KORT Streven naar niveau De Ramp bijna geheel op lokatie gemaakt Pers heeft het moeilijk in Slowakije The New York Post weer even gered ZJD MEDIA Radioman Kees Vlaanderen zoekt de verbeelding Sir Geoffrey gaat werken bij Onderwijs Televisie MAANDAG 1 FEBRUARI 1993 PAGINA 13 rn BRTN 1) kan het best omschre ven worden als een mythische en fantasievolle avonturenfilm vol ka rikaturale stripfiguren die tot leven gijn gekomen. Don Cosarelli maakte deze Ame rikaanse speelfilm waarvan de lief hebbers van dit genre waarin volop gebruik wordt gemaakt van speciale effecten van zullen ge nieten. Door toedoen van een kwaadaardige hogepriesteres wordt het kind van koning Zed uit een dier geboren. Het kind, Dar, wordt van de offerdood gered door Pahl die hem meeneemt naar zijn vreed zaam dorp. De jongen, die een bij zondere aantrekkingskracht heeft op dieren, trekt ten strijde tegen de barbaarse Aruk als deze het dorp verwoest. D UTGER Hauer maakte zijn J\ Amerikaanse debuut in Nighthawks (22.00 uur, BRTN 2). In deze keiharde actiefilm van Bruce FILMS OP TV Malmuth wordt een agent (Sylves ter Stallone) ingedeeld bij een spe ciale commando-eenheid die als op dracht heeft een geweldadige terro rist (Rutger Hauer) op te sporen. T~i EAD Ringers (23.00 uur, Duits- JJ land 2) is een psycholische thril ler van de Canadese horror-specia list David Cronenberg. Acteur Jere my Irons speelt daarin een dubbel rol als eeneiige tweeling. De broers delen alles met elkaar. Niet alleen hun huis, hun praktijk maar ook hun vrouwen. De actrice Claire speelt hun spelletje niet mee en dat leidt tot identiteitscrisis die desas treuze gevolgen heeft. T^EGISSEUR Alan J. Pakula jf\ maakt in 1977 de ivestem Co- mes a horseman (0.35 uur, Duits land 1) waarin Jane Fonda en Ja mes Caan de hoofdrollen spelen. De Jane Fonda is Ella in de Ameri kaanse western Comes a Horseman (00.35 uur, Duitsland nogal grimmige film gaat over Ella Connars die grote moeite heeft met het beheren van een geërfde boerde rij. Zij krijgt hulp van haar buur man Frank Altheam. Samen binden ze de strijd aan tegen een groot grondbezitter. RADIO RADIO 1 EIK n?el uur en om 7.30, 8.30, 9.30, 10.30, 11 30, 12.30, 13.30, 17 30 nieuws. NCRV: 7 07 NCRV's Hier en nu. (8.45 en 11.45 Kerkelijke actualiteiten EO' 12.07 Tijdsein NOS: 13.32 40 Jaar na de ramp. VOO: 15.30 Veronica nieuwsradio Elk heel uur en om 18.30 en 6.30 nieuws. VOO: 18 00 Veronica nieuwsradio (ver volg). EO: 19 04 Tijdsein publiek 20.04 Tijdsein. VOO. 22.04 Veronica sportradio. RADIO 2 Elk heel uur nieuws. Tros: 7.04 De haver- moutshow. 9.04 Tros Gouden uren. 11.04 Binnenlandse zaken. 12 04 50 pop of een envelop 14 04 Denme Christian draait op verzoek 15 04 Nederlands fabrikaat, met om 15.04 Nederlandse artiestenparade, 16 04 Nederlands hitwerk. EO: 17.04 Alle mensen VPRO. 18.04 Ekkel horizontaal. NCRV 19.04 CD box, 21.04 Water en vuur 23.04-24.00 Late date. RADIO 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02 Breakfast- club. 9.04 Arbeidsvitaminen. 11.04 Baas van de dag. Vara: 12.04 Denk aan Henk 14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop. VOO: 17 04 Rlnkeldekinkel. NOS: 18.04 Avond- spits. EO: 19.04 Spoor 7. Avro: 20.04 For- za' VPRO: 21 04 Villa 65. Tros: 0.04 Tros Nachtwacht VPRO: 2.00 Zone. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 7.00, 8.00, 13.00 nieuws. KRO: 7.02 Au bade. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Ochtendconcert. 13.04 In antwoord op uw schrijven VPRO: 14 00 Het middagcon cert De grote oversteek Het breuk vlak 16 00 De Nederlanden Pianocon cert 17 00 De Koffer. 18.00 en 20.00 nieuws. NOS 18.02 Ars musica. VPRO' 19.00 De grote oversteek. NOS: 20.02 Het avondconcert. Radio Filh. Ork. met vi ool VPRO 22.00 Jazzgeschiedenis. 23.00-24.00 Jazz op vier concert RADIO 5 Elk heel uur nieuws. NOS: 6.45-6:50 Me- dedel'ngenrubriek met uitgebreid weerbe richt en Scheepvaartberichten. 7.05 1008 AM. 8.55 Waterstanden. Avro: 9.02 In ge sprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. Vara: 10.02 Van belang 11.02 Punch HV: 13.10 Het voordeel van de twijfel: De ramp. 14.30 De verbeelding. Vara: 15 02 Ophef en ver tier NOS: 17.10 Radio UIT. RVD: 17.45 Postbus 51 op vijf (17.55 Arubaanse act.) 18.00 nieuws. NCRV: 18.02 De we reld zingt Gods lof. 18.54 Tekst en uitleg. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten In het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten In het Chinees. EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15 lyi haber- ler (Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kaï W0S; 4.00 MEDIA MTV begint nieuw station in Spanje Het commerciël muziek station MTV begint in okto ber van dit jaar met een Spaanstalige afdeling. Het is het inmiddels zesde tv- station van deze Ameri kaanse onderneming, waar op 24 uur per dag vooral vi deoclips te zien zijn. Het station gaat zich richten op de Verenigde Staten en La tijns Amerika. Er zal vooral Engelstalige en Latijnsame- rikaanse muziek te horen zijn. Ook is er ruimte voor regionale en locale muziek- produkties, nieuws uit de amusementssector en con certregistraties. Jubileumexpositie Trouw in Arnhem In het Verzetsmuseum in Amsterdam is van 19 fe bruari af een tentoonstelling te zien over het dagblad Trouw dat dit jaar vijftig jaar bestaat. De krant, die op 18 februari 1943 voor het eerst verscheen, groeide uit tot een van de grootste ille gale bladen in het bezette Nederland. Op de expositie wordt onder meer jpen beeld gegeven van het ontstaan, het vervaardigen en het verspreiden van Trouw in de Tweede Wereldoorlog. Alle bezoekers ontvangen gratis een herdruk van het bevrijdingsnummer. Migrantenomroep opgeheven Het bestuur van de Stich ting Migranten Omroep Mo zaïek heeft gisteravond be sloten de Rotterdamse mi grantenomroep op te heffen. De contracten van de zeven redacteuren zijn niet ver lengd. Aanleiding voor het besluit is de onzekere finan ciële toekomst. De Omroep Mozaïek is per 1 januari een kwart miljoen gulden subsi die kwijtgeraakt van het ministerie van WVC en meent dat daarom geen goed programma-aanbod meer kan worden geboden. %In Punch (11.02 uur, Ra dio 5) is o.a. een discussie te horen over een plan van staatssecretaris E. ter Veld en minister H. d'Ancona om 20 miljoen gulden vanuit de bijstand over te hevelen naar het Fonds voor de Beeldende Kunsten. Uit dit fonds zouden slechts 1500 kunstenaars een basisbeurs kunnen ontvangen in plaats van een uitkering. De rest van de kunstenaars zou zich moeten laten omscho len. Prof. dr. Slooff, chirurg in het Academisch Ziekenhuis in Groningen, en ouders van ivie de kinderen een dergelijke operatie onder gingen, komen in Service salon (16.09 uur, Nederland 1) aan het woord over split- levertransplantaties. Vanuit Nieuwerkerk en VANDAAG Ouwerkerk op Schouwen- Duiveland wordt recht streeks verslag gedaan van de Nationale Herdenking (13.15 uur, Nederland 3) van de overstromingsramp in februari 1953. Auteur Willem Jan Otten komt in Lolapaloeza (21.05 uur, Nederland 3) aan het woord over de film Bitter Moon van Roman Polanski en zijn laatste boek De wij de blik, waaruit Thom Hoffman en Esmée de la Bretonnière een scène spe len. Op basis van een recent onderzoek besteedt Hier en nu (21.21 uur, Nederland 1) aandacht aan de zogenoem de niet-ambtelijke corrup tie in Nederland. Ook is een reportage te zien over Ku- wayt twee jaar na de Golf oorlog, waar velen nog in onzekerheid verkeren over het lot van door Irak ge vangen genomen familiele den. Naar aanleiding van pre sident Clintons (inmiddels uitgestelde) plan het 'homo verbod' in het Amerikaanse leger op te heffen wordt in Nova (22.30 uur, Nederland 3) de situatie in het Neder landse leger belicht. Aan het woord komen A merika nen die hierover poolshoog te kwamen nemen. Ook is er aandacht voor het Inter nationale Filmfestival van Rotterdam. door HANNEKE KULIK HILVERSUM Kees Vlaanderen (35) is een van de opvallendste en meest ge dreven radiomakers in Hilversum. Maar hoe gaat dat met mensen bij de radio? Ze zijn alleen bekend in zeer kleine kring. Sinds drie jaar is hij in dienst van de Humanis tische Omroep Stichting. In 1991 maakte Vlaan deren het hoorspel Het schortje van de terrorist waarmee hij op het internationale festival om de Prix Italia een speciale prijs won. De afgelo pen maanden werkte hij aan HET GROTE PROJECT: het hoorspel De Ramp, naar aanlei ding van de Watersnood, dat geheel op lokatie werd opgenomen. Wat trekt jou aan in radio „Radio kan heel sterk de verbeelding oproe pen. Hoe vaak ben je niet teleurgesteld over de film naar een roman die je hebt gelezen? Niet alleen omdat de film er een ander beeld van maakt dan wat je jezelf had voorgesteld, maar ook omdat de film in veel gevallen niet zo spec taculair kan zijn als de beelden in je geest. Als je de beelden die in je hoofd opkomen bij een goed geschreven verhaal, daadwerkelijk wil vastleggen dan praat je over miljarden. En het kost niks als je het in je hoofd bij elkaar sprok kelt. Het aantrekkelijke van ra dio, als je het op de goede ma nier doet, is dat je heel sugge stief met geluid kunt werken en dat roept automatisch beel den op. Literatuur heeft dat zelfde effect. Volgens mij heb ben literatuur en radio heel veel gemeen." Emotionele waarde Maar dan heb je het over dramaprodukties. Óp het jour nalistieke vlak heeft radio ook grote beperkingen. „Ja, het voordeel van een krant is dat je er door kunt bladeren en zelf kiezen wat je wilt lezen. En dan kan je ook nog over het grootste deel van één artikel heenvliegen en een paar stukken die je interesse ren extra goed lezen. Dat kan bij radio allemaal niet, net zo min als bij televisie. Radio kan wel een emotio nele waarde toevoegen en dat kunnen kranten niet of het moet al halve literatuur wor den en daar hebben kranten, terecht, nogal moeite mee. In dertijd speelde die olieramp met de Exxon Valdez voor de kust van Alaska. We kregen geweldige pakken cijfers over hoeveel zeehondjes daarbij waren omgekomen, hoeveel jaren het duurde voordat de kust helemaal schoon was en hoeveel geld dat kostte. Alle maal rampzélige cijfers. Toen ging Frénk van der Linden voor de VPRO daar naartoe om een reportage te maken. Die hoor je daar dan glibbe ren, hij valt bijna op z'n bek, weet zichzelf nog net staande te houden en komt uiteindelijk aan bij een besmeurd zee hondje dat in z'n laatste minu ten verkeert en houdt daar de microfoon bij. Je kunt zeggen: dat is plat, maar 't werkt wel." Beter dan dat je hetzelfde op de televisie laat zien? „Zo'n effect kan met televi sie natuurlijk ook heel goed werken, maar probeer maar eens een hele crew daar naar toe te krijgen. Frénk van der Linden zet gewoon z'n casset- terecordertje aan en hij hèèft 't. En het geluid van één ster vend zeehondje zegt meer dan duizend cijfers. Als een radio documentaire er vervolgens ook nog die cijfers bij geeft, gebeurt er wel iets. Het mooie van radio vind ik dat mensen in staat worden gesteld in kort bestek een ervaring mee te maken. Het is een sensatie als dat lukt. Dan zit je echt glunderend achter je mengpa- DE Ramp is gebaseerd op een script van Rudy van Meurs, redacteur van Vrij Nederland. Het verhaal is autobiografisch. Van Meurs maakte als jongen van der tien jaar de watersnood van 1953 mee op het dorp Zuid- land. In het hoorspel dat hij over zijn ervaringen schreef, speelt die ramp eigenlijk een ondergeschikte rol. Het ver haal draait om de jongen Si mon (Pieter Mollerus) die zijn jeugd achter zich laat en volwassen wordt. Die volwassenheid spoelt over hem heen als een vloed golf, zoals het water aan het einde van het hoorspel over Zeeland spoelt. Belangrijk in het verhaal is de dood. Si mons vader (Rik Laun- spach) leidt aan een ongene selijke ziekte. Zijn dood hangt dreigend in de lucht. Als hij uiteindelijk sterft, heeft Simon grote moeite dat te aanvaarden. Kees Vlaanderen heeft het hoorspel grotendeels in de buitenlucht opgenomen in het dorp Marken. Het is voor het eerst dat er zo massaal op lokatie wordt gewerkt; hoorspelen worden door gaans in de studio gemaakt. Vlaanderen werkte nauw sa men met geluidsman Leo Knikman die voor dit doel speciale uiterst gevoelige geluidsapparatuur heeft ont wikkeld. Behalve professionele ac teurs doen er veel mensen uit Marken en kinderen uit de omgeving van Amster dam mee aan het hoorspel. Volgens Vlaanderen zou een steriele studioruimte voor het spel van de kinderen en de amateur-acteurs funest zijn geweest. De uitzending van van middag op Radio 5 wordt ge volgd door drie documentai res over de Watersnood op 8, 15 en 22 februari van Rudie van Meurs en Kees Vlaande ren. De Ramp wordt her haald tijdens het hoorspe luur op Radio 4 van zondag 7 februari. neeltje met het gevoel: we hebben ze er weer in geluisa. Omdat het je gelukt is om met geluid iets te maken waardoor mensen worden gegrepen." Eigen charme Hoe erg zit je aan het medi um radio gebakken „Nou, niet. De laatste jaren was dat wel mijn werkterrein, maar niet vanuit een soort ge loofsbelijdenis. Het lijkt me hartstikke leuk om televisie te doen. Met theater ben ik al van tijd tot tijd bezig. En als ik er de kans voor heb schrijf ik. 't Maakt allemaal niet zo veel uit. Er zijn natuurlijk verschillen tussen die media, maar waarom zou je het één boven het ander stellen? Bij radiomakers bespeur je de neiging om vanuit hun under dogpositie te gaan roepen dat radio het meest fantastische medium is dat er bestaat, maar dat niemand dat wil zien. Dat vind ik onzin. Radio is gewoon wel een leuk medi um." „Soms heb je er behoefte aan om een hele crew langs te laten komen met catering en de hele bliksemse boel waar door je weer eventjes een paar weken mag denken dat je god zelf bent. Maar soms is het veel leuker om met één acteur en een technicus in een studio te gaan zitten prutsen. Alle media hebben zo hun ei gen charme. De ene keer heb je behoefte aan spektakel, de andere keer sluit je jezelf lie- j ver op in je studeerkamer." Wordt radio ondergewaar- I deerd? „Ja. Het is natuurlijk verve lend dat de prioriteit zo bij te levisie ligt, want dat heeft budgettaire consequenties. Het belangrijkste probleem van de laatste jaren is dat de omroepen steeds hebben ge dacht: hoe meer tijd, hoe be ter. En ook al komt er niet meer geld bij, dan willen we toch meer tijd. Je krijgt, ook bij radio, dan standaardise ring van programma's, want het moet allemaal efficiënter om voor hetzelfde geld meer te kunnen doen. Alles moet op eens live. Dat is jammer want daarmee gaat de variëteit verloren. Bovendien wan trouw ik het omdat er een fi nancieel argument aan ten j grondslag ligt. Die uitbreiding - van zendtijd heeft inflatie ver oorzaakt. Ikzelf heb daar geen last van, want de kleintjes stellen hun prioriteiten an ders, maar bij de grote om roepen zorgt dat echt voor problemen bij de radio. Dat heeft niet de prioriteit, dus laat maar lopen." De ruimte „Toch kan dat ook een voor deel zijn. Toen het theater werd overvleugeld door de film, gaf dat de gelegenheid om te gaan experimenteren, om te zoeken naar bijzondere dingen. Als je niet meer zo ge richt hoeft te zijn op het trek ken van het grote publiek, geeft dat ruimte. Ik zou het heel waardevol vinden als Ra dio 5 een speelplaats zou wor den, die niet zo bureaucra tisch en goed georganiseerd is, waar wat meer lol is en waar mensen zitten die den ken: dit vind ik belangrijk, en dat doen we dan toch ge woon?" Ondertussen is Radio 3 de enige zender die een behoorlijk aantal luisteraars weet te trekken. Je maakt 't toch om dat je wilt dat ernaar wordt geluisterd? „Natuurlijk. Maar het grootst mogelijke luisterpu bliek is alleen maar interes sant als je het gevoel hebt dat je het ook werkelijk iets voor te schotelen hebt. Bij radio, heb je overigens niet heel veel invloed op de aantallen luiste raars. Het fluctueert wel, maar mensen hebben een be paald luisterpatroon en wij ken daar niet zo snel vanaf. Je kunt iets ontzettend slechts maken, maar dat beïnvloedt de luistercijfers niet meteen. En denk niet dat als je iets verschrikkelijk goeds maakt, je onmiddellijk de luistercij fers van radio 3 zult halen. Het enige wat je kunt doen is streven naar een constant hoog niveau en iedereen laten weten dat je dat doet." Kees Vlaanderen (links) is sa men met ge luidstechni cus Leo Knikman b zig met de montage van De Ramp. „Het mooie van radio vind ik dat mensen in staat worden gesteld in kort bestek een ervaring mee te ma ken. Het een sensatie als dat lukt." FOTO MICHAEL KOOREN Regering probeert kritische bladen de mond te snoeren door OTHON ZIMMERMANN BRATISLAVA Voor een onafhankelijk :|i en kritisch tijdschrift is kennelijk geen :5 plaats in de jonge republiek Slowakije. Een van de eerste daden van de Slowaak- se regering, na de deling van Tsjechoslo- wakije, was het naar huis sturen van de 1 hoofdredacteur van juist zo'n blad. Al in de eerste week van januari kreeg de 39-jarige H Karol Jezik van het blad Smena te horen dat hij kon vertrekken. Een deel van de redactie heeft gekozen voor een nieuw blad onder de naam Sme (Wij zijn). Zij durven die stap aan, omdat zij van het blad Smena een winstgevend bedrijf hadden gemaakt dat met een kleine 200.000 abonnees de derde krant van Slowa- kije was. „Het is een risico, maar wij hebben geen keuze", zegt Jezik. De beginoplage van het blad bedraagt 60.000 exemplaren. Alle re dacteuren van Sme hebben 20.000 Kronen in een fonds gestort, dat komt overeen met vijf maandsalarissen. Het wachten is nu op investeerders. Niet verantwoordelijk Natuurlijk zorgde de regering in Brati slava er wel voor dat zij niet verantwoor delijk kon worden gesteld voor de ingreep. Officieel is het voormalige blad van de communistische jeugd ondergebracht in een nieuw opgerichte uitgeverij. In de raad van commissarissen van deze NV is duide lijk de hand te zien van Meciar en zijn me destanders, die hun ongenoegen over de toon van Smena nooit onder stoelen of ban ken hebben gestoken. Meciar lijkt met zijn optreden wel af stand te hebben genomen van zijn stelling uit 1991: Nooit weer mag er in ons land de situatie ontstaan dat een journalist bang is om iets te schrijven. Als dat gebeurt, staan wij aan het begin van het einde van de de mocratische weg. Dan komt de dictatuur. Over het algemeen is door Slowaakse le zers en journalisten met boosheid gerea geerd op de 'overval' op Smena. Honderden mensen hebben him abonnement opgezegd. In een open brief spreekt de redactie van het literaire tijdschrift 'Slovenské Poh'hlady (het blad van de Slowaakse Schrijversbond) over een 'bedriegelijke' actie tegen Smena. Ook dit blad, dat zich sinds 1988 heeft in gezet voor maatschappelijke veranderin gen in Slowakije, ligt onder vuur. Slovens ké Pohl'lady wordt een'anti-Slowaakse' in stelling verweten. De officiële Slowaakse culturele en politieke organisatie 'Matica Slovenska' stelt alles in het werk om het li teraire blad in haar macht te krijgen of uit de markt te drukken. Bijna dezelfde naam Toen dat niet lukte werd een maandblad met een vrijwel gelijkluidende naam op de markt gebracht Slovenské Pohl'ady 93. Het ministerie van cultuur in Bratislava had geen bezwaar tegen deze stap. Het oorspronkelijke Slovenské Pohl'ady is van plan, ook zonder steun van het mi nisterie van cultuur, een podium te blijven voor 'vrije en onafhankelijke literatuur, wetenschap en kunst', zegt hoofdredacteur Jan Strasser. „Maar als wij er niet in sla gen ons oude gezicht te handhaven, is dat een nieuw bewijs voor de arrogantie en in tolerantie van de staatsmacht, die geen ui ting van onafhankelijkheid, zowel in de po litiek als in de cultuur, kan verdragen", al dus Strasser. Dubieuze zakenman Hoffenberg behoedt krant voor ondergang Van onze correspondent NEW YORK Sinds kort parkeert de 48-jarige Steven Hoffenberg zijn witte Merce des met chauffeur voor het gebouw van The New York Post. Hoffenberg is de zoveel ste nieuwe baas van het oud ste 192 jaar dagblad van de Verenigde Staten. De ge wiekste zakenman, rijk ge worden in verzekeringen en nu eigenaar van een incasso bureau, behoedde de krant en kele dagen geleden voor een nieuwe dreigende ondergang. „Ik wil positief nieuws," zegt Hoffenberg, maar verder wil hij zich niet met de redac tie bemoeien. Hoffenberg komt niet uit de krantenwe reld en heeft volgens eigen zeggen alleen verstand van geld verdienen. Een jaarlijkse omzet van twee miljard dol lar, een jacht en een privé- vliegtuig wijzen op zijn gelijk. The New York Post ver keert al lang in financiële nood. De bank weigerde het sensatieblad nog langer geld te lenen en begin vorige week riep de financieel in het onge rede geraakte makelaar Peter S. Kalikow, formeel de eige naar van The Post, werkne mers en pers bijeen om te vertellen dat de krant niet meer zou verschijnen. Hoffenberg die Kalikow pas op het laatste moment belde is geen lieverdje. Vol gens sommigen vult deze workaholic zijn werkdag van 08.00 tot 23.00 uur louter met maffiose praktijken. Op zon dag ontspant hij zich in zijn speedboot. Hij wordt met de regelmaat van de klok voor het gerecht gedaagd maar hij is nooit veroordeeld. Eerder hadden de 716 werk nemers van The New York Post al twintig procent van hun loon ingeleverd. Deze zo veelste concessie van de werknemers was slechts uit stel van executie. Pas nu Hof fenberg een berg dollars komt brengen, is de krant weer le vensvatbaar. Een prijsverho ging van tien dollarcent moet het dagblad ook even verder helpen. The Post kost nu een halve dollar, de concurrenten zijn goedkoper. Hoffenbergs tussenkomst betekent slechts enkele weken respijt. Hij heeft The Post mi nimaal dertig dagen financië le steun toegezegd. Hij onder handelt tussen de krant, de bank en geïnteresseerde ko pers, al overweegt hij nog de krant zelf te kopen. Minder advertenties Net als in Nederland gaat het slecht met sommige dag bladen: ze worden minder dik en de oplages dalen. De televi sie heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt. De adverteerders trekken naar de vele gespecialiseerde kanalen die de hele dag sport of nieuws vertonen, en laten de kranten in de steek. The New York Post onder vindt bovendien concurrentie van twee andere Newyorkse 'tabloids': New York Newsday en New York Daily News. De Daily News, Newyorks groot ste tabloid met een oplage Steve Hoffenberg, de nieu we eigenaar van The New York Post, wil 'positief nieuws'. FOTO AP van 900.000, verkeert ook in fi nanciële problemen. Morti mer Zuckerman, eigenaar en hoofdredacteur van het week blad US News, kocht de krant drie weken geleden en reorga niseert nu met harde hand. De tabloids boksen op tegen de kwaliteitskrant The New York Times. De Times heeft een oplage van 1,8 miljoen, maar kampt ook met het pro bleem van dalende inkomsten. Kalikow kocht The Post in 1988 voor 37 miljoen dollar van de Australische media magnaat Rupert Murdoch, die de oplage boven de 900.000 bracht. De krant draaide nog een tijd goed totdat Kalikow in 1991 failliet ging. Inmiddels is de oplage gezakt tot onder de 650.000. Het is intussen een gewone gang van zaken: een Newy orks dagblad gaat elke paar jaar bijna failliet en moet wanhopig een koper zoeken. Op het laatste moment ver schijnt er een rijke dromer, een patser of een maffioso, en mag dan weer even blijven. Van onze mediaredactie HILVERSUM De spre kende pop Sir Geoffrey, die eerst voor de EO optrad en la ter voor de NCRV, komt terug op de televisie. De ondeugende toekan-journalist presenteert in maart en april een serie programma's voor de Neder landse On-1 derwijs Te-1 levisie. In de reeks Die ren van ver wordt leer lingen van de basis school dui delijk ge maakt dat een dier zo wel in bouw I als gedrag I is aange- past aan de omgeving waar het in de natuur leeft. Geprobeerd wordt de kinderen te laten ontdekken dat in die rentuinen met deze kennis re- kening wordt gehouden. Maar ook wordt duidelijk gemaakt dat dieren in de vrije natuur bescherming nodig hebben. Dierentuinen Van Dieren van ver worden zes afleveringen uitgezonden. Elk programma behandelt een dier dat niet in de vrije natuur in Nederland voor komt, maar wel in dierentui nen leeft Sir Geoffrey bezoekt de dierentuinen, neemt daar een kijkje achter de schermen en praat met verzorgers. SIR GEOFFREY

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1993 | | pagina 1