Bonden: Daf moet volgende
week plannen bekend maken
'ABP discrimineert
ongehuwden steeds meer'
Hoop op Nederlandse treinfabriek herleeft
Trouw ZATERDAG 30 JANUARI 1993
Economie
9
Onzekerheid
over verkoop
Fokker aan
Dasa groeit
KLM komt met goedkope
vliegpas voor Amerikanen
Holec, grote toeleverancier spoorwegen:
'Zonder wagonfabriek redden we het niet'
'Korten op
WAO stuurt
loonmatiging
de mist in'
De gunst van de klant
zal PTT een zorg zijn
Van onze redactie economie
AMSTERDAM - De onderhan
delingen tussen de Nederland
se overheid en het Duitse Dasa
over de overneming van Fok
ker verlopen uiterst moei
zaam. De twee partijen komen
volgende week weer bijeen,
maar zicht op een akkoord is
er nog niet.
Een woordvoerder van het ministe
rie van economische zaken wil niet
letterlijk zeggen dat de kans op een
overneming de afgelopen weken
kleiner is geworden. Wel stelt hij
dat „de aanvullend eisen die Dasa
op tafel heeft gelegd, de zaken niet
eenvoudiger hebben gemaakt".
Het Duitse bedrijf, onderdeel van
het machtige Daimler-Benz con
cern, liet een paar weken geleden
weten dat Fokker 400 miljoen aan
extra eigen vermogen nodig heeft.
Dasa wil daarvan de helft leveren,
de rest moet van de Nederlandse
overheid komen. Pas als dat zeker
is, wil Dasa het contract tekenen.
De overheid houdt vast aan de om
gekeerde volgorde omdat daarover
in oktober al principe-afspraken zijn
gemaakt. „Wat ons betreft kan nu
het koopcontract worden gete
kend. Daarna valt te praten over
aanvullende zaken, want ook ons
staat nog steeds voor ogen dat Fok
ker als goed technologisch bedrijf
moet blijven bestaan."
De centrale ondernemingsraad van
Fokker heeft inmiddels haar zorgen
geuit over de eis van Dasa. Fokker
zelf heeft geen commentaar.
Van onze redactie economie
EINDHOVEN - Daf zal volgende
week inzicht moeten geven in
de sociale gevolgen van de ko
mende reddingsoperatie. Een
maand wachten totdat de fi
nanciers het eens zijn over hun
bijdrage achten de vakbonden
onaanvaardbaar.
Dat hebben zij topman C. Baan van
Daf gisteren gemeld nadat in de
pers opnieuw steunbedragen en
aantallen te schrappen banen zijn
genoemd. Een woordvoerder van
Daf zegt dat het bedrijf zich beraadt
op wat er volgende week bekend
gemaakt kan worden.
Volgens een gisteren uitgelekt rap
port zou Daf de komende twee jaar
2500 arbeidsplaatsen moeten laten
vervallen. Verscheidene deskundi
gen uit de vrachtwagenbranche
melden daarentegen met grote stel
ligheid dat het hier om een verou
derd rapport moet gaan. Het werke
lijke banenverlies zal 'aanmerkelijk'
groter zijn. Eerder deze week werd
gesproken over bijna 4000 banen
die alleen al in Engeland zouden ver
dwijnen. Daf heeft daar nu 5500
mensen in dienst. In Nederland ra
ken 800 van de 5000 werknemers
hun baan kwijt
De vakbonden geven toe de reorga
nisatieplannen te kennen, maar wil
len er geen mededelingen over
doen. Bestuurder F. Kooien van de
Industriebond FNV: „We hebben ze
nog niet officieel van het bedrijf te
horen gekregen, dus hebben we tot
dat moment een slot op onze mond.
Daardoor komen we als bonden in
een lastige positie, want onze leden
hebben recht op inzicht,"
Kooien vindt het onverantwoord
dat Daf allerlei getallen die in de
pers circuleren onbeantwoord laat.
„Het personeel zit al maanden in
onzekerheid en het bedrijf zelf
heeft gezegd dat daar rond deze tijd
een einde aan zou komen. Dan mag
het niet nog eens vier of meer we
ken gaan duren."
Ook de Unie BLHP, de bond voor
middelbaar en hoger personeel,
vindt het niet langer logisch dat Daf
de sociale kant van de reorganisatie
pas bekend wil maken als de finan
ciële onderbouwing klaar is. A. Ver
hoeven: „Sommige zaken hangen
van de financiering af, maar de gro
te lijnen moeten nu al te geven zijn.
Samen met andere bonden bekijken
we hoe we Daf tot meer actie kun
nen aanzetten. Ook willen we in
vloed uitoefenen op leden van het
banken-consortium opdat zij haast
maken met hun nieuwe analyse van
Daf." Donderdag werd bekend dat
in feite slechts een paar van de veer
tig bij Daf betrokken banken zo'n
analyse eisen en daarmee de red
ding van het bedrijf vertragen.
Een van de zaken die zij mogelijk
willen onderzoeken is de schade
claim die Daf van Renault kan ver
wachten. De twee concerns ontwik
kelen samen een nieuwe bestelwa
gen. Onderdeel van het reddings
plan is echter vrijwel zeker dat Daf
de bestelwagenlijn afstoot. In dat
geval moet het Renault een schade
vergoeding betalen. Het reddings
plan is gebaseerd op een claim van
maximaal 56 miljoen gulden. Maar
NRC Handelsblad meldt, zich base
rend op stukken die vorig jaar al
uitlekten, dat Renault maximaal 483
miljoen zou kunnen eisen.
Van onze redactie economie
AMSTELVEEN - Amerikaanse reizigers kunnen vanaf volgende week tegen
sterk verlaagde prijzen door Europa vliegen. De KLM introduceert dan een
Europa-pas waardoor een retourtje Amsterdam-Athene 200 dollar (f 360)
of minder gaat kosten, terwijl dat nu nog het dubbele is.
De 'pas' is om te beginnen alleen nog te koop in de VS, maar zal gaande
weg ook in andere landen buiten Europa beschikbaar komen. De pas is ge
koppeld aan een retourtje VS-Europa dat met de KLM of haar Amerikaanse
partner Northwest gevlogen moet worden. Samen vliegen zij vanuit de VS
naar Amsterdam, Parijs, Frankfort, Londen en Glasgow. Vanuit die steden
kan dan tegen inlevering van coupons de reis worden voortgezet met de
KLM, haar dochters Cityhopper en Transavia of de Britse partner Air UK.
Drie coupons kosten in het laagseizoen 300 dollar, bij grotere aantallen
worden ze goedkoper. Elk enkele reisje kost één coupon.
De KLM en haar partners hebben een kleine 100 bestemmingen in Europa.
Dat lijkt veel, maar in de praktijk zal menig Amerikaan er aan tekort komen.
De pas wordt waarschijnlijk een stuk interessanter zodra ook Swissair,
Austrian en vooral Sas met hun grote Europese netwerken met de KLM
gaan samenwerken.
Brabant wil steun rijk
ter voorkoming van
massale werkloosheid
Van onze redactie economie
AMSTERDAM - Om te voorkomen
dat Noord-Brabant net als in de ja
ren tachtig te maken krijgt met mas
sale werkloosheid, is steun van de
rijksoverheid onmisbaar. Dat schrijft
het College van Gedeputeerde Sta
ten van Noord-Brabant in een brief
aan staatssecretaris Van Rooy van
Economische Zaken.
De tot nu toe gunstige positie van
de Noordbrabantse economie staat
onder druk. Brabant is als meest ge-
industrialiseerde provincie extra ge
voelig voor de groeiende Europese
concurrentie. Grote bedrijven in de
regio, zoals Philips, Daf, NedCar, en
GE Plastics, hebben het moeilijk,
constateert het college.
De Duitse treinfabriek Talbot draait goeddeels op Nederlandse orders. Voor NS werkt het bedrijf in Aken nu aan de bouw van honderden dubbeldeks rijtuigen, foto roger dohmen, trouw
door Wim Schoutendorp
AMSTERDAM - Jaarlijks investeren de
Nederlandse Spoorwegen voor vele
honderden miljoenen guldens in de
bouw van nieuwe treinstellen. De op
drachten gaan hoofdzakelijk naar bui
tenlandse bedrijven. Toch lijkt er weer
een sprankje hoop op de herrijzenis
van een volwaardige nationale indus
trie voor spoorwegmaterieel.
Het idee van een eigen Nederlandse treinfa
briek is verre van nieuw. Lange tijd heeft er
ook zo'n bedrijf bestaan. Dat was Rolma, on
derdeel van het Werkspoor-concern. Omdat
het Utrechtse bedrijf niet bij machte was vol
doende orders binnen te halen, ging Rolma in
1970 ondanks fel vakbondsprotest roemloos
ten onder. Voor de Nederlandse industrie als
geheel was de 'Rolma-affaire' destijds even
eens een traumatische ervaring.
Na het wegvallen van de huisleverancier von
den de NS voor latere bestellingen een nieu
we fabrikant, het familiebedrijf Talbot in
Aken. Bij deze Duitse onderneming werd wel
bedongen dat belangrijke onderdelen en het
staal voor de treinstellen zoveel mogelijk van
Nederlands fabricaat zou zijn. Voorts ver
plichtte Talbot zich voortaan een deel van zijn
personeel over de grens in Limburg te wer
ven. Daarmee moest tevens een bijdrage wor
den geleverd aan het oplossen van de nijpen
de werkloosheid in Zuid-Limburg, als gevolg
van het sluiten van de steenkoolmijnen.
Dankzij de orders van de NS heeft Talbot
sedert de jaren zeventig een stevige groei
doorgemaakt. Het Duitse bedrijf telt inmid
dels 1300 werknemers, van wie zoals afge
sproken 400 uit Zuid-Limburg. De Nederland
se orderstroom mag er eveneens zijn. Sinds
vorig jaar is Talbot bezig met de uitlevering
van 258 rijtuigen voor dubbeldeks stoptrei
nen, Dat programma loopt tot maart 1994.
Tegen die tijd start vervolgens de bouw van
nog eens 290 dubbeldeks rijtuigen voor inter
city-treinen. Voor latere jaren staat de feve
ring van 52 diesel-hydraulische twee-wagen
stoptreinen in het orderboek, mogelijk ge
volgd door een grote serie elektrisch aange
dreven stoptreinen. Van dit laatste type 'ultra
moderne' trein is onlangs al een proto-serie
van negen exemplaren aan de NS gepresen
teerd. Maar wanneer de opdracht voor de
hoofdserie komt, is nog niet bekend. Naast de
orders bij Talbot heeft de NS deze week bo
vendien nog aan een Frans-Brits consortium
opdracht gegeven voor de bouw van vier
hogesnelheidstreinen voor de lijn Amster
dam-Parijs, elk bestaande uit twee motorwa
gens en acht tussenrijtuigen. Met de investe
ring in nieuwe treinen is bij de NS jaarlijks in
totaal 600 tot 800 miljoen gulden gemoeid.
Bij veel bestellingen van de NS is sinds jaar en
dag het Nederlandse Holec betrokken. Dit
bedrijf in Ridderkerk levert een groot deel van
de elektrotechnische installaties en aandrij-
onder de treinbouwers en hun toeleveran
ciers door recente fusiegolven en een nieuwe
regelgeving in Europa steeds scherper wordt.
Het moederconcern Begemann vreest dat in
de toekomst alleen bedrijven kunnen overle
ven, die in staat zijn complete treinstellen en
trams te leveren. „Dat is de trend in Europa",
vertelt ir H. Smidt, directeur van de transport-
poot van Begemann.
In Europa maken naar zijn zeggen slechts en
kele zeer grote treinfabrikanten de dienst uit.
Dat zijn Siemens uit Duitsland, het Zweeds-
Zwitserse ABB en het FFans-Britse consortium
GEC Alsthom, dat met hogesnelheidstreinen
(de TGV) voorop loopt. Via de overname van
tal van kleinere bedrijven hebben deze drie
giganten hun hegemonie de laatste tijd nog
verder weten uit te breiden. Smidt: „Ze heb
ben alles in eigen huis. Wanneer deze ontwik
keling zich doorzet, komt Holec in het ge-
ving voor de nieuwe treinstellen. Holec is
tegenwoordig onderdeel van het Begemann-
concern, geleid door imperiumbouwer Joep
van den Nieuwenhuyzen. Het heeft een jaar
omzet van 250 miljoen gulden. Hiervan is 150
miljoen afkomstig van opdrachten van de NS
en enkele stedelijke vervoerbedrijven in eigen
land, waarvoor het bedrijf de aandrijving en
elektrotechniek van trams en metro's ver
zorgt.
Holec vervaardigt een technisch hoogwaardig
produkt. De opdracht van de Britse spoorwe
gen om ook daar voor 43 treinen de elektro
motoren te leveren, onderstreept de interna
tionale reputatie van het bedrijf. Holec is toe
leverancier, en blijft dus altijd afhankelijk van
wagonbouwers. Die treden op als hoofdleve
rancier van de te bouwen trein-, tram- en
metrostellen. Probleem is dat de concurrentie
drang. Want dan wordt het moeilijk nog part
ners voor samenwerking te vinden."
Om de positie van Holec te versterken, kocht
Begemann eind vorig jaar het Zwitserse Ate
liers de Constructions Mécanique de Vevey,
een kleine fabrikant van trams en treinen voor
lokale opdrachtgevers. Het bedrijf heeft
slechts 160 mensen in dienst. Maar volgens
directeur Smidt heeft Begemann met Vevey,
dankzij de grote technologische, kennis waar
over de Zwitsers beschikken, nu een „enorme
ontwikkelingscapaciteit" voor rollend mate
rieel in handen.
Door de combinatie van Holec en Vevey ont
staat de mogelijkheid complete treinen te
leveren. Alleen is de capaciteit van het Zwit
serse bedrijf vrij gering „en zijn de lonen er
hoog". In het geval grotere orders in de
wacht kunnen worden gesleept, heeft Smidt
daarom als strategie uit te wijken naar de
Rotterdamse marinewerf RDM, een andere
Begemann-dochter. Door het wegvallen van
defensieorders worstelt de werf met overca
paciteit en is er plaats -en met hulp van
Vevey ook voldoende technische kennis -
voor het bouwen en assëmblerep van trein
stellen.
Al dan niet uit nood geboren, studeert Bege
mann nu serieus op mogelijkheden opnieuw
een eigen Nederlandse treinindustrie van de
grond te tillen. Dat het zal lukken, is evenwel
verre van zeker. De Nederlandse Spoorwegen
zeggen het Begemann-initiatief althans wei
nig kans te geven. „Het is natuurlijk puur een
zaak van de betrokken bedrijven", reageert ir.
T. Stelwagen, directeur materieel van de NS.
„Wij hebben een andere inschatting dan Be
gemann. Ze moeten meerdere klanten kunnen
bedienen, ook buiten Nederland. De vraag is
of dat haalbaar is."
Stelwagen zegt dat er meer fabrikanten zijn
die zich storten op de markt voor spoorweg-
materieel. Met name vanuit Oost-Europa
neemt de concurrentie toe. Hij meent dat
bedrijven als Holec het sterkste staan, wan
neer zij zich blijven toeleggen op de verdere
perfectionering van hun deelprodukt. Op ba
sis daarvan kunnen ze wisselende vormen van
samenwerking aangaan, zoals met wagon
bouwers als Talbot en andere bedrijven. „Als
ze het zo aanpakken is hun markt veel gro
ter", meent de NS-directeur.
De NS zelf willen zich in ieder geval niet aan
één bedrijf binden. Op grond van nieuwe Eu
ropese regelgeving is dat trouwens binnen
kort ook verboden. Met Talbot hebben de NS
nu een goede samenwerkingsrelatie opge
bouwd. Maar bij elke nieuwe order die te
vergeven is, zullen steeds alle fabrikanten in
Europa daarop via een openbare aanbeste
ding moeten kunnen bieden. Stelwagen: „De
NS wil uit die concurrentie kunnen kiezen, wij
garanderen niets voor de toekomst. De over
heid (dat is het ministerie van verkeer en
waterstaat) laat ons daarin geheel vrij."
Van onze redactie economie
AMSTERDAM - Het is gedaan
met de loonmatiging, meldde
gisteren de vakcentrale voor
middelbaar en hoger perso
neel MHP. De premie van de
nieuwe WAO-bijverzekering,
die de werknemers moeten
betalen, zal zonder meer door
de bonden op het bordje van
de werkgevers gelegd wor
den. Daarmee worden de
loonkosten met twee procent
verhoogd.
Dat betekent de genadeslag voor de
op zich dringend noodzakelijke ma
tiging van de loonkosten, aldus
MHP-voorzitter G. van Dalen op een
vergadering met de kaderleden in
Amersfoort. Grote boosdoener is
volgens hem de politiek die de af
braak van de WAO op zijn geweten
heeft.
Van Dalen wordt in deze voorspel
ling niet bijgevallen door de collega
vakcentrales FNV en CNV. De drie
vakcentrales hebben afgesproken
om gezamenlijk naar een oplossing
te zoeken. Dat zal zeker enkele we
ken vergen. De uitlatingen van Van
Dalen zijn daarom nogal prematuur,
zo viel gisteren bij FNV en CNV te
beluisteren. De vorm en hoogte van
de bijverzekering en de vraag of
werkgever dan wel werknemer de
premie moet betalen zijn nog on
derwerp van studie. FNV en CNV
gaan ervan uit dat de daling van de
premie voor Ziektewet en WAO
ruimte biedt om een WAO-bijverze
kering te kunnen betalen.
Oudere werknemers
kunstmestfabriek
mogelijk baan kwijt
SLUISKIL (ANP) - Bij de kunstmestfa
briek Hydro Agri in Sluiskil dreigt
collectief ontslag voor 120 werkne
mers van 57,5 jaar en ouder. De
vakbonden hebben dat te horen ge
kregen van de directie. In de
Zeeuwsvlaamse vestiging van Hy
dro Agri werken 800 mensen.
Volgens de bonden reorganiseert
Hydro Agri omdat de resultaten van
het bedrijf teruglopen. In 1991
boekte het bedrijf nog 120 miljoen
gulden winst, dit jaar dreigt het be
drijf geen winst meer te maken. Ge
gevens over de werkelijke toestand
van de onderneming hebben de
bonden echter nog niet gezien. Zij
stemmen dan ook nog niet in met
de aangekondigde ontslagen.
Bij de tweemaandelijkse telefoonrekening die veel mensen
deze week in de bus kregen, zat dit keer een mededeling over
de nieuwe tarieven. In december stond het al in de krant maar
hier werd het toch officieel verteld.
PTT Telecom begon met leuke dingen. Bellen naar de Verenigde
Staten en Canada bij voorbeeld kost voortaan 1,95 gulden per
minuut in plaats van 2,60. En 's avonds slechts 1,70. Meer naar
onderen in de brief werd het vervelender. Het abonnement
gaat van 23,40 naar 24,75 per maand, bellen in de stad kost
meer en tenslotte als klap op de vuurpeil kwam de aankondi
ging over het inlichtingennummer 06-8008. Daarvoor wordt het
tarief verviervoudigd: van 15 naar 60 cent.
Volgens de PTT blijft het inlichtingennummer nog steeds ver
liesgevend. De principiële vraag is echter of elke dienst die een
onderneming verleent, kostendekkend moet zijn. Voor de sa
menleving als geheel luidt het antwoord ontkennend. In het
openbaar vervoer zijn de kosten twee keer zo hoog ais de tota
le opbrengsten. Toch accepteren we dat, behalve een enkele
verstokte automobilist die nooit in tram of trein zit. Maar die
zelfde automobilist schreeuwt moord en brand als het open
baar vervoer echt quitte zou spelen. Verschraalde dienstverle
ning jaagt meer mensen de auto in, met als gevolg nog langere
files. Het geldelijke tekort is dus nuttig, bovendien is het goed
voor het milieu
Evenmin kostendekkend zijn VW's. Toch hebben horeca-bedrij-
ven en pretparken het er voor over. Het strekt hen ten voordeel
tekorten bij te passen. Het PTT-inlichtingennummer is als dienst
aan het publiek goed vergelijkbaar met de WV. Toch maakt PTT
deze service klant-onvriendelijker. „We moeten wel", zeggen
ze daar. „Concurrentie van buitenlandse telefoonconcerns
dwingt ons de tarieven te verlagen. De internationale gesprek
ken leveren daardoor minder op. Bovendien staan we voor gro
te, zeer dure investeringen in het lijnennet".
Eenzelfde soort redenering hoor je bij banken. Het gebruik van
eurocheques kostte aanvankelijk jaarlijks een klein vast bedrag.
Vervolgens besloot ABN Amro dat wie meer dan zestig cheques
per jaar uitschreef, voor elke volgende cheque twee kwartjes
moet betalen bovenop het vaste bedrag. Nieuw is dat per kwar
taal de grens ligt bij vijftien cheques, daarboven kost elke
cheque twee kwartjes. Verder kost iedere cheque hoe dan ook
zestig cent bij betalingen onder de honderd gulden. Volgens de
bank ontkomen ze niet aan deze verhogingen omdat uit andere
bronnen, zoals het verschil tussen ontvangen en betaalde ren
te, minder binnenkomt.
De particuliere' klant is zowel bij PTT als ABN Amro de dupe.
Kennelijk kunnen bank en PTT hun gang gaan door onderlinge
afspraken of bij gebrek aan concurrentie, PTT is in het binnen
land zelfs monopolist- Hoe anders gaat het in een markt met
vele mededingers. Elke onderneming probeert daar haar markt
positie te versterken met het doel - daarover geen misver
stand - de inkomsten te verhogen. De felle concurrentie
dwingt de onderneming om met elk produkt in de gunst van de
consument te komen.
Nu gaat de vergelijking met PTT niet helemaal op, bedrijven ver
kopen hun produkten doorgaans niet onder de kostprijs. Maar
welke winkel veroorlooft zich de prijs van een artikel ineens te
verviervoudigen? De praktijk is veeleer dat een bedrijf hoge
winstmarges haalt uit specialiteiten, dat het alleen heeft. Met
produkten die de concurrenten ook verkopen neemt de winkel
genoegen met lage winsten. Het gaat om de gunst van de
klant. Een lage prijs is dan goed voor het bedrijf zoals de tekor
ten op het openbaar vervoer de samenleving ten goede komen.
In de Verenigde Staten, waar wel concurrentie bestaat tussen
telefoonmaatschappijen, is het inlichtingennummer gratis. Hier
niet. De monopolist doet maar en de klant kijkt machteloos toe.
PETER VAN LAKERVELD
Van onze redactie economie
AMSTERDAM - Het akkoord
over de verzelfstandiging van
het Algemeen Burgerlijk Pen
sioenfonds (ABP) pakt voor de
circa 170 000 ongehuwde
deelnemers nog discrimineren-
der uit dan de huidige rege
ling.
Dit stelt het deze week opgerichte
Platform tegen pensioendiscrimina
tie (PTP). Voor ongehuwden blijft
het nabestaandenpensioen ook in
de nieuwe opzet van het ABP buiten
bereik. Bovendien wordt ook het
gewone ouderdomspensioen voor
ongehuwden verlaagd. Dat is vol
gens het PTP dubbele discriminatie
omdat ongehuwden meebetalen
aan het nabestaandenpensioen van
gehuwden. Alleenstaanden en ho
moseksuele mensen worden nog
eens extra achtergesteld omdat zij
simpelweg niet kunnen trouwen en
dus ook niet voor een nabestaan
denpensioen in aanmerking komen.
Het platform hoopt dat de Tweede
Kamer het akkoord over de privati
sering op dit punt zal blokkeren,
maar is daar niet erg optimistisch
over. Volgens woordvoerder F. van
Rikxoort bestaat er bij de regerings
partijen CDA en PvdA geen behoef
te om het akkoord open te breken.
Het alternatief is het aanspannen
van een proefproces, maar daar is
zeker twee tot drie jaar mee ge
moeid.
Ongehuwden hebben - of ze nu
alleenstaand zijn of een partner
hebben - bij het ABP geen recht op
een nabestaandenpensioen. Wie
dat wel wil, moet zich particulier
bijverzekeren. Die extra kosten wer
den tot nu toe nog enigszins ge
compenseerd door een gunstiger
ouderdomspensioen, maar daar
komt volgend jaar een eind aan. Mi
nister Dales en de ambtenarenbon
den zijn in december vorig jaar over
eengekomen om de franchise (het
gedeelte van het salaris dat niet
meetelt voor de pensioengrond
slag) voor gehuwden en ongehuw
den gelijk te trekken. Nederlandse
en Europese wetgeving schrijft dat
voor. Deze operatie pakt voor de
ongehuwden ongunstig uit want
hun franchise wordt volgend jaar
verhoogd van 23 000 gulden naar
26 500 gulden. Voor gehuwden is
de franchise juist verlaagd van
32 500 naar 26 500 gulden. Aan het
eind van de rit, in het jaar 2034,
levert dat voor gehuwden per jaar
4 400 gulden bruto meer op en voor
ongehuwden juist 2 500 gulden
minder.
Verwijt verworpen
Bestuurder B. Albersen van de amb
tenarenbond CMHF verwerpt het
verwijt van het platform dat de bon
den willens en weten meewerken
aan het in stand houden van discri
minatie. Hij erkent op zichzelf dat
het ontbreken van een nabestaan
denpensioen strijdig is met gelijke
behandeling. „De ABP-regeling is
tamelijk conservatief en niet mee
gegroeid met de maatschappelijke
ontwikkelingen. De overheid ge
draagt zich niet als een moderne
werkgever en heeft weinig financië
le mogelijkheden. We hebben dit
akkoord als het uiterst bereikbare
moeten accepteren."
De bonden willen het nabestaan
denpensioen voor ongehuwden
weer op de agenda zetten als het
ABP in 1996 is geprivatiseerd. Wat
het platform betreft kan de kwestie
niet zoveel uitstel dulden. Het is
volgens Van Rikxoort ook uit finan
cieel oogpunt onverstandig om zo
lang te wachten. Als een proefpro
ces positief uitvalt voor de onge
huwden, kan het ABP een enorme
claim verwachten die de financiële
problemen alleen maar verergert.
Dat is eenvoudig te voorkomen
door het nabestaandenpensioen riu
te regelen. Volgens het PTP is daar
mee een premieverhoging van 1 a 2
procent gemoeid.
Advertentie
Prijs voor bijzondere
journalistieke projecten:
Werry Crone
In dienst van het
Koninkrijk
Een schitterend fotoboek
over de Monarchie
bij de boekhandel -
65,-
Thomas Rap - Amsterdam
Ook Hema neemt
filiaal van failliet
Ter Meulen over
UTRECHT (ANP) - De Hema neemt
het pand van de failliet verklaarde
warenhuisketen Ter Meulen in Spij-
kenisse over. Bestuurster W, Ruis
van de FNV Dienstenbond heeft dit
gisteren meegedeeld. Niet zeker is
of alle 65 werknemers van het Ter
Meulen-filiaal bij de Hema in dienst
kunnen treden.
Al eerder nam het warenhuiscon
cern Vroom en Dreesmann de vesti
gingen van Ter Meulen in Almere en
Zoetermeer over, waar in totaal on
geveer 130 mensen werkten. Voor
de overname van de twee filialen in
Rotterdam en de vestiging in Dor
drecht (totaal een kleine 400 werk
nemers) heeft zich nog geen kandi
daat gemeld.
(Advertentie)
INSPIRERENDE BOEKEN van ANKH-HERMES
f 39,50
f 49,50
f 24,50
f 37,50
- Helmut Hark - GENEZEN ALS JEZUS
Over de betekenis van ziekte
- Holger Kersten - JEZUS LEEFDE IN INDIA
nieuwe onthullingen over zijn leven voor en na
de kruisiging 4
- Stephen Lampe - REÏNCARNATIE EN
CHRISTENDOM
- Marcel Messing - JOANNES VAN HET KRUIS
Mysticus van alles en niets
- Jakob Slavenburg - EEN ANDER TESTAMENT f 34,50
onbekende geschriften over het leven van jezus
en zijn geheime leringen
- Jakob Slavenburg - DE VERBORGEN LERINGEN
VAN JEZUS. Zeven teksten uit het Nijlzand f 32,50
Verkrijgbaar in de boekhandel
Uitgeverij Ankh-Hermes bv Deventer cp
Poslbus 125, 7400 AC Deventer - 05700-33355