„Te hard rijden heeft geen enkele zin" I Witte fietsen moeten openbaar vervoer aanvullen m Politie wil gewoonte-overtreders door „ongewone acties" met neus op feiten drukken I Idee Luud Schimmelpennink uit jaren zestig past goed bij autoluw maken Amsterdamse binnenstad Reformatorisch Dagblad WÜJ vrijdag 29 januari 1993 11 Hoe groot is de kans dat ie mand een bekeuring krijgt voor te hard rijden? Volgens de meeste automobilisten is die kans klein tot zeer klein. Zonder veel pro blemen geeft men dan ook wat ex tra gas als dat eens 'nodig' is. Met als gevolg dat de maximum snelheden massaal aan de laars worden gelapt. Het ministerie van justitie besloot in november dit probleem eens heel anders aan te pakken. Door middel van „on gewone en onverwachte acties". Heeft de nieuwe aanpak succes? Door drs. B. J. Mateboer Bij het nieuw opgerichte Aktiecentrum Naleving Snelheidslimieten, dat bij de Al gemene Verkeersdienst in Driebergen is ondergebracht, vindt men van wel. Kijk bij voorbeeld maar naar de resultaten van de laatste snelheidscontroles. Het aantal auto mobilisten die daarbij zijn bekeurd, is met zo'n 50 procent gezakt. Best opvallend, maar niet verbazingwekkend. Het gaat hier immers om de snelheidscontroles- nieuwe-stijl, die van tevoren door krant en radio worden aangekondigd. Wie een beetje oplet, weet waar de controles zijn en kan weer vol gas geven als hij ervoorbij is. Nadenken Opperwachtmeester John Bennink van het Aktiecentrum Naleving Snelheids limieten is het niet met die redenering eens. „Het feit dat men bij de controleplaats langzamer rijdt, bewijst dat men de be richten over de controles die wij naar kran ten en omroepen sturen nauwkeurig volgt. Daarmee hebben wij al een belangrij ke doelstelling bereikt, namelijk dat men weer gaat nadenken over de snelheid. Hopelijk komt fnen dan ook tot de con clusie dat te hard rijden geen enkele zin heeft en blijft men ook na de controle plaats de limiet aanhouden". Of dat werkelijk zo.is, zal de politie pas over enkele maanden weten aan de hand van de door Rijkswaterstaat bijgehou den gemiddelde snelheden in Nederland. Het gaat echter om een mentaliteitsver andering en die bereik je niet een-twee-drie. Denken en doen De aanpak van de afgelopen jaren heeft min of meer gefaald. Sinds op 1 mei 1988 de snelheidslimiet op autosnelwe gen werd verhoogd van 100 naar 120 km, is men veel strenger tegen overtreders gaan optreden. De boetes zijn veel hoger gewor den en het aantal processen-verbaal die de politie voor te snel rijden mag uitschrij ven, is enorm gestegen. Alleen bij de Verkeersdienst Driebergen al van 60.000 naar 300.000 stuks per jaar. Het heeft al lemaal niet veel geholpen. Het vervelende in Nederland is dat de meeste mensen het eens zijn met de snel heidslimieten, maar zich er toch niet aan houden. Uit een onderzoek dat het nieuwe Aktiecentrum onder automobilisten liet uitvoeren, bleek dat 75 procent van de au tomobilisten vindt dat de snelheidsli mieten goedizijn. Maar tevens bleek 75 pro cent van de automobilisten toe te geven zelf wel eens te hard te rijden. Het is de be- kende.discrepantie tussen denken en doen. Pakkans Volgens Bennink komt dat door de vermeende tijdwinst die men met hard rij den behaalt en door de vermeende gerin ge pakkans. Als je haast hebt, ga je sneller rijden: dat is een logische reactie. Maar te weinig mensen realiseren zich dat hard rijden geen wezenlijke tijdwinst ople vert. In een dichtbevolkt land als Nederland zal die tijdwinst op een afstand van Zuid naar Noord hooguit enkele minuten bedra gen. Mensen moeten leren zich af te vra gen of die geringe tijdwinst opweegt tegen de extra onveiligheid, de extra milieube lasting en het extra brandstofverbruik die daarvan het gevolg zijn. Een tweede oorzaak van het te hard rijden is dat men denkt dat de pakkans zeer klein is. Volgens Bennink berust ook die gedachte op een verkeerde voorstelling van zaken. „Kijk maar naar de 300.000 pro cessen-verbaal die alleen de Algemene Ver keersdienst Driebergen ieder jaar van wege te hard rijden uitschrijft. Ons Aktie centrum wil de mensen ervan proberen te doordringen dat de pakkans groter is dan men denkt. Vandaar dat we veel meer publiciteit aan onze activiteiten geven dan voorheen". Onaangekondigd Een van de ongewone acties van het nieuwe Aktiecentrum is het van tevoren be kendmaken waar bepaalde snelheids controles gehouden worden. Dat heeft al heel wat publiciteit opgeleverd. „Som mige kranten zijn ertoe overgegaan onze in formatie dagelijks onder een apart logo op te nemen. Onder het weerbericht vind je in die kranten informatie over de plaats van snelheidscontroles. Hopelijk wekt dat Een van de ongewone acties van het nieuwe Aktiecentrum is het van tevoren be kendmaken waar bepaalde snelheidscontro les gehouden worden. Foto rd bij automobilisten langzamerhand de indruk dat de politie wel degelijk werkt aan de handhaving", aldus Bennink. Sommige mensen hebben uit deze be richten de conclusie getrokken dat alle snel heidscontroles voortaan worden aange kondigd. Die denken dat ze op plaatsen waar geen controles zijn aangekondigd weer plankgas kunnen rijden. „Dat is beslist nietwaar", aldus Bennink. „Slechts een gedeelte van de snelheidscontroles kondi- fen we van tevoren aan. Het kan dus est zijn dat tien kilometer na een aange kondigde controle een onaangekondig de controle plaatsvindt. En verder hebben we natuurlijk ook nog steeds onze Por sches en onopvallende surveillanceauto's waarmee we het naleven van de snel heidslimiet controleren". Straffen met tijd Het Aktiecentrum Handhaving Snel heidslimieten probeert ook andere ongewo ne manieren te vinden om de snelheids overtredingen te lijf te gaan. Bij de opening van het Aktiecentrum kwam minister Hirsch Ballin van justitie met de gedachte snelheidsovertreders te straffen door middel van tijd. Bennink: „Als politieman of -vrouw maak je vaak genoeg mee dat een snelheidsovertreder zegt: „Schrijf alsje blieft snel dat proces-verbaal en laat me snel de boete betalen, want ik heb haast". Dat zijn vaak managers of mensen die in dienst van hun baas rijden, voor wie het boetebedrag niet zo belangrijk is. Dat la ten ze ook blijken. Wat voor hen telt, is tijd. Daarom reden ze ook zo hard. Omdat je die mensen niet echt straft met een bedrag van tweehonderd gulden, is de gedachte ontstaan die mensen te straffen in de vorm van tijd. Dat iemand verplicht zijn auto een uur of zo langs de weg moet laten staan voor hij verder kan rij den. Zoiets moet natuurlijk wel wette lijk heel nauwkeurig geregeld worden. We zouden graag een vorm vinden zoals in de Rijtijaenwet, waardoor het mogelijk wordt iemand voor een bepaalde tijd een rijverbod op te leggen". Gewoonte-overtreders Op dit moment is het nog niet zo ver en wordt die nieuwe sanctie nog nergens toegepast. Er gaan geruchten dat de poli tie reeds nu een treiterig gedrag vertoont door eerst eens een tiental keren om de auto van de aangehouden snelheidsovertre der heen te lopen en dan tergend lang zaam een verbaal te schrijven. „Dat zou we derrechtelijke vrijheidsberoving zijn. Zo iets gebeurt absoluut niet", verzekert Ben nink. Weggebruikers kun je indelen in drie groepen: mensen die zich aan de regels hou den, mensen die dat ook wel willen maar zich soms laten meeslepen, en een kleine ca tegorie gewoonte-overtreders. Bij die laatste groep, die voornamelijk in lease-au to's rijdt, is het een gewoonte geworden een eigen limiet te hanteren die 20 tot 30 km boven de wettelijke limiet ligt. Die wil de politie door ongewone methoden weer met de neus op de feiten drukken. Eigenlijk onzin Het Aktiecentrum in Driebergen heeft daarom nog veel meer op het pro gramma staan dan snelheidscontroles die van tevoren aangekondigd worden. „We gaan met leasemaatschappijen pra ten om te zien of we via hen iets aan de ge woonte-overtreders kunnen doen, we bereiden speciale acties voor met het oog op vrachtwagenchauffeurs en jonge auto mobilisten, kortom, we zijn nog van alles van plan. Het belangrijkste is dat de au tomobilist weer aan net denken wordt gezet en zich realiseert: ja, het is ook zo, het is eigenlijk onzin zo hard te rijden". Halverwege de jaren zestig kwam Luud Schimmelpennink in het nieuws met zijn witte-fietsenplan. Overal in Amsterdam zouden open bare witte fietsen moeten worden neergezet die door iedereen gebruikt mochten worden. Maar de tijd was er niet rijp voor en het idee was te veel een provo-idee. Anno 1993 is de situatie anders. Volgens Schimmel pennink kan het witte-fietsenplan in de loop van dit jaar werkelijkheid worden. Door drs. B. J. Mateboer Schimmelpennink is tegenwoordig voorzitter van de Stichting IJ-Tech Innova tie, een instelling die nieuwe ideeën pro duceert en tot ontwikkeling brengt. Zoals het idee om van een oud pakhuis aan de Van Diemenstraat een bedrijfspand voor jonge ondernemers te maken. In dat zo geheten IJ-Techgebouw heeft Schimmel pennink op de bovenste verdieping een kantoor annex ontwikkelingsruimte en ate lier, waar hij zijn nieuwe ideeën uit werkt. Ouder en wijzer dan vijfentwintig jaar geleden pakt hij de zaken veel pro fessioneler aan. Voor het nieuwe witte-fiet senplan worden serieuze vooronderzoe ken gedaan naar doelgroepen en verkeersin tensiteiten in Amsterdam en zal ook een omvangrijk rapport worden samengesteld. Statiegeld Het idee voor de witte fietsen is in fei te simpel. In de Amsterdamse binnenstad zullen zo'n zeventig kleine fietsenstallin gen worden neergezet met twaalf tot vijftien witte fietsen per stalling: in totaal dus zo'n duizend fietsen. Iedereen die dat wil, kan van een fiets gebruik maken om zich door Ansterdam te verplaatsen. De enige voorwaarde is dat de fiets weer wordt af geleverd bij een witte-fietsenstalling. Het gebruik van de fiets kost niets. Om een fiets mee te nemen, moet de gebruiken al leen vijf gulden statiegeld in een houder duwen, die hij terugkrijgt als hij de fiets weer bij een stalling aflevert. i „Je moet die fietsen zien als rijdend straatmeubilair, als een stukje van de stad", zegt Schimmelpennink. „Zoals je van een trottoir of van een brug of een bankje gebruik kunt maken, zo kun je straks ook-gebruik maken van een witte fiets". Na tuurlijk is veel afhankelijk van de mede werking van de burgers. Als die het een raar plan vinden, de fietsen niet terugbren gen of toestaan dat ze door vandalen wor den vernield, valt het plan in duigen. Maar Schimmelpennink is niet bang dat het zal mislukken. Hij bespeurt veel Luud Schim melpennink: „Je moet de witte fietsen zien als rijdend straat- meubilair, een stukje van de stad". Foto RD goodwill bij de Amsterdammers tegenover net fietsidee. Speciale fietsen Is Schimmelpennink niet bang dat de fietsen snel gestolen zullen worden? Nee, want het zijn speciale fietsen, die wat ui terlijk betreft heel duidelijk afwijken van andere fietsen. As iemand de fiets mee naar huis neemt, valt hij behoorlijk uit de toon. Schimmelpennink hoopt op het mechanisme van de sociale controle die moet verhinderen dat mensen misbruik maken van de witte fietsen. Dat er fietsen gesloopt zullen worden voor onderde len, is volgens Schimmelpennink ook niet te verwachten. De fietsen worden zo ge maakt dat de onderdelen niet op gewone fietsen te gebruiken zijn. Zo zijn de ban den bij voorbeeld van het geschuinde type. Die kun je op andere fietsen niet gebrui ken. De geschuinde banden, die een iets grotere rolweerstand opleveren, maken de fiets iets langzamer en ook dat zal ervoor zorgen dat de witte fietsen als persoonlijk bezit niet erg populair zullen worden. Dat de fietsen niet zo snel zijn, is voor het witte-fietsenproject geen groot nadeel. De fietsen zijn immers alleen bedoeld voor korte afstanden. En voor kortstondig ge bruik. Zwaar trappen Schimmelpennink wil een soort voor ziening in de fietsen laten bouwen, waar door ze na een halfuur veel zwaarder be ginnen te trappen. Hiermee hcfopt hij te voorkomen dat mensen de fiets 's mor gens gebruiken om mee naar kantoor te rij den, vervolgens de hele dag binnen laten staan en aan het eind van de dag weer naar de stalling rijden. Dan heeft slechts één persoon er wat aan en dat is niet de bedoe- ling. Het witte-fietsenproiect is geslaagd als iedere fiets per dag door zo n vijftien mensen gebruikt wordt voor een tijd van gemiddeld vijftien tot twintig minuten. In dat geval komen ook de reclamebood schappen op de fiets het beste over, want een zeer belangrijke poot onder het wit- te-fietsensysteem zijn de reclameopbreng sten. Het hele systeem moet namelijk betaald worden door adverteerders die op de fietsen en op de stallingen hun bood schappen kwijt kunnen. De firma Publex, die in Amsterdam de tramhaltehuisjes bekostigt met reclamegelden, ziet daar wel mogelijkheden toe. Er zijn genoeg be drijven die hun naam willen verbinden aan een milieuvriendelijk project. Aanvulling Volgens Schimmelpennink wordt het fietsenplan geen concurrent van het open baar vervoer. De witte fietsen vormen juist een aanvulling op het openbaar ver voer. Per openbaar vervoer naar de bin nenstad gaan wordt juist aantrekkelijker, omdat je voor het laatste stuk van een witte fiets gebruik kunt maken. Het nadeel van het openbaar vervoer tegenover de auto is dat het je vrijwel nooit precies brengt op de plaats waar je wilt zijn. Met de wit te fietsen is dat opgelost. Het doorkruisen van de binnenstad is per fiets aanzienlijk eenvoudiger dan per bus of tram. Ook toe risten zullen waarschijnlijk veel van de witte fietsen gebruik gaan maken. De zeventig stallingen voor de witte fietsen zullen in het plan van Schimmelpen nink op driehonderd meter afstand van elkaar over de binnenstad worden ver spreid. „Het zal voor iemand nooit meer dan twee minuten lopen zijn om zo'n stal ling te bereiken". As het project een maal goed loopt, wil Schimmelpennink ook het witkarplan weer uit de kast ha len, waarmee enkele jaren geleden uitge breide proeven zijn gedaan. De elek trisch aangedreven witkar zou een aantrek kelijk alternatief zijn voor mensen die zich wat comfortabeler en overdekt willen verplaatsen. Enthousiast In februari moet Schimmelpennink het rapport over het witte-fietsenplan inle veren bij de gemeente. Vervolgens zal de gemeenteraad een beslissing moeten ne men. Over de uitkomst van die beslis sing maakt Schimmelpennink zich geen zorgen. Hij heeft de meeste politieke partijen reeds gepolst en die zijn volgens hem unaniem enthousiast voor het fiet senplan. Het sluit mooi aan bij de beslissing tot het autoluw maken van de binnen stad, waar de Amsterdamse burgers halver wege 1992 definitief voor kozen. Plaats voor stallingen is gemakkelijk te vinden. Die komen natuurlijk op locaties waar door het terugdringen van het autoverkeer parkeerplaatsen vervallen. Fietsen bij stations In de omgeving van stations is het steeds vaker een rommeltje vanwege fiet sen die op alle mogelijke plekken ge parkeerd staan. Om het stallen van fiet sen op ongewenste plaatsen tegen te gaan, hebben de NS plannen voor de ex ploitatie van de stationsomgeving. De dagtarieven voor het stallen van fiet sen zouden daardoor omhoog gaan. De ANWB dringt er echter op aan van deze verhoging af te zien. Het ge bruik van de bewaakte stalling zal vol gens de bond niet toenemen als de prijs omhoog gaat. De bond pleit ervoor de noodzakelijke kosten te verreke nen met het treinkaartje. „Het oplossen van stallings- en parkeerproblemen rond de stations heeft immers een nauwe relatie met de kwaliteit van het reizen per trein", aldus de ANWB. Zonnebril Een lage stand van de zon.zorgt bij natte en besneeuwde wegen vaak voor hinderlijke schitteringen en veroor zaakt soms zelfs een totale verblinding van chauffeurs. Een goede zonnebril, die het felle tegenlicht reduceert, kan dit probleem opvangen. Toch blijkt uit een onderzoek van Polaroid dat veel chauffeurs geen zonnebril dragen. Polaroid roept vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid op dat wel te doen. Dat zij vervolgens haar eigen bril aan prijst, zal niemand verbazen. Supertruck Door het zuidelijke havengebied van Rotterdam rijdt momenteel op proef een vrachtwagencombinatie van circa 30 meter lang. De 4-TEU TRUCK vervoert in één keer twee maal zo veel containers als tot nog toe gebruikelijk is. Daarmee levert de vrachtwagen een bijdrage aan de ontlas ting van het verkeer, terwijl ook het milieu minder wordt belast. De ver keerspolitie Rotterdam en andere be trokken instanties hebben toestemming gegeven voor de proef. As het ver voer per "road train" rendabel blijkt, wordt het na de proefperiode vrijge geven voor gebruik. Luchtzak verplicht De Amerikaanse regering wil dat alle auto's nog voor het einde van de eeuw zijn uitgerust met luchtzakken, die de bestuurder en de voorin zittende passagier moeten beschermen bij een frontale botsing. Volgens de president van de Internationale Associatie van Autofabrikanten loopt de regelgeving achter de marktontwikkeling aan. In 1990 zou al de helft van de auto's aan de kant van de bestuurder zijn voorzien van een luchtzak. Inmiddels is-het be schermingssysteem bij meer dan ne gen miljoen auto's ingebouwd. Fiets van het jaar Een onafhan kelijke jury, be staande uit ze ven leden, heeft het predikaat "Fiets van het Jaar 1993" toegekend aan Sparta Aspen. De jury werd onder meer getroffen door de „degelijkheid en goede uit rusting" van deze damesfiets. Als plus punten worden genoemd de hydrau lische remmen, de halogeenverlichting met standlichtmogelijkheid en een prima zadel. „De fiets is goed afgewerkt en rijdt comfortabel", stelt de jury sa menvattend. Zij deelde verder enkele eervolle vermeldingen uit. Alereerst voor de Kil- demoes Colibri Touring, een „aan trekkelijk ogende fiets voor recreatief en sportief gebruik". Ook de ATB-fiets (mountainbike) Vertex ProFlex 753 SF kreeg een eervolle vermelding. Om dat naar de mening van de jury kinder en jeugdfietsen extra aandacht ver dienen, werd ook speciaal vermeld de Loekie 12, een fiets voor kinderen van drie tot zes jaar, met en zonder steunwieltjes te gebruiken. In het algemeen stelt de jury dat de kwaliteit van de fietsen die ter beoorde ling worden aangeboden beter wordt. Ook zou aan de afwerking en uit rusting steeds meer zorg worden be steed. Een teer punt blijft de fietsverlich ting. Hierbij verdient de plaatsing van de koplamp en het achterlichtje vol gens de jury extra aandacht, evenals plaatsing van de achterreflector. De verkiezing "Fiets van het jaar" werd voor de zesde keer georganiseerd door de Stichting Fiets!

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1993 | | pagina 6