Sfeervolle elektronica bij Mekanik Kommando _ÊSi Psychic TV: mengeling van stijlen Rocknacht met Tom Petty en REO Speedwagon AGENDA Een aap j niet die klimmen kon l „AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN" De minister j op de fiets Virtuoze plaat van McLauglin ZATERDAG 29 JANUAR11983 T3 PAGINA GIDS 2 pilllllllllllllllllllllllillllll!llllllllllllllllll!limilllllllllllllllllllllNIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII£ Deze week weer eens een Kleine Stem vol met jullie eigen „werk". Vitalja Potters uit Oosterhout stuurde een complete strip met „auteursrechten voorbehouden" erboven, net echt! We kun nen jammer genoeg niet altijd alle tekeningen die jullie sturen in de Kleine Stem zetten. We maken steeds 'n keuze uit de tekenin gen die we het leukste of het origineelst vinden. Dus dat hoeft heus niet zo volmaakt te zijn. Als het maar niet nagetekend is. Verhaaltjes en gedichtjes zijn altijd welkom, maar hou ze kort. We moeten het met z'n alien zien te rooien met dit ene kleine hoekje op zaterdag! Groetjes, Marijke. Er zat eens een aap helemaal alleen onder een boomstam en weet je waarom hij daar zat? Hij kon niet klimmen j en dat vond hij nu juist niet leuk, want alle apen lachten j hem uit en daarom zat hij i daar. Dan konden de andere i apen hem niet zien. O, o, o, ik i moet weg wezen, denkt hij, j want daar komen de andere apen aan en die komen me pesten. En de apen zeiden: wil je leren klimmen? Ja, ja, ja, dat wil ik wel, maar dan moten jullie me niet pesten, j Goed, kom. En zo was alles toch goed afgelopen. Geschreven en getekend door Marieken Broos, 6 jaar, uit Zuiddorpe. Be schrijftaal van j Marieken hebben we een beetje veranderd in „krantentaal", zo- dat de kinderen die het lezen het ook kunnen snappen. Vind je dat goed, Marieken? I Van de Mariaschool uit Ulvenhout De vierde klas van de Maria- school uit Ulvenhout stuurt j elk jaar weer boekbesprekin- gen naar de Kleine Stem van boeken die ze erg mooi vin- den. Dit jaar waren daarbij: j „Wipneus en Pim", „Pluk van de petteflat", „De olijke tweeling" en nog meer boe- ken. Marit Graaumans vond „Wipneus en Pim op stap met Kroko" erg mooi en ze I maakte er deze tekening bij. Bedankt vierde klas! Ook zo'n hekel aan die jak- kerende auto's? Lekker voet- ballen in je eigen straat is er niet bij. Maar als het aan de Tweede Kamer ligt, wordt buitenspelen binnenkort wat gemakkelijker: er moeten nieuwe verkeersborden ko- men met „maximaal 30 km" j erop. De gemeenten mogen zelf bepalen waar ze die bor- den willen hebben, bijv. in j straten met scholen, wooner- ven enz. Misschien kun je met de hele straat wel zo'n bord aanvragen? Fietspaden moeten verboden worden voor brommers, dat wil het CDA. Ze willen ook een rij- i bewijs voor bromfietsers en een verkeersdiploma voor middelbare scholieren. Zou i het helpen? Eigenlijk weet iedereen best hoe het moet. Begin januari moesten in Venlo 245 jongeren voor de kantonrechter komen. Ze hadden het verkeer in gevaar gebracht bijv. door geen hand uit te steken of met z'n drieën naast elkaar te rijden. Stom, want je brengt jezelf ook in gevaar. Voor de aan- leg van fietspaden wil mi- i nister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) dit jaar min- der geld uittrekken. Wie worden daarmee in gevaar gebracht? Of horen fietsers niet bij het verkeer.. De mi- nister moet maar eens gaan fietsen! Muriel, i HllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllligilillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIrK EEN VAN de merkwaardigste platen van de laatste tijd vind ik 'Force the hand of chance' van Psychic TV. Merkwaardig, omdat de elpee enerzijds een samenraapsel is van allerlei stijlen en anderzijds toch een, zij het avontuurlijk, geheel vormt. Psychic TV is een voortzetting van de Britse formatie Throbbing Gristle, een mij onbekende groep, die naar ver luidt industriële muziek of geluiden maakte. Peter Christop- herson en Genesis P. Orridge zaten in Throbbing Gristle en vormen nu de kern van Psychic TV. Op deze elpee wordt het tweetal bijgestaan door Soft Cell-zanger Marc Almond (hij zingt twee nummers) en de uitstekende gitarist Alex Fer- gusson. De muziek op deze 'Force the hand of chance' is uiterst ge varieerd. Zo is 'Terminus' sprekend Ennnio Morricone en het outro van het nummer lijkt een kruising van de Velvet Underground ten tijde van 'White light, white heat' en Pink Floyd ten tijde van 'Umma gumma'.Velvet Underground en ook Lou Reed lijken model te hebben gestaan voor 'Just drifting' en 'Stolen kisses', terwijl dat laatste nummer ook herinneringen oproept aan Jonathan Richman and the Mo dern Lovers. Het nummer 'Ov power' is regelrechte jazzfunk in de stijl van A certain Ratio en 'Message from the temple' doet mij sterk denken aan de belerende preken, die de Moody Blues op ouder plaatwerk laten horen. 'Guiltless' doet weer den ken aan Vanilla Fudge en 'No go go' is een dreigend stuk vol helicoptergeluiden, dat me steeds aan 'Apocalypse now' her innert, terwijl drums en gitaar in dat nummer een Pink Floyd-achtig intro opbouwen. De groepsnaam Psychic TV is ontleend aan de Ameri kaanse schrijver William Burroughs, die al in shows van Psychic TV is opgetreden. 'Force the hand of chance' lijkt op veel andere muziek, maar toch heeft de plaat iets eigens. Voor een groot deel is dat te danken aan de manier, waarop de diverse invloeden zijn gerangschikt. Daardoor is een uiterst spannend geheel ontstaan. Bovendien klinkt de produktie uitstekend. De zang is meestal zeer indringend en de vaak vrij sobere muziek komt heel fel over. Eigenlijk valt alleen 'Message from the temple' tegen: Het nummer steunt te veel op de tekst en te weinig op de klank. Voor de rest is Psychic TV op zijn minst het beluisteren waard en kan deze elpee best eens enorm aanslaan. Wim van Leest VANAVOND WORDEN om 23.20 uur op het tweede Duitse net opnamen uitge zonden van de Rocknacht met Chicago, REO Speedwa gon, A flock of Seagulls, Ga ry Moore, Loverboy en Tom Petty and the Heartbrea- kers. De uitzending duurt tot ongeveer tien voor half vier. De muziek staat voor het overgrote deel in het teken van de conventionele rock muziek. Chicago maakt al jaren achtereen platen, die nauwelijks van elkaar ver schillen en waarop wisse lend jazzy invloeden en bal lads te horen zijn. REO Speedwagon maakt ietwat symfonisch getinte- hardrock van Amerikaanse origine. De elpee 'Hi-infide- lity' betekende in Amerika de grote doorbraak na 10 jaar zwoegen en in ons land had de groep een hit met 'Keep on loving you'. Lover boy komt uit Canada en had in eigen land en Amerika al wat succes met de snelle rockmuziek op de elpees 'Loverboy' en 'Get lucky'. Gary Moore speelde ooit in Thin Lizzy en hij zal En gelse hardrock laten horen. Tom Petty wordt in Ameri ka new wave genoemd, maar in feite maakt hij mu ziek, die thuishoort in de traditie van de Byrds en an dere rokgroepen uit die tijd. De enige echte new wave- REO Speedwagon. groep is A flock of Seagulls, die hier een bescheiden hitje had met 'I ran'. De groep be hoort echter tot de grote middenmoot van de new wave. DE KOMST van elektroni sche instrumenten als syn thesizer en ritmebox en vooral de eenvoudige bedie ning ervan hebben voor een kleine omwenteling in de muziek gezorgd. De punk had al bewezen, dat vaar digheid op conventionele in strumenten als gitaar, bas en drums geen vereiste was om muziek te maken, maar synthesizer en ritmebox hebben het begrip muzikant helemaal een andere inhoud gegeven. Geen jarenlang oefenen meer om technieken onder de knie te krijgen, maar meteen spelen met de vrij wel onbegrensde mogelijk heden. En dat is goed voor de creativiteit, want jaren stu die doodt veel van de spon taniteit en maakt het onmo gelijk onbevooroordeeld te genover een instrument te staan. De nieuwe elektronica heeft inmiddels een stort vloed van groepen opgele verd en veel nieuwe muziek. Nu zit daar natuurlijk een hoop rotzooi tussen (er zijn wel degelijk zaken als fan tasie en visie nodig om inte ressante elektronische mu ziek te maken), maar een groep als Mekanik Kom mando kan uitstekend uit de voeten met die nieuwe in strumenten. De nieuwe elpee 'Snake is queen' van deze Nijmeegse groep is daar een bewijs van. Synthesizer, ritmebox en zang zijn samengesmeed tot een compact geluid, dat zowel fysiek meeslepend als dromerig is. Mekanik Kom mando gebruikt de synthe sizer als een instrument, dat in dienst staat van het to taalgeluid en niet, zoals Ad Visser op 'Sobrietas' doet, om er nietszeggende pom peuze klanken aan te ontle nen. Een synthesizer moet je volgens mij ook niet gebrui ken om er andere instru menten mee te imiteren; juist de nog ongehoorde klank maakt muziek inte ressant. Mekanik Komman- do doet dat goed en met veel gevoel. De menselijke factor komt op 'Snake is queen' vooral naar voren door het gebruik van de marimba. Aan dat instrument zijn weliswaar razendsnelle klanken te ont lokken, maar doordat ze de mathematische precisie van een ritmebox missen, komen ze als prettig storend over en ontstaat er een fraai con trast tussen technische per fectie en menselijke tekort komingen. 'Snake is queen' is een uit stekende plaat in zijn genre en geeft aan, dat nieuwe popmuziek in Nederland heel goed kan zonder meteen nodeloos pretentieus te zijn. Een sfeervolle plaat al met al en veel minder mecha nisch dan de groepsnaam doet vermoeden. Wim van Leest Suske en Wiske: De Belhamel-Bende }llin?nthtbrw3zmtlwrli ttuur ze madr teruq naar het ^verleden1 Noj een (nsdmkje. J&U5HE EU WlSHE GRUMMET DE TRElM TERUG, Mm RL5 ZIJ UIT HET STRTlOH HOMEMa f/to/Q Boes Lucky Luke: De bende van Joss Jamon •ua^sBAVTi lam ;od 'sag do 'Japuqos afsep 'japiiqos jeeq '.iap[aps }30a 'aiuep ;aoA 'jaied do 'japtiqos Sooqaqa 'qaop apCizaapuo 'auiBp sna^i V d VIRTUOSITEIT IS een eigenschap van een muzi kant, die hij niet of nauwe lijks in gewone popmuziek kwijt kan. De ruimte van een simpele song is immers te beperkt om er instrumen tale talenten goed in tot uit drukking te laten komen. Voor zulke virtuozen zijn er elpees en in het geval van John McLaughlin ben ik blij, dat ze die langspeelpla ten hebben uitgevonden. John McLaughlin is onte genzeggelijk een meester- gitarist, die een enorme in vloed op het gitaarspel in zowel jazz als rock. In het verleden zorgde hij voor prachtige solo-elpees, speel de hij met jazzgiganten als Miles Davis en' creëerde hij nieuwe muziek met zijn Ma- havishnu Orchestra en Shakti. Zijn samenwerking met Paco da Lucia en Larry Coryell wist zelfs het Neder landse tv-publiek te bekoren en McLaughlin voegt elk jaar wel een of twee platen aan zijn oeuvre toe. Zijn recentste plaat heet 'Music spoken here' en is on derverdeeld in twee ver schillende kanten. Kant 1 bevat overwegend elektrisch versterkte muziek, die bij vlagen aan Mahavishnu herinnert en waarop de le den van de overwegend Franse begeleidingsgroep The Players vrij prominent aanwezig zijn. 'Honky tonk heaven' op die kant herin nert aan zijn Shakti-tijd. Hij schreef het met violist L. Shankar, die ook in Shakti speelde. Kant twee is meer akoes tisch en laat John McLaugh lin horen in een stijl, die sterk aan vroeger werk van de Brazilaanse multi-in- strumentalist Egberto Gis- monti doet denken. Het zal dan ook wel niet toevallig zijn, dat de Gismonti-com- positie 'Loro' deze plaatkant afsluit. Persoonlijk hou ik 't meest van die tweede kant, omdat de muziek erop op mij intenser overkomt. Niet- tenmin bevat ook kant 1 sterke composities, die door de forsere instrumentatie bij tijd en wijle overdonderen en in het genre van de jazz- rock tot het allerbeste beho ren. Wim van Leest DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: John Cale, 8 februari in Utrecht (Vredenburg) Qzzy Osbourne en Whitesnake, 31 januari in Utrecht (Vreden burg) ABC, 4 februari in Utrecht (Vre denburg) Tapper Zukie, 5 februari in Rot terdam (Hal 4) Joe Jackson, 9 februari in Nij megen (Vereeniging), 15 februari in Rotterdam (Doelen) en 18 fe bruari in Utrecht (Vredenburg) Mo, 29 januari in Dorst (Kaszah) Anti-fascistische dag met The Ex, Blathasar Gerards Kom mando en 02, 30 januari in Bre da (Para) Next Crisis, 30 januari in Breda (Klapcot) Ton Lebbink, 4 februari in Bre da (Para) Scrotum, Tyrant en Savage vanavond in Dongen (Bombar don) Wilson Pickett, 5 februari ir Rotterdam (Arena)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1983 | | pagina 6