Zijpe: laatste pont naar vakantieland Jj Negen veren gelaten voorDeltawerken PAGINA 5 msk ZATERDAG 29 JANUARI 1983 DE DELTAWERKEN veranderden het gezicht van Zeeland en West- Brabant. Ze hebben de verbindingen in het Zuidhollandse en Zeeuwse eilandengebied sterk verbeterd. Acht veerdiensten zijn, als gevolg van de aanleg van dammen en bruggen, al verdwenen: Kamperland-Veere, Wolfaartsdijk-Kortgene, Wolfaartsdijk-Kats, Katseveer- Zierikzee, Zierikzee-Colijnsplaat, Yersekedam-Gorishoek, Numansdorp-Willemstad en Nudamsdorp-Zijpe. Als laatste zal het doek vallen over het veer Anna Jacobapolder- Zijpe. Dat zal gebeuren na voltooiing van de Philipsdam, vermoedelijk in 1987. uurhut van de 'Zijpe'. - FOTO SEN STEFFEN DE 'Zijpe', UU. - FOTO BEN STEFFEN joor Willem Reijn EEN gure wind waait om de bushalte. Het bordje meldt onder maandag tot en met vrijdag, dat dagelijks lijn 133 om 9.24 vertrekt. Op zaterdag, zon- en feestdagen 'geen dienst'. Restaurant Bos heeft de luxaflex neergelaten en ook het oude veerhuis van de voormalige RTM is gesloten. Twee auto's staan te wachten, met draaiende motoren om de wagen warm te houden. Uit de mist doemt de 'Zijpe' op. Het vijftig jaar oude pontje wordt door kapitein Cees Roth met vaste hand in de fuik gestuurd. Weer twee auto's en een vrachtwagen overgezet van het Zeeuws/Brabantse aanhangsel Sint Philipsland naar het volwassen Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. In de zomers van vroeger, die zoals U weet veel mooier waren dan die van nu, was het flink drukker. Het veerhuis, de café's en vooral de ijscoman hadden een gouden stek aan beide oevers van de Zijpe. Kilometers lang waren de files auto's van de mensen, die hun twee weken vakantie wilden doorbrengen in badplaatsen als Renesse en Haamstede. 's Morgens vroeg laadde vader het witte Dafje 600 vol met koffers, plastic boten, schoppen, emmers, windscherm en proviand. Vanuit Breda was het Liesbos de eerste barrière, die genomen moest worden om de vakantiebestemming te bereiken. Achter de bomen lag Etten, dat toen nog niet in één naam met Leur was gesmeed en als je tussen de karakteristieke wilgen van de Ettense markt reed, dan wist je: je bent op reis. Weg De weg over de Westbrabantse klei was lang en leidde langs plaatsen als Hoeven, Oudenbosch (in je katholieke jeugd was extra attentie geboden voor de basiliek, zodat je meteen een stukje Rome meepikte), Oud-Gastel en Steenbergen. Het tempo was zelfs voor kinderogen bij te houden, want het Dafje reed niet harder dan negentig. Had een hogere topsnelheid wel tot de technische mogelijkheden behoord, ■rail •OS.* m bwh! IPS DE 'Krammer', vroeger. dan was dat gegeven slechts van statistische aard geweest, omdat er steeds méér mensen de richting van Sint Philipsland opzochten. Na anderhalf uur rijden vertraagde vader het vehicel. Een lange file Kevers, Katteruggen, Italiaanse rugzakken en Franse Strijkijzers gaf aan dat we voor het toppunt van vakantiegenoegen stonden: het pontje van Zijpe. Het vervelende was datje het bootje niet eens kon zien. Dat betekende uren wachten. In de verte lag er een dijk en je hield je vast aan het idee dat na dat obstakel de overtocht kon beginnen. Maar na dat dijkje bleek er altijd nóg een dijkje te komen en de enkele honderden meters tussen die twee stonden voor zeker een uur extra wachttijd. Vakantie Waarom intrigeerde die slordige tien minuten varen je zo? Je mocht op de pont als kind niet eens uit de auto, je zag nauwelijks dat je voer en toch was dit vakantie. Als je aan de Bruinisser kant van boord reed, dan had je het gevoel in een andere wereld te - FOTO COEN LEMAN stappen. Het veer voer niet tussen Sint Philipsland en Schouwen-Duiveland: het bracht je van schoolland naar vakantieland. Tien minuten 'Krammer' of 'Zijpe' was het verschil tussen twee belevingswerelden. Op vakantie gaan binnen eigen land was zo dus nog reizen. En dankzij de inzichten van knappe Delftse ingenieurs is het reizen gedegradeerd tot rijden. Als ik opbel naar de vervoersmaatschappij Zuidwest Nederland, dan krijg ik als antwoord op de vraag hoe het best in Zierikzee te geraken: „Van Etten-Leur uit? Dan kunt U het best via Goes en de Zeelandbrug". En de prachtige reis van vroeger is een normale rit geworden, waarbij alleen de slagboom om te betalen voor de brug de rit nog onderscheidt van een ordinaire autotocht naar Eindhoven of Rotterdam, om maar eens twee kleurloze buitenplaatsen te noemen. Bestaansrecht Over enkele jaren is er geen andere verbinding meer tussen Schouwen- Duiveland en de rest van Nederland, dan via saaie, rechtlijnige dammen en dijken. De Sint Philipsdam ontneemt het Zijpse veer het laatste restje bestaansrecht, dat nog overbleef na de aanleg van de Grevelingendam en de Zeelandbrug over de Oosterschelde. Steeds minder mensen blijken de weg naar het veer te vinden. In 1980 werd weliswaar nog een stijging van het aantal klanten geconstateerd (met 36 duizend naar 443.516 passagiers), maar vorig jaar was er al weer een terugval naar 406.791 passagiers. De tekorten lopen ondertussen gestaag op: na een winstje van f 3.000 in '78, gaat het via 61.000 in '79 en 40.000 in '80 naar een gat van 142.000 in de exploitatie van '81Vorig jaar ('82) lijkt een recordverlies van tweeëneenhalve ton op te leveren. Roth „Je merkt dat het minder druk wordt", zegt ook kapitein Cees Roth (57), gezagvoeder op de 'Zijpe'. Hij laveert al 35 jaar op één van de moeilijkst te bevaren wateren van Nederland, de Zijpe. Hij begon nog op de oude zijladers, die vanaf 1900 voor de RotterdamscheTram Maatschappij (RTM) de schakels vormden tussen de tramlijnen, die deze onderneming in het Zeeuwse exploiteerde. Over een tochtje Rotterdam-Zierikzee deed men voor de oorlog een kleine vier uur. De BBA moest soms zeven extra bussen inzetten om de passagiers te kunnen aanvoeren. Met de vermelde ZWN-bus wordt soms nog één vrouw vervoerd. „Die gaat naar haar ouders die op Philipsland wonen", weet Roth. DE 'Krammer'(foto links) en de 'Zijpe'(foto boven) zijn de twee kop-staartlaadveren, die het vervoer bij Zijpe jaren hebben onderhouden. De twee pontjes waren onderdeel van een drieling, gebouwd in Dordrecht. De 'Krammer' was de oudste en ging in '28 de vaart in als 'Moerdijk', bij welke plaats hij dienst deed op het veer over het Hollandsch Diep. De 'Zijpe' heette oorspronkelijk 'Willemsdorp' en werd in '30 te water gelaten voor dezelfde dienst. In het begin van de jaren zeventig werden de veerboten gemoderniseerd. De stokers moesten plaats maken voor dieselmotoren. De karakteristieke schoorsteenpijpen verdwenen. Er kwam, centraal op de bovenbouw, één stuurhut. De jongste van de drieling, de 'Dordrecht', heeft het 't verst geschopt, zowel letterlijk als figuurlijk. Het schip heeft 1933 als geboortejaar, is door de Provinciale Stoomboot Diensten drastisch verlengd en later verkocht aan een maatschappij in Malta. De idyllisch wit geschilderde boot vaart nu op de Middellandse Zee. Hij kan zich de tijden nog herinneren dat zich files van zeven kilometer vormden. „Het is in de zomer toch wel gezelliger dan in de winter", zegt hij, terwijl drie personenauto's de hele vracht voor de afvaart van Schouwen- Duiveland blijkt, „in de zomer kan het nog steeds vrij druk zijn. We denken wel eens, dat veel mensen erg graag met de pont gaan in plaats van via de dammen. Als vader met zijn wagen op een warme dag in de file bij het Hellegatsplein staat, dan is het leuker voor de kinderen om een omweg te maken via Zijpe". Dat bleek ook nog tijdens de prachtige zomer van '82, toen anderhalf uur wachten de tijden van weleer nog even deden herleven. Uitvaller Maar ondanks zo'n incidentele drukte is er geen man overboord als het veer wegens mist of storm uit de vaart gaat. Want dan worden weer de nieuwe wegen bewandeld. De faam van het pontje als uitvaller nummer 1 op de Nederlandse waterwegen is overigens pas van de laatste jaren, zegt Roth. „Vroeger konden we bij mist gewoon doorvaren, want dan voeren de anderen niet. Maar sinds de meeste schepen zijn uitgerust met radar, blijven wij aan de kant, want wij hebben er geen. Die dingen zijn kostbaar en zo'n investering is voor die paar jaar de moeite niet". Op dagen dat de 'Zijpe' in zijn fuik ligt te wachten op beter weer wordt de boot niet verlaten. Keuvelend brengt de driekoppige bemanning de tijd door, totdat een gat in de grijze brij wordt ontdekt. Bij doorsnee Hollandse weersomstandigheden lijkt het tochtje voor de leek een fluitje van een cent. Maar dat is schijn, want de stroming in de Zijpe is verraderlijk. „Daar moetje inderdaad goed rekening mee houden", zegt Roth, „soms moet je zover naast de fuik mikken, dat de mensen denken dat je de pont midden op de dam zet. Dan staan ze op het dek naar boven te kijken met een blik van: die vent is knettergek". Ondertussen gebruikt Roth laconiek maar toch geconcentreerd de stroom om zijn schuit de fuik te laten indrijven. Borrel ,,'t Stelt niks voor", stelt de kapitein met een wegwerpgebaar, maar zijn machinist Peter is het daar volstrekt niet mee eens. „Pak een willekeurige kapitein van de grote vaart, of voor mijn part van Kruiningen, maar die krijgen de pont hier de fuik niet in", werpt hij tegen, maar Roth schudt het hoofd. In het archief vinden we later nog een bericht over kapitein S. uit Zierikzee, die op een mooie zomeravond in augustus '72 genoot van een goede borrel. S. bleek nog wel in staat om buitengaats te komen, maar om zijn boot vervolgens in de fuik te krijgen, was een tour de force. S. had er een half uur voor nodig kwam een keer vast te zitten en ramde nog een beschoeiing ook. Dit soort verhalen is dus over vijf jaar de wereld uit. Sentimenten kom je echter niet tegen bij Cees Roth. ,,'t Is nou allemaal veel makkelijker", vindt hij, „je zit in drie kwartier in Rotterdam, waar je vroeger een paar uur over deed". En: „Ik zit dan al vrijwel aan mijn pensioen en voor die andere gasten heeft de baas ander werk". Met dank aan de vervoersmaatschappij Zuidwest Nederland en het Provinciaal Archief te Middelburg. UREN wachten voor de overtocht. Dit beeld van kilometerslange files dateert uit 1962. - FOTO FRANS DE LIGT verdronken Zeeuwse eilanden gemaakt waarbij hij kerktorens moest tellen om zich te oriënteren. Op een slijkerig stukje grond landde hij en nam er post in voor Woensdrecht. Trémerie heeft gezien hoe men op Schouwen straten opbreekt om de dijk te versterken. Ingesloten bevolking tracht met autoradio's nieuws van het vasteland op te vangen. De vlieger meent, dat 20 helicoptères zeker veertien dagen nodig hebben om de dringendste behoefte aan transport te lenigen Twee piraten (jonge kerels) die aan het plunderen waren geslagen - hoe is het mogelijk - werden gearresteerd Wolfaartsdijk heeft zijn motorvaartuig gekregen; een grote sloep van de Heemskerk, die resoluut door het gat in de dijk voer, heeft de mensen bij tientallen uit de verdronken huizen gered. Het was de hoogste tijd, want vele gezinnen hadden anderhalve dag zonder eten en drinken op de zolders gezeten van hun door de golven gebeukte huizen, waarvan er enkele bezweken Luxor Theater Vanaf heden in iedere voorstelling extra in het voorprogramma een grote indrukwekkende reportage van de geteisterde Nederlandse gebieden (advertentie) Posthumus voor deugdelijk geverfde rouwgoederen (advertentie) In eigen land is eveneens met gulle hand gegeven. Het Rampenfonds deelde gisteravond mee dat het 1.000.000 had ontvangen als bijdrage van de Nederlandse landbouw en zuivelbereiding ter leniging van de eerste nood Stagnatie bij de Spoorwegen De watersnood heeft de NS vooral in de noodgebieden grote moeilijkheden berokkend. Een aantal lijnen, waaronder Dordrecht-Breda en Bergen op Zoom-Vlissingen werd gestremd. De D-treinen zullen daarom over Den Bosch en Roosendaal naar Parijs vertrekken Rondom Fijnaart-Heiningen-Willemstad Militairen vochten als helden Eén keerde niet terug.... Over die wal lag haast, ondanks de storm, een stilte. Zouden alle commando's levend terugkeren? De officieren, die zelf ook de tochten meemaakten, controleerden nauwkeurig de aanwezigheid van de manschappen. Toen de reddingen bij Heiningen volledig waren en tientallen mensen nat en ontzettend vermoeid naar Fijnaart werden vervoerd, ontbrak er één soldaat. De makkers van de vermiste militair voeren opnieuw uit. Zij zochten de omgeving af, maar vonden niets... Huilend van geluk en droefheid, omdat zij zoveel mensen hadden gered en omdat zij een vriend hadden verloren, keerden de commando's terug. Zij werden door de hulpcolonnes, die gereed stonden om drenkelingen te vervoeren, ontvangen met een blik van intense dankbaarheid. Nieuwe dijkdoorbraken werden aangekondigd. Noodklokken luidden. Sirenes loeiden. Fijnaarts centrum liep gevaar... De Burgemeester Burgemeester Janssens van Nieuw- Vossemeer is tot het laatst toe in zijn gemeente gebleven. Maandagavond moesten alle inwoners geëvacueerd zijn. De burgemeester was toen nog niet in Steenbergen gearriveerd. Mensen uit de plaats, die in veiligheid waren gebracht, vertelden echter dat de heer Janssens besloten had eerst met de laatste inwoners van Nieuw- Vossemeer in de reddingsboten te gaan Kromstafactie opgeschort De stichting 1853-1953, die het eeuwfeest van het herstel van de kerkelijke hiërarchie voorbereidt, heeft de 'Kromstafactie' opgeschort. Zij wenst dat alle krachten, die zich voor die actie inzetten, thans hun werk doen voor de leniging van de watersnood Geen commandotroepen omgekomen De commandant van de commandotroepen Roosendaal verzoekt ons mede te delen dat de berichten waarin melding wordt gemaakt van het omkomen van mannen van zijn onderdeel beslist onwaar zijn Woensdag 4 februari De watersnood trof minstens 300.000 mensen ernstig Het aantal slachtoffers nadert de 1000 De ramp grijpt nog steeds om zich heen met een weergaloze vraatzucht. Het aantal officieel getelde doden bedroeg tegen middernacht achthonderd drie en zeventig. Helaas is het aantal niet- getelden nog met geen honderden te schatten. Alleen al in het weggevaagde Stavenisse, zo werd gisteravond bekend, schat men de vermisten op minstens honderd! Het adembenemende drama van Stavenisse 1700 inwoners - 300 doden Doodsverachting der redders Aan de havendam te Yerseke meerde gistermorgen een vissersboot. En een gedrukte stilte ontstond onder de mensen op de wal, meest leden van het hulpcorps, dat de vluchtelingen van Tholen en Duiveland ophaalt. Dof bonkten de treeplanken neer en daarlangs betraden de slachtoffers van de watersnood te Ouwerkerk de vaste wal. Een stoet van ellende: ontstelde moeders met in de armen een in een deken gewikkelde baby, doodvermoeide mannen, die plunjezakken of uitpuilende kussenslopen torsen, kinderen, die zich voortslepen, oude mensen, die hijgend meehinken Later spraken we ook met mensen uit Stavenisse, die al wat meer op hun verhaal waren gekomen, doch iedere keer in tranen uitbarstten als zij het hadden over hun verdronken huisgenoten en kennissen Een hoogbejaarde man vertelde ons, hoe zijn dochter en schoonzoon met drie kinderen en nog een oude moeder

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1983 | | pagina 3