„Ik wil zelfs met gevonden worden Stand-up comedy verovert Nederland BURGER HEEFT RECHT OP CORRECTE SPELLING NAAM sy OMBUDSMAN „Een spotje en een microfoon meer heb ik met nodi zaterdag 30 januari 1993 DE TELEGRAAF T 23 DOSSIER jfTfS" NATIONALE mr. drs. M. Oosting Tel. 070-3563563 Postbus 29729 2502 LS Den Haag Overheidsinstanties dienen in hun correspon dentie met burgers en in hun bestanden van per soonsgegevens de namen van burgers op de juiste wijze te schrijven. Een man uit Oss heeft in zijn naam een umlaut staan. April 1990 ontvangt hij van de Rijksdienst voor het Wegverkeer een boete van 120 gulden voor een verkeersovertreding. Op de acceptgiro is de naam van de man echter geschreven zonder de umlaut. Hij betaalt dan ook niet. De dienst maakt hierna een proces-verbaal op en zendt dit naar het arrondis sementsparket te 's- Hertogenbosch. Ook op het proces-verbaal is de naam van de man zonder umlaut geschreven. Het parket stuurt de inwoner van Oss opnieuw een transac- tievoorstel, nu voor 155 gulden. Zijn naam is weer geschreven zonder de umlaut. De acceptgiro gaat dan ook weer terug naar het parket met de mededeling dat een persoon met die naam niet op zijn adres woont. De officier van justitie vraagt vervolgens de gemeentepolitie van Oss een onderzoek in te stellen. De afdeling bevolking van de gemeente Oss zegt tegen de politie dat de gegevens van de personalia juist zijn. De kantonrechter ver oordeelt de man juni 1992 bij verstek tot een boete van 185 gulden. De man maakt bij het parket bezwaar tegen de vermelding van zijn naam zonder umlaut. De officier wijst het bezwaar echter af. De inwoner van Oss dient daarop een klacht in bij de Nationale Ombudsman. De Nationale Om budsman vraagt de minis ters van Verkeer en Waterstaat en van Justitie om een reactie. Verkeer en Waterstaat deelt mee dat de Rijksdienst Wegverkeer gebruik maakt van naam gegevens uit het geau tomatiseerde kentekenre gister. In dit register zijn geen umlauten of andere zogenoemde diakritische tekens opgenomen. Aanpassing van de pro grammatuur en de infra structuur van de Rijks dienst voor het Wegverkeer en van de externe ge bruikers van het kenteken register zou volgens de minister onevenredig hoge kosten met zich mee brengen. Justitie laat de Nationale Ombudsman echter weten dat hij de klacht gegrond acht. De minister deelt mee dat de Centrale Recherche Informatiedienst inmiddels onderzoekt of het haalbaar is om de diakritische tekens in te voeren in het op sporingsregister. De Ombudsman vindt dat zowel de Rijksdienst Wegverkeer als het arrondissementsparket te 's-Hertogenbosch niet behoorlijk heeft gehandeld door de naam van de man uit Oss, ondanks zijn herhaalde reacties, zonder umlaut te schrijven. Overheidsinstanties moeten de namen van burgers correct schrijven, ook als er een umlaut in staat. Dergelijke namen komen in Nederland steeds meer voor omdat ons land zich ontwikkelt in de richting van een multicul turele samenleving. De Nationale Ombudsman begrijpt dat aanpassing van de registers duur is, maar beveelt een onderzoek aan naar de vraag of het technisch en financieel mogelijk is de diakritische tekens in het kentekenre gister op te nemen. CABARET ZONDER door DICK VAN DEN HEUVEL AMSTERDAM, zaterdag Voor de stand-up comedians in de Verenigde Sta ten is het aantreden van Bill Clinton en Al Gore een ware ramp. In één klap raakten ze daar hun aller grootste bron van inspiratie kwijt: Dan Quayle. De man die slechter spelt dan een brugpieper, die zijn speeches hakkelt en het grandioze talent heeft ont wikkeld om in zeven sloten tegelijk te stappen, gaat binnenkort zijn memoires schrijven. Let op! Dat wordt een bestseller. Laatst nog werd Quayle ge vierendeeld tijdens de New York Comedy Nights, een op treden van vier stand-up Yan kees die zich af en toe op ons grondgebied wagen met hun korte met smerig taalge bruik doorspekte, maar o zo leuke conférences. Een 'cultuurgoed', gekoesterd door de Angelsaksische volke ren met grootheden als Lenny Bruce, Robin Williams, Billy Crystal, Bill CosbyWoody Al len, Eddie Murphy en Richard Pry or. Nederland heeft nu einde lijk zijn eigen stand-ups. Het Betty Asfalt Complex opent elke vrijdag- en zaterdagavond de poorten voor iets dat moet gaan lijken op de Londense Comedy Store aan het Leices- ter Square. Een spot en een microfoon is meer dan genoeg theaterspul om de artiest in kwestie te bedienen. Een lampje geeft aan hoeveel tijd hem nog rest van het kwartier dat de optredende is toebe deeld. De bar is open en het publiek derhalve luidruchtig. Voor iets meer dan een tientje zie je een stuk of zeven arties ten, achter elkaar. Voor elk wat wils, zullen we maar zeg gen. Vangnetten „Het is cabaret zonder ruis," zegt Raoul Heertje, een van de eersten die zich waag den in de voetsporen van Crystal en Pryor. „Daar heb je altijd nog vangnetten. Het licht dimt een beetje als je wilt dat het stil wordt. Je hebt mu ziek, je zingt af en toe een lied je, je speelt een typetje. Bij de stand-up ontbreekt het je aan al die zaken. Je bent jezelf en je hebt een gesprek met je pu bliek. Dat is alles." Twee en een half jaar gele den begon Heertje met zijn 'Comedy Train' zoals hij het zelf noemt. „Ik moest twee za ken regelen. Mensen die wil den optreden. En plekken waar we konden spelen. Je denkt dat je in zo'n cabaret- land overspoeld wordt met ar tiesten die dit specifieke genre wel eens willen uitproberen. Nou, vergeet het maar. Lang zaam maar zeker hebben we nu een man of zes die zich be zighouden met dit soort pret." De stand-up is een mannen- aangelegenheid. De vrouwen die deze kunst bedrijven zijn op de vingers van één hand te tellen. Lenette van Dongen is zo'n uitzondering. Jarenlang trad ze op in musicals als 'Tsje- chov' maar nu wilde ze zich aan een nieuwe uitdaging wij den. „Ik had net mijn vriend in de baby-olie gezet maar die moet maar even wachten," grapt ze bij binnenkomst. Macho „Het publiek accepteert niet zo snel grofheden van een vrouw. Het is natuurlijk ook een uitermate macho aangele genheid, die stand-up. Je bent toch bezig je publiek bestraf fend toe te spreken. De artiest controleert het gesprek. En je hebt weinig krediet. Ze ken nen je niet, ze weten niet wat je gaat zeggen, soms kan je heel persoonlijk worden tij dens zo'n avond. Daar moet je I een stevige tante voor zijn." De Amerikanen houden er van hun teksten flink te door spekken met woorden als 'fuck' en erger. Arthur Umb- grove die een paar jaar gele den nog het Gronings Cabaret festival won zegt dat de Nederlanders op zoek moeten hebben van uilbekke naar hun eigen vorm. „Het is een misverstand dat stand-up niet meer is dan: zo snel mogelijk schuttingwoorden roepen naar de toeschouwer, die dan iets smerigs terugroept, en dat je dat als artiest nog leuk vindt ook. We heb ben de theatervorm geadop teerd van de Amerikanen, maar niet de stijl. Wij doen het netter." Op het podium moet .de stand-up comedian vaak im proviseren. Hij moet reageren op dat wat de toeschouwers hem toeroepen; er is net nog wat op het nieuws geweest waarover hij iets moet zeggen. „Het is net als op een leuke verjaardag," zegt Lenette van Dongen. „Dan vertel je ook dat ene fantastische verhaal dat je al honderd keer hebt verteld. Je kiest de woorden op dat mo ment en je wacht tot het mo- I AMSTERDAM, zaterdag Henry Rollins neemt nog een slok van zijn zwarte koffie, de enige drug die hij zichzelf toestaat. Hij weet dat het onderwerp onvermijdelijk is, maar het kost hem hoe langer hoe meer moeite om het af te handelen. In december 1991 wer den Henry en zijn vriend Joe Cole, met wie hij samenwoonde in een vervallen huis in de voormalige hippie-wijk van Venice, Californië, in hun voortuintje opgewacht door twee overvallers, die Henry nu, meer dan een jaar later, nog niet zou kunnen identificeren, omdat hij ze alleen maar heeft gehoord. „Ze sommeerden ons rustig naar binnen te gaan, maar zelf waren ze verre van kalm. Ik denk nog steeds dat het „crackheads" waren uit Ghost Town, drie blokken van mijn huis, de thuisbasis van de Sho reline Crips, de beruchtste bende van Venice, die snel poen nodig hadden." „Je eigen drempel over stap pen, niet om lekker onderuit te zakken, maar om vermoord te worden..Mijn hoofd voelde als een fles sterk water, waar gedachten traag in rondtolden Ik kan me herinneren dat ik volkomen irrationeel, maar goed dacht: ik moet ze in de huiskamer zien te houden, als ze ons naar de slaapkamer brengen is het gebeurd. Maar het was al te laat. Ik hoorde twee schoten. Toen ik me om draaide lag Joe bloedend in de tuin. Ik was verlamd, maar even zo goed zagen de overval lers kans me tot twee keer toe te missen, voor ze wegvlucht ten in de nacht." Arresteren „De politie was binnen vijf minuten ter plaatse, maar het enige dat ze konden bedenken was mij arresteren. Onlangs kwam me ter ore dat ze me nog steeds als verdachte be schouwen. Je kan niet op groeien in de skinhead scene in Los Angeles, zonder meer dan je lief is met de dood te worden geconfronteerd, maar dit was de eerste keer dat er ie mand stierf van wie ik hield. Niemand had me ooit zo na ge staan als Joe. De moord heeft me nog meer tot een Einzel- ganger gemaakt dan ik al was. Ik hield mensen toch al op armlengte, nu mag er van mij wel een kilometer of wat bij. Ik wil geen vriendin. Ik wil geen vriend. Ik wil zelfs niet aardig gevonden worden!" „Maar helemaal zonder mensen kan ik toch niet. Daar voor ben ik te veel artiest. Een artiest moet publiek hebben, hoe klein ook. Het gevoel dat mijn kunst me van de totale ondergang heeft gered stamt al van ver voor de moord op Joe. Ik was net twintig, toen ik voor Black Flag werd gevraagd, toen verreweg de populairste band van Los Angeles. Het was de eerste keer dat ik voor wat dan ook werd gevraagd! Ik zag het als het bewijs dat mijn po gingen sinds vijf jaar om me zelf te verbeteren waren ge- „Toen ik vijftien was zag ik er uit als een jochie van tien. Klein en broodmager. Dat hielp al niet op het schoolplein in South Bay, waar ik als „im port" uit Washington D.C. el ke dag meermalen met mijn vuisten omhoog moest staan, maar telkens weer kansloos in elkaar werd geslagen. Maar nog erger was dat ik mezelf niet eens waard vond om voor te vechten. Een leraar die dat zo een tijdje had aangezien, riep me op een dag zijn kan toortje binnen en zei, wijzend op de spiegel, waarin ik mezelf met minachting bekeek: 'Wat dacht je ervan als we van dit krieltje eens een echte kerel maken?"' „Ik had, sinds ik was ge vlucht van de tuchtschool waarnaar ik door mij n geschei den moeder was verbannen, nooit meer naar welke autori teit dan ook geluisterd, maar deze had mijn volle aandacht! Hij zei: 'Het zal vijf jaar duren, maar dan loopt heel Los Ange les met een boog om je heen'. Hij liet me trainen met ge wichten tot ik erbij neerviel. Het eerste halve jaar was het zwaarst, toen de verbetering nog niet zodanig was dat ik een kloppartij op het schoolplein schadevrij kon overleven." Monnik „Maar toen dat wel het ge val was, kwam de rust van een boeddhistische monnik over me. Nu ik nooit meer voor zacht eitje werd uitgemaakt vond ik het ook geen punt meer om toe te geven aan mijn diepste gevoelens, al duurde het een hele tijd eer ik besefte „Mijn grootste luxe is dat ik mezelf kan aankijken in de spiegel en me niet dood hoef te schamen." dat ik poëzie aan het schrijven was. Ik zag mezelf nog niet zo een, twee, drie in literaire sa lons staan, dus ik wist niet zo goed wat ik met al die fraaie woorden, waarvan ik nooit ge weten had dat ik ze in me had, aan moest." „Maar Black Flag loste dat „probleem" dus voor me op. Die punks vonden werkelijk alles prachtig waar ik mee aan kwam! De vijfjaar die we heb ben bestaan zal ik mijn leven lang koesteren als een prachti ge herinnering. Maar aan het volmaaktste huwelijk komt ook een eind. Dat is een ijzeren levenswet." „De afgelopen vijf jaar ben ik een goedlopend eenmans bedrijf geworden. Ik ben zan ger, componist, (tekstschrij ver, bandleider (van zijn eigen Rollins Band, waarmee hij de sensatie was van de eerste Lol- lapalooza tour en vorig jaar de CD „The End of Süence" maakte, JG), journalist, voor drachtkunstenaar en eigenaar van een uitgeverijwaarvan ik zelf de belangrijkste auteur ben. Ik heb drie man perso neel, maar die zie ik zelden. We communiceren per fax en modem. Maar wel dag en nacht! Ik reis met een mini mum aan bagage, maar mijn draagbare Mackintosh gaat mee, waar ik maar ga of sta." Redigeren „Als ik niet schaaf aan mijn eigen werk, dan ben ik tot in de kleine uurtjes bezig met het redigeren van andermans werk, bijvoorbeeld het proza van Exene Cervenka (de zan geres van wijlen de groep X, JG), de nieuwe roman van Nick Cave, „King Ink", of de volledige songteksten van Ig- gy Pop, die ik na tien jaar zeu ren eindelijk uit zijn handen heb weten te trekken." „Mijn auteurs zijn niet de za- kelijkste in de business. Daar om is het maar goed dat ik een echte kapitalist ben, zij het met grote tegenzin. Voor me zelf heb ik niet veel nodig. Een oprolbaar rieten matje om op te slapen, een fiets, een cd-spe- ler, mijn boeken en gewich ten. En op het ogenblik staat dat alles nog opgeslagen ook, in een klein pakhuis in de haven van Los Angeles. Met mijn be langrijkste bezit: een Tupper- ware-schaal met het van Joe's bloed doordrenkte zand uit mijn tuintje in Venice." „Mijn grootste luxe is dat ik mezelf kan aankijken in de spiegel en me niet dood hoef te schamen. Mijn enige zorg is dat ik mezelf misschien te veel in de hand heb. Ik heb zo'n ij zeren zelfdiscipline dat ik me zelf geen verdriet toesta, maar ook weinig bevrediging. Ik leef eigenlijk alleen op het po dium. Geen betere plaats dan het podium, als je mensen op afstand wilt houden." Woensdag 10 februari a.s. Paradiso. ment daar is om het te vertel len. Je moet goed de sfeer aanvoelen van zo'n avond en daar stel je de samenstelling van je verhaal op scherp. Maar de ingrediënten van je optre den zijn natuurlijk wél be kend." Kwetsbaar Raoul Heertje gebruikt veel actualiteit in zijn 'speech'. „Maar ik zit niet driftig in de krant te zoeken naar een on derwerp waar ik een grap over kan maken. Nee, de stand-up comedian is heel kwetsbaar. Hij deelt zijn eigen interesses, zijn eigen verbazing en zijn ei gen woede met het publiek. Ja, ik maak me druk over din gen die in de wereld gebeuren en daarom de krant halen. En daar vloeien als vanzelf de grappen uit voort." Arthur Umbgrove valt hem bij: „Je kunt ook nauwelijks grappen stelen van elkaar. Iets dat het bij Raoul heel goed doet, daar krijg ik geen glim lach voor en andersom." Le nette van Dongen is het daar roerend mee eens: „Afgelopen zaterdag ging het dak eraf. De mensen lagen over de stoelen van het lachen. Maar waarom? Als je dezelfde grap een dag la ter vertelt, is hij niet leuk. Nee, het is de atmosfeer die je creëert waardoor je in een lachstemming komtJe wint j e publiek niet met je techniek maar met je intuïtie." Droog brood valt er met stand-up niette verdienen. Le nette van Dongen vindt dat lo gisch. „Kom zeg, je staat tien minuten op een podium. Wat zouden ze je daar nou voor moeten betalen. Nee, de belo ning zit in de ontwikkeling die je bij je zelf teweegbrengt. Ik wil over een jaar een avond vullende solo doen. Maar dan wil ik wel de toeschouwer kunnen raken op zijn gevoeli ge plek. Ik wil mijn publiek recht in de ogen kunnen kij ken en niet zo half een beetje tussen twee mensen door." Oefenpodium Ook Arthur Umbgrove ge bruikt de stand-up als oefen podium voor zijn cabaretpro gramma. „Het is de beste manier om te schrijven. Ge woon in een zaal staan en grappen maken. Gaat er één de mist in... in de prullenbak ermee. Slaat hij een paar keer aan, dan zetten we hem op de harde schijf." „We hebben die twee en een half jaar hard nodig gehad om onszelf in de theatersoort te trainen," houdt Raoul Heertje vol. „Je kunt niet zomaar een podium opklimmen en wat gaan staan praten tegen de zaal. Wij zijn begonnen in ca fés en studentensozen. Dan ga je zeven keer op je bek en luis tert er geen hond naar wat je allemaal te kleppen hebt. Maar de achtste keer pak je ze. En dan pak je ze echt." Tot en met 13 maart staan Lenette van Dongen, Raoul Heertje, Arthur Umbgrove maar ook John Jones, Bas Grevelink, Owen Schuma cher en Pieter Bouwman in het Betty Asfalt Complex. De show begint om half twaalf. Arthur Umbgrove, Lenette van Dongen en Raoul Heertje (vlnr.): „We hoeven het

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1993 | | pagina 6