$0$
Voor onze ouders
- over hun kinderen
Richtlijnen voor de christelijke opvoeding binnen het gezin.
door P. Kuijt
Zorgen omtrent hun kinderen..., welke vader of moeder kent ze niet? Zorgen voor hun tijdelijk welzijn;
zorgen omtrent hun geestelijk eeuwig wel en wee. Vele zorgen. Dit boek kan u wegen wijzen, die niet
alleen u kracht kunnen geven, deze zorgen te dragen, maar ook, hoe u ze wellicht zoudt kunnen ver
mijden. Want u kunt zelf de zorgen omtrent het tijdelijk en eeuwig heil van uw kinderen door ontactisch
en onverstandig handelen, of door laakbare nalatigheid, teweegbrengen. Wie zijn wij, ouders? Wie
zijn onze kinderen? Het antwoord op deze vragen geeft ons de Bijbel, Gods Woord. Daarin vinden we
de onloochenbare waarheid omtrent onszelf en onze kinderen. Hoe was onze verhouding tot God, on
ze Schepper? Hoe werd deze verhouding door de zondeval? Hoe kan deze zo zeer verstoorde ver
houding tot God en tot elkaar weer hersteld worden? Welk is onze herkomst, bestemming, toekomst?
Daarmede komen we met onze kinderen te staan in een spanningsveld, dat uw opvoeding voor een
groot deel zal beheersen. Vooral in de Doop van uw kind komt dit alles ter sprake. Èn we weten, dat in
onderwijs en opvoeding de belofte, gedaan bij de Doop, waar gemaakt moet worden. Daarover moe
ten we samen van gedachten wisselen door dit boek te lezen. Dan gaan we de ontwikkeling volgen
van uw kind vanaf zijn geboorte tot de voltooiing daarvan,als het kind volwassen mag worden. Welke
bijzondere moeilijkheden kunnen hier rijzen en hoe moeten we daarin de juiste weg vinden in een
zorgvuldige begeleiding? U kent wellicht reeds de problemen, die rijzen in de puberteitsperiode. De
kwestie van het gezag. De vragen rondom het sexuele leven. Wat moet er gebeuren, wanneer uw jon
gen of meisje de opvoeding van thuis verwerpt en eigen wegen gaat? Wat staat u te doen.^ls uw kind
lichamelijk of geestelijk zwak begaafd is? Als uw kind ziek wordt? Als het vroeg van ons wordt wegge
nomen? Zo wil dit boek u enerzijds helpen en anderzijds troosten. Niet theoretisch, maar zoveel
mogelijk afgestemd op de praktijk. Moge het zijn naar Gods Woord, dat ons in zulk een rijke mate
zegt, hoe we, ook in opvoeding en onderwijs, ons doen en laten hebben in te richten. Niet van achter
het bureau, maar naar de praktijk van alle dag.
Een boek dat in ieder christelijk gezin thuis hoort.
In de kantlijn van iedere pagina worden de betreffende onderwerpen vermeld waarover dat gedeelte
handelt. Dit maakt het boek zeer overzichtelijk en maakt daardoor van het boek ook een goed naslag
werk.
INHOUD
TER INLEIDING
TEN GELEIDE
Zorgen/Spanningsveld/Ontwikkelingsfasen/Niet volledig
IN VERWACHTING
Gebeden
IN VERWACHTING BUITEN HET HUWELIJK
DE EERSTE KERKGANG
DE BEDIENING VAN DE HEILIGE DOOP
Spanningsveld/Doop van ouders èn kind/Wij voor ons
kind/Wanneer ook een zegel?/Belevmg van eigen
Doop/Karakter van het formulier/Gemeente en
gedoopten/Teken èn zegel
OVERDENKING NA HEILIGE DOOP,
BEDIEND AAN ONS KIND
Bezig zijn met de Doop van u en uw kind/Luther/Wat de Doop
zichtbaar maakt/In gedachtenis te houden/Doop en
opvoeding
DE ZUIGELING
Leeftijdsfasen
ENKELE ALGEMENE REGELS VOOR
OPVOEDING EN ONDERWIJS
'1e regel (eenheid)/2e regel (noodzaak wedergeboorte)/3e
regel (weest waérlj/Laatste regel (ziel verloren.
DOEL EN MIDDELEN
Doel der opvoeding/Benadering van dit doel/Een goed
werk/Opdrachten gebed/Opgewektheid/Het zoeken van
middelen/Gebieden en
verbieden/Beleefdheid/Vertrouwenssfeer/Beloven en
belonen/Iets opdragen/Straffen?
HET STRAFFEN
Let op leeftijd en ontwikkelingsfase/Hoe straffen?/Alle kruit
niet in één keer verschieten/Houdt uzelf in toom/Wanneer
straffen?/Straffen en vergeven/Nooit schelden/Welke straf?
Lichamelijke straf
WAT VERWACHTEN WE VAN ONZE
OPVOEDING?
Zeer belangrijkl/Belofte bij de Doop/De doopdag
herdenken/Doel voorop: niet uw wensen/Foutenl/leder kind
kreeg eigen toerusting/Andere
ontplooiingsmogelijkheden/Waar ligt de schuld?/Wat ishet
beste" voor uw kind?/Wat is „het beste" voor
uzelf?/Aanvaarding/Wèlke toerusting kreeg uw kind
mee?/Welke mogelijkheden moeten we bieden?/Karakter
ENIG KIND
mist het
Welke plaats in leeftijd?/Zegen van groot gezin/Wat
enig kind?/ls dat geloof?/Het kind vraagt/Kènt u Goc
Woord?/Steeds dieper in de kostbare
schat/Kerstvertellingen/Onmogelijk, dat vertellen?/Goddelijke
eis/De vragen, die- u uzelf stelt/Aanschouwelijk! Maar niet
alles/Moeilijke begrippen concretiseren/Samenwerking met
zondagsschool en school/De akker en het zaao'
HET SCHOOLKIND
DE LICHAMELIJKE ONTWIKKELING VAN
HET SCHOOLKIND
Veranderingen, lichamelijk
3 VAN HET
r/Blijven
DE BELANGSTELLING VAN HET
SCHOOLKIND
Klachten over met gemotiveerd zijn/Welke aangeboren
belangstelling!/Ons voorbeeld/Naar veelzijdige
belangstelling/Breng het kind in aanraking met hetgeen zijn
belangstelling heeft/Naar Gods Wet/, .Vrijheid"
DE ONTWIKKELING VAN HET KARAKTER
VAN HET SCHOOLKIND
Persoon, persoonlijkheid, karakter/Wat voor karakter heeft
ons kind?/Er niet bij neerleggen/Plichten/Een voorbeeld/Het
negende gebod
BIJZONDERE MOEILIJKHEDEN IN DE
OPVOEDING VAN HET SCHOOLKIND
Het klikken/Wie ben je? Wie behoor je te zljn?/De betekenis
van het leren omgaan met geld/Verstoorde orde/Geld om te
genieten?/Zakgeld/Sparen/Veraritwoording afleggen/Van
leugen naar bedrog (achtste gebod)
DE VERHOUDING VAN HET SCHOOLKIND
TOT ANDERE MENSEN
Spanningsveld/Anders tegenover de ouders/Wat te doen/Hoe
is dit op school?/Saamhorigheid in het gezin/Massale
vriendschappen/Een eigen vriendje of
vriendinnetje/Verjaardagsfeestjes
DE OUDERS EN DE SCHOOL
DE VOORBEREIDING VOOR DE EERSTE
DAG
De eerste schooldag/Integratie
DE OVERGANG VAN DE BASISSCHOOL
NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS
Wie naar welke school?
HET LEVEN VAN EEN SCHOOLKIND
Moeilijk te begeleiden door ouders/Inprenten bij jong kind/De
één doet het zo, de ander weer anders/Richtlijnen bij
memoriseren
HET HUISWERK
Duitse moeders/Leren zelfstandig te werken/Vaste regel/Met
matet/Vroeg beginnen
HET GEZIN IN HET LICHT VAN GODS
WOORD
moeder- zijn
i VAN BINNEN UITGEZIEN
od, sla 't oog naar
Boven/leder voor zichzelf verantwoording schuldig/Verlies
van persoonlijke verantwoording
HET GEZIN EN DE WERELD DAARBUITEN
De blik óók naar buiten/Gezinsegoi'sme/Mede-
verantwoordelijkheid
DE ONTWIKKELING VAN HET KIND
Open oog voor de ontwikkeling van het kind/Doorsnee
typen/Bijzonderheden in deze ontwikkeling/Krisis/Geduld!
DE ONTWIKKELING VAN DE ZUIGELING
Eerste levensjaar/Lagere gevoelens/Hogere
gevoelens/Lichamelijke ontwikkeling/Nooit verhaasten/Het
wilsleven/Rust nodig
DE OPVOEDING VAN DE ZUIGELING
Hier de grondslagen gelegd/Niet te veel en niette weinig
,,liefde"/Brengen tot gehoorzaamheid/Gewennen aan orde en
regel/Praktische zaken/Leren gehoorzamen/Niet alles
toelaten/Godsdienstige opvoeding
DE ONTWIKKELING VAN DE PEUTER (1-3%
jaar)
Op zoek naar het andere/Hoe handelt de peuter?/Het denken
LEREN SPREKEN
Wondere gavel/Zinnetjes/De kindertaal
HET SPELEN VAN DE PEUTER
Scheppmgsgave/Bijbelsl/Leren geconcentreerd bezig te
zijn/Waar kan het kind spelen?/Waarmee?/Ontwikkeling in
het spelen/Het kinderboek/Onderzoekdrift
168 pagina's. Uitgevoerd als paperback.
Prijs 29.75 (excl. verzendkosten)
ISBN 90.336.0150.8
DE OPVOEDING VAN DE PEUTER
Regelmaatl/Moeilijk, het inleven in de
omgeving/Gewennen/Leren eten/Richtlijnen/Het gebod des
MIDDELEN BIJ DE OPVOEDING VAN DE
PEUTER
Bezig zijn met de peuter/Biedt mogelijkheden tot
ontplooiing/Door gewennen tot gehoorzaamheid/Ons
voorbeeld/Oppassen voor eerzucht
DE ONTWIKKELING VAN DE KLEUTER
Overgang/De taal/Vraaglust/Onze
antwoorden/Nabootsingsdrift/Fantasie
HET SCHOOLKIND EN HET KERKELIJK
LEVEN
Wanneer al mee?/Behoort er bijl/Voorbeeld der ouders/Kerk
en school werken samen/Richtlijnen
VAN SCHOOLKIND NAAR DE
OVERGANGSTIJD
De vóór-puberteitA/eranderingen/Wat komt centraal te staan?
DE HORDE-GEEST
Hordewezen/Zeer verzwakt
normbesef/Gangmakers/Solldariteit/Moeilijke
tucht/Richtlijnen/Wat is er aan de hand?
DE CHRISTELIJKE OPVOEDING IN DE
OVERGANGSTIJD VAN SCHOOLKIND NAAR
PUBER
Alle aandacht voo r de 12/13-
|an'ge!/Veranderingen/Opletten!/Twijfels/Onze antwoorden op
vragen/Vroegere fouten wreken zich/Let op afbrekende
lektuur/Heenleiden door de eerste twijfels/Gezin en kerk
DE CATECHISATIE
Wanneer beginnen?/Waarom naar de catechisatie?/Methode
van de Catechismus/Uitgaan van het concrete
HET DOEL EN DE DOELSTELLINGEN VAN
HET CATECHETISCH ONDERWIJS
Doel van de catechisatie/Thuis catechisatie?
DE PUBERTEIT
DE LICHAMELIJKE NAAST DE
GEESTELIJKE ONTWIKKELING IN DE
PUBERTEIT
Grote veranderingen/Geestelijke veranderingen/Niet alles
zetten op sexuele veranderingen/Stukje
psychologie/Stimuleren van het denkleven/Het wilsleven
DE KRISISTIJD, DE PUBERTEIT
Spanningsveld/Streven naar
zelfstandigheid/Krisis/Eenzaamheid/Op zoek naar steun/Niet
aan zichzelf overlaten/Begeleiding
HOE MET DE PUBER OMGAAN?
Richtlijnen/Waar, bij Wie rust?
DE PUBER EN DE DIENST DES HEEREN?
Hoe tegenover de dienst des Heeren?/Een sprekend
ERVARINGEN VAN EEN LERAAR
GODSDIENSTONDERWIJS
Open oog voor het godsdienstonderwijs/Belangstelling
nodig/Naar ontwikkelingsfasen/Schommelingen/Alléén Gods
getuigenis/Vormen van belangstelling
HOE KOMT DE PUBER UIT ZIJN
PROBLEMEN?
Grote problemen door centraal staan eigen-
uit de strijd?/Leer de jongen,
ONDERSCHEID JONGENS EN MEISJES
Joost en Corrie/Op de basisschool/Naar voortgezet
onderwijs/Het meisje/Kopp)g?/Naar een wereldbeeld
DE „WERELD" RONDOM DE KLEUTER
Zichzelf centraal stellen/Een langzame groei naar de
it plaatje/Welke
ikjes'/Gevaren van si
HET KOPPIGE KIND
Het ik laat zich gelden/De eigen wil/Opvoeding van het
koppige kind/Spanningsveld/Leren leven in
gemeenschap/Beeld van de werkelijkheid/De straat als
gemeenschap/Vormen van koppigheid/Hoe te
behandelen?/Gods wil
DE KINDERLEUGEN
Negende gebod/Hoe te beoordelen?/Denk aan de
fantasie/Hoe te werk gaan?/Naar binnen kijken/Gaven wij
aanleiding?/Afweer?/Richtlijnen/Het kind blijft jokken?
LELIJKE STREKEN VAN DE KLEUTER
Wreedheid/Vemielzucht/Slechte gewoonten
DE KLEUTER GROEIT OP IN EEN MILIEU,
DAT ZIJN INVLOED DOET GELDEN
Weglopen/Brengt een vloek mee/Positieve kant/Waar wonen
we?/Ruzie op straat/Leer vormen en manleren/Leer vroeg
zorgen vooranderen/Modelkinderen?/Opgroeien tot
onuitstaanbare kinderen
STRAFFEN IN DE KLEUTERPERIODE
Straffen en bekennen/Doel van de straf voor ogen
houden/Zelden tot berouw; niet vanzelfsprekend
DE GODSDIENSTIGE OPVOEDING VAN HET
KIND
HOE MOET DIT LEREN EN VERMANEN
(Ef. 6:4) PLAATSHEBBEN?
Hoe opvoeden en vermanen?/Wat onderwijzen?/Hoe
onderwijzen?
PERSOONLIJKE BENADERING
Hoe benaderen we ons kind?/Het kleine kind/Het
schoolkind/De krisis in de puberteitsjaren/Hoe dan de
houding der ouders!/0 wee, als ze thuis niet terecht
kunnenl/Gevoelsmatige benadering/Het gebed der ouders
vermenigvuldigt/Naar een keuze/Wat we als ouders zo nodig
hebben
HET GEBED IN HET LEVEN VAN EEN KIND
In het spanningsveld/Wat de natuur niet leert/Als
christenouders bevoorrecht/Leren bidden?
Wanneer?/Gebeden/ln de stroom van het geloofsleven/Psalm
83/Nfet verstaan; wèl indrukken/Begrijpen? Geloven I/Gebed
aan tafel/Gebedshouding. Eerbied/De verhoring van het
gebed/Regelmaat/Gevaren/Het „vrije" gebed/In ons hart:
Gods grote daden/Bijbelse vertellingen op schrift
gesteld/Mede-delen van Gods daden/Het goed-gelovige
kind/Geld/Respect voor het geschapene en eigen en anderer
bezit/Omgang van jongens met meisjes/Gedragsregels/Hoe
tegenover de dienst des Heeren?/Dwepen/Soms afremmen
GEESTELIJKE ONTWIKKELING -
LICHAMELIJKE RIJPHEID
Evenwicht in ontwikkeling?/Oe geest des tijds/Gevaar voor
verleiding/Noodzaak van overtuiging van persoonlijke schuld
WAT VERTEL IK MIJN KINDEREN? EN HOE?
EN WANNEER?
Wat zegt ons Gods Woord?/Doel, waartoe geschapen/De val
van de mens/En de gevolgen/Kent u uw lichaam?/Kunt u
zeggen, waartoe God dit schiep'/Er komen vragen/Het
sexuele leven als gave en opgave/De puber/Hoe
benaderen?/Aanspreken op het geweten/Hoe en wanneer?
HET KIND, DAT DE HEERE APART HEEFT
GENOMEN
Anders/Apart genomen/De schuldvraag/Aanvaarden/Geen
noodlotl/De opvoeding/Beschermen en verzorgen/De
houding van anderen
Dit boek is verkrijgbaar bij de boekhandel en bij:
BV UITGEVERIJ „DE BANIER"
Brigittenstraat 1Utrecht - tel. 030-313377
BESTELBON
Naam
Straat
PostcodePiaats
verzoekt toezending Rechtstreeks/Via Boekhandel
vanex. „VOOR ONZE OUDERS, OVER HUN KINDEREN''
door P. Kuijt, a 29.75 excl. verz.kosten
U kunt deze bon in open enveloppe ongefrankeerd, m.v.v. „DRUKWERK", zenden aan:
BV UITGEVERIJ „DE BANIER"
Antwoordnummer 1238, 3500 VE Utrecht.