astronauten terug in de maanlander. Ze hebben 22 kilo stenen bij zich, een ware schat voor de geologen op aarde. De astronauten van Apollo-11 worden ongekend enthousiast onthaald. Na drie weken in isola tie (vanwege de - onterecht geble ken - vrees voor besmetting door maanbacteriën) worden de helden in 45 dagen langs 23 landen ge voerd. Drie koningen in twee da gen, dat is het gemiddelde volgens Edwin Aldrin, die geen weerstand zal kunnen bieden aan de over daad aan drank en vrouwen die op zijn weg komen. De Apollo-ll-missie is de inlos sing van een belofte van president Kennedy in mei 1961: nog voor het einde van het decennium landt een Amerikaan op de maan. De druk om de Sovjets in te halen (die de eerste satelliet en de eerste mens hadden gelanceerd) is enorm geweest. Na Apollo-11 wordt het kunststukje nog vijf maal herhaald. Alleen de Apollo- 13-missie mislukt. In totaal lopen er twaalf Ameri kanen op de maan. De belangstel ling voor de maanreizen zal na Apollo-11 snel afnemen. Aanvan kelijk zouden er tenminste tien landingen plaatsvinden, maar de politieke steun daarvoor slinkt zienderogen, onder meer door de enorme kosten van de oorlog in Vietnam. Na Apollo-17 in 1972 worden de maanmissies gestaakt. Het Apollo-project heeft dan zo'n 25 miljard dollar gekost. Ruud van Haastrecht AMSTERDAM - Overal in de wes terse wereld komen studenten in 1968 in opstand. In Parijs, Ber lijn, Rome, Madrid en Chicago gaan jongeren de straat op, hou den sit-ins en bezetten universi teitsgebouwen. Ze eisen inspraak in hun on derwijsprogramma, pleiten voor een rechtvaardiger samenleving en stellen de Amerikaanse inter ventie in Vietnam aan de kaak. De meidagen in Parijs gaan de geschiedenis in als de meest re volutionaire sinds de tweede we reldoorlog. Nergens is het onder wijsstelsel zo verouderd en hië rarchisch als hier. Er is sprake van een autoritair politiek kli maat, nadat De Gaulle bij de Al- gerije-crisis de macht aan zich heeft getrokken. De radio en tele visie zijn spreekbuis van de rege ring. Hierdoor worden de studenten protesten, anders dan in de mees te andere Europese landen, over genomen door andere bevol kingsgroepen. Frankrijk wordt door arbeidsstakingen volledig platgelegd. Als na vergaande con cessies van de regering-Pompi- dou aan de vakbonden de rust niet terugkeert, ontbindt De Gaulle het parlement en schrijft nieuwe verkiezingen uit. Ze leve ren een verpletterende verkie zingszege op voor de Gaullisten. De revolutie is ten einde. In ideo logisch en politiek opzicht leren de Franse studenten veel van hun West-Duitse generatiegenoten. Vooral West-Berlijn is in 1968 in de greep van de studentenonrust. De naoorlogse Duitse jeugd door breekt het doodzwijgen van de nazi-tijd, bekritiseert de Koude- Oorlogspolitiek van kanselier Adenauer en de Grote Coalitie die in 1966 aan de macht is geko men, en eist een vergaande de mocratisering van de universitei ten. In vrijwel alle Duitse studen tensteden breken ernstige onlus ten uit. Ze houden op als er twee slachtoffers vallen in gewelddadi ge botsingen van de studenten met de politie. Onder Nederlandse studenten blijft het rustig in 1968. De bezet ting van het Maagdenhuis, de aula van de Universiteit van Am sterdam, vindt een jaar later plaats. De Provo-beweging van Roel van Duyn heeft zichzelf in '67 opgeheven. Alleen in maart lopen de gemoederen hoog op. Als vierduizend mensen in Den Haag hun steun betuigen aan de Amerikaanse interventie in Viet nam, houden duizend studenten in Amsterdam een tegendemon- stratie. Vier Utrechtse studenten worden tot aan de Hoge Raad aan toe veroordeeld wegens de leuze: 'Johnson moordenaar!' Het vier tal krijgt honderd gulden boete elk. In de Verenigde Staten spitst het studentenprotest zich toe op de Vietnamoorlog. Vier jaar er voor is aan de universiteit van Berkeley de Free Speech Move- ment ontstaan. De strijd van de Califomische studenten voor on- derwijsdemocratisering en bur gerrechten voor zwarten in het Zuiden breidt zich snel uit naar de rest van het land. Vanaf 1965, het begin van de Amerikaanse inmenging in de Vietnamese burgeroorlog, keren de studenten zich tegen de oor log. Massaal worden ze vrijwilli gers voor de Democratische pre sidentskandidaten McCarthy en Robert Kennedy, die allebei de Amerikaanse troepen uit Viet nam willen terugtrekken. In au gustus 1968 breken bij de beslis sende Democratische partijcon- ventie in Chicago bloedige rellen uit tussen de studenten en de po litie en Nationale Garde. Het ge weld kost senator Eugene McCarthy de nominatie. De Re publikeinse kandidaat Richard Nixon wordt een paar maanden later tot president verkozen met zijn belofte van 'een eervolle vre de'. Wegens afwezigheid van wind op de maan wordt de Amerikaanse vlag met ijzeren draadjes hoog gehouden. Hervorming onderwijs beoogt scholieren meer diepgang te geven door Hans Nauta LIVERPOOL - Een gevoel van vrijheid overvalt de Westerse wereld in de jaren zestig, verge lijkbaar met zo'n zonnige schooldag uit je jeugd waarop je vroeg vrij bent. Die atmo sfeer, volgens de Liverpoolse dichter Brian Patten 'een knet terende elektrische storm', zou zonder de muziek van The Beatles niet zo hebben gevonkt. John Lennon zelf doet in 1970 tegenover het tijdschrift Rolling Stone het rumoer van het voor gaande decennium af als 'weinig meer dan een modeshow', die niets heeft veranderd. De cyni sche Lennon vergeet hoe zijn ei gen band muzikaal alles opnieuw op gang heeft gebracht. Hun zangstijlen en akkoord wisselingen (door klassieke critici aan Mahler toegeschreven) ontle nen de Beatles aan blues, rock roll en R&B uit Amerika. Maar als John, Paul, George en Ringo in George, Ringo, Paul, John 1964 in Amerika arriveren, mer ken ze tot hun verbijstering hoe 'unhip' de jonge, blanke Ameri kanen zijn. De generatie die is opgegroeid met Coca Cola en beu gels weet niets van blues of R&B. Ook aan rock roll, de muziek van hun oudere broers en zussen, moeten de Amerikanen door de Beatles herinnerd worden. Uit vrees hun spontaniteit te ver liezen, weigeren Lennon en McCartney noten te lezen. Tel kens weer onderzoeken ze nieu we 'methodes en concepten', van 'I want to hold your hand' (1964) tot 'Abbey road' (1969). Desondanks blijft de magie van een album als 'Sgt Pepper's' on naspeurbaar. Ze schuilt in de sa menwerking tussen de twee kern leden, hoewel George Harrison via 'Here comes the sun' en 'So mething' naar gelijke hoogte klimt. De diplomatieke McCart ney is muzikaal en melodisch sterker dan Lennon en schrijft ex pressiever. Omgekeerd zorgen Lennons anarchisme en sarcasme ervoor dat McCartney niet door schiet in het barokke. The Beatles worden daardoor nog altijd gemist. Hoe wanhopig beweert de Britse muziekpers niet bij elk nieuw bandje de 'nieu we Beatles' te hebben gevonden? En hoe graag nemen bands als Blur en Oasis niet die rol op zich. Mammoetwet Esther Hageman AMSTERDAM - Het voortgezet onderwijs in Nederland onder gaat in 1968 een ingrijpende hervorming als de 'Mammoet wet' in werking treedt. Dat de Mammoetwet heet zoals-ie heet, kwam doordat je zo veel moet regelen als je het hele voort gezet onderwijs in één wet wilt regelen. De antirevolutionair Roosjen vond dat geen goed idee, en zei: „Laat die mammoet maar in het sprookjesleven voortbe staan". Het woord Mammoetwet was geboren. Het was 1955, en het zou nog zeven jaar duren voor die nieuwe wet door het parle ment was, en daarna nog zes jaar voor wat er in stond werkelijk heid werd. Op het eerste gezicht verande ren vooral de namen van de schoolsoorten. Het rijtje: am bachtsschool, mulo, hbs, gymna sium, maakt plaats voor een an der namenrijtje: lts, mavo, havo, vwo. Achter die namen gaan in grijpender veranderingen schuil. Er komen 'scholengemeenschap pen', waardoor het voor laatbloei ers makkelijker moet worden om Trouw en een gistende samenleving Ok «ft Afgezien van de bezettingstijd is geen perio de in het bestaan van Trouw zo veelbewogen geweest als de jaren zestig, zo moeten we aan het einde van dit decennium vaststellen. Van een zuilgebonden krant is de krant zich allengs gaan ontwikkelen tot een all round dagblad, dat de samenleving in al haar facetten bestrijkt. Het wordt gemaakt vanuit een evangelische inspiratie, maar richt zich tot iedereen die breed geïnformeerd wil wor den en, in het visioen van een wereld waarin vrede en gerechtigheid heersen, eigen idea len herkent. Dit veranderingsproces voltrok en voltrekt zich in wisselwerking met een gistende sa menleving. In politieke partijen en kerken hebben ve len deuren en ramen opengezet om zich te la ten inspireren door ideeën van buiten. Som migen, misnoegd over de trage doorwerking van nieuw gedachtegoed, hebben die deuren en ramen gebruikt om zich uit de voeten te maken. De oprichting van de Politieke Partij Radi calen is daar een voorbeeld van. Wij begrij pen de onvrede van de radicalen. Wij delen hun ongeduld. Maar nog niet hun ongeloof in het regenererend vermogen van de partijen die ze hebben verlaten. Belangrijker dan de vaderlandse historie van dit decennium is de wereldgeschiedenis. In de kwestie-Nieuw-Guinea heeft, niet alleen bij Trouw, de erkenning van de feitelijke on mogelijkheid van een koloniale politiek plaatsgemaakt voor het inzicht dat die poli tiek principieel onaanvaardbaar was. Vanuit dezelfde overtuiging - en niet uit een anti-Amerikanisme dat blind is voor wat Ne derland en West-Europa aan de VS hebben te danken - kanten we ons bij voortduur tegen de onmenselijke ravage die in Vietnam wordt aangericht. En verwerpen we de apartheid, strijdig als ze is met de boodschap dat niet een bevoor rechte groep mensen, maar dé mens heer van de schepping is. Waar het in het komende decennium op aankomt, voor christenen en niet-christenen, is dat ze recht en onrecht in de wereld her kennen, haar structuren toetsen op hun rechtsgehalte, hun idealisme niet laten af schrijven als utopisch, maar het in praktijk brengen als een menswaardig realisme, dat nooit mag verworden tot Realpolitik. ïachle sigaret. Stonölg van smaak. BoBnfla. Da'3 mild ro Vilendctllka prijs over te stappen op een hogere schoolsoort. Je hoeft in veel min der vakken examen te doen, want scholieren moeten meer diep gang krijgen. Ook kun je vanaf 1968 zelf kiezen in welke zes (havo) of zeven (vwo) vakken je examen doet. Het woord 'pret- pakket' doet zijn intrede. In de jaren negentig zullen de meeste idealen van de Mammoet wet weer verdwenen zijn. Over stappen van een lagere naar een hogere schoolsoort wordt lastiger gemaakt. De vrije pakketkeus ver dwijnt in de prullenmand. En 'veel weten van weinig vakken' heeft weer plaats gemaakt voor 'weinig weten van veel vakken'; wie onder het Studiehuis valt, heeft veertien vakken. Alleen de woorden havo, vwo en scholengemeenschap bestaan nog. De mammoet sterft dus voor de tweede keer uit. Maar net als bij de eerste keer is er geen offi ciële begrafenis voor georgani seerd. Bijna kernoorlog door Cubacrisis Van onze verslaggever AMSTERDAM - Het is bijna kern oorlog in oktober 1962, als Ame rikaanse spionagevliegtuigen een Russische raketbasis ontdekken op Cuba, negentig kilometer van de VS. Dankzij koelbloedig optre den van president Kennedy loopt het met een sisser af; de Russen halen hun kernwapens weg. Als Kennedy op 22 november 1963 wordt doodgeschoten in Dallas, duiken verschillende complottheorieën op. Eén ervan is dat de CIA en Cubaanse ballin gen hun gram hebben gehaald voor Kennedy's onwil al in 1961 met Cuba af te rekenen. Plotseling blijkt kunst een ge bruiksvoorwerp te kunnen zijn. In Engeland, Frankrijk en Ameri ka, en later ook in Nederland, kiezen kunstenaars consumptie goederen, van luxe auto's tot soepblikken, om die tot kunst werk uitte roepen. In Amerika behoort Andy Warhol tot de grondleggers van popular art. Loonexplosie In 1964 ontploft in Nederland de geleide loonpolitiek. Het overheidsdictaat om de lonen laag te houden, bezwijkt on der de krapte op de arbeids markt. In de jaren erna stijgt de welvaart razendsnel. Feministische golf De ondergeschikte rol van de vrouw wordt niet langer door iedereen aanvaard. De actie groep Man-Vrouw-Maat schappij wordt opgericht, de 'moeder-mavo' moet huis vrouwen aan een baan hel pen, vrouwen krijgen hun ei gen maandblad (Opzij) en uit geverij (de Bonte Was). Ook vecht de vrouwenbeweging, uiteindelijk met succes, voor het recht op abortus. Mis in landstaal De rk kerk is tussen 1962 en 1965 in de ban van het Twee de Vaticaans Concilie. Paus Johannes XXIII wil het kerke lijk leven doen opbloeien. De ruim drieduizend 'concilieva ders' besluiten onder meer dat de mis in de landstaal ge houden mag worden. Janssen wint Tour Op 21 juli 1968, de laatste dag van de Tour de France, slaat Jan Janssen toe. In de langste tijdrit die hij ooit heeft gere den (54,7 km) moet hij een achterstand van zestien tellen goedmaken op Herman van Springel. Rijdend met de moed der wanhoop, blijft Janssen de favoriete Belg 54 seconden voor. Thialf regeert De jaren zestig brengen veel koele, soms zeer koele en natte zomers. Vooral in 1965 en 1966 lijkt er geen einde te komen aan de regen. De koelte vindt zijn hoogtepunt in de winter van de eeuw: 1962- 1963. Thialf regeert in januari en februari met harde hand. Op 18 januari wint Reinier Paping de Elfstedentocht onder erbarmelij ke omstandigheden: stormachti ge winden, strenge vorst en stuifsneeuw. Op het IJsselmeer worden auto tochten georganiseerd.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1999 | | pagina 2