Zwarte toekomst voor de witkar? DE KAEPPEfcDOOi JUFFROUW KOEN DRIE RAADSELTJES HET VARKENTJE MOPPEN ONZE POES Mijn plaats ingepikt De pop HAfMCp ZATERDAG 28 JANUARI 1978 EXTRA PAGINA 35 die de oorspronkelijke infor matie verminkten. Met als gevolg dat de administratie een puinhoop werd". Heidens karwei „We hebben toen dan ook be sloten om de stations die we hadden te sluiten en onze aandacht eerst op de verbete ring van de technische aspek- ten van het witkarprojekt te richten. Een heidens karwei, waarmee we de nodige tegen slag te verduren hebben ge kregen. Want niet alleen de stations moesten verbeterd worden, ook de karren bleken technische mankementen te hebben die kostbare, inge wikkelde reparaties nodig maakten. Daar zijn we het hele vorige jaar mee bezig geweest. Vrijwilligerswerk, in de avonduren met een mannetje of 25". „Al die tijd hebben wij geen in komsten gehad, het wagen park lag immers stil. Maai- de uitgaven gingen intussen maar door, vooral de aanschaf van nieuwe onderdelen slorpte onze reserves op.We zijn nu aan het eind van de zeven ton, waarmee we sinds 1973 gewerkt hebben. We Door Alexander Munninghoff verwachten een tekort van 50.000 gulden. Als we dat op tafel kunnen krijgen zijn we er. Want als witkar eenmaal op de nieuwe, volledig auto matische manier gaat draaien wordt het een groot succes. Dan is er geen subsidie meer nodig". De verkeerssituatie in de nauwe, bochtige straatjes achter de Oudezijde Voor burgwal is inmiddels in een minichaos ontaard. De witkar wordt belaagd dooreen dikke sportwagen met een Chinese meneer erin. Hij wil recht door; Luud zou wel achteruit, willen, alleen: daar is inmid dels een langdurig laden en lossen bij een grote truck be gonnen. En de zijstraat links kan ook al niet, daar staat nog steeds die vuilniswagen. Het duurt even voordat de Chinese meneer de situatie heeft doorgrond. Dan schakelt hij in zijn achteruit en kruipt moeizaam- terug. Wij volgen. „Wij hebben bij de gemeente door verkeersontwikkeling laten uitrekenen, dat het wit karprojekt rendabel wordt bij 1100 ritten a tien minuten per dag, met een totaal van 15 sta tions en 100 karren", vervolgt Schimmelpennink, „in 1976 kwamen wij, met4 stations en 30 karren, op 50 ritten a tien minuten per dag. Nu zul je zeggen: dus wordt de witkar nooit rendabel. Want die sprong van 50 naar 1100 ritten per dag lijkt te groot. Maar dat is in werkelijkheid niet zo". „Want met vier stations bleef de witkar steeds in de sfeer van het experiment hangen. En omdat er zoveel technische ongemakken bestonden, had dat een negatieve invloed op de grote publieke opinie. Kwam nog bij, dat de witkar- in 1976 alleen maar tussen 11 uur 's morgens en vijf uur 's middags gebruikt kon worden, omdat de stations bemand moesten worden. En dat hoeft nu niet meer, alles gaat automatisch. De witkar zal dag en nacht ter beschik king staan." Handig „Technisch wordt het ding dus Gaat de witkar een zwarte toe komst tegemoet? Het valt te vrezen van wel. Want als er voor 15 februari geen 50.000 gulden op tafel komt is het gebeurd met dit mi lieuvriendelijke hoofdstede lijke verkeersprojekt Dan zal het Amsterdamse stadsbeeld definitief verstoken blijven van de zachtzoemende elek trische souvenirs, herinne rend aan de provotijd. Volgens Luud Schimmel pennink, die als provo van het eerste uur aan de wieg van de witkar heeft gestaan en sinds 1967 als -promotor van het unieke voertuig optreedt, is de situatie moeilijk maar niet hopeloos. Tijdens ons ge sprek toont een part-time administrateur van de Coöp eratieve Vereniging Witkar een handvol girokaarten, sa men ruim achthonderd gul den waard. De oogst van een dag. Schenkingen van leden van de vereniging; sommige bedragen belopen een veel voud van de 25 gulden, die als reddende donatie per per soon worden gewaagd. Dat geef je niet zo gemakkelijk aan een goed doel, tenzij er van persoonlijke betrokken heid sprake is. Schimmel pennink: „We zijn een vereni ging met ruim 3000 betalende leden. Ik vermoed dat bij de meeste leden inderdaad een flinke portie idealisme be staat. De Witkar is namelijk meer dan een aanvullend ver voermiddel alleen, het is ook een uiting van een andere manier van leven". Noodklok De speciale editie van de wit- krant, het officiële vereni- gingsorgaan, luidt de noodklok: „Help ons, een halve ton voor 15 februari, of het hoeft niet meer, nooit meer. Geef ons, geef uzelf, geef Amsterdam die ene, die laatste kans. We hebben sa men niets te verliezen doch alles te winnen Is dit niet wat al te dramatisch gesteld, vraag ik aan Schimmelpennink. Per slot van rekening is in de loop dei- tijden al zeven ton in het wit karprojekt gestoken, door bedrijven en overheid. Zou het dan nu opeens om die on beduidende halve ton tekort allemaal mislopen? „Het is moeilijk, maar ik heb vertrouwen in een goede af loop", zegt Schimmel pennink terwijl hij sleutel 4100 in het slot van kar nul laat glijden. Omdat ik nog nooit in een witkar heb geze ten trakteert hij mij nu op een ritje. Zo'n sleutel krijg je voor een jaar te leen als je lid bent en, behalve 25 gulden con tributie, ook de 25 gulden sleutelgeld hebt betaald. Maar dan kun je ook op alle wit- karstations terecht. Je hoeft maar de sleutel in het slot te doen en de kar is van jou. - Voor een dubbeltje per mi nuut kun je je dan met een maximumsnelheid van 20 km door de stad voortbewegen. Waarbij je dan wel rekening moet houden met de beperkte actieradius, want de batterij moet geregeld (na een kilo meter of vijftien) worden op geladen. Een centrale com puter, die vanaf het moment dat de sleutel in het slot gaat de rijtijd controleert, regi streert het totale bedrag waarvoor het lid nadat hij de kar op een station heeft afge leverd, tenslotte wordt aan geslagen. „Zo althans zal het rijden per witkar in de toekomst verlo pen", zegt Schimmel pennink. Het eerste straatje waar hij in wil wordt over de volle breedte versperd door een vuilniswagen waar verder weinig activiteit omheen te bespeuren valt. Geen nood: de witkar beschikt over een voortreffelijke achteruit. „Momenteel is deze kar nul de enige witkar die geheel is aangepast aan de nieuwe, volledig geautomatiseerde opzet van het projekt", gaat de bestuurder verder, „maar de bedoeling is dat we tegen de zomer van dit jaar vijf sta tions met in totaal 35 karren operationeel hebben. Dus met een direkte, feilloze aan sluiting op de centrale wit- karcomputer". „Zodat we geen problemen meer hebben met de voer tuigregistratie zoals in 1976, het jaar dat we het meest in tensief op de weg waren met 25 karren en vier stations in de binnenstad. Toen bleek dat de computer tijdens het opladen van de karren extra impulsen kreeg toegediend, een van de handigste ver voermiddelen die er bestaan: je stapt erin, je rijdt ermee, je zet hem weer neer, je krijgt de rekening thuis. Verder geen komplikaties. Maar zo'n toekomst wordt pas werkelijkheid, wanneer het aantal witkarstations wordt uitgebreid tot minstens vijf tien. Want dan voelt het pu bliek, dat witkar een systeem is géworden, een officieel goedgekeurde, betrouwbare vervoersmethode. Die je niet meer een ultra-progressief etiket opplakt, wanneer je er van gebruik maakt". De Chinese meneer is inmid dels uit het gezicht verdwe nen. Omdat in het laatste, zij straatje dat ons voor een zin volle route overblijft on duidelijke graaf- en breek- werkzaamheden worden ver richt, besluit Schimmel pennink de rit maar als beëindigd te beschouwen. Hier kan zelfs geen witkar te genop. Zacht ruisend hobbelt het voertuig langs een paar ramen waarachter lacherige meisjes wulpse'lippen tuiten en bemoederende gebaren naar de witkar maken. Geen auto waarmee je de blits maakt, dat is zeker. Trouwens, wie kijkt naar wie, bedenk ik me, gezeten in de glazen vitrine op wielen die kar nul (type vier) in feite is. „Die halve ton tekort moet in derdaad worden opge bracht", zegt Schimmel pennink achter de koffie op het witkarbureau, "en het zou verdomd mooi zijn als wij dat uit ons eigen.midden zouden kunnen opbrengen. Dat maakt je onderhandelingspo sitie voor later beter. Je ver mijdt dan, dat eventuele sponsors gaan denken van: die doen niets anders dan geld vragen om hun tekorten te dekken". „Maar een belangrijke reden dat we nu überhaupt tekorten hebben is de niet al te en thousiaste houding van B W van Amsterdam. Want als wij bijvoorbeeld niet die 7000 gulden per station aan par- keersplaatsgelden zouden moeten betalen, dan scheelde ons dat al zo'n 30 mille. En waarom moeten we dat krankzinnige kermistarief voor elektrische aansluitin gen bij die stations aan het. GEB betalen? Die lui bereke nen ons drie maal het normale tarief, met als motivatie dat ze alvast de afbreekkosten doorberekenen!" „Ik bedoel maar, als de ge meente positief tegenover witkar zou staan, dan zouden wij deze voorzieningen gratis gekregen hebben en dan zou den wij nu niet deze sores hebben. Dan hadden we de automatisering van de wit- karren rustig kunnen afwer ken, zonder de financiële dreigingen die ons nu boven het hoofd hangen. Dan was witkar binnen enkele maan den weer terug van weg geweest, in eén verbeterde, uitgebreide vorm". Levensvatbaar „En heus, er bestaat belang stelling voor. Niet alleen van allerlei verkeersdeskundigen uit binnen- en buitenland, maar ook van het bedrijfs leven. Het Sonestahotel, hier in Amsterdam, heeft al een kontrakt met ons gesloten. Zij krijgen 25 sleutels plus een parkeerplaats voor de deur, zij betalen ons 5000 gulden plus 15 cent voor iedere mi nuut die hun klant rijdt. Aan die klant berekenen zij dan weer iets van een kwartje per minuut. Dit soort deals be wijst toch wel de levensvat baarheid van witkar, dunkt me". „Maar B W van Amsterdam heeft een instinctieve aversie tegen het plan. Niet zozeer omdat het van provo afkom stig is, het gemotoriseerde broertje van de witte fiets. Provo is al te ver verleden. Maar wel omdat witkar in het begin zich presenteerde als een systeem dat streeft naar een autovrije stad. Dat is nu niet meer zo, wij zien witkar nu niet meer als het alter natief voor de auto. Want die zal vanzelf uit de binnenstad wegblijven, zo onmogelijk is de verkeerssituatie aan het worden. Enfin, dat heb je zoëven zelf kunnen zien. En dan wordt witkar meer een aanvulling op het openbaar vervoer. Geen concurrent ervan, nee: een prettige aanvulling op de bestaande voorzieningen. Nodig omdat steeds meer mensen hun auto zullen thuis laten, maar toch mobiel wil len blijven". 1. Waarom zit een man op een paard9 2. Met welke munt kun je niet betalen? 3. Het is zwart met een rood puntje. •snaupaojq uaa %axa Baija uag •junuuadad uaa jaj^ ■uajjrz udd/ umu uaa do jam pj.vvd uaa jvpiuo i Udpj,oocnjuy Mariëtte Kroeze (11 jaar) Irenestraat 5, Sassenheim. Er woont een varkentje in sloten Die waste dagelijks zijn poten. De rug, de nek, de varkenskop. Het buikje, met een heerlijk sop. Elk plekje van zijn varkensvel, dat waste het schone varken wel. Alleen zijn staartje wast hij niet, zoals je op de tekening ziet. Waarom dat vuil blijft vraagje mij? Hij kan er met zijn pootje niet bij. Saskia Velthuis (10 jaar) Condorhorst 17, Leiden Op een keer zag een Neder lander een Belg die een paal be klom. De Nederlander zei: "Hé maat, waarom doe jij dat?" "Nou maat", antwoordde de Belg, 'Ik moet de hoogte van deze paal weten". "Maar als je hem eruit haalt ben je toch veel gauwer klaar", zei de Hollander. "Ja, dan weet ik de breedte wel, maar de hoogte niet", ant woordde de Belg. Babette de Nie, 10 jaar Kort Rapenburg 10, Leiden Er liepen eens tweezandkor rels in de woestijn. Toen zei de ene zandkorrel te gen de ander Kijk eens! Ik geloof dat we wor den achtervolgd. Zegt de ander: Ik zie niks, ik heb zand in mijn ogen. Anneke Gaykema (12 jaar) Saffierstraat 21 Mark Grol (7 jaar) Dotterbloem 9, Leiden. Redactie: Astrid Guns en Henk de Kat Enith Uljé bijna 4 jaar Valeriusstraat 70 Leiden. Wij hebben een poes Hij is een snoes Hij heet Koos hij licht in de doos En nu is hij boos Renée Schermer Voest (7 jaar) Milanenliorst 104, Leiden Jan Ravensbergcn (11 jaar) Oranjelaan 154, Leiden Ik weet niet wat ik moet doen, zei juffrouw Koen. Ik zit hier maar te teuteren te lieteren en te leuteren Ik wou daarnet iets doen, maar wat? Wandelen of een warm bad? Ik kom er maar niet op, of was het maar een mop? Was het misschien vissen met een net? Aha, nu weet ik het, ik wou naar bed! Toen ging mevrouw Koen slapen en droomde over een oerwoud met apen. Toen kwam ze bij een vijver en zei: wat! Toen werd ze wakker en zei: "Wat een leuke droom was dat". Barbara Feikes de Groot (10 jaar) J. Vermeerlaan 29, Oegstgeest Hou jij van sport, nou ik wel Maar de vorige keer zat ik toch lelijk in de knel. Ik had net zo'n zin en toen was ik ziek.- Gelukkig had ik gezelschap van mijn neef Niek. En toen lag ik wel twee weken in bed. En o, dat was heus nog geen pret. Dat is nu al één week geleden. Maar ik ben nu niet tevreden. Want de juf (van schaats) dacht dat ik niet meer kwam. Of ze dacht: dat kind is lam. Toen heeft een ander mijn plaats ingepikt. Maar toen heb ik wel een tijdje gesnikt. Ik sta nu op een wachtlijst van anderhalf jaar. Nu ga ik die tijd ergens anders op, maar ik weet nog niet waar. Dag. Ester Hartog (8 jaar) Van Effendreef 20, Leiderdorp In de speelgoed-etalage zaten vier knuflël-beesten en een dure mooie pop. Zij schepte de heletijd op dat ze duurder was en mooier en dat zij veel sneller een kerstcadeautje zou zijn. De dieren zuchten als ze dat hoorden, want ze wisten het wel. Maar dat viel toch wel mee. Na een tijdje kwamen de eerste bezoekers al kijken. Maar ze kochten de pop niet, die was veel te duur. Ze was wel mooi, maar de beesten niet soms? En dan nog voor zo'n mooi prijsje. Nee, de pop werd niet ver kocht en de dieren wel. Henriëtte Scherft, 8 jaar Cobetstraat 38, Leiden J o.n t Hans van Egmond (6 jaar), Nieuwe Rijn 53, Leiden

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1978 | | pagina 8