Oosterscheldewerken: dans der miljarden Bij Deltawerken; Nederland loopt voorop met zorg voor milieu Plannen, realiteit en tegenvallende cijfers MTNÖOITMtEK PAGINA 9 Technisch hoogstandje van Waterstaat en aannemerij ZATERDAG 29 JANUARI 1983 door Piet de Bont AL vóór de watersnoodramp van februari '53 bestonden er plannen om het Brouwershavense Gat en de Oosterschelde af te sluiten. Kort na de ramp wordt de Deltacommissie ingesteld, die de opdracht krijgt te onderzoeken op welke wijze Zuidwest-Nederland optimaal kan.worden beveiligd. Daarbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van onderzoekingen, die dr. ir. Johan van Veen, een hoofdingenieur van Rijkswaterstaat, jaren eerder had verricht. In '58 resulteren de aanbevelingen van de commissie in de totstandkoming van de Deltawet. Volgens die wet zullen de Hollandsche IJssel, het Veerse Gat, de Haringvliet, het Brouwershavense Gat, de Oosterschelde, de Zandkreek, de Grevelingen en het Volkerak worden afgesloten. Bovendien wordt besloten een groot aantal dijken, onder meer in Zuidwest-Nederland, te versterken. Dit complex van werken gaat men het Deltaplan noemen. De hand gaat aan de ploeg en tegen het eind van de jaren vijftig komt de stormvloedkering in de Hollandsche IJssel gereed. In mei '60 gaat de Zandkreek dicht, een jaar later het Veerse Gat. In 1965 wordt de oostkant van de Grevelingen afgedamd en in '70 komt de Volkerakdam gereed. Een jaar later wordt de Haringvlietdam met zijn geweldige uitwateringssluizen opgeleverd. Weer een jaar later de Brouwersdam. De Grevelingen zit nu potdicht. Twee jaar nadat een begin is gemaakt met het afsluiten van de Oosterschelde (de dam moet in '78 kant en klaar zijn) begint er oppositie te komen tegen het dicht maken van deze grootste, maar ook gevaarlijkste zeearm. Er komen actiegroepen die zich geducht roeren onder politici en bevolking. Uiteindelijk, het is inmiddels '76 geworden, wordt besloten een dam aan te leggen met daartussen schuiven. Om de Schelde-Rijnverbinding, die volgens afspraak met de Belgen getijvrij moet blijven, te beschermen en om zout en zoet water van elkaar te kunnen scheiden moeten er bij Bergen op Zoom en Sint Philipsland dammen komen (Oesterdam en Philipsdam). Al die werken zijn nu in volle gang. Na de ramp van 1953 werd ook besloten binnen dertig jaar alle dijken in ons land, die niet aan de veiligheidseisen voldeden, te versterken. Dat plan is door geldproblemen nog maar gedeeltelijk uitgevoerd. Van de zeewaterkeringen moet thans nog 310 km worden versterkt, van de rivierdijken nog circa 600 km. Volgens deskundigen is de Westkapelse Zeedijk de zwakste van Zeeland. Maar ook de dijken bij Borssele behoren tot de zwakke in Zuidwest-Nederland. Bij een dijkdoorbraak zou de kerncentrale onder water komen te staan. Waarschijnlijk zal het nog tot 1990 duren vóór deze dijken op Deltahoogte zijn gebracht. Als het Deltaplan is uitgevoerd zal er, volgens ramingen van nu, twaalf tot dertien miljard gulden zijn uitgegeven, tien miljard meer dan men in '57 had gepland. Maar toen ging men ook van een potdichte Oosterschelde uit. DE bijna drie kilometer lanye bruy, die Rijkswaterstaat tassen Schouwen en het werkeiland Neeltje Jans pal op de grens van Oosterschelde en Noordzee heeft geslagen voor het vervoer van mens en materiaal naar en van de kolossale bouwplaats voor de pij lerdam. - foto dick de boer door Piet de Bont DRIE miljard is er nu al uitgegeven voor de aanleg van de doorlaatbare dam in de monding van de Oosterschelde, het „werk van de eeuw" zoals het technisch hoogstandje, waarmee Waterstaat en aannemerij in Zeeland bezig zijn, wordt genoemd. En dan te weten dat men er in '57, toen de Kamer ja zei tegen het Deltaplan, van uitging dat er twee en een half miljard nodig was om het hele rampgebied van '53 afdoende te beveiligen. In het stormseizoen van 1986 moet de doorlaatbare dam in de Oosterscheldemond, een project dat zeker voor zesduizend man brood op de plank betekent, kant en klaar zijn, maar geen mens die de verzekering geeft dat '86 wordt gehaald. De stormvloedkering, die door de voor de gelegenheid gevormde aannemerscombinatie Dosbouw (een joint venture van zes heel grote Nederlandse aannemersbedrijven) wordt aangelegd, krijgt een totale lengte van 2800 meter. In de kering komen 63 afsluitbare openingen, die bij bar slecht weer met sluizen dichtgaan. In de kering worden 66 pijlers van voorgespannen beton gebouwd, die in hoogte variëren van 35 tot 45 meter. De afstand tussen de pijlers bedraagt 45 meter. Als alles een beetje meezit wordt in april van dit jaar de eerste pijler op de bodem van de Oosterschelde neergezet. Lastig Dat de kosten van de bouw van deze pijlerdam de pan uitrijzen komt mede doordat de Oosterschelde een knap lastige zeearm is. De bodem in de monding bleek veel moeilijker te temmen dan verwacht. Om het gigantische karwei goed te kunnen klaren moesten peperdure werkschepen en ander geavanceerd gereedschap, zoals een heuse onderwaterauto, worden ontworpen. Al een kleine zeven jaar wordt er nu gebouwd aan deze pijlerdam, waarvoor in de Oosterscheldemond een compleet werkeiland -Neeltje Jans- verrees. Daar zijn -in immense bouwdokken- de 66 pijlers, waartussen de stalen schuiven komen te hangen, gebouwd. Zestien pijlers worden in het sluitgat Hammen neergezet, 17 in de Schaar van Roggenplaat, en 33 in de Roompot. Na voltooiing van deze dam, waarvoor na veel gewrijf en geschrijf uiteindelijk werd gekozen, blijft in de Oosterschelde 77 procent van het huidige getijverschil gehandhaafd. Op deze wijze wordt, zoals in het onlangs verschenen Deltaboek fijntjes is opgemerkt, „het belang van de veiligheid op geen enkele manier geschaad en dat van de milieubescherming in overwegende mate gered". Om dat doel te bereiken was het ook nodig de Oosterschelde in compartimenten in te delen. Daarvoor worden onder andere twee dammen aangelegd; een tussen St. Philipsland en de bestaande Grevelingendam (Philipsdam) en een tussen Tholen en Zuid-Beveland (Oesterdam). In de Philipsdam, die aangelegd wordt in de belangrijke scheepvaartroute tussen het noordelijk Deltabekken en het Kanaal door Zuid- Beveland en de Westerschelde, verrijst een groot sluizencomplex, dat geschikt is voor de vierbaksduwvaart. Omdat de sluizen (Krammersluizen) op de grens van de zoute Oosterschelde en het zoete Volkerak worden gebouwd, worden zij van een ingenieus zout- zoet-scheidingssysteem voorzien. Over het sluizencomplex wordt, op een hoogte van zestien meter, een brug gebouwd, die straks een schakel vormt ZESENZESTIG pijlers worden er op de weerbarstige bodem van de Oosterschelde neergezet, een karwei-van-jewelste, waarmee in april wordt begonnen. Tussen de pijlers worden stalen schuiven gehangen, die neergelaten worden als storm en water Zeeland weer bedreigen. - foto dick de boer gouden jaren driftig ijverde voor metropoolvorming, heeft er ritsen woningen gepland. Projectontwikkelaars denken aan pretparken en natuurbeschermers aan stiltegebieden. De steen der wijzen is nog niet gevonden, ai wordt er druk gestudeerd. Laatste onderdeel van de compartimenteringswerken, die in dit gebied worden uitgevoerd, is het ruim acht kilometer lange spuikanaal, dat ten westen van de Schelde- Rijnverbinding van het Zoommeer (het watergebied ten oosten van de Oesterdam) naar de Westerschelde wordt gegraven. Dat kanaal is nodig om waterpeil en waterkwaliteit van het zoete Zoommeer goed te kunnen beheersen. Bij de uitmonding van het kanaal in de Westerschelde wordt ter hoogte van Bath een spuisluis gebouwd in de nieuwe verbinding West-Brabant - Schouwen-Duiveland via de Philipsdam. Door die nieuwe weg verdwijnt het pontje dat nu nog tussen Anna Jacobapolder en Zijpe heen en weer vaart. Hevel Onderdeel van de werken vormt de bouw van een hevel in de Grevelingendam, nodig voor de waterbeheersing van het gebied. De plaats van de hevel is zó gekozen, dat de mogelijkheden voor een zoute danwel een zoete Grevelingen worden opengehouden. Het tracé van de Oesterdam ligt voor het grootste deel dicht tegen de Schelde-Rijnverbinding aan om het waardevolle getijdemilieu zoveel mogelijk in tact te houden. Juist ten zuiden van hetTholense Gat wordt in de dam een sluis gebouwd, de Bergse Diepsluis. Aanvankelijk zou dat een liftsluis worden (ook geschikt voor wat grotere schepen) maar omdat de staatskas nagenoeg leeg is, heeft de minister van Verkeer en Waterstaat besloten te volstaan met een piepklein sluisje. Een beslissing waartegen Brabant, en Bergen op Zoom in het bijzonder, te hoop loopt. Bergen op Zoom, dat steeds een open verbinding met de Noordzee heeft gehad (de scheepvaart van en naar de stad moet straks ook in de monding van de Oosterschelde door een sluis heen) wil een goede scheepvaartsluis. Vooralsnog ziet het er naar uit dat de minister het pleit gaat winnen. Geen geld, geen liftsluis. De sluis bij Bergen op Zoom is overigens lang niet het enige Deltaproject dat door bezuinigingen wordt getroffen. Ook de verbreding van het Kanaal door Zuid-Beveland en de verhoging van tal van dijken in Zeeland, staan op het inleverlijstje. -Kanaal en dijken komen wel aan de beurt, maar straks pas. Tegenvaller Grote tegenvaller bij de werken in de omgeving van Bergen op Zoom is vorig jaar de doorbraak van de Markiezaatskade-in-aanleg geweest. Deze dam, die het speciedepot op de Molenplaat met het Kreekraksluizencomplex verbindt en die over grote afstand een ondergrond heeft, die zo mogelijk nog beroerder is dan die in de Oosterscheldemond, brak door. Schade: 35 miljoen. „Te zuinig gebouwd zeggen critici. „Zuinigheid die de wijsheid bedroog". Een uitvoerder moet er nachten van wakker hebben geleden. Achter de Markiezaatskade ontstaat het Markiezaatsmeer, waarvan de plannenmakers zich nu al meester hebben gemaakt. Bergen op Zoom, dat in de voorbije Segerig De watersport werpt al begerige blikken op dit „heerlijk rustige" spuikanaal, dat taboe is voor de scheepvaart. De roeibond wil er zelfs een internationale wedstrijdbaan van maken. Overigens moet de belastingbetaler ook voor de uitvoering van de compartimenteringswerken diep in de beurs tasten, zij het lang niet zo diep als voor de bouw van de pijlerdam in de monding van de Oosterschelde. Medio '82 raamde men de kosten er van op circa een miljard. Aanvankelijk was het de bedoeling om Philipsdam en Oesterdam ongeveer gelijktijdig met de stormvloedkering klaar te hebben. Omdat de minister het bezuinigingsmes moet blijven hanteren, ziet het er naar uit dat beide dammen weieens een paar jaartjes later opgeleverd zouden kunnen worden. Een legertje deskundigen heeft zich inmiddels over de consequenties daarvan gebogen. door Bas Augustijn DE uitvoering van de laatste fase van het Deltaplan is allerminst alleen een zaak voor waterbouwkundigen en constructeurs. Naarmate de Deltawerken vorderden heeft het milieu steeds meer aandacht gekregen. Bij de afsluiting van het Haringvliet was er voor milieuzaken nog weinig belangstelling, Bij afsluiting van de Grevelingen werd daaraan meer gedacht en nu het om de Oosterschelde gaat vormt het milieu een van de belangrijke onderdelen van wat de finale van het Deltaplan wordt genoemd. Wat de aandacht voor het milieu betreft hebben actiegroepen als bijvoorbeeld SOS in verschillende opzichten hun doel wel bereikt. Niet alleen werd onder druk van met name die kant de Oosterscheldedam, die eerst „dicht" zou zijn, „doorlaatbaar" en blijft de getijwerking in het Oosterscheldegebied voor een groot deel gehandhaafd. Ook ging rijkswaterstaat zich in toenemende mate met het milieu bezighouden en trok daarvoor geleidelijk aan veel meer geld en mankracht uit. Het resultaat van dit alles is nu dat Nederland in de wereld voorop loopt als het gaat om het toepassen van milieutechnieken bij het uitvoeren van waterstaatkundige werken. Met name bij de hoofdafdeling Milieu en Inrichting van de Deltadienst te Middelburg wordt studie gemaakt van de meest uiteenlopende milieuvraagstukken, die gepaard gaan met de bouw van de grote waterstaatkundige werken in de Oosterschelde. Voor een belangrijk deel worden die studies uitgevoerd in samenwerking met andere wetenschappelijke instituten in Nederland, zoals bijvoorbeeld het Delta Intituut voor Hydrobiologisch Onderzoek te Yerseke en de rijksuniversiteit te Utrecht. De resultaten van de studies worden gebruikt om de beleidsmensen aan zo volledig mogelijke informatie te helpen.Bij de mensen van de milieudienst van rijkswaterstaat gaat het in feite om de volgende doelstelling: elke ingreep in het Deltagebied moet zo min mogelijk schade opleveren voor het milieu. Daarvan uitgaande valt hun taak globaal in vier delen uiteen: •Ze bestuderen tevoren uitvoerig wat de gevolgen voor het milieu zijn van uitvoering van bepaalde plannen. •Ze begeleiden in nauw overleg met de technici de uitvoering van de werken om daarbij de negatieve gevolgen voor het milieu zoveel mogelijk te beperken en de eventuele positieve gevolgen zoveel mogelijk uit te buiten. •Tijdens en na het uitvoeren van de werkzaamheden wordt bijgehouden of de tevoren gedane voorspellingen uitkomen. Op die manier wordt steeds de eigen milieu-advisering getest. •Er wordt gebruikt gemaakt van de kennis over de ontwikkeling van het milieu in de gebieden, waar gewerkt wordt (bijvoorbeeld Oosterschelde, Markiezaat, Volkerakmeer) om daarmee samen met regionale overheidsdiensten inrichtings-, beheers- en beleidsplannen voor die gebieden op te stellen. De aandacht van de milieudeskundigen is voor ongeveer 75 procent op de Oosterschelde gericht. Ondanks het feit dat de getijbeweging voor zo'n tachtig procent blijft gehandhaafd, gaat in dit gebied wel het een en ander veranderen. Er zijn heel wat onderzoeksprojecten gaande om te proberen een inzicht te krijgen in de veranderingen, die mogelijk optreden na het gereed komen van de werken. Er is een algemeen onderzoek, waarbij tal van milieu-aspecten in hun onderlinge samenhang worden bestudeerd, en er zijn onderzoeken naar speciale effecten van de waterstaatkundige werken. Zo'n specifiek onderzoek is bijvoorbeeld opgezet voor de schelpdierencultuur. Onderzocht wordt in hoeverre schorren, slikken, platen en geulen veranderen als de gemiddelde hoogwaterstand lager wordt. Samen met het RIVO (Rijks Instituut voor Visserij Onderzoek) wordt bekeken wat vermindering van de getijbeweging voor gevolgen zal hebben voor de verwaterplaatsen en kweekpercelen voor mosselen. De vegetatie van de schorren wordt bestudeerd. De zand en slibtransporten door het water, nu en in de toekomst, worden bekeken evenals de vraag hoe het in de toekomst gaat met de aan- en afvoer en de productie van organische stof, dat de basis vormt van de voedselketen in de Oosterschelde. Andere onderzoekers houden zich weer bezig met zaken als de chemische waterkwaliteit, met vogels, met de vraag wat er met het leven van plant en dier in de Oosterschelde gebeurt als bij storm of calamiteiten de Oosterscheldedam korte of lange tijd gesloten moet blijven en met nog tal van andere vragen. Vragen, waarop lang niet makkelijk een antwoord is te geven. Zo is nog niet te zeggen of de schelpdieren in de toekomst veel of weinig schade zullen ondervinden van de veranderde getijbeweging en de reeks andere veranderingen, die daardoor ontstaan. Evenmin is op dit moment aan te geven wat de meest geschikte plaatsen zijn voor schelpdierencultures. Ondanks alle wetenschappelijk onderzoek en het maken van prognoses moet toch worden afgewacht wat er precies in hét Oosterscheldegebied na 1986-het moment dat de doorlaatbare dam moet functioneren- gaat gebeuren. Verwacht wordt dat het dan nog vele jaren zal duren voordat het dierlijk en plantaardig leven in en rond de Oosterschelde zich aan de nieuwe situatie zal hebben aangepast. er veel over te praten zijn de betreffende verenigingen tot dit besluit gekomen Uit het rampgebied Halsteren zijn thans negentien doden geborgen. Nog altijd spoelen er slachtoffers aan, maar hun aantal is vrij gering, wanneer men het aantal vermisten in aanmerking neemt. Men moet veronderstellen dat veel mensen nog onder het puin der ingestorte huizen liggen Geen catastrofe in de Biesbosch Gunstig nieuws uit Westhoek Kruisland was gisteravond om 10 uur praktisch verlaten. Sinds 5 uur was het water nog geen centimeter gestegen. De toestand is niet ongunstig. Kruislanders, heinde en ver verspreid, kunnen gerust zijn. Mannen bleven in het dorp achter om hen te bewaken Doesburgse jongens redden 266 mensen In Doesburg is zondagmorgen direct contact opgenomen met de Doesburgse Zeilvereniging, die ogenblikkelijk een paar vletten met buitenboordmotoren heeft afgestaan. Deze zijn onmiddellijk op een vrachtwagen geladen en, vergezeld van een bus vol mensen, naar Bergen op Zoom gestuurd, waar het de eerste daadwerkelijke hulp was die daar aan kwam. De jongens hebben tot maandagavond het genoegen mogen smaken 266 mensen het leven te redden. Dinsdag zijn ze weer ingezet in Steenbergen*** H.M. de Koningin bezocht W. Brabant Een ontroerende en indrukwekkende stilte was het eerbetoon, waarmee enkele honderden vluchtelingen gisteren rond het middaguur hun Koningin in hun midden ontvingen. Met slechts een klein gezelschap trad H.M. de gymnastiekzaal van de Kon. Militaire Academie binnen op het ogenblik, dat een aantal actieve dames eten ronddeelde aan de evacué's, die daar verzameld waren. Het was geen plechtig bezoek, het was hartelijk en bemoedigend Uit de lucht 60.000 broden, 10.000 pakjes margarine, 2.000 kg. kaas, 5.000 blikjes melk, 2.000 kg. worst, 5.000 pakjes kindermeel, 2.000 blikken stamppot met vlees: zie hier een greep uit de indrukwekkende lijst van levensmiddelen, die door de bemiddeling van het Directoraat Voedselvoorziening tot dusverre op 't vliegveld Valkenburg zijn afgeleverd om de eerste nood van de slachtoffers in de geïsoleerde gebieden uit de lucht te lenigen Donderdag 5 februari Het aantal slachtoffers nadert nu de 1500 Nieuwe dreigingen,- nieuwe evacuaties Verbeten blijft men doorvechten De gulzige aartsvijand van de Lage Landen, het vernielende water, heeft van onze polders en dijken nog niet voldoende weggevreten; van vele kanten komen berichten, die spreken van hoogspanning en doodsangst over nieuwe aanvallen op reeds aangebrachte vernieuwingen. Zouden er bij de reeds 1397 getelde doden (onze eigen berichtgeving) nog meer slachtoffers komen? Zou het gisteravond in de dijk bij de Bospolder op Roozenburg opnieuw geslagen gat van vier meter een tweede ramp betekenen? Met man en macht wordt op de bedreigde punten tegen het watermonster, dat gisteravond door een harde tot stormachtige wind verraderlijk in de rug gesteund werd, gevochten. Men kan alleen maar hopen. Zouden Nieuwe Tonge, waar de toestand critiek is, en Spijkenisse, waar gevaar dreigde, St. Maartensdijk, waar enkele zwakke plekken zijn gesignaleerd, en Hooge Zwaluwe met die wankele Heliegatsedijk het houden? Allemaal lugubere vraagtekens met een open kans, dat de nacht een verschrikkelijk antwoord geeft Plichtsverzaking: Militairen gedegradeerd Een beroepssergeant- majoor en twee beroepssergeanten hebben zich met grove verontachtzaming van hun plicht onttrokken aan de hulpverleningswerkzaamheden. Zij zijn onmiddellijk gedegradeerd Bravo, sergeant! In Sommelsdijk nabij Middelharnis is de leiding van de hulpverlening thans in handen van de beroepssergeant Cornelis van der Put, motorordonans eerste klasse, werkzaam op de technische school van de luchtmacht op Deelen. De burgemeester wordt namelijk vermist. Serg. Van der Put, die toevallig in Sommeisijk vertoefde, heeft de leiding in deze gemeente overgenomen Watersnoodpostzegel De PTT zal op korte termijn een speciale watersnood postzegel van tien cent uitgeven, waarop een toeslag staat van eveneens tien cent. De opbrengst van de toeslag komt geheel ten goede van de watersnood Ontroerende plechtigheid te Goes Om drie massagraven, waarin 24 kisten waren geplaatst, ieder bedekt met palmen en bloemen, stonden gistermiddag op de algemene begraafplaats te Goes de familieleden van de slachtoffers geschaard Cor is terecht Het was een vriendelijk, blond knaapje, zo rond de 11 jaar, te verlegen om brutaal te zijn en te spontaan om beduusd te zijn. Het broekemanneke in een zwart matrozenpakje was vluchteling uit Wagenberg. In een Bredaas gezin met nog kleine kinderen vermaakte hij zich best. Er was maar één schaduw: het jochie wist niet, waar zijn ouders of familieleden waren en omgekeerd was 't evenzo. Tot het radiobericht kwam: Cor was aan het spelen en hij werd door de microfoonstem ten voeten uit getekend. Bij het noemen van zijn naam 'Cor' keek hij op. Toen was de hereniging nog slechts een zaak van een tiental minuten

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1983 | | pagina 5