«aeiwi - Dirksland na de Deltawerken Watersnoodherdenking PAGINA 6 EILANDEN-NIEUWS EXTRA EDITIE De heren De Dreu en Bakker uit Bleiswijk aktief bezig met hun amphibievaartulg. De grote uitgaande pendel van arbeidskrachten geeft aan, dat de economische basis van Goeree- Overflakkee smal is. Daarom pleit ik er zeer voor, om als overheden en bedrijfsleven geza menlijk ernaar te streven, dat die basis sterker wordt. Twee sectoren zijn daarvoor in Oostflak- kee in het bijzonder en op Goeree-Overflakkee in het algemeen van belang, te weten de land bouw. als bestaande sector en de recreatie en het toerisme als nieuwe sector. Daar wil ik nu kort op ingaan. De landbouw De landbouwsector is een van de sectoren, die uitermate heeft geprofiteerd van de Deltawer ken. Vooral het Haringvliet dat volledig verzoet is, levert de landbouw op Goeree-Overflakkee het benodigde zoete water. Dat wordt nog verder versterkt door de diverse landinrichtingsprojek- ten, die in deze streek zijn of worden uitgevoerd. Een van de doeleinden van de Landinrichting Flakkee, een van de grootste projekten in Zuid- Holland, is de verbetering van de infrastructuur, zodat de kwaliteit van de agrarische produktie nog verder kan toenemen. Daarvoor is met name de aanvoer van zoet water onontbeerlijk. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat de agrari sche sector afwijzend reageert op de geluiden, die wijzen op een zekere toelating van zout water in het Haringvliet. De agrarische sector is vanouds de belangrijkste economische sector op Goeree-Overflakkee. Dat vertaalt zich niet meer in aantallen mensen, die er direkt werkzaam in zijn. Ze is nog steeds de economische drager. Vele bedrijven kunnen dankzij de landbouw blijven bestaan. Dat geldt voor banken, voor transportbedrijven, voor aanleveraars van landbouwmachines, voor loonbedrijven, voor verwerkers van landbouw- produkten, etc. Daarom is het van essentieel belang voor de toekomst van Goeree-Over flakkee, dat de sector, samen met de overheid en met andere belanghebbenden, een antwoord weet te vinden op de uitdagingen, die op ons afkomen. Voorbeelden daarvan zijn de afspra ken in het kader van de internationale handel en de subsidiëring van landbouwprodukten en de steeds strengere eisen vanuit de milieu-sector ten behoeve van een duurzame wereld. De recreatie Tot april 1987 kende Oostflakkee eb en vloed. Tot het moment, waarop de Philipsdam geslo ten werd, dienden de keersluizen van Ooltgens- plaat en Oude Tonge elke zes uur gesloten en geopend te worden en vielen deze havens bij eb volkomen droog. Voor de haven van Den Bom mel gold dat uiteraard niet. omdat het Haring vliet al veel langer een vast peil kende. Dat had tot gevolg, dat de haven van Den Bommel al veel langer in gebruik was als recreatiehaven. Omdat het moment van de sluiting van de Phi lipsdam naderde, heeft het gemeentebestuur van Oostflakkee in 1984 besloten, om de recrea tie en hettoerisme te bevorderen. De havens van Ooltgensplaat en Oude Tonge werden beter toe gankelijk voor pleziervaartuigen, omdat er geen eb en vloed meer was. Geconstateerd kan wor den, dat het bezoek aan deze havens de laatste jaren ook sterk is toegenomen. Uitbreiding ervan is mogelijk, maar stuit voorlopig nog op de hoge kosten. Ook andere vormen van ver- blijfsrecreatie zijn mogelijk. Aan de ontwikke ling van de recreatie en het toerisme wordt veel belang gehecht, omdat de toeloop van mensen ervoor kan zorgen, dat de diverse woonkernen een aantal voorzieningen kunnen behouden. Als we om ons heen kijken, dan kunnen we con stateren, dat Goeree-Overflakkee heel wat te bieden heeft aan de recreant en de toerist. We liggen midden in het prachtige Deltagebied, dat niet alleen van nationaal, maar ook van interna tionaal belang is. We hebben, behalve de zee, veel te bieden aan de mensen die rust zoeken, weidsheid, natuurgebieden, watersport. We heb ben ook, dankzij de Deltawerken, goede verbin dingen te bieden met een stad als Rotterdam, met Noord-Brabant en met Zeeland en hun attrakties. De sterke punten van Goeree-Over flakkee zullen nog veel beter uitgebuit moeten worden dan tot nu toe gebeurt. En dat is van groot belang voor de regio, omdat de recreatie en het toerisme nog een groei-sector is en omdat er voor de verdere economische ont wikkeling van Goeree-Overflakkee geen alter natief is. Tot slot De direkte aanleiding voorde Deltawerken was de ramp van 1 februari 1953. Deze ramp en de ingrijpende gevolgen van menselijk leed, nu 40 jaar geleden, dienen herdacht te worden. Wij denken aan hen, die tijdens die rampnacht omkwamen. Bij velen van de inwoners van Oostflakkee zijn er nog steeds diepe wonden. Dat geldt niet alleen voor de generatie die de ramp aan den lijve heeft meegemaakt. Ook de volgende generatie draagt de ramp met zich mee. De Deltawerken hebben echter Goeree- Overflakkee uit zijn isolement gehaald. Dat heeft positieve en negatieve gevolgen. De posi tieve hebben de overhand. De wereld staat niet stil en Goeree-Overflakkee zal zich dienen te profileren vanuit zijn sterke punten en ik hoop er een paar te hebben aangereikt. door mw. J. G. Sleurink-Rabbinge burgemeester van Middelharnis Een ieder, die iets met Goeree-Overflakkee te maken heeft, weet uit ondervinding of via over levering van de watersnoodramp, die 40 jaar geleden ons gebied heeft getroffen. Velen den ken telkenjare op of rond de gedenkdag, 1 februari, terug aan het leed, dat in de familie- of kennissenkring is ondervonden. Er zijn won den geslgen, die men geheel het leven mee draagt. Gevraagd om de gedachten en feiten op papier te zetten met betrekking tot de economi sche ontwikkeling van onze gemeente na de vol tooiing van de Deltawerken, doet ons toch eerst stilstaan bij de oorzaak van de Deltawerken en dit was de watersnoodramp 1953. Een marke ringspunt in de geschiedenis en met name ook voor de regio waarin wij wonen. Na de watersnoodramp is eerst begonnen met de dijken op Deltahoogte te brengen. Het was allereerst de bedoeling om de veiligheid van de inwoners te verhogen. Ten gevolge van deze werken zijn watergangen afgesloten, waardoor er verbindingen ontstonden naar Zeeland, Noord-Brabant en Voome-Putten. Om onder meer economische redenen werd een brug aan gelegd tussen Goeree-Overflakkee en de Hoekse Waard. Gesteld kan dan ook worden dat als uit vloeisel van of beter gezegd ten gevolge van de watersnoodramp het eiland Goeree-Overflak kee geheel is ontsloten. Dit laatste feit heeft ook alles te maken met de economische ontwikke ling in onze gemeente, namelijk er kon direkt worden ingespeeld op de economische groei, die in de jaren zestig expansief genoemd kon worden. De vroegere Harlngvlletponten tussen Middelharnis en Hellevoetsluis. In heel Nederland, dus vooral ook voelbaar op ons eiland en onze gemeente, zette in die tijd de ontwikkeling van de mechanisatie in de land bouw zich in. Hierdoor kwamen veel landarbei ders zonder werk. Dankbaar kon toen gebruik gemaakt worden van de nieuwe verbindingen. De pendeldienst breidde zich gestaag uit. Ook groeide het aantal leerlingen van het voortgezet onderwijs. Deze konden ook gemakkelijker werk vinden aan de overkant. Het duurde overi gens nog geruime tijd eer de zgn. 'overkant' Goeree-Overflakkee kon vinden. Langzamer hand kwam er meer belangstelling vanuit andere regio's om zich in Middelharnis te vesti gen. Met name denk ik hierbij aan de Ad vokaat- fabriek van Warnink, die zich vanuit Am sterdam in onze gemeente vestigde. Maar nog belangrijker was, dat de bedrijven in onze gemeente konden uitwaaieren naar o.a. het Rijnmondgebied. Met name de transportbedrij ven zijn tengevolge van de goede verbindingen enorm gegroeid. Ook het midden- en kleinbe drijf nam in omvang en kwaliteit toe. Steeds meer mensen uit het overige deel van Nederland weten thans het winkelcentrum 'D'n Diek' te vinden. Dit is mede een gevolg van de inspan ningen, die zijn gepleegd om onze gemeente meer bekendheid te geven. Door middel van het bezoeken van beurzen in Rotterdam, Utrecht en Goes is getracht meer naambekendheid te krij gen. Voorts is thans op het bedrijventerrein 'Oostplaaf 20 ha grond verkocht en 7 ha grond in optie gegeven. Geconstateerd kan wor den dat tijdig een graantje kon worden meege- plukt van de economische groei, die zich nationaal en internationaal voordeed. Voorts mag gesteld worden dat de economische groei niet gepaard is gegaan met een minder leefbaar klimaat in onze gemeente. Het leefkli maat is eerder verbeterd. Ik denk hierbij aan het grotere aanbod van scholen, winkels en horeca bedrijven; ook is de wegenstruktuur verbeterd en is het nodige gedaan aan de lokale sport- en recreatiemogelijkheden. Deze zaken dienen tevens als een impuls voor toename van de eco nomische groei. door Dr. D. Boonstra burgemeester van Dirksland „De indruk die men van Flakkee verkrijgt is die van het eiland waarop de last van het isolement zwaar drukt. Weliswaar kent het een aantal wel varende boeren maar daarnaast vindt men de grote groepen van landarbeiders, middenstan ders en industrie-arbeiders, wier positie wienig rooskleurig is. Zo krachtig is deze greep van het isolement, dat reeds spoedig na de oorlog het eiland bij de alge mene opleving op economisch gebied ten achter bleef en de symptomen van een dreigende per manente werkloosheid weer duidelijk aan het licht traden." Aldus een rapport van het Eco- nomisch-technologisch instituut voor Zuid- Holland, uitgebracht in 1951 in opdracht van de besturen der gemeenten op Goeree-Overflakkee en de Stichting De flakkeesche gemeenschap te Sommelsdijk. De algehele konklusie die in het rapport getrokken wordt, is dat een vaste oever verbinding voor Flakkee van het allergrootste belang is. Vaste oeververbindingen zijn gekomen; het iso lement van Goeree-Overflakkee is opgeheven en de economische opleving is niet uitgebleven. Ons eiland is door die ontsluiting een integraal onderdeel geworden van het economisch bestel in ons land. Dat heeft grote voordelen. In tijden van economische vooruitgang kunnen wij mee profiteren. Maar, het heeft ook nadelen. In tij den van economische teruggang delen wij in de recessie. Naast ontsluiting is er ook afsluiting en dat heeft ook belangrijke gevolgen gehad. De haven van Dirksland heeft haar funktie verloren. Geen vrachtvervoer en geen watertoerisme van bete kenis meer. Het verlies van deze haven heeft mede geleid tot een verstilling van het dorp en tot een verlies voor het economisch draagvlak in onze gemeenschap. Daartegenover staat dat de afsluiting heeft gezorgd voor de totstandkoming van een uniek natuur- en recreatiegebied: het Grevelingen- meer. Wie heeft er nog nooit gedwaald door de Slikken van Flakkee of heeft nog nooit gewan deld langs de haven van Herkingen? Met de voorgenomen uitbreiding van de haven in Her kingen zijn er ruime mogelijkheden om in te spelen op het toeristisch produkt. Dirksland ligt ongeveer in het centrum van Goeree-Overflakkee, midden in een agrarisch gebied. De ontwikkelingen in de agrarische sek- tor hebben direkte gevolgen voor een deel van onze inwoners. De akkerbouw heeft op ons eiland een vooraanstaande plaats bekleed. Maar, gaat het slecht met bijvoorbeeld de aard- appelhandel, de witlofteelt of met de fruitteelt op G.O., dan delen de Dirkslandse agrariërs in de misère. En het gaat op dit ogenblik slecht in deze sektoren. Dat ervaren, zien, horen of lezen we allemaal. De economische ontwikkeling van Dirksland wordt - mede afhankelijk van de golfbewegin gen in de economische conjunctuur - door een aantal faktoren beïnvloed. Allereerst noem ik de toevallige omstandig heden. Het Van Weel-Bethesda ziekenhuis is van groot belang voor onze gemeenschap en voor onze regio. Dat dit ziekenhuis in Dirksland staat is in belangrijke mate het gevolg van het feit dat mevrouw Van Weel in Dirksland heeft gewoond. Had zij in Oude Tonge gewoond, dan was dit ziekenhuis wellicht daar verrezen. Het unieke schorrengebled nabij de gemeente Dirksland. Dankzij de kwaliteiten van een aantal Dirks landse ondernemers, zijn in onze gemeente een aantal bedrijven gevestigd die ook internatio naal bezien een uitstekende staat van dienst hebben opgebouwd. Ik behoef geen namen te noemen: we kunnen allemaal er zo een paar bedenken. Als tweede faktor noem ik de ruimtelijke situe ring. Dirksland grenst aan de centrumgemeente Middelharnis en ligt op niet al te grote afstand van het Rotterdam-Rijnmond gebied. Dit heeft in ieder geval twee belangrijke gevolgen voorde economische ontwikkeling in onze gemeente. Vanuit de centrumgemeente gaat een zuigkracht uit op het koopkrachtige publiek. De plaatse lijke winkeliers zien de koopkrachtige vraag uit de gemeente weglekken. Het aantal winkelvesti gingen is sedert de zeventiger jaren drastisch teruggelopen. In plannen voor de versterking van het winkelgebied in de jaren zeventig werd nog gesproken over de Straatdijk, de Voorstraat en de Tuinstraat als winkelconcentratie-gebied. Nu is het straatbeeld drastisch veranderd en is er uit pure noodzaak voor een veel kleiner gebied gekozen. Een ander gevolg van de ruimtelijke situering is de oriëntatie op het Rotterdam-Rijnmond- gebied. Mede dankzij de toegenomen mobiliteit zijn veel Dirkslanders werkzaam in deze regio. In het verleden zijn er zelfs ooit plannen geweest om Dirksland te laten groeien tot een gemeente van 50.000 inwoners om te kunnen voorzien in de woonbehoefte van mensen die in de Rotterdamse regio werkzaam zijn. Gelukkig zijn deze plannen al gesmoord voordat ze in konkrete beleidsvoornemens zijn omgezet. Maar, de betekenis van de Rotterdamse regio voor de werkgelegenheid van onze inwoners - en dus ook voor de economische ontwikkeling van onze gemeenschap - wordt hiermee wel onderstreept. Dirksland ligt ongeveer halfweg tussen Stellendam en Oude Tonge. Twee plaat sen die in verkeers- en vervoersschema's van groot belang zijn. Deze ruimtelijke situering en de geringe afstand tot Rotterdam, heeft er onge twijfeld mede toe bijgedragen dat transportbe drijven in onze gemeente relatief sterk ver tegenwoordigd zijn. Als derde faktor noem ik het gemeentelijk beleid. Met name het beleid op het gebied van de ruimtelijke ordening en economische zaken. Het beleid op het gebied van de ruimtelijke ordening vindt zijn begrenzing in het door de Provinciale Staten van Zuid-Holland vastge stelde streekplan. Daarin wordt dan ook de economische ontwik keling van Dirksland aan nauwe banden ge legd. Geen specifieke funktie voor bedrijfs vestigingen, beperkte groeimogelijkheden voor woningbouw en beperkte uitbreiding van de verblijfsaccomodatie voor toeristen. Maar on danks deze beperkingen is Dirksland geworden tot wat het nu is. Een charmante kleine platte landsgemeente met drie kernen en met een vriendelijk woon-, leef- en werkklimaat. En on danks deze beperkingen zal Dirksland zich ont wikkelen tot een aantrekkelijke woongemeente met een modern nieuw bedrijventerrein en de watertoren als vlaggemast; zal Melissant een plezierige woongemeenschap blijven; zal Her kingen zich meer profileren als recreatie gemeenschap.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1993 | | pagina 4