Sfeervolle elektronica
bij Mekanik Kommando
_ÊSi
Psychic TV: mengeling van stijlen
Rocknacht met Tom Petty en
REO Speedwagon
AGENDA
Een aap j
niet die
klimmen kon l
„AUTEURSRECHTEN
VOORBEHOUDEN"
De minister j
op de fiets
Virtuoze
plaat van
McLauglin
ZATERDAG 29 JANUAR11983
T3 PAGINA GIDS 2
pilllllllllllllllllllllllillllll!llllllllllllllllll!limilllllllllllllllllllllNIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII£
Deze week weer eens een Kleine Stem vol met jullie eigen
„werk". Vitalja Potters uit Oosterhout stuurde een complete strip
met „auteursrechten voorbehouden" erboven, net echt! We kun
nen jammer genoeg niet altijd alle tekeningen die jullie sturen in
de Kleine Stem zetten. We maken steeds 'n keuze uit de tekenin
gen die we het leukste of het origineelst vinden. Dus dat hoeft
heus niet zo volmaakt te zijn. Als het maar niet nagetekend is.
Verhaaltjes en gedichtjes zijn altijd welkom, maar hou ze kort. We
moeten het met z'n alien zien te rooien met dit ene kleine hoekje
op zaterdag! Groetjes, Marijke.
Er zat eens een aap helemaal
alleen onder een boomstam
en weet je waarom hij daar
zat? Hij kon niet klimmen j
en dat vond hij nu juist niet
leuk, want alle apen lachten j
hem uit en daarom zat hij i
daar. Dan konden de andere i
apen hem niet zien. O, o, o, ik i
moet weg wezen, denkt hij, j
want daar komen de andere
apen aan en die komen me
pesten. En de apen zeiden:
wil je leren klimmen? Ja, ja,
ja, dat wil ik wel, maar dan
moten jullie me niet pesten, j
Goed, kom. En zo was alles
toch goed afgelopen.
Geschreven en getekend door
Marieken Broos, 6 jaar, uit
Zuiddorpe. Be schrijftaal van j
Marieken hebben we een beetje
veranderd in „krantentaal", zo-
dat de kinderen die het lezen het
ook kunnen snappen. Vind je dat
goed, Marieken?
I Van de
Mariaschool
uit Ulvenhout
De vierde klas van de Maria-
school uit Ulvenhout stuurt
j elk jaar weer boekbesprekin-
gen naar de Kleine Stem van
boeken die ze erg mooi vin-
den. Dit jaar waren daarbij:
j „Wipneus en Pim", „Pluk
van de petteflat", „De olijke
tweeling" en nog meer boe-
ken. Marit Graaumans vond
„Wipneus en Pim op stap
met Kroko" erg mooi en ze
I maakte er deze tekening bij.
Bedankt vierde klas!
Ook zo'n hekel aan die jak-
kerende auto's? Lekker voet-
ballen in je eigen straat is er
niet bij. Maar als het aan de
Tweede Kamer ligt, wordt
buitenspelen binnenkort wat
gemakkelijker: er moeten
nieuwe verkeersborden ko-
men met „maximaal 30 km" j
erop. De gemeenten mogen
zelf bepalen waar ze die bor-
den willen hebben, bijv. in j
straten met scholen, wooner-
ven enz. Misschien kun je
met de hele straat wel zo'n
bord aanvragen? Fietspaden
moeten verboden worden
voor brommers, dat wil het
CDA. Ze willen ook een rij- i
bewijs voor bromfietsers en
een verkeersdiploma voor
middelbare scholieren. Zou i
het helpen? Eigenlijk weet
iedereen best hoe het moet.
Begin januari moesten in
Venlo 245 jongeren voor de
kantonrechter komen. Ze
hadden het verkeer in gevaar
gebracht bijv. door geen
hand uit te steken of met z'n
drieën naast elkaar te rijden.
Stom, want je brengt jezelf
ook in gevaar. Voor de aan-
leg van fietspaden wil mi- i
nister Smit-Kroes (Verkeer
en Waterstaat) dit jaar min-
der geld uittrekken. Wie
worden daarmee in gevaar
gebracht? Of horen fietsers
niet bij het verkeer.. De mi-
nister moet maar eens gaan
fietsen!
Muriel, i
HllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllligilillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIrK
EEN VAN de merkwaardigste platen van de laatste tijd vind
ik 'Force the hand of chance' van Psychic TV. Merkwaardig,
omdat de elpee enerzijds een samenraapsel is van allerlei
stijlen en anderzijds toch een, zij het avontuurlijk, geheel
vormt.
Psychic TV is een voortzetting van de Britse formatie
Throbbing Gristle, een mij onbekende groep, die naar ver
luidt industriële muziek of geluiden maakte. Peter Christop-
herson en Genesis P. Orridge zaten in Throbbing Gristle en
vormen nu de kern van Psychic TV. Op deze elpee wordt het
tweetal bijgestaan door Soft Cell-zanger Marc Almond (hij
zingt twee nummers) en de uitstekende gitarist Alex Fer-
gusson.
De muziek op deze 'Force the hand of chance' is uiterst ge
varieerd. Zo is 'Terminus' sprekend Ennnio Morricone en
het outro van het nummer lijkt een kruising van de Velvet
Underground ten tijde van 'White light, white heat' en Pink
Floyd ten tijde van 'Umma gumma'.Velvet Underground en
ook Lou Reed lijken model te hebben gestaan voor 'Just
drifting' en 'Stolen kisses', terwijl dat laatste nummer ook
herinneringen oproept aan Jonathan Richman and the Mo
dern Lovers.
Het nummer 'Ov power' is regelrechte jazzfunk in de stijl
van A certain Ratio en 'Message from the temple' doet mij
sterk denken aan de belerende preken, die de Moody Blues
op ouder plaatwerk laten horen. 'Guiltless' doet weer den
ken aan Vanilla Fudge en 'No go go' is een dreigend stuk vol
helicoptergeluiden, dat me steeds aan 'Apocalypse now' her
innert, terwijl drums en gitaar in dat nummer een Pink
Floyd-achtig intro opbouwen.
De groepsnaam Psychic TV is ontleend aan de Ameri
kaanse schrijver William Burroughs, die al in shows van
Psychic TV is opgetreden.
'Force the hand of chance' lijkt op veel andere muziek,
maar toch heeft de plaat iets eigens. Voor een groot deel is
dat te danken aan de manier, waarop de diverse invloeden
zijn gerangschikt. Daardoor is een uiterst spannend geheel
ontstaan. Bovendien klinkt de produktie uitstekend. De zang
is meestal zeer indringend en de vaak vrij sobere muziek
komt heel fel over.
Eigenlijk valt alleen 'Message from the temple' tegen: Het
nummer steunt te veel op de tekst en te weinig op de klank.
Voor de rest is Psychic TV op zijn minst het beluisteren
waard en kan deze elpee best eens enorm aanslaan.
Wim van Leest
VANAVOND WORDEN om
23.20 uur op het tweede
Duitse net opnamen uitge
zonden van de Rocknacht
met Chicago, REO Speedwa
gon, A flock of Seagulls, Ga
ry Moore, Loverboy en Tom
Petty and the Heartbrea-
kers. De uitzending duurt
tot ongeveer tien voor half
vier.
De muziek staat voor het
overgrote deel in het teken
van de conventionele rock
muziek. Chicago maakt al
jaren achtereen platen, die
nauwelijks van elkaar ver
schillen en waarop wisse
lend jazzy invloeden en bal
lads te horen zijn.
REO Speedwagon maakt
ietwat symfonisch getinte-
hardrock van Amerikaanse
origine. De elpee 'Hi-infide-
lity' betekende in Amerika
de grote doorbraak na 10
jaar zwoegen en in ons land
had de groep een hit met
'Keep on loving you'. Lover
boy komt uit Canada en had
in eigen land en Amerika al
wat succes met de snelle
rockmuziek op de elpees
'Loverboy' en 'Get lucky'.
Gary Moore speelde ooit
in Thin Lizzy en hij zal En
gelse hardrock laten horen.
Tom Petty wordt in Ameri
ka new wave genoemd,
maar in feite maakt hij mu
ziek, die thuishoort in de
traditie van de Byrds en an
dere rokgroepen uit die tijd.
De enige echte new wave-
REO Speedwagon.
groep is A flock of Seagulls,
die hier een bescheiden hitje
had met 'I ran'. De groep be
hoort echter tot de grote
middenmoot van de new
wave.
DE KOMST van elektroni
sche instrumenten als syn
thesizer en ritmebox en
vooral de eenvoudige bedie
ning ervan hebben voor een
kleine omwenteling in de
muziek gezorgd. De punk
had al bewezen, dat vaar
digheid op conventionele in
strumenten als gitaar, bas
en drums geen vereiste was
om muziek te maken, maar
synthesizer en ritmebox
hebben het begrip muzikant
helemaal een andere inhoud
gegeven.
Geen jarenlang oefenen
meer om technieken onder
de knie te krijgen, maar
meteen spelen met de vrij
wel onbegrensde mogelijk
heden. En dat is goed voor de
creativiteit, want jaren stu
die doodt veel van de spon
taniteit en maakt het onmo
gelijk onbevooroordeeld te
genover een instrument te
staan.
De nieuwe elektronica
heeft inmiddels een stort
vloed van groepen opgele
verd en veel nieuwe muziek.
Nu zit daar natuurlijk een
hoop rotzooi tussen (er zijn
wel degelijk zaken als fan
tasie en visie nodig om inte
ressante elektronische mu
ziek te maken), maar een
groep als Mekanik Kom
mando kan uitstekend uit de
voeten met die nieuwe in
strumenten.
De nieuwe elpee 'Snake is
queen' van deze Nijmeegse
groep is daar een bewijs
van. Synthesizer, ritmebox
en zang zijn samengesmeed
tot een compact geluid, dat
zowel fysiek meeslepend als
dromerig is. Mekanik Kom
mando gebruikt de synthe
sizer als een instrument, dat
in dienst staat van het to
taalgeluid en niet, zoals Ad
Visser op 'Sobrietas' doet,
om er nietszeggende pom
peuze klanken aan te ontle
nen.
Een synthesizer moet je
volgens mij ook niet gebrui
ken om er andere instru
menten mee te imiteren;
juist de nog ongehoorde
klank maakt muziek inte
ressant. Mekanik Komman-
do doet dat goed en met veel
gevoel.
De menselijke factor komt
op 'Snake is queen' vooral
naar voren door het gebruik
van de marimba. Aan dat
instrument zijn weliswaar
razendsnelle klanken te ont
lokken, maar doordat ze de
mathematische precisie van
een ritmebox missen, komen
ze als prettig storend over en
ontstaat er een fraai con
trast tussen technische per
fectie en menselijke tekort
komingen.
'Snake is queen' is een uit
stekende plaat in zijn genre
en geeft aan, dat nieuwe
popmuziek in Nederland
heel goed kan zonder meteen
nodeloos pretentieus te zijn.
Een sfeervolle plaat al met
al en veel minder mecha
nisch dan de groepsnaam
doet vermoeden.
Wim van Leest
Suske en Wiske: De Belhamel-Bende
}llin?nthtbrw3zmtlwrli
ttuur ze madr teruq naar het
^verleden1 Noj een (nsdmkje.
J&U5HE EU WlSHE GRUMMET DE TRElM TERUG,
Mm RL5 ZIJ UIT HET STRTlOH HOMEMa
f/to/Q
Boes
Lucky Luke: De bende van Joss Jamon
•ua^sBAVTi lam ;od 'sag do 'Japuqos
afsep 'japiiqos jeeq '.iap[aps }30a 'aiuep ;aoA 'jaied do 'japtiqos Sooqaqa 'qaop apCizaapuo 'auiBp sna^i
V d
VIRTUOSITEIT IS een
eigenschap van een muzi
kant, die hij niet of nauwe
lijks in gewone popmuziek
kwijt kan. De ruimte van
een simpele song is immers
te beperkt om er instrumen
tale talenten goed in tot uit
drukking te laten komen.
Voor zulke virtuozen zijn er
elpees en in het geval van
John McLaughlin ben ik
blij, dat ze die langspeelpla
ten hebben uitgevonden.
John McLaughlin is onte
genzeggelijk een meester-
gitarist, die een enorme in
vloed op het gitaarspel in
zowel jazz als rock. In het
verleden zorgde hij voor
prachtige solo-elpees, speel
de hij met jazzgiganten als
Miles Davis en' creëerde hij
nieuwe muziek met zijn Ma-
havishnu Orchestra en
Shakti. Zijn samenwerking
met Paco da Lucia en Larry
Coryell wist zelfs het Neder
landse tv-publiek te bekoren
en McLaughlin voegt elk
jaar wel een of twee platen
aan zijn oeuvre toe.
Zijn recentste plaat heet
'Music spoken here' en is on
derverdeeld in twee ver
schillende kanten. Kant 1
bevat overwegend elektrisch
versterkte muziek, die bij
vlagen aan Mahavishnu
herinnert en waarop de le
den van de overwegend
Franse begeleidingsgroep
The Players vrij prominent
aanwezig zijn. 'Honky tonk
heaven' op die kant herin
nert aan zijn Shakti-tijd. Hij
schreef het met violist L.
Shankar, die ook in Shakti
speelde.
Kant twee is meer akoes
tisch en laat John McLaugh
lin horen in een stijl, die
sterk aan vroeger werk van
de Brazilaanse multi-in-
strumentalist Egberto Gis-
monti doet denken. Het zal
dan ook wel niet toevallig
zijn, dat de Gismonti-com-
positie 'Loro' deze plaatkant
afsluit.
Persoonlijk hou ik 't
meest van die tweede kant,
omdat de muziek erop op
mij intenser overkomt. Niet-
tenmin bevat ook kant 1
sterke composities, die door
de forsere instrumentatie bij
tijd en wijle overdonderen
en in het genre van de jazz-
rock tot het allerbeste beho
ren.
Wim van Leest
DE AGENDA voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
John Cale, 8 februari in Utrecht
(Vredenburg)
Qzzy Osbourne en Whitesnake,
31 januari in Utrecht (Vreden
burg)
ABC, 4 februari in Utrecht (Vre
denburg)
Tapper Zukie, 5 februari in Rot
terdam (Hal 4)
Joe Jackson, 9 februari in Nij
megen (Vereeniging), 15 februari
in Rotterdam (Doelen) en 18 fe
bruari in Utrecht (Vredenburg)
Mo, 29 januari in Dorst (Kaszah)
Anti-fascistische dag met The
Ex, Blathasar Gerards Kom
mando en 02, 30 januari in Bre
da (Para)
Next Crisis, 30 januari in Breda
(Klapcot)
Ton Lebbink, 4 februari in Bre
da (Para)
Scrotum, Tyrant en Savage
vanavond in Dongen (Bombar
don)
Wilson Pickett, 5 februari ir
Rotterdam (Arena)