Beknopt verslag Tweede Kamer
Meerderheid ongerust door woorden
chef staf inzake recht op beroep
CANADA'S
FINEST
Seagram's YO.
Thuntank VII nog
niet gekanteld
Vergeefse pogingen
Prins opent de Centrale kamer
van liandelsbevordering
Onderneming in
algemeen belang
„Kwaliteit zuivel
en varkensvlees
kan beter"
AUTONUMMER
Indonesische patrouilles
naai' oostgrens
Malakka roept
ambassadeur
terug
Overzicht
Tweede Kamer
9
NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT
DONDERDAG 31 JANUARI 1963
9
(Vergadering van woensdag, geo
pend te 13.00 uur, voorzitter mr. F.
J. F. M. van Thiel.)
Aan de orde is de voortzetting
van de algemene beraadslagingen
over de afdeling personeelsaangele
genheden van hoofdstuk X defensie,
van de Rijksbegroting van 1963-
Minister Visser zegt dat de
stemming onder het personeel van
de krijgsmacht niet zo slecht is als
de heer Couzy wel wilde doen gelo
ven. De minister wil aan de onder
zoekingen op dit terrein o.a. door
sociologen van zijn departement uit
breiding geven door een buiten het
departement staand bureau van des
kundigen.
In verband met het woningvraag
stuk worden de overplaatsingen zo
veel mogelijk beperkt. Er is echter
een algemeen woningbeleid en daar
moeten de militaire woningbehoef
ten worden ingepast. De minister zal
de commissie-dienstplichtzaken van
de Stichting van den Arbeid vragen,
nogeens het vraagstuk van de in
komstenvergoeding te bezien. De be
windsman heeft laten nagaan dat
een vrijstelling van dienstplicht voor
de derde broer, meerdere duizenden
aan het dienstplichtcontingent zou
onttrekken. Daar kan thans nog geen
sprake van zijn en daarvoor zal men
moeten wachten tot 1966. De minis
ter zegt op enkele interrupties uit
de Kamer toe, dat hij berekeningen
hieromtrent van zijn departement
aan de vaste Kamercommissie zal
doen toekomen. Definitieve beslissin
gen op dit punt moet hij aan het
volgend kabinet overlaten.
Minister Visser zegt voorts dat thans
de laatste hand wordt gelegd aan een
summier wetsontwerp op het militair
onderwijs.
De bewindsman zet uiteen, dat de
chef van de generale staf aan de offi
cieren van de krijgsmacht heeft ge
zegd dat zij niet voor ieder wisse
wasje naar het ambtenarengerecht
moeten gaan onder het motto: ,,Baat
het niet, dan schaadt het ook niet."
Het is juist, dat de officieren in de
eerste plaats de mogelijkheden moe
ten benutten om recht te krijgen bin
nen de krijgsmacht.
De minister meent dat de chef van
de generale staf dank verdiend omdat
hij de officieren er op heeft gewezen
dat ,,the ship is more than the crew".
Wat de humanistische verzorging
betreft zegt de minister dat 2000 mili
tairen daarop prijs stellen blijkens
een enquête. Ingevolge zijn toezeg
ging wil de minister hen daartoe in
staat stellen. Door de hiertoe inge
stelde commissie van advies zijn al
enkele adviezen uitgebracht. Morgen
zal de commissie weer vergaderen en
de minister hoopt binnenkort de Ka
mer te kunnen inlichten over de be
reikte praktische oplossing.
Staatssecretaris Caloneijer is het
niet met de kritiek van de heer Couzy
op de K.M.A. eens.
De staatssecretaris zet de voordelen
uiteen van het systeem waarbij officie
ren die 55 jaar zijn, geen bevorderings-
kansen meer hebben of niet meer inge
deeld kunnen worden, met goede sociale
voorzieningen ontslagen kunnen worden.
Ook de staatssecretaris verdedigt het
advies van de chef van de generale staf
inzake 'het niet lichtvaardig gaan naar
het ambtenarengerecht.
Van de 36 klachten van officieren voor
het ambtenarengerecht zijn het afgelo
pen jaar er 33 ongegrond gebleken en 3
gegrond. Van 64 klachten van onderoffi
cieren waren er 58 ongegrond en 6 ge
grond.
Daaruit blijkt, dat heel veel klachten
worden ingediend onder het motto: Baat
het niet, dan schaadt het ook niet.
Aan de informatie wordt tegenwoor
dig zeer veel gedaan. De staatssecreta
ris vraagt zich zelfs af of men daarmee
niet wat te ver gaat door van de rang
van majoor af zoveel voorlichting te ge
ven over zaken, die zij niet geheel kun
nen doorzien.
De vergadering wordt voor enkele
minuten geschorst.
Na de hervatting zegt de heer Cou-
z y (lib) dat de minister een primair
reagerend mens is die gauw boos wordt.
Minister Visser: Dat is soms wel
eens goed.
De heer Couzy (lib.) zegt. dat
zelfs een ..vaderlijke" vermaning van
de chef generale staf toch de officieren
zal beperken in hun vrijheid inzake het
ambtenarengerecht.
Het spijt de heer Couzy dat de staats
secretaris. die meestal zo correct op
treedt. gisteren anders reageerde.
Motie
De heer Blom (soc.) vraagt in
verband met de kwestie van de rechts
gang van officieren, of de minister de
erecode voor officieren eens aan de Ka
mer zou kunnen overleggen? Wat ;s
dst? Men moet zich wel duidelijk uit
drukken. als men bezwaren maakt te
gen een wettelijk recht.
De heer Blom dient een motie in
waarin tot uitdrukking wordt ge
bracht dat het recht op dit punt
voor de officier onverkort gehand
haafd moet blijven. Hij zal de mo
tie intrekken als de minister belooft
de zaak met de chef van de gene
rale staf op te nemen.
De heer M a e n en ('kath.v.) acht
deze kwestie een zware psychologische
fout. Hij heeft vooralsnog geen behoef
te aan een motie, nu door de minister
zeer nadrukkelijk is gezegd, dat er geen
e-'.e'e belemmering aan de rechten van
off eren mag worden opgelegd
De heer Maenen wil gaarne zien
dat de minister aan de officieren
een rondschrijven zendt, waarin hij
nog eens zijn standpunt en dat van
de Kamer tot uitdrukking brengt.
1' heer Kikkert (c.h.) zegt dat
hij de motie niet zal steunen als het
s vies" geen belemmering betekent.
De Nederlandse officier kent geen ka
daverdiscipline.
De heer Bakker (comm.) acht
de opvatting van de minister ..the ship
is more than the crew", ronduit ver
derfelijk. Dat hangt aan de muur van
alle grote rederskantoren.
De heer Kieft la.r.) zegt dat hier
geen dingen zijn gebeurd die correctie
behoeven.
De heer Kodde (s.g.) vraagt naar
de mogelijkheid van vrijstelling van
vaccinatie voor vrijwilligers.
Geen misverstand
Prof. Oud (lib.) zegt over de mo
tie-Blom, dat ook de minister ervan
overtuigd zal zijn, dat het in een
rechtsstaat een groot goed is dat een
beroep op de onafhankelijke rechter
open staat.
De minister heeft gelijk dat de
uitspraak van de chef generale staf
geen beperking van dit recht inhield.
De heer Oud meent dat de motie niet
juist is. Maar aan de andere kant
is er de mogelijkheid dat een derge
lijke uitspraak een soort van morele
druk uitoefent. Dat zal de wens van
de minister niet zijn. Het moet ech
ter uitgesloten zijn, dat er nadelige
gevolgen uit voortvloeien. Laat de mi
nister dan doen wat hij nodig acht
opdat er geen enkel misverstand zal
blijven. Dan heeft de heer Oud geen
behoefte aan enige motie.
Minister Visser zegt, dat de
chef van de generale staf met zijn
uitspraak geen enkele bedoeling had
om het recht van iedere officier in
zake een beroep op de ambtenaren
rechter te beknotten.
De minister kan zich niet voorstellen
dat deze uitspraak een morele druk be
tekent. Hij zal hierover echter een ge
sprek met de chef staf hebben.
Op een vraag van de heer M
wil overlaten
of er een nieuwe mededeling zal worden
gegeven. Hij wil de hoogste militaire
autoriteit geen voorschriften geven.
De heer Blom (soc.) trekt na de
toezegging van de minister zijn mo
tie in.
De beraadslaging wordt gesloten.
Artikelen
Bij de behandeling der artikelen
zegt prof. Vondeling (soc.)
dat de Kamer moet beslissen over
een beleid dat zij maar ten dele
kent. Hij heeft er bezwaren tegen
dat de regering wel de kosten kent
die gemoeid zijn met uitvoering
van de plannen van de N.A.V.O.,
maar zij wil niets meedelen om het
volgende kabinet niet te binden.
De voorzitter zegt soepel te
willen zijn maar het is een kwestie
die het moeten opknappen. Laat men
president Kennedy als voorbeeld nemen
die een federale oplossing aan het pro
beren is.
Over het beleid is de heer Posthumus
niet onverdeeld tevreden. Er is te veel
geadministreerd, te weinig geregeerd.
De heer Zegering Hadders
(lib.) meent dat Verkeer en Waterstaat
moet meedenken over de problemen van
de haven van Delfzijl.
De Rijnvaart wordt bedreigd. Men
doet of de Akte van Mannheim niet be
staat. Laat de staatssecretaris, om alle
misverstand in dit opzicht te voorkomen,
zijn standpunt hiervoor duidelijk uiteen
zetten.
Het standpunt van de regering inzake
het tekort bij de Spoorwegen is volko
men fout. Zij dient aan te dringen op
tariefsverhoging omdat het hele spoor
wegbedrijf rendabel moet zijn.
Mevrouw ir. Kuiper-Struijk
(lib.) memoreert de vrees in ver-
(Ingezonden mededeling)
CANADIAN WHISKY
Gisterochtend is een vergeefse po
ging gedaan om het ondersteboven in
de Ertshaven in de Europoort liggen
de Zweedse tankschip Thuntank VII
Je kantelen. Wel is het schip hoger
jin de stroppen komen te hangen. Van
I vandaag af zullen de werkzaamheden
worden verricht door de bokken Arend
en Kolossus van de N.V. Van den
Tak's Bergingsbedrijf, elk met een
hefvermogen van 200 ton. De bok
iSimson wordt thans bij bergings
werk elders gebruikt.
Vandaag zou voorbereidend werk
worden verricht om indien mogelijk
morgen weer een poging tot kantelen
te kunnen doen. Nu zullen ook over
het achterschip, waarop het dekhuis
staat, stroppen worden aangebracht.
Dit laatste was tot nu toe nog niet
geschied opdat het dekhuis geen kans
zou lopen te worden beschadigd.
Thans is de noodzaak tot het aan
brengen van stroppen om het achter-
j schip echter aanwezig.
DISTRIBUTOR'S h
E AND ADDRESS
n.* Si**e r| voerskringen voor uitholling van de Ak-i
I te 1
i Mannheim. Zii vraagt o a. naar
de situatie bij de N.S. en vraagt
de perspectieven voor geleidelijke ver- j
betering van de concurrentiemogelijk-
heden met het wegvervoer. Zij meent
dat er gelijke uitgangspunten voor ver
schillende 'akken van vervoer moeten
zijn en dat concurrentievervalsende
maatregelen moeten worden weggeno
men.
De heer Engelbertink (kath.v.)'
vraagt na een korte schorsing van het
<jebat. naar andere middelen dan pe-j 99
kei en zand voor bestrijding van glad
heid. In deze winter zijn veel mensen
zich bewust geworden van het nut van
een goed functionerend spoorwegbedrijf.
Dr. Verkerk (a.r.) bespreekt pro
blemen van het beleid ten aanzien van
wet autovervoer personen.
De heer Smallenbroek (a.r.)
meent dat binnen korte tijd de Spoorwe
gen weer zonder tekorten moeten kunnen
werken. Het moet een commercieel
bedrijf zijn. Aan verhoging van de rei
zigerstarieven valt niet te ontkomen.
Friesland mag niet in
Van onze correspondent
isolement
die eigenlijk bij de algemene be- komen door opheffing van de veerdienst
schouwingen thuishoort.
Prof. Vondeling (soc.)
acht zijn uitlatingen wel binnen de
orde. Welke kosten vloeien voort
voor de komende jaren uit het beleid
dat de regering nu volgt?
De heer Schurer (soc.) verklaart
zich mede namens vier andere politieke
vrienden tegen enkele artikelen van de
begroting omdat zij niet een Nederlands
defensiebeleid kunnen steunen dat geba
seerd is op afschrikking.
Minister Visser zegt dat hij het
onjuist acht om thans op de algemene
beschouwingen van de heer Vondeling
te gaan.
Prof. Vondeling (soc.) begrijpt
uit enkele nadere interrupties van de
minister dat een nieuw kabinet dus niet
gebonden zal zijn aan voortzetting van
het defensiebeleid.
Prof. Oud (lib.) uit zijn verbazing
dat de heer Vondeling deze zaak aan de
orde stelt bij de behandeling der arti
kelen.
Ontstemming
Bij de stemming over de begro
ting zegt de heer Vondeling
(soc.) dat hij wel voor zal stemmen
maar dat hij niet tevreden is over
de wijze, waarop de regering enkele
onderdelen heeft behandeld. Hij is
er zeer over ontstemd dat de minis-1
ter niet wil antwoorden op enkele
redelijke vragen.
De begroting wordt z.h.st. aanvaard j
met aantekening dat de comm. en de!
pac.-soc. geacht worden te hebben te
gengestemd.
Ook de begroting van de artillerie
inrichtingen wordt z.h.st. aangenomen.
Verkeer en waterstaat
Aan de orde is de algemene be
raadslaging over hfdst. XII (verkeer
en waterstaat) van de rijksbegroting
voor 1963.
R o 0 1 v i n k (kath.v,) brengt,
nu de minister kennelijk niet zal terug
keren in de politiek, namens zijn frac-
tie dank voor het beleid.
Het is onjuist, dat Nederland in de
besprekingen door de E.E.G. over
verkeersproblemen vertegenwoor
digd wordt door een staatssecretaris.
Het is te doen om een belangrijke
economische zaak en daarbij horen
de Nederlandse belangen vertegen
woordigd te worden door een be
windsman met de status van minis
ter.
Ten aanzien van de Rijnvaart zal de
staatssecretaris wel deze gelegenheid
aangrijpen om zijn standpunt hierom
trent te verduidelijken, nu daarover
enige ongerustheid is ontstaan.
De heer Roolvink heeft kritiek op de
Amerikaanse beperkingen ten aanzien
an de vrije zeevaart.
De heer De Ruiter (c.h.) zegt
n aanzien van de spoorwegproblemen
a.. dat men voor Den Haag moet
streven naar een concentratie van alle
passagiersvervoer op het station Holland
se Spoor.
Zal. nu de bootdienst EnkhuizemSta-
.ereri zal worden opgeheven, ook de
spoorlijn van Leeuwarden naar Stave-
;n gaan vervallen?
Een woord van lof voor het werk in
deze winter door het spoorwegperso
neel is op zijn plaats.
Het is te hopen dat de schippersbeur-
zen naar het bedrijfsleven zullen over
gaan en dat een goede samenwerking
tot stand zal komen tussen vervoerders
en verladers.
De heer De Ruiter stelt een vraag
over de opvattingen van de staatssecre
taris inzake de Rijnvaart.
De heer Kodde (s.g.) acht het te
betreuren dat niet, zoals God het eist.
het openbaar vervoer zondags wordt
stilgelegd. Erkend wordt, dat er nood
gevallen kunnen zijn.
Is er wel reden voor een regeling,
waarbij de R.T.M.. wat het eilanden-
vervoer betreft, een monopolistisch ka
rakter wordt toegekend?
Te 18.00 uur wordt de vergadering
geschorst tot 20.00 uur.
Correcte persoonlijkheid
Na de hervatting zegt ir. Post
humus (soc.) dat hij begrijpt, dat
het voor minister Korthals weinig
aantrekkelijk moet zijn om in zijn
fractie terug te keren. Het is jam
mer, dat de Kamer zijn aangename
en correcte persoonlijkheid moet mis-
sen.
De heer Posthumus pleit er voor dat
in het vervolg de minister zelf meer
aanwezig zal zijn in de kring van zijn
Europese collega's in plaats van de
staatssecretaris, hoeveel waardering
men ook kan hebben voor diens inspan
ning. De lijst wetsontwerpen, die de mi
nister heeft overgelegd, acht de heer
Posthumus niet indrukwekkend.
Ten aanzien van het verkeer in de
steden van het westen des lands ligt er
een hele reeks van problemen. Al vijf
jaar lang wijzen de ministers in dit ver
band op de autonomie der gemeenten,
EnkhuizenStaveren.
Ook de heer Smallenbroek vraagt op
heldering van staatssecretaris Stiikel
over diens standpunt inzake de Akte
van Mannheim en de vervoersintegra-
tie.
De heer Jager (comm.) klaagt over
het tekort aan zitplaatsen in de treinen.
Hoe staat het met de aanleg van de
autoweg naar Twente?
Te 22.50 uur wordt de beraadslaging
geschorst en wordt de vergadering ge
sloten.
DEN HAAG. 31 jan. Met een
korte toespraak heeft prins Bernhard
gisteren het nieuwe gebouw van de
Centrale kamer van handelsbevorde
ring aan de Laan van Nieuw-Oost-
Indië geopend. De Prins sprak er
zijn blijdschap over uit dat thans alle
exportbevorderende organisaties on-i
der één dak verenigd zijn, waardoor
een veel betere samenwerking dan tot
dusver mogelijk is en verwarringen
en doublures kunnen worden voorko
men.
Voordat de Prins tot de opening
van het gebouw overging, voerden de
minister van economische zaken,
drs. J. W. de Pous, en de voorzitter
van het adviescollege voor de econo-
imische en handelsvoorlichting, mr.
J. J. Oyevaar, het woord. De minis
ter legde in zijn toespraak eveneens
de nadruk op het grote belang van
samenwerking in Nederland op het
gebied van de export en de export
bevordering. In Europa staan wij
thans voor een uitdaging, zo verklaar
de hij, op het punt staande om zich
naar de ministerraad te begeven,
waar minister Luns een uiteenzetting
zou geven van het drama dat zich de
laatste dagen te Brussel heeft afge
speeld. Het zal steeds duidelijker
worden, dat planning nodig is. De
markt in de andere landen moeten
wij als ons eigen afzetgebied kunnen
beschouwen. De economische ont
wikkeling zal ook zo zijn, dat de we
reld over enige decennia onze markt
zal zijn en dat de bedragen die be
steed worden voor de ontwikkeling
van vele achtergebleven gebieden,
ook daar nieuwe mogelijkheden
scheppen die wij grondig moeten on
derzoeken.
Mr. Oyevaar vestigde er de aan
dacht op dat het wel verbijsterend
lang heeft geduurd, voordat de sa
menwerking die thans is tot stand
gebracht, verwezenlijkt kon worden.
Maar des te groter is de vreugde nu.
Hij zeide te verwachten, dat het nu
ook mogelijk zal zijn om tot een
eenvoudige organisatievorm te ko
men.
De kamer, die een onderneming in
het algemeen belang is, is tevens
een onderneming van het bedrijfs
leven zelf. De ondernemers zullen er
gebruik van maken. Zij zullen er
weer op uit moeten zoals in vroeger
eeuwen. Zij zullen weer pioniers moe
ten zijn, die een „calculated risk"
willen lopen. De kamer treedt dus
niet in de plaats van de onderne
mers, maar bundelt en richt hun
krachten. Het gebouw aan deze Laan
van Nieuw-Oost-Indië zal voortaan het
ontmoetingspunt zijn in zaken van
internationale handel en export.
Mr. Oyevaar sprak ten slotte de
hoop en het vertrouwen uit, dat
In het motel Amsterdam wachten
de gestrande vliegtuigpassagiers en
korten de tijd met allerlei
spellet jes.
Vliegtuigpassagiers
logeerden gedwongen
in Amsterdam
Van onze Amsterdamse redactie
Sinds zondagmiddag hebben 75 pas
sagiers van een vliegtuig van een
Ir. J. Wellen, directeur-generaal
voor de landbouw is van oordeel dat
de kwaliteit V2n de Nederlandse zui-
velprodukten en het varkensvlees ver
beterd kan worden.
(Ingezonden mededeling)
PM-maandblad voor mannen.
Evenals in vorige jaren wordt
in het FEBRUARI NUMMER bij
zonder veel aandacht geschonken
aan ACTUEEL AUTONIEUWS.
PM is niet alleen interessant,
boeiend en leerzaam voor auto
mobilisten, maar voor iedereen
met een brede, algemene be
langstelling.
In PM gaat een nieuwe
wereld voor U open
de noodzakelijke samenwerking met
de overheid goed zal verlopen.
Vele genodigden maakten na de
opening gebruik van de gelegenheid
het bestuur van de kamer, waarvan
de heer S. J. van den Bergh voorzit
ter is, geluk te wensen.
(Ingezonden 1 lededelingen)
Rustig oud. met OLVEH pensioen.
De kivestie-Broenei
O
De Indonesische radio heeft woens
dagavond bekendgemaakt dat de
republiek nu met vliegtuigen er
marineschepen patrouilleert langs haar
grenzen met Noord-Borneo en
Federatie van Malakka.
maatschappij Caledonian Airways en l^at men bijvoorbeeld m Engeland
een te Johannesburg gevestigd reis- aan dG Deense zuivelprodukten de
bureau, als gevolg waarvan het vlieg- j voorkeur geeft boven de Nederland-
tuig met kan vertrekken. Alle pas- se Een directer contact tussen de
Hij acht het raadzaam dat er met
Engelse chartermaatschappij ge- name in de zuiveiwereld initiatieven!
dwongen gelogeerd in het motel Am- worden genomen, die de bestaande1 Het radiobericht zei verder dat noch
sterdam aan de Haagse weg. Zij rust doorbreken. De heer Wellen zeilde Federatie van Malakka, noch Aus-
zijn allen afkomstig uit Zuid-Afrika dit gisteren op de in het conferentie- tralië, noch de Philippijnen zich
en zijn na een verblijf in Europa j oord Woudschoten gehouden veeteelt-ongerust behoeven te maken over deze
weer op weg naar huis. Er zouden jconferentie van de Christelijke Boe-[maatregel omdat hij geen ander doel
moeilijkheden over de betaling zijn ren en Tuindersbond heeft dan de veiligheid van Indonesië
gerezen tussen de Engelse charter-' Hij drukte er zijn spijt over uit te waarborgen. De maatregel is vol-
maatschaDDii Caledonian Airwavs pnl^~( -- 1j gens de Indonesische radio geen uiting
van expansionisme.
Enkele dagen geleden heeft Groot-
Britannië de staat van paraatheid van
zijn 51ste brigade infanterie verhoogd
teneinde deze strategische reserve zo
nodig naar Singapore te dirigeren
indien van daar versterkingen naar
Borneo zouden moeten worden ge
zonden.
Premier Abdoel Rahman van Ma
lakka heeft gisteren zijn ambassa
deur te Djakarta teruggeroepen in
verband met de toenemende span
ning tussen Indonesië en Malakka
over Noord-Borneo.
Bij zijn terugkeer in Koeala Loem-
poer zei ambassadeur Kammaroed-
din dat zijn verblijf in de hoofdstad
van Malakka voor onbepaalde tijd
was. Hij dacht niet dat de Indonesi
sche regering de betrekkingen met
Malakka geheel en al wilde verbre
ken. Maar, zo voegde hij er aan toe,
indien dit gebeurt dan zou Malakka
niet het slechtst af zijn.
Zoals is bericht is ook de Indonesi
sche ambassadeur in Londen in Dja
karta teruggekeerd.
Geen infiltraties
Een woordvoerder van het Britse
leger in Noord-Borneo heeft ver
klaard dat de militaire operaties op
het ogenblik uitsluitend zijn gericht
tegen verspreide groepen opstande
lingen in het oerwoud. Hij sprak het
bericht tegen als zouden er binnen
Brits Noord-Borneo Indonesische
guerrillastrijders zijn gezien.
Het afkondigen van de alarmtoe
stand noemde hij „zuiver een rou
tinekwestie". De opstandelingen bo
den al lang geen verzet meer.
sagiers hebben voor een goedkope
reis Johannesburg-Europa en terug
geboekt.
Tussen de chartermaatschappij en het
reisbureau is een contract gesloten met
de bepaling dat de betaling voor de te
rugreis vooraf zou geschieden. Deze be
paling zou niet zijn nagekomen.
Reeds enige dagen heeft de directie
van de chartermaatschappij pogingen ge
daan om betaling of een bankgarantie
?an het reisbureau te Johannesburg te
krijgen, echter tot nu toe zonder resul
taat.
De passagiers zouden niet de enigen
zijn die zwaar gedupeerd zijn. In Milaan
zouden nog 42 personen op het toestel
wachten.
In de loop van vandaag zijn een
aantal van de reizigers vertrokken door
tussenkomst van een reisbureau. An
deren hebben van huis geld overge
maakt gekregen. De overigen worden
geholpen door het consulaat. Een En
gelse bank heeft de hotelrekening be
taald tot en met vanmorgen.
Unaezonden mededeling)
Brand in goederenwagon. Bij een
brand in een goederenwagon op het
stationsemplacement te Nijmegen zijn
tien mensen gewond geraakt. De wagon
bevatte een lading natriumperoxyde. De
gewonden zijn in twee Nijmeegse zie
kenhuizen behandeld.
verwerkende industrie en handel
acht hij in het kader van het stre
ven naar kwaliteitsverbetering van
grote betekenis.
Ir. Wellen zou graag zien dat de
landbouworganisaties wat meer aan
dacht gaan besteden aan landbouw
kundig onderzoek, cultuurtechniek en
voorlichting. Hij is overigens over
de toekomst van de Nederlandse
landbouw niet pessimistisch gestemd.
Nederland draagt niet
bij voor monument
in Auschwitz
De minister-president, dr. J. E. de
Quay, heeft in antwoord op vragen
van het Eerste-Kamerlid mr. G. J. P.
Cammelbeek (soc.) meegedeeld dat
de regering geen aanleiding vindt als
nog terug te komen op haar beslis
sing om geen bijdrage te geven voor
de oprichting van een internationaal
gedenkteken op de plaats van het ver
nietigingskamp Auschwitz-Birkenau.
Hetzelfde standpunt heeft de rege
ring eerder ingenomen bij overeen
komstige plannen die betrekking had
den op de concentratiekampen Da
chau en Mauthausen. Het verzoek om
een bijdrage voor het gedenkteken in
Auschwitz had de regering gekregen
in de loop van 1961. Het werd ge
daan door het Comité international
de patronage d'Auschwitz.
Volgens Indonesische berichten ko
men er in Broenei nog gevechten voor
tussen de rebellen en de Britse troe
pen die naar dit gebied zijn gezonden
om de orde te herstellen. Zulke ge
vechten zouden onder andere zijn
voorgekomen bij Siria en Jesselton.
In deze Indonesische berichten
wordt verder gezegd dat 45 man van
de Britse politie zich bij de rebellen
hebben aangesloten en dat 12 poli-
tie-agenten zijn gearresteerd op de
verdenking dat zij contacten met de
rebellen hebben onderhouden. Vijftien
mensen zouden zijn gedood toen zij
probeerden te ontsnappen na hun ar
restatie. In totaal zouden 3500 mensen
zijn gearresteerd.
Er zouden, nog steeds volgens In
donesische berichten, nu 7.000 man
Gurkha-troepen in Broenei zijn; de
Britten zouden 15 oorlogsschepen in
de buurt houden, bewapend met on
der andere 140 vliegtuigen.
Brief aan Sukarno
Ook uit Indonesische bron komt een
bericht dat een politieke groep in
Noord-Borneo, in een brief aan pre
sident Sukarno heeft gevraagd geen
steun te verlenen aan de rebellen in
Broenei. Deze groep noemt zich Sa-
bah Alliance Party en is opgebouwd
uit vier partijen die blijkens hun na
men alle nationalistisch zijn georiën
teerd. Sabah betekent: Noord-Borneo.
Deze groep is voor de vorming van
Maleisië (Malakka, Singapore
Noord-Borneo) maar verklaart aan
dr. Sukarno dat zij antikolonialis
tisch gezind is en wenst te streven
naar onafhankelijkheid van Sabah
(Noord-Borneo).
De plaatstvervangend secretaris
generaal van de Indonesische commu
nistische partij, Bintang Suradi, heeft
in Singapore gezegd dat Indonesië zal
aandringen op het sturen van vrijwil
ligers naar Broenei. Het zal dat doen
op een Afro-Aziatische solidariteits-
conferentie in Tanganjika.
Suradi was op weg naar deze con
ferentie. Hij betoogde dat Malakka en
zijn premier „door de Britten worden
misbruikt" om de „rechtvaardige strijd
van het volk van Noord-Borneo voor
zijn onafhankelijkheid" te onder
drukken.
Er gaan geruchten dat ook de leider
van de rebellie in Broenei, A. M.
Azahari, op weg is naar deze Afro-
Aziatische conferentie die aanvanke
lijk was vwtgesteld op 28 januari tot
februaü en in..Dar-es-Salam zou
woydeh geopend Volgens een Egyp
tische krant beeft het secretariaat van
de conferentie Rem uitgenodigd.
Een van de vergeefse pogingen de
Thuntank VII te lichten en te
kantelen.
(Vervolg van png. 1.)
Op de valreep ontstond er ten slotte
nog een dispuut met betrekking tot de
verhoging der defensielasten. Bij de
behandeling per artikel kwam de
socialist prof. Vondeling plotseling
terug op zijn vraag over de te ver
wachten stijging van de bedragen op
volgende begrotingen. Minister Visser
wenste zich daaromtrent gisteren niet
in speculaties te begeven aangezien hij
weigert zijn opvolger te binden.
Onwillekeurig denkt men aan het
verwijt dat minister Zijlstra enkele
maanden geleden eveneens van
prof. Vondeling te horen kreeg,
dat hij op het beleid van zijn ambts
opvolger preludeerde door op struc
turele mogelijkheden van belasting
verlaging te speculeren. Wegens de
continuïteit in de begroting van
defensie in verband met de meerjarige
programmering was dat toch een
andere zaak. Wel heeft een nieuw
kabinet door temporisering van be
paalde defensieverplichtingen nog wat
ruimte om met de cijfers te manipu
leren. Maar dat zou dan een reden te
meer zijn geweest waarom ir. Visser
over de hem ter beschikking staande
gegevens op grondslag van de aange
gane verplichtingen niet zo geheim
zinnig behoefde te doen.
Of anderzijds prof. Vondeling gelijk
had het probleem voor de tweede
maal (nadat het in de algemene be
schouwingen al was doorgepraat) bij
de artikelsgewyze behandeling aan de
orde te stellen moet ernstig worden
betwijfeld. Op die manier kan men
immers eerst een gedachtenwisseling
ten einde laten lopen om vervolgens
door de zijdeur weer binnen te stap
pen. Mr. Van Thiel, als zojuist opge
treden voorzitter, zag zich geplaatst
voor zijn eerste moeilijkheid. Beter
had de socialistische fractieleider zijn
stem kunnen motiveren aan de hand
van de bij de artikelsgewijze behan
deling aan de orde zijnde cijfers. Om
daarnaast andermaal naar de niet ge
publiceerde cijfers te vragen was
procedureel minder juist, want die
waren bereids geweigerd.
Overigens stemden slechts de paci
fistische socialisten en de communisten
tegen de begroting.
Vervoerproblemen
'TOT LAAT in de avond duurde het
eerste gedeelte van de discussie
over de begroting van Verkeer en
waterstaat. Eén van de belangrijkste
onderwerpen vormde daarbij de inter
nationale vervoerproblematiek en
meer in het bijzonder de vrees in de
vervoenvereld voor uitholling van
de bepalingen van de Akte van Mann
heim. Na alle tegenstrijdige berichten
hieromtrent wenste men nog eens met
zoveel woorden van staatssecretaris
Stijkel te vernemen, dat er aan op
basis van die Akte verkregen rechten
niet zou worden getornd. Overigens
werden de internationale vervoer-
vraagstukken van zoveel betekenis ge
acht dat de socialist ir. Posthumus en
anderen pleitten voor de aanwezig
heid van minister Korthals persoon
lijk in het gesprek met de Europese
collega's.
De liberale mevrouw ir. Kuiper-
Struyk vatte de aan dit vervoer te
stellen eisen nog eens in enkele for
mules samen; zij vroeg gelijkmaking
van de uitgangsposities der diverse
vervoertakken en wegneming van
concurrentievervalsende maatregelen
De positie van de Nederlandse Spoor
wegen is moeilijk in vergelijking
tot het gesubsidieerde railvervoer in
nabuurlanden en het wegvervoer staat
er in de relatie tot de spoorwegen op
zijn beurt ongunstig voor.
Het grote verlies van de N.S.
baarde zorgen. De liberaal Zegering
Hadders en de a.r. Smallenbroek
meenden dat met een verhoging van
de tarieven op stukgoederen een halve
maatregel genomen was en drongen
aan op onverwijlde verhoging van het
reizigerstarief.