nselier pagina 8/9 was geïnstalleerd, is dat laatste voor velen nog m die jaren dertig. Hoe was het mogelijk dat »ers vaak meehielpen een monster aan de lenen we, plegen plotseling en bruusk plaats te taatsgreep wordt met het verleden afgerekend. spreken, een kroon op het hoofd. Maar moest 'wettige overheid' was? liun zetel niet innemen. Hitiers machts overname van de staat was voltooid. Hij kon de Republiek van Weimar gaan be graven. Verklaring WELKE verklaring moet er gegeven wor den voor het feit dat de Duitsers Hitier op die 30e januari 1933 tot rijkskanselier lie ten installeren en hem enkele maanden later bijna 40 procent van de stemmen gaven? In de uitgebreide literatuur die er uiteraard over dit onderwerp bestaat, komt men vrij algemeen de ge dachte tegen, dat een complex van facto ren een rol heeft gespeeld en dat het on juist zou zijn daar een afzonderlijke oor zaak uit te kiezen als exclusief beslissend voor Hitiers opkomst. Er was sprake van een wisselwerking tussen de diverse facto ren, of beter: ze versterkten elkaar. In de eerste plaats is de vraag van be lang wat er leefde in het Duitse volk. Re volutionaire ideologieën plegen niet zo maar uit de lucht te komen vallen, maar zijn vaak de exponenten van reeds lang aanwezige tendenzen in de samenleving. Dat geldt ook voor het nationaal-socia- lisme. Antisemitisme, pangermanisme, de verering van de mythe van 'das Reich', de verheerlijking van de oorlog, de leer van het recht van de sterkste, al deze ideeën waren al heel lang door Duitse denkers gepropageerd en werden in brede kring aangehangen. Filosofen, geschiedschrij vers, staatslieden, economen en ook kun stenaars hadden het fundament gelegd waarop Hitier kon voortbouwen. De geest van het Duitse volk was vergiftigd. Zij was dat door de cultuurbe weging van de Romantiek, een heftige reactie op het rationalisme van de Ver lichting. De door de Romantiek beïn vloede wijsgeren predikten een mystiek heimwee naar 'het verloren paradijs', naar het verleden. De identiteit van de mens was al deels verloren gegaan en werd al meer bedreigd door de leegte van industrialisering en een steeds sterker van de techniek afhankelijke maatschappij. De natie zou zichzelf weer moeten gaan ontdekken. De aandacht voor de Duitse taal en cultuur nam toe. De filosoof Jo- hann Fiehte tekende de Duitsers als "het ware volk van God" en moedigde, net als Richard Wagner in de muziek,antisemiti sche gevoelens aan. Het accentueren van het 'volk' nam al voor Hitiers machts overname griezelige en afgodische, vor men aan. Het feit dat niet alleen het antisemi tisme maar vrijwel-alle andere elementen uit de nazi-ideologie al geruime tijd voor de opkomst van het nationaal-socialisme in de Duitse traditie aanwezig waren, vormt een belangrijke verklaring van de zwakte van de Republiek van Weimar. Duitsland was in de 19e eeuw een een heidsstaat geworden» maar allerminst op grond van democratische beginselen. In tegendeel, het proces van eenwording had onder leiding gestaan van de militaristi sche aristocratie uit Pruisen (de Junkers). Deze klasse bleef haar stempel zetten op de Duitse samenleving en koesterde een diep wantrouwen jegens de parlementaire opzet van de Weimarrepubliek. De Republiek van Weimar was dus niet slechts vreemd aan de Duitse traditie, het was sterker: ze stond er haaks op. Monar chisten en conservatieven weigerden haar in feite te erkennen, terwijl aan de andere kant van het politieke krachtenveld, radi cale socialisten en communisten zelfs te gen haar in opstand kwamen. De Repu bliek vertegenwoordigde maar een min derheid van de Duitse bevolking. Ze was intern te zwak om de mede van buitenaf komende druk toereikend het hoofd te kunnen bieden. Franz von Papen was een van de in vloedrijkste vertegenwoordigers van hen die onder de vlag van een vaag 'christelijk conservatisme' herstel van de oude voor rechten van de heersende klasse uit het oude Keizerrijk bepleitte. President Hin denburg, die in de jaren voorafgaand aan Hitiers opkomst de sleutel tot de politieke macht bezat, was onder de bekoring van Von Papen gekomen en had hem in juni 1932 rijkskanselier gemaakt. De rechtse partijen in Duitsland juich ten. Want via Von Papen kon de Repu- Op de dag dal Adolf Hitler lot rijkskanselier werd geïnstalleerd, hield hij tevens zijn eerste kabinetsvergadering. Hier een foto mei enkele van zijn ministers. Hit Ier zit in het midden, met rechts van hem Franz von Papen. Geheel rechts, staande, Alfred Hugen- berg, die al direct de democratie wilde vervangen door een autoritair regime. Maar Hitler had nog één keer verkiezingen nodig. bliek wellicht weer in een monarchie wor den omgezet, kon de arbeidersklasse 'op haar nummer worden gezet', kon de mili taire macht van Duitsland weer worden opgebouwd, en konden de schandelijke vredesverdragen van 1918 worden herroe pen. Duitsland had weer toekomst, zelfs wanneer de Junkers niet aan een gelegen heidscoalitie met Hitier zouden kunnen ontkomen. Wat Hindenburg betreft, hij mocht Hitier niet. Toen Von Papen voor de eer ste maal over een mogelijk kanselierschap van de leider van de nazi's begon, zei hij: ,,Die man rijkskanselier? Liever maak ik hem postdirecteur, dan kan hij postzegels likken met mijn beeltenis erop." Maar Von Papen zette door, want hij had de nationaal-socialisten nodig ten behoeve van een rechtse parlementaire meerder heid, en meende hen bovendien onder controle te kunnen houden. Waren de na zi's bovendien niet zwak in het kabinet vertegenwoordigd? Zeker, Hitier was als kanselier tevens de leider van de minis tersploeg geworden. Maar tegelijk gold dat slechts drie departementen door leden van de NSDAP werden bezet. En die de partementen waren dan ook nog betrek kelijk onbeduidend. Von Papen besefte helaas, te weinig een tijger te berijden. De ontwikkelingen na de 30e januari 1933 wezen zijn ongelijk snel uit, en het bekende versje werd verschrikkelijke werkelijkheid: ,,Er was eens een jongedame uit Riga, die glim lachte terwijl ze op een tijger reed. Ze keerden terug van het ritje, met de dame binnenin en een glimlach op het gezicht van de tijger." Precies zoals tijdens de Franse Revolutie de Jacobijnen de rela tief gematigde Girondijnen hadden verslonden, en zoals in de Russische Re volutie de bolsjewieken met de mensje wieken deden, maakten de nationaal-so cialisten korte metten met de rechtse poli tieke krachten die Hitier mee aan de macht hadden geholpen. NAAR aanleiding van net reu uai nei morgen precies vijftig jaar geleden is dat Adolf Hitler tot rijkskanselier werd beë digd, is er ook in de huidige Westduitse Bondsrepubliek heel wat te doen. Onze oosterburen confronteren zichzelf moe dig met de zwartste bladzijden hun verle den, bij voorbeeld door op de tv een her haling uit te zenden van de schokkende film "Holocaust' en een vertoning van de serie 'Europa onder het hakenkruis'. In West-Berlijn loopt voorts een tentoon stelling met de veelzeggende titel '1933, wegen naar dictatuur'. Ten slotte zijn er tal van bijeenkomsten gehouden, waar onder die in het gebouw van de Berlijnse Rijksdag de prominentste was. Tijdens deze bijeenkomst gingen tal an kenners van de Duitse geschiedenis Hugh Trevor-Roper was één van hen eveneens in op de vraag naar verklarin gen. Er ontspon zich een discussie tussen enerzijds 'personalisten', die de persoon van Hitler in het middelpunt van hun ver klaring stelden, en anderzijds de 'structu ralisten', die de in 1933 tot rijkskanselier gemaakte dictator, uitwisselbaar" acht ten. Deze laatste stroming helt in meerdere of mindere mate tot de gedachte over, dat alle uiterst ongunstige omstandigheden in aanmerking genomen, de val van de Re publiek van Weimar „onvermijdelijk" was. De speelruimte voor de toen verant woordelijke politici om het onheil nog af te wenden, was eenvoudig te klein gewor den. President Hindenburg aarzelfde an derhalve dag alvorens toe te geven aan de druk van Von Papen, maar kon tenslotte niet anders dan Hit Ier rijkskanselier te maken. De omstandigheden waren inderdaad zo ongunstig als ze maar zijn konden. Een intern uiterst zwakke democratie kreeg onmiddellijk te maken met de lood zware financiële (herstelbetalingen) en psychologische (gebiedsverlies, verplichte ontwapening) lasten. In plaats van een verstandig evenwicht in centraal Europa te scheppen, zoals tijdens het Congres Al voordat Hitter de volledige macht in handen had genomen terroriseerden de 'bruin- hemden' Duitsland. Hitiers S/1 regeerde de straat, het begin van het verval van de Republiek van Weimar. van Wenen in 1815 wel was gebeurd, wakkerden de vredesverdragen van Versailles (1918) de Duitse roep om re vanche alleen maar aan. Dat geteisterde Duitsland kreeg in 1929 bovendien nog eens de Grote Depressie te verwerken. Net toen bekwame democra ten als Walter Rathenau en Gustav Stre- semann erin geslaagd waren rechtse en linkse opstanden het hoofd te bieden en de Republiek wat meer steun vanuit de bevolking kreeg, stortte de grond onder haar voeten in. De klap van de economi sche crisis kwam in Duitsland keihard aan en maakte in één slag een einde aan de na de rampinflatie in 1923 weer opgekomen welvaart. In 1930 waren er al meer dan drie miljoen werklozen, twee jaar later was dat aantal verdubbeld. De natie raakte economisch ontwricht en grote groepen van de bevolking raakten ook politiek op drift. Communisten en natio- ïaal-socialisten kregen nieuwe kansen. Omdat de leiders van de nationaal-so cialisten wel ethisch verderfelijke, maar Intellectueel geen domme mensen waren, speelden zij knap in op de behoeften van belangrijke (midden)groepen in de Duitse samenleving. De NSDAP propageerde de vóór- en vroeg-kapitalistische idealen van de autoritaire standenstaat, een 'Volksge- meinschaft', de verering van 'Blut und Boden', en een, het Duitse 'ras' verheer lijkend, nationalisme ter compensatie van het Duitse status-verlies. Het hakenkruis, arisch symbool, kreeg miljoenen Duitsers in zijn ban. Betekende dit alles nu dat de val van de Republiek van Weimar „onvermijdelijk" was en dat iemand als Adolf Hitler wel rijkskanselier moest worden? Het ligt er maar aan op welk moment van de ge schiedenis men zijn beoordeling begint. Natuurlijk was de Duitse samenleving in die laatste dagen van januari 1933" zo sterk op drift geraakt dat er geen houden meer aan was. De 'beest in de mens' had al te lang vrij spel gekregen, dan dat hij op de 30e van die maand nog tegengehou den kon worden. Sterker, haat had mil joenen in zijn greep gekregen en werd als 'liefde' (tot de Duitse natie) gezien. De verwording van alle waarden was en werd steeds meer een lugubere werkelijkheid. Daarin ligt dan tevens de les die wij uit een herdenking van Hitiers machtsover name kunnen trekken. Indien het kwaad niet bij het begin wordt weerstaan, komt de schrik over de vervolmaking ervan te laat. Het getal 666 komt niet van de ene op de andere dag tot stand, maar aan het einde van een lang proces. Wij geloven niet in de „onvermijdelijkheid" van de. historie, zoals fatalisten misschien de on-' dergang van de Republiek van Weimar hebben voorspeld. De mens onderscheidt zich van elk ander aards wezen doordat hij verantwoordelijkheid heeft gekregen. Hij kan kiezen tussen goed en kwaad. Zo was het toen in Duitsland, en zo is het ook in Nederland nog steeds. Er behoeft nietnoodzakelijk een 'tweede Hitier' te komen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1983 | | pagina 5