ALS SLACHTOFFERS VERVOLGERS WORDEN De Britannica verovert ook Nederland zvïKimvtis (f iii.i\oi:<;si:l WALVISVANGST G0NZ0 30 JANUARI 1993 Stella, met op de achtergrond de Wannsee 4 Stalli door Peter Wyden 383 biz., geill., Simon Schuster 1992, f 46,70 ISBN 0 671 673610 Jolande Withuis Het is een bekend thema: de onmenselijkheid van onmen selijke regimes is er onder meer in gelegen dat zij hun slachtoffers weten te beroven van hun menselijkheid. Bijvoorbeeld door het hun onmogelijk te maken zekere morele waarden te handha ven. Veel slachtoffers van onmense lijkheid worden gedwongen mede plichtig aan die onmenselijkheid en voelen zich nooit meer helemaal on besmet. Dat vormt een van de grote problemen van het overleven in on menselijke omstandigheden, en een motief in bijvoorbeeld het werk van Primo Levi. Peter Wyden, van wiens hoofdper soon Stella Kübler je je overigens kunt afvragen in hoeverre zij nog 'slachtoffer' te noemen valt, haalt ter illustratie van dit thema in zijn boek Stella een van de gruwelijke voor beelden aan waarover de film So phie's Choice handelt: in Auschwitz werd Sophie gedwongen te kiezen welk van haar twee kinderen in de gaskamer zou verdwijnen. Die 'schuld' leidt uiteindelijk, jaren na de oorlog, tot Sophies zelfmoord. Wyden, die eerder onder meer pu bliceerde over de Spaanse burger oorlog en over huurmoordenaars, ontkwam als Peter Weidenreich in 1937 met zijn ouders uit Duitsland naar de Verenigde Staten, net als on der meer zijn toenmalige buurtge nootje Peter Fröhlich. nu wereldbe roemd als de psycho-historicus Peter Gay. In Stella beschrijft hij zijn speurtocht naar het verdere leven van zijn jeugdliefde. Een onbeant woorde jeugdliefde wel te verstaan, want het mooiste meisje van de school merkte hem indertijd nauwe lijks op. De ambities van de hoog blonde en blauw-ogige Stella reikten verder dan een onbetekenende schoolgenoot op de joodse school waar zij beiden, net als veel andere leerlingen, tegen wil en dank terecht kwamen toen de toegang tot gewone scholen hun werd ontzegd. Dat was in 1935. Toen Wyden in 1988 het besluit nam eindelijk over de fascinerende Stella te schrijven, wist hij al wat er van haar was ge worden. Toen hij in dienst van het Amerikaans leger in 1945 als bevrij der naar zijn vaderland was terugge- I keerd, had hij het schokkende ver- I haal vernomen. Stella overleefde Hitier, maar vraag niet hoe: samen met de Gestapo joeg ze tijdens de oorlogsjaren in Berlijn op ondergedo ken joden. Een ontmoeting met dit 'blonde gif kostte honderden men sen het leven. 'VANGERS' Eerst wilde Wyden het niet geloven; j zo'n gruwelverhaal over zijn jeugd liefde in een blaadje uit de Berlijnse Sovjet-zone moest wel afkomstig zijn uit de antisemitische koker van Stalins troepen. Maar alles bleek waar; en het door ooggetuigen be schreven 'blonde spook' was inder daad zijn sexy klasgenote. Greifer ('vangers') werden ze ge noemd, de joodse burgers die in dienst van de Gestapo de jacht open den op ondergedoken kennissen, schoolgenolen, collega's, gevluchte medegevangenen en familieleden. Ze spoorden hen op. arresteerden hen of wezen hen aan. Als de zogeheten u- boten zich verzetten, schoten ze. Stella was blijkens Wydens relaas wel de beruchtste van alle Greifer (haar nieuwe achternaam Kübler was van haar eerste echtgenoot, en die was mogelijk een van haar slachtoffers). Als de verpersoonlij king van dit soort collaboratie werd zij na de capitulatie meermalen be recht. De eerste keer was in 1946 nadat ze de brutaliteit had gehad zich te mel den bij een joods bureau waar men en ander aan te merken. Zijn ge sprekken met de door hem opge spoorde Stella zijn een anticlimax doordat hij kennelijk de illusie koes terde dat ze tegenover hem haar hart zou uitstorten. Maar versteend als ze is in haar bouwsel van leugens en zelfrechtvaardiging, gebeurt dat niet. Verder zijn Wydens bronnen niet altijd even duidelijk. Het boek is zo'n typisch Amerikaans mengsel van moralisme, reflectie op de eigen gevoelens van de auteur, alsmede ci taatjes van psychologen, ooggetui genverklaringen, archiefstukken, in terviews, biografieën, memoires en rechtbankverslagen. Dat mag weten schappelijk niet altijd bevredigend zijn, het levert in dit geval wel een boek op dat leest als een thriller. Het is Wydens verdienste dat zijn Stella door wraak noch door walging wordt overheerst. Naast een gede tailleerde reconstructie van de feiten waaraan Stella zich nu wel en niet schuldig maakte, en wanneer, en on der welke druk, laat hij zich vooral leiden door het thema van de dwang tot onmenselijkheid, steeds met de relativerende vraag in het achter hoofd of hijzelf in haar omstandig heden anders zou hebben gehandeld. Dat is een hele prestatie, want voor Stella Kübler is nauwelijks een greintje sympathie op te brengen. Van de in het boek afgedrukte foto van haar vierde huwelijk straalt een onplezierig soort hard-domme vrou welijkheid af waaraan niets moois te ontdekken valt. Een starre grimas onder een bevroren coiffure. OPENLIJKE SEKSUALITEIT Stella was, laat Wyden zien, al op school modern in haar openlijke sek sualiteit, maar haar route naar een comfortabel bestaan kon niet tradi tioneler: met haar uiterlijk als kapi taal kocht ze zich mannelijke bewon dering en bescherming. Ze had "an affinity for power", zegt Wyden fijn tjes als hij beschrijft hoe Stella het op een akkoordje gooit met ss Hauptsturmführer Walter Dobber- ke, die de verantwoordelijkheid had voor het Judenrein maken van Ber lijn en met wie ze waarschijnlijk een relatie had. Uit de beschrijving van Wyden, die toch niet verhult hoe verliefd hij eens was, krijg je de in druk dat ze altijd al onaangenaam moet zijn geweest. Maar dat zegt Wyden niet Ter ver klaring van haar wandaden voert hij twee psychologische mechanismen aan. Hij vermoedt een vorm van dis sociatie: het verdriet over het weg voeren van haar ouders zou ze niet tot zich hebben laten doordringen. Maar dat speelt natuurlijk ver na het begin van haar carrière. Uiteindelijk ziet hij Stella als een toonbeeld van wat hij noemt 'joodse zelfhaat'. Ze was als het ware een geperverteerd produkt van het stre ven naar assimilatie; van kinds af aan gewend zich door middel van haar uiterlijk bij de succesvollen te kun nen scharen, wilde ze absoluut niet behoren tot een geminachte groep, een groep die 'anders' was dan de gevestigde meerderheid. Daarom identificeerde ze zich zo hevig met de agressor. Medeleven roept vooral Stella's dochter Yvonne op. geboren in okto ber 1945 op de plek waar Stella in de chaotische dagen rond de val van het Duizendjarig Rijk, haar toe vlucht had gezocht. Het was een plek vlakbij de route waar Himmler de 33.000 verzwakte en uitgehonger de overlevenden van het kamp Sach- senhauscn nog eens hun laatste do denmars opjoeg, in de hoop hun Russische bevrijders voor te blijven en aldus dit levend bewijsmateriaal van de nazi-misdaden te vernietigen. Yvonne werd geboren terwijl de Sovjets de jacht op haar beruchte moeder al hadden geopend. Ze werd in een pleeggezin opgenomen, maar toen Stella vrijkwam, begon die een keihard gevecht om de voogdij. Yvonne is de ontdekking van haar moeders identiteit en alle juridische touwtrekkerij nooit te boven geko men en wil van Stella niets weten. Ze werkt als verpleegster in Israel. Om het goed te maken. Nieuwe beschryvino der walvischvangst en naringvisschery. met veele byzonderheden daar toe betreklyk. Amsterdam 1792 met een inleiding door J. C. A.Schokkenbroek 504 blz., geilt.. Van Wijnen 1992, f 239,50 (bij intekening op de reeks f 199,50) ISBN 90 5194 083 1 Voor de gefortuneerde liefheb ber is het niet zo'n probleem. Door systematisch veilingen en antiquaren af te lopen kan hij zijn bibliotheek gedurig verrij ken. Het kost tijd en geld, dat is waar, maar de beloning is groot: ou de drukken en als het even kan ook nog in mooie banden. Voor de onder zoeker met de smalle beurs, voor ge- bruiksbibliotheken van universiteiten en musea ligt het anders. Het gaat hen minder om een authentieke uit gave dan om de oorspronkelijke tekst en daarvoor is een facsimile- editie een uitkomst. De Franeker uitgeverij Van Wijnen, gespecialiseerd op boeken over over zeese geschiedenis, legt zich ook al enige jaren toe op de uitgave van facsimiles van historische boeken. In 1990 is Van Wijnen begonnen met een maritiem-historische reeks, waarin jaarlijks een deel verschijnt. Zo verscheen Leven en bedryf van den vermaarden zeeheld Cornelis Trompeen biografie uit 1692 en Leven en daden der doorluchtighste zee-helden en ontdeckers van landen deser eeuwen uit 1676. Het zijn kloeke boeken vol vaderlandsliefde en ontdekkingslust, maar dan nog in een onvervalste, niet van een roman tische waas doordrenkte snit. Een derde deel zou wel eens een rui mer publiek kunnen treffen. Dit gaat niet zozeer over heldendaden ter zee, maar behelst een opmerkelij ke prestatie van 17de-eeuwers in dienst van de Verenigde Oostindi- sche Compagnie. Dit deel heet Het gezantschap der Neërlandtsche Oost-Indische Compagnie, aan den grooten Tartarische Cham, den te- genwoordigen keizer van China. Dit is het met 150 gravures geïllustreerde verslag van Joan Nieuhoff die in 1655 meeging op een gezantschapsreis naar Peking. Het gedetailleerde relaas werd jaren later in Amsterdam uitgegegeven en had een overweldigend succes. De belangstelling voor China was in Eu ropa zo groot dat er tot 1800 70 ver schillende edities verschenen. Het levendig geschreven boek is dan ook lang beeldbepalend voor China ge weest. Van geheel andere aard is hel zojuist verschenen vierde deel in deze facsi mile-reeks, de Nieuwe beschryving der walvisvangst en haringvisschery naar de editie van 1792. In dit uit voerige werk beschrijft de anonieme auteur de praktische kanten van de walvis-en haringvangst, de noordelij ke landen waar gevist werd, de toch ten die daar ondernomen werden en die niet zelden fataal verliepen. Het boek combineert dus economische, biologische, geografische en antropo logische facetten en is daarom veel gevarieerder dan men alleen uit de titel zou verwachten. Het werd ge Hunter S. Thompson schreven in een tijd dat de Neder landse economie en in het bijzonder de visserij er slecht voor stond. Mo gelijk heeft de schrijver de vissers een riem onder het hart willen ste ken. Hij eindigt tenminste optimis tisch met de verwachting dat de vis serij "die van de oudste tyden af voor een goudmyn van dit Gemeene- best gehouden is, zal blyven bloeien, en in den schoot van Nederlands in gezetenen zyne schatten uitstorten". Roelof van Gelder Fear and Loathing. The Strange and Terrible Saga of Hunter S. Thompson. An unauthorized biography door Paul Perry 274 blz., geill., Thunder's Mouth Press 1992, f 56,50 ISBN 1 56025 012 7 In de woonkamer van Hunter Thompsons berghut te Woody Creek, Colorado, pal tegenover de open haard, staat zijn "che- motherapie-stoel". Daar, tussen de speakers van zijn geluidsinstallatie, laadt de nu 53-jarige voormalige journalistieke coryfee van Rolling Stone Magazine zich 's avonds vol met zijn dagelijkse menu van hasj, speed, cocaïne, LSD, bier, whisky, en dubbele Bloody Mary's. De totaal gedereguleerde toestand waarin hij na die cocktail geraakt, moet onver wacht bezoek op de koop toe nemen. Hunter Thompson is in de jaren ze ventig beroemd geworden met wilde journalistieke werkstukken als Heli's Angels (1967), Fear and Loathing in Las Vegas (1971) en Fear and Loathing: On the Campaign Trail (1973) en hij heeft nooit een geheim gemaakt van zijn buitensporige alco hol- en drugsgebruik. Sterker nog: zijn "flirt met hersenbeschadiging", zoals hij het zelf noemde, werd zijn handelsmerk, naast zijn scabreuze taalgebruik en het totale gebrek aan respect voor autoriteiten in zijn sterk persoonlijke reportages. Met die combinatie werd Thompson de su perster van de new journalismdoor hemzelf betiteld als 'Gonzo-journa- listiek'. Hij werd vereeuwigd als de altoos in hoger sferen verkerende Uncle Duke in de populaire kran testrip 'Doonesbury'. In Fear and Loathing. The Strange and Terrible Saga of Hunter S. Thompson, de eerste biografie over Thompson, laat Paul Perry de keer zijde zien van 's mans extravagante levensstijl. Sinds zijn landelijke doorbraak in 1972 heeft hij nauwe lijks nog een noemenswaardig artikel afgeleverd. Nu was schrijven nooit makkelijk voor Thompson. In de ja ren zestig lukte het hem, meege sleept door de tijdgeest, enkele bril jante stukken te produceren met als hoogtepunt Fear and Loathing in Las Vegas, een hilarische, bij vlagen melancholieke ode aan de jaren van seks, drugs en rock 'n' roll. Maar sinds Thompson een cult-fi- guur werd en iedereen steeds maar weer nieuwe 'gonzo'-reportages van hem verwachtte, lukte hem helemaal niets meer. Zelfs de beproefde 'me thode' om bij het naderen van de deadline losse velletjes uit zijn blo knoot te scheuren en die in willekeu rige volgorde naar de eindredactie te faxen, bood geen soelaas. In 1974, bij het vertrek van zijn aartsvijand president Nixon. zat de gonzo-jour- nalisl een etmaal in volledige wri ter's block bewegingloos achter de typemachine, alvorens troost te zoe ken in de vertrouwde chemische chaos van speed en LSD. Zijn definitieve stuk over Nixon, on der de titel 'The Quitter', kwam er nooit. Reizen naar Zaïre voor een re portage over het boksduel tussen Mohammed Ali en George Foreman, en naar Vietnam voor een stuk over de Amerikaanse aftocht, werden du re fiasco's. Thompson dobberde da genlang dronken en stoned op een luchtbed in het hotelzwembad, maar van schrijven kwam niets terecht. In de jaren tachtig legde Thompson zich vooral toe op het uitbuiten van zijn steeds karikaturaler imago, met goed verkopende maar volmaakt on interessante bloemlezingen uit eigen werk als Generation of Swine 1988) en Songs of the Doomed (1990). Slechts af en toe flakkert zijn talent nog op, zoals in een reportage over een echtscheidingsdrama in de beau monde van Zuid-Florida, maar al met al is Thompsons lot weinig be moedigend. Een van de laatste hoofdstukken uit Perry's vlotte bio grafie heet 'Prisoner of Gonzo' - een betere omschrijving van zijn nada gen is moeilijk denkbaar. Sjoerd de Jong Brendan Gill: Many masks. A life of Frank Lloyd Wright Gebonden, Putnam's Sons 1987, van 59,75 voor 14,50. De Verbeelding, Amsterdam. Ontnuchterende biografie van de grootste architect van de Verenigde Staten. Het boek portretteert Wright als een onbetrouwbare en hoogst zelfingenomen man, en een geniaal schepper. Architectonische hoogtepunten als het Guggenheim Museum en de villa Fallingwater ontstonden vaak tegen de verdruk king van het persoonlijk leven in. In vileine zinnen schrijft Gill over aan gestoken branden en rechtszaken, geamuseerd citeert hij uit de woe dende briefwisselingen tussen Wright en zijn bouwheren en met bewondering aanschouwt hij de meesterwerken van de kleine grote man. (GS) Andrew Patner: I.F. Stone. A Portrait Gebonden, Pantheon Books 1988, van ƒ35,10 voor 9,90. Het Martyrium Amsterdam. Richard Buckle: George Balanchine. Ballet Master Gebonden. Hamish Hamilton 1988, van ƒ61,90 voor 22,50. Scheltema Amsterdam. Twee biografieën: Patner vertelt het levensverhaal van de beroemde Amerikaanse journalist I.F. Stone, die een nieuwsbrief uitgaf die in 1971 door ruim 70.000 mensen werd gelezen, waaronder Einstein en Roosevelt. Over het boek dat Buckle schreef over de vermaarde chore ograaf George Ballanchine (1904-1983) schreef The Washing ton Post'a gracious, freshly infor mative and often insightful biogra phy that will reward the general rea der as much as the connoisseur.' Rudie Kagie: De eerste neger Paperback, Wereldvenster 1989, van 29,90 voor 5,90. Scheltema Holkema Vermeulen Amsterdam. Reconstructie van de lotgevallen van de Surinamers die tussen de twee wereldoorlogen naar Nederland kwa men. De meeste van hen vonden em plooi in de artiestenbranche, waar hel parool luidde: hoe zwarter hoe beter. Toen de nieuwigheid eraf was volgden intolerantie en discrimina tie. Vlot geschreven. Karei van het Reve e.a.: Multatuli. Mainzer Beobachter Paperback, Joh. Enschede 1987, van 29,90 voor 6,90. Steven Sterk. Servetstraat 3, Utrecht 030 - 334973 Ruim 3 jaar vulde Multatuli in de Opregte Haarlemse'Courant de ru briek 'Van den Rijn'. Om hierin zijn eigen mening kwijt te kunnen be dacht hij de Mainzer Beobachter. De inleiding die K. van het Reve bij deze bundel schreef is inmiddels deels achterhaald. Uit brieven die een paar jaar geleden werden ont dekt blijkt dat Multatuli geen ont slag nam vanwege de Beobachter-af- faire, zoals Van het Reve schrijft. Fraai uitgegeven. A.H.G. Schaars: Boerentermen in Achterhoek en Lijmers Paperback, Walburg Pers 1977, van 39,90 voor 19,90. Steven Sterk. Zeer specialistische studie, met kaartjes en uitspraak van dialect woorden die boeren in de Achter hoek en Lijmers gebruiken voor bijv. een vrouwelijk rund dat voor de eer ste keer drachtig is (een 'dragende eenwinter'). Iets algemener is De ta len van Suriname (Coutinho 1983; voor 9,90) van Eddy Charry e.a., eveneens verkrijgbaar bij Steven Sterk, waarin o.a. verhandelingen staan over het Sranan en het Cre ools. Christopher Chant: Encyclopedia of World Aircraft Gebonden, Brian Trodd 1990, van 87,55 voor 39,50. De Bengel, Voorstraat 283, Dordrecht 078-144460 Er bestaan talloze boeken over vlieg tuigen, maar zelden in de vorm van een encyclopedie. Chant geeft een p beknopte beschrijving van de ge schiedenis en de technische gege vens van ruim zeshonderd vliegtui gen - bommewerpers, helicopters, transport- en passagiervliegtuigen. Veel plaatjes. Lesley Astaire: London Living Style Gebonden. Rizzoli 1990, van 99,00 j voor 29,50. The English Bookshop, Lauriergracht 71, Amsterdam I (020-6264230) 1 E. Verden: Living in Venice Gebonden, Thames and Hudson 1990. van 87,75 voor 49,90. Het Martyrium Amsterdam. Twee boeken voor op de salontafel: in opdracht van binnenhuisarchitecte Astaire fotografeerde Michael Boys ruim tweehonderd sjieke Londense huizen met daarin opmerkelijk veel bloemetjesmotieven. E. Verden geeft een rondleiding door de huizen in Venetië - ook hier in de sjieke wij ken. Het kan toeval zijn, maar in al die huiskamers blijken nauwelijks boeken aanwezig. Teiji Saga: Swans Gebonden, Rizzoli 1990, van 75,60 voor 39,50. De Bengel, Voorstraat 283, Dordrecht 078-144460 Vijf maanden per jaar besteedt de Japanse fotograaf Teiji Saga aan het fotograferen van zwanen. En dat ge durende enkele decennia. Voor dit boek selecteerde hij tachtig kleuren foto's waarop de zwaan in alle moge lijke standjes en op talloze locaties is afgebeeld. Ewoud Sanders Al meer dan 220 jaar brengt de uitgever van het wereldberoemde naslagwerk de Encyclopaedia Britannica. Dat de Encyclopaedia Britannica het beste naslagwerk ter wereld is. mag rustig als een feit beschouwd worden. Maar dat deze onuitputte lijke informatiebron ook wel de synthese van de menselijke kennis genoemd onbetaalbaar zou zijn. is een opinie die in strijd is met de feiten. Want voor eon uiterst bescheiden bedrag por maand beschikt u name lijk over alles wat de wereld en overigens ook een groot deel van hot heelal aan feitenmateriaal en kennis te bieden hooft. Fraai gebundeld in 32 delen, die samen zo'n 42 miljoen woorden bevatten, op heldere en zeer leesbare wijze gerangschikt. Dit jaar introduceren wij als enige uitgever in Nederland een volle dig 'up to date' naslagwerk 1992. direkt kompleet leverbaar. Zeer exclusief voor uw computer En... wilt u een naslagwerk uitsluitend op C.D. Rom, dan hebben wij de Compton's MuItiMedia Encyclopedia voor u. Nieuwsgierig? Stuur dan onderstaande bon in en u ontvangt geheel vrijblijvend uitvoerige informatie. Ja, ik zou graag informatie ontvangen over J dn Encyclopaedia Britannica l 1 "1 de Compton's C.D. Rom Naan Adrot bh aan, Encyclopaedia cc i otterdam. MM' ll.\M)KI.S|$LAI) mensfabrieken. Daar leerde ze vele lotgenoten kennen. Toen de ss in 1943 het personeel arresteerde, wist Stella, die telkenmale van een groot overlevingsinstinct blijk gaf, te ont snappen. Ironisch genoeg profiteerde zij daarbij van dezelfde rassenwetten die haar bij de door haar geminachte bevolkingsgroep indeelden. De kari katurale afbeeldingen van joden waarmee de nazi-propaganda ge paard ging, heeft 'arisch' uitziende joden meer dan eens het leven ge red. Zolang ze tenminste niet de pech hadden Stella tegen het lijf te lopen. Zij verwierf valse papieren maar het gezin werd toch gepakt. De nazi's martelden haar om het adres van de vervalser te achterhalen. Uiteindelijk ging Stella in op hun aanbod van be scherming tegen transport voor haar .en haar ouders in ruil voor zijn op sporing. Later, tot op de dag van vandaag, zal ze deze martelingen en de gijzeling van haar ouders blijven aanvoeren als verontschuldiging voor haar gedrag. Bij haar proces werd daarentegen duidelijk dat ze haar jacht nog intensiveerde nadat haar ouders alsnog op transport waren ge steld; dat ze wel degelijk de kans had anders te handelen; dat ze wist welk lot haar prooi te wachten stond; en dat ze zich bovendien in alle op zichten als een nazi-vriendinnetje ge droeg. DANCINGS Hoe ging de jacht in z'n werk? Stel la doorkruiste Berlijn (vaak samen met haar tweede man, Rolf Isaak- sohn, ook een succesvol Greifer), ging naar cafés waar ooit veel joden kwamen, bezocht dancings en de opera, qn deed zich voor als mede- vervolgde. Zodra ze kennissen zag, ondergedokenen die zich even bui ten hadden gewaagd, meldde ze die bij de Gestapo of arresteerde hen zelf. Het gewetenloze duo, dat zijn slachtoffers bovendien beroofde al vorens ze uit te leveren, postte bij de Zwitserse ambassade waar nog tij dens de oorlog ondergedoken joden een goed heenkomen poogden te re gelen, en ook kerkhoven vormden een belangrijk jachtgebied. 'Ge mengd' gehuwde joden waren in ze kere mate beschermd, maar als hun partner overleed, waren zij hun le vensverzekering kwijt. Stella ploos overlijdensadvertenties uit en arres teerde de nabestaanden nog tijdens de begrafenis. Hel Greifer-systeem werkte perfect: eenmaal zover gekomen, bleef men meedogenloos op jacht, want Greifer die geen waar meer wisten aan te brengen, werden alsnog zelf op transport gesteld. Waarheen? Men wist van Auschwitz en Theresien- stadt en Bergen-Belsen, maar wie wanneer wist wat daar werkelijk aan de hand was, durft Wyden niet met zekerheid te zeggen. Duidelijk is dat velen lang bleven geloven, of althans hun best deden te geloven, dat al die overvolle treinen naar werkkampen gingen. De Duitsers trachtten zulke ideeën in stand te houden door men sen soms op te dragen gereedschap mee te nemen. Maar even duidelijk is dat anderen wel degelijk beseften dat de trein het einde betekende. Stella bijvoor beeld, die er juist daarom zoveel voor over had het transport van haar ouders te voorkomen. Zij stierven in Theresienstadt waar ze hevig hebben geleden onder het feit dat daar het gerucht van hun dochters onzalige alliantie op ruime schaal circuleerde. Toen de oorlog ten einde liep, deden de in Berlijn overgebleven joodse ge vangenen er alles aan om niet alsnog op de trein naar het oosten te wor den gezet, terwijl tegelijkertijd de Stella's en hun bazen poogden zich van toekomstige straffen te vrijwa ren door af en toe iemand van een transportlijst te schrappen. Uiteinde lijk vertrok het laatste transport uit Berlijn naar Auschwitz in januari 1945, naar Theresienstadt ging nog op 27 maart een trein. Van de 173.000 Berlijnse joden overleefden er ruim 1300 in de stad. Er is op Wydens boek best het een Stella, 7 jaar oud als 'slachtoffer van het fascisme' een extra voedseltoewijzing kon krijgen. Herkend door een van haar doelwit ten - een van de weinigen die het konden navertellen - werd ze ter plekke ontdaan van de blonde krul len die haar zoveel voordeel hadden bezorgd. Zij zou tien jaar dwang arbeid verrichten in Oostduitse kam pen en haatte van toen af aan joden nog meer dan ze al deed: door hen was alle ellende gekomen en nu had den ze haar ook nog aangegeven. Maar in feite kwam ze er nog goed van af: ze had al in 1944 een toe komstig 'doodvonnis' thuisgestuurd gekregen door een verzetsgroep die tijdens de oorlog vergeefs poogde haar uit de weg te ruimen. Stella was net achttien toen de oor log begon, en de vraag hoe zij tot haar daden kwam, poogt Wyden te beantwoorden via haar geschiedenis. Net als hijzelf groeide zij op in de frivole wereldstad Berlijn, waarvan de sfeer zo treffend is vastgelegd in de film Cabaret. Als joods be schouwden hun geassimileerde ou ders en familie zich niet, hooguit als 'Duitsers van joodse origine'. Stella's vader vocht in de Eerste Wereldoor log en meende daarom als goede va derlander te worden gerespecteerd. Als componist sloeg hij invitaties van joodse cultuurorganisaties af. Zijn ideaal was liederen te schrijven zoals Schubert dat deed. Langdurig bleef hij de illusie toegedaan dat een volk dat van Schubert hield, niet moorden kon. BOEKVERBRANDINGEN Langzaamaan ging echter ook in het vrolijke, culturele Berlijn het nazis me het leven bepalen. Na de straat gevechten tussen communisten en bruinhemden kwamen de boekver brandingen en zo ging het van kwaad tot erger. Men was geen jood maar werd dat door Hitiers rassen wetten wel gemaakt. Dat realiseerde niet iedereen zich even snel. Wyden laat in een bijzonder aangrijpend hoofdstuk zien hoe een 'great divide' ontstond - een fatale splitsing tussen degenen die op tijd weg kwamen en degenen die in de val zaten. Na de Kristallnacht deden ook Stel- Stella met echtgenoot Rolf Isaaksohn la's ouders een ontsnappingspoging maar die lukte niet meer. Haar al leen laten gaan, wat nog wel moge lijk was, wilden ze niet. Bitter vraagt Wyden zich af wat er van 'zijn' Stel la zou zijn geworden als de Ameri kaanse president Roosevelt niet zul ke starre quota voor vluchtelingen had gehanteerd. Waar ligt, bezien in het licht van die falende immigratie politiek die het velen onmogelijk maakte te vluchten, uiteindelijk de schuld aan haar misdaden? Aan de hand van de gereconstrueer de lotgevallen van vroegere kennis sen en familieleden, van wie er veel werden vermoord, geeft Wyden een inside-beeld van het verloop van de oorlog in Berlijn. In 1941 werd Stel la, met de dan net verplichte gele ster op, te werk gesteld in de Sie-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1993 | | pagina 3