Bijwerkingen blijken vaak pas in praktijk „Niemand wil mijn werk hebben" DE AUTO VAN ÉÉN JAAR GOEDKEURING MEDICIJN BIEDT GEEN WAARBORG Ritsko van Vliet ontgoocheld over uiteenvallen variétécollectie Abrupte rem op verkoop Taiwanees merk vrijdag 22 januari 1993 DE TELEGRAAF T 5 door RENÉ STEENHORST AMSTERDAM, vrijdag Met het internationale schandaal rond het slaapmiddel Halcion en de berichten over het uit de handel nemen van de pijnstiller Glifanan nog vers in het geheu gen, is deze week opnieuw tumult ontstaan over de ongewenste bijwerkingen van maar liefst twee gloednieuwe geneesmiddelen. Amper een jaar geleden wer den ze toegelaten tot de Nederlandse medicijnmarkt. De meldingen over ern stige gevolgen voor de gebruikers ervan, zoals hartinfarcten of zelfs hun dood, wisselden elkaar in rap tempo af. In het eerste geval ging het om Imigran, een binnen zeer korte tijd populair geworden middel tegen migraine, waar aan ineens de geur van twijfel hangt sinds een 47-jarige Ne derlandse vrouw een half uur na gebruik door een hartin farct werd getroffen. Middel nummer 2, Cento- xin (tegenbloedvergiftigingen septische shock), eerder ge propageerd als een 'absolute doorbraak', werd gisteren zelfs onmiddellijk door de fa brikant uit de markt genomen, nadat in de Verenigde Staten een fors hoger sterftecijfer was geconstateerd bij patiën ten die het middel kregen toe gediend. Of het ooit nog in de handel komt is buitengewoon twijfelachtig. Wat is er toch aan de hand met de bewakers van onze vei lige geneesmiddelen? Zijn ze ingeslapen? Of juist te snel met het goedkeuren van pre paraten? Dr. André Broek mans, de nieuwe directeur van het College ter beoorde ling van Geneesmiddelen in Rijswijk, zegt het begrijpelijk te vinden dat mensen zich die vragen stellen. „Ik kan me hun gevoel ook goed voorstellen. Maar, hoe merkwaardig dat wellicht ook in de oren van menigeen zal klinken: in het dagelijks gebruik blijkt pas hóe een geneesmiddel precies werkt en welke de bijwerkin gen zijn. Goedkeuring en regi stratie zijn slechts een mo mentopname in de ontwikkeling van een medi cijn. Wij kijken als college of de balans 'schadelijkheid werkzaamheid' gunstig is." Misverstand Directeur Broekmans wil daarmee zeggen dat een ge neesmiddel eigenlijk nog niet 'af' is op het moment dat het formeel is goedgekeurd. Het College ter beoordeling van Geneesmiddelen is vooral een instantie die het onderzoeks dossier van de geneesmidde lenproducent uitpluist en kijkt of aan alle regels voor we tenschappelijk verantwoord onderzoek bij patiënten is vol daan. Op grond van hetgeen de fabrikant aan onderzoeksre sultaten levert wordt door het college een middel goed- of af gekeurd. Het is een misverstand dat de leden van het college de sa menstelling van een middel zélf analyseren en het bij pa tiënten uittesten. Dr. Broekmans: „Een middel dat voor registratie wordt aangeboden, is uitvoe rig uitgetest bij een groep van gemiddeld duizend patiënten. Dat wil zeggen dat bijwerkin gen die slechts bij 1 op de 10.000 patiënten zullen optre den zó worden gemistMet an dere woorden: de praktijk zal het 'profiel' van het genees middel bijstellen. Er kunnen niet voorspelbare ongunstige effecten aan het licht treden, die niet eerder waren opge merkt. Maar er kunnen ook nieuwe toepassingsgebieden worden opgemerkt, zoals bij het aspirientje. Dat bleek niet alleen tegen hoofdpijn te werken, maar ook (vanwege het bloedverdunnend effect) een goede invloed te hebben op het onder meer voorkomen van stolsels in de kransslag- aderes rond het hart." En tegensprekend: „De be volking als proefkonijn voor een nieuw geneesmiddel? Nee, dat gaat me toch te ver. Maar, het hele leven is in zeke- Dr. André Broekmans: „De bevolking als proefkonijn? Nee. Maar het hele leven is één groot experiment." Ellen 't Hoen: „Test resultaten van nieuwe medicijnen zouden bekendgemaakt moeten worden. Peter de Klerk, Consu mentenbond: „Meer openheid." re zin één groot experiment en zit vol risico's. En daar zullen we mee moeten leren leven." Health Action International door ALBERT VAN KEIMPEMA LEEUWARDEN, vrijdag Nog nooit in zijn jarenlange carrière heeft variété-ar tiest Ritsko van Vliet (70) zo veel ineens weg moeten goo chelen als nu. De Leeuwarder zit midden in een verhui zing naar een onderkomen dat te klein is voor zijn variété-verzameling. (HAI), een wereldwijd ver breid netwerk van consumen tengroepen die de geneesmid delenmarkt kritisch volgt, is het eens met de formulering dat „het leven van een genees middel pas begint op het mo ment dat het geregistreerd is." Maar moeite heeft de organisa tie met de, volgens haar be staande, sfeer van gesloten heid die de ontwikkeling en beoordeling van nieuwe of vernieuwde geneesmiddelen omgeeft. Ellen 't Hoen, coördinator voor Europa van HAI: „Uiter aard hebben we er begrip voor dat de exacte samenstelling van een middel het geheim van de fabrikant dient te blij ven. Maar consumentengroe pen, patiëntenorganisaties en samenwerkingsverbanden van artsen en apotheken zou den de kans moeten krijgen vooraf kennis te nemen van de onderzoeksresultaten bij pa tiëntengroepen. De (bijlwer king van een middel zou dan wellicht beter kunnen worden doorgrond." Meer openheid Ook de Consumentenbond in Den Haag is voorstander van meer openheid rond de ontwikkeling van geneesmid delen en in het verlengde daar van een sterk verbeterde mel ding en registratie van de bijwerkingen. Zij zal hierover binnenkort een brief sturen aan staatssecretaris Simons (Volksgezondheid). De bond is toegetreden tot de Raad van Toezicht van de LAREB, de Landelijke Registratie en Eva luatie Bijwerkingen van ge neesmiddelen. Peter de Klerk, beleidsme dewerker gezondheidszorg van de bond, zegt: „Zodra een middel is geregistreerd zou er een vorm van openbaarma king moeten plaatsvinden. Bijvoorbeeld via verplichte publikatie in een daartoe geëi gend tijdschrift of terinzage- Tegging. Nu worden slechts enkele gegevens openbaar." Deze collectie, de groot ste privé-verzameling van ons land, moet de Fries versnipperen over ver schillende adressen, want het totaal raakt hij aan de straatstenen niet kwijt. De grijze eminentie van het Nederlands variété zit bij de pakken en veertig koffers antieke goochelat- tributen neer. „Jammer genoeg was ik gedwongen te verhuizen. Op mijn ou de adres leefde ik dag en nacht in het lawaai van de buren. Mijn leven lang stond ik zonder planken koorts voor publiek, maar dit werkte mij danig op de zenuwen. Mijn gezond heid was toch al niet zo best ik ben hartpatiënt en heb last van hyperven tilatie dus vond de dok ter het raadzaam om een andere woning te zoe ken." Omvangrijk Al vanaf zijn vijftiende verzamelt Ritsko van Vliet alles op het gebied van va riété. Óf het nu om acroba ten, fakirs, boeienkonin- gen, goochelaars, sterke mannen of conferenciers Ritsko van Vliet met een paar van zijn schatten. De helm ('Pickelhaube') was het favoriete hoofddeksel van de Duitse komiek Valentin. FOTO: JOOP FENSTRA door MILCO AARTS RIDDERKERK, vrijdag Zelden of nooit is een nieuw automerk zo snel geaccele reerd naar een punt achter de Nederlandse horizon. In die zin heeft de Yue Loong Fee lings geen concurrenten ge kend. In 1991 op de AutoRai geïntroduceerd, ruim een jaar later alweer verdwenen als merk. Ook weinig mededin gers waar het om verkoopcij fers gaat: tien in 1991 „maar toen hadden we aanlooppro blemen" en nog geen honderd het afgelopen jaar. Yue Loong, de naam staat voor ge luk en voorspoed. De impor teur heeft er weinig van ge merkt: „Voor ons is dit een behoorlijke blamage." En „een donderslag bij hel dere hemel" dat de Taiwanese autofabriek zoals we gisteren meldden plotseling besloot het merk van de Europese, lees U30IMG (advertentie) HOUT-BROX STAAT JE FAN Uden/Veghel, centraal telefoonnummer 04132-64151 Arnhem, Eindhoven, T A S T I S C H Maastricht, Nijmegen, Utrecht Nederlandse, markt te halen. De nieuwe, strenge eisen voor uitlaatgassen hebben het kar retje de doodsteek gegeven, zo luidt de officiële verklaring. Oud-directeur A.G Karl van importeur Eurimpo introdu ceerde het model op de Auto Rai van 1991. Hij zegt: „Met een nieuw merk steek je altijd je nek uit en in dit geval ge beurde er iets onvoorziens. Het overheidsbeleid inzake uitlaatgassen veranderde zo verschrikkelijk snel. Het bete kent het einde voor de Yue Loong, jammer, want het was een prima wagentje." Slechte start Daar bleken deskundigen het niet helemaal mee eens. Deze krant vatte een kritische recensie samen in de kop: 'Ou derwetse dweil in de bocht', een mening die zo ongeveer door de gehele vakpers werd gedeeld. Een slechte start, want de blauwdruk van het bejaarde Nissan Stanza-mo del zou moeten opboksen te gen andere 30-mÜlers als de Citroën BX, de Alfa Romeo en de Fiat Tempra. Met een afzet van duizend auto's in het eer ste jaar en dan snel doorstoten naar de 5.000, schatte autover koper Karl toen hij zijn mil joenencampagne startte. De uiteindelijke verkoop cijfers spreken boekdelen, al zijn zelfs die geflatteerd: de 35 medewerkers van Eurimpo rijden in een Yue Loong. In Oud-directeur A.G. Karl nog positief gestemd tijdens de presentatie van de Yue Loong Feeling. Yue Loong, het zou onder meer staan voor geluk en voorspoed. Karl: „Jam mer dat hij weg gaat, want het was een leuk karretje. Ik rijd er zelf in. Nooit problemen." ARCHIEFFOTO werkelijkheid zijn er nauwe lijks tachtig wagens verkocht, al moet aangetekend dat de verkoop pas in 1992 echt van start kon wegens technische problemen. Zowel het bedrijf als Karl, inmiddels als advi seur op de loonlijst, beroept zich op overmacht vanwege de snel strenger geworden mi lieu-eisen, maar deze verkla ring roept vragen op. „Dat die milieu-eisen strenger zouden worden, was al minstens drie jaar bij iedere auto-fabrikant bekend," zegt Menno Timmer namens de Rai, „als je weet dat je auto niet aan de eisen vol doet, ga je toch niet exporte ren?" Ook R. Rijkeboer van TNO- Delft ziet het probleem niet zo: „Elke fabrikant moet in principe zonder al te veel pro blemen en kosten een drieweg katalysator in die auto kun nen zetten. De vraag is alleen of het interessant genoeg is om dat te doen." Tegengewerkt After Sales-manager R. Cor- neliszen van Eurimpo nuan ceert met gezwinde spoed: „Met onze verklaring dat de milieu-eisen te knellend wer den, belichten we inderdaad alleen de druppel die de em mer deed overlopen. We moe ten zeker niet de emmer ver geten. Het lijkt erop dat Nissan, de grote broer van Yue Loong, niet geïnteresseerd was in een nieuwe concurrent in Europa. Toen we de wagen gaat, maakt niet uit. Wat zich sedert 1900 op het po dium manifesteerde, is te rug te vinden in zijn om vangrijke archief. Ritsko van Vliet: „Als jongen had ik maar één doel voor ogen: beroepsar tiest worden. Maar ik stam uit een streng gerefor meerde grossiersfamilie die geen hoge pet op had van het artiestenleven. Stiekem kocht ik van mijn zelfverdiende zakcenten kaarten voor voorstellin gen. In het begin verzamel de ik raambiljetten, adver tenties en entreekaartjes. Later kon ik beslag leggen op vakbladen als 'Het Amusementsbedrijf', 'Ci nema/Theater' en het Duitse propagandistische blad 'Signal'. In binnen- en buitenland kocht ik alle boeken over het variété." Ritsko van Vliet ontwik kelde zich intussen tot een verdienstelijk goochelaar, conférencier en telepaat. Door zijn werk bouwde hij internationale vriend schappen op en dat gaf een impuls aan zijn verzame ling. Hij laat zijn schatten, foto-albums, handtekenin gen en brieven van grote sterren als Richard Tauber en Houdini, vol trots zien. Vernietigd Zijn verzameling uit de Tweede Wereldoorlog was zeldzamer, maar dat ar chief bestaat niet meer. Van Vliet: „Omdat bijna alle artiesten bleven werken in oorlogstijd, dus ook voor de bezetter, ver zochten de nabestaanden mij de gegevens te vernie tigen. De lijsten van 'Vreugde en Arbeid' gin gen dus naar de vuilver branding." Zijn archief telt 15.000 foto's van rondreizende ar tiesten, die op him promo tie-affiches vaak gedichten voor hem schreven. Een foto van Tommy Cooper is zelfs gesigneerd en dat is heel bijzonder omdat diens impresario dat altijd ver bood. Het gaat hem aan het hart dat zijn verzameling niet meer op één plaats is. Van Vliet had liever ge zien dat zijn archief zou worden overgenomen door het Nederlands Thea ter Instituut in Amster dam. Van Vliet: „Helaas, daar toont men geen be langstelling. Ook al omdat er ruimte noch geld voor is. Het is triest dat mijn le venswerk nu zo wordt ver snipperd." naar Nederland haalden, wis ten we dat er nog knap wat werk aan was, wilden we er mee kunnen scoren. Als im porteur willen we de fabriek best helpen, maar misschien, je kunt het niet hardmaken, werd Yue Loong tegenge werkt. De auto voldeed niet al leen aan de milieu-eisen, maar stond ook scheef op een aantal andere reglementen. Dan moet je zeggen: we kunnen be ter terug naar de tekentafel en opnieuw beginnen." Wat wrang in dit verband is dat Corneliszen de opvolger van de Feeling, de Yue Loong X 601, al heeft staan op zijn be drijfsterrein in Ridderkerk. Er is zelfs een tonnen kostende kraam gehuurd op de komen de AutoRai, maar ook deze vierwieler voldoet niet aan de normen. „Het is wrang dat het zo heeft moeten lopen," zegt Corneliszen. „We gaan de be zitters schadeloos stellen, of een andere auto aanbieden. Ergens nog een geluk dat we maar tachtig wagens hebben verkocht." (advertentie) Tel.03403-59500

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1993 | | pagina 1