Colofon Veertig jaar geleden werd Nederland in diepe rouw gedompeld Bijlage van het Rotterdams Dagblad 1 Om 12 uur 's nachts klonk het ver trouwde Wilhelmus door de radio. De zender ging zoals altijd om dat tijdstip uit de lucht en zou tot de volgende ochtend 8 uur zwijgen. Nederland ging slapen. Even daarvoor had de radionieuws dienst nog gewaarschuwd dat Ne derland een zware storm te wach ten stond. Maar ach, dat was in de afgelopen decennia wel meer voor gekomen en zo extreem was deze storm ook weer niet. Het overgrote deel van Nederland ging rustig sla pen, van hoog tot laag, van minister tot arbeider. Slechts weinigen zagen dat het die zaterdag, 31 januari 1953, niet goed kon gaan. In sommige geval len werd hun noodkreet begrepen, anderen klampten zich vast aan volkswijsheden. Een beroemde was: Wil het niet ebben, dan gaat het niet vloeien. Bovendien hadden de dijken het toch elke keer weer gehouden... Maar in die gedenkwaardige nacht hielden de dijken het niet of nauwe lijks. Zuid-Holland werd voor een ramp behoed omdat de Schieland- se Hoge Zeedijk net voor doorbra ken kon worden gered. Zuidelijker was er geen houden aan. De zwakke en slecht onder houden dijken begaven het op talloze plaatsen en het water eiste 1.835 mensenlevens. Voor velen kwam de ultieme boodschap, vaak op de voet gevolgd door het onhel zelf, te laat: Het water! Het water komt! 'Dat gaat fout'. Mensen, vertrouwd met het wa ter, weten dat al heel snel op die zaterdag. Zo idioot was het nog nooit geweest. Voorzienigen zetten toen al vloedplanken in hun huizen. De Zierikzeese hotelhouder J. Rombouts maakte die zaterdagmiddag een tochtje over Schou- wen-Duiveland en merkte bij de Schelphoek dat zout water op z'n voorruit kwam. Elders constateerde men dat het water in de sloten verontrustend hoog was. Ook Maarten Mole naar, tegenwoordig wethouder in Nieuwer- kerk aan den IJssel begreep dat het niet goed kon gaan. Hij kwam van school uit Gouda ge fietst en had het niet zo erg meegemaakt in z'n jonge leven. Het staat in schrille tegenstelling tot de verantwoordelijken voor de dijk of de gemeenschap. De mees ten maakten zich geen zorgen, ondanks de waarschuwing van de Stormvloedwaarschuwingsdienst van de KNMI. De zware noordwester storm, die ongewoon lang aanhield, stuwde het water hoog op in de zeearmen. De eb zette niet in en toen de vloed kwam. gecombineerd met springtij was het leed geschied. Ongeveer twee uur voor de hoog ste waterstand bezweken de dij ken. Schielandse Zeedijk De Hoge Schielandse Zeedijk was van cruciaal belang voor Zuid- Holland. Men wist dat er diverse zwakke plekken waren en in ge val van een dijkdoorbraak zou het gehele achterland onderstromen. Tot Leiden toe, waarbij ook Rot terdam en de omliggende polders met een zeer hoge waterstand te maken zouden hebben gekregen. Voorzienigheid, doortastendheid,, en een dosis geluk voorkwamen breuken in de Schielandse Zee dijk tussen Rotterdam en Gouda. Vooral bij Nieuwerkerk aan den IJssel was de situatie precair en moest een schip in de dijk worden Tekst. Frits Baarda, Cees Buitendijk, Joke van Eek, Ad Hoogerwerf, Ben van Haren, Peter de Lange, Rein Wolters, Peter van Zwienen. Foto's: Hans Akkersdijk. Ingrid van Beek, Roel Dijkstra, Gemeentelijke Archiefdienst, Niels van der Hoeven, Bart Hofmeester, Ad Molendijk, Jaap Rozema. Documentatie: Lex Smit. Infographic: Frits van Someren. Vormgeving: Cor Hengstmengel. Eindredactie; Peter van Zwienen. Verder bedanken wij de vele instanties en perso nen die hun medewerking hebben verleend. Hun verhalen hebben er toe bijgedragen dat we een beeld hebben kunnen schetsen van wat zich veer tig jaar geleden in die afschuwelijke nacht heeft afgespeeld. Ook zijn wij dank verschuldigd aan de auteur Kees Slager, uit wiens boek 'De Ramp, een recon structie', wij vrijelijk mochten citeren en dat ook een bron van inspiratie vormde. gevaren om een doorbraak te voorkomen. Rotterdam In Rotterdam was de ontredde ring vooral op Zuid groot. In laag gelegen buurten zoals 'De Laant jes', de Kiefhoek en de Leeuwen kuil in Hillesluis, Bloemhof en Afrikaanderwijk stond in een mum van tijd anderhalve meter water. De dijken van de Nieuwe Maas en de Maas-, Rijn-, Spoor weg- en Binnenhaven bleken niet bestand of hoog genoeg voor het door de storm opgezweepte water. De overlast en schade was groot. Railverkeer over de Putselaan was niet meer mogelijk. Rhoon en Poortugaal kwam ook onder water te staan doordat de dijken van de Johannapolder, Meeuwenplaat en Zalmplaat het niet hielden. Waterweg Ingeseind door de actieve ANP- correspondent uit Vlaardingen, Dirk van der Ende, meldde zon dagochtend de radio-nieuws dienst al dat in Vlaardingen tanks van de installatie van de BPM (meer bekend als Shell-opslag aan de Galgkade) waren wegge dreven naar de Rotterdamse kant van de rivier. Het buitendijkse gebied was zo snel onder gelopen, dat benedenverdiepingen van kantoren en woonhuizen blank stonden voor men er erg in had. Het waren spannende momenten voor de mensen in de Oostwijk en Vettenoordsepolder in Vlaardin gen, omdat de smalle spoordijk toch maar een wankele dam was waartegen het water tekeer ging. De sluizen en de spoordijk wer den versterkt. Tussen de Buitenhaven en de Schiedamsedijk bij NS-station Vlaardingen-Oost is nu, veertig jaar later, de officiële zeewering Deltadijk nog steeds niet aange legd. Het is het enige stukje, dat nog ontbreekt tussen Hoek van Holland en Rotterdam. Met de komst van de stuw bij Maasluis lijkt de aanleg definitief van de baan. De zwaarst getroffen stad op de noordelijke rivieroever was zon der meer Maassluis. Daar waren de sluizen over de Veerhaven net te laag en sneuvelde de spoordijk in die buurt. Behalve in het direct aan de rivier gelegen woonbuurt- je Het Hoofd stroomde ook pan den onder in wijkjes als 't Stort en het Schanseiland, gelegen tussen de spoordijk en de Maassluisse- dijk. Een invalide vrouw zag geen kans zich in veiligheid te stellen en verdronk in haar woning aan het Zandpad. In Schiedam kregen bewoners van de enkele buitendijks gele gen woningen aan de Rijnstraat te maken met wateroverlast. Dij ken en sluizen hielden het op het nippertje. Op zaterdagavond was in de Wilhelminahaven het Rus sisch stoomschip Korsakov losge slagen en op drift geraakt. In de naastgelegen jachthaven ramde het schip het pas geheel opge knapte clubhuis, dat vernield werd, en enkele jachten. Hoeksche Waard Vooral de zuidelijke ring van de Hoeksche Waard had het zwaar te verduren. Vanaf Piershil tot aan 's-Gravendeel was de nood hoog. Bijna de helft van het eiland kwam onder water te staan. Vijf kilometer dijk werd door de harde wind weggeslagen en zeker twin tig kilometer dijk raakte zwaar beschadigd. Numansdorp werd het zwaarst getroffen. Daar had ook de eerste dijkdoorbraak plaats. Het dorp raakte door de overstroming volledig geïsoleerd van de buitenwereld en 44 men sen kwamen om in de stroom. Al le ogen waren echter gericht op 's- Gravendeel waar de ramp 37 le vens eiste. Doordat het veer tus sen Dordrecht en 's-Gravendeel weer snel in de vaart kon worden genomen, was het mogelijk de ramp in dit dorp wereldkundig te maken. Lange tijd is daarom ge dacht dat de op die plek in de Hoeksche Waard de meeste scha de was aangericht. Strijen ontkwam evenmin aan de metershoge golven. Grote polders als het Land van Essche liepen onder water en 44 mensen lieten het leven. Eiland van Dordrecht De doorbraak van de dijk in 's- Gravendeel was de redding voor de Dordtse Weeskinderendijk. De dijk liep over maar op een gege ven moment, na de doorbraak aan de overkant van de Dordtsche Kil, stroomde het water gewoon weer terug. De 2,5 kilometer lange hoogwaterkering door de oude stadskern van Dordrecht had het zwaar te verduren, maar brak niet door. Het water stond echter zo hoog (3,75 meter boven NAP) dat het over de waterkering heenkwam. Meer dan de helft van de stad liep daardoor onderwater. De bekende buitenpolder De Biesbosch liep bovendien volle dig onder. Vanaf het Eiland van Dordrecht kwam de eerste mel ding van een slachtoffer van de watersnood, het was een man die op de rijksweg bij de Moerdijk- brug stond te liften. West-Alblasserwaard Het westelijk deel van de Alblas- serwaard is voor het grootste deel alleen buitendijks getroffen door de watersnood. Het water stond daar tot een halve meter hoogte. De ramp kostte aan vier mensen het leven. Het water kreeg vrij spel in de Alblasserwaard doordat de dijk bij Papendrecht brak. Dit was echter op een punt dat heel bewust een zwak deel van de dijk vormde. Het werd dan ook niet voor niets het 'Gat van Papen drecht' genoemd. Het Gat werd gebruikt voor het/geval de Alblas serwaard onder water stond. Op het moment dat het water in de ri vier lager stond dan op het land werd de dijk op dit punt doorge stoken en kon het water weglo pen. Oost-Usselmonde De dijkdoorbraak bij Papen drecht was de redding voor Nieuw-Lekkerland en het gebied grote waterschade te behoeden. De doorbraak van de Achter zeedijk had onder meer tot gevolg dat het water tot 1,50 meter hoog te in de fabriek stond. Voorne Putten Het Kanaal door Voorne vormde op Voorne-Putten een messcher pe scheiding tussen de over stroomde polders en het droogge- bleven gebied. De delen westelijk van het kanaal bleven droog. Rechts van het kanaal waren de meeste polders tot het watertje de bij Zwijndrecht en Dordrecht. De doorbraak zorgde ervoor dat de druk van de ketel werd genomen en die gebieden voor zware scha de gespaard bleven. Op heel Oost- IJsselmonde is er sprake geweest van wateroverlast, maar slachtof fers zijn er niet gevallen. Door de dijkoverstromingen kwamen de buitenpolders op het eiland onder water te staan en daardoor ook de woningen in dit gebied. Zwijn drecht had de twijfelachtige eer om als eerste gemeente te worden genoemd op de (inter)nationale persnetten met de mededeling dat daar een dijk was over stroomd. In Barendrecht werd al les in het werk gesteld om be schuitfabriek Hooimeijer voor Bernisse blank komen te staan. Het grootste deel van Voorne bleef voor de ramp bespaard omdat de pas aangelegde Brielse Maasdam en een inderhaast aan gelegde nooddam langs het Ka naal door Voorne het hielden. Ook Spijkenisse en Geervliet hielden de voeten droog, dankzij het tijdig dichten van een gat in de kruising van de Biertsedjjk en de Molendijk. Ruim achthonderd studenten en militairen gingen van twee kanten de overstroming met succes te lijf. Het aanstor mende water werd op deze plek met ruim honderdduizend zand zakken gekeerd. Op Voorne-Putten en Rozenburg kwam in totaal vijfduizend hecta re land onder water te staan. De bewoners van Zuidland, Ouden hoorn, Biert en Simonshaven hebben tijdens de stormnacht of de volgende dag huis en haard moeten verlaten. Goeree-Overflakkee Op Goeree-Overflakke worden de bewoners het slachtoffer van aar zelende magistraten. Vooral geen paniek schoppen onder de bevo- king was het parool, ondanks waarschuwingen van anderen. Zij het laat waarschuwde de burge meester van Middelharnis aan het eind van de avond enkele col lega's, maar in de meeste gevallen maakte het geen indruk. Pas laat in de nacht werd men door ver ontruste mensen geattendeerd op de catastrofe die stond te wach ten. Maar toen was het half drie in de nacht en waren de dijken al doorgebroken. Het water was niet te stuiten en sloopte ook binnen dijken. Na Schouwen Duiveland was Goeree Overflakkee het zwaarst getroffen gebied. Zeeland Zeeland was voor de rest van Ne derland een blinde plek op de kaart geworden. De verbindingen waren verbroken en in vele plaat sen was er ook geen leiding van de notabelen. Op een enkeling na waren die er niet, al gevlucht, of ze sliepen nog. In z'n algemeen heid kan worden gesteld dat er vooral op de Zeeuwse eilanden wel erg laconiek werd gereageerd op de verontrustende berichten van hen die zich wel zorgen maakten. Niemand wist eigenlijk wie het voortouw moest nemen en vaak waren het 'gewone' men sen die hun schouders onder het karwei zetten zonder precies te weten wat moest worden gedaan. Het gevolg van deze ongewilde anarchie was desastreus. Kerk klokken werden te laat in de nacht geluid en hun gebeier ver waaide in de storm. Dijkdoorbra ken waren niet meer te voorko men en ook de verwaarloosde en ondermijnde binnendijken waren niet bestand tegen de beukende golven. De vaak zwakke arbei dershuisjes zakten als kaarten huizen ineen en wat wel overeind bleef werd dusdanig ondermijnd dat de vloed van zondagmiddag alsnog voor dood en verderf zorg de. West-Brabant In Brabant, Tholen en St. Philip- sland was het in het algemeen al niet veel anders dan in Zeeland. Men hield niet echt rekening met grote problemen, zo ver van de zee verwijderd. Een gunstige uit zondering vormde onder anderen de burgemeester van Willemstad, die al in een vroegtijdig stadium onderkende dat het er wel eens om zou kunnen gaan spannen. Het resultaat was dat de vestings tad wel zwaar werd gehavend, maar dat het persoonlijk leed be perkt bleef. In andere plaatsen was men min der alert en doortastend, maar de vraag is of bijvoorbeeld Stavenis- se hoe dan ook had kunnen wor den gered. Na het breken van de vloedplanken in het dorp zelf, be zweek de dijk over een lengte van 1.800 meter. Daar was geen kruid tegen gewassen. Achter de plaatsna men staat het aantal slachtof fers dat daar te be treuren was vermeld. Ondergelopen land [RIMPENERW/ Dijkdoorbraak krimpen a/d IJssel 4 VOORNE iiaard 2 jvenbergen 7 teloord 7 F/300193

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1993 | | pagina 1