$0$ Voor onze ouders - over hun kinderen Richtlijnen voor de christelijke opvoeding binnen het gezin. door P. Kuijt Zorgen omtrent hun kinderen..., welke vader of moeder kent ze niet? Zorgen voor hun tijdelijk welzijn; zorgen omtrent hun geestelijk eeuwig wel en wee. Vele zorgen. Dit boek kan u wegen wijzen, die niet alleen u kracht kunnen geven, deze zorgen te dragen, maar ook, hoe u ze wellicht zoudt kunnen ver mijden. Want u kunt zelf de zorgen omtrent het tijdelijk en eeuwig heil van uw kinderen door ontactisch en onverstandig handelen, of door laakbare nalatigheid, teweegbrengen. Wie zijn wij, ouders? Wie zijn onze kinderen? Het antwoord op deze vragen geeft ons de Bijbel, Gods Woord. Daarin vinden we de onloochenbare waarheid omtrent onszelf en onze kinderen. Hoe was onze verhouding tot God, on ze Schepper? Hoe werd deze verhouding door de zondeval? Hoe kan deze zo zeer verstoorde ver houding tot God en tot elkaar weer hersteld worden? Welk is onze herkomst, bestemming, toekomst? Daarmede komen we met onze kinderen te staan in een spanningsveld, dat uw opvoeding voor een groot deel zal beheersen. Vooral in de Doop van uw kind komt dit alles ter sprake. Èn we weten, dat in onderwijs en opvoeding de belofte, gedaan bij de Doop, waar gemaakt moet worden. Daarover moe ten we samen van gedachten wisselen door dit boek te lezen. Dan gaan we de ontwikkeling volgen van uw kind vanaf zijn geboorte tot de voltooiing daarvan,als het kind volwassen mag worden. Welke bijzondere moeilijkheden kunnen hier rijzen en hoe moeten we daarin de juiste weg vinden in een zorgvuldige begeleiding? U kent wellicht reeds de problemen, die rijzen in de puberteitsperiode. De kwestie van het gezag. De vragen rondom het sexuele leven. Wat moet er gebeuren, wanneer uw jon gen of meisje de opvoeding van thuis verwerpt en eigen wegen gaat? Wat staat u te doen.^ls uw kind lichamelijk of geestelijk zwak begaafd is? Als uw kind ziek wordt? Als het vroeg van ons wordt wegge nomen? Zo wil dit boek u enerzijds helpen en anderzijds troosten. Niet theoretisch, maar zoveel mogelijk afgestemd op de praktijk. Moge het zijn naar Gods Woord, dat ons in zulk een rijke mate zegt, hoe we, ook in opvoeding en onderwijs, ons doen en laten hebben in te richten. Niet van achter het bureau, maar naar de praktijk van alle dag. Een boek dat in ieder christelijk gezin thuis hoort. In de kantlijn van iedere pagina worden de betreffende onderwerpen vermeld waarover dat gedeelte handelt. Dit maakt het boek zeer overzichtelijk en maakt daardoor van het boek ook een goed naslag werk. INHOUD TER INLEIDING TEN GELEIDE Zorgen/Spanningsveld/Ontwikkelingsfasen/Niet volledig IN VERWACHTING Gebeden IN VERWACHTING BUITEN HET HUWELIJK DE EERSTE KERKGANG DE BEDIENING VAN DE HEILIGE DOOP Spanningsveld/Doop van ouders èn kind/Wij voor ons kind/Wanneer ook een zegel?/Belevmg van eigen Doop/Karakter van het formulier/Gemeente en gedoopten/Teken èn zegel OVERDENKING NA HEILIGE DOOP, BEDIEND AAN ONS KIND Bezig zijn met de Doop van u en uw kind/Luther/Wat de Doop zichtbaar maakt/In gedachtenis te houden/Doop en opvoeding DE ZUIGELING Leeftijdsfasen ENKELE ALGEMENE REGELS VOOR OPVOEDING EN ONDERWIJS '1e regel (eenheid)/2e regel (noodzaak wedergeboorte)/3e regel (weest waérlj/Laatste regel (ziel verloren. DOEL EN MIDDELEN Doel der opvoeding/Benadering van dit doel/Een goed werk/Opdrachten gebed/Opgewektheid/Het zoeken van middelen/Gebieden en verbieden/Beleefdheid/Vertrouwenssfeer/Beloven en belonen/Iets opdragen/Straffen? HET STRAFFEN Let op leeftijd en ontwikkelingsfase/Hoe straffen?/Alle kruit niet in één keer verschieten/Houdt uzelf in toom/Wanneer straffen?/Straffen en vergeven/Nooit schelden/Welke straf? Lichamelijke straf WAT VERWACHTEN WE VAN ONZE OPVOEDING? Zeer belangrijkl/Belofte bij de Doop/De doopdag herdenken/Doel voorop: niet uw wensen/Foutenl/leder kind kreeg eigen toerusting/Andere ontplooiingsmogelijkheden/Waar ligt de schuld?/Wat ishet beste" voor uw kind?/Wat is „het beste" voor uzelf?/Aanvaarding/Wèlke toerusting kreeg uw kind mee?/Welke mogelijkheden moeten we bieden?/Karakter ENIG KIND mist het Welke plaats in leeftijd?/Zegen van groot gezin/Wat enig kind?/ls dat geloof?/Het kind vraagt/Kènt u Goc Woord?/Steeds dieper in de kostbare schat/Kerstvertellingen/Onmogelijk, dat vertellen?/Goddelijke eis/De vragen, die- u uzelf stelt/Aanschouwelijk! Maar niet alles/Moeilijke begrippen concretiseren/Samenwerking met zondagsschool en school/De akker en het zaao' HET SCHOOLKIND DE LICHAMELIJKE ONTWIKKELING VAN HET SCHOOLKIND Veranderingen, lichamelijk 3 VAN HET r/Blijven DE BELANGSTELLING VAN HET SCHOOLKIND Klachten over met gemotiveerd zijn/Welke aangeboren belangstelling!/Ons voorbeeld/Naar veelzijdige belangstelling/Breng het kind in aanraking met hetgeen zijn belangstelling heeft/Naar Gods Wet/, .Vrijheid" DE ONTWIKKELING VAN HET KARAKTER VAN HET SCHOOLKIND Persoon, persoonlijkheid, karakter/Wat voor karakter heeft ons kind?/Er niet bij neerleggen/Plichten/Een voorbeeld/Het negende gebod BIJZONDERE MOEILIJKHEDEN IN DE OPVOEDING VAN HET SCHOOLKIND Het klikken/Wie ben je? Wie behoor je te zljn?/De betekenis van het leren omgaan met geld/Verstoorde orde/Geld om te genieten?/Zakgeld/Sparen/Veraritwoording afleggen/Van leugen naar bedrog (achtste gebod) DE VERHOUDING VAN HET SCHOOLKIND TOT ANDERE MENSEN Spanningsveld/Anders tegenover de ouders/Wat te doen/Hoe is dit op school?/Saamhorigheid in het gezin/Massale vriendschappen/Een eigen vriendje of vriendinnetje/Verjaardagsfeestjes DE OUDERS EN DE SCHOOL DE VOORBEREIDING VOOR DE EERSTE DAG De eerste schooldag/Integratie DE OVERGANG VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS Wie naar welke school? HET LEVEN VAN EEN SCHOOLKIND Moeilijk te begeleiden door ouders/Inprenten bij jong kind/De één doet het zo, de ander weer anders/Richtlijnen bij memoriseren HET HUISWERK Duitse moeders/Leren zelfstandig te werken/Vaste regel/Met matet/Vroeg beginnen HET GEZIN IN HET LICHT VAN GODS WOORD moeder- zijn i VAN BINNEN UITGEZIEN od, sla 't oog naar Boven/leder voor zichzelf verantwoording schuldig/Verlies van persoonlijke verantwoording HET GEZIN EN DE WERELD DAARBUITEN De blik óók naar buiten/Gezinsegoi'sme/Mede- verantwoordelijkheid DE ONTWIKKELING VAN HET KIND Open oog voor de ontwikkeling van het kind/Doorsnee typen/Bijzonderheden in deze ontwikkeling/Krisis/Geduld! DE ONTWIKKELING VAN DE ZUIGELING Eerste levensjaar/Lagere gevoelens/Hogere gevoelens/Lichamelijke ontwikkeling/Nooit verhaasten/Het wilsleven/Rust nodig DE OPVOEDING VAN DE ZUIGELING Hier de grondslagen gelegd/Niet te veel en niette weinig ,,liefde"/Brengen tot gehoorzaamheid/Gewennen aan orde en regel/Praktische zaken/Leren gehoorzamen/Niet alles toelaten/Godsdienstige opvoeding DE ONTWIKKELING VAN DE PEUTER (1-3% jaar) Op zoek naar het andere/Hoe handelt de peuter?/Het denken LEREN SPREKEN Wondere gavel/Zinnetjes/De kindertaal HET SPELEN VAN DE PEUTER Scheppmgsgave/Bijbelsl/Leren geconcentreerd bezig te zijn/Waar kan het kind spelen?/Waarmee?/Ontwikkeling in het spelen/Het kinderboek/Onderzoekdrift 168 pagina's. Uitgevoerd als paperback. Prijs 29.75 (excl. verzendkosten) ISBN 90.336.0150.8 DE OPVOEDING VAN DE PEUTER Regelmaatl/Moeilijk, het inleven in de omgeving/Gewennen/Leren eten/Richtlijnen/Het gebod des MIDDELEN BIJ DE OPVOEDING VAN DE PEUTER Bezig zijn met de peuter/Biedt mogelijkheden tot ontplooiing/Door gewennen tot gehoorzaamheid/Ons voorbeeld/Oppassen voor eerzucht DE ONTWIKKELING VAN DE KLEUTER Overgang/De taal/Vraaglust/Onze antwoorden/Nabootsingsdrift/Fantasie HET SCHOOLKIND EN HET KERKELIJK LEVEN Wanneer al mee?/Behoort er bijl/Voorbeeld der ouders/Kerk en school werken samen/Richtlijnen VAN SCHOOLKIND NAAR DE OVERGANGSTIJD De vóór-puberteitA/eranderingen/Wat komt centraal te staan? DE HORDE-GEEST Hordewezen/Zeer verzwakt normbesef/Gangmakers/Solldariteit/Moeilijke tucht/Richtlijnen/Wat is er aan de hand? DE CHRISTELIJKE OPVOEDING IN DE OVERGANGSTIJD VAN SCHOOLKIND NAAR PUBER Alle aandacht voo r de 12/13- |an'ge!/Veranderingen/Opletten!/Twijfels/Onze antwoorden op vragen/Vroegere fouten wreken zich/Let op afbrekende lektuur/Heenleiden door de eerste twijfels/Gezin en kerk DE CATECHISATIE Wanneer beginnen?/Waarom naar de catechisatie?/Methode van de Catechismus/Uitgaan van het concrete HET DOEL EN DE DOELSTELLINGEN VAN HET CATECHETISCH ONDERWIJS Doel van de catechisatie/Thuis catechisatie? DE PUBERTEIT DE LICHAMELIJKE NAAST DE GEESTELIJKE ONTWIKKELING IN DE PUBERTEIT Grote veranderingen/Geestelijke veranderingen/Niet alles zetten op sexuele veranderingen/Stukje psychologie/Stimuleren van het denkleven/Het wilsleven DE KRISISTIJD, DE PUBERTEIT Spanningsveld/Streven naar zelfstandigheid/Krisis/Eenzaamheid/Op zoek naar steun/Niet aan zichzelf overlaten/Begeleiding HOE MET DE PUBER OMGAAN? Richtlijnen/Waar, bij Wie rust? DE PUBER EN DE DIENST DES HEEREN? Hoe tegenover de dienst des Heeren?/Een sprekend ERVARINGEN VAN EEN LERAAR GODSDIENSTONDERWIJS Open oog voor het godsdienstonderwijs/Belangstelling nodig/Naar ontwikkelingsfasen/Schommelingen/Alléén Gods getuigenis/Vormen van belangstelling HOE KOMT DE PUBER UIT ZIJN PROBLEMEN? Grote problemen door centraal staan eigen- uit de strijd?/Leer de jongen, ONDERSCHEID JONGENS EN MEISJES Joost en Corrie/Op de basisschool/Naar voortgezet onderwijs/Het meisje/Kopp)g?/Naar een wereldbeeld DE „WERELD" RONDOM DE KLEUTER Zichzelf centraal stellen/Een langzame groei naar de it plaatje/Welke ikjes'/Gevaren van si HET KOPPIGE KIND Het ik laat zich gelden/De eigen wil/Opvoeding van het koppige kind/Spanningsveld/Leren leven in gemeenschap/Beeld van de werkelijkheid/De straat als gemeenschap/Vormen van koppigheid/Hoe te behandelen?/Gods wil DE KINDERLEUGEN Negende gebod/Hoe te beoordelen?/Denk aan de fantasie/Hoe te werk gaan?/Naar binnen kijken/Gaven wij aanleiding?/Afweer?/Richtlijnen/Het kind blijft jokken? LELIJKE STREKEN VAN DE KLEUTER Wreedheid/Vemielzucht/Slechte gewoonten DE KLEUTER GROEIT OP IN EEN MILIEU, DAT ZIJN INVLOED DOET GELDEN Weglopen/Brengt een vloek mee/Positieve kant/Waar wonen we?/Ruzie op straat/Leer vormen en manleren/Leer vroeg zorgen vooranderen/Modelkinderen?/Opgroeien tot onuitstaanbare kinderen STRAFFEN IN DE KLEUTERPERIODE Straffen en bekennen/Doel van de straf voor ogen houden/Zelden tot berouw; niet vanzelfsprekend DE GODSDIENSTIGE OPVOEDING VAN HET KIND HOE MOET DIT LEREN EN VERMANEN (Ef. 6:4) PLAATSHEBBEN? Hoe opvoeden en vermanen?/Wat onderwijzen?/Hoe onderwijzen? PERSOONLIJKE BENADERING Hoe benaderen we ons kind?/Het kleine kind/Het schoolkind/De krisis in de puberteitsjaren/Hoe dan de houding der ouders!/0 wee, als ze thuis niet terecht kunnenl/Gevoelsmatige benadering/Het gebed der ouders vermenigvuldigt/Naar een keuze/Wat we als ouders zo nodig hebben HET GEBED IN HET LEVEN VAN EEN KIND In het spanningsveld/Wat de natuur niet leert/Als christenouders bevoorrecht/Leren bidden? Wanneer?/Gebeden/ln de stroom van het geloofsleven/Psalm 83/Nfet verstaan; wèl indrukken/Begrijpen? Geloven I/Gebed aan tafel/Gebedshouding. Eerbied/De verhoring van het gebed/Regelmaat/Gevaren/Het „vrije" gebed/In ons hart: Gods grote daden/Bijbelse vertellingen op schrift gesteld/Mede-delen van Gods daden/Het goed-gelovige kind/Geld/Respect voor het geschapene en eigen en anderer bezit/Omgang van jongens met meisjes/Gedragsregels/Hoe tegenover de dienst des Heeren?/Dwepen/Soms afremmen GEESTELIJKE ONTWIKKELING - LICHAMELIJKE RIJPHEID Evenwicht in ontwikkeling?/Oe geest des tijds/Gevaar voor verleiding/Noodzaak van overtuiging van persoonlijke schuld WAT VERTEL IK MIJN KINDEREN? EN HOE? EN WANNEER? Wat zegt ons Gods Woord?/Doel, waartoe geschapen/De val van de mens/En de gevolgen/Kent u uw lichaam?/Kunt u zeggen, waartoe God dit schiep'/Er komen vragen/Het sexuele leven als gave en opgave/De puber/Hoe benaderen?/Aanspreken op het geweten/Hoe en wanneer? HET KIND, DAT DE HEERE APART HEEFT GENOMEN Anders/Apart genomen/De schuldvraag/Aanvaarden/Geen noodlotl/De opvoeding/Beschermen en verzorgen/De houding van anderen Dit boek is verkrijgbaar bij de boekhandel en bij: BV UITGEVERIJ „DE BANIER" Brigittenstraat 1Utrecht - tel. 030-313377 BESTELBON Naam Straat PostcodePiaats verzoekt toezending Rechtstreeks/Via Boekhandel vanex. „VOOR ONZE OUDERS, OVER HUN KINDEREN'' door P. Kuijt, a 29.75 excl. verz.kosten U kunt deze bon in open enveloppe ongefrankeerd, m.v.v. „DRUKWERK", zenden aan: BV UITGEVERIJ „DE BANIER" Antwoordnummer 1238, 3500 VE Utrecht.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1983 | | pagina 5